Основні напрями і школи соціальної філософії. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Основні напрями і школи соціальної філософії.



Соціальна філософія як теоретично виражена система філософських переконань на існування і розвиток суспільства веде свій початок з 20-40-х років минулого століття. З основних напрямів соціально-філософської думки, що отримали розвиток в 19 і 20 віках можна привести наступні:

Позитивістська соціальна філософія.

Представники - Огюст Конт, Герберт Спенсер. О. Конт (1798-1857) ввів в науку термін "соціологія" (від латів. societas -общество), що означає "вчення про суспільство". У своїй соціальній науці (він її називав і позитивною філософією, і соціальною фізикою, і соціальною філософією) Конт виступив проти того, щоб вважати суспільство простою сукупністю індивідів, існуючих автономно по відношенню один до одного, проти представлення, що ніж розвиненіші окремі індивіди з точки зору їх здібностей до продуктивної, духовної і іншій діяльності, їх моральних, політичних і інших якостей, тим досконаліше буде суспільство (Гердер, Вольтер, Руссо).

Конт вважав, що людина є продукт соціальних обставин (так само його попередники Гольбах і Гельвеций), щоб змінити людей, потрібно змінити суспільство, властиві йому соціальні і політичні інститути, систему виховання і освіти. О. Конт називав свою філософію і соціологію позитивними (позитивними), пояснюючи при цьому, що вони цілком базуються на даних науки - не на уяві або припущеннях (подібно до теології і метафізики), а на наукових спостереженнях.

Герберт Спенсер (1820-1903) розвинув ідеї Конта. Спенсер розглядав суспільство як єдину систему взаємозалежних природних, передусім біологічних, і соціальних чинників. Він вважав, що тільки у рамках цілісного соціально-природного організму проявляється справжнє значення будь-якого соціального інституту і соціальна роль кожного суб'єкта. У еволюції суспільства (яку він розумів подібній біологічній еволюції) Спенсер бачив наступні основні моменти: перехід від простого до складного (інтеграція); від однорідного до різноманітного (диференціація); від невизначеного до визначеного (зростання порядку). По Спенсеру, соціальна еволюція - є прогресивний розвиток суспільства по шляху його ускладнення і вдосконалення діяльності соціальних інститутів. Спенсер намагався показати об'єктивну обумовленість соціальної еволюції потребами людей.

Марксистська соціальна філософія і її проблематика.

Представники - Карл Маркс (1818-1883), і Фрідріх Енгельс (1820-1895). Виходить з наступних положень: сукупність громадських зв'язків і стосунків усіх соціальних суб'єктів утворює те або інше суспільство. Через систему властивих йому громадських стосунків, умов матеріального виробництва, політичних і інших соціальних інститутів суспільство у вирішальній мірі визначає зміст і спрямованість діяльності людей, впливає на формування і розвиток кожної людини (зведення індивідуального до соціального).

Одна з найфундаментальніших проблем в марксизмі - проблема взаємодії громадського буття і суспільної свідомості.Суспільна свідомість людей тлумачиться як віддзеркалення їх громадського буття в ході громадської практики, різних видів їх соціальної діяльності.

Згідно з матеріалістичним розумінням історії найважливішим змістом громадського буття людей є виробництво матеріальних благ, завдяки якому задовольняються їх різноманітні матеріальні і інші потреби. Більше того, спосіб виробництва матеріальних благ обумовлює розвиток соціального, політичного і духовного життя суспільства. Він тлумачиться як матеріальна основа існування і розвитку суспільства - системотворний початок, що зв'язує воєдино усі прояви громадського життя.

Психологічний напрям (кін. 19 -нач. 20в). Представники - Лестер Уорд, Габриэль Тард, Вильфредо Парето. Сприйнявши ідеї еволюційного розвитку суспільства, обгрунтовані в працях О. Конта і Г. Спенсера, Л. Уорд переніс центр тяжіння з біологічних моментів на психологічні, і намагався розкрити психологічні причини діяльності і поведінки людей, а тим самим обгрунтувати психологічні механізми розвитку суспільства. Бажання і воля виступають, по Уорду, як основні природні і соціальні сили, що забезпечують розвиток суспільства. Кінець кінцем він розглядає їх як дуже динамічні психологічні сили, діючі чаші усього мимоволі, стихійно. Оскільки дії людей здійснюються в їх взаємному спілкуванні, вони, на думку Уорду, є соціальними діями.

Г. Тард також вирішував проблему взаємодії особи і суспільства, і первинним елементом у взаємодії людини і суспільства він вважає людини. Тард виходив з того, що в основі соціальної діяльності лежить психологічний настрій окремих людей і соціальних груп. В процесі їх взаємодії одна людина або соціальна група наслідує інші. У взаємному наслідуванні людей Тард бачить первинний елемент соціальності, основний спосіб існування і розвитку особистості, соціальних груп і суспільства. Він розглядав наслідування як засвоєння і повторення людьми того нового, що з'являється в тій або іншій сфері громадського життя ("Суспільство - це наслідування"). Тард вказував на три основні закони, процесів наслідування, що характеризують зміст, і їх реалізацію в суспільстві:

1. закон повторення - засвоєння і відтворення людьми тих або інших нововведень

2. закон опозиції, що виражає боротьбу самих нововведень і старого в суспільстві

3. закон пристосування, тобто адаптації людей до нововведень, що з'явилися, і умов життя, що змінилися.

Оригінальні ідеї у рамках психологічного напряму в соціальній філософії розвивав італійський мислитель В. Парето. Він обгрунтував логічно-експериментальний метод дослідження соціальних явищ виходячи з того, що висновки науки про суспільство, рушійні сили його розвитку повинні базуватися виключно на точних емпіричних (досвідчених) даних. Соціальні дії він ділить на "логічні" і "нелогічні". Перші в тій або іншій мірі усвідомлені і логічно обгрунтовані людьми, другі - неосознанны, інстинктивні, спонтанні. У психічних імпульсах, схильностях і нахилах людей Парето знаходив "джерело соціального життя". Оригінальною частиною соціальної філософії Парето є створена ним теорія еліт. На думку Парето, соціальна неоднорідність суспільства і соціальна нерівність обумовлені психологічною нерівністю людей, що виражається, передусім, в нерівності їх здібностей. Найбільш здатні представники суспільства утворюють еліти в різних сферах громадської діяльності.

Неокантианство (кін. 19 - нач. 20 вв.). Воно грунтувалося на філософії Канта і в розвивало її в нових умовах. Основні представники - Вільгельм Виндельбандт і Генріх Риккерт.

Суть соціальної філософії неокантіанці бачили в тому, щоб досліджувати методи пізнання і тлумачення історичних події, що становлять культурне життя народів різних країн і історичних епох: "метод є шлях, що веде до мети",

Завдання наук про суспільство зводилося в неокантіанстві до того, щоб зрозуміти і пояснити окремі історичні факти, їх характерні особливості, оскільки неокантіанці заперечували закономірний характер розвитку суспільства і його культури.

Розуміюча соціологія Макса Вебера (1864-1920). Вебер, розвиваючи деякі ідеї неокантиацев, створив теорію соціальної дії. Соціальні дії (їх три типи: традиційні, целерациональные, ціннісно-раціональні) складають, по Веберу, систему свідомої, осмисленої взаємодії людей, в якій кожна людина враховує вплив своїх дій на інших людей і їх реакцію у відповідь на це. Соціолог же повинен розібратися (зрозуміти) не лише в змісті, але і в мотивах дій людей, заснованих на тих або інших духовних цінностях.

Фрейдизм і неофрейдизм: представники - Зигмунд Фрейд (1856-1939) і його послідовники. Їх концепції - це так звана социобиология, яка виділяється майже повним ігноруванням соціальних чинників функціонування і розвитку суспільства. Ігнорується, передусім, роль соціальних зв'язків і стосунків в поведінці і діяльності людей. Кожен індивід розглядається більше як би сам по собі. Рушійні сили його поведінки убачаються в його біологічних потребах і інстинктах (несвідомому, природженому). Особливе значення в розвитку культури і історії сам Фрейд надає психосексуальному розвитку людини, впливу його інстинктивної сексуально-біологічної енергії (л і б і д о) на "життя його почуттів" і поведінку, на її перетворення (сублімацію) в культуру, історію шляхом пригнічення (свідомістю, розумом). Альфред Адлер - учень Фрейда, переніс акцент з сексуально-несвідомого на несвідоме прагнення до влади як основне спонукання людей, що проявляється в їх поведінці у рамках сім'ї, міжособових стосунків і стосунків соціальних груп. Інший його учень - Карл Густав Юнг розвивав вчення про колективний несвідомий, такий, що визначає поведінку соціальних груп. Це вчення базувалося на багатьох положеннях теорії масової психології, викладених, зокрема, в роботах 3. Фрейда.

Представники психокультурного фрейдизму Карм Хорни, Эрих Фромм та ін., визнаючи певну роль підсвідомого, у тому числі сексуальних інстинктів, в поведінці людей, доповнюють його також і роллю соціальних чинників, у тому числі соціальних зв'язків і стосунків між людьми, матеріальної і духовної культури (ідеї, що запозичуються ними з марксизму, - у Фромма це "фрейдомарксизм"). На їх думку, соціокультурні умови життя людей в не меншій мірі обумовлюють мотиви і зміст їх діяльності і поведінки.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 347; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.225.31.159 (0.009 с.)