Прочитайте текст. Поясніть, про яку з моральних категорій в ньому йдеться. Обґрунтуйте свою думку. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Прочитайте текст. Поясніть, про яку з моральних категорій в ньому йдеться. Обґрунтуйте свою думку.



Копійка

Йшов по дорозі парубок. Дивиться – копійка лежить. «Що ж, – подумав він, – і копійка – гроші!» Взяв її, поклав у капшук і пішов далі. Та й думає собі: «А що б я зробив, якби знайшов тисячу гривень? Купив би подарунки батьку й матері!» Тільки подумав і відчуває – капшук поважчав. Заглянув у нього, а там тисяча гривень. «Чудасія! – Здивувався хлопець. – Була копійка, а тепер в капшуку тисяча гривень! – І далі думає: – А що б я зробив, якби знайшов десять тисяч гривень? Купив би корову і поїв би молоком батька і матір!» І швидко подивився в капшук, а там – десять тисяч гривень! «Дивина! – Зрадів парубок. – А що б я зробив, якби сто тисяч гривень знайшов? Купив би будинок, взяв би собі дружину і поселив би в новому будинку батька і матір!» І знову подивився в капшук – лежать сто тисяч гривень! Закрив щасливий хлопець свій капшук і раптом подумав: «Може, не забирати в новий будинок батька з матір’ю? Раптом вони моїй дружині не сподобаються? Нехай у старому будинку живуть. І корову тримати клопітно, ліпше козу куплю. І подарунків багато не стану купувати, мені самому одежину потрібно справити!» І відчуває – що капшук легшає й легшає! Швиденько розкрив його, глядь: а там всього-на-всього одна копійка лежить (З газети).

 

11. Прочитайте текст. Про які аспекти етичного та естетичного йдеться в ньому. Проілюструйте свою думку іншими прикладами.

 

Не все красиве корисне

В одного молодого Оленя були великі й гарні роги, якими він дуже пишався. Біля нього паслися дикі кози, над якими він сміявся, бо вони мали маленькі та криві ріжки. А коли йому зустрічалися дикі кабани, у яких узагалі не було рогів, а тільки криві ікла, він зневажливо пирхав і відвертався від них. Адже Оленю було чим пишатися!

І все в його житті було б чудово, якби не ноги. Йому здавалося, що вони дуже негарні, тонкі й криві. Він нікому про це не говорив, але дуже страждав з цього приводу. Та ось одного разу в лісі сталася пожежа. Всі дикі звірі зі страхом кинулися втікати. І тут Олень оцінив усю міцність своїх ніг. Вони несли його швидше за вітер. Він обігнав усіх кабанів і антилоп і неодмінно врятувався б від вогню, якби не його великі розлогі роги. Через них Олень застряг у густих заростях.

Мимо пробігали дикі звірі. Вогонь наближався. І в цей момент Олень усвідомив усю користь своїх ніг і недоречність рогів – предмета його гордості! (З газети).

 

 

Прочитайте текст. Про які моральні категорії в ньому йдеться? Висловте міркування.

Сповідь пралі

Брудна білизна рано чи пізно потребує прання. Можна роками складати її у величезний бак, збирати, відкладаючи неприємний момент, коли доведеться прати всю цю гору. Біда в тому, що бруд з часом в’їдається глибше і відіпрати його стає складніше: ось і доводиться кип’ятити, обшпарюючи пальці, і, стираючи шкіру з долонь, терти, терти, терти… Багато днів, багато років. Уявляєте, скільки брудних сорочок може накопичитися за довге людське життя?

Та можна прати білизну в міру її забруднення. Доки бруд свіжий. Плями можна випрати простою водою. Інші ж доводиться терти з милом. А ще одні – витравлювати їдким лугом, від якого сльозяться очі. Будь-яка праля скаже вам, що найскладніше відіпрати сало й кров(З газети).

 

Тематика есеїв

Есе – жанр художньо-публіцистичної, науково-популярної літератури, що характеризується вільним, але виразно індивідуалізованим трактуванням теми. Для передавання особистісних думок і почуттів, переконань, життєвих установок автори цього жанру можуть використовувати несподівані паралелі, метафори, притчі, описи, ліричні відступи, аналогії тощо. Есе – «вільне» письмо на запропоновану тему, в якому найбільше цінуються авторська позиція, оригінальність вирішення проблеми, аргументованість, дискусійність.

 

 

Ø Без честі нема людини (Ю. Вассиян).

Ø Любов – це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість (В. Сухомлинський).

Ø Віра в себе – таїна життєвих успіхів (Л. Силенко).

Ø Естетика ніколи не могла замінити етику, а краса – віру (П. Мовчан).

Ø Чим багатший внутрішній світ людини, тим вона бідніша (О. Перлюк).

Ø Що більше скромних, то краще живеться нахабам (Ю. Рибников).

Ø Людина без друзів – що дерево без коріння (Народна творчість)

Ø Бог – це наша несвобода чинити зло і безмежна свобода творити добро (В. Захарченко).

Ø У мудреця багатство відіграє служливу роль, а в дурня – панівну (Ю. Мушкетик).

Ø Страх тілесного покарання не зробить злого серця добрим (К. Ушинський).

Ø Страх – рясне джерело пороків (К. Ушинський).

Ø Добра звичка є моральний капітал, закладений людиною у свою нервову систему (К. Ушинський).

Ø Нікчемність – рідна сестра підлості (В. Сухомлинський).

Ø Бути справедливим у думках ще не означає бути справедливим насправді (К. Ушинський).

Ø Совість – це емоційний страж переконань (В. Сухомлинський).

Ø Музика – це мова почуттів (В. Сухомлинський).

Ø Любов шляхетна тільки тоді, коли вона сором’язлива (В. Сухомлинський).

Ø Людина така, яке її уявлення про щастя (В. Сухомлинський).

Ø Я – людина і це мене багато до чого зобов’язує (В. Черняк).

Ø Людська солідарність – найдорогоцінніше надбання людства(В. Черняк).

Ø Великодушність – золото душі (В. Черняк).

Ø Нема там добра, де нема правди (П. Куліш).

Ø Там, де є українці, там завжди є мистецтво (Ю. Липа).

Ø Велич народу не вимірюється його кількістю, як велич людини не вимірюється її зростом; єдиною мірою служить його розумовий розвиток і його моральний рівень (В. Гюго).

Ø Хто зі злом не боресь, той людей не любить (І. Франко).

Ø Хто твердить – люблю свій народ, а не виконує своїх обов’язків перед ним, – той твердить лож (І. Франко).

Ø Права без обов’язків – то сваволя (Леся Українка).

Ø Толерантність як моральний вимір людського спілкування.

Ø Я людина, а тому заслуговую на повагу.

Ø Національна гідність є виявом вільного самовизначення та самореалізації особи.

Ø Справжній раб той, хто згоден, що він раб.

Ø Моральна самоповага – шлях до утвердження поваги до людини взагалі.

Ø Культурна людина – це та, яка може співстраждати (В. Шукшин).

Тематика навчальних проектів

Які форми комічного виявляються у творчості Остапа Вишні, П. Глазового, Є. Дудара? Наведіть приклади творів.

Трагічне і комічне у творчості М. Куліша (на матеріалі його драматургії).

Прекрасне і потворне в творчості В. Винниченка.

Етичне та естетичне в українській традиційній культурі.

Проблема честі й гідності у п’єсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка».

Концепція краси у творчості П. Тичини, М. Рильського.

Тематика творчих проектів

(екскурсії до культурно - історичних пам’яток)

 

Екскурсії до культурно-історичних пам’яток.

1. Києво-Печерська лавра.

2. Видубицький монастир.

3. Софія Київська, Михайлівський Золотоверхий собор.

4. Андріївська церква, Володимирський собор.

5. Комплекс культових споруд на Подолі (Київ, Контрактова площа).

6. Історико-культурний комплекс «Замок Радомишль».

Екскурсії до музеїв.

1. Музей народної архітектури та побуту (Київ, Пирогове).

2. Фольклорно-етнографічний комплекс «Мамаєва Слобода».

3. Національний музей мистецтв Ханенків (Київ, вул. Терещенківська).

4. Національний художній музей України (Київ, вул. М. Грушевського).

5. Національний дендрологічний парк «Софіївка» (м. Умань).

6. Дендрологічний парк «Олександрія» (м. Біла Церква).

7. Культурно-історичний комплекс у м. Переяслав-Хмельницький.

8. Національний музей літератури (м. Київ, вул. Б. Хмельницького).

 

Екскурсії до театрів.

1. Національний театр опери та балету ім. Т. Шевченка.

2. Національний академічний драматичний театр ім. І. Франка.

3. Національний театр оперети.

4. Театр російської драми ім. Лесі Українки.

5. Національна філармонія.

6. Зал органної музики.

 

Екскурсії до виставкових центрів.

1. Мистецький арсенал.

2. Пінчук-арт-центр.

3. Український дім.

 

Алгоритм роботи над проектом:

– визначення проблеми, теми, мети;

– формулювання завдань;

– формування груп;

– складання індивідуального графіка роботи;

– розподіл обов’язків;

– узагальнення результатів дослідження;

– підготовка презентації;

– презентація роботи;

– оцінювання;

– рефлексія.

Питання до обговорення

(для проведення бесід, круглих столів)

 

1. Чи потребує добро виправдання? Обґрунтуйте свою думку.

2. Що таке моральне добро і моральне зло?

3. Чи достатньо одного лише бажання для доброго вчинку? Обґрунтуйте свою думку.

4. Чи всесильне зло? Обґрунтуйте свою думку.

5. Охарактеризуйте конформістський тип людини.

6. Чи можливе щастя без добра? Обґрунтуйте свою думку.

7. Чи залежить добро від Бога? Обґрунтуйте свою думку.

8. Чи є гуманізм проявом добра? Обґрунтуйте свою думку.

9. Чи може злий вчинок виступати засобом здійснення добра?

10. Чи щезне зло, якщо всі люди стануть добрими? Обґрунтуйте свою думку.

11. Хто з письменників писав про неспротив злу насиллям?

12. Чи можна стати по той бік добра і зла? Аргументуйте.

13. Дайте визначення поняття «моральний обов’язок особистості».

14. Чи завжди свобода є умовою виконання обов’язку? Обґрунтуйте свою думку.

15. Розкрийте сутність морального обов’язку, обґрунтовану І. Кантом.

16. Чи завжди держава виконує свій обов’язок перед особистістю? Обґрунтуйте свою думку.

17. Проаналізуйте взаємозв’язок між належним і сутнісним у виконанні обов’язку.

18. Чому, на ваш погляд, моральний обов’язок є доброчесністю людини?

19. Чи може бути обов’язок незалежним від користі? Обґрунтуйте свою думку.

20. На яких провідних засадах розроблялася ідея моральної відповідальності в епоху середньовіччя?

21. У чому полягає взаємозв’язок питань про щастя і сенс життя людини?

22. Як співвідносяться поняття «компроміс» і «справедливість»? Аргументуйте.

23. Що таке «удавана доброта»? Аргументуйте.

24. У чому полягає різниця практичного й етичного тлумачення «меншого» зла?

25. Обґрунтуйте зміст тези: виконаний обов’язок – це вияв гідності людини.

26. Що означає положення: хто переступає обов’язок перед самим собою той відкидає людяність?

27. Що, на ваш погляд, становить основу відповідальності: совість, обов’язок, свобода, необхідність? Обґрунтуйте свою думку.

28. Що таке кругова порука? Чи місце їй в нашому житті? Обґрунтуйте свою думку.

29. Поясніть, що означає поняття «справедливість»?

30. Поясніть, у чому полягає взаємозв’язок справедливості і милосердя?

31. Поясніть, які основні етичні вимоги справедливості?

32. Який нормативний зміст справедливості пропонує етичний утилітаризм?

33. Чи згодні ви з поширеним у масовій свідомості судженням «щасливі лише дурні»? Обґрунтуйте свою думку.

34. Чому усі релігії обіцяють щасливе потойбічне життя? Обґрунтуйте свою думку.

35. У чому різниця сенсу життя від мети життя? Обґрунтуйте свою думку.

36. Яким етичним терміном ви можете визначити тих, хто вважає, що сенс життя полягає у досягненні щастя?

 

 

Критерії оцінювання

1. Змістовність.

2. Сутнісна аргументація.

3. Логічність викладу матеріалу.

4. Відповідність темі та повнота її розкриття.

5. Креативність.

6. Естетичність.

7. Синергійний ефект.

 

Індивідуальне завдання оцінюється 8-ма балами відповідно до критеріїв.

Рекомендована література

Етика

1. Аболина Т.Т. Исторические судьбы нравственности (философский анализ нравственной культуры). – К., 1992.

2. Августин. Сповідь. – К., 1999.

3. Анисимов С.Ф. Мораль и поведение. – М., 1979.

4. Аристотель. Никомахова этика. – М., 1983.

5. Барановский В.Ф. Духовность личности: социальный механизм развития. – К., 1995.– 168с.

6. Бахтин М.М. К философии поступка// работы 20-х годов. – К., 1994.

7. Блюмкин В.А. Моральные качества личности. – Воронеж, 1984.

8. Василенко В.А. Мораль и общественная практика. – М., 1983.

9. Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. – М., 1990.

10. Гусейнов А.А., Иррлитц Г. Краткая история этики. – М., 1987.

11. Давыдов Ю.Н. Этика любви и метафизика своеволия. – М., 1989.

12. Добрицький О.А. Проблемы нравственности. – М., 1987.

13. Ермоленко А.М. Комунікативна практична філософія. – К., 1999.

14. Етика: Навчальний посібник для студентів гуманітарних факультетів вузів. – К.: Либидь, 1992.

15. Левицька О.І. Моральний розвиток особи. – 1990.

16. Малахов В.А. Етика. – К., 1996.

17. Малахов В.А. Етика. Курс лекцій: Навчальний посібник. – К.: Либідь, 1996. – 30 с.

18. Милтс А.А. Совесть. Мыслители разных эпох о совести // Этическая мысль. – М., 1990.

19. Мід Дж. Принципи етики. – М., 1984.

20. Нравственная культура: сущность содержания, специфика. – Вильнюс, 1981.

21. Сенека. Моральні листи до Луцілія. – К., 1996.

 

22. Словарь по этике/ Под ред. А.А. Гусейнова, И.С. Кона. – Узд. 6-е. – М., 1989.

23. Степаненко В.Ф. Етика в проблемних і аналітичних задачах. – К.: Лібра. – 272с.

24. Українська та зарубіжна культура/ За ред. М.Заковича. – К., 2000.

25. Українські гуманісти епохи Відродження: Антологія: У 2-х ч. – К., 1995.

26. Фромм Э. Бегство от свободы. – М., 1990.

27. Швейне А. Культура и етика. – М., 1973.

Естетика

1. Гегель Г. Естетика: В 4 т. – Т. 1. – М., 1968.

2. Гулига А.В. Принципи естетики. – М., 1982.

3. Естетика/ За ред. Л.Т. Левчук. – К., 1997.

4. Эстетика. Словарь. – М., 1989.

5. Иваньо Н.В. Очерк истории эстетической мысли Украины. – М., 1981.

6. Искусство в мире духовной культуры. – К., 1985.

7. История эстетической мысли: В 6 т. – Т. 3. – М., 1986.

8. Каган М.С. Эстетика как философская наука. – СПб., 1997.

9. Колесник М.І. Людяність краси. – К., 1980.

10. Кривцун А.Э. Эстетика. – М., 2000.

11. Левчук А.П. Західноєвропейська естетика ХХ ст. – К., 1997.

12. Лук А.И. О чувстве юмора и остроумии. – М., 1968.

13. Любимова Т.Б. Трагическое как эстетическая категория. – М., 1983.

14. Ницше Ф. Рождение трагедии или эллинство и пессимизм. – Ницше Ф. Соч. В 2-х т. – Т.1. – М., 1990.

15. Оніщенко О.І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання. – К., 2001.

16. Павличко С. Д. Дискурс модернізму в українській літературі. – К., 1999.

17. Панченко В. І. Мистецтво в контексті культури. – К., 1998.

18. Роменець В.А. Психологія творчості. – К., 2001.

19. Самохвалова В.И. Красота против энтропии. – М., 1990.

20. Шестаков В.П. Эстетические категории. – М., 1983.

21. Эстетическое сознание и процесс его формирования. – М., 1981.

22. Эстетическое сознание и художественная культура. – К., 1983.

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 179; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.1.239 (0.064 с.)