Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Філософія техніки: становлення та предмет вивчення
Філософія, переймаючись найзагальнішими, фундаментальними проблемами, тривалий час не потребувала вивчення проблем техніки. Тому філософія техніки — одна з наймолодших гілок філософського знання. Учені-філософи не лише вважали, що ці проблеми не варті уваги, але й розглядали техніку як таку, що не є складовою предметного поля філософії. Однак, деякі з них (Арістотель та інші) приділяли увагу техніці як природознавці та винахідники. При цьому соціальні проблеми, породжені технікою, з давніх-давен ставали предметом філософської рефлексії (Лао-цзи вже у VI ст. до н. е. засуджував використання нових знарядь праці, тобто технічний прогрес), але тут досліджувалося саме суспільство, а не техніка як самостійний феномен. І лише з усвідомленням того, що техніка в сучасному суспільстві є однією із загальних детермінант, виникає справжня зацікавленість у філософському дослідженні власне техніки. _________________________________________________________ Перші праці, присвячені філософському розумінню проблеми техніки, вийшли у світ понад сто років тому. Книгу філософа-антрополога Е. Каппа «Засади філософії техніки», яку й прийнято вважати початком систематичного філософського опанування проблем техніки, надруковано в 1877 р. У 1897 р. у Франції А. Еспінас розробив загальну теорію техніки, що спиралася на філософські засади й категорії. На межі ХІХ-ХХ ст. виходять праці відомого російського інженера П. Енгель-Мейєра «Теорія творчості» (1910 р.) та «Філософія техніки» (1913 р.), а також англійських філософів, які розробляли технічну проблематику. Однак, це були окремі, розрізнені дослідження. До Другої світової війни внесок техніки в цивілізацію лише оптимістично схвалювався, а безперервний технічний прогрес здавався чимось навіки даним і таким, що утверджує ідею панування людини над природою. Справжня зацікавленість у філософському тлумаченні проблем тех- СИСТЕМАТИЧНИЙ КУРС ФІЛОСОФІЇ ніки почалася із всесвітніх філософських конгресів у Відні (1968 p.), у Варні (1973 р.) та в Дюссельдорфі (1978 p.). З того часу кількість друкованих праць, присвячених цій проблематиці, почала стрімко зростати, хоча й пізніше висловлювалися сумніви щодо філософських проблем техніки. __________________________________________________________________________
Такі думки живилися й тим, що західна філософська традиція звикла розглядати техніку як ремесло, практичне застосування накопичених знань. Із технікою пов'язувалась обмежена щодо інтелектуального змісту діяльність, що не варта філософського дослідження, а філософія розглядалась як частина царства духу, який протистоїть практичній діяльності, заснованій на інтуїтивному вмінні робити щось. «Долею філософії, — писав І. Блю-менберг, — стало положення про можливість нею самою обстоювати власну субстанційність лише за умови виступу проти «техніки» в широкому її значенні». Водночас тенденція розглядати людину винятково як animal rationalis (тварину раціональну) утверджувалася завдяки тому, що марксистська традиція, яку не сприймали на Заході, приділяла техніці як частині так званих продуктивних сил суспільства підвищену увагу, наголошуючи, що саме рівнем їх розвитку й визначається рівень суспільного, культурного та морального прогресу людства. Це викликало протидію на Заході, що мало наслідком нехтування філософським аналізом техніки. Філософія техніки — галузь філософського знання, предметом дослідження якої с феномен самої техніки та її вплив на процеси життєдіяльності індивіда і суспільства загалом. Лише з усвідомленням суперечності між традиційною ідеєю нескінченного прогресу та близькістю «меж зростання», характерної для 60-х років XX ст., філософія техніки виразно утверджується як окрема гілка філософського знання й одразу ж наштовхується на неминучі труднощі, внутрішньо властиві предмету дослідження. Техніка в історії людства Техніка та технологія в Історії людства починається відтоді, коли люди стали використовувати штучні знаряддя ручної праці. Грецьке слово «техне» в перекладі українською мовою означає мистецтво, майстерність, уміння. Його вживали вже Платон та Арістотель, аналізуючи штучні знаряддя праці. Вихідним моментом техніки є природні продуктивні органи людини, передусім руки. Доповнення, підсилення, заміщення природних робочих органів людини мають Розділ 10 • Філософія техніки певну соціальну детермінацію, яка реалізується через використання природи та втілення в природних тілах трудових функцій.
Створений людиною об'єкт називають артефактом (лат. artefactum — штучно зроблений). Техніка є сукупністю артефактів, але таке їх трактування дає лише перше уявлення про неї. Техніка — сукупність створених засобів і знарядь виробництва, а також заходи та операції, вміння та майстерність здійснення трудового процесу. Мета і функція техніки — перетворювання природи та суспільства згідно з цілями, які ставлять люди, що мають певні потреби та бажання. Отже, техніка є невід'ємною складовою людського існування. ________________________________________________________ Техніка сама собою не є метою. Вона набуває цінності лише як засіб. Можна розглядати техніку і як самостійний феномен, однак, ця самостійність певною мірою відносна: техніка органічно залучена до контексту соціального буття та свідомості, є основою цивілізації, перебуває у вирі історичного часу й постійно прогресує. Історичний шлях людини нерозривно пов'язаний з ускладненням та розвитком техніки, яка подолала довгий шлях, перш ніж сягнула нинішніх висот. У доіндустріальному суспільстві техніка була ремеслом, що засновувалося на процесі диференціації та спеціалізації робочих знарядь. Технічне вміння передається від майстра до учня в межах ремісничо-цехової організації праці. Таке вміння та знання були здобутком замкненого кола осіб і не отримували відповідної суспільної оцінки. Проте людська історія здебільшого визначається розвитком техніки і певною сукупністю підвладних для певного суспільства аналогій. Необхідність підвищення продуктивності праці зумовила функціональний поділ знарядь праці. Кожний новий інструмент призначався для виконання однієї або кількох виробничих операцій, а кількість цих операцій зменшувалася порівняно із застосуванням попереднього інструмента. Однак, аж до промислової революції техніка та технологія не мали того загальноуніверсального й детермінуючого характеру, якого вони набувають у Новий час, а особливо — у новітні часи. _________________________________________________________ Цивілізації, які змінювали одна одну до Нового часу, різнилися своїми базовими характеристиками. Вони могли сповідувати різні релігії, їхні цінності та мотивації, могли бути діаметрально протилежними, але всі використовували в повсякденному житті той самий перелік технічних засобів, що є комбінацією механізмів, які були відомі ще в прадавні часи. Колесо, клин, важіль, блок, гвинт — є основою технічного арсеналу всіх відомих історії
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 199; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.228.178 (0.01 с.) |