Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Естетична діяльність і сфери її виявлення.
Серед естетичних понять і категорій, які людство створило протягом століть завдяки розмаїттю естетичних взаємин особистості і дійсності, основною є категорія естетичної діяльності як специфічної здатності людини та людства перетворювати дійсність «за законами краси». Ця діяльність пов'язана з будь-якою людською діяльністю, проте має ряд особливостей. У будь-якій утилітарній діяльності (індивідуальній, колективній) є елементи загальнолюдського значення, змісту, сенсу, які відтворюють загальнолюдську цінність діяльності. Кожен, хто має естетичну свідомість, свідомо або несвідомо працює, діє, оцінює діяльність у взаємодії зі своїми естетичними уявленнями. Тому на ступінь естетичної забарвленості будь-якого виду діяльності справляє істотний вплив: і якість естетичного смаку; і зміст естетичного ідеалу; і розвиненість естетичного почуття, емоцій та уявлень суб'єкта діяльності. 1. матеріальний світ, який задовольняє потреби індивіда; 2. світ культури, в якому відбувається життя людини і розкриття багатства її творчих можливостей. Естетична діяльність породжена трудовою діяльністю та існує як її частина. Тому необхідно враховувати, що естетична діяльність — це складова суспільної практики, завдяки якій розвивається творчість і свідомість та естетичне споживання; естетична діяльність — це істотна властивість будь-якої соціальної діяльності, що створює довершену річ, досконалий твір, породжує ідеї. Проте, естетична діяльність це й окремий вид діяльності, що існує самостійно, де безпосередньо та в основному розв'язуються естетичні завдання. Суспільно-історична практика стала основою виникнення і розвитку здібностей людини перетворювати світ за законами краси, а тим самим і формувати в собі власні естетичні почуття і переживання, смаки й ідеали. Тому, коли ми спробуємо визначити, де, коли і як проявляється естетична діяльність людини, то виявиться, що в її житті нема такої ділянки, сфери, де б вона не була присутньою. Естетична діяльність співвідносна з усіма видами людської діяльності, внутрішньо неоднорідна, її існування залежить від розвиненості естетичної потреби, від здатності особи перетворювати світ за законами краси, від того, чи достатньо естетичних знань, умінь і навичок, а також від наявності умов, за яких ця діяльність здійснюється. Завдяки певним обставинам якості і потреби особи можуть формуватись або реалізовуватись. Головне, що для здійснення такої діяльності потрібна естетична мета, а також її співвідношення з характером перетворюваного предмета.
Мета власне естетичної діяльності не пов’язана зі створенням предметів, об’єктів, що мають утилітарне призначення. За винятком архітектури і декоративно-прикладного мистецтва це мистецька або художня діяльність. І тут виникає досить складна проблема, яка стала дискусійною. Дискусії точаться навколо трьох точок зору: 1) естетична і художня діяльність тотожні (проте не кожний одяг або меблі може вважатись твором мистецтва, тобто не завжди результат естетичної діяльності має певний художній образ); 2) естетична і художня діяльність існують паралельно, це різні види діяльності (проте дуже часто і в історичному і сучасному пані естетична діяльність може перетворюватись у художню, приймаючи найдосконаліші форми); 3) естетична діяльність ширша за художню, бо результатом її стають не лише мистецькі твори, а й засоби виробництва, предмети побуту тощо (проте це також не зовсім вірно, адже художня діяльність не вичерпується лише естетичним змістом, бо це творчість і за законами краси, і законами добра, і справедливості тощо). Отже однією з форм естетичної діяльності є мистецтво, де естетичний компонент домінує, де предмет не має іншого застосування, крім естетичної насолоди. Форма створених людиною матеріальних предметів і процесів має суспільний сенс і суспільну цінність. Процес напрацювання людиною здібності діяти доцільно розтягнувся на довгі тисячоліття, проте він розвивався по висхідній, дозволивши людству створити багатство світу культури, багатоманітність її форм і розвити в людині його здібність до такого ступеню, коли вона вже могла вільно творити в рамках історично обумовлених потреб. Звичайно, цей процес не усвідомлювався людством достатньо довго, тому що людина творила, передовсім, для задоволення своїх матеріальних потреб.
Мистецтво, що культивувало лише естетичні потреби, виділилось з матеріальної практики порівняно пізно – відносна бідність суспільства не дозволяла йому утримувати людей, що працювали лише на задоволення духовних потреб. Проте вже у давніх цивілізаціях утилітарні предмети, що створювались для матеріальних потреб людини, але мали досконалу форму, цінувались за свої естетичні якості. Про це свідчать знайдені в похованнях вождів племен, царів і фараонів предмети вжитку, одягу, меблі, домашнє знаряддя, які мали слугувати померлим у потойбічному житті, що дійшли до нас із давнини. Коли людство, що вийшло з періоду збиральництва і мисливства, почало займатись відтворюваним господарством, були винайдені технічні пристосування, застосування яких значно збільшило продуктивність праці, що в свою чергу вивільнювало час у трудовому процесі для вдосконалення майстерності і фантазії. Предмети ремісничої діяльності ставали все більш різноманітними і витонченими. Вони почали доповнюватись елементами, що безпосередньо не впливали на утилітарну функцію предмета. Слово “ремісник” зараз застосовують іноді у зменшуваному смислі, позначаючи ним людину, котра працює в мистецтві з корисливих мотивів, а не з натхнення, бажання висловитись і реалізуватись. Але по відношенню до ремісників минулих епох це було б несправедливим, тому що справжнім художником тільки і міг бути ремісник. В процесі праці він сполучав дві функції: духовну діяльність по відтворенню задуму твору (пошук оригінальної форми, підбір відповідного матеріалу, палітри фарб, прийомів (обробки) і фізичну роботу по безпосередньому виробництву предмета. Синкретичний (одночасний) процес діяльності, де ще не було розподілу на фізичну і розумову працю і закріпленні її за різними індивідами, мав значний творчий потенціал, піднімаючи значну частину ремесла на рівень мистецтва. Саме такий повноцінний, всебічний характер праці створив передумови для розквіту мистецтва в античній Греції та Римі. Формування буржуазного способу виробництва в наступні епохи з розподілом праці на окремі операції і наступні передачі їх машинам докорінно змінили характер праці, виключивши з нього естетичний момент, зробивши робітника простим додатком до машини. Але вже в давні часи античності з середовища ремісників виділились окремі митці, які займались лише творчістю, стали художниками в повному розумінні цього значення. Технічний прогрес, що все більше удосконалював виробництво, має характер протиріччя, створюючи багатство матеріальне і збіднюючи саму людину. Сучасний рівень науки і техніки вже створив передумови для заміни людини на багатьох операціях автоматами і роботами. Дуже часто, коли говорять про естетизацію виробництва, мають на думці передовсім створення відповідних умов: пристосування приміщень, освітлення, зменшення шуму, забруднення повітря тощо, але естетизація виробництва – набагато складніше завдання. В першу чергу це внесення творчого елементу в трудовий процес, зменшення репродуктивної діяльності тощо. Проте це завдання може вирішити загальний розвиток науки, техніки і технології. Допомагає естетизувати виробництво дизайн.
Дизайн. Наприкінці ХІХ – початку ХХ століття з’явився новий вид мистецтва – дизайн – мистецтво художньої організації простору, оформлення предметів обстановки, технічних виробів, товарів, реклами, одягу. Художники почали відігравати важливу роль у багатьох галузях промислового виробництва. За визначенням у словнику “Естетика” дизайн (від англ. слова – проект, креслення) – вид міждисциплінарної художньо-технічної діяльності по формуванню предметного середовища. Елементи предметно-просторового середовища виготовляються індустріально, вони мають високі споживчі властивості й естетичні якості. Дизайн формує гармонійне середовище житлової, виробничої і соціально-культурної сфер. До об’єктів дизайну відносяться промислові вироби (виробниче обладнання, побутова техніка, меблі, посуд, одяг); елементи і системи міського, виробничого і житлового середовища; візуальна інформація; функціонально-споживчі комплекси тощо. В зв’язку з цим розрізняють такі види дизайну: дизайн промислових виробів, дизайн середовища (в тому числі дизайн інтер’єру і меблів), графічний дизайн,, дизайн соціо-культурної сфери (в тому числі дизайн одягу) та ін. В середині кожного з названих видів можлива також спеціалізація дизайну. Особливість дизайнерської діяльності полягає у специфічному естетичному засобі цілісного осмислення і формування об’єктів. Дизайн має справу з формальними якостями предмета, під якими розуміє не лише особливості його зовнішнього вигляду, але й структурні зв’язки, що надають йому необхідної функції і композиційної єдності. В дизайні злиті два напрямки: 1. від функції до форми; 2. від форми до функції. Для створення цілісного об'єкта потрібні глибокі знання основних законів і тенденцій розвитку економіки, виробництва, споживання, а також розуміння духовних потреб суспільства. Базою дизайну є наукові основи моделювання об'єкта, де наукові принципи поєднуються з художніми в проектному образі і знаходить застосування в інших галузях суспільної діяльності.
Розвиток дизайну тісно пов’язаний з пластичними мистецтвами: архітектурою, скульптурою, живописом, орнаментикою. Дизайн використовує досягнення пластичних мистецтв, споживає ідеї історії мистецтва. Методом дизайну є художнє конструювання. Вонопередбачає висунення нової художньо-проектної ідеї та розробку нової функціональної структури. Надзадачею дизайнера є створення таких об’єктів, які б 1) досконало виконували своє практичне призначення; 2) були зручним та безпечними в процесі експлуатації, тобто задовольняти вимоги ергономіки; 3) були естетично виразними, тобто мати інформаційно-виражальну форму і 4) були цілісними композиційно. Щоби створити композиційну цілісність, дизайнер повинен використовувати можливості ритму, кольору, масштабу, співвідношення світла та тіні, пустоти та об'єму у поєднанні з особливостями звукового оформлення, освітлення тощо. Дизайн повинен також відповідати і соціальному призначенню. Для цього створювані предмети промислового виробництва мають «задовольняти утилітарні й естетичні потреби людини», тобто повинні стати достойними посередниками між виробниками та споживачами. Дизайн як найбільш розвинута та усвідомлена галузь людської діяльності має теоретичне підґрунтя. Так, з 80-х років ХХ століття знайшла розвиток і стала домінуючою ідея проектної культури. Під поняттям «проектна культура» мається на увазі осягнення цілого комплексу засобів і форм організованої проектної діяльності, яка завдяки інституціональному підходу (див. Словник) функціонально пов'язана із системами управління, планування і є особливого роду виробництвом проектної документації, у мові якої передбачається бажаний результат дій і образ майбутнього об'єкта — речі, предметного середовища, системи діяльності тощо. Мода. Мода – це форма зовнішньої культури, що періодично виникає, повторюється та частково змінюється під впливом багатьох соціальних факторів. Це можуть бути економічні, соціально-психологічні, культурологічні, моральні, естетичні фактори. Для моди є характерними такі аспекти: 1. швидка зміна форм; 2. відверта відносність, умовність модного смаку; 3. деспотизм, що висловлюється у повному запереченні попереднього і нав’язуванні нових форм, що не завжди мають раціональне пояснення. Мода спирається на наслідування, нав’язування, масове психічне зараження. Мода – феномен соціальний, тому що вона дає зовнішнє оформлення: костюм, танці, манера поведінки, форми побуту тощо. Мода побутує в стихії форми і тому підвладна естетичному судженню з боку краси і смаку. Якщо говорити про сьогоднішній день, то суспільство ХХІ ст., здається, знайшло можливість гармонійного сполучення вимог до людського тіла, з одного боку, і одягу, прикрас, косметики, що оформлюють його, з іншого. Масовий спорт, вимоги суспільства до фізичної досконалості своїх членів є найважливішим естетичним завоюванням, оскільки за всім цим стоїть високе гуманістичне завдання продовження активного, здорового і радісного життя людей, де фізична краса людини є запорукою її повноцінного соціального життя. Разом з тим мистецтво косметики і одягу дозволяє, у певних випадках ховати, робити непомітними недоліки зовнішності.
Зовнішній вигляд людини, вміння виразити через нього свій внутрішній світ, виявити, продемонструвати свою індивідуальність є важливим елементом естетичної культури особистості. Треба при цьому завжди пам’ятати, що зовнішній вигляд людини є не лише його особистою справою, що це передовсім умови взаємного спілкування, що вимагають поваги до суспільних ідеалів, правил і норм, які встановлені впродовж певного часу створення свого зовнішнього вигляду нам видається дуже суттєвою сферою естетичної діяльності людини. Звичайно, кожен з нас від природи наділений обличчям і фігурою, ми не самі шиємо собі одяг і взуття, але це зовсім не знімає відповідальності людини за свій зовнішній вигляд. Адже ніхто, крім нас, не знає наші якості і здібності, ніхто крім нас не може сформувати гарну фігуру. Але для цього треба бути художником, здібним створити гармонійний індивідуальний вигляд.
Людство в ході суспільної практики удосконалює суспільні відносини, прагнучи до їхньої гуманізації, доведення до істинної людяності, гуманізму. В цій сфері естетичне органічно поєднано з моральним, так само як і у предметній діяльності поєднане естетичне й утилітарне. Ось чому людство, виробляючи ідеал особистості, передбачає розвиток в ньому фізичної досконалості, високих моральних якостей, і розвиненої естетичної свідомості. Вже антична естетика виробила уявлення про такий напрямок людського розвитку, визначивши його словом, яке не перекладається, “калокагатія”, що означає гармонію зовнішнього і внутрішнього, що є умовою краси людини. Цілісність людської особистості, велич її душі, висока культура поведінки залишаються і до сьогоднішнього часу ідеалом гармонійного благородства, тим орієнтиром індивідуального самовдосконалення, до якого повинна прагнути кожна людина. У висновку можна зазначити, що естетична діяльність пронизує всі сфери й галузі людської діяльності, намагаючись зробити їх естетично досконалими, прагнучи завдяки гармонії наблизитись до здійснення ідеалів краси, піднести саму людську суб'єктивність. Ми з вами будемо в процесі вивчення дисципліни вивчати кращі твори мистецтва, архітектури, декоративно-прикладного мистецтва й дизайну впродовж історичного розвитку людства. Тому доцільним буде познайомитись ще з одним визначенням: Мистецтво є вищою формою естетичного опанування дійсності, і естетична наука розглядає та аналізує загальні закони мистецтва, його предмет, основні структурні елементи: художній образ, зміст, форму, стиль, метод, функціональні можливості тощо. З усіма цими теоретичними поняттями ми будемо знайомитись в наступних темах.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 431; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.134.78.106 (0.026 с.) |