Кафедра психології та педагогіки 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Кафедра психології та педагогіки



419

УНІВЕРСИТЕТ СУЧАСНИХ ЗНАНЬ

 

 

Кафедра психології та педагогіки

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

Дисципліни

 

 

 

 

Для студентів напряму підготовки „Психологія”

Освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавр

(денна, заочна)

 

Київ – 2011

Підготовлено кандидатом психологічних наук, доцентом кафедри психології та педагогіки Паріновою Є.С., старшим викладачем кафедри психології та педагогіки Тарасенко Л.Г

 

Затверджено на засіданні кафедри психології та педагогіки

Протокол № 10 від 18.05.2011р.

Схвалено Вченою радою Університету сучасних знань

 

Парінова Є.С., Тарасенко Л.Г.Навчальна програма дисципліни “Психологія творчості” (для бакалаврів). — К.: УСЗ, 2011 — 14с.

 

Навчальна програма містить пояснювальну записку, тематичний план, зміст дисципліни “Психологія творчості”, плани семінарських занять, тематика контрольних робіт, список літератури.

 

Університет сучасних знань УСЗ, 2011

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Психологія творчості досліджує процес, психологічний механізм здійснення акту творчості.

Завданням курсу “Психологія творчості” є забезпечення психологічної компетентності з проблем генезису творчості, її структури та розвитку.

Метою курсу є:

v Забезпечити професійну компетентність психологів з проблем генезису творчості, структури та розвитку.

v Формування знання про психологічні закономірності творчого процесу і особливостях творчої особливості;

v Розвиток умінь і навичок аналізу продуктів діяльності творчої особи, її мотивації і фактори поведінки;

v Оволодіння методами психодіагностики особистості, психічних процесів і психічних станів творчої людини;

v Знайомство з арт-методами психологічної роботи з особою і групою в плані дослідження, корекції, розвитку.

 

вимоги  до  знань  і  умінь  студентів

Ознайомившись із курсом “Психологія творчості” студенти повинні

Знати:

ü психологічні закономірності творчого процесу;

ü методи психодіагностики особистості, психічних процесів і психічних станів творчої людини;

ü стратегії розв’язання творчих задач.

Уміти:

ü аналізувати продукти діяльності творчої особи, її мотивації і фактори поведінки;

ü застосовувати набуті знання на практиці.

критерії оцінювання знань студентів

Семестровий контроль проводиться у вигляді заліку. Рівень знань студентів оцінюється за параметрами: „зараховано”, „не зараховано”.

„Зараховано” – знання оцінюються як достатні, якщо студент демонструє вільне володіння питаннями програми, безпомилково виконує практичні завдання. При відповіді на теоретичні питання допускають деякі неточності.

„Не зараховано” – виставляється, якщо відповідь студента не розкриває сутності питання, або допущені грубі змістовні помилки, які свідчать про відсутність знань у студента, або їх безсистемність та поверховість, невміння сформулювати думку та викласти її, незнання основних положень навчальної дисципліни.

Рейтингова оцінка здійснюється за 100-бальною шкалою. Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в чотирьохбальну та шкалу за системою ECTS здійснюється відповідно до таблиці:

 

Оцінка за шкалою ECTS Оцінка за стобальною шкалою, що використовується в УСЗ Оцінка за національною шкалою
А 90 – 100 «5» («відмінно»)
В 80-89 «4» («дуже добре», вище середнього рівня з кількома помилками)
C 71 – 79 «4» («добре», в загальному правильна робота з певною кількістю грубих помилок)
D 60 – 70 «3» («задовільно», непогано, але зі значною кількістю недоліків)
E 50-59 «3» («задовільно», виконання задовольняє мінімальні критерії)
F X 30 – 49 «2» («незадовільно») із можливістю повторного складання
F 0 - 29 «2» («незадовільно») із обов’язковим повторним вивченням дисципліни

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

ДИСЦИПЛІНИ

«ПСИХОЛОГІЯ ТВОРЧОСТІ»

№ теми Назва змістового модуля та теми

Разом годин - 54

Зміст

дисципліни “Психологія творчості”

Культури

Особливості античної творчості. Еволюція психологічних понять у давньогрецьких філософів. Творчість в епоху Середньовіччя як шлях пізнання себе через Бога. Людина як творець себе в епоху Відродження. Відчуження особистості у творчості сьогодення. Інтерпретація творчості в теоретичних течіях містичного тлумачення. Трактування творчості в інтуїтивізмі. Тлумачення творчості у психоаналізі. Діалектичні принципи інтерпретації творчості.

Література [16; 30–32]

Тема 4. В иди творчості

Психологічні особливості творчості в різних галузях діяльності. Види творчості: наукова, технічна, літературна, музична, образотворча, ігрова, навчальна, побутова, військова, управлінська, ситуаційна, комунікативна.

Специфіка зазначених видів творчості. Основні функції видів творчості: гносеологічна, аксіологічна, евристико-конструктивна, репрезентативна.

Роль досвіду життєвих вражень у творчості. Технічна творчість. Винахідництво як частина технічної творчості. Бар’єри винахідництва. Поняття про художню творчість. Поняття про задум у художній творчості. Художня творчість як синкретична єдність основних видів діяльності: пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, перетворюючої та комунікативної.

Поняття про наукову творчість. Роль різних видів мислення та емоцій у художній та науковий творчості.

Література [2; 3; 10; 11; 14; 15; 17; 18; 25]

ПЛАНИ  СЕМІНАРСЬКИХ  ЗАНЯТЬ

 

Семінарське заняття № 1

Семінарське заняття № 2

Семінарське заняття № 3

ПИТАННЯ ДО  ЗАЛІКУ

1. Аксіологічна функція творчості.

2. Аналіз результату предметної дії шляхом виявлення в ній прямого та побічного продуктів при дослідженні творчості.

3. Бар’єри винахідництва.

4. Взаємозв’язок мислення і творчості. Інтелект як творчість.

5. Вивчення бібліографічних даних творців як метод дослідження творчості.

6. Види розумових тактик.

7. Види творчості.

8. Відчуження особистості у творчості сьогодення.

9. Гіпотеза і стадії її формування у творчому процесі.

10. Гносеологічна функція творчості.

11. Діалектичні принципи інтерпретації творчості.

12. Евристико-конструктивна функція творчості.

13. Зближення уявлення з теоретичним мисленням як зародок творчих здібностей у підлітковому віці.

14. Зовнішні та внутрішні бар’єри творчої діяльності, шляхи їх подолання.

15. Інтелект як творчість.

16. Інтерпретація творчості в теоретичних течіях містичного тлумачення.

17. Літературна творчість, її характеристика.

18. Методи раціонального підходу до розв’язання винахідливих завдань.

19. Методи реєстрації та попередньої обробки даних при вивченні творчості особистості.

20. Методи розвитку креативності особистості.

21. Методи традиційної психології творчості та їх характеристика.

22. Місце інтуїції у творчому процесі.

23. Музична творчість, її характеристика.

24. Наукові колективи як приклад творчого мікросередовища.

25. Нетрадиційні методи психології творчості, їх характеристика.

26. Неусвідомлений характер дитячої творчості. Ігрова діяльність як сприятлива умова для дитячої творчості.

27. Образотворча діяльність, її характеристика.

28. Основні функції видів творчості.

29. Особливості античної творчості.

30. Особливості дитячої творчості.

31. Особливості застосування анкетування, інтерв’ю та експериментальних методів традиційної психології у дослідженні творчості.

32. Особливості керівництва окремими творчими колективами.

33. Особливості комунікативної творчості.

34. Особливості самоспостереження творців за процесом власної творчості.

35. Особливості творчості в ігровій діяльності.

36. Особливості творчості у військовій діяльності.

37. Передбачення як елементарна форма уявлення в ранньому дитинстві.

38. Передумови та закономірності творчості.

39. Поняття про задум у художній творчості.

40. Поняття про наукову творчість.

41. Поняття про розумову тактику.

42. Поняття про соціально-психологічний клімат у творчому колективі.

43. Поняття про стимуляцію творчої діяльності.

44. Поняття про творчий процес.

45. Поняття про творчі задатки і творчий потенціал.

46. Поняття про творчі здібності.

47. Професіоналізм і творчі здібності.

48. Психологічна характеристика рівнів здібностей.

49. Психологічні особливості творчості в різних галузях діяльності.

50. Психофізіологічні основи творчості.

51. Репрезентативна функція творчості.

52. Рівні творчості.

53. Роль досвіду життєвих вражень у творчості.

54. Роль різних видів мислення та емоцій у художній та науковий творчості.

55. Сенситивні періоди у розвитку творчості в різних галузях людської культури.

56. Специфіка наведених видів творчості.

57. Стратегії рішення творчих завдань, їх характеристика.

58. Суб’єкт та об’єкт творчості, їх взаємодія.

59. Творче завдання як модель творчої діяльності.

60. Творче оволодіння мовою та розвиток творчої уяви в дошкільному віці.

61. Творчий потенціал і психічне здоров’я.

62. Творчий тренінг КАРУС (В.О.Моляко).

63. Творчі аспекти в керівництві редакційними колективами.

64. Творчі аспекти в керівництві театральними колективами.

65. Творчі аспекти навчальної діяльності.

66. Творчі аспекти у побутовій діяльності.

67. Творчі ігри школярів.

68. Творчі тренінги на уроках і в домашніх умовах.

69. Технічна творчість, її характеристика.

70. Типи художнього мислення, їх характеристика.

71. Тлумачення творчості у психоаналізі.

72. Управлінська творчість та її творчі аспекти.

73. Усвідомлене та неусвідомлене у творчості.

74. Фази творчого процесу.

75. Фактори, що впливають на рівень творчих здібностей.

76. Характерні риси творчої особистості.

Методичні рекомендації

Теми контрольних робіт

1. Рефлексія та інтуїція у творчому процесі.

2. Творчі аспекти у керівництві театральними колективами.

3. Творчі аспекти у керівництві редакційними колективами.

4. Методи традиційної психології творчості та їх характеристика.

5. Особливості самоспостереження творців за процесом власної творчості.

6. Вивчення бібліографічних даних творців як метод дослідження творчості.

7. Особливості застосування анкетування, інтерв’ю та експериментальних методів традиційної психології у дослідженні творчості.

8. Нетрадиційні методи психології творчості, їх характеристика.

9. Аналіз результату предметної дії шляхом виявлення в ній прямого та побічного продуктів при дослідженні творчості.

10. Методи реєстрації та попередньої обробки даних при вивченні творчості особистості.

11. Методи раціонального підходу до розв’язання винахідливих завдань.

12. Методи розвитку креативності особистості.

13. Творчі ігри школярів.

14. Творчі тренінги на уроках і в домашніх умовах.

15. Розвиток особистості під впливом творчості.

16. Фактори, що впливають на рівень творчих здібностей.

17. Особливості дитячої творчості.

18. Вікові періоди проявів творчих здібностей.

19. Шляхи подолання внутрішніх і зовнішніх бар’єрів діяльності.

20. Види творчої діяльності, їх специфіка.

21. Винахідництво як частина технічної творчості.

22. Умови творчої діяльності.

23. Соціально-психологічні умови творчої праці.

24. Методи вивчення творчості.

25. Методи навчання розв’язання творчих завдань.

26. Взаємозв’язок творчих і академічних успіхів.

27. Літературна творчість, її характеристика.

28. Музична творчість, її характеристика.

29. Образотворча діяльність, її характеристика.

30. Особливості творчості в ігровій діяльності.

31. Творчі аспекти навчальної діяльності.

32. Творчі аспекти в побутовій діяльності.

33. Особливості творчості у військовій діяльності.

34. Управлінська творчість та її творчі аспекти.

35. Особливості комунікативної творчості.

РЕКОМЕНДОВАНА  ЛІТЕРАТУРА

Основна:

1. Брунер Дж. Психология познания. – М., 2007. - 412 с.

2. Исследование проблем психологии творчества/ Отв. ред. Я.А. Пономарев. – 4-е изд., М., 2008. – 336 с.

3. Клименко В. В. Психологія творчості.: Навчальний посібник. – К.: Центр навч. літератури, 2006. – 480 с.

4. Лук А.Н. Психология творчества. – М., 2008 – 127 с.

5. Морозов И.М. Природа интуиции. – Минск, 1990. – 141 с.

6. Роменець В. А. Психологія творчості: навчальний посібник.2-е вид. – К.: Либідь, 2010. – 288 с.

7. Технологія наукових досліджень і технічної творчості.Підручник.Книга 2: Е.В.Гаврилов, М.Ф. Дмитриченко, В.К. Доля, О.Т. Лановий, І.Е.Линник. Видавництво `Знання України`. 2007. – 317с.

Додаткова:

8. Асмус В.Ф. Проблема интуиции в философии и математике. – М., 1963. – 312 с.

9. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. – М, 1979.– 424 с.

10. Бессознательное: природа, функции и методы исследования: В 4-х т. – Тбилиси, 1978. – 1985. - Т. 1-4.

11. Библер В.С. Творческое мышление как предмет логики // Научное творчество. – М., 1969. – С. 175-184.

12. Бунге М. Интуиция и наука. – М., 1967. – 187 с.

13. Буш Г.Я. Методы технического творчества. – Рига, 1972. – С. 40-48.

14. Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследование мышления в советской психологии. – М., 1966. - С. 236-277.

15. Гальперин П.Я., Данилова В.Л. Воспитание семантического мышления в процессе решения малых творческих задач // Вопросы психологии 1980. – С. 31-38.

16. Гальперин П.Я., Котик Н.Р. К психологии творческого мышления // Вопросы психологии. 1982. – № 5. – С. 80-82.

17. Голицын Г.А., Петров В.М. Информация – поведение – творчество. – М., 1991. – 224 с.

18. Гурова Л.Л. Психологический анализ решения задач. – Воронеж, 1976. – 328 с.

19. Ермолаева-Томина Л.Б. Проблема развития творческих способностей у детей // Вопросы психологии. 1975. – № 5. – С. 166-176.

20. Заика Е.В. Комплекс интеллектуальных игр для развития мышления // Вопросы психологии. - 1990. - № 6. - С. 86-92.

21. Ирина В.Р., Новиков А.А. В мире научной интуиции. – М., 1978. – 191 с.

22. Калмыкова З.И. Пути развития продуктивного мышления школьников // Вопросы психологии. 1– 978. – № 3. – С. 143-148.

23. Калошина И.П. Структура и механизмы творческой деятельности (нормативный подход). – М., 1983. – 168 с.

24. Кармин А.С., Хайкин Е.П. Творческая интуиция в науке. – М., 1971. – 48 с.

25. Кедров Б.М. К теории научного творчества // Формирование творческих способностей: сущность, условия, эффективность. – Свердловск, 1990. – С. 139-145.

26. Коваленко А.Б. Психологія розуміння творчих задач. – К, 1994. – 116 с.

27. Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников. – М., 1968. – 432 с.

28. Моляко В.А. Психология решения школьниками творческих задач. – К., 1983. – 94 с.

29. Налчаджян А.А. Некоторые психологические и философские проблемы интуитивного познания. – М., 1972. – 271 с.

30. Пойа Д. Математическое открытие. – М, 1970. – 452 с.

31. Пономарев Я.А. Психика и интуиция. – М., 1967. – 256 с.

32. Пономарев Я.А. Психология творческого мышления. – М., 1960. – 351 с.

 

ЗМІСТ

 

 

Пояснювальна записка 3
Тематичний план 4
Зміст дисципліни «Психологія творчості» 5
Плани семінарських занять 8
Питання до заліку 10
Методичні рекомендації щодо виконання контрольної роботи 11
Теми контрольних робіт 12
Рекомендована література 13

 

УНІВЕРСИТЕТ  СУЧАСНИХ  ЗНАНЬ

03150 Київ, вул. Велика Васильківська, 57/3.

 

419

УНІВЕРСИТЕТ СУЧАСНИХ ЗНАНЬ

 

 

Кафедра психології та педагогіки

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

Дисципліни

 

 

 

 

Для студентів напряму підготовки „Психологія”



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-01-08; просмотров: 98; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.251.154 (0.094 с.)