Київський національний університет імені Тараса Шевченка 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Київський національний університет імені Тараса Шевченка



Київський національний університет імені Тараса Шевченка

юридичний факультет

Кафедра цивільного права

Укладач і: Толкачова Н.Є., Цвєткова Ю.В.

КАНОНІЧНЕ ПРАВО

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

для студентів спеціальності 6.030401 «Право»

 

Затверджено

на засіданні кафедри

Протокол № 7

від „25” грудня 2008 р.

Декан факультету

________ Гриценко І.С.

 

КИЇВ – 2009

 


РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ДИСЦИПЛІНИ з учбової дисципліни  «КАНОНІЧНЕ ПРАВО»

 

Укладачі:

 

Толкачова Н.Є., доцент кафедри

теорії та історії держави і права

 

Цвєткова Ю.В., к.ю.н., асистент кафедри

теорії та історії держави і права

 

 

Рецензент:

 

Самохвалов В.П., доцент

 

Схвалено методичною комісією юридичного факультету

 _______ 2008 р.

 

 


ЗМІСТ

 

 

I.Передмова                                                                      4

 

II.Кредитно-модульна система організації вивчення

учбової дисципліни «Канонічне право»                                 6

 

III.Тематичний план лекцій                                                     9

 

IV.Змістовний план лекційного курсу                                                   10

 

V.Контрольні питання для перевірки знань студентів              15

 

VI.Рекомендована література                                                      18

 

VII.Теми для рефератів                                                                  20

 

VIII. Методичні рекомендації для написання та

оформлення рефератів та контрольних робіт                        22


І. ПЕРЕДМОВА

 

В останнє десятиліття еволюції нашого суспільства динамічно розвивається релігійне середовище. Демократичні зміни в усьому світі, науково-технічна революція та створення незалежних держав принципово змінило позиції церкви в соціумі, що вимагає нового підходу, сучасної оцінки розвитку правових засад церкви. Науковий інтерес до феномену церкви зумовлюється, в першу чергу, методологічним переосмисленням розуміння суті церкви як соціальної інституції та її ролі в усіх сферах суспільства під впливом суттєвих світоглядно-ідеологічних змін. В другу чергу, принципи організації та функціонування церкви, а відповідно і правового регулювання, є суспільно – значущим важливим структурним елементом соціалізації людини. По-третє, є загальновідомим, що формування сучасних правових систем проходило під безперечним впливом та з принциповою участю церкви як організації безпосередньо та релігії як елемента формування правосвідомості населення зокрема. Отже, дослідження інститутів, принципів та правових норм канонічного права дає нам можливість краще переосмислити окремі елементи та причинно-наслідкові зв’язки в праві сьогодення.

Вивчення курсу «Канонічне право» зумовлено перш за все необхідністю дослідження права як суспільного явища, його джерел і форм, місця серед них релігійних канонів, а також вивчення витоків формування національної правової системи.

Звернення до вивчення канонічного права пов’язано із сучасним розвитком правової науки, оскільки це потребує не абстрактного нормативного підходу, а широкого дослідження всіх правових явищ, виходячи з пріоритету прав і свобод людини.

Концепція, що покладена в основу вивчення канонічного права, виходить з того, що розвиток суспільства і всіх його інститутів, включаючи державу і право, - це природно-історичний процес, що формується об’єктивними законами.

Учбова дисципліна «Канонічне право» вивчається студентами юридичного факультету другого курсу, що отримують кваліфікаційний рівень бакалавра, та студентами магістратури і передбачає ознайомлення з формуванням канонічного права як правової системи, її структурними елементами, джерелами, особливостями історичного розвитку. Виходячи з вимог свободи віросповідання та принципів релігійної толерантності, учбова дисципліна формується на науковому ґрунті, не несе ідеологічного навантаження та передбачає ознайомлення студентів з основами генезису світових релігій в цілому та порівняльними характеристиками їхніх правових інститутів зокрема.  

Методологічну основу «Канонічного права» складають загальні вчення про сутність права, його джерела та форми, напрацювання відомих кантоністів, представників Історичної школи Київського університету та сучасні наукові розробки в цій сфері.

На вивчення даної дисципліни відводиться 20 годин лекційних занять та написання самостійних рефератів, примірна тематика яких додається. Дисципліна вивчається з застосуванням кредитно-модульної системи (КМС) і складається з одного змістовного модуля.


ІІ. Кредитно-модульна система організації вивчення учбової дисципліни «Канонічне право»

 

Оцінювання знань студентів здійснюється шляхом виконання індивідуальних завдань, які включають поточний (ЗМ1- змістовний модуль 1), підсумковий (КПМ – комплексний підсумковий модуль) та семестровий контроль (СК).

Результати контрольних завдань оцінюються за 100–бальною системою.

За результатами оцінювання змістовного модуля студентам виставляються бали.

Максимальна кількість балів, яку може набрати студент протягом семестру за ЗМ дорівнює 20-ти балам, які додаються до наступних максимально можливих 80 балів, що одержуються ним за комплексний підсумковий модуль (залік) (КПМ).

Результати кожної форми контролю оцінюються, як правило, за 100-бальною шкалою

 

Параметри Змістовний модуль 1 (ЗМ1) Комплексний підсумковий модуль (КПМ) Разом (підсумкова оцінка (СК))
Оцінка в балах 0 - 20 0 - 80 0 - 100

 

 і мають такі складові:

 

· поточний контроль:

- участь у дискусіях протягом лекцій – до 20 балів (до 5 балів на кожному лекційному занятті);

- підготовка доповіді або реферату обсягом до 15 сторінок – до 10 балів (до 10 балів за одну доповідь або реферат);

- виконання домашніх індивідуальних завдань – до 10 балів (до 10 балів за одне домашнє індивідуальне завдання);

-  анотація наукової статті, монографії, підручника – до 3 балів;

-  рецензія на наукову статтю, монографію, підручник – до 5 балів;

- наукова стаття (з вимогами, що ставляться до написання наук. ст. ВАКом) – до 5 балів.

-  тестування  – до 3 балів;

· підсумковий контроль:

- до 80 балів. На залік виносяться ключові питання, типові і комплексні задачі, що потребують творчої відповіді та вміння синтезувати отримані знання і застосовувати їх при вирішенні практичних завдань.

 

· оцінка семестрового контролю СК (підсумкова оцінка) розраховується за формулою:

СК= ЗМ1 (Оцінка в балах) + КПМ (Оцінка в балах)

Приклад розрахунку оцінки знань студента:

12 балів ЗМ1 + 70 балів КПМ = 82 бал – оцінка знань студента за семестр.

За шкалою оцінювання зазначена кількість балів відповідає оцінці 4 – „добре”.  

 

У випадку відсутності студента на лекції він зобов’язаний відпрацювати пропущене заняття через усне опитування в позааудиторний час (час консультацій викладача) або відпрацювати пропущене заняття шляхом написання реферату на тему, задану викладачем (але не більше половини від загальної кількості лекцій). За невідпрацьовані заняття оцінка в балах не нараховується.

Таким чином, при вивченні дисципліни студент може отримати максимально 100 балів. У підсумку, оцінені за 100-бальною системою, знання студента відображаються у заліковій книжці за шкалою оцінювання, що наведена нижче. Підсумкова оцінка з дисципліни в балах (шкала Київського національного університету (КНУ) імені Тараса Шевченка) переводиться у систему зараховано / незараховано (національна шкала заліку).

 

Шкала оцінювання

За шкалою університету 100-бальн. система Оцінка за національною шкалою та шкалою університету
60 – 100 зараховано
0 – 59 незараховано

 

ІІІ. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ

 

№ п/п Тема лекції Кількість годин
1. Поняття і види релігій та їх роль у регулюванні суспільних відносин 2
2. Науково-методологічні засади, історичні умови виникнення і розвиток канонічного права. 2
3. Джерела канонічного права. 4
4. Історико-правовий аналіз відносин церкви і держави. 2
5. Устрій християнських церков та їх правове становище. 2
6. Правовий статус суб’єктів канонічного права. Об’єкти канонічного права. 2
7. Цивільно-канонічні правовідносини. 2
8. Канонічні шлюбно-сімейні правовідносини 2
9. Канонічно-кримінальні правовідносини та процес. 2

 


 

IV.

 

VI. РЕКОМЕНДОВАНА Література

 

1. Законодавство імператора Юстиніана. Корпус світського права.

2. Ветхий Завіт – К., 1999

3. Новий Завіт – К., 1999

4. Коран – М., 1990

5. Аннерс Э. История европейского права – М., 1996

6. Бачинский А. Право церковное – Львов, 1900

7. Белякова Е.В. Церковный суд и проблемы церковной жизни – М., 2004

8. Берман Г.Дж. Западная традиция права: епоха формирования – М. 1998

9. Блок М. Феодальне суспільство / Пер. с фр. – К., 2001

10. Варьяс М.Ю. Краткий курс церковного права. – М., 2001

11.  Васильев Л.С. История религий Востока – М., 1988

12.  Вишневский А.А. Брачно-семейные отношения в средневековом каноническом праве // Вестник российского университета Дружбы народов – М., 1997 - №2 – С. 41-48

13.  Гараджа В.И. Социология религии – М., 1996

14.  Гергей Е. История папства – М., 1996

15.  Головащенко С. Історія християнства. Курс лекцій. – К., 1999

16.  Грушевський М. Історія України – Русі – К., 1992

17.  Рене Давид Основные правовые системы современности – М., 1996

18.  Джероза Либеро. Каноническое право в католической церкви – М., 1996

19.  Джероза Ліберо. Церковне право – Львів, 2001

20.  Егер О. Всемирная история. Средние века – М., 2006

21.  Зонова Т.В. Дипломатия Ватикана в контексте эволюции европейской политической системы – М., 2000

22.  Ісіченко Ігор, Архієпископ. Загальна церковна історія – Х., 2001

23.   Історія православної церкви в Україні – К., 1997

24.  Історія релігії в Україні. За ред. Колодного А.М. і Яроцького П.Л. – К., 1999

25.  Карташев А.В. Вселенские Соборы. – М., 1994

26.  Карташев А.В. История Русской Церкви - М., 2004

27.  Ключевский В.О. Курс русской истории – М., 1987

28.  Колодний А.М. Історія релігії в Україні – 1999

29.  Колодний А.М. Релігія в духовному житті українського народу – К., 1994

30.  Кураев А. Православне и право. Издание Сретенского монастыря, 1997

31.  Лебедев А.П. История Константинопольских соборов IX века – СПб., 2001

32.  Лебедев А.П. История разделения церквей в IX, X и XI веках – СПб., 2001

33.  Ле Гофф Ж. Цивилизация средневекового Запада / Пер. с фр. – Екатеринбург, 2005

34. Лінч Д. Середньовічна Церква – К., 1994

35.  Липинський В. Релігія і Церква в Україні – К., 1995

36.  Лозинский С.Г. История папства – М., 1986

37.  Лубський В.І. Релігієзнавство – К., 1999

38.  Мень А. История религии. В 2-х кн. – М., 1998

39.  Мишель Малерб. Религии человечества – М., 1997

40.  Никольский Н.М. История Русской церкви – М., 1983

41.  Огієнко І.І. Українська церква – К., 1993

42.  Павлов А.С. Курс церковного права – СПб., 2002

43.  Павлов С.В., Мезенцев К.В., Любіцева О.О. Географія релігій – К., 1998

44.  Победоносцев К.П. История Православной Церкви до начала разделения Церквей – СПб., 2006

45.  Политические структуры эпохи феодализма в Западной Европе (VI – XVII вв.) – Л., 1990

46.  Релігієзнавство. За ред. Рибачука М.Ф. – К., 2000

47.  Рожков В. Очерки по истории Римско-католической церкви – М., 1998

48.  Стратилатов И. Древность и важность апостольских правил – СПб., 1996

49.  Суворов Н.С. Учебник церковного права – М., 2004

50.  Тихонравов Ю.В. Основы философии права – М., 1997

51.  Тойнбі А.Дж. Дослідження історії – К., 1995

52.  Толкачова Н.Є. Звичаєве право – К., 2005

53.  Флавий И. Иудейские древности – М., 2002

54.  Цвєткова Ю.В. До проблеми розгляду права на свободу віросповідання у Європейському суді з прав людини / Бюлетень Міністерства юстиції 2008, №

55. Цыпин А. Курс церковного права – М., 2004

56.  Яблоков И.Н. Религиоведение – М., 1998

 

 


VII. Теми для рефератів

1. Співвідношення та взаємовплив релігійних та правових норм

2. Релігія як світогляд та культура

3. Загальна типологія світових релігій

4. Релігія Стародавнього Єгипту

5. Загальна характеристика індуїзму

6. Зародження та основні течії буддизму

7. Концепція конфуціанства

8. Релігії Стародавнього Китаю

9. Національна релігія сінто

10.  Релігія Стародавньої Греції та Риму

11.  Давньословянська релігія

12.  Стародавній іудаїзм

13.  Еволюція іудаїзму

14.  Походження християнства. Стародавнє християнство.

15.  Зародження та поширення ісламу

16.  Філософські джерела християнства

17.   Вселенські собори церкви

18.  Віровчення та догматика християнства

19.  Великий розкол 1054 р. Причини та наслідки

20.  Інквізиційний суд Церкви

21.  Історія української митрополії

22.  “Папська” революція і нове канонічне право

23.  Протестантська течія в християнстві

24.  Зародження та розвиток англіканства

25. Сучасні нетрадиційні релігії

26.  Перспективи розвитку католицтва

27.  Перспективи розвитку православ’я

28.  Архієрейський собор 5-8 жовтня 2004 р.

29.  Характеристика Статуту Руської Православної церкви.

30.  Характеристика Статуту Української Православної церкви.


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Київський національний університет імені Тараса Шевченка

юридичний факультет

Кафедра цивільного права

Укладач і: Толкачова Н.Є., Цвєткова Ю.В.

КАНОНІЧНЕ ПРАВО

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

для студентів спеціальності 6.030401 «Право»

 

Затверджено

на засіданні кафедри

Протокол № 7

від „25” грудня 2008 р.

Декан факультету

________ Гриценко І.С.

 

КИЇВ – 2009

 


РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ДИСЦИПЛІНИ з учбової дисципліни  «КАНОНІЧНЕ ПРАВО»

 

Укладачі:

 

Толкачова Н.Є., доцент кафедри

теорії та історії держави і права

 

Цвєткова Ю.В., к.ю.н., асистент кафедри

теорії та історії держави і права

 

 

Рецензент:

 

Самохвалов В.П., доцент

 

Схвалено методичною комісією юридичного факультету

 _______ 2008 р.

 

 


ЗМІСТ

 

 

I.Передмова                                                                      4

 

II.Кредитно-модульна система організації вивчення

учбової дисципліни «Канонічне право»                                 6

 

III.Тематичний план лекцій                                                     9

 

IV.Змістовний план лекційного курсу                                                   10

 

V.Контрольні питання для перевірки знань студентів              15

 

VI.Рекомендована література                                                      18

 

VII.Теми для рефератів                                                                  20

 

VIII. Методичні рекомендації для написання та

оформлення рефератів та контрольних робіт                        22


І. ПЕРЕДМОВА

 

В останнє десятиліття еволюції нашого суспільства динамічно розвивається релігійне середовище. Демократичні зміни в усьому світі, науково-технічна революція та створення незалежних держав принципово змінило позиції церкви в соціумі, що вимагає нового підходу, сучасної оцінки розвитку правових засад церкви. Науковий інтерес до феномену церкви зумовлюється, в першу чергу, методологічним переосмисленням розуміння суті церкви як соціальної інституції та її ролі в усіх сферах суспільства під впливом суттєвих світоглядно-ідеологічних змін. В другу чергу, принципи організації та функціонування церкви, а відповідно і правового регулювання, є суспільно – значущим важливим структурним елементом соціалізації людини. По-третє, є загальновідомим, що формування сучасних правових систем проходило під безперечним впливом та з принциповою участю церкви як організації безпосередньо та релігії як елемента формування правосвідомості населення зокрема. Отже, дослідження інститутів, принципів та правових норм канонічного права дає нам можливість краще переосмислити окремі елементи та причинно-наслідкові зв’язки в праві сьогодення.

Вивчення курсу «Канонічне право» зумовлено перш за все необхідністю дослідження права як суспільного явища, його джерел і форм, місця серед них релігійних канонів, а також вивчення витоків формування національної правової системи.

Звернення до вивчення канонічного права пов’язано із сучасним розвитком правової науки, оскільки це потребує не абстрактного нормативного підходу, а широкого дослідження всіх правових явищ, виходячи з пріоритету прав і свобод людини.

Концепція, що покладена в основу вивчення канонічного права, виходить з того, що розвиток суспільства і всіх його інститутів, включаючи державу і право, - це природно-історичний процес, що формується об’єктивними законами.

Учбова дисципліна «Канонічне право» вивчається студентами юридичного факультету другого курсу, що отримують кваліфікаційний рівень бакалавра, та студентами магістратури і передбачає ознайомлення з формуванням канонічного права як правової системи, її структурними елементами, джерелами, особливостями історичного розвитку. Виходячи з вимог свободи віросповідання та принципів релігійної толерантності, учбова дисципліна формується на науковому ґрунті, не несе ідеологічного навантаження та передбачає ознайомлення студентів з основами генезису світових релігій в цілому та порівняльними характеристиками їхніх правових інститутів зокрема.  

Методологічну основу «Канонічного права» складають загальні вчення про сутність права, його джерела та форми, напрацювання відомих кантоністів, представників Історичної школи Київського університету та сучасні наукові розробки в цій сфері.

На вивчення даної дисципліни відводиться 20 годин лекційних занять та написання самостійних рефератів, примірна тематика яких додається. Дисципліна вивчається з застосуванням кредитно-модульної системи (КМС) і складається з одного змістовного модуля.


ІІ. Кредитно-модульна система організації вивчення учбової дисципліни «Канонічне право»

 

Оцінювання знань студентів здійснюється шляхом виконання індивідуальних завдань, які включають поточний (ЗМ1- змістовний модуль 1), підсумковий (КПМ – комплексний підсумковий модуль) та семестровий контроль (СК).

Результати контрольних завдань оцінюються за 100–бальною системою.

За результатами оцінювання змістовного модуля студентам виставляються бали.

Максимальна кількість балів, яку може набрати студент протягом семестру за ЗМ дорівнює 20-ти балам, які додаються до наступних максимально можливих 80 балів, що одержуються ним за комплексний підсумковий модуль (залік) (КПМ).

Результати кожної форми контролю оцінюються, як правило, за 100-бальною шкалою

 

Параметри Змістовний модуль 1 (ЗМ1) Комплексний підсумковий модуль (КПМ) Разом (підсумкова оцінка (СК))
Оцінка в балах 0 - 20 0 - 80 0 - 100

 

 і мають такі складові:

 

· поточний контроль:

- участь у дискусіях протягом лекцій – до 20 балів (до 5 балів на кожному лекційному занятті);

- підготовка доповіді або реферату обсягом до 15 сторінок – до 10 балів (до 10 балів за одну доповідь або реферат);

- виконання домашніх індивідуальних завдань – до 10 балів (до 10 балів за одне домашнє індивідуальне завдання);

-  анотація наукової статті, монографії, підручника – до 3 балів;

-  рецензія на наукову статтю, монографію, підручник – до 5 балів;

- наукова стаття (з вимогами, що ставляться до написання наук. ст. ВАКом) – до 5 балів.

-  тестування  – до 3 балів;

· підсумковий контроль:

- до 80 балів. На залік виносяться ключові питання, типові і комплексні задачі, що потребують творчої відповіді та вміння синтезувати отримані знання і застосовувати їх при вирішенні практичних завдань.

 

· оцінка семестрового контролю СК (підсумкова оцінка) розраховується за формулою:

СК= ЗМ1 (Оцінка в балах) + КПМ (Оцінка в балах)

Приклад розрахунку оцінки знань студента:

12 балів ЗМ1 + 70 балів КПМ = 82 бал – оцінка знань студента за семестр.

За шкалою оцінювання зазначена кількість балів відповідає оцінці 4 – „добре”.  

 

У випадку відсутності студента на лекції він зобов’язаний відпрацювати пропущене заняття через усне опитування в позааудиторний час (час консультацій викладача) або відпрацювати пропущене заняття шляхом написання реферату на тему, задану викладачем (але не більше половини від загальної кількості лекцій). За невідпрацьовані заняття оцінка в балах не нараховується.

Таким чином, при вивченні дисципліни студент може отримати максимально 100 балів. У підсумку, оцінені за 100-бальною системою, знання студента відображаються у заліковій книжці за шкалою оцінювання, що наведена нижче. Підсумкова оцінка з дисципліни в балах (шкала Київського національного університету (КНУ) імені Тараса Шевченка) переводиться у систему зараховано / незараховано (національна шкала заліку).

 

Шкала оцінювання

За шкалою університету 100-бальн. система Оцінка за національною шкалою та шкалою університету
60 – 100 зараховано
0 – 59 незараховано

 

ІІІ. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ

 

№ п/п Тема лекції Кількість годин
1. Поняття і види релігій та їх роль у регулюванні суспільних відносин 2
2. Науково-методологічні засади, історичні умови виникнення і розвиток канонічного права. 2
3. Джерела канонічного права. 4
4. Історико-правовий аналіз відносин церкви і держави. 2
5. Устрій християнських церков та їх правове становище. 2
6. Правовий статус суб’єктів канонічного права. Об’єкти канонічного права. 2
7. Цивільно-канонічні правовідносини. 2
8. Канонічні шлюбно-сімейні правовідносини 2
9. Канонічно-кримінальні правовідносини та процес. 2

 


 

IV.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-08-16; просмотров: 57; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.225.98.111 (0.111 с.)