Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)



ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

«ДОНСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ»

(ДГТУ)

Факультет «Социально-гуманитарный»

Кафедра «Мировые языки и культуры»

 

 

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ И КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

по дисциплине:

ПРАКТИЧЕСКИЙ КУРС ПЕРВОГО ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА (предпрофессиональный уровень)

 

ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ

Направление 45.03.02 Лингвистика

 

 

Ростов-на-Дону

2020 г.

Составитель: к. филол. н., доцент Чунахова Л.В.

Методические указания и контрольная работа по дисциплине «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)», направление Лингвистика 45.03.02 для студентов заочной формы обучения.

 

Данные методические указания предназначены для

студентов-заочников третьего года обучения по дисциплине

««Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)». Методические указания определяют основные направления самостоятельной работы студентов.

Методические указания содержат требования к экзамену, рекомендации по выбору варианта и оформлению контрольной работы.

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

Внеаудиторная самостоятельная работа по дисциплине «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)» включает:

1. Текущую работу над материалом учебной дисциплины (работу с учебником, газетными статьями для реферирования, выполнение домашних заданий, творческих работ, подготовку к практическим занятиям, тестам, контрольным работам).

2. Подготовку к семестровым и итоговым аттестационным испытаниям.

3. Индивидуальное чтение неадаптированной художественной литературы на изучаемом иностранном языке с целью расширения лексического запаса, подготовка основного содержания прочитанного с последующей беседой с преподавателем.

4. Методические рекомендации по самостоятельной работе:

- при выполнении заданий необходимо ориентироваться, прежде всего, на тот минимум, который был предъявлен на учебном занятии.

- при выполнении творческих работ необходимо основываться на опыте, полученном на учебном занятии, а также самостоятельно находить дополнительную информацию и использовать новые, интересные формы работы с материалом, формы его предъявления.

Завершающим этапом изучения дисциплины является промежуточная аттестация в виде экзамена. При этом студент должен показать все те знания, умения и навыки, которые он приобрел в процессе текущей работы по изучению дисциплины. Перечень примерных вопросов для промежуточной аттестации в форме экзамена студентов по курсу «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)»:

1. Чтение и перевод отрывка из аутентичного текста.

2. Интерпретация отрывка из текста.

3. Реферирование газетной статьи

4. Беседа по следующим темам:

- Something to shout about

- Escape artists

- People power

- Growing conserns

- Our changing world

Дисциплина считается освоенной студентом, если он в полном объеме сформировал установленные компетенции и способен выполнять указанные в данной программе основные виды профессиональной деятельности. Освоение дисциплины должно позволить студенту осуществлять как аналитическую, так и научно-исследовательскую деятельность, что предполагает глубокое знание теории и практики данного курса.

 

Как правильно определить свой вариант контрольной работы

Для того чтобы правильно определить свой вариант контрольной работы, обратите внимание на последнюю цифру Вашей зачетной книжки:

цифры 1-3-5-7-9 соответствуют варианту №1

цифры 0-2-4-6-8 соответствуют варианту №2

VARIANT I

PART 1

 

Circle the correct item.

1 Kevin is probably the most ____ person I’ve ever met. He is always in such a good mood.

A aggressive B cheerful C anxious

2 Stop being so anxious and worried ____ everything.

A of B for C about

3 We usually take the children to the park ____ a week.

A twice B often C sometimes

4 She’s ____ sailed in a yacht.

A never B only C lately

5 This shirt ____ very soft. What’s it made of?

A is feeling B has felt C feels

6 Large country houses really ____ to me. I find them very practical.

A appeal B are appealing C have appealed

7 Neil ____ to the bank, but he won’t be long.

A has gone B has been C has been going

8 Go along Kensington Street and then ____ left at the stop sign.

A pass B cross C turn

9 The owners have decided to. ____ the old castle into a guesthouse.

A change B redecorate C convert

10 According to an eye witness, the fire broke ____ early in the morning.

A into B out C up

 

Complete the exchanges.

1 A: _____ the rent?

B: It’s £380 a month.

2 A: You look exhausted. _____?

B: Well, I’ve been working in the garden all morning.

3 A: _____ a microwave oven before?

B: No, I haven’t. Is it difficult?

4 A: Good morning sir. _____?

B: Yes, please. I’d like to enquire about the house for rent in Fulton.

5 A: Excuse me, _____ the library?

B: Of course. Go down Mill Street. The library is next to the cinema.

 

PART 2

Preparation task

Match the definitions (a–h) with the vocabulary (1–8). VOCABULARY 1. …… stark 2. …… to be conceived as 3. …… to break the ice 4. …… nuances 5. …… to stand someone in good stead 6. …… pompous 7. …… to pigeonhole someone 8. …… mundane DEFINITIONS a. subtle differences in meaning b. to be useful to someone in the future c. arrogant and self-important d. extreme and obvious, often used with ‘difference’ or ‘contrast’ e. to be thought of as f. boring, uninteresting or ordinary g. to do something that helps relieve the tension and get conversation going, especially between people meeting for the first time h. to label someone and put them in a restrictive category

Reading text: Cultural behaviour in business

Much of today’s business is conducted across international borders, and while the majority of the global business community might share the use of English as a common language, the nuances and expectations of business communication might differ greatly from culture to culture. A lack of understanding of the cultural norms and practices of our business acquaintances can result in unfair judgements, misunderstandings and breakdowns in communication. Here are three basic areas of differences in the business etiquette around the world that could help stand you in good stead when you next find yourself working with someone from a different culture.

ADDRESSING SOMEONE

When discussing this topic in a training course, a German trainee and a British trainee got into a hot debate about whether it was appropriate for someone with a doctorate to use the corresponding title on their business card. The British trainee maintained that anyone who wasn’t a medical doctor expecting to be addressed as ‘Dr’ was disgustingly pompous and full of themselves. The German trainee, however, argued that the hard work and years of education put into earning that PhD should give them full rights to expect to be addressed as ‘Dr’.

This stark difference in opinion over something that could be conceived as minor and thus easily overlooked goes to show that we often attach meaning to even the most mundane practices. When things that we are used to are done differently, it could spark the strongest reactions in us. While many Continental Europeans and Latin Americans prefer to be addressed with a title, for example Mr or Ms and their surname when meeting someone in a business context for the first time, Americans, and increasingly the British, now tend to prefer using their first names. The best thing to do is to listen and observe how your conversation partner addresses you and, if you are still unsure, do not be afraid to ask them how they would like to be addressed.

SMILING

A famous Russian proverb states that ‘a smile without reason is a sign of idiocy’ and a so-called ‘smile of respect’ is seen as insincere and often regarded with suspicion in Russia. Yet in countries like the United States, Australia and Britain, smiling is often interpreted as a sign of openness, friendship and respect, and is frequently used to break the ice. In a piece of research done on smiles across cultures, the researchers found that smiling individuals were considered more intelligent than non-smiling people in countries such as Germany, Switzerland, China and Malaysia. However, in countries like Russia, Japan, South Korea and Iran, pictures of smiling faces were rated as less intelligent than the non-smiling ones. Meanwhile, in countries like India, Argentina and the Maldives, smiling was associated with dishonesty.

EYE CONTACT

An American or British person might be looking their client in the eye to show that they are paying full attention to what is being said, but if that client is from Japan or Korea, they might find the direct eye contact awkward or even disrespectful. In parts of South America and Africa, prolonged eye contact could also be seen as challenging authority. In the Middle East, eye contact across genders is considered inappropriate, although eye contact within a gender could signify honesty and truthfulness.

Having an increased awareness of the possible differences in expectations and behaviour can help us avoid cases of miscommunication, but it is vital that we also remember that cultural stereotypes can be detrimental to building good business relationships. Although national cultures could play a part in shaping the way we behave and think, we are also largely influenced by the region we come from, the communities we associate with, our age and gender, our corporate culture and our individual experiences of the world. The knowledge of the potential differences should therefore be something we keep at the back of our minds, rather than something that we use to pigeonhole the individuals of an entire nation.

 

Task 1

Circle the correct answer.

1. The British trainee felt that people who want to be addressed as ‘Dr’ must be …

a. hard-working.

b. conceited and self-important.

c. doing a medical degree.

d. from Germany.

2. If you are not sure how to address someone, you should …

a. use the title you see on their business card.

b. make your decision based on cultural stereotypes about their country.

c. address them the way you’d like to be addressed.

d. ask them what they would like you to call them.

3. There might be a misunderstanding if an American smiles at a Russian business associate because the Russian might think that the American is …

a. being fake.

b. challenging their authority.

c. trying to break the ice.

d. disrespectful.

4. The Japanese, South Koreans and Iranians might interpret a smiling face as being …

a. friendlier.

b. less open.

c. not as intelligent.

d. dishonest.

5. Americans and British people sometimes use eye contact to show that they …

a. like the speaker.

b. are really listening to what is being said.

c. are honest and truthful.

d. are attending to every need of the speaker.

6. The last paragraph warns the reader not to …

a. engage in international business.

b. let national cultures shape the way we behave and think.

c. let miscommunication damage our business relationships.

d. overgeneralise using our knowledge of cultural stereotypes.

 

Task 2

VARIANT II

PART 1

 

Circle the correct item.

1 It was a good deal because breakfast was ____ in the price.

A included B self-contained C booked

2 There is ____ to do and see here.

A many B plenty C too much

3 I’m ____ about the times the buses leave.

A familiar B sure C known

4 The area has got many ____ beaches.

A unspoilt B narrow C rocky

5 There was a power ____ last night.

A trouble B break C cut

6 The cloudy skies will have cleared ____ this afternoon.

A by B since C after

7 There was an ____ list of people for the hiking trip.

A extended B extensive C exaggerated

8 Do ____ your coat before going out. It’s very cold.

A on B up with C up

9 Leave a phone number so that we can get in ____with you in an emergency.

A open B touch C view

10 Do you know when he ____ back?

A will be B has been C is

 

Complete the exchanges.

1 A: Is Mary coming with us?

B: I don’t. _____.

2 A:. _____ going to cost?

B: Including the insurance, it will cost í180.

3 A: Hi Sally!

B: Hi Bob. I _____ you for ages.

4 A: There’s a good film on at the Filmhouse tonight at

10:30 pm. Would you like to go?

B: I’d _____ I’m afraid I can’t.

I feel so tired that I think I’ll have an early night.

5 A: _____ your passport, please?

B: Of course. Here you are.

 

PART 2

 

Preparation task

Match the definitions (a–h) with the vocabulary (1–8).

VOCABULARY

1. …… a backlash

2. …… a pact

3. …… to come under fire

4. …… an unethical act

5. …… to take matters into your own hands

6. …… the lion’s share

7. …… surplus

8. …… to operate under a veil of secrecy

DEFINITIONS a. to be criticised strongly b. an action that is morally wrong c. a strong negative reaction by a large number of people d. a formal agreement between parties e. excess; extra; oversupply f. to work in a way that hides embarrassing information g. to deal with a problem yourself after others have failed to do so h. the largest part of something   Reading text: SUSTAINABLE SUPERMARKETS Many of the major supermarket chains have come under fire with accusations of various unethical acts over the past decade. They’ve wasted tonnes of food, they’ve underpaid their suppliers and they’ve contributed to excessive plastic waste in their packaging, which has had its impact on our environment. But supermarkets and grocers are starting to sit up and take notice. In response to growing consumer backlash against the huge amounts of plastic waste generated by plastic packaging, some of the largest UK supermarkets have signed up to a pact promising to transform packaging and cut plastic wastage. In a pledge to reuse, recycle or compost all plastic wastage by 2025, supermarkets are now beginning to take some responsibility for the part they play in contributing to the damage to our environment, with one major supermarket announcing their plan to eliminate all plastic packaging in their own-brand products by 2023. In response to criticisms over food waste, some supermarkets are donating some of their food surplus. However, charities estimate that they are only accessing two per cent of supermarkets’ total food surplus, so this hardly seems to be solving the problem. Some say that supermarkets are simply not doing enough. Most supermarkets operate under a veil of secrecy when asked for exact figures of food wastage, and without more transparency it is hard to come up with a systematic approach to avoiding waste and to redistributing surplus food. Some smaller companies are now taking matters into their own hands and offering consumers a greener, more environmentally friendly option. Shops like Berlin’s Original Unverpakt and London’s Bulk Market are plastic-free shops that have opened in recent years, encouraging customers to use their own containers or compostable bags. Online grocer Farmdrop eliminates the need for large warehouses and the risk of huge food surplus by delivering fresh produce from local farmers to its customers on a daily basis via electric cars, offering farmers the lion’s share of the retail price. There is no doubt that we still have a long way to go in reducing food waste and plastic waste. But perhaps the major supermarkets might take inspiration from these smaller grocers and gradually move towards a more sustainable future for us all.   Task 1
Are the sentences true or false?
  1. More and more people want supermarkets to reduce the amount of plastic waste they produce. 2. By 2025, many of the major supermarkets will have stopped using plastic in their in-house products. 3. Supermarkets are still denying that plastic packaging can cause damage to our environment. 4. Supermarkets are not telling people how much food they are actually wasting. 5. There is a grocer in Berlin that doesn’t allow customers to use their own containers. 6. Farmdrop doesn’t store large amounts of food and so doesn’t produce unnecessary waste. 7. Farmers supplying food to Farmdrop get a small fraction of the price that customers pay. 8. The author believes that small shops like Bulk Market and Farmdrop will eventually take over the major supermarkets.   Task 2 Complete the text with words from the box.  
transparent     reduce     promised       produce      criticised     rid excess  packaging  

 

Two of the things that major supermarkets have been (1)……………………………… for are the waste of large amounts of (2)……………………………… food and unnecessary plastic usage in a lot of product (3)………………………………. Some supermarkets have (4)……………………………… to try and (5)……………………………… plastic wastage, and one supermarket has said that it would get (6)……………………………… of all plastic packaging from its own in-house brands. Meanwhile, many supermarkets are not very (7)……………………………… about the exact amount of food that is going to waste and so it’s hard for charities to know how to redistribute this surplus (8)……………………….

 

 

 

 

ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

«ДОНСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ»

(ДГТУ)

Факультет «Социально-гуманитарный»

Кафедра «Мировые языки и культуры»

 

 

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ И КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

по дисциплине:

ПРАКТИЧЕСКИЙ КУРС ПЕРВОГО ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА (предпрофессиональный уровень)

 

ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЗАОЧНОЙ ФОРМЫ ОБУЧЕНИЯ

Направление 45.03.02 Лингвистика

 

 

Ростов-на-Дону

2020 г.

Составитель: к. филол. н., доцент Чунахова Л.В.

Методические указания и контрольная работа по дисциплине «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)», направление Лингвистика 45.03.02 для студентов заочной формы обучения.

 

Данные методические указания предназначены для

студентов-заочников третьего года обучения по дисциплине

««Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)». Методические указания определяют основные направления самостоятельной работы студентов.

Методические указания содержат требования к экзамену, рекомендации по выбору варианта и оформлению контрольной работы.

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

Внеаудиторная самостоятельная работа по дисциплине «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)» включает:

1. Текущую работу над материалом учебной дисциплины (работу с учебником, газетными статьями для реферирования, выполнение домашних заданий, творческих работ, подготовку к практическим занятиям, тестам, контрольным работам).

2. Подготовку к семестровым и итоговым аттестационным испытаниям.

3. Индивидуальное чтение неадаптированной художественной литературы на изучаемом иностранном языке с целью расширения лексического запаса, подготовка основного содержания прочитанного с последующей беседой с преподавателем.

4. Методические рекомендации по самостоятельной работе:

- при выполнении заданий необходимо ориентироваться, прежде всего, на тот минимум, который был предъявлен на учебном занятии.

- при выполнении творческих работ необходимо основываться на опыте, полученном на учебном занятии, а также самостоятельно находить дополнительную информацию и использовать новые, интересные формы работы с материалом, формы его предъявления.

Завершающим этапом изучения дисциплины является промежуточная аттестация в виде экзамена. При этом студент должен показать все те знания, умения и навыки, которые он приобрел в процессе текущей работы по изучению дисциплины. Перечень примерных вопросов для промежуточной аттестации в форме экзамена студентов по курсу «Практический курс первого иностранного языка (предпрофессиональный уровень)»:

1. Чтение и перевод отрывка из аутентичного текста.

2. Интерпретация отрывка из текста.

3. Реферирование газетной статьи

4. Беседа по следующим темам:

- Something to shout about

- Escape artists

- People power

- Growing conserns

- Our changing world

Дисциплина считается освоенной студентом, если он в полном объеме сформировал установленные компетенции и способен выполнять указанные в данной программе основные виды профессиональной деятельности. Освоение дисциплины должно позволить студенту осуществлять как аналитическую, так и научно-исследовательскую деятельность, что предполагает глубокое знание теории и практики данного курса.

 

Как правильно определить свой вариант контрольной работы

Для того чтобы правильно определить свой вариант контрольной работы, обратите внимание на последнюю цифру Вашей зачетной книжки:

цифры 1-3-5-7-9 соответствуют варианту №1

цифры 0-2-4-6-8 соответствуют варианту №2



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-01-08; просмотров: 555; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.196.217 (0.111 с.)