В эту ночь не могла я уснуть 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

В эту ночь не могла я уснуть



В эту ночь не могла я уснуть

И как только бы я ни старалась,

Победила б меня только грусть,

Что нежданно ко мне подкралась.

Я мечтою о встрече живу –

Как к тебе прикоснусь я снова.

Я всё больше тебя люблю,

Не даёшь ни на миг мне покоя.

 

 

Не осуждай

Не осуждай меня так строго.

У каждого своя дорога.

У каждого свои ошибки,

Свои ухабы и трясучки.

У каждого своя дорога.

Кто к сатане идет, кто к Богу.

Пусть добродетелью, а не пороком

Любовь искрится ненароком.                   

 

Разговор с ветром

Мне ветер шепчет, шепчет снова:

«Ты верь, настанет этот час,

Когда к тебе вернется снова

Безудержный творенья ас.

И снова будешь ты счастлива,

Жива, прекрасна, весела…»

«Придет, я верю, нет сомненья,

Душа надеждою полна.

Лишь Божьего благословенья

Терпеливо ждет она».                                  

 

С тобой

С тобой,

Словно птица в полете,

Парю, высоты не боясь.

С тобой,

Словно нежный росточек,

Оживаю в людских глазах.

С тобой

Живой силы полна.

С тобой

Все милее весна.

С тобой

Моя жизнь весела.

С тобой

И дорога легка.

 

 

     

 

 

 

 

 


Мултэс чипу

- Туннэ куреглэн чипыосыз ӵогиськыны кулэ, тубыса учко али, оло вань ини,-Насьток апай вӧл-вӧл удмурт дэрем сӧзулзэ пыдес вылаз ӝутъяз но ухват кадь кырыжесь кукъёсыныз пагӟаетӥ сарае ӝабыр-ӝабыр тубиз.

- Осто, Инмаре! Мар та?! Кытын пукись куреге?! Караул! - Насьток сараетӥ питыр-котыр утчаське. Мар маскара та? Мар адӟон та? Мон чипы потэмез возьмасько, нош… Ма тани кукейёсыз но интыяз. Чипыосыз но ӧвӧл, ачиз но ӧвӧл. Мар адӟон та? Мар ишан та?

- Э-э. Тӥни,тӥни,кытын ке чипы куара кылӥське, - мӧйы кышномурт кышетсэ пель сьӧраз поттӥз но, сарай пась дуре султыса, поттэм пельзэ я сопала, я тапала «лякылэ». Э-э, таид чипыез сьӧры васькем, лэся. Одӥгез, вазьгес потыса, музэ усем луоз.

Насьтӥ (гуртын солы небытак гинэ вазисько-сямыз солэн туж тунсыко) гидкуазе усьтыр-табыр васькиз.

- Чияп, чияп! Чияп, чияп! - куара кылӥське, нокин уг адӟиськы. Ма, тӥни кытын ке анаезлэн но крок! крок! куараез кылӥське,-Насьтӥ апай я сопала вамыштэ -утчаське, ӧвӧл, я тапала конгыльтэ-утчаське,ӧвӧл.

- Ма ураме потӥллям ке шат? Али гинэ ӵогиськем утыр кудкеме вуэм ини. Шӧртчи чипы! Нёжто туннэ ӵогиськемез ураме потоз?

– Насьтоклэн синъёсыз кымесаз «тэтчазы», ымдуръёсыз ньӧр кадь кырыж пепертӥськизы, пельпумъёсыз пельёсаз «йӧтӥзы». Таӵезэ кылымтэ-адӟымтэеныз паймыса ик пуксе вал ини.

- Ма тӥни урамын куаразы кылӥське. – Насьток интыысьтыз Выль ар дыръя шампанскойлэн лобась ӵоктэтэз выллем ури-бери бызьыса, ураме потӥз. Утчаськиз. Кылзӥськиз.

- Тӥни-и у-ук, тӥни-и, сюрес сьӧрын черекъяса сылэ, - Насьтӥ чипы доры матэктӥз. –Туж пичи ук тон! Мусонькае! Улюль-гулюле! 

Ас вордэм нылпизэ кадь мусоя кышномурт (аслаз одӥг но нылпиез ӧвӧл уго, даурзэ огназ улэ).

- Нош мар ай тон таӵе сьӧд, гожмо-гожмо, курег чипылы ик уд кельшиськы,- куалектӥськиз Насьток, киысьтыз чипыез ик усе вал ини.

- Нош кытын куреге! -тодаз лыктӥз Насьтоклэн,-малы со пиез вӧзын ӧвӧл, та палан кроккетэ вал ук. Ма, та бӧдёно пи ӧвӧл-а? Оло, душеслэн пыдысьтыз усьыса кылем марке, - Насьток йырзэ инбаме ӝутыса утчаське, нош ик чипызэ эскере. - Ӧвӧл,та чипы ӧвӧл, тани пыдъёсыз но ма быдӟаесь,нырыз но кузьгес. Та оло кырныжлэн пиез? Тани йыр вылаз но, тыбыр вылаз но гожъёс. Чипы шуыса кырныжез будэтод…

Мар ай та урамын но нокин ӧвӧл. Кинэн ке коть ӵош эскерысалмы. Чипудэ оло кияд возёд на, оло кыдёке-кыдёке сэрпалтод. Нош кытчы сое куштод, тӥни ук со кыӵе чебер, небыт, пуштрес комок. Пичи ук ай, кинэ вӧсь кароз со! Ойдо нэ, мон тонэ пырто но коробкае поно. Урамын пуны - писэйёс но сиёзы, машина-мотик но лёгыны шедьтоз. Зориз ке, тёп-тёп тютьыкмод-бырыны шедёд. Пичи дыръяд утялтом ай, будэмъяд адӟом, кинлы укшалод.

Укно дуре шундыя коробкае поныса,Насьток курегзэ утчаны потӥз. Сарае тубиз но, курегез интыяз пуке.

- Бен тон кытын вал, лешак, мунчо кузё,..- тышкаське Насьтӥ, ку пиостэ поттод, туннэ уин ӵогиськозы ке шат?

Насьтӥлэн кӧлэмез уг луы. Чаклало ай потыса, оло, ӵогиськиллям ини.

Тём пеймытэн сараяз тубиз, киосыныз курег карзэ шедьтӥз но курег улэ кизэ лэзиз. «О-о, шуныт, о-о-тани! небыт! Вань! – чилектӥз йыраз.

Курег шып пуке.

- А-а! Пук, пук. Нуназе монэ кокасалыд ини, уин синъёсыд уг адӟо-а? – Насьток чипыосты оген-кыкен айшетаз тыре.- Ваньмыз ӵогиськиллямтэ на. Я, таоссэ мон пырто-усьылозы, комак вуттӥськоз. Тӥни бускель кенаклэн нуназе шорын парсь гид азяз шупыр-шупыр бызьыло. Чипы куараез шӧдыса татчы но кӧчозы.

Насьток апай чипыоссэ корка пыртӥз, тыл азьын айшетсэ усьтӥз но …э-э вань чипыосыз тӧдьыесь. – Ну-ко, ну-ко, мар дауртоды, ваньдэс одӥг азе лэзи ке, - кышномурт ас понназ нукыртэ.

- Кык, ньыль, куать, тямыс, дас - парен-парен коробкае тыре. «Кӧня вылэ пуктӥ вал?» Пуксем бераз но вӧзаз мукет курегъёс пузазы на. Шайтан тодоз, кӧня вылын пукиз. Ма тани, сьӧдэз бадӟымгес ик таосызлэсь. Эй, тон мар пичиоссэ кокаськод? Астэ король кожаськод-а мар-а? (йыраз малпан лыктӥз: «Озьы ик нимало мон сое - Король».) Оло тон чипы, оло ӧвӧл. Яке тон вазьгес ӵогиськыса бадӟымгес, яке воксё мынам ӧвӧл. Ойдо ай, ураме потом, Корользэ кияз басьтӥз Насьтӥ,-юалляськом, оло нош тон воксё муртлэн. Мынам даурам сьӧд курегъёсы ӧй вал. Оло сьӧд куреглэн таӵе чебересь чипуосыз луо?

Кияз чипыен Насьтӥ бускельёсызлэсь юалляськыса ветлӥз, нокинэ ӧз шедьты. Корользэ берен пыртӥз. «Сюлмы маке умойтэмзэ шӧдэ. Умой луоз-а тонэ будэтыса?» 

Чипыосыз туж ӝог будӥзы, арня ортчыса пичиё-бадӟымозы ӧз шӧдӥськы ни. «Куспазы» кельшизы шуыны уг луы - Король тӧдьыоссэ весь кокалляз, тӧдьыосыз но дэмен сьӧраз уйылӥськизы, шаянъяськизы. Эшшо арня ортчыса, чипылэн кузёез сюриз. Та урамысь ик Сэдык Петькалэн вылэм.

-Ма, ми воксё паймимы ини, - вера Петька кышно. Чипымес коробкаын возиськом вал, эшъёсызлэсь вазьгес ӵогиськиз. Одӥг нуналэ чипымы чиптэм – чаптэм ышиз, кызьы со пичи марке коробкаысь потэм? Паймод! Я бен вордэ ини, табере бурдъяськиз но, дыр, ини?

Басьтэм чот мед луоз шуыса, Насьтӥ  уксё сётыны малпа вал, пудо котырысьтыз ӧз ӵыды.

Чипыос будӥзы. Ӝоген тодмо луиз: Король атас луоно.

- Табере мынам но сьӧд атасэ вань, иське, сьӧд курегъёсы но луозы, - шумпотэ Насьтӥ. 

«Серем потэ, серем потэ,

Малы сереме потэ.

Сьӧд куреге тӧдьы пузам,

Соин сереме потэ».

Озьы кырӟаса, курег вордӥсьмы гидкуазяз берга, пыдъёссэ лёгаса эктэ.

Малпанъя гинэ уг луы вылэм. Гужем шорын Насьтоклэн чипыосыз ышылыны ӧдъязы. «Собыдӟа чипыос кытчы пырыны кулэ»? - чигиське кышномурт. -Яке комак вуттӥське, яке бызара пыремын. Кылем арын коръёс вискысь бызара вылэ пуныме лэзьяй вал. Мукетыз нюлэскысь вуиз, вылды. Шӧдӥ  вал мон, чипытэк кылё шуыса.

Озьы ик луиз. Оло, муртлэн чипыез ик аслэсьтызъёссэ но «быдтӥз». Кин тодэ ни?

«Алнаш куара»,23.08.2002 ар.

 

 

Вылькен

Эх, улыса-вылыса котьмае но адӟод. Картлы бызид ке, ваньзэ чидалод. Ческытсэ но веръялод, кузялзэ но ческыт потыса сиёд.

Быземе дырысен трос ик дыр ӧз ортчы на, нош выль анае-атае мыным туж синмаськизы. Картэлэн выныз но, сузэр - апайёсыз но чаляк гинэ асьсэлы эш каризы: ачим но гуртысь бере, гурт улонэз адӟыса будэмын. Турнаны но задор, пудо бордын берганы но чырткем. Эсьма, киужлы но мастер. Соин, вылды, яратоно куӵо скалзэс но кыскыны мыным оскизы. «Кен, скалмес кыскод-а, киосы туж висё?» «Кен, Маниез кыскод-а, кускы чигиське», (тупаны но кулэ ук, скалзэс мон кадь ик нималлям).

Тани арня кыскисько ини, чик берланьяськемез ӧй вал, котьку но йӧлзэ умоен сётэ. Нош туннэ… Син усем-а мар-а? Быжзэ урдыса, зурк-зурк берлань ӵыжаськыса, мынэсьтым шайтанлэсь кадь пегӟе. Монэ иса кадь: «Кыскыны быгатӥд ке, йӧлэн пырод, ӧд ке-чиньыдэ сюпсёд».

Мар ай тон, Манюш, берланьяськиськод? Сёт йӧлдэ. Мон ведь ваньзэ уг быдты, пичи мусо кунянэдлы но кельто. Сиён ӧз кельшы-а тыныд? Кин ке кышкатӥз-а тонэ? Сарайтӥ  нокин уг ветлы кадь (ачим кышкаменым вылӥе учкисько). Ме ай, тани мон тыныд узы кадь ческыт вож турын кушто, клевер турын нырдэ бичатэ луоз.

Скалэ, ым тросаз турын куртчыса, сютэм музэн сыскиськыны кутскиз.

-То, то, кельшиз-а? Вай ай верадэ… - шуыса ведраме кук вискам пачкатӥ но пуконам пукси. Ноныез борды пал киыным но йӧтскыны ӧй вутты, скалэ нырысь пыдзэ азьлань воштӥз, собере ка-ак берлань ӵыжиз у-ук! Ведрае жингыр-жонгыр карыса куинь метр пала лобӟиз. Мон, ведра куаралэсь йыры жонграса, пуконысьтым коп! гинэ тыбыр вылам уси. Мар вал та шуыса, синъёсме чаркаос быдӟа карыса, питыр-котыр утчаськисько. Котыр чус-чус шыпыт, скалэ лань-лань сылэ, ангессэ огпалысьтыз мукет пала вошъяса сыскиське.

- Ох, тон, - шуисько, - эшшо ке тон тазьы монэ ултӥяськод? Скотина! Эшшо мон тыныд небыт турын сётӥсько!

Ӵогысь гозыез басьтӥ но пыдъёссэ быжыныз валче юн-юн керттылӥ.

-Ну, табере нокытчы уд пыры ни, придётся тебе стоять, дорогая.

Пукси, ведраме пачкатӥ, киме лэзьыны кутски но,.. скалэ азь пыдъёсыныз котыр берганы кутскиз. «Поле чудес» но тӥни. Ӧжыт гинэ мон пыдъёсыз улэ ӧй сюры, кызьы палэнэ тэтчыса вуи, ява. Нош ведрае пуньыр-паньыр паньыраз, угось кык азь пыдъёсыныз но отчы лёгиськыны шедьтӥз.

-А-а, тон таӵе визьмо-а, куӵо вордос! Мон ведь йӧнзэ шедьто.

Кыкетӥеныз гозыен сюрзэ думылӥ но юбо борды юнматӥ. Ачим узы-боры бичан ведраям ву понӥ но, скалэ доры матэктӥсько. Кутскиз ук кык бер пыдъёсыныз но ӵош тэтчаны! Коп! коп! гинэ тэтча. Таӵезэ уйвӧтын но уд адӟы. Мар адӟон та! Мар маскара та! Скалэ доры мыныны но уг дӥсьтӥськы: пертчыны но уз луы, золгес думыны но уз луы. Я сопала, я тапала - вот-вот погралоз. Мар карыны паймыса, скалэ шоры дэймыса сылӥсько. Тэтчаз - тэтчаз но гозылэсь мозмытскиз, ява. Азьвыл Мание, Манёке, Манюше, Манюшкае гинэ шуисько вал, али кыӵе кылын вазиськыны но пайми.

-Ма, ма-а, ма-ар тон, шузи! Кыӵе чибинь куртчиз тонэ! Мар дауртӥськод тазьы? Бешеной – а мар - а тон? Щас бер пыддъёстэ думылыса юбо борды юнмато! Соку ини тон нокытчы уд пыры, миленькая, йӧлдэ сётод!

«Ужам ужме» учкисько но, оло бӧрдод, оло серекъялод: сюртӥз одӥг юбое думылэмын, пыдъёсыз мукет юбое. Кыскыны табере не то кышкасько, не то кӧшкемасько, не то кепырасько…

Пукси, ведраме пачкатӥ, ноныоссэ миськыны малпасько. Мар та? Скал кук вискын куас боды адӟиське.

-А-а, тон иське мыным скал кыскыны тазьы юрттӥськод? Лешак. Чаль ай, пот татчы, вераськом - вылькен гадьзэ урдӥз.-

Иське тон тазьы йӧндырид, шаян пи? Вот мон али тонэ гидэ ворсало, пудоен ӵош татын кӧлод: тодод азьланяз, кызьы кенакедлы ӧчкарыны.

Пичи Санилэн кенакезлэсь вожпотпотэмзэ адӟемез ӧй вал на. Золскем ымнырзэ, ваче вуэм синкашъёссэ, пепертӥськем ымдуръёссэ адӟыса, пияш потон пала берлань чигназ.

-Ас бодыеныд астэ ик…-ӧчкарыса гинэ пилэсь озьы дауртэмзэ валаса, солэн вожез но уг поты ни, пунэмзэ берыктон мылкыдыз гинэ пумен пуроме.- Ну, чида, корка пыри ке, мон тонэ,- чаляк пегӟись Сани сьӧры кесяське Мани.

 

-Му-у, - боксӥз куӵо.

-Э-э, э, Мание, кышкатӥзы-а тонэ, мусое. Возьмато ай мон солы! Чатран!

Скалзэ кема кыскемезлэсь керпотыса, Мани йырзэ ошыса корка пыре вал но, быдэс семьяезлэсь серекъямзэ кылыса, сюлмыз капчияз, ачиз но соосын кать - кать серекъяны кутскиз.

 

«Алнаш куара»,27.09.2002 ар.

 

         Ветл ӥ ськиз, шол, городазы  

             Пересь кышномуртлэн верамез

Городын-огыг-бугыр. Калык туж трос. Ма утчаса соос отчы-татчы ветло? Мылзы но потэ ук. Пыро, пото, донгасько, кесясько, серекъяло, бӧрдо, жугисько, чупасько, ӟыгыръясько… Мае но уд кылы, кыӵезэ но уд адӟы! Уката ик нылкышноос. Ма кыдзы бертэм - а мар - а ини соослэн? То дэрем сӧзулзэс музъем вылтӥ лёгаса ветло, то гольык макесэнызы ворекъяло, пельёсазы, йырсиосазы олокыӵе но икыр-кукыр куасаллям кортъёс ошылэмын. Ымнырзы нош кудъёсызлэн! Мар возьытэн калыке потод озьы? Лыз…вож…чуж…горд… сьӧд буёлъёсын буямын. Оло буямын, оло жугемын – уд вала. Мон коть, картэ жуге ке, кыре-буре ик уг потаськы ни. Коркам ворсаськисько но пукисько. Картэлэн ньылонзэ вормымтэеныз ведь тыш сиыса улоно луэ. Юыса бертэ ке, соку ик ымнырме «суреда». Ай уг но пӧрмы ай солэн. Паллян синдурме ӵуж каре, бурзэ-вож. Яке воксё одӥг палаз гинэ «буя». Кытӥяз нош ангесам но кымесам пужы пуктылэ. Ма кин кемессэ но ангессэ буяса ветлэ? Шонерзэ вераса, юэмез алама. Пӧрмостэм.

Вот, озьы. Собере… Олокыӵеосыз но вань со кышноос. То йырзы, курег пуз выллем, пилеш ӵышкемын, то йырсизы вукузёлэн кадь лэзьямын. Тӧло куазен со адями вӧзын сылыны ик уг луы: лусьтро йырсиез ыме-ныре пыре, бичатэ.

Нош гижыоссы… Кырныжлэн кузьдаесь. Верад ке, со гижыосынызы синъёстэ потталозы, ява. Номыр ке но уд вазьылӥськы ай, ыльын сиыны дасесь. Мар кари мон соосыз? Мари мынам соослы уг кельшы?

Одӥг пол транвае пукси но билет курисько.

-Дай-ко, пие, мне, белет,- шуисько матын сылӥсь пиёклы. - Нылы доры мынӥсько ай.

Соиз нош пумитам «Иди и купи» гинэ нукыртӥз.

Мон, ма карыны ӟудыса, колидор кузя азьлань вамыштӥ. «Табере, - малпасько, - ас ёзо кышномуртлэсь билетсэ куро али. Э-э, ма тӥни, тӥни отын пуке. Йырсиез но пурысьтамын ини. Синмаз очки понэм, газет лыдӟе». Мон дораз мынӥ но газетсэ палэнтӥ.

-Дайте мне белет. Нылы доры минӥсько.

-Что Вы себе позволяете?

-Белет мне надо. Белет. Нылы доры мынӥсько.

-Какая наглость! У меня нет лишних билетов.

-Ярам, иське, нет ке, нет, кинлэсь табере куром ини?

Со куспын мон доры кыӵе ке пиосмурт лыктӥз.

-Ваш билет, - шуэ.

-Ӧвол белетэ, нету, сама ищу вот.

-Дайте билет! - черетскыса ик куре ини.

-Нету,ӧвӧл, - шуисько.

-Идите за мной.

Мазэ-созэ валаса ӧй вутты, та пиосмурт, сильсьӧртӥм кутыса, монэ ураме поттӥз.

-Юрттэ! – черекъясько. Мелица!

Утыр ачим котомкаме юнгес бордам ӝиптӥсько. Та, пе, отысь сӥльзэ шӧдӥз, дыр. Али сӥль городын дуно, мынэсьтым, пересь муртлэсь, таланы малпа, луоз.

Мынам шудам ӵапак ведь, ява, мелицаос отӥ ортчо вылэм. Лап-лап вамышъяса лыктӥзы, юазы-веразы. Одӥгез удмурт вылэм. Со мыным тупен-тупен валэктыса сётӥз. Табере мон транвае белеттэк уг пуксиськы ни. Эшшо «ӟечгес» адямиослэн ки улазы сюрод я мар.

 

«Алнаш колхозник», 13.08.1994ар.

«Удмурт дунне», 29.09.2000ар.

 

Несгибаемая и добрая

 

Утро. Большие хлопья снега бесшумно ложатся на осеннюю землю и тают на глазах, образуя слякоть. Так осень пытается не поддаваться зиме, пытается удлинить своё пребывание на земле. Поздняя осень навевает грусть и тоску, в то же время  вселяет  надежду на прекрасное, чистое, нежное будущее. Вои и снег уже не весь тает, а окрашивает окрестность в тёплый белый цвет.

Я стою у окна, любуюсь подарком природы и вдруг слышу, что в соседней комнате звонит телефон. Беру трубку: «Доченька, как живёте, чем занимаетесь?.. Приходи ко мне, мне скучно…»

Как же не пойти, когда мать зовёт. Это священный долг. И вспомнила я весь её жизненный путь: она много рассказывала нам, своим детям, о своей жизни.

Моя мать, Татьяна Яковлевна Васильева, родилась 19 мая 1939 года в деревне Удм. Ятцаз. В семье Якова Тимофеевича и Прасковьи Антоновны Мукановых было двое сыновей и две дочери. Моя мама была самым младшим ребёнком. В два года она осталась без отца – пропал без вести в боях под Ржевом в 1941 году. Нетрудно представить, как прошли её детство и юность в тяжёлые послевоенные годы. С комом в горле вспоминает она о том, как они питались, как одевались. Очень не хватало ей отца. 

Как-то раз проезжал отец по Сюгинской дороге и заехал на часок в родную деревню. Двухлетняя девочка до сих пор помнит - они копали картофель на своём участке, приехал отец, привёз ей конфеты-леденцы. Эти конфеты она хорошо помнит, но лица своего отца вспомнить не может. И когда мама говорит об этом, её глаза уходят в далёкое прошлое. Они не сверкают, не сияют от радости и счастья, они ищут…

Ищут отца, детство…

Таня училась в Байтеряковской школе. Она была очень старательной и прилежной ученицей. Русский язык давался ей нелегко и она с усердием заучивала правила. Мама с большой благодарностью вспоминает своих учителей – Леонида Даниловича, Таисью Яковлевну, Галину Александровну, Екатерину Васильевну, Зою Павловну, Ивана Григорьевича, Тамару Федоровну, Тамару Ивановну… Она до сих пор знает много стихотворений, которые заучивала в школьные годы. Особенно забавно слушать стихи на немецком языке. Она их рассказывает внукам.

В юности Татьяна работала в колхозе «Искра». Была и свинаркой, и телятницей. Всегда ходила в передовиках. Ежегодно маму премировали. Председателем колхоза тогда работал Василий Иванович Вершинин. В качестве подарка часто давали материал на платье, шали. Когда замуж выходила, старший бригадир Михаил Кузьмич Розживин вручил обручальное кольцо, а позже-детскую одежду, соску для малыша.

В 1958 году все друзья добровольно собрались уехать на заработки по договору с торфопредприятием Дзякино Глазовского района. Попросилась и мама. Председатель колхоза Александрович Киршин отпускал не всех, не хотел отпустить и её:

- С кем я буду работать, если и ты уедешь?

- Поеду», - заявила мать.

- Да ты там и дня не поработаешь, скучать начнёшь, - отговаривали братья.

Настойчивой была. Поработала полгода (договор был на такой срок). Складывали в штабели торфяные кирпичи, а затем, когда высохнут, скирдовали их в поле. Скучала, конечно.

Приходилось моей маме и лес заготавливать, и на крпичном заводе поработать. Здоровая была, тяжести поднимать не боялась. Трудиться любила. За что ни бралась, всё у неё получалось. Её уважали, любили.

Двородная сестра Мария Романовна Замятина познакомила маму с её будущим мужем-Анатолием Васильевым, жителем деревни Мырк-Ошмес. Очень уж тихим он ей показался, неповоротливым каким-то. Не прижилась, приехала в свою деревню. Вторая попытка найти свою любовь тоже закончилась неудачей: суженый в день свадьбы попал под трактор и погиб. Молчаливый, но любящий Толя позвал своего друга Михаила Захаровича Кузьмина поехать второй раз свататься на Татьяне. Молодой говорили, - Не откажи, он такой смирный, уравновешенный, руки золотые». Мать согласилась.

Жили молодые в деревне. Татьяна работала на ферме, пасла тёлок, Анатолий работал на тракторе, развозил почту. Жили как все. Держали пчёл. В это время в деревне Мырк-Ошмес насчитывалось 28 дворов. Всей деревней играли свадьбы, ходили друг к другу в гости. У супругов Васильевых родились три дочери, ждали четвёртого ребёнка. 

Но семью поджидало ещё одно испытание. В 1975 году от неисправности электропроводки произошёл пожар. Еле успели выбежать из дома, как прямо на глазах рухнула крыша. Сгорело всё: дом, надворные постройки, имущество, скотина. Успели выбежать лишь корова Любаша и маленький ягнёнок. Долго ещё лечили корову от ожогов. Жила она долго, принесла семнадцать телят. Затем корову сдали в колхоз «Большевик» на мясо. Помню, как мы, девочки, ходили кормить нашу корову на ферму, пока она ещё стояла в загоне. Жалко было расставаться.

  Так как не было перспективы строиться в деревне, родители решили в 1977 году переехать в райцентр. Купили дом, обновили постройки. Отец в свободное от работы время мастерил сундуки для невест, мать красила их разными узорами. Отец работал в ДРСУ, мать – дояркой в колхозе «Большевик». Воспитывали детей в строгости, с ранних лет прививали любовь к труду. Мама всегда брала своих девочек с собой на работу,какую ей приходилось выполнять:убирать лён, доить коров, заготавливать сено… У неё были свои методы воспитания. Она устраивала конкурсы, вдохновляла на конечный результат. Когда уходила на работу, составляла список дел, которые нам предстоит выполнить в течение дня. И мы, её четыре дочери, старались выполнить все.

   Прошло ровно 20 лет, как переехали в село Алнаши, и в 1995-м году в хозяйстве Васильевых от неисправности холодильника снова возник пожар. Сгорели дом, надворные постройки… Уцелела лишь баня. К этому времени мама жила уже без мужа (умер в 1986 году), со своей младшей дочерью и двухмесячным внуком.

  Опять на пепелище. Негде спать, нечего есть, не во что одеться… Снова нужно было строиться. Но не женское это дело - строить дом. А как иначе?

- Не на улице же жить,- говорила мама, - Буду строить!».  

Восстановлением документов, подвозом строительного материала занялась старшая дочь, то есть я. С помощью мужа. Другие дочери отправили своих мужей на строительство дома, сами часто навещали мать и помогали по хозяйству, чем и как могли. А живут они в деревнях Асаново и Ятцаз. Мама до сих пор с благодарностью вспоминает председателя колхоза «Большевик» Салихяна Максовича Уразбахтина, который выделил ей сруб на дом.

   Построили с миром. Помогали все, кто небезразличен к людскому несчастью, проявили христианское милосердие и заботу о ближнем. Она и сама часто помогает людям. Искусная рукодельница: шьёт, вяжет, вышивает…

    С кем бы не общалась моя мать, все отзываются о ней как о хорошей, доброй женщине, готовой помочь любому. А какая она артистка!

  За свой труд моя мать удостоена медали «За доблестный труд», является ветераном труда Российской Федерации.

   И вот я снова шагаю по Садовой улице райцентра, на которой проживает моя мама. Подхожу к дому и в окне вижу мамины глаза. Сколько в них любви, ласки, надежды… Я пришла к тебе, мама. Спасибо тебе за всё.

«Алнашский колхозник», 26.12.2008 г.

                          (Конкурс «Материнское сердце»)

 

Пумиськон (улонысь учыр)

Кык пиомуртъёс аракы вузан магазин азьын пумисько. Одӥгез, адӟиське, кемалась ик сылэ ини татын, нош мукетыз али гинэ вуиз ай.

- Ӟечом – буром, - вазе со татын сылӥсезлы.

- Мар ай та магазин закрыт?

- Да чёрт его знает! - шуэ пумитаз мукетыз.

Привоз ӧвӧл, кажется.

- Ма вино вань на вал ук. Сухоез но ярасал ини. Уд-а тодӥськы, кӧня сылэ 2000 манетэнэз?

- Ха-ха-ха, ма 2000, дыр.

- Фу ты, скоро йырдэ но ыштод ини ай та магазин котыртӥ кружитьтыса. По первому желанию ноку но вино уд басьты.Лыктӥськод но- то ревизия, то переучёт, то продавец кытчы ке смылась. Ашкынэмъёс! Эх, вино луысал ке, сюлэм успокоиться кариськысал, дыр…

Нош али сюлэм грудной клеткаысь потыны турттэ. Мар продавецъёс ни та - асьсэ желанизыя гинэ уло! Ноку но басьяськись сярысь думать уг каро!

 

«Алнаш колхозник», 2 сентябре 1985 ар.

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-05-11; просмотров: 45; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.88.249 (0.1 с.)