Noun plural formation (Множественное число имен существительных) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Noun plural formation (Множественное число имен существительных)



1. Множественное число имен существительных образуется, как правило, путем прибавления окончания – s.

student – student s parent – parent s aunt – aunt s cousin - cousin s

2. Если слово оканчивается на –y, то прибавляется окончание –es и y меняется на i.

bab y – bab ies famil y – famil ies university – universit ies

Но! Если перед y идет гласный звук - прибавляется окончание –s.

d ay – day s b oy – boy s t oy - toy s

3. Если слово оканчивается на -sh, -ch, -s, -z, -x, прибавляется окончание –es.

cla ss – class es bo x – box es wat ch - watch es

4. Если слово оканчивается на -f или –fe, то во множественном числе эти окончания заменяются на –ves.

li fe – li ves hal f – hal ves

Но! chief – chief s roof – roof s belief - belief s

5. Слова, оканчивающиеся на –о, образуют множественное число по-разному.

echo – echo es hero – hero es potato – potato es

auto – auto s kilo – kilo s photo – photo s

mosquito – mosquito s / mosquito es zero – zero s / zero es

6. Некоторые заимствованные слова перенесли способ образования множественного числа из своих языков в английский.

analys is – analys es bas is – bas es dat um – dat a cris is – cris es

stimul us – stimul i thes is – thes es medi um – medi

ind ex – indi ces / inde xes

7. Некоторые имена существительные имеют стандартные формы образования множественного числа.

m a n – m e n wom a n – wom e n child – child ren ox – ox en

m ou se – m i ce f oo t – f ee t g oo se – g ee se t oo th – t ee th

8. Некоторые имена существительные имеют одинаковую форму для единственного и множественного числа.

deer fish sheep fish means series species

Remember! Сложные случаи образования множественного числа имен существительных даны в словаре.

Rewrite all the nouns from the text and give their singular and plural forms.

Insert the plural form of the nouns given in brackets as in the example.

Example: My _____ (parent) are both doctors. – My parents are both doctors.

a) In summer, we have many bright _____ (day).

b) We usually have three _____ (class) a day.

c) Our _____ (life) are wonderful.

d) He takes a lot of _____ (photo) during his trips.

e) The _____ (datum) he collected are very useful.

f) A man has two _____ (foot).

g) In the forest, there are many _____ (species) of birds.

 

Dialogue

Listen to the dialogue.

Olga Victor, where are you from?

Victor I am from Moscow. And you?

Olga I come from Ufa, but my family lives in

Sterlitamak.

Victor Is it so? Mmm - do you have any brothers or sisters?

Olga Yes, I have two sisters and two brothers. How about you?

Victor I have only one sister. She lives in Samara.

Olga Really?! My uncle also lives there.

Victor Oh, how interesting! It is a small world!

 

Read the dialogue in pairs. Think why some of the words in italics take the –s ending and some don’t. Reproduce the dialogue changing the cities and family members.

Grammar

Present Simple (Настоящее простое время)

  Action (Действие)
The sun rises in the east. Stars shine in the night. факт
I get up early in the morning. Maria studies hard. I play footfall in summer. We play ice-hockey in winter. привычное или ежедневное действие (always, usually, often, sometimes, never, every day, every year)

 

Verb patterns: I and II person (Образование для 1-го и 2-го лица)

     
Утвердительное Отрицательное Вопросительное
I like ice-cream.   We likeice-cream.   You like ice-cream. I don’t (do not) like ice-cream. We don’t (do not) like ice-cream. You don’t (do not) like ice-cream Do I like ice-cream? Dowe like ice-cream? Do you like ice-cream?

 

   

 

Remember! · Время Present Simple в 1-м и 2-м лицах (I, we, you - я, мы, ты, вы) образуется от первой формы глагола-сказуемого. · При построении вопросительных и отрицательных предложений в 1-м и 2-м лицах требуется вспомогательный глагол do.  
 
     

14 Practice oral exercises. Repeat the sentences, using the words given in brackets in place of ice-cream.

I (don’t) like ice-cream. (chicken, beef, pork, veal, turkey, lamb, prawn, crab, fish)

We (don’t) like ice-cream. (orange, melon, strawberry, cherry, blackcurrant, peach, banana)

You (don’t) like ice-cream. (cucumber, carrot, tomato, potato, cabbage, onion, peas)

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-24; просмотров: 275; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.220.178.207 (0.005 с.)