Шехтман Н. Г. , василенко О. И. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Шехтман Н. Г. , василенко О. И.



ШЕХТМАН Н. Г., ВАСИЛЕНКО О.И.

 

 

ecology

basics

 

 

УДК 372.881.111.1 (075)

ББК Ш 143.21-923.8

Ш 54

 

 

Рецензенты:

Б. А. Ускова, к.п.н., доцент, зав. кафедрой германской филологии РГППУ

В. П. Пылайкина, к.ф.н., доцент кафедры АЯМиП УрГПУ

 

Шехтман Н. Г., Василенко О. И.

    Ecology Basics=основы экологии: методическое пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по специальности: 44.03.01 — Педагогическое образование. Профиль: иностранный язык (английский); Урал. гос. пед. ун-т — Екатеринбург, 2016. — 99 с.

 

Методическое пособие включает тексты и задания по устной речи (тема «Экология») для студентов IV курса очного и заочного отделения. Материалы могут быть использованы на аудиторных занятиях и при самостоятельной работе по данному аспекту.

 

 

УДК 372.881.111.1 (075)

ББК Ш 143.21-923.8

 

 

Учебное издание

Шехтман Наталия Георгиевна

Василенко Ольга Ивановна

Ecology Basics

Основы экологии

Методическое пособие

 

Подписано в печать         . Формат 60 х 84/16

Бумага для множительных аппаратов. Печать на ризографе.

Усл. п. л. 4,7. Тираж 100 экз. Заказ       .

Оригинал-макет отпечатан в отделе множительной техники

Уральского государственного педагогического университета

620017 Екатеринбург, просп. Космонавтов, 26

E-mail: uspu@uspu.ru

 

 

© ФГБОУ ВПО «Уральский государственный

педагогический университет», 2016

© Шехтман Н. Г., Василенко О. И. 2016

Пояснительная записка

Пособие по дисциплине “Практический курс иностранного языка” для студентов 4 курса английского отделения содержит дополнительный материал по теме “Экология” и призвано продолжать формировать лингвистическую и коммуникативную компетенцию будущих учителей английского языка.

Первый раздел данного пособия посвящен описанию различных видов экологических загрязнений, а также содержат материал о глобальном потеплении климата. Четыре других раздела затрагивают такие вопросы, как переработка и утилизация отходов, клонирование и генно-модифицированные организмы, вымирающие виды, а также экологически чистые города.  

Пособие рассчитано на 30 часов занятий в VIII семестре. Каждый раздел состоит из ряда текстов и заданий, направленных на более глубокое понимание содержания, работу над лексикой, обсуждение различных аспектов рассматриваемых проблем. Разделы завершаются заданием «Rendering» - интерпретацией русскоязычных статей на английском языке, предполагающим обобщение усвоенного материала, а также ролевой игрой или заданием на написание эссе.

Интерпретация на английском языке материала из раздела «Rendering» не обязательно должна являться итогом изучения того или иного раздела. Этот материал может быть использован по усмотрению преподавателя тогда, когда это представляется наиболее целесообразным, например, после первичного усвоения студентами вокабуляра из текстов какого-либо подраздела пособия. В этом случае на итоговом этапе изучения раздела можно дополнительно предложить студентам самим подобрать русские статьи для интерпретации на английском языке.

В разделе “Final projects” на выбор преподавателя и студентов предлагаются возможные сценарии проведения итогового занятия по теме «Экономика».

Завершающей частью пособия являются три приложения: Word Bank – активный лексический минимум по всем разделам, Progress Tests – контрольные работы на проверку усвоения пройденного материала, и раздел Extra Ideas – дополнительный материал для аудиторной или самостоятельной работы.

CONTENTS

LESSON 1.   Environmental Pollution…………………………..... 5
LESSON 2.   Recycling……………………………………………... 27
LESSON 3.   Genes Basics……………….………………………… 44
LESSON 4.   Too Few, Too Many…………...…………………….. 54
LESSON 5. It’s All About Sustainability……………….……….. 75
Final Projects ………………………………………………………... 88
Word Bank ………………………………………………………… 89
Progress Tests ………………………………………………………… 92
Extra Ideas ………………………………………………………… 98

LESSON 1. ENVIRONMENTAL POLLUTION

Discussion

1. What ecological issues trouble you personally?

2. How can you define the terms 'ecology ' and ‘environment’? Discuss your definition with your groupmates. Consult dictionaries. Describe the role of ecology in modern global society.

3. Is the place you live in affected by industry? Describe the ecological problems of your region.

4. Comment on the following quotations:

a) “The economy is a wholly owned subsidiary of the environment. All economic activity is dependent upon that environment with its underlying resource base.” (US Senator Gaylord Nelson on first Earth Day, 1970)

b) “We aren’t passengers on Spaceship Earth; we’re the crew. We aren’t residents of this planet; we’re citizens. The difference in both cases is responsibility.” (Astronaut Rusty Schweikart)

c) “What’s the use of a house if you don’t have a decent planet to put it on?” (Henry David Thoreau)

 

Part 1

* * *

Environmental pollution had been a fact of life for many centuries. Pollution started from prehistoric times when man created the first fires. Soot found on ceilings of prehistoric caves provides ample evidence of the high levels of pollution that was associated with inadequate ventilation of open fires. Core samples of glaciers in Greenland indicate increases in pollution associated with Greek, Roman and Chinese metal production, but at that time the pollution was comparatively small and could be handled by nature.

The burning of coal and wood, and the presence of many horses in concentrated areas made the cities the cesspools of pollution. The Industrial Revolution brought an infusion of untreated chemicals and wastes into local streams that served as the water supply. King Edward I of England banned the burning of sea-coal by proclamation in London in 1272, after its smoke became a problem.

It was the industrial revolution that gave birth to environmental pollution as we know it today. London also recorded one of the earlier extreme cases of water quality problems with the Great Stink on the Thames of 1858, which led to construction of the London sewerage system soon afterward.  

The emergence of great factories and consumption of immense quantities of coal gave rise to unprecedented air pollution and the large volume of industrial chemical discharges added to the growing load of untreated human waste. Pollution became a major issue in the United States in the early twentieth century, as progressive reformers took issue with air pollution caused by coal burning, water pollution caused by bad sanitation, and street pollution caused by the 3 million horses who worked in American cities in 1900. The generation that first saw automobiles replacing the horses saw cars as "miracles of cleanliness." By the 1940s, however, automobile-caused smog was a major issue in Los Angeles.

Awareness of atmospheric pollution spread widely after World War II, with fears triggered by reports of radioactive fallout from atomic warfare and testing. Then a non-nuclear event, The Great Smog of 1952 in London, killed at least 4000 people. This prompted some of the first major modern environmental legislation, The Clean Air Act of 1956.

The development of nuclear science introduced radioactive contamination, which can remain lethally radioactive for hundreds of thousands of years. Lake Karachay, named by the Worldwatch Institute as the "most polluted spot" on earth, served as a disposal site for the Soviet Union throughout the 1950s and 1960s. Second place may go to the area of Chelyabinsk Russian as the "Most polluted place on the planet".

A recently discovered problem is the Great Pacific Garbage Patch, a huge concentration of plastics, chemical sludge and other debris which has been collected into a large area of the Pacific Ocean by the North Pacific Gyre. This is a less well known pollution problem than the others described above, but nonetheless has multiple and serious consequences such as increasing wildlife mortality, the spread of invasive species and human ingestion of toxic chemicals.

4. Paraphrase the underlined word-combinations and translate them into Russian.

5. Answer the following questions to Part 1.

1) When did environmental pollution begin?

2) What were the main sources of pollution in the Middle Ages?

3) In what way did the industrial revolution change pollution?

4) Why did awareness of atmospheric pollution spread widely after World War II?

5) What danger does the development of nuclear science pose for the environment?

6) What are the environmental consequences of the Great Pacific Garbage Patch?

Part 2

FORMS OF POLLUTION

The major forms of pollution are listed below along with the particular contaminant relevant to each of them:

· Air pollution: the release of chemicals and particulates into the atmosphere. Common gaseous pollutants include carbon monoxide, sulfur dioxide, chlorofluorocarbons (CFCs) and nitrogen oxides produced by industry and motor vehicles. Another contributor is particulate matter, or fine dust.

· Light pollution: includes light trespass, over-illumination and astronomical interference.

· Littering: the criminal throwing of inappropriate man-made objects, unremoved, onto public and private properties.

· Noise pollution: which encompasses roadway noise, aircraft noise as well as industrial noise.

· Soil contamination occurs when chemicals are released by spill or underground leakage. Among the most significant soil contaminants are hydrocarbons, heavy metals (such as lead found in rechargeable batteries), herbicides and pesticides. Ordinary municipal landfills are the source of many chemical substances entering the soil environment (and often groundwater), emanating from the wide variety of refuse accepted.

· Radioactive contamination, resulting from 20th century activities in atomic physics, such as nuclear power generation and nuclear weapons research, manufacture and deployment.

· Thermal pollution, is a temperature change in natural water bodies caused by human influence, such as use of water as coolant in a power plant.

· Visual pollution, which can refer to the presence of overhead power lines, motorway billboards, scarred landforms (as from strip mining), open storage of trash, municipal solid waste or space debris.

· Water pollution, by the discharge of wastewater from commercial and industrial waste (intentionally or through spills) into surface waters; discharges of untreated domestic sewage, and chemical contaminants, such as chlorine, from treated sewage; waste disposal and littering.

· Plastic pollution: involves the accumulation of plastic products in the environment that adversely affects wildlife, wildlife habitat, or humans.

6. Provide contexts for the following words and word-combinations, paraphrase them and translate them into Russian.

Carbon monoxide, chlorofluorocarbons (CFCs), particulate matter, littering, soil contamination, spill (n.), leakage, lead (metal), rechargeable, herbicides, pesticides, landfill, emanate, refuse (n), nuclear power, coolant, billboard, storage of trash, municipal solid waste, chlorine, adversely affect, habitat.

Part 3

SOURCES AND CAUSES

Air pollution comes from both natural and human-made (anthropogenic) sources. However, globally human-made pollutants from combustion, construction, mining, agriculture and warfare are increasingly significant in the air pollution equation.

Motor vehicle emissions are one of the leading causes of air pollution. Principal stationary pollution sources include chemical plants, coal-fired power plants, oil refineries, nuclear waste disposal activity, incinerators, large livestock farms (dairy cows, pigs, poultry, etc.), plastics factories, and other heavy industry. Agricultural air pollution comes from contemporary practices which include clear felling and burning of natural vegetation as well as spraying of pesticides and herbicides.

In February 2007, a report by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), representing the work of 2,500 scientists from more than 120 countries, said that humans have been the primary cause of global warming since 1950. Humans have ways to cut greenhouse gas emissions and avoid the consequences of global warming, a major climate report concluded. But to change the climate, the transition from fossil fuels like coal and oil needs to occur within decades.

 Pollution can also be the consequence of a natural disaster. For example, hurricanes often involve water contamination from sewage, and petrochemical spills from ruptured boats or automobiles. Larger scale and environmental damage is not uncommon when coastal oil refineries are involved. Some sources of pollution, such as nuclear power plants or oil tankers, can produce widespread and potentially hazardous releases when accidents occur.

In the case of noise pollution the dominant source class is the motor vehicle, producing about ninety percent of all unwanted noise worldwide.

7. Provide English equivalents for the following words and word-combinations. Use them in sentences of your own.

Вызванный деятельностью человека, горение, строительство, горная промышленность, военные действия, автомобильные выхлопы, электростанция, мусоросжигательная печь, скотоводческая ферма, сплошная рубка леса, глобальное потепление, выбросы парниковых газов, ископаемое топливо, нефтеочистительный завод.

8. Answer the following questions to Part 3.

1) What are the natural sources of pollution according to the text? Can you add your own examples to this list?

2) What are some of the anthropogenic sources of pollution? Which of them do you consider the most dangerous ones?

 

Part 4

EFFECTS

Adverse air quality can kill many organisms including humans. Ozone pollution can cause respiratory disease, cardiovascular disease,throat inflammation and chest pain. Water pollution causes approximately 14,000 deaths per day, mostly due to contamination of drinking water by untreated sewage in developing countries.  

Oil spills can cause skin irritations and rashes. Noise pollution induces hearing loss, high blood pressure, stress, and sleep disturbance. Chemical and radioactive substances can cause cancer and as well as birth defects.

Perspectives

"The solution to pollution is dilution ", is a dictum which summarizes a traditional approach to pollution management whereby sufficiently diluted pollution is not harmful. However, such simple treatment is no longer an option. It’s widely recognised that we are hugely overspending our current budget of natural resources – at the existing rates of its exploitation, there is no way for the environment to recover in good time and continue “performing” well in the future.

Perhaps we should adopt a holistic view of nature – it is not an entity that exists separately from us; the nature is us, we are an inalienable part of it, and we should care for it in the most appropriate manner. Only then can we possibly solve the problem of environmental pollution.

9. Provide deinitions for the underlined words and word-combinations and translate them into Russian.

10. Answer the following questions to Part 4.

1) What are the adverse effects of pollution?

2) Why is the dictum The solution to pollution is dilution no longer an option for humanity?

3) What view of nature may help us solve the problem of environmental pollution?

11. Read the whole text again and pick out from it words containing the Latin suffix –cide. What is the meaning of this suffix? Search a dictionary and find more words with this suffix, give definitions of the words you have found and translate them into Russian.

12. Point out similarities and differences in the usage of the verbs emanate, discharge, emit, give off, release in the meaning «испускать, выделять». Find sentences containing these verbs in Text 1. Use a dictionary and provide more examples to illustrate the usage of each verb.

13. Comment on the following quotations:

1) “I am, therefore I pollute.” That applies to any process. (from: Marquita K. Hill. Understanding Environmental Pollution. Cambridge University Press, 2004)

2) “Our world civilization and its global economy are based on beliefs incompatible with enduring habitation of the earth: that everything has been put on earth for our use, that resources not used to meet our needs are wasted and that resources are unlimited.” (from: Marquita K. Hill. Understanding Environmental Pollution. Cambridge University Press, 2004)

3) “The more the population grows, the more the rights of the common will impinge on the rights of the individual.” (from: Marquita K. Hill. Understanding Environmental Pollution. Cambridge University Press, 2004)

4) “For change, we need three factors: leadership from above, pressure from below, or some exemplary catastrophe. ” (Crispin Tickell, Oxford University)

5) “The air and water grow heavier with the debris of our spectacular civilization.” (Former US President, Lyndon B. Johnson)

6) “The dose makes the poison.” (Paracelsus)

14. The list below suggests some of the ways in which you can reduce your exposure to pesticides. Which three of these steps do you think are the most important? Why? Which of them do you take now or plan to take?

Revision

7. Translate into English.

1) Часто большей опасностью обладает не сам пестицид, попадающий в почву, а продукты его разложения, продолжительность жизни которых в почве колеблется от 6 до 36 лет. 2) Большая часть ученых придерживается антропогенной теории, считая виновником глобального потепления так называемый "парниковый эффект" - результат хозяйственной деятельности человечества. 3) Парниковые газы (углекислый газ, водяной пар, метан, фреоны) имеют свойство накапливаться в верхних слоях атмосферы и препятствовать длинноволновому тепловому излучению с поверхности Земли. 4) Экологи утверждают, что повышение температуры поверхностных вод озера Байкал может уничтожить уникальную экосистему. 5) За последние 5 лет уровень сердечно-сосудистых заболеваний показал стойкую динамику в сторону увеличения и, безусловно, отчасти этому способствует шумовое загрязнение в городах. 6) Москва «производит» примерно 5 млн. тонн твердых бытовых отходов в год и всегда испытывала трудности с их утилизацией. 7) Традиционно мусор захоранивался на полигонах в Подмосковье, и лишь очень небольшая часть его перерабатывалась и сжигалась (сейчас в городе действуют 2 мусоросжигательных завода). 9) Мы не можем продолжать жечь все доступное нам сейчас ископаемое топливо, при этом не спровоцировав резких перемен климата. 10) Загрязнение воздуха – одна из главных проблем развитых стран с мощной индустриальной базой. Источников загрязнения множество – от электростанций, сжигающих ископаемое топливо, до выхлопных газов автомобилей и процесса биологического разложения органической материи. 11) Высокие дымовые трубы заводов и коммунальных сооружений не устраняют загрязнение, а просто выбрасывают вредные химикаты в высокие слои атмосферы. Переносясь на большие расстояния, такие выбросы могут вызвать кислотные дожди в других странах. 12) Слив канализационных стоков в море ведет к увеличению опасности инфекционных заболеваний. 13) Радиоактивное заражение – это загрязнение местности и находящихся на ней объектов радиоактивными веществами. 14) Местные жители не были осведомлены о том, что вблизи территории их населенного пункта располагается место свалки радиоактивных отходов. 15) Тепловое загрязнение – это выброс тепла в атмосферу и в водные ресурсы, вызванный техногенной деятельностью человека. 16) Угольные электростанции в Китае сильно загрязняют воздух и ежегодно уносят тысячи жизней. 17) Технология переработки отходов, работающая во многих странах мира, которая позволяет получать биотопливо и вторичное сырье для химической промышленности, в России используется сравнительно недавно.

Jigsaw reading

1. Work in two groups.

Group 1 read Text A

Group 2 read Text B

Read your article and (a) put 3 questions to it and (b) find in your text words and word combinations that have these meanings.

TEXT A TEXT B
- a system that can keep people alive - continuing by itself without anyone or anything else becoming involved - of or from outside the earth - a large naturally occurring community of flora and fauna occupying a major habitat - the system of pipes required for water supply, heating, etc. - smth. which pollinates plant, especially insects - to die out - results that were not planned to happen - a small amount of something that remains after the main part is gone - spread over or occupy a place in large numbers - a chemical substance that is used to kill insects - an animal that naturally preys on others - act or occur as an obstacle to smth.  

2. Team up with a student from the other group and swap information. Before you summarize your text, dictate the 3 questions you prepared to your partner and let him/her answer these questions after listening to your summary. Remember to pre-teach the vocabulary from your column in the previous exercise to your partner before making the summary.

Additional reading

 WHY IS INDOOR AIR A CONCERN?

1. Which in your opinion is more dangerous for human health - indoor or outdoor air pollution? Read the text below and find out what researchers say on the subject.

In developing countries, the indoor burning of wood, charcoal, dung, crop residues, coal, and other cooking and heating fuels in open fires or in unvented or poorly vented stoves exposes people to dangerous levels of particulate air pollution. According to the World Health Organization (WHO) and the World Bank, indoor air pollution is the world’s most serious air pollution problem, especially for poor people.

Indoor air pollution is also a serious problem in developed areas of all countries, mostly because of chemicals used in building materials and products.

EPA studies have revealed some alarming facts about indoor air pollution. First, levels of 11 common pollutants generally are two to five times higher inside U.S. homes and commercial buildings than they are outdoors, and as much as 100 times higher in some cases. Second, pollution levels inside cars in traffic-clogged urban areas can be up to 18 times higher than outside levels. Third, the health risks from exposure to such chemicals are magnified because most people in developed urban areas spend 70–98% of their time indoors or inside vehicles.

Indoor air pollutants in homes can include radon, secondhand smoke (also called environmental tobacco smoke), carbon monoxide, nitrogen dioxide, formaldehyde, pesticides, lead, volatile organic compounds, particulate matter, mercury, sulfur dioxide, dust, and asbestos.  

Biological contaminants in homes include bacteria, molds, mildew, viruses, animal and pet dander, dust mites, cockroaches, and pollen. Standing water, water-damaged materials, and wet surfaces can serve as breeding grounds for mold, mildew, bacteria, and insects. Biological contaminants may also be found on pets and in dirty air conditioners or humidifiers, unventilated attics, laundry areas with unvented dryers, and heating and air conditioning systems.

Combustion sources include stoves, furnaces, and space heaters that use oil, natural gas, kerosene, coal, or wood. Other combustion sources are leaking chimneys and furnaces, gas water heaters and clothes dryers, fireplaces, auto exhaust from garages, and tobacco. Indoor air contaminants from combustion sources are primarily released from malfunctioning or improperly vented heating devices.  

Building materials and furnishings that may cause indoor air pollution include insulation, wet or damp carpet, floor tiles, lead-based paint, mercury-containing latex paint, hardwood plywood paneling, and furniture made of certain pressed wood products.

Household products that may cause indoor air pollution include solvents, varnishes, waxes, paints, draperies, glues, adhesives, cleaning and maintenance products, air fresheners, moth repellants, dry-cleaned clothing, personal care items, hobby supplies, and stored fuels and automotive products.

“Building-related illnesses” are diseases or illnesses that can be traced to specific airborne pollutants within a building. They include asthma, hypersensitivity pneumonitis and humidifier fever, a flu-like illness related to exposure to bacteria and fungi found in humidifiers, air conditioners, and aquariums.

Long-term health effects of indoor air pollution include respiratory disease, heart disease, and cancer. Several indoor air pollutants are known or reasonably anticipated to be carcinogens because they cause cancer.

Short-term health effects of indoor air pollution include allergic, infectious, and toxic reactions such as watery eyes, runny nose, itching, coughing, difficult breathing, headache, dizziness, nausea, vomiting, rashes, fever, and fatigue. Health problems associated with dampness, biological contaminants, and mold include asthma, allergies and hypersensitivity pneumonitis.

So far, little effort has been devoted to reducing indoor air pollution even though it poses a much greater threat to human health than does outdoor air pollution.

(http://toxtown.nlm.nih.gov/text_version/locations.php?id=136)

 

2. Work in pairs. Pick out from the text 5 words or word-combinations that can be considered active vocabulary on the topic ‘Ecology’, prepare an exercise with them and teach this vocabulary to your group.

3. Evaluate the following statements:

1) We should not get worked up about exposure to toxic chemicals because almost any chemical, at a large enough dosage, can cause some harm.

2) We should not worry much about exposure to toxic chemicals because, through genetic adaptation, we can develop immunity to such chemicals.

3) We should not worry much about exposure to toxic chemicals because we can use genetic engineering to reduce our susceptibility to the effects of toxic chemicals.

4) We should not worry about exposure to most of these chemicals because it has not been absolutely scientifically proven that they have killed anyone.

 

4. You can reduce your exposure to indoor air pollution. Which three of these actions do you think are the most important? Why?

· Test for radon and formaldehyde inside your home and take corrective measures as needed

· Do not buy furniture and other products containing formaldehyde

· Remove your shoes before entering your house to reduce inputs of dust, lead, and pesticides

· Test your house or workplace for asbestos fiber levels

· Do not store gasoline, solvents, or other volatile hazardous chemicals inside a home or attached garage

· If you smoke, do it outside or in a closed room vented to the outside

· Make sure that wood-burning stoves, fireplaces, and kerosene and gas-burning heaters are properly installed, vented, and maintained

· Install carbon monoxide detectors in all sleeping areas

Rendering

Исследования и эксперименты

Доказано, что ЭМИ сотового телефона ведёт к необратимым последствиям в головном мозге крыс. После длительного облучения ученые изучали крысиный мозг под микроскопом. Они видели поврежденные сосуды и отмершие нейроны. Чем сильнее было ЭМИ, тем значительнее были повреждения.

В РАН в Институте биофизики проводились исследования воздействия ЭМИ на лягушек. Их размещали в высокочастотное ЭМП на 10-15 минут. Даже при небольшой интенсивности облучения у каждой второй особи наблюдалась остановка сердца, а у остальных – снижение частоты сердечного сокращения.

Ситуация с воздействием на человека ЭМИ от сотового телефона усугубляется тем, что сам аппарат чаще всего носят "при себе" – в кармане рубашки, пиджака, куртки или брюк. В непосредственной близости от тела. Ну, а при разговоре по телефону он излучает мощность до 2 Ватт непосредственно через мозг. И так – в течение до 12-ти часов в сутки...

(http://nisanova.com/union/emi.html)

 

НАЧИНАЯ С 20-ГО АВГУСТА 2013 ГОДА ПЛАНЕТА ЖИВЕТ В ДОЛГ

Мы, жители планеты Земля, являемся гигантским обществом потребителей. Какие природные ресурсы и какую экологию мы оставим нашим потомкам? Складывается впечатление, что ответ на этот вопрос нам бесчувственно не интересен. Гонясь за материальными благами “здесь и сейчас” мы оборвали в себе пуповинную связь с природой. Мы ослеплены и не видим, что в нещадном потреблении природных ресурсов мы проходим экологическую точку невозврата. День экологического долга в 2013 году пришелся на 20 августа. Что это означает? С этого числа и до конца года мы будем жить “в долг” — далее уменьшая запасы, накопленные природой за свою предыдущую историю, и накапливая в атмосфере углекислый газ.

День экологического долга в 2013 году пришелся на 20 августа. Это означает, что на эту дату, по приблизительным расчетам, человечество "совместными усилиями" исчерпало летнюю биологическую способность планеты восстанавливать природные ресурсы, поглощать образованные людьми отходы и удалять выбросы парниковых газов. И с этого числа и до конца года мы будем жить "в долг" — далее уменьшая запасы, накопленные природой за свою предыдущую историю, и накапливая в атмосфере углекислый газ.

Наступление Дня экологического долга (на английском Ecological Debt Day или Earth Overshoot Day) рассчитывают как отношение летней биоспособности Земли к так называемому "экологическому следу" в этом году, то есть к объему потребления природных ресурсов и секвестрации CO2 (хранение CO2 для предотвращения его попадания в атмосферу).

Печальная тенденция

День экологического долга имеет печальную тенденцию приближаться к началу года. До 1986 года включительно человечеству удавалось не переходить границу биоспособности Земли. Но в 1987 году годовой "бюджет" природных ресурсов впервые было потрачено досрочно — 19 декабря. В 2012 году этот День пришелся на 22 августа.

Сегодня для удовлетворения нашего спроса на возобновляемые экологические ресурсы требуется полторы Земли. таковы данные международной организации Global Footprint Network (GFN). Если наше отношение к ресурсам не изменится, еще до середины 21 века нам потребуется уже две Земли.

Не у всех странах спрос на ресурсы превышает возможности экосистем этих стран. Как пример GFN приводит Австралию, Бразилию, Канаду, Швецию, Мадагаскар и Индонезию. В этих странах показатели экологического следа ниже показателей биоспособности. Впрочем, разрыв между этими показателями продолжает сокращаться.

У кого хуже всех

Отношение экологического следа в биовозможностям является худшим в Японии. Там потребляет природных ресурсов почти в семь раз больше, чем ее природа способна воспроизвести.

 

ВИДЕОЭКОЛОГИЯ

Видеоэкология - это новое научное направление об экологии визуальной среды и красоте. Наука Видеоэкология разработана в России на основе многолетнего изучения механизмов зрительного восприятия.

Рассмотрим, в чем суть видеоэкологии. Когда человек смотрит на какой-то объект, то его глаза, рассматривая этот объект, движутся не хаотично, а по определенному алгоритму. Этот алгоритм не случаен и заложен в природе человека. Он сформировался в результате того, что в течении тысячелетий люди жили в окружении природной среды и объектами наблюдения были природные ландшафты, которые являются многоплановыми, насыщенными множеством деталей, цветов, форм и текстур.

За последние 50 лет произошло резкое ухудшение визуальной среды в местах обитания человека. Особенно большие изменения произошли в городах, где появилось множество гомогенных и агрессивных визуальных полей. Гомогенные визуальные поля - это видимые поля в окружающем пространстве, на которых либо отсутствуют зрительные детали вообще, либо количество их резко снижено. Пример гомогенного поля - большая одноцветная монотонная стена или сплошной стеклянный фасад. В окружении гомогенных полей глаз не может полноценно работать, так как в такой среде глазу не за что зацепиться, что неизбежно ведет к ощущению дискомфорта.

Сравните две фотографии, приведенные ниже – первая, та, что слева, является примером визуального поля, комфортного для восприятия, вторая же показывает то, что вредно нашему глазу.

Рекомендации по созданию комфортной визуальной среды

Не допускать появления гомогенных визуальных полей. Там, где уже есть гомогенная среда необходимо постараться от нее избавиться путем озеленения, колористики, в квартире - с помощью комнатных растений, картин, ваз.

Не допускать появления больших пустых плоскостей в архитектуре, а также, по возможности, избегать прямых углов и линий. Естественная природа состоит из разноудаленных предметов, будь то лес или горы. В старинной архитектуре такие элементы как портик, колонны, эркер, декор исключали появление большой плоскости.

Силуэт здания является одним из важных компонентов формирования комфортной визуальной среды. Многие старинные дома заканчивались башенками, шпилями. "Подержавшись" за одну башенку глаз мог "перехватиться" и легко найти себе для фиксации следующую выступающую деталь - в этом и есть игра глаз, благоприятная для человека.

Ограничение роста этажности зданий. Высота этажей не должна превышать высоту деревьев. Люди должны оказаться "внутри" природы и достичь с ней полной гармонии.

Ограничение роста города. Большой город отторгает человека от естественной природы и порождает множество экологических проблем. Города-сады с населением не более 80-100 тысяч человек являются более рентабельными и позволяют снабжать горожан всем необходимыми удобствами.

Колористика города. Цветовое насыщение городской среды является одним из необходимых условий создания комфортной визуальной среды.

Озеленение. За счет озеленения можно многое исправить в существующей застройке города. Зелень не только приятна глазу, но и приближает урбанизированную среду к природной. Необходимо бережно хранить рекреационные зоны в городской среде.

Ничто не может заменить естественную природу. Прогулки в лесу должны стать регулярными для каждого горожанина.

Комфортная визуальная среда благотворно отражается на состоянии людей, в частности, на их здоровье, нравственности и деловой активности. Об этом красноречиво писал Ф. М. Достоевский: "Если в народе сохраняется идеал красоты и потребности ее, значит есть и потребность здоровья, нормы, а, следовательно, тем самым гарантировано и высшее развитие этого народа".

4. США ПОГУБИТ ЛЕДНИК. ИЗМЕНЕНИЯ КЛИМАТА − ПРИЧИНА ВОЙН И КОНФЛИКТОВ?

В мировой экономике есть много рисков. Но главным является риск, связанный с глобальным потеплением. Уже включились природные механизмы, которые поддерживают и ускоряют его. Увы, цивилизация проспала момент, когда нужно было активно реагировать.

Модели показывают: процессы потепления, которые должны были произойти за 10 тыс. лет, с учётом воздействия человека могут пройти за столетие.

Конец Европе?

Потепление приводит к усилению наводнений, засух, лесных пожаров, а в северных широтах даже к холодам, в т. ч. из-за ослабления Гольфстрима. Как работает этот механизм? Гренландия покрыта мощным ледниковым щитом. Этот ледник (как и льды Северного Ледовитого океана) быстро тает, что приводит к снижению солёности верхних слоёв воды. А пресная вода более лёгкая, чем солёная, поэтому она перестаёт опускаться в направлении дна и запирает тёплые воды Гольфстрима, которые движутся от экватора в сторону Европы. Таким образом, потепление климата в северных широтах приводит к похолоданию зимой, а возможно, и летом. В результате усиливаются ураганы и аномальные осадки, а они ещё больше снижают солёность воды. Процесс ускоряется. И наибольшие неприятности он вызывает для Западной Европы, Канады и северо-востока США, где находятся их главные города - Нью-Йорк и Вашингтон.

Всё это в комплексе повышает и риски сельского хозяйства. Кроме того, таяние Гренландского ледника с высокой вероятностью может пробудить Йеллоустонский супервулкан. Его извержение станет для США грандиозной катастрофой. Американские вулканологи считают, что это событие может произойти до 2016 г.

Так или иначе в ближайшие несколько лет изменения климата пагубно скажутся на экономике США. Эти события вызовут эффект шока. Понятно, что Бараку Обамеда и всей американской администрации невыгодно говорить вслух о надвигающихся катаклизмах. Признание и огласка проблемы приведут к экономическому кризису, снижению мирового производства и, как следствие, падению потребности в долларе.

Наш «Ноев ковчег»

Россия обладает сверхценным ресурсом: у неё в грядущей экологической катастрофе в отличие от стран Запада есть будущее - и неплохое. Процессы опустынивания земель нас коснутся в последнюю очередь. У нас больше времени для подготовки. Мы располагаем самыми протяжёнными северными коммуникациями, опытом их строительства и ведения хозяйства в условиях сурового климата. А в чём-то от глобального потепления даже выиграем: расширится площадь земель, пригодных для сельского хозяйства. Россия предстаёт своеобразным Ноевым ковчегом для всей цивилизации Земли.

LESSON 2. RECYCLING

Discussion

1) Look at the logo. Where can you usually see it? What do its three chasing arrows represent? Do you ever pay attention to this symbol on the products you buy?

2) Give your definition of recycling. What are its benefits?

3) Are you aware of any opportunities for recycling for ordinary citizens in the area where you live?

 

1. Read the text below to check your answers to the previous exercise.

Step 1: Collection

A number of different methods have been implemented to collect recyclates from the general waste stream. They include "drop-off centers," "buy-back centers" and "curbside collection."

Recycling drop-off-centers are situated at specific locations around a community and supplied with large containers, usually “igloos”, trailers or large waste bins, clearly marked for the kind of materials they accept. Such sites can be run by a public body, privately, or by some combination of the two. The location for a drop-off center must be convenient for the public. The less people have to go out of their way to recycle, the more successful the program will be.

A buy-back center is a place where the public can take recyclables and be paid for them. A buy-back center will probably require all recyclables to be separated and insist that all contaminants be removed.

Curbside collection of recyclable materials is the most effective method of residential recycling because it is the most convenient for consumers. In a typical curbside program recyclables are picked up just like the regular household garbage: in their own containers at the curb. Residents typically separate their solid waste into aluminum, glass, plastic and paper and have a container for each at the curb.

 It should be mentioned though that the trend now is toward the so-called “ single stream” collection. In fact, the switch towards single-stream collection is being driven by new technologies that can identify and sort the various materials with little or no human intervention. Single-stream collection makes it more convenient for householders to recycle, and means that more materials are diverted from the waste stream.

Step 2: Manufacturing

After collection recyclables are sent to a recovery facility to be sorted, cleaned, and processed into materials that can be used in manufacturing.

Here’s how it works.

The process begins when a truck arrives and dumps its load of recyclables at one end of the building. The materials are then piled on to large conveyer belts that transport them to a manual sorting station. There, workers sift through everything, taking out plastic bags, large pieces of cardboard and other items that could damage or obstruct the sorting machines. Corrugated cardboard is separated from mixed paper, both of which are then baled and sold. Plastic bottles and cartons are plucked out by hand.

Next, a magnet pulls out any ferrous metals, typically tin-plated or steel cans, while the non-ferrous metals, mostly aluminium cans, are ejected by eddy current.

Finally, the glass is separated by hand into clear, brown, amber and green glass. For each load, the entire sorting process from start to finish takes about an hour.

For many materials the process of turning them back into useful raw materials is straightforward: metals are shredded into pieces, paper is reduced to pulp and glass is crushed into cullet. Metals and glass can be remelted almost indefinitely without any loss in quality, while paper can be recycled up to six times. (As it goes through the process, its fibres get shorter and the quality deteriorates.)

Plastics, which are made from fossil fuels, are somewhat different. Although they have many useful properties—they are flexible, lightweight and can be shaped into any form—there are many different types, most of which need to be processed separately. Even so, plastics are being used more and more, not just for packaging, but also in consumer goods such as cars, televisions and personal computers.

Step 3: Purchasing

By buying new products made from recycled materials you help close the recycling loop. Here are some of the terms used:

Recycled-content product. This means the product was manufactured with recycled materials, either collected from a recycling program or from waste recovered during the normal manufacturing process. Sometimes the label will tell you how much of the content was from recycled materials.

Postconsumer content. This is very similar to recycled content, but the material comes only from recyclables collected from consumers or businesses through a recycling program.

Recyclable product. These are products that can be collected, processed and manufactured into new products after they have been used.

The rhetoric surrounding the two current alternatives to recycling – landfills and incinerators – is filled with contradictions. Proponents of both of these disposal methods proclaim their safety and efficiency, while environmental groups and independent researchers regularly dispute such claims. Amid all this confusion recycling seems to be an ideal choice.

Even so, most curbside recycling programmes are not financially self-sustaining. The cost of collecting, transporting and sorting materials generally exceeds the revenues generated by selling the recyclables, and is also greater than the disposal costs. Much recyclable material can be processed locally, but ever more is being shipped to developing nations, especially China. The country has a large appetite for raw materials and that includes scrap metals, waste paper and plastics, all of which can be cheaper than virgin materials. In most cases, these waste materials are recycled into consumer goods or packaging and returned to Europe and America via container ships.

Fun Recycling Facts

• An aluminum can that is thrown away will still be a can 500 years from now. • Recycling one aluminum can save enough energy to listen to a full album on your iPod. Recycling 100 cans could light your bedroom for two whole weeks.

• Your ID card will last approximately 450-650 years.

• One-third of the water used in most homes is flushed down the toilet.

• If you had a 15-year-old tree and made it into paper grocery bags, you'd get about 700 of them. A supermarket could use all of them in under an hour!

 

2. Paraphrase the underlined words and word-combinations and translate them into Russian.

3. Draw a scheme of a recycling process based on the text. Then using your partner’s scheme speak about the process.

4. Work in pairs and discuss the pros and cons of recycling. Elaborate on the following arguments if you wish.

 

5 Reasons Why People Do Not Recycle 5 Reasons Why People Should Recycle
1. “Recycling is inconvenient.” This seems to be the number one reason why people don’t recycle – they don’t want to put in the extra effort. Some places have no pick-up. Some people say that they just can’t be bothered. 2. “I do not have enough space in my home to recycle.” The lack of space is an issue for many. People don’t want to see garbage and with little storage space for recycling bins, the trash is an eyesore. 3. “If they paid me, I’d recycle.” Some countries fine people for not recycling. Some regions pay for just bottle recycling (we know that works). Some areas have no penalties or incentives for recycling. 4. “Recycling doesn’t make a difference. So why do it?” Misinformation about overflowing landfills, depleted resources and climate change has convinced some people that recycling doesn’t make a difference. 5. “It is just to hard to do.” Since there are so many facets to recycling – bottle, plastic and paper, it’s hard to decipher which kinds go where.   1. “Recycling saves energy.” By using recycled materials we save on energy consumption, which keeps production costs down. 2. “Recycling reduces landfills.” Recycling reduces the need for more landfills. No one wants to live next to a landfill. 3. “Recycling preserves our resources and protects wildlife.” By recycling, we reduce the need to destroy habitats for animals. Paper recycling alone saves millions of trees. 4. “Recycling is good for the economy.” Recycling and purchasing recycled products creates a greater demand for more recycled goods. 5. “Recycling helps our climate problems.” Recycling produces considerably less carbon, which reduces the amount of unhealthy greenhouse gas emissions.    

 

 

Text 2

1. Read the title of the text. What do you think it’s going to be about? What is the author’s attitude to the topic? Now read the whole text. Were your predictions correct?

Text 3

 

1. Can recycling be profitable? Work in pairs and make a list of ideas to reuse items that can bring income.

2. 1) Read the text and find the English equivalents for the following words and word-combinations.

 

Прибыльный, генеральная уборка, превращать в, главный продукт, стремительно расти, склонность, выброшенный, осветительный прибор, кредо, фанера, спустя полгода, считать своей обязанностью, перспективный, неотъемлемая часть, запоздалая мысль.

2) Translate into Russian, paraphrase and illustrate with examples: to eco-innovate, commitment to environmental issues, eco-friendly company, to bring honesty back to the product, eco-entrepreneurs, eco-design.

HOW TO… MAKE RECYCLING PAY

From turning old clothes into bags to making



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-02-07; просмотров: 170; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.140.5 (0.221 с.)