Система законів риторики. Поняття риторичної формули. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Система законів риторики. Поняття риторичної формули.



Усі жанри красномовства підпорядковуються риторичним законам, тобто основним правилам, що регулюють мислиннєво-мовленнєві процеси публічного мовлення.

Закони риторики взаємозумовлені й взаємопов’язані. Їх послідовність відбиває послідовність певних дій підготовки, реалізації й самоконтролю публічних виступів. Сагач Г. виділяє такі закони риторики: концептуальний, моделювання аудиторії, стратегічний, тактичний, мовленнєвий, ефективної комунікації, системно-аналітичний.

Риторична діяльність з античних часів поділялася на докомунікативну, комунікативне й посткомунікативну фази риторичної діяльності.

Основний змістовий лан риторики виражений у риторичній формулі, яку запропонувала Г.Сагач як цілісну систему семи взаємозумовлених законів риторики, розташованих у суворій логічній послідовності.

Р=(К+А+С+Т+М) + (ЕК+СА)

Організаційний аспект власне управлінський аспект

Мисленнєво-мовленнєвої мисленнєво-мовленнєвої

Діяльності діяльності

 

Р – риторика, К - концептуальний, А_ закон моделювання слухацької аудиторії, С – стратегічний, Т – тактичний, М – мовленнєвий, ЕК – закон ефективної комунікації, СА – системно-аналітичний закон.

Концептуальний закон становить перший крок ідемовленнєвого циклу – винайдення задуму, ідеї (створення концепції). Цей закон передбачає пошук істини шляхом всебічного аналізу предмета. “Концепція – це система знань про предмет, виражена в стислій короткій формі. Вона є першоосновою мислиннєво-мовленнєвого процесу.

Процес розробки концепції складається з такої послідовності дій:

1. Своє бачення суб’єктом предмета (тема).

2. Аналіз предмета (теми), тобто вибір проблем для вивчення.

3. “Привласнення” суб’єктом чужого досвіду для вивчення обраної проблеми (прилучення до цінностей людського досвіду).

4. Пропускання чужого досвіду крізь призму свого бачення і навпаки (чуже + своє) і формування позиції.

Такий підхід до розробки концепції відбиває, на наш погляд, природний процес пізнання людиною навколишнього світу: будь-яку одержувану ззовні інформацію людина перш за все пропускає через власне «я», створює своє бачення предмета. З цього приводу Карнегі писав:» При підготовці декотрих тем дуже рекомендується дещо прочитати, з’ясувати, що робили й говорили інші з того самого питання. Але не починайте читати раніше, ніж Ви не вичерпали власних думок. Це важливо, дуже важливо… Справжня підготовка полягає в тому, щоб видобути щось із себе, підібрати й скомпонувати власні думки й оформити власні переконання».

Закон моделювання аудиторії передбачає системне вивчення аудиторії на основи трьох ознак: соціально-демографічних, соціально-психологічних (мотиви поведінки, потреби, ставлення до предмета мовлення та суб’єкта, який його викладає, рівень розуміння предмета), індивідуально-особистісних, а також урахування “зон небезпеки”, уміння їх попередити.Соціально-демографічні ознаки становлять собою перший ступінь вивчення аудиторії – соціальний статус, рівень освіти і культури, стать, вік, національність, склад сім’ї тощо. Ці відомості допоможуть зорієнтуватися в потребах і інтересах аудиторії, в настрої людей, підготувати їх до сприйняття інформації.

Соціально-психологічні та індивідуально-особистісні ознаки – це другий ступінь вивчення аудиторії, спрямований на розкриття внутрішнього світу людини. До цих ознак можна віднести: мотиви поведінки (мотив поведінки розглядаємо як фактор, який зумовлює дії суб’єктів (відповідає на питання:Що збудило суб’єкта до дії?), потреба – виділяють два види потреб( усвідомлена буває особистісна (інформацію суб’єкт отримує для себе; професійна (сприймає інформацію з урахуванням професійних інтересів); громадська (суб’єкт піднімається до рівня усвідомлення необхідності вкладу в суспільство) й неусвідомлена (байдужа, згоджувальна, конфліктна, конструктивна). Індивідуально-особистісні ознаки становлять наступний крок у вивченні внутрішнього світу людини. Для цього ораторові треба знати про психічні процеси (пізнавальні, вольові, емоційні); психічні стани (бадьорість чи пригніченість, працездатність чи втома, зосередженість чи розсіяність); психічні властивості особистості (спрямованість, темперамент, характер, здібності тощо.Своєрідність психологічних властивостей наочно виступає в аудиторіях, де різний демографічний склад. Жінки з більшою увагою слухають образне викладання, а чоловіки вимогливі до логіки, доказовості положень, молодь більш скептична, багаті не так сприймають як бідні і так по всіх соціальних позиціях, які є своєрідними факторами, від яких залежать певні психологічні якості аудиторії: увага, сприйняття, пам’ять.

Стратегічний закон. Відомий афоризм «якщо вам треба щось сказати, то найкраще – сказати саме те, що ви хочете» приводить нас до проблеми стратегії.

Стратегічний закон – системна побудова програми впливу на конкретну аудиторію на основі створеної концепції з урахуванням психологічного портрета аудиторії. Стратегія оратора – це загальний, всебічний план досягнення цілей, вона представляє собою розробку основних напрямів промови. Тактика виступає як сукупність прийомів, методів реалізації стратегії. Одну і ту ж стратегію можна втілити в різних тактиках.Побудова стратегії залежить від індивідуальних особливостей оратора, так і від специфіки аудиторії, на яку розрахована певна промова. Стратегія (програма дій) становить варіант реалізації концепції, та ж сама концепція може мати декілька стратегій залежно від аудиторії та етапів реалізації стратегії. Стратегія складається з таких компонентів: установка (завдання, спрямоване на розв’язання тих чи інших чинників, аргументів, позицій, на переконання аудиторії) та наздавдання, яке має емотивно-спонукальний характер; надзавдання у переконуючому мовленні – елемент мистецтва, без якого стратегія мовлення буде спрямована тільки на свідомість, над завдання розраховане на емоції слухачів. Наприклад, стратегією виступу на семінарському заняття «Найяскравіший оратор Стародавньої Греції – Демосфен (теза) може бути: Переконати аудиторію в тому, що Демосфен – найяскравіший оратор Давньої Греції (завдання), та спонукати слухачів до вдосконалення своєї ораторської майстерності (надзавдання).

Тактичний закон. Тактика являє собою систему дій, спрямовану на підготовку ефективної реалізації стратегії. Під принципами тактики оратора розуміються основоположні правила побудови промови. Це перш за все логічні принципи: тотожності, несуперечливості, послідовності, достатності (обґрунтованості). Але однієї логічності для реалізації стратегії замало. Промова будується ще за такими дидактичними й психологічними принципами, як посилення, економія та органічна єдність.

Способи тактики поділяються на логічні, психологічні, дидактичні. До логічних належать: індукція, дедукція, анологія. Відомо, що індукція – спосіб мислення від одиничного до загального, дедукція – навпаки, аналогія – спосіб доведення від одиничного до одиничного. У промові одиничне – то є положення, факти, приклади тощо, загальне – то теза. Тобто, коли оратор спочатку наводить факти, приклади, а потім формулює основну ідею, то він користується способом мислення (доведення) і ндукції. Якщо спочатку формулює тезу (основну ідею), а потім уже наводить положення, які обґрунтовують її, то використовує спосіб від загального до одиничного (дедукція). Складність полягає у правильному використанні цих способів, що залежить від двох обставин: від характеристики аудиторії і особливості проблеми. В аудиторіях таких, як молодіжні; за нижчим рівнем освіти, культури, кваліфікації; за фахом не спеціалісти (щодо предмета промови); проблема досить складна, - то ефективнішою є індукція.

Серед психологічних способів впливу виділяються навіювання, наслідування, психічне зараження, переконання. Частіше всього вони функціонують в єдності, доповнюючи одне одного. Навіювання – це такий спосіб комунікативного впливу, що розрахований на некритичне, бездоказове сприйняття інформації. Володіння «ефектом навіювання» припускає знання двох основних груп умов. Перша група пов’язана з тим, кому вселяють, друга – з тим, хто вселяє. Сприйнятливість навіювання залежить від віку, від індивідуальних особливостей людини, переконань, волі, емоцій тощо. «Ефект навіювання» багато в чому залежить від внутрішнього стану особистості. Це трапляється, коли людина стомлена або переживає розгубленість, страх. У такі хвилини треба вміти «перекрити» цей стан і привернути до сприйняття необхідної інформації.

Зараження – це несвідома, мимовільна схильність людини до визначеного психологічного стану. Воно здійснюється як передача особистості психічного настрою іншої особистості, що володіє великим емоційним зарядом. Емоційне співпереживання аудиторії викликається передусім самою особистістю оратора.

Наслідування – це імітація людиною якихось зовнішніх рис і зразків поведінки, манер, учинків, що характеризуються визначеною раціональною й емоційною спрямованістю. Тобто значення і зараження і наслідування в тому, щоб забезпечити такий стан аудиторії, коли підсилюється момент єдиного співпереживання слухачів і оратора. А це допомагає кращому засвоєнню інформації.

Переконання – логічно обґрунтоване впровадження у свідомість слухачів певних положень. За допомогою переконань можна досягти перебудови свідомості, мотивів діяльності, сформувати бажання, змінити спосіб життя особистості. Один з них – показ і роз’яснення наслідків якого-небудь учинку (сприяє переосмисленню поведінки). Інший прийом – порівняння дій того або іншого індивіда з поведінкою авторитетних людей, літературних героїв тощо.

Дидактичні способи: спіральний спосіб – це багаторазове згадування однієї і тієї ж думки, але щоразу збагаченої новою інформацією, - який можна підготувати для непідготовленої або конфліктної аудиторії. Ступінчатий - поступовий плин думки від загального до конкретного і навпаки. Розгортання тези від загального до конкретного орієнтоване в основному на підготовлену аудиторію, розгортання тези в зворотному порядку – на непідготовлену. Пунктирний спосіб – розгортання тези шляхом членування її на відносно незалежні рівнозначні частини, які наприкінці знову об’єднуються в тезу. Цей спосіб використовується в аудиторії з високим рівнем підготовки, здатній самостійно об’єднати всі частини. Констрастний спосіб – розгортання тези шляхом протиставлення різних точок зору стосовно одного й того ж предмета, - який можна використати для будь-якої аудиторії. Асоціативний спосіб – розгортання тези у вигляді поєднання у свідомості різних образів, який можна застосувати в аудиторії, де домінують люди з образним мисленням.

Тактичні прийоми – прийоми (на відміну від принципів та способів) являють собою певні мовні форми, у яких передається інформація та сукупність конкретних дій, які є неодмінною умовою, у яких передається інформація. Серед них найчастіше використовуються характеристика, коментар, описування, цитування, згадування, риторичне запитання, розмірковування, опудало-опонент, удаваний експеримент, роз’яснення, агітація, заклик, проблемне ведення матеріалу, анекдот, запитання-відповідь тощо.

Прийом «опудала-опонента» становить собою змодельовану типову думку з питання, що обговорюється, яке може бути домінантним у цій аудиторії. Субєкт повинен ретельно проаналізувати цю думку(позитивне та негативне), а потім запропонувати свою точку зору. Такий прийом допомагає підтримувати зацікавленість аудиторії. Зазвичай, цей прийом конструюється таким чином:» Часто можна почути, щл…Та чи вірно це?».

Прийом проблемного ведення матеріалу дозволяє суб’єкту з перших хвилин спілкування опанувати увагу аудиторії за допомогою проблемних питань, влучних афоризмів тощо.

«Запитання-відповідь» - розвиток обмірковування, сутність якого полягає в тому, що суб’єкт у процесі спілкування може будувати своє мовлення у вигляді запитань та відповідей на них. Концентрується увага. Аудиторія також може відповідати.

До розгляду логіко-психологічних прийомів належить аналіз та синтез. Аналіз раніше виявлених різних думок, поглядів, точок зору – це спочатку виявлення протилежностей з метою психологічного настрою на об’єктивний аналіз, створення атмосфери для можливого співіснування різних підходів. Синтез – поєднання протилежних сторін шляхом: компромісу – взаємних еквівалентних поступок за наявності певної спільної основи; перемоги прогресивної сторони – переважанням найбільш розумної сторони, та набуттям другою стороною підпорядкованого значення; консенсусу – вищої форми поєднання протилежностей, коли досягається оптимальне узгодження позицій одна з одною.

Отже, тактичний закон дозволяє суб’єкту знайти ефективні засоби впливу на аудиторію, завдяки чому здійснюється реалізація цільової установки (завдання й над завдання) і розгортання тези.

Закони (концептуальний, моделювання аудиторії, стратегічний, тактичний) спрямовані на розвиток інтелектуального центру, таких якостей, як самостійність, самокритичність, глибина, ерудиція, гнучкість, відкритість мислення.

Застосування цих законів сприяє розвиткові ефективного мислення. “ Усе, що хочеш сказати, розглянь перш за все в голові своїй, бо у багатьох язик передує і самій думці” (Сократ). “ Перш, ніж випустити слова нижньої частини голови, пропусти їх спочатку через верхню частину ” (Цицерон).

Мовленнєвий закон передбачає вираження думки і дієвій словесній формі – системі комунікативних якостей мовлення (правильність, виразність, ясність, точність, ємність, стислість, доцільність). Оратора впливає на слухачів головним чином усним словом, ефективність цього впливу багато в чому залежить від культури мовлення. Усне й писемне розглядають як різновиди, але мова на письмі ніколи не дорівнює усній ні діапазоном, ні сприйняттям. Адже афористичним є вислів Бернарда ШоуЄ 50 способів сказати «Так», 50 – «ні» і лише один спосіб написати це». Христос своє вчення проповідував живим словом. Культура мовлення – це процес свідомого добору мовних засобів, які допоможуть лекторові досягнути мети.

Закон ефективної комунікації передбачає систему дій суб’єкта з метою налагодження контакту на всіх етапах комунікації як необхідну умову ефективної реалізації продукту мислиннєво-мовленнєвої діяльності. Цей закон містить механізм запуску концепції (а попередні закони – на підготовку запуску концепції): контакт – спілкування без перешкод.

Системно-аналітичний закон передбачає аналіз якості та ефективності продукту мислиннєво-мовленнєвої діяльності.

Аналіз якості (як зроблений продукт) здійснюється на всіх етапах мислиннєво-мовленнєвої діяльності (підготовчому, виконавському, наслідковому).

Аналіз ефективності (результативності) ступеня реалізації цільової установки, співвідношення задуманого результату (мети) і одержаного результату проводиться на наслідковому етапі діяльності.

Причини неефективності якісно підготовленого (побудованого) продукту: короткий термін спілкування з аудиторію, не проникнення, закритість мислення аудиторії, руйнівні тенденції в аудиторії, могутня сила інерції, властивої аудиторії (небажання щось міняти, бо треба до цього докладати зусиль).

Системно-аналітичний закон базується на самоаналізові й аналізові інших. Самоаналіз становить двохелементну систему:

§ рефлексія (дослідження відчуттів) – переведення їх із сфери несвідомого у сферу свідомого (зробити неявне явним: що треба зробити, щоб посилити приємні відчуття? Як уникнути причин, які викликають неприємні відчуття? Це сприяє зняттю стану тривоги;

§ коригування продукту мислиннєво-мовленнєвої дії – уточнення, додавання, заміна одних положень іншими: що хотів? → що зробив? → що отримав? → що вийшло? → що не вийшло? → як зробити краще?

Сенека молодший зазначав: “Спершу слід викрити себе, потім виправлятися... Тому скільки можеш, сам себе виводь на чисту воду, шукай проти себе звинувачення? Спочатку виступай обвинувачем, потім – суддею і тільки під кінець – захисником. Іноді варто самому собі бути кривдником! Ти обурюєшся тим, що є на світі невдячні люди. Спитай у совісті своєї, чи знайшли тебе вдячними ті, хто надавав тобі послуги ”.

Аналіз інших – оцінювання якості та ефективності чужого продукту мислиннєво-мовленнєвої діяльності та дій іншого суб’єкта. Базується на системі принципів:

§ узагальнення чужого досвіду для збагачення власного, допомога іншому в тому, як зробити його справу ще краще;

§ оцінювати зі свого рівня підготовки;

§ вміти слухати й чути іншого, оцінювати те, як він робить, а не як ти бачиш;

§ вміти відійти від однобічності оцінок;

§ перш за все бачити раціональне в чужому продукті;

§ бути точним і стислим в оцінках;

§ дати оцінку, не принижуючи суб’єкта, не знищуючи його бажання удосконалювати себе і свій продукт мислиннжєво-мовленнєвої діяльності.

Отже, системно-аналітичний закон становить собою інструмент розвитку таких якостей, як самокритичність і відкритість мислення, здатність сприймати інші точки зору, мовне чуття. Шанобливість, тактовність, коректність. Цей закон завершує риторичну формулу, та не робить її замкненою, застиглою, бо сам символізує вічний процес удосконалення.

Три “золоті” правила риторики:

· теза й гасло – оратор повинен логічно, яскраво доводити аудиторії свої аргументовані “тези”, а не гасла; “теза” – положення (думка), яке автор повинен довести;, а “гасло” – заклик, стисла чітка фраза, що гарно запам’ятовується, не вимагає ніяких обґрунтувань;

· формула Цицерона – оратор є той, хто будь-яке питання викладе із знанням справи (наука), струнко (зміст), витончено (мистецтво), згідністю (форма) під час виконання;

· план і епітета – епітета – в античній філософії найвищий тип безсумнівного, достовірного. Абсолютного знання; епідемічна підготовленість оратора до виступу передбачає, щоб він готувався до процесу виступу найкращим із можливих для нього варіантом. План виступу має бути підготовлений на основі античної епітети, тобто так, щоб лекція (виступ) принесла аудиторії максимум користі й естетичну насолоду.

 

 

Лекція 2.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 946; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.226.248 (0.024 с.)