Тема 17. Глобальні проблеми і ціннісні орієнтири сучасного людства 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 17. Глобальні проблеми і ціннісні орієнтири сучасного людства



Людство вступає в еру великомасштабних, хронічних і надзвичайно складних проблем взаємозалежності між глобальною економікою і загальнопланетарним навколишнім середовищем. Всеохоплюючий міжнародний характер глобалізації ставить перед світовим співтовариством завдання регулювання як екологічних відносин, що виникають у системі «природа – суспільство», так і економічних. Інтернаціоналізація еколого-економічних відносин у світовому виробничому процесі вимагає вироблення методів міжнародного регулювання природокористування і міждержавних еколого-економічних відносин.

Головним негативним наслідком індустріалізації виробництва стало виникнення глобальних проблем сучасної цивілізації, зумовлених тим, що людська техніка та виробнича діяльність за своїми масштабами досягла вимірів загальнопланетних процесів. Глобальні проблеми мають планетарний, загальносвітовий характер, охоплюють певною мірою все людство, зачіпають життєві інтереси всіх народів і держав, і тому вимагають для свого розв’язання їхніх спільних і невідкладних зусиль. Сформувався складний вузол проблем глобальної безпеки, екологічні, політичні та інші аспекти яких виявились нероздільними. Усі ці процеси стимулюють нестабільність у регіональному і глобальному масштабах. При цьому стає очевидним, що проблеми національної безпеки можуть вирішуватися тільки в контексті глобальної безпеки на основі ефективного планетарного співробітництва.

Глобальні екологічні проблеми – це складний комплекс проблем природного і антропогенного походження, що динамічно змінюється. Багато з них становлять реальні екологічні загрози: зміна хімічного складу атмосфери та її наслідки (зростання концентрації «парникових газів» і глобальне потепління, закислення навколишнього середовища та інше забруднення природних прісних вод, океанів і прибережних акваторій); знеліснення й опустелювання, ерозія ґрунтів, втрата родючості земель; зменшення біорізноманітності; ризики, пов’язані з біотехнологіями; виробництво, перевезення і застосування токсичних речовин та ін. До цього долучають різні погляди в різних країнах на забезпечення здоров’я і безпеки людини, а також передача країнам, які розвиваються, небезпечних технологій, що створює загрози населенню і т. п.

Можна визначити чотири категорії загроз, пов’язаних зі змінами в навколишньому середовищі: 1) безпосередні загрози існуванню людини (голод, хвороби, радіація та ін.); 2) загрози територіям (опустелювання, підвищення рівня океану, транскордонне перенесення забруднень); 3) загрози системі життєзабезпечення (сільському і рибному господарству, ресурсам прісної води, лісам і т. ін.); 4) загрози економічному розвитку (дефіцит природних ресурсів, нестабільність фінансової системи і ринків та ін.). Особливої уваги заслуговує сучасна глобальна демографічна ситуація – зростання населення і наявна вже перенаселеність планети, що породжує продовольчу і цілу низку соціальних проблем.

 У контексті глобальних екологічних проблем важливе місце посідає європейський континент з його найбільш давньою історією розвитку промислового виробництва і, відповідно – значною трансформацією навколишнього середовища, що виявляється в глобальних масштабах, і який, з іншого боку, відчуває на собі вплив інших регіонів земної кулі. Абсолютно всі тенденції погіршення екологічної ситуації у світі властиві і природному довкіллю України. Разом з тим і Україна є одним із регіонів, що досить суттєво впливає на збереження і посилення негативних глобальних тенденцій, оскільки тут ресурсо- і енергоспоживання на одиницю валового національного продукту в 2–3 рази вищі, ніж в країнах Західної Європи та США, і у 5–6 разів – ніж у Японії. Природоохоронні заходи в Україні залишаються недостатньо ефективними.

Отже, аналіз глобальної проблематики в цілому свідчить про гостру необхідність широкої координації зусиль людства, спрямованих на забезпечення стійкого соціально-економічного розвитку і адаптації до ресурсів біосфери, досягнення домовленості з пріоритетів глобальної екології, проведення комплексних міждисциплінарних досліджень фізичних, хімічних і біологічних процесів.

У всьому світі досить активно відбувається переорієнтація від настанови на «прискорення» науково-технічного прогресу до ідеології «виживання». Це означає, що на перший план виходить пошук засобів розв’язання суперечностей між економічним поступом і збереженням довкілля, досягнення повної збалансованості між цими сферами. Ігнорування цієї єдності, забуття того, що не тільки виробництво, а й сама природа є основою людської життєдіяльності – одна з гносеологічних і діяльнісних причин екокризи, що настає.

Сучасна індустріальна цивілізація залишається суспільством споживання, яке виснажує і забруднює середовище життя, біосферу і формує техногенну людину. Техніка «творить» природу і людину за своїм образом і подобою, перетворюючи останню з мети на засіб. Система техніки і технологій призначена підпорядковувати та дедалі інтенсивніше експлуатувати навколишнє середовище, тоді як ресурси біосфери досить обмежені, а могутність і можливість техніки зростають практично безмежно. Споживацьке ставлення до природи призводить до її руйнації, враховуючи, що гонитва за технічними й економічними показниками розвитку є загальнопланетарною тенденцією. Усе буття людини, її ментальність і система цінностей поставлені виключно в економічну площину. У результаті складається досить абсурдна ситуація: прибутки зростають, підвищується нібито рівень життя, а стан навколишнього середовища і самопочуття людей стають дедалі гіршими. Гонитва за прибутками виявляється навіть у сфері екології, і охорона природи розглядається як збереження ресурсів для промисловості, а охорона того чи іншого виду ставиться в залежність від його корисності. Система всезагальної корисності – це та субстанційна основа, що об’єднує всі прояви людської цивілізації.

Таким чином, необхідна безумовна зміна світоглядних, економічних і екологічних орієнтирів та існуючої системи цінностей. Адже екологічні труднощі значною мірою зумовлені пануючими в наш час ціннісними орієнтирами. Суспільство проектує на природу свої як позитивні, так і негативні сторони, і тим самим багато в чому визначає стан природи. Сучасна екологічна криза – певною мірою симптом душевного і духовного неблагополуччя людини. Тому необхідно змінити систему цінностей, насамперед тих, які регулюють ставлення людини до природи, суттєво змінитися має також стратегія практичних орієнтацій людства. Потрібне нове переосмислення місця людини у світобудові: розглядати людину не як завойовника природи, а як її органічну складову частину. Ідея про пріоритет природи перед особистістю і суспільством у різних формах присутня у релігійних системах, у філософських і наукових вченнях. Так, наприклад, великий мислитель ХХ ст. А. Швейцер проголосив етику благоговіння перед життям. Сучасне людство має усвідомити і утвердити пріоритет природи, біосфери, життя перед будь-якими іншими пріоритетами: як домінування цілого над його частиною.

Неодмінною вимогою для забезпечення виживання та поступу людства є формування і розвиток екологічної культури. Екологічна культура є цілепокладаючою діяльністю людини (включаючи і наслідки такої діяльності), спрямованою на організацію та трансформацію природного світу (об’єктів і процесів) відповідно до власних потреб і намірів. Екологічна культура – це мистецтво впорядковувати навколишнє середовище, взаємоузгоджувати власні потреби й устрій природного довкілля, реалізувати людське життя на певній ціннісній основі. Екологічна культура звернена до двох світів – природного довкілля і внутрішнього світу людини. Вона спрямована на створення бажаного устрою чи ладу в природі й на виховання високих гуманістичних смисложиттєвих цінностей та орієнтирів у людському житті. Таким чином, екологічна культура – це окрема галузь людської духовності, пізнання та практики, яка визначає характер і способи відносин людини з біосферою.

Засади та вимоги екологічної культури безпосередньо втілюються у найрізноманітніших об’єктах, формах, явищах і процесах. Вони відображаються у духовній творчості, мистецтві, політиці, певних технологіях і виробах тощо. В основі усього цього розмаїття іституціалізації екологічної культури є її процесуальне (діяльнісне) буття, котре найповніше виявляється у феномені природокористування.

Незважаючи на існуючі застереження, до недавнього часу домінуючим принципом природокористування залишався економічний принцип, згідно з яким критерієм ефективності господарської діяльності вважається одержання максимальної економічної вигоди при мінімальних затратах. Лише тоді, коли нераціональний антропогенний вплив на природне середовище почав обертатися величезними економічними збитками, в природокористуванні поступово почав упроваджуватися еколого-економічний принцип, згідно з яким критерієм ефективності господарської діяльності є одержання максимально можливої економічної вигоди при якнайменшій шкоді для природного середовища. Упровадження у практику цього принципу сприяло утвердженню в суспільній свідомості нового природоохоронного мислення, усвідомленню більшістю населення всієї гостроти сучасної соціоекологічної кризи, розробці ресурсозберігаючих та екологічно чистих технологій та ін. Проте, внаслідок інтенсифікації економічного розвитку країн, збільшення об’ємів і темпів суспільного виробництва, залучення в сферу природокористування нових природних об’єктів руйнування природи антропогенною діяльністю посилюється і доходить до певних граничних меж.

На сучасній стадії взаємодії суспільства та природи природокористування повинне базуватися на новому соціоекологічному принципі, коли критерієм ефективності господарської діяльності є одержання максимально можливої економічної вигоди при обов’язковому збереженні динамічної рівноваги геоекосистеми, що досягається шляхом не перевищення антропогенними навантаженнями гранично допустимих меж. Реалізація цього принципу на практиці означає перехід від пасивних природозахисних дій до наступальних випереджувальних – створення територіальних систем раціонального природокористування, оптимізації життєвого середовища людини, що виключало б саму можливість виникнення конфліктних ситуацій між природою і суспільством. Соціоекологічний принцип природокористування вимагає переходу від нераціонального екстенсивного природокористування до раціонально врівноваженого, при якому людство повинне контролювати свій розвиток і антропогенне навантаження на геоекосистеми. Отже, раціональне природокористування можна визначити як збалансовану взаємодію суспільства та природи, що забезпечує узгодженість соціально-економічного розвитку із законами природи, досягнення компромісу між соціально-економічними потребами людини і здатністю природи задовольняти їх без суттєвої шкоди для свого нормального функціонування.

Тут постає проблема переходу до нового типу природокористування – ноосферного або інформаційно-конструктивістського, який виступає імперативною засадою екологічної життєдіяльності людини. Модель такого типу природокористування базується на основі вчення про біосферу енциклопедиста В. І. Вернадського. Найголовнішою у філософській творчості мислителя є ідея переходу біосфери в ноосферу. Ноосфера – такий стан світу людини, коли її науковий розум і практична діяльність стають планетарною силою, сумірною з силами природи. Релігійний варіант учення про ноосферу розроблений французьким мислителем П. Тейяром де Шарденом, який розглядав ноосферу як один з етапів космогенезу, мислячу оболонку планети. Ноосфера, за Вернадським, постає як сфера взаємодії, єдності природи і суспільства, що певним чином організована свідомою людською діяльністю і науковою думкою. Ноосфера – це царство розуму, стан гармонії у відносинах між людьми, людей з природою і в самій природі. Ноосфері, за Вернадським, очевидно, ще належить здійснитися, сьогодні є лише деякі з її елементів та проявів. З іншого боку, стан ноосфери дійсно існує і вже склався на Землі, оскільки людська діяльність перетворилася на планетарну силу; але сутність або ядро цього стану становить не гармонія, як її розумів Вернадський, а сукупність глобальних проблем людства.

Стійкий та збалансований розвиток людства багато в чому залежить від успішної екологізації людської діяльності, світогляду, науки. Екологізіція означає, що до рівня найцінніших вимірів людини вивищується і її довкілля. Найпотужніший парадигмальний ефект екологізація викликала в морально-етичній сфері. Сучасна філософська думка (А. Швейцер та ін.) прийшла до утвердження морального права не лише за людиною, а й за іншими живими об’єктами, що постає як фундаментальний злам у відносинах зі світом узагалі. Традиційний моральний постулат – «чини щодо інших людей так, як ти хотів би, щоб діяли стосовно тебе», трансформується відповідно до розширення множини об’єктів застосування цього принципу. Тепер і рослина, і тварина стає (чи може стати) не лише прагматичним ресурсом або предметом естетичної насолоди, а й морально-ціннісним утворенням, котре вправі розраховувати на людяність у ставленні до себе так само, як це має бути і між людьми.

Ідея екологічного імперативу, що набула популярності у 80-ті роки ХХ ст., посилює категоричний імператив І. Канта поширенням відповідного ставлення на світ тварин і рослин, біосферу загалом. Природа – не ресурс, а ціль, стався до неї так, як би ти хотів, щоб було влаштоване твоє власне життя. Екологізація моралі і формування екологічного імперативу постають могутнім чинником унормування та гармонізації людиною своїх взаємин із довкіллям, коеволюційного розвитку системи «людина – біосфера».

Основні поняття: глобалізація, глобальні проблеми, соціальна екологія, екологічна криза, екологічна культура, природокористування, ноосфера, екологізація, екологічний імператив.

 

Література:

Андрущенко В. П., Михальченко М. І. Сучасна соціальна філософія. – К.: Генеза, 1996. 369 с.

Барулин В.С. Социальная философия. Учебник. – Ч. – 1, 2. – Изд-во МГУ 1993. – 240 с.

Філософія. Курс лекцій. Навчальний посібник / І. В. Бичко та ін. – Київ: 1993.

Філософія. Навчальний посібник (курс лекцій) / За ред. проф. І. Ф. Надольного. – К., 1997. – Теми 13, 22.

Белл Д. Социальные границы информационного общества // Новая технократическая волна на Западе. – М., 1986.

Вернадский В. И. Философские мысли натуралиста // Мир философии. – В 2-х ч. – М., 1991.

Печчеи А. Человеческие качества. – М., 1980. – Гл. 2, 5, 6.

Філософський енциклопедичний словник. – К., 2002.

Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. – М., 1990.

Крисаченко В. С. Людина і біосфера. Основи екологічної антропології. – К., 1998.

Завдання для самостійної роботи

1. Розкрийте зміст понять «глобалізація» і «глобалізм».

2. Опишіть сутність і основні ознаки глобальних проблем.

3. Охарактеризуйте явище екологічної кризи та шляхи її подолання.

4. Назвіть основні соціально-економічні проблеми сучасності та розкрийте їх причини.

5. Визначте основні принципи раціонального природокористування.

6. У чому полягає суть екологізації людської діяльності та моралі? Що таке екологічний імператив?

 


8. Методичні рекомендації для самостійної роботи

Під час самостійної підготовки студенти повинні вивчити та зрозуміти лекційний матеріал, опрацювати рекомендовану літературу, ознайомитися з основними підходами вітчизняних і зарубіжних мислителів до питань, які виносяться на обговорення, а також виконати завдання для самостійної роботи з кожної теми.

Студент, який готує на семінарське заняття виступ з повідомленням, повинен визначити питання, які він розглядатиме у своєму виступі, розкрити зміст та основні положення свого повідомлення (реферату, доповіді). За кілька днів до семінару студент має прибути на індивідуальну консультацію до викладача, з яким обговорити всі питання стосовно свого виступу.

Важливо, щоб під час самостійної роботи студенти навчилися оперувати основними філософськими поняттями та категоріями при аналізі філософських проблем, оволоділи основними філософськими принципами та першоджерелами. Спроможність студента до узагальнення, вміння виділити головне і зосередити на ньому увагу, глибоко і всесторонньо проаналізувати поставлену проблему, а також уміння робити обґрунтовані висновки свідчить про оволодіння методами і прийомами інтелектуальної діяльності, здатність до творчої науково-дослідної роботи. Успіх самостійної роботи в багатьох випадках залежить від чіткого її планування. Головним тут є вмілий розподіл часу та підбір необхідної літератури, уміле її використання. Основою самостійної роботи є вивчення рекомендованої літератури. При цьому необхідно зрозуміти і запам’ятати не текст узагалі, а головне, найбільш істотне, узагальнюючі висновки.

При підготовці реферату студент повинен відвідати консультацію викладача, після чого приступати до розробки завдання. При роботі над рефератом студент повинен обов’язково опрацювати рекомендовану до даної теми літературу. Ознайомившись зі змістом вибраних посібників, додаткової літератури та першоджерел, студент розробляє план своєї роботи. План, як правило, включає: вступ, головні питання, висновки та список використаної літератури. Після цього студент готує текст реферату. У кінці кожного питання робляться короткі висновки. Готовий реферат здається на перевірку викладачу.


Список тем рефератів

1. Відношення «людина-світ» як основна проблема світогляду.

2. Міфологія як світогляд.

3. Особливості релігійного світогляду.

4. Світоглядний зміст наукової картини світу.

5. Філософія і культура.

6. Методологічна роль філософії.

7. Філософія Сократа.

8. Порівняльний аналіз філософії Аврелія Августина та Фоми Аквінського.

9. Основні риси гуманізму епохи Відродження.

10.  Проблема людини у філософії Просвітництва.

11.  Проблема свободи в класичній німецькій філософії.

12.  Моральна філософія І. Канта.

13.  Концепція практики та проблема людини у філософії К. Маркса.

14.  «Філософія життя»: формування нової філософської парадигми.

15.  Класичний психоаналіз та неофрейдизм.

16.  Екзистенціалізм та персоналізм.

17.  Філософська антропологія та її основні напрями.

18.  Релігійна філософія православного спрямування: «філософія серця», «філософія всеєдності».

19.  Релігійна філософія католицького спрямування: неотомізм і тейярдизм.

20.  Проблема знання, мови, розуміння у філософії ХХ ст.

21.  Основні етапи розвитку позитивістської філософії.

22.  Структуралізм і постструктуралізм.

23.  Герменевтика: історія і сучасність.

24.  Основні етапи розвитку філософської думки в Україні.

25.  Г. Сковорода – родоначальник української класичної філософії.

26.  Філософська культура українського «бароко».

27.  Філософські ідеї українського романтизму.

28.  Предметність, соціальність і історичність «світу людини».

29.  Основні принципи теорії розвитку.

30.  Філософія про сутність людини.

31.  Проблема гуманізму у філософії.

32.  Філософія про сенс людського життя.

33.  Свобода та відповідальність як виміри людського буття.

34.  Свідомість і мислення. Проблема ідеального.

35.  Духовний світ і духовний розвиток людини.

36.  Особливості сучасної науки як пізнавальної діяльності.

37.  Роль інтуїції в пізнанні та творчості.

38.  Проблема істини у філософії і науці.

39.  Соціально-класова структура суспільства: перспективи, проблеми розвитку.

40.  Геополітика: минуле і сьогодення.

41.  Проблеми екології в сучасних умовах.

42.  Цінності в системі культури.

43.  Ціннісний світ сучасної молоді.

44.  Майбутнє в системі ціннісних орієнтацій сучасного людства.

45.  Глобальні проблеми: перспективи вирішення.

 


Список рекомендованої літератури



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 40; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.172.252 (0.054 с.)