По выполнению домашней контрольной работы 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

По выполнению домашней контрольной работы



МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ДОМАШНЕЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

 

по дисциплине

 

ОГСЭ.03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

 

Заочной формы обучения

Департамент образования Ивановской области

Областное государственное бюджетное 

профессиональное образовательное учреждение

ШУЙСКИЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ

155901 г. Шуя, Ивановская обл., Учебный городок, 1   

(49351) 4-70-81 www.prof4.ru liceyshuya@mail.ru

______________________________________________________________________

 

РАССМОТРЕНО: на заседании цикловой методической комиссии Протокол № 5 от 14 мая 2018 г. Председатель ЦМК_________О.Б. Рыбина  

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ДОМАШНЕЙ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

 

по дисциплине

 

 

ОГСЭ.03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

 

Заочной формы обучения

 

 

Организация-разработчик: ОГБПОУ ШТК

Разработчики: Лутонина А.Ю.- преподаватель первой квалификационной категории.

 

Общие положения

 

    Методические рекомендации и тематика домашней контрольной работы предназначены для обучающихся по специальности 35.02.16 Эксплуатация и ремонт сельскохозяйственной техники и оборудования. В соответствие с учебным планом обучающиеся III курса заочной формы обучения выполняют домашнюю контрольную работу по дисциплине ОГСЭ.03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.

Выполнение и защита домашней контрольной работы является одной из форм контроля знаний, важным этапом подготовки к будущей практической деятельности, способствует систематизации и закреплению знаний обучающихся по специальности при решении конкретных профессиональных задач, а также выясняет уровень подготовки обучающегося к самостоятельной работе в сфере профессиональной деятельности, обеспечивает комплексную оценку готовности обучающегося к выполнению видов трудовой деятельности, с применением освоенных общих и профессиональных компетенций.

В соответствии с Федеральным государственным образовательным стандартом среднего профессионального образования по специальности 35.02.16 Эксплуатация и ремонт сельскохозяйственной техники и оборудования, утверждённым Приказом Минобрнауки РФ № 1564 от 09.12.2016г. и Профессиональным стандартом "Слесарь по ремонту сельскохозяйственных машин и оборудования" утвержденным приказом Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 8 сентября 2014 г. N 619н область профессиональной деятельности обучающихся - 13 Сельское хозяйство (в сфере использования, технического обслуживания и ремонта сельскохозяйственной техники, машин и оборудования, при производстве, хранении и переработке продукции растениеводства и животноводства)

Результатом освоения программы дисциплины является овладение обучающимися видом профессиональной деятельности:

Ремонт машин и оборудования для сельского хозяйства, в том числе

профессиональными (ПК) и общими (ОК) компетенциями и трудовыми функциями:

Код Наименование результата обучения
ОК 01. Выбирать способы решения задач профессиональной деятельности, применительно к различным контекстам.
ОК 02. Осуществлять поиск, анализ и интерпретацию информации, необходимой для выполнения задач профессиональной деятельности.
ОК 03. Планировать и реализовывать собственное профессиональное и личностное развитие.
ОК 04. Работать в коллективе и команде, эффективно взаимодействовать с коллегами, руководством, клиентами.
ОК 05. Осуществлять устную и письменную коммуникацию на государственном языке с учетом особенностей социального и культурного контекста.
ОК 06. Проявлять гражданско-патриотическую позицию, демонстрировать осознанное поведение на основе общечеловеческих ценностей.
ОК 07. Содействовать сохранению окружающей среды, ресурсосбережению, эффективно действовать в чрезвычайных ситуациях.
ОК 08 Использовать средства физической культуры для сохранения и укрепления здоровья в процессе профессиональной деятельности и поддержание необходимого уровня физической подготовленности.
ОК 09 Использовать информационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 10. Пользоваться профессиональной документацией на государственном и иностранном языке.

В результате изучения данной дисциплины студент должен:

уметь:

понимать общий смысл четко произнесенных высказываний на известные темы (профессиональные и бытовые);

понимать тексты на базовые профессиональные темы;

участвовать в диалогах на знакомые общие и профессиональные темы;

строить простые высказывания о себе и о своей профессиональной деятельности;

кратко обосновывать и объяснить свои действия (текущие и планируемые);

писать простые связные сообщения на знакомые или интересующие профессиональные темы.

знать:

правила построения простых и сложных предложений на профессиональные темы;

основные общеупотребительные глаголы (бытовая и профессиональная лексика);

лексический минимум, относящийся к описанию предметов, средств и процессов профессиональной деятельности;

особенности произношения;

правила чтения текстов профессиональной направленности.

  Данное методическое пособие составлено для выполнения студентами заочного отделения домашней контрольной работы в межсессионный период. Это пособие включает в себя перечни теоретических вопросов. К пособию приложены: план- график самостоятельной работы студентов, таблица распределения контрольных вопросов.

При подготовке к работе студент заочного отделения должен изучить соответствующий теоретический материал. Результатом готовности студента к сдаче лабораторно - экзаменационной сессии должна являться выполненная и положительно оцененная контрольная работа. Контрольная работа должна быть выполнена в строгом соответствии с шифром студента. Основной формой учебной работы студента – заочника является самостоятельная работа в межсессионный период. Она составляет около 80% доли в общем объеме учебного времени. Поэтому от организации самостоятельной работы студента зависит его качественная подготовка. Для эффективной подготовки и выполнения контрольной работы студенту заочного отделения необходимо:

Подобрать учебную литературу;

Организовать изучение тем программы;

Проработать учебную литературу и составить конспекты по темам;

Выполнить контрольную работу в соответствии с предъявляемыми требованиями и предоставить ее в заочное отделение.

При определении вопросов и заданий для контрольной работы студенты должны использовать приложение. На пересечении предпоследней и последней цифры шифра указаны необходимые задания.

Контрольная работа может быть зачтена, не зачтена или оценена дифференциально по усмотрению преподавателя. В том случае, если работа студента не зачтена, она должна быть возвращена с замечаниями преподавателя на доработку студенту. Выполненная контрольная работа студентами заочного отделения свидетельствует о степени подготовки их к очередной лабораторно- экзаменационной сессии.

 

СОДЕРЖАНИЕ ДИСЦИПЛИНЫ

Вариант № 1

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. Who are (that, these, those) people over there?

2. Ann and Peter phone (them, themselves, each other) every day.

3. The building is very high but (his, its, their) windows are small.

4. You are quite ill. You must go (somewhere, anywhere, nowhere) today.

Задание № 2. Выберите нужный предлог in, of, for, to, at. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. My boss is not afraid … taking risks.

2. I am very good … mathematics.

3. Our Personnel Manager is responsible … hiring new staff.

4. I am interested … buying a new computer.

5. Some of the staff is not very enthusiastic about moving … our new office.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. It gets dark very early in winter, …?

2. He has been in construction for many years, …?

3. Builders construct residential and industrial buildings, …?

4. They sent a message to him yesterday, …?

5. Prefabricated units are delivered to the construction site, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. We have to buy some food for the picnic today (last Saturday).

2. He can speak English (when he was ten).

3. Mr. Smith must be in his office now (two hours agо).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. The power (is switched off, switched off).

2. They (are built, build) a lot of new houses in this district every year.

3. New metro stations (were built, built) in our city.

4. The pump (is made, makes) the water flow.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. Builders use a great variety of materials nowadays.

2. This firm is constantly producing prefab panels.

3. A famous architect has designed these buildings.

4. They built and modernized very many irrigation systems.

5. People will forget it very soon.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. Mankind has used metals for centuries in gradually increasing quantities.

2. According to its chemical and mechanical properties steel may be used in

different branches of industry.

3. Natural resources and energy are getting more expensive, and air is becoming

seriously polluted.

4. The ancient Egyptians discovered how to cut stone for building purposes.

5. The walls and towers of the Moscow Kremlin are protected with special waterresistant

solution.

6. The modern twenty–five storey hotel has been erected in the center of Moscow.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык.

1. If you (heat) water to 1000, it (boil).

2. If the ice were thick enough, we (be) able to walk across the river.

3. If they (study), they (pass) the exam. They failed it.

4. If he (go) without her, she never (speak) to him again.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или

инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его

тип.

1. We expect the problem to be solved in the near future.

2. This being done we decided to have a rest.

3. He is supposed to be in his office now.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Вариант № 2

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. He took the child into (her, hers, his) arms.

2. (These, that, those) was a really nice meal. Thank you very much.

3. We enjoyed (myself, our, ourselves) at the dance.

4. This demand of (them, they, theirs) is quite ridiculous.

Задание № 2. Выберите нужный предлог after, of, for, with, at. Перепишите

и переведите предложения на русский язык.

1. He woke up … 8 o’clock.

2. They sent … a doctor.

3. He cared for and looked … his aging mother.

4. There is nothing wrong … him.

5. He is always careful … himself.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. Wood is the most ancient structural material, …?

2. We use many building materials for bearing structures, …?

3. He will wait in the next room, …?

4. There isn’t any extinguishing valve in this system, …?

5. We haven’t known him since his childhood, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. She can play a few simple tunes on the piano (when she was a little girl).

2. They must go home alone (tomorrow).

3. I can translate this article (the next week).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. The news (will announce, will be announced) after dinner.

2. Our scientists (are examining, are being examined) a new spaceship.

3. The front door of his house (unlocked, was unlocked).

4. The secretary (has recently brought, has been recently brought) this letter.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. Tom and Harry were carrying our suitcases.

2. She found the envelope at last.

3. We use secondary materials for the interior finish.

4. Our architects have gained considerable creative achievements.

5. They will discuss your report next week.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. Stone has been used as a structural material since the earliest days.

2. Buses and taxis are given a special lane.

3. James was picking his way among the heaps of gravel.

4. Tom has just told me a good story.

5. We shall have finished all the housework by 6 o’clock this afternoon.

6. Materials which have been affected by the fire are non-combustible.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык.

1. If we (clear) this forest, many animals (die).

2. He (become) a highly qualified specialist, if he (study) well.

3. If I (be) you, I (study) for the exams.

4. We (not be able) to live, if the trees (not make) oxygen.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его тип.

1. The river Thames is known to divide the city into two parts.

2. He would like us to read this book.

3. The weather being fine, they went for a walk.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Fire and Water

The pages of history are full of conflagrations and disasters caused by fire.

The industrial revolution at the end of the nineteenth century resulted in higher economic efficiency; it also created greater fire risks and more damage from fire.

Another challenge in the fight against fire has been set by newly developed materials that decompose in a fire to products that pollute the environment. It shows the link between fire protection and environmental protection.

Automatic fire fighting with the use of sprinkler systems has been known since the middle of the nineteenth century. Henry S. Parmelee, American piano builder, had the pioneering idea which was to revolutionize fire protection. His invention, the automatic “Sprinkler System”, was taken up by the engineer Wilhelm Walther as early as 1884, and this led to the construction of the first system in Germany.

In order to protect the environment, fire protection specialists have set themselves the task of preventing or restricting the influence of contaminated extinguishing water.

The Micro Drop extinguishing process is a major step towards the optimum use of water as an extinguishing agent.

The breakthrough was achieved by transforming the extinguishing water into a fog-like cloud of droplets distributed in space.

 

contaminated – загрязненный

extinguishing – гасящий, тушащий

Micro Drop – микрокапельный

a sprinkler system – противопожарная система

Задание № 11. Закончите предложение, выбрав соответствующий вариант

окончания.

The industrial revolution at the end of the nineteenth century resulted in …

a) industrial fire protection laboratories

b) reducing the damage caused by fire

c) higher economic efficiency

Задание № 12. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.

1. What are the pages of history full of?

2. The industrial revolution at the end of the nineteenth century resulted in

reducing the damage caused by fire, didn’t it?

3. Who had the idea to revolutionize fire protection?

4. What is the major step towards the optimum use of water?

5. How is the extinguishing water transformed in the Micro Drop system?

 

 

Вариант № 3

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. Some people are very nervous at (our; their; his) first driving lessons.

2. It can be funny to compare advertisements for cars with the reality of driving

(her, us, them).

3. (it, they, you) is known that different machines and mechanisms are being used

in road construction nowadays.

4. Russian engineers were the first (someone, anyone, ones) to construct granular

surfacing laid on a sand base.

Задание № 2. Выберите нужный предлог with, over, in, to, of. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. The M 25, the motorway around London was opened … 1986.

2. Winston Churchill described the car as the curse … the twentieth century.

3. Cities and towns all … the world have a traffic problem.

4. The electric car had success … American women in the early 1900s.

5. Many people have jobs that are related … cars.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. Road building is one of the earliest arts known to mankind, …?

2. The strategic and commercial aims of the Roman Empire required the creation

of broad lines of communication, …?

3. One day soon we will hear about a traffic jam all the way round the M 25 in

both directions, …?

4. We do not have the technology to find a solution to the traffic problem, …?

5. The first road was simply a layer of logs and brushwood over marshland, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. The spring flood may lead to disintegration of the road (last year).

2. With the use of tamed pack animals for transport paths must be cleared to a

greater width and height (in the ancient times).

3. Road engineers can improve the road building operations (in future).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. New types of road construction (invented; were invented) by Thomas Telford and John Macadam.

2. Road jobs (demand, are demanded) the extensive transportation of large quantities of materials.

3. Every year thousands of kilometers of new highways (put, are put) into service.

4. Nowadays a great care (take, is taken) to the safety on roads.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. The Romans built a military road through some of the highest and wildest

country in England.

2. In the period of early human settlements people were gradually making

footpath.

3. The town of Delft in Holland has solved the traffic problems by encouraging

people to cycle.

4. They are building a tunnel to link the island with the mainland.

5. Urban highway construction inevitably causes disruption to traffic.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. By 2015, the number of cars on our roads will double.

2. Today people call the M 25 the biggest car park in Europe.

3. In both town and country, the greatest nuisance has always been caused to those

living, working and walking within the road’s noise zone.

4. The first artificially constructed roads were made in mountainous and forested

country.

5. The underpasses in Düsseldorf had been created attractive to pedestrians.

6. Cars are symbols of freedom, wealth and masculinity.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык.

1. If trains … (carry) more people, the roads … (not/be) so crowded.

2. If Romans … (not/invade) Britain they … (not/build) their roads there.

3. If there … (be) more roads, there … (be) more cars to use them.

4. If you … (start) earlier, you … (not miss) the train yesterday.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или

инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его тип.

1. The federal road system is known to provide the drivers and passengers with

hotels and restaurants, service stations and repair shops.

2. In the second half of the 18th century a period of intensive road building began,

the rate of building being dependant upon the rate of development of industry and

commerce in various states.

3. The driver wanted the car to be filled up.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Вариант № 4

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. Tom is very busy. Don’t speak to (he, him, his) now.

2. There was no light. I could see (something, anybody, nothing).

3. We didn’t have (many, much, a lot of) trouble finding a suitable office.

4. The fax machine will turn (itself, yourself, himself) off if you don’t use it.

Задание № 2. Выберите нужный предлог for, on, in, with, out. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. There is no increase … prices.

2. He is a sales manager. He works … Sony.

3. I think she must be ….

4. They are … business in London.

5. I’m really angry … you!

Задание № 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. There’s no point in saving money, …?

2. We’ve nearly finished, …?

3. You like eating pasta, …?

4. I went back to it a few years ago, …?

5. Her parents were working abroad at the time, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. I have to be at the office by 9.00 a.m. In my last job I (by 8.00 a.m.).

2. We can’t give you your bank balance by phone (yesterday).

3. You must pay your bill (next week).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. Peter Frank (is run, runs) the Marketing Department.

2. You (will meet, will be met) at the airport by one of our drivers.

3. The Marketing Department (has been turned, has turned) into three separate divisions.

4. Britain and France (were opened, opened) the Channel Tunnel in 1994.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. Marie and Pierre Curie discovered radium.

2. Workers in China make these telephones.

3. The company will hire some managers.

4. She is typing letters now.

5. The company has lost a great deal of money on the deal.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. He is talking to a customer at the moment.

2. We have automated our production lines.

3. The results are being published on Monday.

4. The names of the Nobel Prize winners will be announced in May.

5. I have been to Italy several times.

6. The first CDs were marketed in 1982 by Philips and Sony.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык.

1. If you (book) your summer holiday in December, you (get) a discount.

2. I (go) to Brazil if I (have) enough money.

3. If I (have) more time, I (finish) my work yesterday.

4. They (sign) the contract if we (give) them a discount.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или

инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его тип.

1. The company is believed to be planning a major new investment.

2. The lawyer advised me to read the contract carefully.

3. He coming very late, we had to stay at home.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Contracts

Business transactions usually start with enquiries. As a rule the prospective buyer gets the name and the address of the prospective seller either at an exhibition, from an advertisement in a newspaper, magazine, and thanks to a television or radio commercial. All these channels of information and advertising are very important. Enquiries can be sent by mail, by telex or by fax. Sometimes enquiries can be made orally, by telephone. In the enquiry the prospective buyer states in what goods exactly he/she is interested and asks for details on the price and terms of sale.

After considering the enquiry for some time the seller sends an offer in reply.

The offer usually quotes the price and stipulates terms of delivery, terms of payment, time of delivery and some other necessary details.

In the course of making enquiries and offers, the parties very often meet to agree upon one or another question.

After the buyer receives the offer he carefully studies it. Then, very often, he has a few talks or exchanges letters with the seller. After the two parties come to an agreement about terms and conditions of the transaction they sign a contract.

Contracts usually contain the following information: date of the contract, names of the buyer and the seller, description of the goods, price and the total value, terms of delivery, terms of payment, etc.

 

an enquiry– запрос

a transaction – сделка

to stipulate – устанавливать

terms of payment – условия платежа

an offer – предложение

commercial – реклама на телевидении

terms of delivery – условия поставки

Задание № 11. Закончите предложение, выбрав соответствующий вариант окончания.

Business transactions start with …

a) an advertisement

b) offers

c) enquiries

Задание № 12. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.

1. How can a person or a company get the name and address of the seller?

2. How can enquiries be sent?

3. What information do offers usually give?

4. Why do the parties often meet in the course of making enquiries and offers?

5. What information does the contract usually contain?

 

 

Вариант № 5

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. We’ve got (no, some, any) bread, but we haven’t got (any, no, some) cheese.

2. There is (some, any, no) towel in the bathroom. Will you give me one?

3. Are there (some, no, any) chairs in the kitchen?

4. The office is empty now. (nobody, everyone, anybody) has gone home.

Задание № 2. Выберите нужный предлог over, on, to, in, out of. Перепишите

и переведите предложения на русский язык.

1. I’m going … the shop to buy some milk.

2. John lives … a small village.

3. Don’t put your feet … the table.

4. I jumped … the wall into the garden.

5. She took a key … her bag and opened the door.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. Shopping isn’t always fun, …?

2. You like reading books, …?

3. Your favorite colours are blue and green, …?

4. He sent you a letter, …?

5. You’ll finish the work by Saturday, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. He must go to the bank to get some money (yesterday).

2. Can you speak any foreign languages (when you were a child)?

3. I don’t have to help you to find accommodations (you could do it yourself).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. Carpenters (is made, make) things from wood.

2. She (is cleaning, is being cleaned) the room at the moment.

3. New working methods (will study, will be studied) by young teachers.

4. Industrial products (have been replaced, have replaced) traditional ones.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. They make beer from water, hops and malted barley.

2. Philips and Sony marketed the first CDs in 1982.

3. Alexander Fleming discovered penicillin.

4. A team of European scientists is doing the research.

5. The committee will announce the names of the Nobel Prize winners in May.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. I was given a watch for my birthday.

2. These problems will have to be solved before we can go ahead.

3. Computers are used in all kinds of places nowadays.

4. People are using computers in all kinds of places these days.

5. The Second World War started in 1939.

6. He has been to Italy several times.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык.

1. If our flight (land) on time, we (arrive) in time for lunch.

2. If I (have) enough money, I (buy) car.

3. If I (have) more time, I (finish) my work yesterday.

4. If you (intend) to go abroad you (have to get) a visa.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или

инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его тип.

1. The weather being fine, we went for a walk.

2. This experiment was considered to be dangerous.

3. He wants this work to be done.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Basic Computers

The computer is the heart of any direct digital control (DDC) system.

Although there are many models of DDC computer systems currently available, most operate in the same basic way and are similar in design to personal computers.

In their simplest form, all computers consist of hardware and software. The term hardware includes all the components that a computer is assembled from the central processing unit, memory, input and output terminals, operator display terminal, keypad, and peripheral devices.

Peripheral equipment is used to link the computer's internal environment to the outside world to allow humans to access stored information and to allow for machine-to-machine communications in a computer network.

Software is a series of instructions that tell the computer how to operate.

These instruction sets or commands are packaged together to form programmes which are designed to manipulate data for a specific purpose. There are several echelons of software used in computers, which range from programs that tell the computer how to handle basic tasks to programs that guide the computer through difficult data processing. Computers commonly use several layers of software running concurrently to guide their operation, and these layers are

transparent to the computer operator.

 

a direct digital control (DDC) system – система прямого цифрового контроля

hardware – аппаратное обеспечение

software – программное обеспечение

the central processing unit – центральное процессорное устройство

input and output terminal – терминал ввода и вывода

a keypad – вспомогательная клавиатура

peripheral device – периферийное устройство

environment – среда окружения

to access – иметь доступ

data processing – обработка данных

Задание № 11. Закончите предложение, выбрав соответствующий вариант

окончания.

Peripheral equipment is used …

a) to link the computer's internal environment to the outside world

b) to form programmes

c) to manipulate data for a specific purpose

Задание№ 12. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.

1. What is the heart of any direct digital control (DDC) system?

2. What do all computers consist of?

3. What components does the hardware include?

4. What is peripheral equipment used to?

5. What does software mean?

 

Вариант № 6

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. We went on holiday with some friends of (our, ours, ourselves).

2. They want to see (their, them, theirs).

3. We invited her to stay with (ours, us, our).

4. She fell off her bike but she didn’t hurt (her, hers, herself).

Задание № 2. Выберите нужный предлог of, about, in, for, to. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. The price of electricity is going up … October.

2. I’m sorry … shouting at you yesterday.

3. I’m not ashamed … what I did.

4. Can I speak … you for a moment?

5. If you’re worried about the problem, you should do something … it.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. Cement is made of limestone and clay, …?

2. The characteristics of concrete depend upon the quality of the materials used,…?

3. Ann doesn’t seem very happy at the moment, …?

4. I was having dinner with some friends, …?

5. Tom will probably arrive at about 8 o’clock, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. I must get up early today (tomorrow).

2. I can run very fast (when I was young).

3. You may go to see this film (yesterday evening).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. A new microcomputer (has been developed, has developed) in our country.

2. Today scientists (are being conducted, are conducting) space research to study our solar system.

3. The new exhibition (devotes, is devoted) to economic and social developments.

4. Two hundred people (employed, were employed) by the company.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. In the picture galleries and museums you meet well-mannered and well-dressed people.

2. Heating systems and cars mainly pollute air.

3. Somebody is cleaning the room at the moment.

4. They have built a new hospital near the park.

5. I think I’ll close the window.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. Modern industrial buildings have demonstrated the advantages of reinforced

concrete arches, metal frames and glass walls.

2. The high degree of mechanization is successfully achieved by reinforced

concrete blocks and units.

3. Large blocks of stone were transported over long distances by land and water.

4. The precast concrete technique is constantly being improved in our country.

5. New plants of large capacity have been coming into service in many parts of the

world.

6. They will have finished the construction by the end of the next year.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык. Выберите требуемую по смыслу форму

глагола и переведите предложения на русский язык.

1. It’s very crowded here. I (wish) there (be not) so many people.

2. If I (know) his number, I (phone) him.

3. We didn’t see you when you were crossing the street. If we (see) you, of course we (say) hello.

4. It is raining. I (wish) it (stop) raining.

Задание № 9. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите причастный (Absolute Participle Construction) или

инфинитивный (Complex Object, Complex Subject) оборот и определите его тип.

1. The train was supposed to arrive at 11.30, but it was an hour later.

2. Do you want me to meet with you?

3. It being late, we decided to stop working.

Задание№ 10. Перепишите и письменно переведите текст.

Building Constructions

The buildings erected can be divided into two broad classifications: they are either for housing or for industrial purposes. As far as material is concerned the buildings can be divided into stone, wood and concrete types. The buildings made of stone; brick or concrete blocks are durable, fireproof and have poor heat conductivity. Nowadays houses are often built of complete structural units which are factory-made and assembled on the spot.

The main parts of a building are a foundation, a framework, floors and a roof.

In order to build a house first an excavation must be dug. After that the foundation is constructed to keep the walls and floors from the contact with soil. It may be of stone, bricks, concrete. Then a framework is raised. It is the part of a building on which the stability of the structure depends. This part of a building carries the loads from the roof and floors. The framework is closed with various materials in the form of panels. Floors divide the building into stories. They may be of timber, reinforced concrete or other materials. The floors are supported on beams. A roof is the topmost part of a building. Its function is to cover the building and protect it from rain and wind. Roofs also tie the walls and give strength and firmness to the structure. Wood, metal, tiling, bitumen felt and other materials are used for roofs.

Today builders make use of many materials: aluminium, plastics, alloys, reinforced concrete panels, prestressed concrete elements, metal frames. Glassfiber reinforced concrete is considered the ideal material, which will provide the desired qualities. Among these characteristics are the material’s lightness and ease of handling, its strength and durability, its visual attractiveness and cost effectiveness.

heat conductivity – теплопроводность

factory-made – изготовленные _______на заводе

assembled on the spot – смонтированные на месте

a framework - каркас

a floor - перекрытие

reinforced concrete - железобетон

a beam - балка

prestressed concrete - предварительно напряженный бетон

durability - долговечность

Задание № 11. Закончите предложение, выбрав соответствующий вариант окончания.

The function of a roof is to...

a) provide the stability of the structure

b) cover the building, give strength and firmness to the structure

c) carry the loads from the floors

Задание№ 12. Перепишите вопросы к тексту и письменно ответьте на них.

1. How can the buildings be divided?

2. What types of buildings are erected according to the materials used?

3. What are the main parts of a building?

4. A framework carries the loads from the roof and floors, doesn’t it?

5. What materials do builders use in building construction today?

 

Вариант № 7

Задание № 1. Выберите соответствующее местоимение. Перепишите и

переведите предложения на русский язык.

1. When you did something foolish you feel (himself; itself; yourself) embarrassing.

2. Since Marilyn and Richard got married, (they, our, it) have lived with Richard’s parents.

3. I’ve seen pictures of (you, him, her). He has brown hair.

4. This has been a great learning experience for (I, we, us).

Задание № 2. Выберите нужный предлог with, in, from, at, off. Перепишите

и переведите предложения на русский язык.

1. Take the kettle … the stove.

2. The album contains photographs of him … the family.

3. Hand me two eggs … the refrigerator and I’ll make you two fried eggs.

4. Until today, I was never really interested … medicine.

5. Make yourself … home.

Задание№ 3. Закончите разделительные вопросы и перепишите их.

1. She doesn’t have his phone number, …?

2. Eating foods with protein is necessary for a healthy diet, …?

3. My father wanted me to study engineering, …?

4. Paul Smith will be back for his six o’clock appointment with Mr. Needham, …?

5. A real-estate agent has sold us a house, …?

Задание № 4. Поставьте предложения с модальными глаголами в

прошедшем или будущем времени, используя слова, данные в скобках.

Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. You must wear old clothes when cleaning the car (yesterday).

2. My neighbours can go away on holiday (last summer).

3. I must have dinner in a restaurant with some friends (tomorrow night).

Задание № 5. Выберите действительную или страдательную форму

глагола. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

1. The plane (delays; is delayed). It hasn’t been announced yet.

2. Her parents (bought; were bought) a lot of books for her.

3. Shoes (make; are made) at the factory.

4. This jumper (has washed; has been washed) twice.

Задание № 6. Переделайте предложения из действительного залога в

страдательный, сохраняя видовременную форму сказуемого. Напишите и

переведите полученные предложения на русский язык.

1. Cows eat grass.

2. Before the World War II this famous company had made carpets.

3. I promised my children the tickets to the circus.

4. People are constructing modern buildings for many different purposes.

5. The mechanics will repair the engine quickly and efficiently.

Задание № 7. Перепишите и переведите предложения на русский язык.

Выпишите из каждого глагол – сказуемое и определите его видовременную

форму и залог. Напишите форму инфинитива глагола.

1. The rent includes gas and electricity.

2. Blinov designed and constructed a track-laying tractor driven by a steam engine.

3. Automobile industry has been developing in our country since 1917.

4. Combustion will rise the temperature and expand the gases.

5. The connecting rod is pushing the piston upwards.

6. Several types of tractors have been produced for work in agriculture.

Задание № 8. Выберите нужную форму глагола. Перепишите и переведите

предложения на русский язык. Выберите требуемую по смыслу форму

глагола и переведите предложения на русский язык.

1. If I … (take) some medicine my stomach-ache … (disappear).

2. If the previous occupants … (look) after the flat well it … (be) so dirty now.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-11-23; просмотров: 272; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.152.242 (0.599 с.)