Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
V. Види журналістських текстів і особливості їх Редагування
Матеріали до практичного заняття Основні поняття, найважливіші джерела Ця тема не становить особливих труднощів для вивчення. Проте різні підручники й посібники по-різному трактують саме поняття "вид тексту". Студент за допомогою посібників К.М.Нако-рякової, А.В.Абрамович і Е.А.Лазаревич, Н.М.Сікорського, А.Е.Мільчина має докладно розглянути такі види текстів: розповідь, опис, роздум (пояснення), визначення (дефініцію). Варто зважати на те, що є особливості редагування різних видів текстів у таких засобах масової інформації, як телебачення та радіо. Треба також мати на увазі, що той чи інший вид тексту в чистому вигляді використовують у ЗМІ нечасто - здебільшого в межах одного твору автор поєднує два-три види текстів. Види текстів та особливості їх редагування. У літературі з теорії редагування є різні назви цього поняття: види текстів (А.Абрамович і Е.Лазаревич, К.Накорякова), групи текстів (Н.Сі-корський), типи викладу (побудови) тексту (А.Мільчин). Так само по-різному проведено й класифікацію текстів: поділено їх на 4 види (А.Абрамович і Е.Лазаревич), на 3 види (А.Мільчин, К.Нако-рякова, Н.Сікорський). Причому ці типи не завжди збігаються. Наприклад, А.Абрамович і Е.Лазаревич виокремлюють описовий, розповідний тексти, текст-роздум, текст-визначення. Опис, розповідь і роздум виокремлює також Н.Сікорський, але зазначає, що в ці види тексту входить і визначення (в різні види). К.Накорякова включає визначення в роздум, а А.Мільчин пише про розповідний, описовий і пояснювальний типи викладу. 1. Розповідь. В основі розповіді - розміщення матеріалу переважно в хронологічній послідовності. Проте не завжди. Під час редагування цього виду текстів варто із самого початку встановити основний принцип викладу матеріалу, який обрав автор. Найчастіше-хронологічний, проте може бути й тематичний, географічний чи ін. Звичайно, не можна вимагати, щоб цього принципу було додержано впродовж усього тексту. Однак пам'ятати про принцип, що визначає побудову невеликого фрагмента тексту, і дотримуватися цього принципу автор зобов'язаний. Якщо такої чіткості нема, ми маємо справу з А.О.Капелюшний _____ Стилістика. Редагування журналістських текстів невпорядкованим нагромадженням матеріалу, зрозуміти й проаналізувати який буває нелегко. Розповідь- найпоширеніший, найприродніший і, на перший погляд, найпростіший спосіб викладу. У розповіді виокремлюють основні (вузлові) події, з'ясовують їх взаємозв'язок. Прикладами розповіді є біографічні твори чи тексти, в яких ідеться про подорож. Редагуючи розповідний текст, треба перевірити співмірність його частин, пам'ятаючи, що значення події не завжди визначається її тривалістю, усунути непослідовність викладу, а також скоротити подробиці, які не є обов'язковими для розкриття теми. Крім інформації про самі події, розповідний текст має дати читачеві уявлення про те, як відбувалася їх зміна: швидко чи повільно, поступово чи раптово; як відбувався перехід від одного стану до іншого. Розповідь повинна мати свій ритм, свою інтонацію. І що точніше й продуманіше побудовано розповідь, то простішою й природнішою вона виглядає. Є два основні способи розповіді - епічний і сценічний. У першому автор оповідає про події, які відбулися, про наслідки якихось дій. У другому- події викладають не описово, не узагальнено, а наочно, зміст того, що відбувається, передають через жест, рух дійових осіб, увагу читача (слухача, глядача) привертають до подробиць, до частковостей. Епічний спосіб розповіді більш характерний для наукового викладу, сценічний - для образного висвітлення подій. У публіцистиці поєднуються або чергуються обидва способи розповіді. 2. Опис. Усі дослідники наголошують на тому, що описовими називаються тексти, в яких предмети (явища, події") зображують через перелічування ознак (властивостей, рис), характерних для них у певний момент. На початку або в кінці опису дають уявлення про предмет у цілому. Редагуючи описовий текст, корисно виокремити частину, в якій дано загальну характеристику явища, і т. зв. "елементи опису", що характеризують окремі частини цього явища. Звичайно елементи опису наводять за певною системою: за важливістю, послідовністю розташування тощо. Редагуючи описові тексти, треба домагатися того, щоб ознаки, які повідомляють у них, створювали уявлення про предмет у цілому. Треба виключити вступні частини, не пов'язані з основною темою, а також деталі, які захаращують виклад. Є різні класифікації описових текстів. А.Е.Мільчин поділяє ці тексти на аналітичні й синте-
____________ Редагування в засобах масової інформації ______________ тичні. В аналітичному описовому тексті опис іде від загальної характеристики об'єкта до характеристики його окремих частин. Об'єкт спочатку подають у загальному вигляді, а потім аналітично розчленовують на частини. У синтетичному описовому тексті загальну характеристику об'єкта подають після змалювання його окремих частин. Отже, тут частини складаються, синтезуються в ціле. К.М.Накорякова наводить іншу класифікацію. Вона поділяє описи на статичні й динамічні. Динамічними можуть бути описи не тільки предмета в русі, але й предмета нерухомого. Активним у цьому випадку є спостерігач, який привертає нашу увагу до змін, що відбуваються з об'єктом, з предметом опису, надає описові активного характеру своїм ставленням до нього. В описах завжди яскраво виявляється авторська індивідуальність. Мистецтво опису - це мистецтво деталі. Якщо в описах наукових деталь має бути точною, наперед обумовленою, доцільною, то в художній літературі деталь часто тим цінніша, чим вона несподіваніша. Опис дуже насичений риторичними фігурами; читач знайде в ньому порівняння, протиставлення, негативні характеристики, образне узагальнення побаченого, звертання до історії, анафору, риторичне запитання. У синтаксичній структурі переважають строфи номінативного типу, енергійніші, ніж ті, в яких присудки виражені дієсловами. 3. Роздум - це вид тексту, в якому досліджують предмети і явища, виявляють їх внутрішні ознаки, доводять певні положення. Роздуми - це умовиводи, що спираються на конкретні факти. Роздуми виникають унаслідок процесу мислення, коли з одного або декількох висловлювань виводиться інше висловлювання. У роздумах розрізняють тезу (положення, істинність якого доводять), аргументи (судження, що обґрунтовують правильність тези) і демонстрацію (спосіб доведення, тобто послідовність аргументів і зв'язок між ними та тезою). Редагуючи роздум, треба досягати того, щоб теза була відокремлена від аргументів, виключати аргументи, що не стосуються тези, ретельно перевіряти істинність аргументації. Завдання ускладнюється тим, що редактор має справу не з доказами, так би мовити, в чистому вигляді, де всі їх частини лежать на поверхні, а з такими структурами, в яких докази часом відокремлені від тези багатьма абзацами. Цей вид тексту найскладніший і тому вимагає особливої уваги редактора,
АО. Капелюшний ____ Стилістика. Редагування журналістських текстів предметом турботи якого має бути не тільки логічна правильність роздуму, але і його доступність для читача. Насамперед редактор має з'ясувати те, чи справді роздум, який запропонував автор, необхідний. Серед текстів-роздумів виокремлюють два різновиди: дедуктивні (в них рух думки відбувається від загального положення до його обґрунтування або до його демонстрації конкретними фактами) та індуктивні (в них думка рухається від одиничних, часткових фактів до загального висновку, загального положення). 4. Визначення (дефініція). Операція логічного визначення, як відомо, ґрунтується на перелічуванні основних, істотних ознак предметів або явищ. Основна мета визначення - розкрити зміст відповідного поняття, виявити суть певного об'єкта. Принцип перелічування ознак, здавалося б, споріднює визначення й опис як види текстів, але мета їх і характер перелічуваних ознак у них різні. У визначення ми включаємо не звичайні ознаки, хай навіть яскраві й такі, що запам'ятовуються, як це робили підчас побудови описів. У визначення ми включаємо ознаки істотні, характерні для всіх предметів і явищ певного ряду. Такі ознаки можна виявити й сформулювати тільки внаслідок дослідження й узагальнення. Якщо завдання описів - передати безпосередні враження й відчуття спостерігача, то завдання визначень - з'ясувати зміст поняття в узагальненій формі, і праця редактора над ними спирається насамперед на знання логіки. Звичайно визначення вказує на зв'язок предмета (явища) із суміжними щодо нього й на відмінності від них, тобто називає родові й видові ознаки певного поняття. Визначення має бути лаконічним, ясним, точним і встановлювати істотні риси предмета й відмінності від подібних до нього. Воно не може містити замкнутого кола, тобто повторення в тому понятті, яке визначаємо, і в тому, за допомогою якого визначаємо. Обсяг того поняття, яке визначається, має дорівнювати обсягові того, яке визначає. Визначення не повинне бути заперечним (винятком є явища, відсутність у яких певної властивості є їх істотною ознакою). Будувати логічне визначення за допомогою образних засобів не можна. Не можна визначати невідоме через невідоме. Переважна більшість визначень, з якими має справу редактор у ЗМІ, -це визначення т. зв. аналітичні, або реєстраційні. Вони спрямовані на якомога повніше й точніше виявлення змісту, значення того чи іншого терміна. Від аналітичних визначень
____________ Редагування в засобах масової інформації ______________ істотно відрізняються синтетичні. їх завданням є не стільки виявлення змісту відповідних понять за допомогою аналізу останніх, скільки внесення додаткових елементів у значення вживаних термінів, а іноді й уведення принципово нових одиниць наукової чи технічної лексики. Визначення в журналістському тексті може бути відверто поданим і прихованим (контекстуальним). План практичного заняття 1. Різні трактування поняття "вид тексту".
2. Різні класифікації видів текстів. 3. Особливості редагування різних видів текстів. 4. Редагування різних видів текстів на телебаченні 5. Специфічні риси редагування різних видів текстів на радіо. 6. Текст-розповідь і особливості його редагування. 7. Текст-опис і специфіка його редагування в різних ЗМІ. 8. Особливості редагування тексту-роздуму в різних ЗМІ. 9. Специфіка редагування тексту-визначення. Практичні завдання Завдання 8. Знайти в газетах і журналах (рекомендуємо для аналізу газети "Експрес", "За вільну Україну", "Високий Замок", журнали "ПІК", "Універсум) тексти різних видів. З'ясувати особливості редакторської роботи над ними. Завдання 9. Визначити вид тексту. З'ясувати особливості редакторської роботи над ним. Внести до тексту виправлення. 1. Інститутський період став логічним продовженням шкільного. Енергії-через край. Знову блискучі оцінки на іспитах, червоний диплом і аспірантура в результаті. Та ж виняткова активність у всіх можливих напрямах. Вітренко - комсомольський та профспілковий активіст, депутат районної ради. В активі й поїздка до Чехословаччини на студентську наукову конференцію, і перша премія (щоправда, злі язики твердять, що комісія купилася не так на якість доповіді, як на енергію доповідачки). Попри те, Наталя ще встигає вийти заміж і народити дочку. А. О. Капелюшний _____ Стилістика. Редагування журналістських текстів 2. Більшість її непорозумінь з людьми - від невміння поставити себе на місце іншого. Щодо особистої стратегії, уміння керувати собою, самодисципліни -жодних проблем. У цьому плані вона абсолютно самодостатня. Зрозуміти ж позицію іншої людини для Наталі інколи вище її сил. 3. Дитячі фотографії Наталі Вітренко не те щоб вражали - вони створюють легке відчуття неадекватності юного образу дорослому оригіналу. На знімках - миле дівчатко з чарівною усмішкою. Уявити, що за кілька десятків років це янголятко перетвориться в найскандальніший персонаж української політики справді важко, майже неймовірно. Не помітно залізного блиску в очах: на юнацьких фотографіях - мрійлива дівчина, що наче зійшла з кадрів старих радянських фільмів. Комсомолка, відмінниця, красуня... Але доводиться повірити - це та сама Наталя Вітренко (тоді ще Наталя Дубинська), і ближче знайомство з її біографією зайвий раз переконує - всі ми родом з дитинства. (Лобан Ю. Генератор конфліктів // ПІК. -1999. - №20. - С 8-9). 4. Подорож - це вже вакації, їхній початок, дуже важлива їх частина, увертюра, інтродукція, інтрига. Подорож може стати святом: зміна краєвидів, топографічні радощі, час для думання, свобода пересування, великі передчуття недалекого майбутнього. (Андрухович Ю. З вакаційного, антинародного // ПІК. - 1999. - №20. - С 42). Абрамович А.В., Лазаревич Э.А. Практикум по литературному редактированию. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1974. - С. 137-139. Капелюшний А.О. Стилістика й редагування: Практичний словник-довідник журналіста. - Львів: ПАЮ, 2002.- С.10-14.
Мильчин А.Э. Методика и техника редактирования текста. - М.: Книга, 1972. - С.68-85. Мильчин А.Э. Методика редактирования текста. - М.: Книга, 1980.-С. 115-120. Накорякова К.М. Редактирование материалов массовой информации. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. - С.47-85. ____________ Редагування в засобах масової інформації ______________ Партико З.В. Загальне редагування: нормативні основи. -Львів: Афіша, 2001. - С.152-160. Різун В.В. Літературне редагування. - К.: Либідь, 1996. -С123-124. Сикорский Н.М. Теория и практика редактирования. - М.: Высш. шк., 1980. - С.216-223. ny&txigtuylML література gjiji JuuztmoHMji уайдонъ- 8 19 Абетка української політики: Довідник. - К.: Смолоскип, 1998.-230 с Абетка української політики, 2000-2001: Довідник. - К.: Смолоскип, 2001. - 328 с Вибори Президента України '99: 36. нормат. актів. - К.: Юрінком Інтер, 1999. - 80 с Право вибору: списки політичних партій та виборчих блоків: Довідник. - К.: Ващенко; Геопринт, 2002. - 362 с. Хто є хто в Україні: 1999. - К.: КІС, 1999. - 348 с Хто є хто в Україні: 2000. - К.: КІС, 2000. - 576 с Хто є хто в Україні: 2001. - К.: КІС, 2001. - 550 с
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 1090; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.135.247.188 (0.023 с.) |