Мистецько-педагогічної освіти 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Мистецько-педагогічної освіти



 

Проблема трансляції української культури у часи становлення української держави надзвичайно актуальна. Молоде покоління громадян України має виховуватися у дусі поваги і любові до культури власного народу, воно повинно бути обізнаним із народними традиціями та розуміти специфіку, місце і роль цих традицій у загальноосвітній культурі. Місія трансляції мистецьких традицій покладається у першу чергу на вчителя образотворчого мистецтва. Тому вивчення майбутніми вчителями традицій українського килимарства є обов'язковою складовою їх фахової підготовки.

У роботі з дітьми велике значення має звернення до близьких і зрозумілих їм явищ традиційної культури, безпосереднє спілкування з якими у повсякденні полегшує позитивно-емоційне сприйняття і осягнення світоглядної суті художньої структури творів народного мистецтва. Використання у педагогічній діяльності регіонального підходу до вивчення українських народних традицій – ефективний засіб виховного впливу на особистість дитини.

Розкриття регіональної специфіки полтавського килимарства і привнесення його в сучасну мистецько-педагогічну освіту є метою даного мікродослідження.

Слід виявити характерні особливості цього виду традиційного ремесла, його відмінності та переваги стосовно інших на терені широкого розмаїття українського народного декоративно-ужиткового мистецтва.

Існує певний взаємозв'язок традицій і місцевих стилістичних особливостей народних ремесел, які віддзеркалюються в конкретних локальних проявах на художньо-декоративній творчості. "Адже елементи художньої системи, які складають сутність мистецтва даного промислу і передаються з покоління в покоління, і стають традицією". [1,25]

Спробуємо охарактеризувати основні риси, притаманні традиційному полтавському килимарству. Вони утворюють цілий комплекс характерних ознак, що відображені в кольоровій гамі, специфічній орнаментиці творів, їх декоративності, образності, особливій фактурі, матеріалі і техніці виконання.

Якщо говорити про орнаментику килимів Полтавщини, то вони поділяються на такі основні групи:

а) килими з геометричним орнаментом;

б) килими із стилізовано-рослинним орнаментом;

в) килими комбіновані (поєднання стилізовано-рослинних узорів з геометричними);

г) килими культові;

д) килими панські.

Найдавнішою формою килимової орнаментації був геометричний узор. Елементами його є різні геометричні фігури – ромби, розетки, зірки, трикутники, квадрати, косички, зубчасті лінії, кривульки та інші, які утворилися з найпростіших форм шляхом різних композицій, ускладнень і тривалої творчої розробки.

Завдання на копіювання та відтворення таких найпростіших килимових орнаментів у найрізноманітніших інтерпретаціях можуть бути включені у навчальниі програми з образотворчого мистецтва. У процесі творення необхідно акцентувати увагу на філософсько-символічному змістовному компоненті кожного геометричного елементу.

Простий геометричний елемент на Полтавщині був загальновживаний у ворсових килимах, коцах, ковдрах, доріжках.

Пізніше значного поширення набуває килимарство з рослинним орнаментом. Для нього є характерні зображення великих квітів, розміщених на полі килима окремими мотивами або зібраних у пучки, галузок чи букетів. Рослинні мотиви до невпізнанності стилізовані, подані в поперечному розрізі і розкидані кольоровими плямами.

Фрагменти таких квіткових зображень можуть замальовувати учні з ілюстрацій полтавських килимів і одночасно порівнювати, з якими натуральними рослинами перегукуються вони (соняшник, мальва, кетяги калини чи винограду тощо). "Вміння трансформувати квітковий елемент від натуралізму до декоративності і навпаки у зворотньому напрямі, дає змогу осягнути основні принципи побудови орнаментальних композицій. Це веде до розуміння кольорових гармоній у природних формах, до виявлення краси лінії, силуету". [2,145]

Частіше всього, поряд з квітками, вільне місце в орнаментиці посідають гілки, нерідко масивні, кострубаті з гострими заломами. Як доповнюючі елементи, іноді в рослинну композицію вводяться птахи та звірі. Загальний колорит рослинного килима значною мірою залежить від розфарбовування тла. У деяких килимах кайма має забарвлення, протилежне тонові основного поля. На Полтавщині любили зівставляти білий, жовтий, синій, зелений, блакитний, червоний, світлокоричневий із золотистожовтим, чорним, рідше – з блакитним, темно-синім і сірим фоном.

Апробації завдань на кольорове вирішення килима, як правило, дають позитивний результат. Вдале поєднання теплих і холодних відтінків з врахуванням основних тональних відношень створюють цілісну гармонію килима. У цих випадках доречно використосвувати сучасні мультимедійні технології. Засканувавши малюнок килима, можна змінювати на моніторі кольорове зображення орнаментального сюжету. Скажімо, теплі силуети декоративних квітів розташовані на холодному тлі центральної частини загальної композиції. У той же час фон кайми навпаки є теплим, а рослинні мотиви – холодними. Змінюючи кольорове забарвлення в протилежному напрямку, отримуємо подібний за колоритом, але принципово інший результат. Так само можна змінювати тональність зображення (світле на темному і навпаки). Ефективність таких завдань – у пізнанні основних законів стилізації рослинних елементів килима, їх декоративного трактування,кольорової гармонії.

Розглядаючи килими Полтавщини ХІХ – поч. ХХ ст., спостерігаємо зрушення в бік природного трактування рослинних мотивів, більш симетричного й строгішого їхнього розташування на площині. Основу рослинного килима, як і раніше, становлять окремі мотиви у вигляді соковитої квітки чи квітки з гілкою й листочками, які розміщуються на полі килима рядками або в шаховому порядку.

Пізніше з'являються килими, прикрашені великими букетами троянд, які дещо нагадують вишивку хрестиком. Більшої ролі набуває кайма, яка заповнюється рослинною гірляндою або рядком не з 'єднаних між собою рослинних, інколи геометризованих мотивів.

Цікавим і оригінальним є орнамент панських килимів, що виготовлялися на замовлення багатих вельмож. В їх композиції помічаємо вплив художніх стилів ампіру, бароко, рококо, класицизму.

Стилізовані зображення картушів, кошиків з натуралістично трактованими квітами, овочами й плодами, важкі гірлянди оплетені стрічками, різноманітні завитки, криволінійні контури – все це характеризує панський килим.

Аналізуючи з учнями композиційні вирішення таких килимів, необхідно виявляти характерні особливості орнаментальних форм. У порівняльних характеристиках слід називати конкретні ознаки, що вказують на приналежність твору до певного мистецького стилю. "Треба йти від форми художнього твору через функціональний аналіз її елементів і структури до створення естетичної реакції і установлення її загальних законів". [3,40]

Отже, пізнання творів килимарства відбувається через емоційно-образне сприйняття їх кожним індивідумом, а також завдяки сумі знань і умінь, здобутих у процесі навчання.

Надзвичайно важливим засобом художньої виразності килимів є образність. Вона являє собою комплексну систему, яка об'єднує в собі всі композиційні засоби і прийоми. Кожен килим має свій неповторний образ, вкладає в його виконання свої почуття і настрій.

Протягом еволюційного розвитку килимарства спостерігається постійне підсилення його образного звучання. Найстаріші геометричні килими несуть свою образність тільки завдяки чітким, спрощеним знакам і символам, часом незрозумілим для сучасного глядача.

Перші рослинні килими (так звані селянські) були витримані в народній традиції, тобто мали чітку канонічну композицію і несли в собі образ спокою, врівноваженості. На противагу їм, панські килими створювали відчуття вишуканості, пишноти, багатої фантазії. Це відбувалося завдяки насиченості орнаментальних форм, їх динаміці, стрімкості і гнучкості, багатству кольорової гами.

Найбільше образне звучання відчуваємо в полтавських килимах. У них проявилася вся мелодійність, співучість і вишуканість цього казкового краю. Рослинні форми в більшості особливо пишні, з буйноцвіттям розгалужених елементів.

Також характерними ознаками для килимів Полтавщини є мальовниче вирішення тла завдяки специфічній техніці, ткання – "деркання". Вишукане поєднання безлічі дрібних кольорових відтінків, які помітні лише зблизька, а здалеку вони сприймаються суцільними плямами і утворюють багатющу колірну гармонію з ніжними переливами барв на всій площині килима. Контурні лінії орнамерту наче вливаються в барвисте тло і створюють єдине монолітне ціле твору. "Площина килима наче пульсує, вона ніби наповнена енергією живої речовини, яка постійно видозмінюється, плавно перетікає з одного стану в інший". [4,162]

Щоб збагнути і навчитися прийомів "деркання", потрібно спробувати вписати окремі елементи рослинного орнаменту в барвисте тло килима. На ескізі килимової композиції необхідно невеликими мазками спрямовувати лінії орнаменту в плавноперетікаючі горизонтальні лінії фону, при цьому одночасно тонально висвітляючи або затемнюючи кольорові плями. Такі ж переливи кольорових відтінків відбуваються і у витканому виробі, але в більш насиченому вигляді. Близькі за тоном і кольором вовняні нитки вкладаються в піткання плавними горизонтальними лініями, уторюючи суцільну гармонію різноманітних мерехтливих відтінків.

Найяскравіше локальні особливості полтавського традиційного килимарства проявилися у творчості сучасних художників-килимарів. Адже у своїх творах вони зуміли синтезувати кращі традиції місцевого ремесла, зосереджені у вузькопрофільних прийомах і секретах майстерності, і широку, багатогранну палітру авторського професіоналізму. "Художник-професіонал у своїй індивідуальній творчості виражає і розвиває ті чи інші традиції в міру власних особливостей творчості, світогляду, хисту". [1,20]

Саме тому копіювання кращих взірців сучасного килимарства приносить учням подвійну користь. Адже відбувається одночасне вивчення головних ознак місцевого традиційного ремесла і паралельне засвоєння авторської майстерності, вираженої в різноманітних творчих і технічних прийомах.

Коли автор створює свій задум, то враховує певні традиційні канони побудови твору, художник фантазує, привносить свої елементи сюжету, вдосконалює їх і виводить загальну гармонію ліній, форм, кольорових відтінків. Все це підсилює образне звучання килима, яке може асоціюватися чи з певним станом природи, чи з порою року або чимось іншим, що у свою чергу можна порівняти з музикою, поезією чи піснею. Тому сучасний килим обов'язково має свою назву. Створюючи ескіз, автор інколи намагається рішуче переінакшити композицію традиційного полтавського орнаменту, привнести в нього нову, сучасну символіку, новітні мистецькі віяння, а це буває не завжди вдало. Незрима енергетика народного килима не дає органічно прижитися такій новації, наче виштовхує її.

Разом з тим, займатися чистим копіюванням килимарських взірців, не розвиваючи традиції цього виду мистецтва – значить дійти до безликості і вихолощення форм. Потрібно розвивати творчі здібності молоді на основі уважного вивчення кращих надбань традиційного ремесла. Пізнавати головні характерні ознаки полтавського килимарства означає виховувати повагу і любов до культури рідного краю, його традицій.

Головним завданням сучасної мистецько-педагогічної освіти є більш глибоке розкриття творчої індивідуальності молодих авторів, підвищення їх професійної майстерності, виховання почуття відповідальності за свою працю і відчуття причетності до тих грандіозних змін, що відбуваються в українській національній культурі.

Вивчення регіонального аспекту традиційного полтавського килимарства повинно зайняти чільне місце у навчальних програмах з образотворчого мистецтва в загальноосвітніх закладах України.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Богуславская И.Я. Проблемы традиций в искусстве современных народных художественных промыслов. – Л.: Художник РСФСР, 1981.

2. Бабенко О.О. Деякі аспекти викладання декоративно-ужиткового мистецтва у вищій школі // Збірник наукових праць ПДПУ імені В.Г.Короленка. – Випуск 2(23). Серія "Педагогічні науки". – Полтава, 2002.

3. Выготский Л.С. Психология искусства. Анализ эстетической реакции. – М.: Лабиринт, 1997.

4. Лащук Ю. Свобода духу: що це – пізнання і засвоєння чи імітація і загибель? // Артанія. – 1996. – №2.

5. Тимків Б.Формування художньої етнокультури студентів засобами народного декоративно-прикладного мистецтва // Народне мистецтво. – 2004. – №1-2.

6. Ханко О.В. Осердя і джерело квітування // Слов'янський збірник. – Випуск 2. – Полтава, 2003.

 

 

Фурман В.

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЯВИЩЕ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОЇ ОСОБИСТОСТІ.

 

Виховати естетичну культуру молодої людини, на нашу думку, — це не лише навчити її правильно сякати носа, казати “дякую” після одержання якоїсь послуги чи зі смаком підібрати до свого обличчя форму зачіски. Естетична культура — це освоєння людиною протягом усього життя основних для суспільства матеріальних та духовних цінностей. Чільне ж місце у такому процесі відведено естетичному вихованню. Бо, як відомо, естетичне виховання — це система заходів, які направлені на відпрацювання та вдосконалення людських здібностей сприймати, розуміти та цінувати прекрасне як в житті, так і в мистецтві. Тому — естетичне виховання є складним і багатогранним процесом, де мистецтво відіграє особливо велику роль. Саме мистецтво вкорінює в людську свідомість потрібні суспільству цінності, активно і послідовно впливає на естетичну свідомість кожної особи. Та індивідуальністю, особистістю людина не народжується. Вона формується нею в процесі життя, особливо в перші роки свого земного існування. Отож, виховання її у значній мірі залежать від тих умов, де вона знаходиться та рівня культури, знань, освіченості, естетичних уподобань середовища. Величезну роль у формуванні людської особистості відіграють також література, музика, всі види образотворчого та декоративного мистецтва, хореографія, театр, музеї, різноманітні заклади культури. Доставляючи людині естетичне задоволення, мистецтво підвищує її творчий потенціал, удосконалює естетичні смаки. Таку функцію мистецтва визначено як гедонічну функцію. Окрім цього, мистецтво оперує ще виховною можливістю, функцію просвітництва та комунікативною. Сприймання художнього твору — це певна “дешифровка”, “декодування” вміщеного в його форму змісту. Тому знати “мову” мистецтва означає уміти “читати” і розуміти смисл образних знаків співу і живопису, танцю і рушника, архітектури і паркового мистецтва. Коли ж багато людей (осіб) однаково “прочитують” певний твір мистецтва, вони в цей час незримо спілкуються між собою. Бо мистецтво є не тільки “мовою”, що передає певну інформацію, воно перш за все, само є цією інформацією. А почалися такі пізнавально-виховні процеси ще у глибоку первісну давнину.

Для ведення колективного полювання на таких могутніх звірів, як мамонт чи бізон, потрібні були найрізноманітніші знання. Це — знання способу життя звірів, будови їх тіла, звичок. Це — знання властивостей дерева, кістки, каменю, з яких виготовляли засоби для полювання. Це, нарешті, знання законів, що змінюють пори року, умови, коли приходять і відходять холод і спека, дощ та вітер, морок і світло. Художньо-творче мислення повинно було в усьому цьому розібратися, повинно було осягнути оточуючий людину світ та її місце в ньому. Танці, міфи, пісні, скульптурні та живописні зображення виникли саме тому, що спершу тільки вони могли упоратися з цією великою історичною задачею. Адже, соціальна вартість тварин визначалась її роллю здобичі, поживи, від якої залежало життя всього колективу. Тому, звіра треба було зобразити таким, яким бачив його мисливець, що пильно вивчав свою жертву, вирізняючи у ній ті риси, знання яких зумовлювало успіх на полюванні. Виконуючи мисливський танок перед полюванням, стародавня людина думала, що вона закликала звіра. В дійсності ж вона закликала саму себе, тобто підготовляла до полювання, готуючи себе фізично, духовно, практично, психологічно. Інакше кажучи, магічний танок був засобом колективного виховання всіх його учасників. У такому дійстві активно розвивалось тіло людини — сила, гнучкість, швидкість, координація рухів. Також вимагав від людини величезної фізичної витримки, віртуозного володіння своїм тілом. У танці, де роль звіра виконував один із полювальників, виряджений у його шкіру або у відповідну маску, активно удосконалювались необхідні мисливцю професійні навички — розвивалась точність оковиміру, співрозмірювалась енергія руху руки, що кидала спис, відточувалась техніка стрибка та безшумного бігу, шліфувалось уміння кожного танцюючого зіставляти свої дії з рухами інших. Танок прилучав духовного кожного учасника до колективу, виробляв відчуття солідарності з іншими людьми. Він збуджував почуття гордості за уміння володіти своїм тілом, допомагав переборювати природній страх перед звіром, сповнював впевненістю у майбутній перемозі. Таким чином, людина психологічно готувалась до важкого поєдинку, культивуючи в собі необхідні для успіху духовні якості. Мистецтво танцю “олюднювало” саму людину, воно допомагало усвідомлювати себе людиною (а не часткою природи), одухотворяло її біологічні потреби і функції. Мистецтво опоетизовувало нескінченно важке і майже по тваринному грубе її життя. Мистецтво танцю, як бачимо, ще з глибокої давнини було і лишається матеріальним втіленням художньо-образного обсягу взаємовідносин з оточуючим її світом.

Як спів птаха не є музикою, так і стрибок мавпи не назвемо танцем, бо у тварин немає властивих тільки людині свідомості та мислення, які б перетворювали інстинктивні рефлекси в усвідомлене, осягнуте духовне відношення до оточуючого світу. Бо саме олюднені, одухотворені почуття народжують поетичний зміст художнього твору. Звідси й зрозуміло, чому у сферу художньо освоєного середовища входить танець. Адже мова танцю, пантоміми — це гра м’язів виконавця, пластика його жестів, рухів тіла, виразу очей, що разом посилають недоступні іншим видам мистецтв нюанси людських настроїв та переживань. Ось чому в танці технічні вправи не стають мистецтвом, як би віртуозно вони не виконувались. Бо коли у ці справи не “вкладено” художнього змісту, духовності, естетичної виразності, вони не можуть бути мистецтвом.

Фігури танцю, подібно до орнаментальних мотивів, можна охарактеризувати і суворими і грайливими, спокійними або збудженими, обтяжливими чи нервовими. Тому — постановник, що володіє справжнім художницьким хистом, не просто конструює візерунок танцю за певними законами ремесла, а віднаходить такі ходи і рухи, які відповідають найбільш емоційно-виразним, духовно-змістовним, тобто художньо визначальним і завершеним формам. Танець як музика, архітектура чи декоративно-ужиткове мистецтво, абстрагуючись від конкретних життєвих ситуацій, спроможний безпосередньо нести спільні для цілих мас людей душевні переживання. Він, відмовляючись від зображальної конкретики, досягає такої міри узагальнення пластики знайомих нам рухів, ритмів, поворотів, що ніби орнамент, ритмічною стрічкою заповнює усю поверхню обмеженого сценою простору. Ось чому у танці метроритм, як і в музиці, стає визначальним засобом творення художнього образу, ось чому танок називають орнаментальним візерунком, що ожив, динамічною орнаментальною композицією.

Нарешті, існує специфічний вид художнього танцю — це класичний танець. Саме у ньому сповна реалізовується значення слова “хореграфія”, що означає (з грецької) “танок” і “пишу”. А сьогодні ми хореографією називаємо танцювальне мистецтво взагалі, мистецтво творення танцю і танцювальних вистав. Образна структура класичного танцю сформувалась, певно, від перехресного впливу музики, літератури та акторського мистецтва, що спричинило його на стійку тривалість і незалежність у пізнішому сценічному розмаїтті жанрів. Мовою класичного танцю “говорить” балет. І хоч як би активно не вливались зараз в балет елементи пантоміми, спортивно-художніх танців, які надають класиці сучасного колориту, балет все ж лишається структурною основою того синтезу мистецтв, що відбувається на сцені.

Виховна та естетична сила танцювального мистецтва ґрунтується на тому, що воно змушує людей переживати щось — це означає залучити якесь явище, дію, предмет у своє життя, зробити його фактом своєї біографії. При цьому до певної глибини зачіпається емоційна сфера психіки, супроводжуючись естетичною насолодою. Мистецтво танцю дає (приховано) можливість розширити та збагатити життєвий досвід людини, розширює емоційні рамки індивіда, а це означає, що йде процес естетичного збагачення, отже виховання. отримуючи поетичний заряд, що вкладений постановником у танець, людина збуджується, невимушено налаштовує свою психіку на певний, запланований митцем лад і, насолоджуючись актом представлення, формує свою душу.

Найдавніші твори мистецтва первісної людини спелеологи виявили ще у печерах верхнього палеоліту, в рештках оріньяксько-солютрейської культури (за різними даними — це від 2 млн. до 160 тис. Років тому названо від гроту Оріньяк у Франції). Сцени танцю, що розкішно скомпоновані у фресках печер Судану (Африка, 8 тис. літ тому), і зараз дивують глядача своєю невимушеністю, фантазією, умінням передати характерні особливості людської постаті в русі. Одні жінки тут граціозно вигинаються у ритмі танцю, інші плещуть у долоні, треті акомпанують на інструменті, що схожий на торохтійку. У наскельному живописі та барельєфах стародавніх бушменів (Південна Африка) відтворювались цілі сцени полювання на бегемота і слона, моменти стрільби з лука, сутичок з супротивником. Значну схильність до відтворення місцевих сюжетів проявляли рибалки та мисливці російської та канадської Півночі. Тамтешні умільці (аборигени) відтворювали на кістках та бивнях сцени полювання на оленів, ведмедів, моржів, сцени риболовлі та інше.

Стародавні предки наші з території сучасної України також не стояли осторонь здійснення і поширення культурно-мистецьких цінностей. Згадаймо, якого художнього рівня досягло мистецтво Трипільської культури!(а це знахідки 8-6 тисячолітньої давнини), приграймо, які шедеври лишили нам Скіфи, що мешкали в південних областях України понад 2 тис. років тому! Археологічні знахідки їхньої культури в курганах “Солоха”, “Чортомлик”, “Товста могила” — це видатні пам’ятки естетичної культури людей, нащадками яких ми є. Віднайдення В. Мозолевським лише однієї Пекторалі блискавкою облетіло увесь цивілізований світ (1971 р.). бо цей унікальний витвір 5-3 ст до різдва Христового свідчить про те, що “коли його створили й не скіфи, а греки (Б. Мозолевський); то й це ніякою мірою не зможе принизити високі естетичні ідеали степовиків, здатних замовити а тоді належно поцінувати такі шедеври людського генія, як Пектораль та речі близькі до неї”. Бо тут “око чарують досконалість пропорцій, виняткова краса і принадність рухів людей і тварин”, — зазначав видатний й археолог. Не обминають згадок про танцюючих українців і наші літературні пам’ятки. Так, у І.П. Котляревського “бандура горлиці бриньчала, кругом дівчата танцювали у дрібушках, чоботях, свитках”. Шевченків чернець, так той “дотанцьовував аж до брами, крикнув: ПУГУ, ПУГУ! Привітайте святі ченці товариша з Лугу”! сучасним етнографам не поменшає роботи, коли вони впритул взялися б за вивчення мистецтва танцю — особливо народної хореографії. Пластика людського тіла, музичний супровід, характерне для того чи іншого танцю вбрання, манера виконання та багато іншого покажуть красу, силу, розум, кмітливість, фізичну виправку нашого українського етносу.

Особливості народних свят, обрядів, весіль, ярмарків, великодніх та різдвяних дійств, де не обходилось без танців, надихало й надихає багатьох митців не лише на створення сюжетних композицій на теми народного побуту, а й на обладнання театральних сцен, створення сучасних моделей одягу, оздоблення предметів декоративно-ужиткового мистецтва тощо. Танок, як естетичне дійство, зображували у своїх роботах і митці старих часів, і сучасні художники в найрізноманітніших видах і жанрах образотворчого мистецтва. Так, ми бачимо сцену жіночого танцю, зображену на золотому окутті горита (це “торба” для лука) періоду скіфів. Зайнятий вигин стану танцюючої під акомпанемент на гуслах подано на одному з клейм срібної чаші чернігівського князя, що датується ХІ ст. Через зображення І.М. Гончарем на полотні “Кривого танцю” можемо вивчати не лише особливості самої хореографії, а й українську природу, спосіб ношення одягу, його елементи, загальний естетичний стрій національного вбрання. Мальованки М. Приймаченко “Українські танцюристи”, “Морські артисти” та ін. відтворюють танці так, як будувала їх фантазія видатної майстрині декоративного розпису. Сцену танцю ще у 1904 р. подала нам відома львівська художниця Олена Кульчицька у графічному триптиху “Гуцульська забава”, скульптуру під назвою “Танок” зваляв у 1912 році видатний скульптор О.Архипенко. Гротескно відтворював сцена танцю іспанський маляр Фр. Гойя. Певно, багато хто пам’ятає його графічні листи “Шабаш відьом”, “Поховання сардинки”. Стихією від могутніх “баб-багатирш”, що несуться у вихорі танцю, віє з живописних полотен російського художника кінця 19 ст. Пилипа Малявіна.

Звертаються до зображення танцю і сучасні митці Полтавщини. Серед них, танцювальні сюжети вабили талановиту полтавку Галину Рідну живописця і графіка Євгена Курбалу, в техніці художньої вишивки та аплікації танцювальне дійство скомпонувала кременчужанка Тетяна Зацеркляна, в різьбленні на дереві (за темою Сорчинського ярмарку) — відомий різьбяр Микола Зацеркляний. У пластиці малих форм ліпили свої глиняні дива опішнянські гончари Г.Н. Пошивайло, О.Ф. Селюченко, В.І. Вілик. Та хіба всіх перелічити!

Хореографічне мистецтво так чи інакше завжди викликало інтерес у художників образотворчих жанрів, адже, компонуючи танцювальні мотиви (героями бували не лише люди, а й звірі, квіти, риби, дерева), митці глибоко відчували ідею танцю: за допомогою поворотів, ракурсів, кольорових плям ритмічних членувань створювалось відчуття живого дійства. Наситивши танцювальні сцени великим духовним змістом, вони розкривали найпотаємніші відчуття людини, її емоції, бажання, прагнення.

З усього нами мовленого стає зрозумілим, якого величезного значення у формуванні естетичної культури набуває виховання через мистецтво, в тому числі і через хореографічне мистецтво. Через естетичні категорії прекрасного і потворного, піднесеного та нищого, трагічного й комічного людина оцінює добро і зло, істину та нерпавду, справедливість і несправедливість, а це вже категорії іншого порядку — моральні, етичні. Культура виховання (за І. Квантом) вносить у поведінку людини дисциплінуюче начало, звільняє її сутність від деспотизму, природних захоплень та егоїстичних устремлінь.

Естетичну культуру людини формують як естетична організація матеріального виробництва (технічна естетика), так і естетика побуту, суспільно-політичного життя, спорту, норм поведінки та інших видів діяльності. Естетична направленість властива сучасній людині і по відношенню її до природи, яка виступає і як об’єкт естетичного сприйняття, і як об’єкт естетичного відтворення. У розуміння естетичної культури включається також і естетична свідомість людини, і сфера художньої діяльності. Естетична культура належить усьому суспільству, незважаючи на те, особа чи колектив нею володіє. На рівень естетичної культури людини впливають такі фактори, як вікові особливості, психофізіологічна характеристика особи, її соціальний статус, освіта, професійні заняття, життєвий досвід. Отож, естетичне виховання особистості та рівень естетичної культури тісно пов’язані і взаємозалежні. Вони й служать найблагороднішій меті — сформувати молоду людину з високими ідеалами, морально та суспільно ціннісними орієнтаціями.

Рева Я.

Підготовка студентів до соціальної реабілітації дітей з вадами у фізичному розвитку на заняттях у хореографічних гуртках

 

Для боротьби з хворобами людство давно використовує різні хімічні сполуки: по мірі виникнення збудників різних хвороб утворювались засоби боротьби з ними. І ось вже весь світ приймає антибіотики, а епідемії грипу частіше зустрічаються. Чи зробились ми здоровішими, ніж наші далекі пращури? Так, звичайно, людина тепер живе довше. Але люди не перестали хворіти. Хвороб не стає менше, більш того з’являються нові невидані хвороби такі як СНІД. Тобто природа все рівно виробляє засоби природного відбору. І хто знає, може природа діє більш мудріше, ніж люди, які прагнуть знайти ліки від всіх хвороб.

“Танцювання надає приємності всім перевагам, які ми отримуємо від природи. Танець використовують у вихованні юнацтва як засіб, який в змозі дати досить пружності силам тілесним зберегти рухомість тіла і відкрити його приємності”.*

Як часто відчуваючи в собі якісь негаразди, не будемо говорити про душевні переживання, а саме про тілесні, фізіологічні, почувши приємну музику під яку виконуємо довільні танцювальні рухи, на деякий час забуваєш про свій стан, а твоїм станом стають ці рухи.

Як відомо танець з’явився на багато раніше ніж з’явилися всі перелічені тай не перелічені хвороби, ще до відмітки (наша ера). А одна з епох нашого тисячоліття епоха Бароко дає своє розуміння танцю, як торжество стилізованої тілесності, в якому відчувається і бажання не виказати свою справу енергетичної розрядки, і між тим, безумне прагнення до ритмічного руху (не дарма бали затягувались далеко за північ).

Танець приймає на себе роль, яку в подальшому взяв на себе спорт: підтримувати культуру тіла на рівні з культурою духу.

У ХХ ст. 30 років з’явилося поняття і набуло свого поширеного значення хореотерапія.

Х ореотерапія - використання танцю, пластики і ритміки в лікувальних і профілактичних цілях. Розвиток сучасної хореографії з 30-их рр. пов’язується з іменем Чейз, автора відповідної глави в книзі Морено, присвяченої груповій терапії. Хореотарапія може виділятися в ролі одного з напрямків арттерапії або як одна з форм терапії фізичною активністю.

Основні задачі, які ізольовано чи комплексно вирішуються в процесі хореотерапії: терапія зайнятістю і підвищенню рухової активності, комунікативний тренінг і організація соціотерапевтичного спілкування; отримання діагностичного матеріалу для аналізу поведінкових стереотипів пацієнта і його самосвідомості; розкутість і ріст пацієнта, пошук аутентичних шляхів розвитку.

В залежності від концептуальної орієнтації конкретного хореотерапевта акцентуватися можуть окремі задачі: 1 і 2-при поведінковій, 3-при психоденамічній і 4-при гуманістичній орієнтації психотерапевта.

Вправи для розминок, попередні заняття хореотерапії мають фізичний (“розігрів”), психічний (ідентифікація з почуттями) і соціальний (встановлення контактів) аспекти. Звичайна тривалість занять - 40-50 хв. Заняття можуть бути щоденними (в стаціонарних умовах), щотижневими на протязі декількох місяців чи років, в профілактичних цілях можливе проведення одноразових танцювальних марафонів. Оптимальний кількісний склад групи хореотарапії 5-12 чоловік на одного хореотерапевта.

Дискутується питання про характер музичного супроводу занять хореотерапії. Одні хореотерапевти вважають, що перевагу треба надавати стандартним магнітофонним записам народної чи професійної танцювальної музики; інші-власний (чи своїх асистентів) імпровізаційний музичний супровід. В усіх випадках підкреслюється, що індивідуально культурна значимість запропонованої музики для пацієнта неповинна перекривати значимості і насолоди власною руховою активністю, тому краще використовувати незнайомі групі молоді, помірна гучність звичайне і фізіологічно-орієнтовані ритми, що сприяють формуванню трасових станів свідомості.

В процесі психодинамічної хореографії виділяється стадії розвитку психотерапевтичної групи, які психотерапевтами других орієнтацій розглядаються як різноманітні організаційні форми вправ:

· індивідуальна - аналіз про здорових, часових, енергетичних, гармонійних характеристик руху пацієнтів і такого аспекту, як “здержування – розширення”;

· дует аналіз переносу і контр переносу;

· тріо і квартет - аналіз інцестуозних тенденцій і динамічного відтворення на моделі “Батько-мати-дитина”;

· групова, відповідна психодраматичного підходу;

· міжгрупова, соціодраматична;

· соціальна, та що реалізується в масових танцювальних ритуалах і фестивалях.

Хореотерапія може використовуватись в ролі допоміжного чи основного методу у хореографічних гуртках.

Отич О.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 317; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.174.95 (0.057 с.)