Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Побут і виховання спартанців.
Спартанська система виховання є (разом з афінською) однією з двох основних педагогічних систем, що сформувалися в епоху класичної Греції, і що зробили вплив на становлення і розвиток всієї старогрецької педагогіки. Образ спартанського хлопчика, що стійко терпів нелюдський біль від захованого за пазухою лисеняти (і померлого, але такого, що не видав своїх відчуттів) нарівні з образом безстрашного царя Леоніда, полеглого з своїми воїнами у Фермопілах, але що не здався персидським завойовникам, назавжди залишиться в пам'яті як зразок мужності і стійкості спартанця - ідеального воїна - захисника Вітчизни. І хай Стародавня Спарта не дала Греції жодного філософа, жоден історик не може дорікнути батьківщині знаменитого спартанського законодавця Лікурга в тому, що її воїни хоч раз показали тил своєму ворогові.Одним з найвідоміших старогрецьких істориків і біографів, що увічнили славу спартанського виховання, є автор знаменитих «Порівняльних життєписів» Плутарх.Що ж є побутом і вихованням спартанців? Виховний процес в Спарті, по Плутарху, починався з самого народження дитини і, по суті, не залежав від волі батька, - «він приносив його в «лесху», місце, де сиділи старші члени філи, які оглядали дитину. Якщо він виявлявся міцним і здоровим, його віддавали годувати батьку, виділивши йому при цьому одна з дев'яти земельних ділянок, але слабких і потворних дітей кидали в «апотети», пропасти біля Тайгета».Коли дитині виповнювалося сім років, він разом з рештою дітей потрапляв в спеціальний загін - «агелу», де діти жили і їли разом, і привчалися грати і проводити час один з одним. Начальником «агели» ставав той, хто виявлявся понятлівєє інших і сміливішим в гімнастичних вправах, що указує на домінуючий вплив фізичного виховання перед інтелектуально-естетичним. Втім, як пише Плутарх, «читанню і листу вони вчилися, але з потреби, інше ж їх виховання переслідувало одну мету: беззаперечну слухняність, витривалість і науку перемагати».Виховання дівчаток в Спарті, відповідно до загальної тенденції розвитку цієї країни, мало відрізнялося від виховання хлопчиків. На першому місці стояли фізична сила і витривалість дівчаток, адже їх готували в матері майбутніх громадян-воїнів. Дівчатка займалися гімнастикою нарівні з хлопчиками, вправлялися в бігу, метанні диска, навіть боротьбі. Оскільки вони повинні були брати участь в релігійних торжествах, їх учили співу і танцям.З віком виховання молодих спартанців ставало суворішим: їм наголо стригли волосся, привчали ходити босими і грати разом, як правило, без одягу. Вони не приймали теплих ванн і не умащалісь пахощами (за винятком декількох днів в році). Спали вони всі разом на ліжках, зроблених з очерету, зібраного власними руками без допомоги ножа.У цьому віці до хлопців «приставлявся ще інший вихователь, «педоном», з числа кращих, гідних громадян, самі ж вони вибирали з кожної агели завжди найрозумнішого і сміливішого в так звані «ирены»». «Іренамі» називалися ті, хто вже більше року вийшов з дитячого віку. Двадцятирічний ірен керував над своїми підлеглими в тренувальних битвах і розпоряджався приготуваннями до обіду. Дорослі хлопці повинні були збирати дрова, підлітки - овочі. Перед самим кінцем навчання молоді спартанці повинні були пройти ще одне випробування - це була так звана «кріптія». Цілий рік молода людина блукала по горах і поділах, ховаючись так, щоб його не можна було знайти, сам здобував собі пищу, спав мало і всяка година була напоготові, щоб ніхто не міг його вислідити і застати зненацька. Успішно відбувши кріптію, юний спартанець міг бути допущений до участі в прийнятих в Спарті сумісних трапезах чоловіків - «фітідіях».Окрім військово-фізичної підготовки молодих спартанців як майбутніх воїнів значна увага приділялася їх етичному розвитку і умінню відрізняти погане від хорошого - як майбутніх громадян.Юних спартанців привчали виражати свої думки колюче, але у витонченій формі і в небагатьох словах - багато що. Виховання спартанця не припинялося з настанням повноліття і обрядом ініціації, і тривало до зрілого віку.Якщо їм не давалося інших наказів, пише Плутарх, вони дивилися за дітьми, учили їх чому-небудь корисному, або ж самі вчилися від людей похилого віку. Адже одне з головних наданих спартанським законодавцем Лікургом своїм співгромадянам переваг– у них було багато вільного часу: Разом з грошима, - пише Плутарх, - зникли в Спарті, звичайно, і всякі тяжби. Ні користі, ні бідності там не стало більше місця, замість них з'явився рівний розподіл достатку, простота ж життя мала своїм слідством безтурботність. Танці, бенкети, обіди, гімнастика, розмови в народних зібраннях поглинали весь їх час, коли вони не були в поході».Ті, кому не було ще тридцяти років, навіть не ходили на ринок; продукти купували їх родичі і друзі. Велику ж частину часу спартанці проводили в гимнасиях і «лесхах», де вони збиралися для бесід один з одним. «Ні про грошові, ні про торгові справи там ніколи не йшло мові, - головним предметом їх розмови була похвала хорошому вчинку і осуд - поганому; але і це вдягнулося в жартівливу, веселу форму і, не ображаючи нікого, служило до виправлення інших і наставляло їх».
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-27; просмотров: 1611; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.189.2.122 (0.004 с.) |