Тема 5. Родинно-обрядові пісні 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 5. Родинно-обрядові пісні



Весільні пісні та обряди. З історії розвитку сім¢ї і весільної обрядовості. Особливості весільних обрядів на Україні. Зміст весільних пісень і їх зв¢язок з обрядом. Хід весільного обряду. Ролі учасників весілля. Тематика весільних пісень та їх зв’язок з обрядом. Будова і типи наспівів весільних пісень в різних регіонах України. Типи весільних ладкань. Музичні особливості весільних пісень(амбітус, особливості напівів, багатоголосся, форма). Необрядові пісні і танки на традиційному весіллі. Музики.

Хрестинні пісні та обряди. Їх виникнення. Пісні, що виконуються на хрестинах. Кумівські пісні.

Голосіння в поховальних обрядах. Особливості форми і мелодики голосінь та плачів.

 

Література:

Аникин В. П. Русское устное народное творчество. М. 2004. С. 204-224.

Весілля. К., 1970.

Весільні пісні. К., 1982.

Велецкая Н.Н. Языческая символика славянских архаических ритуалов. М., 1978. С. 11-153.

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 107-131.

Марчук З. Генеалогія українського весілля. Луцьк, 2005.

Камаев А. Ф., Камаева Т. Ю. народное музыкальное творчество. М., 2005. С. 147-153.

Колеса Ф. Музикознавчі праці. К., 1970. С. 374-383; 295-311

Народні пісні в записах лесі Українки та з її співу. С. 158-162

Павленко І. Я. Пісенна традиція села Лука. К., 2009. С. 38-67.

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати збірники:

· Весільні пісні. Кн. 1. - К., 1982. -С.73-187;

· Колесса Ф.М. Музикознавчі праці. - К., 1970. С. 364-372;

Запитання для самоперевірки

1. Генеалогія українського весілля?

2. В чому полягають особливості весільних обрядів в Украъні у їх регіональних відмінностях?

3. Які особливості музичних весільних ладкань?

4. Які особливості форми і багатоголосся весільних пісень?

5. В чому полягає функція необрядової музики на весіллі?

6. Які специфічні риси поховальних обрядів та голосінь?

7. Які особливості хрестинних пісень?

Тема 6. Епічні і ліро-епічні пісні

Українські думи. Історичні передумови виникнення жанру дум. Історія розвитку кобзарства, кобзарські школи. Видатні виконавці дум. Особливості виконавського стилю дум, рецитації, імпровізаційність. Особливості змісту і форми дум, ладова будова. Різновиди текстів (рівноскладові і неріноскладові строфи). Поділ дум на групи у контексті історичного розвитку. Символіка текстів народних дум. Музичні особливості дум (мелодика, ритміка, форма). Традиційне і сучасне виконавство дум.

Історичні пісні, їх зміст. Етапи розвитку історичної пісні. Класифікація: історичні пісні, побутові пісні (кохання, жіноча доля), ліро-епічні пісні (балади. співанки-хроніки), пісні із соціальною класовою підосновою, пісні соціальної боротьби, соціально-побутові пісні. Форма, мелодика, ритміка і особливості багатоголосся історичних пісень. Виконання.

Співанки-хроніки карпатського регіону, особливості їх побутування, жанрова специфіка, ареал поширення цих пісень. Авторство співанок-хронік.

Література:

Грица С. Й. Мелос української епіки. К., 1979.

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 134-179.

Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум. К., 1970.

Кардан Б. Омельченко А. Народні співці-музиканти на Україні.

Павленко І. Я. пісенна традиція села Лука. К., «009. С., 97-109.

Сперанський М.Н. Южнорусская песня и современые ее носители (по поводу бандуриста Т.М.Пархоменко) // Сб. Истор.-филолог. Об.-ва в Нежине. – Нежин, 1904. – Т.5. – С. 129.

 

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати збірники:

· Колесса Ф.М. Мелодії українських народних дум.-К., 1969. С. 105-186;

· Пісні Явдохи Зуїхи. К., 1965. С. 601-630;

· Співанки-хроніки. Новини. К., 1972. С. 269-326.

 

Запитання для самоперевірки

1. Які особливості українських дум?

2. Ареал побутування українських дум?

3. Які особливості виконавського стилю дум?

4. Їх значення у світовому епосі.

5. Які особливості ритміки і ладової будови дум?

6. На які групи поділяються думи?

7. Що лягло в основу змісту дум?

8. Які особливості форми, змісту, ладової будови історичних пісень

9. Які визначальні музичні та виконавські особливості гуцульських співанок-хронік?

 

Тема 7. Балади

Балади. Визначення жанру і змісту балад. Класифікація, особливості поетичних текстів і наспівів. Особливості текстів і функціональність балад. Історі розвитку жанру і ареал побутування балад. Міграція балад, типізація їх змісту. Регіональні особливості наспівів балад. Різновиди мелодики балад, множинність музичних версій на один сюжет. Епічний стиль виконання і його різновиди. Пісенний стиль балад (баладних пісень, пісенно маршових, пісенно-романсових). Протяжний стиль балад Подніпров’я. Баладні наспіви Поділля і Волині та інших регіонів України. Музичні особливості балад у регіональній ретроспекції. Ліризація баладного жанру.

Література:

Грица С. Й. Мелос української епіки. С. 91-102.

Дей О. Українська народна балада. К., 1986.

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 161-170.

Павленко І. Я. Пісенна традиція села Лука. К., «009. С., 68-93.

Пісні Явдохи Зуїхи. Запис Г. Танцюри. К., 1972. С. 539-597.

 

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати збірники:

· Балади. Родинно-побутові стосунки. К., 1988. С. 24- 465.

Запитання для самоперевірки

1. Загальна характеристика ліро-епіки та її відміни від епіки.

2. Епічний виконавський стиль, в чому його ососбливчсть?

3. Визначення поняття “балада”.

4 Які особливості поетичних текстів балад?

5. Які особливості побутування балад у регіональній ретроспекції?

6. В чому полягає ліризація жанру балад?

7. Які особливості баладних пісень?

8. Які відмінності між баладами і співанками-хроніками?

9. Як грунтуються балади за музичними стилями?

 

Тема 8. Соціально-побутові пісні

Козацькі пісні. Історичні передумови розвитку жанру.Зміст козацьких пісень, багатоголосся, особливості виконання. ритміка, лад.

Чумацькі пісні. Історичні передумови виникнення жанру, зміст і особливості мелодики, багатоголосся і стилістика виконання.

Рекрутські та солдатські (жовнірські) пісні, їх оходження. Особливості змісту і побутування жанру. Різновиди наспівів, багатоголосся.

Наймитські, заробітчанські, бурлацькі, гамерицькі пісні. Соціальнитй аспект виникнення жанру. Тематика. Форма пісень у зв¢язку із змістом. Лад. Виконання. Багатоголосся.

Література:

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 181-211.

Дей О. Соціально-побутові пісні чумацького циклу // Чумацькі пісні. К., 1976. С. 11-45.

Павленко І. Я. пісенна традиція села Лука. К., «009. С., 97-109.

Правдюк О. А. Пісні про рекрутчину та солдатчину. // Рекрутські та солдатські пісні. К., 1974. С. 9-43.

Грица С. Й. Наймитські та заробітчанські пісні. К., 1975.

Ященко Л. І. Українське народне багатоголосся. К. 1962. С. 39-59.

 

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати збірники:

· Наймитські та заробітчанські пісні. - К., 1975; Чумацькі пісні. - К., 1976; Рекрутські та солдатські пісні. - К., 1974.

Запитання для самоперевірки

1. Які відмінності між піснями історичними та піснями козацькими? Тематика козацьких пісень.

2. Причини виникнення заробітчанських пісень їх тематика, та особливості жанру?

3. Які музичні особливості наймитських пісень?

4. На якому соціально-побутовому грунті виникли чумацькі пісні?

5. Які спільні і відмінні риси музичних особливостей козацьких і чумацьких пісень?

 

Тема 9. Побутовий фольклор

Тематичні різновиди пісень:

· про кохання та родинний побут (загальна характеристика, тематика, їх виконання різними за віком людьми, музичні особливості);

· сирітські, моралізаторські пісні (походження, соціальні умови виникнення, категорія виконавців);

· жартівливі та сатиричні і танцювальні пісні (загальна характеристика, вжиток, особливості вияву гумору, характер наспівів, форма);

· коломийки, частушки (загальна характеристика, класифікація, танцювальні коломийки, коломийкова форма і частушка, музичні особливості);

· дитячий фольклор і його особливості, колискові пісні їх зміст та функції (забавлянки, небилиці, пісні до казок), музичні особливості дитячих пісень.

Література:

Дитячий фольклор. Колискові пісні та забавлянки. К., 1984. С. 11-44.

Жартівливі пісні. Родинно-побутові. К., 1967.

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 211-254.

Народні пісні в записах лесі Українки та з її співу. С. 333-370.

Павленко І. Я. Пісенна традиція села Лука. К., «009. С., 118-232.

Пісні Явдохи Зуїхи. Запис Г. Танцюри. К., 1972. С. 539-597.

Танцювальні пісні. К., 1970.

Коломийки. К,1969.

Ященко Л. І. Українське народне багатоголосся. К. 1962.

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати типові зразки пісень із вказаної літератури.

Запитання для самоперевірки

1. Дати класифікацію дитячого фольклору.

2. В чому полягають зміст і функції колискових пісень?

3. Які музичні особливості колискових пісень?

4. Які є тематичні різновиди пісень про кохання і родинний побут?

5. Які музичні і виконавські особливості пісень про родинний побут?

6. Які засоби гумору вживані у жартівливих піснях?

7. Які особливості наспіві жартівливих пісень?

8. В чому полягає зміст і специфіка танцювальних пісень?

9. В якому регіоні України побутують коломийки і які їх жанрові ознаки?

10. Коли виникли частушки і які особливості їх змісту?

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 526; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.45.162 (0.018 с.)