Севастопольський міський гуманітарний університет 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Севастопольський міський гуманітарний університет



СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ МІСЬКИЙ ГУМАНІТАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

Кафедра української філології

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Проректор з навчальної роботи

_________________/ Л. М. Гура

“______”_______________2012 року

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

напрям підготовки 6.020303 «Філологія»

спеціальність «Російська мова і література» та

«Мова і література (англійська)»

факультет філологічний

 

2012 – 2013 рік

 

 

Робоча програма з дисципліни «Історія української літератури» для студентів за напрямом підготовки 6.020303 «Філологія», спеціальності «Російська мова і література» та «Мова і література (англійська)».

«07» вересня, 2012 року – ___ с.

 

Розробники: Макаренко Л.В., доцент кафедри української філології, к. філол. н.

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри української філології

Протокол № 2, від «07» вересня 2012 року

Завідувач кафедри української філології ________________ /О.А. Попова

«07»вересня 2012 року

 

Схвалено методичною комісією вищого навчального закладу за напрямом підготовки 6.020303 Філологія.

Протокол № __, від «__» вересня 2012 року

Голова ________________ /________________

«__» вересня 2012 року

 

 

Ó СМГУ, 2012 рік

Ó Макаренко Л.В., 2012 рік


Опис навчальної дисципліни


Мета та завдання навчальної дисципліни

Структура курсу «Історія української літератури» зумовлена головною метою – відтворити літературний процес від найдавніших часів до межі ХІХ-ХХ століть, розглянути поетичну творчість, художню прозу, драматургію, публіцистику, охарактеризувати творчість письменників цього періоду, зробити огляд періодичних видань, що висвітлювали питання розвитку української літератури, публікували художні твори тощо. Курс «Історія української літератури» базується на дотриманні хронологічного принципу у структурі аналізу та дослідження.

Завдання курсу:

– дати студентам систематизоване знання історії української літератури на тлі та у зв'язках із процесами європейської (світової) естетичної свідомості;

– формувати в них уміння вільно орієнтуватись в літературному процесі віднайдавніших часів, в розмаїтті стильових рис, давати оцінку літературним фактам і явищам;

– аналізувати художні твори у контексті суспільно-політичного, літературно-мистецького життя епохи, у зв’язку з творчістю того чи того письменника.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

• періодизацію розвитку української літератури, особли­вості літературного життя в різні періоди;

• основні літературно-естетичні методи, напрямки та течії в українській літературі;

• визначення понять;

• основні віхи життєвого і творчого шляху письменників давньої літератури, літератури ХІХ – початку ХХ ст.;

• особливості індивідуальних стилів найвизначніших письменників української літератури;

• зміст художніх текстів; тексти, рекомендовані для вивчення напам'ять;

• імена дослідників української літератури;

• світове значення української літератури;

уміти:

• орієнтуватися в історико-літературному процесі, визначати найхарактерніші особливості літературного проце­су певного періоду;

• аналізувати в єдності змісту і форми визначені програмою літературні твори відповідно до вимог сучасного літературознавства;

• робити зіставлення і узагальнення;

• виділяти суттєве, характеризувати образи творів, систему художньо-виражальних засобів;

• визначати новаторство, особливості стилю письменника, його місце в історії українського письменства та в історії світової літератури, розкривати його загальний зміст, провідні лінії у форматі проблем і жанрів, стильових течій, тобто його філософію;

• пояснювати сутність найважливіших теоретичних понять;

• вести дискусію на літературні та публіцистичні теми, критич­но ставитись до висловлених думок під час полеміки, аргумен­тувати власну думку;

• працювати з літературно-критичними статтями про письмен­ників та літературу (складати тези, конспекти);

• писати рецензії на прочитані книги та на твори інших видів мистецтв, пов'язаних з літературою;

• готувати доповіді, реферати, індивідуальні науково-дослідницькі завдання на літературно-мистецькі теми за кількома джерелами.


Програма навчальної дисципліни

Змістовий модуль 1. Давня українська література (кін. Х – ХVІІІ століття)

Вступ. Предмет і завдання курсу. Специфіка української літератури в контексті національної культури.

Тема 1. Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

Література праукраїнського періоду.Міфоцентрична основа цього періоду.

Основні специфічні риси літературного процесу Х – ХVІІІ ст., їх теоцентрична основа. Співвідношення пам’яток письменства з релігією, філософією, історією. Розвиток та еволюція жанрово-стильової системи і їх теоретичне обґрунтування (монументальний та орнаментальний стиль, Ренесанс, Бароко, Просвітництво).

Функції літературного тексту в культурі Х–ХVІІІ ст. Багатомовність літератури тієї доби.

Місце давнього українського письменства в світовому культурному процесі. Продовження літературних традицій, вироблених у Х-ХVІІІ ст. в українській літературі ХІХ-ХХ ст.: „Енеїді” І.Котляревського, поезії членів „Руської трійці”, драматургії та ін. Давнє національне письменство як засада українського романтизму.

 

Тема 2. Творчість Григорія Сковороди як феномен української літератури та філософії

Творча спадщина Григорія Сковороди як зразок літератури „високого” бароко. Життєпис письменника та історія його дослідження. Типологічний зв’язок творів Григорія Сковороди з вітчизняними літературними традиціями. Синтез у творах традицій фольклору, національної та європейських літератур. Барокові та просвітницькі тенденції стилю поета.

Збірка „Сад божественних пісень” (1750 - 1780-і рр.). Її структура, особливості взаємозв’язку епіграфів і тексту віршів. Роль і значення біблійних образів і мотивів у віршах. Новаторські пошуки Сковородою в ритміці, строфіці. Взаємозв’язок силабічного і народнопісенного вірша.

Просвітницькі мотиви творів. Мотиви свободи („Про свободу”), мудрості, людського вдосконалення на засадах християнського гуманізму.

Оцінка поетичної творчості Сковороди І.Франком, П.Поповим, П.Яременком, Б.Деркачем, О.Мишаничем, Ю.Барабашем, Валерієм Шевчуком.

Філософська проза Григорія Сковороди. Діалог як новаторський спосіб у жанрових пошуках Сковороди-прозаїка. Його значення в композиції творів, особливості поетики. Ранні діалоги „Наркісс”, „Алфавіт, або Буквар світу”. Розвиток вчення про пізнання самого себе, людське щастя, споріднену працю. Діалоги „Розмова п’яти подорожніх про істинне щастя в житті”, „Кільце” та їх жанрова своєрідність.

Діалоги-притчі „Вдячний Еродій” та „Убогий Жайворонок” як втілення ідеї про моральні та національні засади кохання.

Збірка Григорія Сковороди „Байки Харківські”. Композиція творів і джерела сюжетів. Персонажі, тематика байок. Використання автором прозової форми. Місце Сковороди у становленні та розвитку жанру байки в національному письменстві. І.Франко, Б.Деркач про Сковороду-байкаря.

 

Змістовий модуль 2. Нова українська література. Літературний процес кін. ХVІІІ –ХІХ ст.

Творчість Пантелеймона Куліша

П. Куліш – письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач (“Біблія”, твори В. Шекспіра, Й. В. Ґете), автор підручників для школи, першого українського правопису “кулішівка”, громадський діяч. Кредо митця, його романтична лірика (“Троє схотінок”, “Заворожена криниця”).

“Чорна рада” — перший україномовний історичний роман. Версії тлумачення його назви. Історична основа сюжету. Показ протистояння сил державотворення і руїнництва.

Творчість Марка Вовчка. Життя і творчість (твори українською, російською, французькою мовами). Премія Академії Франції за історичну повість “Маруся”. Поєднання у творах реалізму і романтизму, використання художніх засобів фольклору. Марко Вовчок як перекладач (Ж. Верна, Г. К. Андерсена, П. Е. Брема).

Змістовий модуль 3. Літературний процес в Україні в кін. XIX – на поч. XX ст.

Теми лекційних занять

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.  
2. Загальні тенденції розвитку української літератури наприкінці ХVІІІ – 60-х рр. XIX ст.  
3. Літературний процес 70–90-х років XIX ст.  
4. Загальні тенденції розвитку української літератури кін. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Український неоромантизм  
5. «Нова українська проза»  
  Разом  

ПЛАНИ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ

Лекція № 1

Тема.Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

План

1. Предмет і завдання курсу. Специфіка української літератури в контексті національної культури.

2. Література праукраїнського періоду.Міфоцентрична основа цього періоду.

3. Основні специфічні риси літературного процесу Х – ХVІІІ ст., їх теоцентрична основа.

4. Періодизація літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

5. Продовження літературних традицій, вироблених у Х-ХVІІІ ст. в українській літературі ХІХ-ХХ ст..

 

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

 

Лекція № 2

Тема.Загальні тенденції розвитку української літератури наприкінці ХVІІІ – 60-х років XIX століття

План

1. Історико-культурні передумови творення літератури, особливість розвитку літературного процесу в Україні наприкінці ХVІІІ – ХІХ ст.

2. Поняття «нова українська література», основні закономірності розвитку українського літературного процесу і літературні напрями. «Енеїда» І.Котляревського – перший твір нової української літератури.

3. Г.Квітка-Оенов'яненко – зачинатель української прози

4. Українська байка першої половини ХІХ ст.

5. Національні особливості українського романтизму. Творчість Пантелеймона Куліша.

6. Життя і творчість Марка Вовчка.

 

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

 

Лекція № 3

Тема.Літературний процес 70–90-х років XIX ст.

План

1. Літературний процес 70–90-х років XIX ст. в Україні в культурологічному контексті доби.

2. Новаторство української поезії. Продовження в ній шевченківських традицій. Провідна роль поезії І. Франка в літературі цього періоду.

3. Особливості української прози цього періоду, розширення її тематично-жанрових горизонтів. Творчість І. С. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного.

4. Розвиток української драматургії у 70-90-х роках XIX ст. «Театр корифеїв».

5. Науковий реалізм і творча спадщина Івана Франка.

 

Лекція № 4

Тема.Загальні тенденції розвитку української літератури кін. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Український неоромантизм.

План

1. Початок новітнього етапу в розвитку української літератури.

2. Новаторські пошуки в поезії. «Молодомузівці» та український модернізм (М.Вороний, О.Олесь, П.Карманський, В.Пачовський, М.Яцків та ін.).

3. Неоромантичний характер творчості. Лесі Українки.

4. Творчі здобутки української драматургії (неоромантичні драматичні поеми Лесі Українки, символістські твори О.Олеся та С.Черкасенка).

Лекція № 5

Тема. «Нова українська проза».

План

  1. Нові тенденції в розвитку української прози (М. Коцюбинський, В.Стефаник, М.Черемшина, О.Маковей, А.Тесленко, С.Васильченко та ін.).
  2. Першопочатки модернізму в прозі Ольги Кобилянської
  3. Експресіоністська модель світу Василя Стефаника.
  4. Неореалізм та імпресіонізм М.Коцюбинського.

ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Практичне заняття № 1

Тема.Творчість Григорія Сковороди як феномен української літератури та філософії

Питання для опрацювання

1. Основні філософські ідеї в наукових трактатах Сковороди:

а) вчення Сковороди про три світи;

б) теорія самопізнання;

в) ідея «сродної праці» як засобу досягнення людиною особистого щастя.

2. Мотиви збірки «Сад божественних пісень»:

а) культ «доброї людини» в творах, уславлення найвищих якостей людини: розуму, совісті, працьовитості; проповідь життя, близького до природи;

б) мрія письменника про красу вільної творчої праці як основу чесного, справедливого, корисного життя, уславлення миру між народами, гнівний осуд загарбницьких воєн;

в) утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності. Вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва;

г) сатиричне зображення панів, чиновників, купців.

3. Байкарська спадщина письменника

а) утвердження ідеї «сродної праці», осуд неробства, паразитизму;

б) Сковорода про справжню цінність людини;

в) Осуд «славолюбія» та «сластолюбія» у байках;

г) художнє вираження філософських ідей у байках

4. Педагогічні погляди мандрівного вчителя.

5. Гуманістична спрямованість творів Г.Сковороди, літературно-естетична цінність його спадщини. Значення творчості в історії філософії, педагогіки, літератури слов’ян та інших народів.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Підготувати доповідь на одну з запропонованих тем:

• Сковорода у спогадах і перших дослідженнях

• Образ Г.Сковороди у творчості письменників ХІХ століття

• Постать Сковороди у поезії ХХ ст

• Розкриття творчої лабораторії письменника-філософа у романі Василя Шевчука «Предтеча»

• Педагогічні погляди мандрівного вчителя.

• Вияв релігійних поглядів в творчій спадщині письменника.

2. Добрати приклади байок до кожної тематичної групи, підготуватися розказати байки близько до тексту, визначати їх спрямованість, особливості композиції.

3.Вивчити напам’ять поезію, визначити мотиви та основні образи.

4.Підготувати матеріали, тези до обговорення (дискусії) в аудиторії питань 4-5.

Рекомендована література

 

Тексти для опрацювання

Питання 1. «Кільце. Дружня розмова про душевний світ», «Наркіс. Розмова про те: пізнай себе», «Розмова названа алфавіт, або буквар миру».

Питання 2. «Ой ти пташко-жовтобоко...», «Хто серцем чистий і душою», «De Libertate», («Всякому городу нрав і права» та ін.

Питання 3. «Бджола і Шершень», «Голова та тулуб», «Жаби» та ін.

Питання 4. Притчі «Благородний Еродій», «Вбогий Жайворонок», байки.

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

Практичне заняття № 2

Тема. Рання творчість Тараса Шевченка. Творчість періоду «трьох літ»

Питання для опрацювання

1. Перший період творчості Т.Г.Шевченка:

а) романтичні балади («Причинна», «Тополя», «Утоплена»);

б) літературна структура, фабульна основа та композиція поеми «Гайдамаки»;

в) суспільно-побутові поеми («Катерина», «Наймичка»)

2. Поетичні образи-символи «Кобзаря».

3. Період «трьох літ»:

а) відображення у поетичному слові національно-патріотичної еволюції митця;

б) громадянське звучання творів 2-го періоду;

в) політична сатира Т.Шевченка (“Єретик”, “Кавказ”, “Сон”);

г) полемічне послання “І мертвим, і живим...”

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

  1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: балада, елегія, думка, романтизм, послання.
  2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.
  3. Вивчити напам’ять 2-3 поезії (на вибір).
  4. Скласти письмово розгорнутий план відповіді на одне з питань.
  5. Підготувати письмово аналіз одного із віршів (на вибір) з точки зору його художньої структури: тропи, розмір, ритмічний малюнок, рима, звукопис, строфіка, ліричний герой і автор.

Рекомендована література

1. Історія української літератури (І пол.ХІХ ст.) / За ред. І.П. Скрипника. – Київ: Вища школа, 1980.

2. Історія українсьуої літератури. ХІХ століття: У 3 кн. Кн. 2: Навч. посібник / За ред. М.Т. Яценка. -- Київ: Либідь, 1995.

3. Єфремов С.О. Історія українського письменства. -- Київ: Феміна, 1995.

4. Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: Сучасна інтерпретація. - К., 1998.

5. Українська література у портретах і довідках: Давня література ― література XIX ст. ― Либідь, 2000.

6. Чижевський Д. Історія української літератури від початків до доби реалізму.— Тернопіль, 1994.

Практичне заняття № 3

Тема. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського

Питання для опрацювання

1. Життєвий і творчий шлях письменника. Гуманізм світогляду. Еволюція стилю митця від просвітницьких тенденцій до модерністичних.

2. «Цвіт яблуні» як новелістичний шедевр М. Коцюбинського. Психологічне заглиблення внутрішній світ персонажа.

3. «Intermezzo» – психологічна новела з автобіографічною основою.

4. «На камені». Поетичність образів Фатьми та Алі. Контраст краси глибокого почуття та деспотизму звичаїв.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: імпресіонізм, новела, повість, психологізм.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Виявити специфіку використання автором засобів психологізму у вказаних новелах.

4. Підготувати повідомлення: «Проза М. Коцюбинського в контексті творів К. Гамсуна, Е. і Ж. Гонкурів, А.Шніцлера».

Рекомендована література

1. Агеєва В. Імпресіоністична поетика Михайла Коцюбинського // Слово і час. – 1994. - № 9-10.

2. Пахаренко В. “Над берегами вічної ріки” // Дивослово. -1994. - №7.

3. Кузнецов Ю. Поетика прози Михайла Коцюбинського – К., 1989.

4. Кузнецов Ю. Імпресіонізм як мрія про гармонію (на прикладі новели М. Коцюбинського “Intermezzo”. // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 1999. – № 2.

 


Самостійна робота

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Іван Котляревський – зачинатель нової української літератури  
2. Українська романтична поезія  
3. Літературно-художні пошуки Івана Франка  
4. Жанрове багатство драматургії Лесі Українки  
  Разом  

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

Самостійна робота № 1

 

Тема. І.П.Котляревський – зачинатель нової української літератури

Питання для опрацювання

І. Творча біографія письменника, його світоглядні засади та участь у суспільному й культурному житті України.

ІІ. «Енеїда» І.Котляревського – перший твір нової української літератури:

1. Передумови створення та історія видання поеми.

2. Тема та ідея твору, езопівська мова.

3. Жанр і джерела твору.

4. Композиційні особливості поеми.

5. Український світ «Енеїди»:

- мова;

- сміх;

- український побут;

- алюзії на українську історію.

6. Персонажі поеми.

7. Прочитання підтексту поеми.

8. «Енеїда» як зразок класицизму.

ІІІ. Значення творчості письменника.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: поема, травестія, бурлеск, езопівська мова. Навести приклади з твору.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Записати тему й ідею твору, позначити джерела.

4. Вивчити напам’ять уривок (на вибір) з поеми «Енеїда»: розповідь про Енея, опис пекла, подвиг Низа та Евріала.

5. Охарактеризувати мовно-стильові особливості поеми, виписати приклади.

Рекомендована література

1. Спадщина І.Котляревського в українському і світовому культурному контексті. Матер. наук, конфер. До 225-річчя з дня народж. І.П.Котляревського. - Полтава, 1994.

2. Ставицький О. Коментар до «Енеїди» Івана Котляревського та його історія. - Іван Котляревський. «Енеїда». -К., 1989.

3. Нахлік Є. Творчість І.Котляревського: Замовчувані інтерпретації. Дискусійні проблеми. – Л., 1994.

4. Сверстюк Є. Іван Котляревський сміється // Сверстюк Є. На святі надій. – К., 1999. – С. 253-282.

5. Ткачук М. Естетична концепція людини в "Енеїді" Івана Котляревського. - К., 1995.

6. Хропко П. Українська драматургія першої половини XIX ст. - К., 1972.

7. Шевчук В. «Енеїда» Івана Котляревського в системі літератури українського бароко // Дивослово. – 1998. - № 2. – С. 5-9; № 3. – С. 6-10.

 

 

Самостійна робота № 2

Тема. Українська романтична поезія

Питання для опрацювання

1. Основні риси романтизму як художньої системи.

2. Національні особливості українського романтизму, його хронологічні межі.

3. Поява нових поетичних жанрів: балада, пісня-романс, думка-медитація, сонет, ліро-епічна поема тощо.

4. “Харківська школа романтиків”.

5. Творчість поетів-романтиків (Є.Гребінка, Л.Боровиковський, А.Метлинський, М.Костомаров, В.Забіла, М.Петренко).

6. Галицьке літературне відродження (“Руська трійця”)

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

  1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: балада, елегія, ліричний герой, медитація, романс, романтизм, сонет.
  2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.
  3. Прочитати романтичні поезії Є.Гребінки (українською і російською мовами).

4. Прочитати романтичні балади П.Гулака-Артемовського “Русалка” і “Пан Твардовський”. Знайти елементи бурлеску при опрацюванні відомих європейських сюжетів.

  1. Вивчити напам’ять 2-3 поезії (на вибір).
  2. Підготувати письмово аналіз одного із віршів (на вибір) з точки зору його художньої структури: тропи, розмір, рима, звукопис, строфіка, ліричний герой і автор.

Рекомендована література

Гончар О. Українська література передшевченківського періоду і фольклор. - К., 1982.

Єфремов С. Історія українського письменства. - К., 1995.

Історія української літератури:У 2 т. - К., 1987. - Т. 1.

Історія української літератури XIX століття:У 3 кн. - К., 1995-1996.-Кн. 1,2

Українські поети-романтики. – К., 1987.

Матеріали до вивчення історії української літератури: У 5 т. - К., 1961. -1.2

Хропко П. Становлення нової української літератури. - К., 1988.

Чижевський Д. Історія української літератури. Від початків до доби реалізму. - Тернопіль, 1994.

Яценко М. Українська романтична поезія 20 - 60-х років XIX ст. // Українські поети-романтики. Поетичні твори. - К., 1987.

 

Самостійна робота № 3

Тема. Літературно-художні пошуки І.Франка

Питання для опрацювання

1. Іван Франко – письменник, вчений, громадський діяч. “Велетень думки і праці” (М. Возняк).

2. Філософсько-естетичні позиції І.Франка.

3. Поетична творчість Івана Франка (збірки “З вершин і низин”, “Зів’яле листя”).

4. Сонет у творчості І.Франка.

5. Поема «Моїсей» – одна з вершин художньої творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Біблійна основа сюжету поеми. Авторський пролог до поеми як заповіт українському народові.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: сонет, науковий реалізм, декаденс, поема.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Вивчити напам’ять 2-3 поезії І. Франка (на вибір – «Ой, ти дівчино з горіха зерня”, “Чого являєшся мені у сні?”, ”Червона калино, чого в лузі гнешся?”, ”Тричі мені являлася любов”, ”Надходить ніч”, ”Даремно, пісне, щез твій чар”, “Сідоглавому”, “Декадент”, “Немає друга понад мудрість”, ”Строфи”).

Рекомендована література

ü Зеров М. Франко-поет // Зеров М. Твори: У 2 т. - К., 1990.- Т. 2.- С. 457-491.

ü Франко І. Я. Життя і творчість у портретах, ілюстраціях, документах. – К., 1973.

ü Павличко Д. Іван Франко // Франко І. Твори: У 3 т. – К., 1991. –Т. 1. - С. 5-11.

ü Полюга Л. Слово у поетичному тексті Івана Франка. - К., 1977.

ü Рильський М. Великий письменник і громадянин // Статті про літературу. - К., 1980. - С. 214-226.

 

 

Самостійна робота № 4

Тема. Жанрове багатство драматургії Лесі Українки.

Питання для опрацювання

  1. Драматична поема «У пущі»: творча історія, прототипи.

а) ідейно-тематичне навантаження твору; характер конфлікту;

б) образна система. Особливості моделювання образу Річарда.

  1. Проблема становища митця в загарбаній вітчизні (драма «Оргія»). Конфлікти і характери.
  2. Ідейна основа драми-феєрії «Лісова пісня».

а) жанрове новаторство твору; мистецтво композиційної структури;

б) творче переосмислення фольклорних мотивів;

в) художня специфіка творення образної системи;

г) мовно-стильові параметри твору. Символіка, багатство вірша.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: неоромантизм, драматична поема, конфлікт, характер, феєрія, «нова драма».

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Підготувати повідомлення: «Типологічна спорідненість драми-феєрії «Лісова пісня» і символічної та неоромантичної драми в західноєвропейських літературах (М.Метерлінк «Синій птах», Г.Гауптман «Затоплений дзвін»)».

Рекомендована література

1. Забужко О. Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. — К.: 2007.

2. Журавська І. Леся Українка та зарубіжні літератури. К. 1963.

3. Кулінська Л. Поетика Лесі Українки. К. 1967.

4. Кулінська Л. У світі ідей та образів. (Особливості поетики драми Лесі Українки). К. 1971.

5. Костенко А. Леся Українка. К. 1971.

6. Агеєва В. Поетеса зламу тисячоліть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації. - К., 2001.

 


Індивідуальні завдання

Написати реферат на одну із тем:

ü «Москаль-чарівник» І. Котляревського. Бурлескна традиція у творі.

ü Особливості образного світу, поетики і жанрової специфіки поетичної творчості В.Забіли.

ü Своєрідність трансформації М.Петренком народнопоетичної образності, привнесення ним індивідуально-особистісного, літературного начала.

ü Г.Квітка-Основ'яненко – зачинатель української прози.

ü Листи Г.Ф.Квітки-Основ’яненка як джерело до розкриття проблем творчості.

ü Байкарська традиція в Україні та байки Є.Гребінки.

ü Жіночі образи у прозі Г.Квітки-Основ’яненка.

ü Пісенна поезія В. Забіли та М. Петренка.

ü Новаторська сутність творів М.Шашкевича, І.Вагилевича, Я.Головацького.

ü Літературно-критична спадщина І. Нечуй-Левицького («Сьогочасне літературне прямування», «Українська поезія», «Українська декадентщина»).

ü Т.Шевченко - перший академік Росії у галузі офорта.

ü Мистецька спадщина Т.Шевченка як свідчення служіння художника інтересам народу.

ü Особисті мотиви у творчості Т.Шевченка

ü Т. Шевченко-художник на засланні. Новаторство митця у техніці акварелі і сепії. Акварелі періоду заслання.

ü Медитативна лірика Т.Шевченка періоду «трьох літ».

ü Біблійні мотиви у творчості Т. Шевченка («Саул», «Осії. Глава 14.», «Подражаніє Ієзекіїлю», «Ісаія. Глава 35»).

ü Щоденник Т.Г.Шевченка («Журнал»). Ідейно-тематичний зміст.

ü Фольклорно-етнографічна діяльність П. Куліша.

ü Характеристика образів повісті П. Куліша «Чорна рада» та їх української ментальності.

ü Повісті І.Франка («Для домашнього вогнища», «Основи суспільності», «Перехресні стежки»). Проблематика, композиція, характеристика образів.

ü Поема І. Франка «Мойсей» – вершина поетичної творчості всієї української літератури.

ü Журналістська та видавнича діяльність І. Франка.

ü І. Франко – історик української літератури («Теорія і розвій історії літератури», «Іван Вишенський і його твори», «Осип Бодянський»)

ü Російська література в оцінці І. Франка («М. Є. Салтиков-Щедрін», «І. С. Тургенєв», «Лев Толстой»).

ü Українська версія світової теми в драмі Лесі Українки «Камінний господар».

ü Драматична поема Лесі Українки «Оргія» і сучасність.

ü Художній вплив творів В.Шекспіра, М.Метерлінка, Г.Ібсена, Г.Гаутмана на написання драми-феєрії «Лісова пісня» (Леся Українка).

ü Зв’язок персонажів драми-казки Лесі Українки «Лісова пісня» із українським фольклором.

ü Фольклорна основа повісті «У неділю рано зілля копала» О.Кобилянської.

ü Роль і місце художньої деталі в новелах В.Стефаника.

ü Українське трактування теми про трагічну любов закоханих у повісті «Тіні забутих предків».

Рекомендована література:


Методи навчання

При викладанні навчальної дисципліни використовуються інформаційно-ілюстративний та проблемний методи навчання із застосуванням лекцій, ситуаційних завдань, реферативних оглядів, ділових ігор, мозкових атак.

Методи контролю

Дисципліна має три змістові модулі, які охоплюють матеріал усіх тем.

Рівень знань студентів оцінюють за 100-бальною системою, контролюючи якість виконання:

· модульної контрольної роботи – 25 балів Оцінювання навчальних досягнень студентів здійснюється шляхом застосування комп’ютерного тестування та перевірки практичних умінь, набутих під час практичних занять і виконання самостійної роботи.

· усного опитування та роботи на практичних заняттях – 25 балів

· самостійної роботи, яка оцінюється включенням теоретичних питань, що винесені на самостійне опрацювання, до підсумкового тестового контрольного опитування у співвідношенні: 1 питання із обсягу самостійної роботи до 3-ох питань із обсягу аудиторної роботи та виконання завдань під час індивідуально-консультаційної роботи.

Підсумковий контроль – залік, який оформляють за результатами поточного контролю упродовж семестру.

Контроль за вивченням курсу здійснюється у двох видах:

1. Поточний контроль, що включає:

· Активність студентів на практичних заняттях.

· Вчасне виконання завдань для самостійної роботи студентів.

· Успішне складання контрольної роботи.

2. Семестровий контроль передбачений у формі заліку.

 


ПИТАННЯ ДО ЗАЛІКУ

1. Література праукраїнського періоду. Міфоцентрична основа цього періоду

2. Періодизація літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

3. Основні специфічні риси літературного процесу Х – ХVІІІ ст., їх теоцентрична основа.

4. Творчість Григорія Сковороди.

  1. Особливості становлення нової української літератури.
  2. Іван Котляревський – зачинатель нової української літератури.
  3. Проза та драматургія Григорія Квітки-Основ’яненка.
  4. Українська романтична поезія.
  5. Тарас Шевченко геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні.
  6. Історична проза П. Куліша (“Чорна рада”).
  7. Марко Вовчок. Життя і творчість (твори українською, російською, французькою мовами).
  8. Українська байка першої половини ХІХ ст.
  9. Літературний процес 70–90-х років XIX ст. в Україні в культурологічному контексті доби.
  10. Прозові твори Івана Нечуя-Левицького.
  11. Психологізація народницького реалізму у творах Панаса Мирного.
  12. Розвиток української драматургії і театру в 70–90-х рр. XIX ст. Іван Карпенко-Карий, Михайло Старицький.
  13. Іван Франко. Науковий реалізм і творча спадщина.
  14. Творчість Бориса Грінченка.
  15. Творчість Павла Грабовського.
  16. Культурно-історичні передумови розвитку української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.
  17. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського.
  18. Леся Українка. Неоромантичний характер творчості. Поетична творчість.
  19. Жанрове багатство драматургії Лесі Українки.
  20. Першопочатки модернізму в прозі Ольги Кобилянської.
  21. Експресіоністська модель світу Василя Стефаника.

12. Розподіл балів, які отримують студенти

Поточне тестування та самостійна робота МК Сума
ЗМ № 1 ЗМ № 2 ЗМ № 3
  Т1 Т2 Т3 Т 4 Т5 Т6 Т7 Т8 25 балів 100 балів
Аудиторна робота      
Самостійна робота      
Індивідуальна робота 25 балів
                     

 


КАРТКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

З дисципліни

«ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ»



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 175; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.63.87 (0.256 с.)