Тема 1. Життєвий і мистецький портрет Ліни Костенко 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 1. Життєвий і мистецький портрет Ліни Костенко



Теми практичних занять

 

ТЕМА 1. Життєвий і мистецький портрет Ліни Костенко

 

 

1. Естетичний та моральний ідеал у збірках «Неповторність», «Вибране», «Річка Геракліта»: інтимні, пейзажні, філософські мотиви.

2. Роман у віршах “Маруся Чурай” – фольклорні джерела, історизм образів. Філософсько-естетична концепція твору (образ Вітчизни, змістові рівні образу Марусі Чурай).

3. Історичний роман “Берестечко” − поетична логіка поразки й перемоги.

4. Виступи “Гуманітарна аура нації або Дефект головного дзеркала”, «Геній в умовах заблокованої культури».

Художні тексти

 

Костенко Л. Маруся Чурай. – К,. 1979.

Костенко Л. Неповторність. – К., 1980.

Костенко Л. Вибране. – К, 1989.

Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури // Літературна Україна. – 1991. – 26 вересня.

Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала // Освіта України – 15-22 березня. – 2000. – С. 1, 8-9.

Костенко Л. Берестечко. – К.: Український письменник, 1999.

Костенко Л. Берестечко. К.: Либідь, 2010. – 232 с. (MP3).

Костенко Л. Річка Геракліта. – К.: Либідь, 2011 (вибране, а також нові вірші, CD)

 

Література

 

Костенко Л. Я перехотіла бути розумною, дозволивши собі бути вільною // [Електронний ресурс]: www.day.kiev.ua

Брюховецький В. Ліна Костенко. Нарис життя і творчості. – К., 1990.

Базилевський В. Поезія як мислення // Дніпро. – 1990. – № 3.

Краснова Л. Поетика Ліни Костенко: посібник зі спецкурсу: українська література, теорія літератури. – Луцьк, 2001. – 132 с.

Гундорова Т. Погляд на “Марусю” // Слово і час. –1991. – № 6.

Ільницький М. З чого починається неповторність // Українська мова і література в школі. – 1981. – № 10. – С. 9 – 23.

Кошарська Г. Творчість Ліни Костенко з погляду поетики експресивності.– К., 1994.− 165 с.

Краснова Л. “Летючі катрени” Ліни Костенко // Дивослово.– 1997.– № 5–6.

Яковець А. Маруся Чурай: міф чи втрачена реальність // Слово і час.– 1997. – № 10. – С. 44 – 46.

Клочек Г. Д. Історичний роман Ліни Костенко “Маруся Чурай” // Навч. посібник.− Кіровоград: Степова Еллада, 1998.− 52 с.

Онищак Н. Метафора, її різновиди та функції в ліриці Ліни Костенко // Науковий вісник ВДУ ім. Лесі Українки.− 2000.− № 6.− С. 278−285.

Петрова Л. Художньо-інтелектуальний потенціал імен-знаків світової культури (на матеріалі поезій Ліни Костенко) // Молода нація: Альманах.− 1999.− № 13.− С. 231−242.

Вірьовкіна В.В. Роман Ліни Костенко “Маруся Чурай”: система образів // Укр. літ-ра в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 8.− С. 39−41.

Таран О. Поетика печалі в художньому світі Ліни Костенко // Укр. мова та літ.− 2004.− № 15.− С. 19−23.

Білоус Н. “Історії ж бо пишуть на столі...”: Вивчення роману Ліни Костенко “Маруся Чурай” у взаємозв’язках з історією України // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 4.− С. 10−12.

Ковалевський С. Поет і влада: Ліна Костенко в світоглядному контексті шістдесятництва // Київ.− 2003.− № 11−12.− С. 168−176.

Барабаш С. Філософія осягнення світу: Про лірику Ліни Костенко // Дзвін.− 2003.− № 4.− С. 142−145.

Пономаренко І. “Геній − це не дар, а шлях...”: своєрідність віршованого роману “Маруся Чурай” крізь призму конфліктобудови і поетики жанру // Укр. мова та літ.− 2003.− № 17.− С. 13−16.

Семенець О. Поетична логіка поразки і перемоги в романі Ліни Костенко “Берестечко” // Дивослово.− 2002.− № 11.− С. 9−14.

Ковалевський О. Екзистенціалізм і концентризм у “тихій ліриці” Ліни Костенко // Київ.− 2002.− № 1−2.− С. 88−95.

Жулинський М. Лицарство духа // Вітчизна.− 2000.− № 3−4.− С. 2−5.

Кодак М. Неопалимої книги скрижаль [“Берестечко”] // Київ.− 2000.− № 3−4.− С. 127−131.

Тарнашинська Л. Ефект кривих дзеркал, або заперечення мазохізму як національної риси: Роздуми над книжкою Ліни Костенко “Гуманітарна аура нації або Дефект головного дзеркала” // Літ. Україна.− 1999.− 16 груд.

 

ТЕМА 2. Василь Симоненко і Василь Стус у контексті української літератури XX століття

1. Василь Симоненко – витязь української поезії (збірки «Тиша і грім», «Земне тяжіння»).

2. Прозова книжка «Вино з троянд».

3. Феномен Василя Стуса. Духовне осмислення себе та світу у ранній творчості (“Круговерть”, “Веселий цвинтар”, “Зимові дерева”).

4. Філософсько-етичні категорії (Україна, Бог) у збірці «Палімсести»

Художні тексти

Симоненко В. У твоєму імені живу. – К., 1995.

Симоненко В. Лебеді материнства. – К., 1981.

Стус В. Дорога до болю. – К., 1990.

Стус В. Вікна в поза простір. – К., 1990.

Стус В. Твори: У 4 т.– Львів, 1994–1996.

 

Література

 

Гончар О. Витязь молодої української поезії / О. Гончар // Гончар О. Письменницькі роздуми. – К., 1990. – С. 173–177.

Жулинський М. Василь Симоненко / М. Жулинський / Жулинський М. Із забуття – в безсмертя. – К.: Дніпро, 1990. – С. 373–415.

Моренець В. Василь Симоненко: філософія почуття / В. Моренець // Моренець В. На відстані серця. – К, 1986.

Пахаренко В. Духовний камертон В. Симоненка / В. Пахаренко // СіЧ. – 1993. - № 2.

Сверстюк Є. Симоненко прилетів на білому коні / Є. Сверстюк // Сучасність. – 1995. - № 1.

Ткаченко А. Василь Симоненко: нарис життя і творчості / А. Ткаченко. – К., 1990.

Шевчук В. Поет складної простоти / В. Шевчук // Україна. – 1985. - № 1.

Бедрик Ю. Василь Стус: проблема сприймання. – К., 1994.

Коцюбинська М. Василь Стус у контексті сьогоденної культурної ситуації // Слово і час. – 1998. – № 6. – С. 17 – 21.

Коцюбинська М. Стусове “самособоюнаповнення” // Сучасність.– 1995.– № 6.– С. 137–144.

Москалець К. Страсті по вітчизні // Москалець К. Людина на крижині: Літературна критика та есеїстика. – К., 1999. – С. 209 – 254.

Сверстюк Є. Летюча зірка української літератури // Сверстюк Є. На святі надій. – К., 1999. – С. 467 – 478.

Стус Д. Василь Стус // Українська література. – 2001. – Випуск 7.

Мацибура О. Категорії пам’яті в художньому просторі Василя Стуса // Молода нація.− К., 1996.− С. 181−186.

Не відлюбив свою тривогу ранню... Василь Стус − поет і людина: Спогади, статті, листи, поезії / Упоряд. Орач О. Ю.− К.: Укр. письменник, 1993.− 400 с.

Павлишин М. Квадратура круга: до оцінки Василя Стуса // Дивослово.− 1994.− № 1.− С. 15−21.

Стус В. “розцвітання”: Про Володимира Свідзинського // Слово і час.− 1991.− № 5.− С. 4−14.

Ільницький М. Полімпсести Василя Стуса: [Про творчість укр. поета] // Вітчизна.− 1990.− № 3.− С. 14−16.

Скуратівська Я. Василь Стус як літературний критик // Молода нація.− К., 1996.− № 1.− С. 187−192.

Нецензурний Стус. Книга у 2-х ч. Ч. 1 / Упоряд. Б. Підгірний.− Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.− 336 с.; Ч. 2 / Упоряд. Б. Підгірний.− Тернопіль: Підручники і посібники, 2003.− 320 с.

Рябчук М. “Небіт Рільке” і “син Тараса” // Критика.− 1999.− № 6.− С. 14−19.

Коцюбинська М. “На цвинтарі розстріляних ілюзій...” // Слово і час.− 1990.− № 6.− С. 21−32.

Наливайко Д. Василь Стус − перекладач // Всесвіт.− 1991.− № 1.− С. 183−185.

Коцюбинська М. Феномен Стуса // Сучасність.− 1991.− № 9.− С. 26−35.

Чеховська Л. Герметична поезія Василя Стуса (Проблеми сприйняття) // Укр. літ-ра в загальоосвіт. шк.− 2000.− № 3.− С. 10−14.

Рарицький О. “Полімпсести” В. Стуса: духовна домінанта // Слово і час.− 1999.− № 12.− С. 62−64.

Корогодський Р. Василь Стус − людина, поет, знак // Укр. мова та літ.− 2003.− № 39−40.− С. 58−59.

Кравченко Л. Райнер Марія Рільке і Василь Стус: особливості поетики // Слово і час.− 2003.− № 9.− С. 35−43.

Світлична Л. Писати важко: Листи В. Стуса, 1977−1980 роки // Кур’єр Кривбасу.− 2002.− № 147.− С. 135−152.

Сивокінь Г. Василь Стус і Шевченко // Дивослово.− 2001.− № 10.− С. 5−6.

Дзюба І. Різьбяр власного духу: [Про В. Стуса] // Укр. мова та літ-ра.− 2001.− № 33.− С. 4−6.

Сверстюк Є. Василь Стус. 15 років. Міра присутності // Укр. слово.− 2000.− № 37.− С. 1, 15.

Іщенко Є. Містичні переживання в поезії Василя Стуса // Дивослово.− 2004.− № 8.− С. 53−57.

Плахотнік Н. Профетичні мотиви в поезії Василя Стуса // Слово і час.− 2004.− № 4.− С. 62−66.

Єгорченко М. Час творчості В. Стуса // Сучасність.− 2004.− № 2.− С. 131−145.

Віват Г. Дерева-символи в поетичних творах Василя Стуса // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 2.− С. 34−37.

Білоус Р. Рокований вересень: Роздуми про життя і творчість Василя Стуса // Київ.− 2003.− № 10.− С. 153−173.

Сверстюк Є. Нецензурний Стус // Кур’єр Кривбасу.− 2003.− № 168.− С. 127−141.

Стус Д. Життя навиріст // Сучасність.− 2003.− № 12.− С. 124−140.

Маленький І. Космологія людської особистості і духу у взаємовіддзеркалених всесвітах Василя Стуса: З приводу видання вибраного Василя Стуса: “Полімпсест” // Сучасність.− 2004.− № 1.− С. 120−137.

 

ТЕМА 3. Художні світи Івана Драча та Дмитра Павличка

 

1. Індивідуальний стиль Драча-лірика (збірки «Протуберанці серця», «Соняшник», «Теліженці», «Лист до калини», «Противні строфи» та інші).

2. Поема «Чорнобильська мадонна» як резонансне явище суспільно-політичного та художньо-літературного плану.

2. Драматичні поеми «Соловейко-Сольвейг», «Ніж у сонці», «Зоря і смерть Пабло Неруди», драма-колаж «Гора».

3. Інтимно-еротичні мотиви у збірках Дмитра Павличка «Таємниця твого обличчя», «Золоте ябко».

4. Новаторські пошуки та експерименти Дмитра Павличка у збірках «Рубаї», «Спіраль».

Художні тексти

Драч І. «Ніж у сонці», «Зоря і смерть Пабло Неруди», «Балада про соняшник», «Чорнобильська мадонна», «Соловейко-Сольвейг», «Гора».

Драч І. Вибрані твори: у 2-х т. – К., 1986.

Драч І. Храм Сонця: вірші. – К., 1988.

Драч І. Сізіфів меч. – К., 1999.

Павличко Д. Таємниця твого обличчя: поезії. – К, 1979.

Павличко Д. Спіраль: поезії. – К, 1984.

Павличко Д. Твори: у 3-х т. – К, 1989.

Павличко Д. Золоте ябко. – К, 1998.

 

Література

Жулинський М. Поетичний їжак з головою і волоссям кольору витіпаних конопель / М. Жулинський // Драч І. Анатомія блискавки. – Харків, 2002.

Жулинський М. Поет в сонячному пеклі творчості. – Освіта. – 1996. – 22 жовтня.

Ільницький М. Іван Драч. Нарис творчості / М. Ільницький. – К, 1986.

Ільницький М. Поетична драматургія Івана Драча / М. Ільницький // УМЛШ. – 1985. - № 9.

Новиченко А. Синхрофазотропи посеред калини / А. Новиченко // І. Драч. Вибрані твори у 2-х т. Т. 1. – К, 1986.

Павлишин М. Чорнобильська тема і проблеми жанру / М. Павлишин // Канон та іконостас. – К, 1996.

Кудрявцев М. Морально-етичні колізії в поетичній драмі Івана Драча / М. Кудрявцев // Українська мова і література. – 2001. - №15.

Скирда Л. Епічне осмислення: про поему І. Драча «Чорнобильська мадонна» / Л. Скирда // Дніпро. – 1989. - № 7.

Слабошпицький М. Поет, який має талант бути Драчем / М. Слабошпицький // Дивослово. – 1996. - № 10.

Ткаченко А. Художній світ І. Драча / А. Ткаченко // УМЛШ. – 2001. – № 15.

Неділько В. Дмитро Павличко / В. Неділько // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст..: в 4 кн.. – К., 2003. – К. 3.

Моренець В. Дмитро Павличко / В. Моренець // Історія української літератури XX століття: у 2 кн. / за ред. В. Дончика. – К, 1998. – Кн. 2.

Ільницький М. Поезія любові і ненависті / М. Ільницький // Ільницький М. На вістрі серця і пера. – К.: Дніпро, 1980. – С. 33–91.

Ільницький М. Дмитро Павличко: Нарис творчості / М. Ільницький. – К, 1986.

Салига Т. Дві пелюстки слова // Салига Т. Продовження: Літературно-критичні студії. – Львів, 1991.

Ткаченко А. Ностальгія Дмитра Павличка / А. Ткаченко // СіЧ. – 1999. - № 10.

 

ТЕМА 4. Олесь Гончар: творчість як доля

1. Краса людини-воїна у романі “Прапороносці”.

2. “Собор”: тема історичної та національної пам’яті. Композиція, система образів, мова твору.

3. Естетико-філософська концепція роману “Твоя зоря”.

Художні тексти

 

Гончар О. Твори: В 7 т. – К., 1988.

«Прапороносці», «Собор», «Твоя зоря».

 

Література

Коваль В. “Собор” і навколо собору. – К., 1989. – 272 с.

Наєнко М. Краса вірності. – К., 1981.

Слово про Олеся Гончара: Нариси, статті, есе, дослідження. – К., 1988.

Погрібний А. Олесь Гончар. Літературний портрет. – К., 1987.

Вервес Р. Роман-застереження “Собор” // Слово і час. – 1990. – № 4.

Наєнко М. Подвижник // Слово і час. – 1993. – № 4.

Сверстюк Є. Собор у риштуванні // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики. – К., 1994. – Т. 3. – С. 50 – 66.

Високоліття. Збірник матеріалів. Олесеві Гончару – 75. – К., 1993.

Вінок пам’яті Олеся Гончара: Спогади. Хроніка / Упоряд. В.Д. Гончар, В.Я. П’янов.− К.: Укр. письменник, 1997.− 453 с.

Зобенко М. Українське небо Олеся Гончара: Есеї, студії, полеміка.− Львів: Вид-во М. Коць, 2003.− 175 с.

Баран Є. Олесь Гончар крізь призму щоденників // Кур’єр Кривбасу.− 2004.− № 177.− С. 208−210.

Масенко Л. Шевельов і Гончар. Здобутки і втрати укр. літературознавст­ва // Укр. мова та літ.− 2004.− № 16.− С. 3−6.

Шевельов Ю. “Голубий Дунай” // Укр. мова та літ.− 2004.− № 16.− С. 7−9.

Сагайдак Т. Руйнація свідомості в романі О. Гончара “Собор”. За матеріалами архіву письменника // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2003.− № 8.− С. 46−48.

Зобенко М. Озонова пелюстка духовності, або душа людська, якою нам явив її і заповів Олесь Гончар // Вітчизна.− 2003.− № 3−4.− С. 14−148.

Ковальчук О. Образ війни у прозі Олеся Гончара // Дивослово.− 2003.− № 5.− С. 46−47.

Шерех Ю. Здобутки і втрати української літератури: З приводу роману Олеся Гончара “Таврія” // Критика.− 2002.− № 5.− С. 25−27.

Гомон П. Гуманізм творчості завжди сучасний // Дивослово.− 2002.− № 5.− С. 12−13.

Городнюк Н. “Тронка” Олеся Гончара як пасторальна утопія // Укр. мова та літ.− 2001.− № 17.− С. 5.

Гуменний М., Гусєва О. Ремарк і Гончар: типологія антивоєнного роману // Укр. мова і літ-ра в шк.− 2000.− № 5.− С. 46−49.

Ковальчук О. Олесь Гончар − митець сучасний // Дивослово.− 2000.− № 11.− С. 2−3.

Кудрявцев М. Вивчаємо роман О. Гончара “Собор” // Укр. літ-ра в загальноосвіт. шк.− 2000.− № 2.− С. 10−17.

Лесик В. Естетичне кредо Олеся Гончара // Дзвін.− 1999.− № 10−12.− С. 152−157.

Гриценко В. Роздуми про антигероя роману Олеся Гончара “Собор” // Дивослово.− 1998.− № 5.− С. 18−20.

Фащенко В. Людяність: Концепція людини в творчості Олеся Гончара // Літ. Україна.− 1999.− 7 січ.

Зобенко М. Національне в романі [О. Гончара] “Твоя зоря” // Слово і час.− 1998.− № 4/5.− С. 12−15.

Кравченко І. Олесь Гончар і міф про нього // Всесвіт.− 1998.− № 11.− С. 129−136.

Гончар О. “Мово, живи...” // Дніпро.− 1998.− № 3−4.− С. 97−99.

Марченко І. Філософське осмислення образу собору як симфонії величі народу, його творчого генія: (за романом Олеся Гончара “Собор”) // Дивослово.− 1997.− № 9.− С. 18−19.

Бокий І. Жертва власної совісті чи несвободи? // Молодь України.− 1997.− 17 лип. (Новела “Кресафт”).

Погрібний А. Провідне у творчості Олеся Гончара // Сучасність.− 1991.− № 4.− С. 25−33.

Залеська-Онишкевич Л. Хто справжній герой “Собору” // Сучасність.− 1991.− № 4.− С. 34−39.

Галич В. Асоціоніми в поетиці Олеся Гончара // Дивослово.− 1995.− № 4.− С. 23−25.

Гуменний М. Проблема авторської позиції в романах Олеся Гончара // Дивослово.− 1994.− № 1.− С. 12−15.

Зобенко М. Божественне відкриття інтелекту: Прочитання “Тронки” [Олеся Гончара] через 30 літ // Літ. Україна.− 1993.− 1 квіт.

Сосновська Д. Камінь відкинутий стає наріжним: [Про роман О. Гончара “Собор”] / Пер. з пол. А. Могиленко // Всесвіт.− 1992.− № 5−6.− С. 175−177.

 

ТЕМА 5. В. Шевчук – художник слова й філософ

 

1. «Химерність прози» Валерія Шевчука.

2. Фольклорно-міфологічні джерела образності: роман-балада Валерія Шевчука «Дім на горі».

3. Історико-філософські романи “На полі смиренному”, “Три листки за вікном”.

Художні тексти

 

Шевчук В. «Дім на горі», «На полі смиренному», «Три листки за вікном».

Література

 

Жулинський М. “...І метафори реального життя” // Жулинський М. Наближення. – К., 1986. – С. 224 – 254.

Панченко В. Маленькі свята серед буднів // Вітчизна.– 1988.– № 2.– С. 167–179.

Рябчук М. Книга добра і зла за Валерієм Шевчуком // Вітчизна. – 1988. – № 2.

Шевчук В. На вступі до храму: моя рання проза: Роздуми, факти і тексти // Кур’єр Кривбасу.− 2003.− № 166−168.− С. 98−126; № 169.− С. 90−115.

Горнятко-Шумилович А. Фольклорна образність “химерної” прози: типологічні подібності “Лебединої зграї” В. Земляка, “Ирію” В. Дрозда і “Дому на горі” В. Шевчука // Укр. мова та літ.− 2004.− № 15.− С. 11−14.

Месевря О. Красиве і потворне: духовна бронь // Укр. мова та літ.− 2003.− № 20.− С. 22−24.

Тернашинська Л. Б. Художня галактика Валерія Шевчука: Постать сучасного українського письменника на тіл західноєвропейської літератури.− К.: Вид-во ім. Олени Теліги, 2001.− 224 с.

Євхан Н. Художні засоби та прийоми фольклорної поетики у творчій практиці Валерія Шевчука // Дивослово.− 2003.− № 6.− С. 14−17.

Пахаренко Н. Шлях подолання зла добром: творчий феномен Валерія Шевчука // Укр. мова та літ-ра.− 2003.− № 20.− С. 3−7.

Залеська-Онишкевич Л. Шлях вічного повороту: [П’єса В. Шевчука “Птахи з невидимого острова”] // Сучасність.− 1996.− № 1.− С. 93−96.

Корогодський Р. Біля вічної ріки, або в пошуках внутрішньої людини // Дзвін.− 1996.− № 3.− С. 135−154.

Медвідь В. Поєднав традиційну оповідь з модерном // Літ. Україна.− 1997.− 30 січ.

Скуратівський В. “Кожен справжній талант мусить мати свого зоїла”, або кілька штрихів про Валерія Шевчука // Берегиня.− 1997.− № 3−4.− С. 10−15.

Тарнашинська Л. Парадигми “Нової реальності” Валерія Шевчука // Слово і час.− 1998.− № 6.− С. 46−51.

Рута О. Творчі таємниці Валерія Шевчука // Жива вода.− 1999.− № 6.

Андрухович Ю. Оповідач історій // Кур’єр Кривбасу.− 1999.− № 116.− С. 140−143.

Мовчан Р. Той, який несе світло: Роздуми з нагоди 60-ліття Валерія Шевчука // Літ. Україна.− 1999.− 2 верес.

Мовчан Р. Валерій Шевчук // Слово і час.− 1999.− № 8. С. 57−58.

Борцова Т. Крізь призму художнього сну: (повість “Дерево пам’яті” Валерія Шевчука) // Слово і час.− 1999.− № 8.− С. 70−72.

Логвиненко О. Між двома полюсами обертається думка у кн. В. Шевчука “Жінка-змія” // Вітчизна.− 2000.− № 1−2.− С. 150−152.

Паламарчук С. Ключ, який відмикає містичні таємниці і спростовує деякі упередження // Літ. Україна.− 2000.− 27 жовт.

Даниленко В. У пошуках демонічної жінки (архетип Аліни в пізніх повістях Валерія Шевчука) // Слово і час.− 2000.− № 2.− С. 21−24.

Бєляєва Н. Історична проза В. Шевчука в інтертекстуальному аспекті // Слово і час.− 2001.− № 4.− С. 58−64.

Соболь В. око Прірви, або Дорога до себе // Вітчизна.− 2001.− № 5−6.− С. 134−137.

Валерій Шевчук як репрезентант екзистенційного напрямку в укр. літ-рі // Літ. Україна.− 2001.− 8 листоп.

Феномен Валерія Шевчука // Укр. мова та літ.− 2003.− № 16.− С. 19−20.

 

ТЕМА 6. Художня проза Романа Іваничука та Григора Тютюнника

1. Розвиток української історичної прози.

2. Прозова спадщина Романа Іваничука: «Мальви», «Журавлиний крик», «Яничари».

3. Тематичне розмаїття прози Григора Тютюнника («Зав’язь», «Климко», «Нюра», «Вогник далеко в степу», «Три зозулі з поклоном»).

Художні тексти

 

Іваничук Р. Журавлиний крик. – Львів, 1989.

Іваничук Р. Мальви. – К., 1968.

Іваничук Р. Орда. – Львів, 1989.

Іваничук Р. Яничари. – К., 1993.

Тютюнник Г. Твори: у 2-х т. – К., 1984.

 

Література

Дончик В. Зупинені миті. – К., 1989.

Слабошпицький М. Роман Іваничук. Літературно-критичний нарис. – К., 1989.

Андрусів С. Роман Іваничук // Історія української літератури XX ст.: у 2-х кн. / за ред. В. Г. Дончика. – К., 1998. – Кн. 2.

Федорів Р. Магія старого пергаменту // Федорів Р. Танець Чугайстра. – Львів, 1984.

Жулинський М. Які виміри людської пам’яті? // Жулинський М. Наближення. – К., 1986.

Дончик В. Переконання романіста // Дончик В. Зупинені миті. – К., 1989.

Іваничук Р. «Благослови, душе моя, Господа..». – Львів, 1993.

Вічна загадка любові. Літературна спадщина Григора Тютюнника. Спогади письменника. – К., 1988.

Коваль В. Загадка смерті Григора Тютюнника // Дніпро. – 1993. - № 7–9.

Мороз Л. Григір Тютюнник: Літературний портрет. – К., 1991.

Мовчан Р. Григір Тютюнник // Мовчан Р. Українська проза XX ст. в іменах. – К., 1997. – С. 174–199.

 

 

Відповідь на кожному практичному занятті (6) оцінюється у 5 балів. Відповідно – 30 балів (у ці бали включається і самостійна робота).

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

До змістового модуля І

(самостійна робота оцінюється у 2 бали на кожному практичному занятті)

Література, рекомендована при підготовці до самостійної роботи, подана у завданнях до практичних занять.

 

ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ

Індивідуальне завдання з курсу «Українська література другої половини XX століття» запропоноване окремо для студентів спеціальності «Журналістика», «Видавнича справа та редагування», включаючи специфіку їх професійної підготовки.

Індивідуальне завдання для студентів спеціальності «Журналістика» передбачає написання уявного інтерв’ю за всіма вимогами з одним із вивчених письменників (Ліною Костенко, Василем Симоненком, Василем Стусом, Іваном Драчем, Дмитром Павличком, Олесем Гончарем, Валерієм Шевчуком, Романом Іваничуком, Григором Тютюнником, Павлом Загребельним, поетами «київської школи» тощо).

Про що б Ви хотіли б запитати письменника (поставити запитання)?

Яку відповідь, на Вашу думку, письменник міг би дати (написати уявні відповіді на питання)? тощо.

Індивідуальне завдання для студентів спеціальності «Видавнича справа та редагування» передбачає підготовку ескізу (проекту) газети або журналу про одного з вивчених письменників (Ліну Костенко, Василя Симоненка, Василя Стуса, Івана Драча, Дмитра Павличка, Олеся Гончара, Валерія Шевчука, Романа Іваничука, Григора Тютюнника, Павла Загребельного, поетів «київської школи» тощо).

Ескіз (проект) газети чи журналу має включати назву, зміст, відповідні рубрики і т. ін.

При оцінюванні індивідуальної роботи враховується креативність підготовленого індивідуального (творчого) завдання, новаторство, власний погляд, нестандартність, оригінальність.

 

 

Теми практичних занять

 

ТЕМА 1. Життєвий і мистецький портрет Ліни Костенко

 

 

1. Естетичний та моральний ідеал у збірках «Неповторність», «Вибране», «Річка Геракліта»: інтимні, пейзажні, філософські мотиви.

2. Роман у віршах “Маруся Чурай” – фольклорні джерела, історизм образів. Філософсько-естетична концепція твору (образ Вітчизни, змістові рівні образу Марусі Чурай).

3. Історичний роман “Берестечко” − поетична логіка поразки й перемоги.

4. Виступи “Гуманітарна аура нації або Дефект головного дзеркала”, «Геній в умовах заблокованої культури».

Художні тексти

 

Костенко Л. Маруся Чурай. – К,. 1979.

Костенко Л. Неповторність. – К., 1980.

Костенко Л. Вибране. – К, 1989.

Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури // Літературна Україна. – 1991. – 26 вересня.

Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала // Освіта України – 15-22 березня. – 2000. – С. 1, 8-9.

Костенко Л. Берестечко. – К.: Український письменник, 1999.

Костенко Л. Берестечко. К.: Либідь, 2010. – 232 с. (MP3).

Костенко Л. Річка Геракліта. – К.: Либідь, 2011 (вибране, а також нові вірші, CD)

 

Література

 

Костенко Л. Я перехотіла бути розумною, дозволивши собі бути вільною // [Електронний ресурс]: www.day.kiev.ua

Брюховецький В. Ліна Костенко. Нарис життя і творчості. – К., 1990.

Базилевський В. Поезія як мислення // Дніпро. – 1990. – № 3.

Краснова Л. Поетика Ліни Костенко: посібник зі спецкурсу: українська література, теорія літератури. – Луцьк, 2001. – 132 с.

Гундорова Т. Погляд на “Марусю” // Слово і час. –1991. – № 6.

Ільницький М. З чого починається неповторність // Українська мова і література в школі. – 1981. – № 10. – С. 9 – 23.

Кошарська Г. Творчість Ліни Костенко з погляду поетики експресивності.– К., 1994.− 165 с.

Краснова Л. “Летючі катрени” Ліни Костенко // Дивослово.– 1997.– № 5–6.

Яковець А. Маруся Чурай: міф чи втрачена реальність // Слово і час.– 1997. – № 10. – С. 44 – 46.

Клочек Г. Д. Історичний роман Ліни Костенко “Маруся Чурай” // Навч. посібник.− Кіровоград: Степова Еллада, 1998.− 52 с.

Онищак Н. Метафора, її різновиди та функції в ліриці Ліни Костенко // Науковий вісник ВДУ ім. Лесі Українки.− 2000.− № 6.− С. 278−285.

Петрова Л. Художньо-інтелектуальний потенціал імен-знаків світової культури (на матеріалі поезій Ліни Костенко) // Молода нація: Альманах.− 1999.− № 13.− С. 231−242.

Вірьовкіна В.В. Роман Ліни Костенко “Маруся Чурай”: система образів // Укр. літ-ра в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 8.− С. 39−41.

Таран О. Поетика печалі в художньому світі Ліни Костенко // Укр. мова та літ.− 2004.− № 15.− С. 19−23.

Білоус Н. “Історії ж бо пишуть на столі...”: Вивчення роману Ліни Костенко “Маруся Чурай” у взаємозв’язках з історією України // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 4.− С. 10−12.

Ковалевський С. Поет і влада: Ліна Костенко в світоглядному контексті шістдесятництва // Київ.− 2003.− № 11−12.− С. 168−176.

Барабаш С. Філософія осягнення світу: Про лірику Ліни Костенко // Дзвін.− 2003.− № 4.− С. 142−145.

Пономаренко І. “Геній − це не дар, а шлях...”: своєрідність віршованого роману “Маруся Чурай” крізь призму конфліктобудови і поетики жанру // Укр. мова та літ.− 2003.− № 17.− С. 13−16.

Семенець О. Поетична логіка поразки і перемоги в романі Ліни Костенко “Берестечко” // Дивослово.− 2002.− № 11.− С. 9−14.

Ковалевський О. Екзистенціалізм і концентризм у “тихій ліриці” Ліни Костенко // Київ.− 2002.− № 1−2.− С. 88−95.

Жулинський М. Лицарство духа // Вітчизна.− 2000.− № 3−4.− С. 2−5.

Кодак М. Неопалимої книги скрижаль [“Берестечко”] // Київ.− 2000.− № 3−4.− С. 127−131.

Тарнашинська Л. Ефект кривих дзеркал, або заперечення мазохізму як національної риси: Роздуми над книжкою Ліни Костенко “Гуманітарна аура нації або Дефект головного дзеркала” // Літ. Україна.− 1999.− 16 груд.

 

ТЕМА 2. Василь Симоненко і Василь Стус у контексті української літератури XX століття

1. Василь Симоненко – витязь української поезії (збірки «Тиша і грім», «Земне тяжіння»).

2. Прозова книжка «Вино з троянд».

3. Феномен Василя Стуса. Духовне осмислення себе та світу у ранній творчості (“Круговерть”, “Веселий цвинтар”, “Зимові дерева”).

4. Філософсько-етичні категорії (Україна, Бог) у збірці «Палімсести»

Художні тексти

Симоненко В. У твоєму імені живу. – К., 1995.

Симоненко В. Лебеді материнства. – К., 1981.

Стус В. Дорога до болю. – К., 1990.

Стус В. Вікна в поза простір. – К., 1990.

Стус В. Твори: У 4 т.– Львів, 1994–1996.

 

Література

 

Гончар О. Витязь молодої української поезії / О. Гончар // Гончар О. Письменницькі роздуми. – К., 1990. – С. 173–177.

Жулинський М. Василь Симоненко / М. Жулинський / Жулинський М. Із забуття – в безсмертя. – К.: Дніпро, 1990. – С. 373–415.

Моренець В. Василь Симоненко: філософія почуття / В. Моренець // Моренець В. На відстані серця. – К, 1986.

Пахаренко В. Духовний камертон В. Симоненка / В. Пахаренко // СіЧ. – 1993. - № 2.

Сверстюк Є. Симоненко прилетів на білому коні / Є. Сверстюк // Сучасність. – 1995. - № 1.

Ткаченко А. Василь Симоненко: нарис життя і творчості / А. Ткаченко. – К., 1990.

Шевчук В. Поет складної простоти / В. Шевчук // Україна. – 1985. - № 1.

Бедрик Ю. Василь Стус: проблема сприймання. – К., 1994.

Коцюбинська М. Василь Стус у контексті сьогоденної культурної ситуації // Слово і час. – 1998. – № 6. – С. 17 – 21.

Коцюбинська М. Стусове “самособоюнаповнення” // Сучасність.– 1995.– № 6.– С. 137–144.

Москалець К. Страсті по вітчизні // Москалець К. Людина на крижині: Літературна критика та есеїстика. – К., 1999. – С. 209 – 254.

Сверстюк Є. Летюча зірка української літератури // Сверстюк Є. На святі надій. – К., 1999. – С. 467 – 478.

Стус Д. Василь Стус // Українська література. – 2001. – Випуск 7.

Мацибура О. Категорії пам’яті в художньому просторі Василя Стуса // Молода нація.− К., 1996.− С. 181−186.

Не відлюбив свою тривогу ранню... Василь Стус − поет і людина: Спогади, статті, листи, поезії / Упоряд. Орач О. Ю.− К.: Укр. письменник, 1993.− 400 с.

Павлишин М. Квадратура круга: до оцінки Василя Стуса // Дивослово.− 1994.− № 1.− С. 15−21.

Стус В. “розцвітання”: Про Володимира Свідзинського // Слово і час.− 1991.− № 5.− С. 4−14.

Ільницький М. Полімпсести Василя Стуса: [Про творчість укр. поета] // Вітчизна.− 1990.− № 3.− С. 14−16.

Скуратівська Я. Василь Стус як літературний критик // Молода нація.− К., 1996.− № 1.− С. 187−192.

Нецензурний Стус. Книга у 2-х ч. Ч. 1 / Упоряд. Б. Підгірний.− Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.− 336 с.; Ч. 2 / Упоряд. Б. Підгірний.− Тернопіль: Підручники і посібники, 2003.− 320 с.

Рябчук М. “Небіт Рільке” і “син Тараса” // Критика.− 1999.− № 6.− С. 14−19.

Коцюбинська М. “На цвинтарі розстріляних ілюзій...” // Слово і час.− 1990.− № 6.− С. 21−32.

Наливайко Д. Василь Стус − перекладач // Всесвіт.− 1991.− № 1.− С. 183−185.

Коцюбинська М. Феномен Стуса // Сучасність.− 1991.− № 9.− С. 26−35.

Чеховська Л. Герметична поезія Василя Стуса (Проблеми сприйняття) // Укр. літ-ра в загальоосвіт. шк.− 2000.− № 3.− С. 10−14.

Рарицький О. “Полімпсести” В. Стуса: духовна домінанта // Слово і час.− 1999.− № 12.− С. 62−64.

Корогодський Р. Василь Стус − людина, поет, знак // Укр. мова та літ.− 2003.− № 39−40.− С. 58−59.

Кравченко Л. Райнер Марія Рільке і Василь Стус: особливості поетики // Слово і час.− 2003.− № 9.− С. 35−43.

Світлична Л. Писати важко: Листи В. Стуса, 1977−1980 роки // Кур’єр Кривбасу.− 2002.− № 147.− С. 135−152.

Сивокінь Г. Василь Стус і Шевченко // Дивослово.− 2001.− № 10.− С. 5−6.

Дзюба І. Різьбяр власного духу: [Про В. Стуса] // Укр. мова та літ-ра.− 2001.− № 33.− С. 4−6.

Сверстюк Є. Василь Стус. 15 років. Міра присутності // Укр. слово.− 2000.− № 37.− С. 1, 15.

Іщенко Є. Містичні переживання в поезії Василя Стуса // Дивослово.− 2004.− № 8.− С. 53−57.

Плахотнік Н. Профетичні мотиви в поезії Василя Стуса // Слово і час.− 2004.− № 4.− С. 62−66.

Єгорченко М. Час творчості В. Стуса // Сучасність.− 2004.− № 2.− С. 131−145.

Віват Г. Дерева-символи в поетичних творах Василя Стуса // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2004.− № 2.− С. 34−37.

Білоус Р. Рокований вересень: Роздуми про життя і творчість Василя Стуса // Київ.− 2003.− № 10.− С. 153−173.

Сверстюк Є. Нецензурний Стус // Кур’єр Кривбасу.− 2003.− № 168.− С. 127−141.

Стус Д. Життя навиріст // Сучасність.− 2003.− № 12.− С. 124−140.

Маленький І. Космологія людської особистості і духу у взаємовіддзеркалених всесвітах Василя Стуса: З приводу видання вибраного Василя Стуса: “Полімпсест” // Сучасність.− 2004.− № 1.− С. 120−137.

 

ТЕМА 3. Художні світи Івана Драча та Дмитра Павличка

 

1. Індивідуальний стиль Драча-лірика (збірки «Протуберанці серця», «Соняшник», «Теліженці», «Лист до калини», «Противні строфи» та інші).

2. Поема «Чорнобильська мадонна» як резонансне явище суспільно-політичного та художньо-літературного плану.

2. Драматичні поеми «Соловейко-Сольвейг», «Ніж у сонці», «Зоря і смерть Пабло Неруди», драма-колаж «Гора».

3. Інтимно-еротичні мотиви у збірках Дмитра Павличка «Таємниця твого обличчя», «Золоте ябко».

4. Новаторські пошуки та експерименти Дмитра Павличка у збірках «Рубаї», «Спіраль».

Художні тексти

Драч І. «Ніж у сонці», «Зоря і смерть Пабло Неруди», «Балада про соняшник», «Чорнобильська мадонна», «Соловейко-Сольвейг», «Гора».

Драч І. Вибрані твори: у 2-х т. – К., 1986.

Драч І. Храм Сонця: вірші. – К., 1988.

Драч І. Сізіфів меч. – К., 1999.

Павличко Д. Таємниця твого обличчя: поезії. – К, 1979.

Павличко Д. Спіраль: поезії. – К, 1984.

Павличко Д. Твори: у 3-х т. – К, 1989.

Павличко Д. Золоте ябко. – К, 1998.

 

Література

Жулинський М. Поетичний їжак з головою і волоссям кольору витіпаних конопель / М. Жулинський // Драч І. Анатомія блискавки. – Харків, 2002.

Жулинський М. Поет в сонячному пеклі творчості. – Освіта. – 1996. – 22 жовтня.

Ільницький М. Іван Драч. Нарис творчості / М. Ільницький. – К, 1986.

Ільницький М. Поетична драматургія Івана Драча / М. Ільницький // УМЛШ. – 1985. - № 9.

Новиченко А. Синхрофазотропи посеред калини / А. Новиченко // І. Драч. Вибрані твори у 2-х т. Т. 1. – К, 1986.

Павлишин М. Чорнобильська тема і проблеми жанру / М. Павлишин // Канон та іконостас. – К, 1996.

Кудрявцев М. Морально-етичні колізії в поетичній драмі Івана Драча / М. Кудрявцев // Українська мова і література. – 2001. - №15.

Скирда Л. Епічне осмислення: про поему І. Драча «Чорнобильська мадонна» / Л. Скирда // Дніпро. – 1989. - № 7.

Слабошпицький М. Поет, який має талант бути Драчем / М. Слабошпицький // Дивослово. – 1996. - № 10.

Ткаченко А. Художній світ І. Драча / А. Ткаченко // УМЛШ. – 2001. – № 15.

Неділько В. Дмитро Павличко / В. Неділько // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст..: в 4 кн.. – К., 2003. – К. 3.

Моренець В. Дмитро Павличко / В. Моренець // Історія української літератури XX століття: у 2 кн. / за ред. В. Дончика. – К, 1998. – Кн. 2.

Ільницький М. Поезія любові і ненависті / М. Ільницький // Ільницький М. На вістрі серця і пера. – К.: Дніпро, 1980. – С. 33–91.

Ільницький М. Дмитро Павличко: Нарис творчості / М. Ільницький. – К, 1986.

Салига Т. Дві пелюстки слова // Салига Т. Продовження: Літературно-критичні студії. – Львів, 1991.

Ткаченко А. Ностальгія Дмитра Павличка / А. Ткаченко // СіЧ. – 1999. - № 10.

 

ТЕМА 4. Олесь Гончар: творчість як доля

1. Краса людини-воїна у романі “Прапороносці”.

2. “Собор”: тема історичної та національної пам’яті. Композиція, система образів, мова твору.

3. Естетико-філософська концепція роману “Твоя зоря”.

Художні тексти

 

Гончар О. Твори: В 7 т. – К., 1988.

«Прапороносці», «Собор», «Твоя зоря».

 

Література

Коваль В. “Собор” і навколо собору. – К., 1989. – 272 с.

Наєнко М. Краса вірності. – К., 1981.

Слово про Олеся Гончара: Нариси, статті, есе, дослідження. – К., 1988.

Погрібний А. Олесь Гончар. Літературний портрет. – К., 1987.

Вервес Р. Роман-застереження “Собор” // Слово і час. – 1990. – № 4.

Наєнко М. Подвижник // Слово і час. – 1993. – № 4.

Сверстюк Є. Собор у риштуванні // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики. – К., 1994. – Т. 3. – С. 50 – 66.

Високоліття. Збірник матеріалів. Олесеві Гончару – 75. – К., 1993.

Вінок пам’яті Олеся Гончара: Спогади. Хроніка / Упоряд. В.Д. Гончар, В.Я. П’янов.− К.: Укр. письменник, 1997.− 453 с.

Зобенко М. Українське небо Олеся Гончара: Есеї, студії, полеміка.− Львів: Вид-во М. Коць, 2003.− 175 с.

Баран Є. Олесь Гончар крізь призму щоденників // Кур’єр Кривбасу.− 2004.− № 177.− С. 208−210.

Масенко Л. Шевельов і Гончар. Здобутки і втрати укр. літературознавст­ва // Укр. мова та літ.− 2004.− № 16.− С. 3−6.

Шевельов Ю. “Голубий Дунай” // Укр. мова та літ.− 2004.− № 16.− С. 7−9.

Сагайдак Т. Руйнація свідомості в романі О. Гончара “Собор”. За матеріалами архіву письменника // Укр. літ. в загальноосвіт. шк.− 2003.− № 8.− С. 46−48.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-29; просмотров: 235; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.93.210 (0.286 с.)