Пм. 15. 03 зарубіжна література 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Пм. 15. 03 зарубіжна література



Плани практичних занять

Самостійні роботи

Індивідуальна робота

з дисципліни

 

ПМ. 15.03 ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

для студентів IV курсу

групи Ж-41

напряму підготовки: 6.030301. Журналістика

 

Розробники: к. філ. наук, доц. Кушнірова Т.В.,

Асист. Зубенко О.А.

 

 

Полтава − 2013


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1

ТЕМА: «Театр абсурду» Е. Йонеско («Носороги», «Голомоза співачка»).

МЕТА: з’ясуватифілософсько-естетичнізасади «театру абсурду» як авангардистського явища ХХ ст., дослідити особливості «драми абсурду» Е. Йонеско.

ПЛАН

1. Модерністські й неоавангардистські тенденції в драматургії ІІ пол. ХХ ст. «Театр абсурду» як явище неоавангардизму, історико-культурні передумови його розвитку у 50-60 рр. ХХ ст. Характерні ознаки абсурдської драми Е. Йонеско.

2. Зображення духовної та інтелектуальної спустошеності сучасного суспільства – провідна тема п`єс Е. Йонеско. Особливості п’єси «Голомоза співачка».

3. Проблема втрати індивідуальності під тиском масової свідомості у п’єсі «Носороги». Символічний сенс назви твору.

4. Система образів твору.

5. Художньо-стильові особливості п’єси (руйнація звичайної логіки дії, ексцентричність сюжету, абсурдність діалогів, гра слів, використання гротеску тощо).

6. Значення творчості Е. Йонеско.

 

Література

 

1. Алексєєнко Л. Методичні матеріали до уроку за „Носорогами” Е. Йонеско // Зарубіжна література. – 2002. – № 11 (березень). – С. 21.

2. Волощук Е.Из истории болезней духа ХХ века: «Носороги» Э. Йонеско // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. - № 3. – С. 50-52.

3. Волощук Е. ХХ век в зеркале театра Э. Йонеско // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2002. – № 1. – С. 7-10.

4. Волощук Е. Человек изумленный (театр Йонеско) // Зарубіжна література. – 2002. – № 11 (березень). – С. 12-20.

5. Горідько Ю.Л. «Драма абсурду»: стильові особливості п`єси Е. Йонеско «Носороги» // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2001. - № 9. – С. 52-54.

6. Діброва В.Шляхи театрального авангарду: Ежен Йонеско (Про творчість французького драматурга) // Всесвіт. – 1988. – № 10. – С. 122-125.

7. Ежен Йонеско // Французька п`єса ХХ століття. Театральний авангард. Збірник / Упоряд. О. Буценко; Передм. В. Скуратівського. – К.: Основи, 1993. – С. 411- 412.

8. Скуратівський В. Французька драма в нашому столітті // Французька п`єса ХХ століття. Театральний авангард. Збірник / Упоряд. О. Буценко; Передм. В. Скуратівського. – К.: Основи, 1993. – С. 5- 15.

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №2

ТЕМА: Філософсько-символічний зміст повісті-притчі Е. Хемінгуея «Старий і море»

МЕТА: визначити у чому полягає новаторство прози Е. Хемінгуея (на прикладі твору «Старий і море»). Розкрити символіко-притчовий зміст повісті «Старий і море», простежити сюжетно-композиційні та художні особливості.

ПЛАН

1. Життєвий та творчий шлях Е. Хемінгуея.

2. Життєподібний сюжет і філософсько-символічний зміст повісті «Старий і море». Гуманістичний пафос твору. Проблематика повісті-притчі. Жанрова своєрідність.

3. Духовний світ старого Сантьяго. Характеристика образів твору.

4. Людина і природа у творі.

5. Символіка повісті-притчі «Старий і море». Поняття про хемінгуеївський стиль («принцип айсберга», лаконізм тощо). Сенс фіналу твору.

6. Вплив Хемінгуея на розвиток художньої прози ХХ століття. Новаторство його прози.

 

Література

1. Анастасьев Н. А. Творчество Э. Хемингуэя. – М., 1981. – С. 85-111.

2. Глущенко Г. «Гімн людині» чи щось інше? // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2004. - № 9. – С. 18-23.

3. Гордєєва Л. В. «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки…» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2004. - № 9. – С. 15-17.

4. Денисова Т. Н. Секрет айсберга: О художественных особенностях прозы Э. Хемингуэя // Литературная учеба. – 1980. - № 5. – С. 202-207.

5. Затонський Д. Е. Хемінгуей – письменник і людина // Вікно в світ. – 1999. - № 6. – С. 6-26.

6. Кашкин И. Эрнест Хемингуэй. – М., 1966. – С. 222-231.

7. Лидский Ю. А. Творчество Э. Хемингуэя. – К., 1973. – С. 12-75.

8. Тураев С.В Изучение зарубежной литературы в школе – М.: Просвещение, 1982.

9. Уліщенко В. В. Зарубіжна проза ХХ ст. в школі: Філософія модернізму та постмодернізму. Біографії письменників. Методика аналізу художніх творів. – Х., 2002. – С. 122-151.

10. Хемингуэй Э. Избранное – М.: Просвещение, 1984.

11. Хемингуэй Э. Кредо человека // Иностранная литература. – № 2. – 2000. – С.56-61.

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №3

ТЕМА: Філософська фантастика Р. Бредбері. «451º за Фаренгейтом», «Посмішка»

МЕТА: простежити філософський характер наукової фантастики Р. Бредбері. З’ясувати сутність попередження письменника про духовну деградацію людства. Визначити цінність книги як одного із найважливіших способів збереження культури.

ПЛАН

1. Життєвий і творчий шлях Р. Бредбері.

2. Роман-антиутопія «451º за Фаренгейтом» як попередження автора про загрозу науково-технічного прогресу майбутньому людської цивілізації при втраті духовності. Проблематика твору.

3. Образно-символічний світ повісті Р. Бредбері «451º за Фаренгейтом». Етапи духовної еволюції Гая Монтега. Характеристика образу Клариси.

4. Абсурд бездуховного існування людей у романі.

5. Філософський зміст оповідання Р. Бредбері «Посмішка».

6. Художній світ Р. Бредбері: традиції і новаторство.

 

 

Література

 

1. Арсеньева О.Г. Фантастика Р. Бредбери // Историко-литературный сборник. – Л., 1966. –

2. Бредбери Р. Дело моей жизни // Техника молодежи. – 1980. - № 7.

3. Бредбері Р. «Ми – частка космосу» (розмова з Р. Бредбері) // Всесвіт. – 1990. - № 8. –

4. Владко В. Американська наукова фантастика і «Марсіанські хроніки» Р. Бредбері // Всесвіт. – 1962. - № 6. – С. 86-91.

5. Назарець В. М. Володар мрій // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2004. - № 9. – С. 28-33.

6. Пулина Г.А. Урок по роману Р. Бредбери «451 градус за Фаренгейтом» // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2001. - № 5-6. – С. 22-26.

7. Размахина В. Социальные истоки и проблематическая функция романа-предупреждения // Проблема социального прогнозирования. – Вып. 3, Красноярск, 1977. – С. 147-154.

8. Скурогатов В. И. О творчестве Р. Брэдбери // Брэдбери Р. О скитаниях вечных и о земле. – М., 1988. – С. 647-653.

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №4

ПЛАН

1. Життєві та творчі віхи Кобо Абе.

2. Філософський роман-притча. Основні ознаки та особливості жанру.

3. Проблеми відчуженості, духовної й фізичної самотності людини в сучасному їй суспільстві (на прикладі творчості Кобо Абе («Людина-коробка»)).

4. Філософський роман Кобо Абе «Жінка в пісках». Основна проблематика, філософський зміст твору.

5. Образ Нікі Дзюмпея.

6. Образ жінки та жителів села.

7. Символіка романів Кобо Абе.

8. Переплетення фантастичного і реального у зображенні зла, дисгармонії духовного життя і людських взаємин, які панують у суспільстві.

9. Проблема духовної і фізичної свободи у романі. Проблема вартості кожної людини у суспільстві, її обов’язку перед іншими людьми

 

Література

1. Анциферов М. Функция фантастики в произведениях Кобо Абэ 50-х годов // Вопросы нац. специфики произведений зар. лит. Х1Х-ХХ веков. – Иваново, 1979.

2. Гривнін В. Новий роман Кобо Абе // Всесвіт. – 1975. – № 6.

3. Гривнин В. Кобо Абэ – писатель и драматург / Кобо Абэ. Пьесы. – Москва, 1975.

4. Гривнин В. Трилогия Кобо Абэ // Ин. лит. – 1969. – № 10.

5. Гривнин В. Творческий поиск Кобо Абэ //Абэ К. Женщина в песках. – Москва, 1987.

6. Злобин Г. Дорога к другим – дорога к себе / Кобо Абэ. Женщина в песках. Чужое лицо. – Москва, 1969.

7. Палиевский П. Путь к преодолению // Ин. лит. – 1966. – № 5.

8. Рехо К. Современный японский роман. – Москва, 1977.

9. Федоренко Н.Т. Кобо Абэ. Впечатления и мысли / Кобо Абэ. Избранное. – Москва, 1988.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №5

ПЛАН

 

1. Постмодернізм як один з найзначніших напрямів мистецтва кінця ХХ ст. Його філософсько-естетичні засади, етапи розвитку, представники.

2. Життєвий шлях М. Павича. Загальний огляд творчості письменника.

3. Лейтмотиви оповідання «Дамаскин».

4. Характеристика образів твору. Історичні прототипи.

5. Морально-філософські проблеми оповідання.

6. Втілення в оповіданні «Дамаскин» М. Павича рис постмодернізму (гра письменника з текстом та читачем; гіпертекст; «відмова від монопольного права автора на істину»; «віртуальний історизм» тощо).

7. Художні особливості твору.

 

Література

 

1. Гук З. Постмодерністські експерименти у «Хозарському словнику» Милорада Павича / З. Гук // Проблеми слов’янознавства. – 2003.– Вип. 53. – С.120-127.

2. Ковбасенко Ю.І. Архіпелаг «Павич», острів «Дамаскин» / Ю.І. Ковбасенко // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2003. – №12. – С.33-49.

3. Ковбасенко Ю.І. Література постмодернізму: По той бік різних боків / Ю. Ковбасенко // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. – №5. – С.2-12.

4. Кузнецов И. Регулярный парк сновидений. По следам Милорада Павича. Фрагменты словаря / И. Кузнецов // Иностранная литература. – 1995. – № 12. – С.223-233.

5. Павич М. Интервью // Журнал Сумбур. Личности. – 2002. – 19 июня. – Режим доступа: http://smbr.ru/lc/mp.htm.

6. Павич М. Дамаскин / М. Павич; [пер. з серб. О. Микитенко]. – Режим доступа: http://ae-lib.org.ua/texts/pavic_damaskin_ua.htm.

7. Павич М.Початок і кінець роману / М. Павич // Ї: незалежний культурологічний часопис. – 1999. – Ч.15. – С.63–67.

8. Павич М. Хозарський словник: роман-лексикон на 100 000 слів / Мілорад Павич; [пер. з серб. Ольга Рось]. – Львів: Класика, 1998. – 279 с.

9. Шадріна Т.В. Специфіка діалогу між автором та читачем у літературі постмодернізму / Т. В. Шадріна // Держава та регіони. Серія: Гуманітарні науки. – 2008. – № 1. – С.13-17.

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №6

ПЛАН

1. Життєвий та творчий шлях У. Еко.

2. Жанрові особливості роману «Ім’я троянди» (історичний, пригодницький, детективний).

3. Риси постмодернізму в романі У. Еко «Ім’я троянди»:

а) іронічний ґатунок центрального конфлікту в романі. Постмодерністське переосмислення відомого сюжету в романі У.Еко «Ім’я троянди»;

б) діалог автора і читача у постмодерністському романі «Ім’я троянди»;

в) гра століть і жанрів у творі;

в) сенс назви роману. Символіка роману.

4. Характеристика образів.

5.Місце роману в світовому літературному процесі ХХ ст.

 

Література

  1. Галка Г.А. Справжній герой роману – Слово: Уроки за твором У. Еко „Ім`я троянди” // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. - № 4. – С. 43-49.
  2. Дзик А. Ім`я – маятник. До вивчення творчості У. Еко в 11 кл. // Тема. – 2002. - № 1. – С. 22-33.
  3. Затонський Д. Співзвучність середньовіччю / У. Еко „Ім`я троянди”. 11 кл. // Зарубіжна література. – 2002. 24 (червн.). – С. 3-8.
  4. Затонський Д.В. Роман У. Еко „Ім`я троянди” у дзеркалі літературознавства // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. - № 5-6. – С. 121-126.
  5. Назарець В.М., Васильєв Є.М. Постмодернізм: Умберто Еко. До вивчення роману „Ім`я троянди”. 11 кл. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2002. - № 4. – С. 26-29.
  6. Нев`ярович Н. Справа Хорхе, або де вихід з лабіринту? Урок-розслідування за романом У. Еко „Ім`я троянди” // Відкритий урок. – 2002. - № 13-14. – С. 88-92. (Зарубіжна література. – 2002. - № 17. – С. 25-27).

САМОСТІЙНІ РОБОТИ

Самостійна робота №1

Література

1. Великовский С. «Проклятые вопросы» Камю // Альбер Камю. Избранное. – М., 1988. – С. 5-38.

2. Волощук Є. Духовні й художні здобутки літератури екзистенціалізму / система уроків за романом «Чума» А. Камю // Зарубіжна література. – 2000. - № 20. – С. 1-8.

3. Камю А. Шведские речи // Камю А. Соч. в 5-ти т. – Т. 4. – Харьков, 1998. – С. 171-209.

4. Кушкин Е.П. Альбер Камю. Ранние годы. – Л., 1982.

5. Попович М. А. Камю – художник і мислитель // Вікно в світ. – 2000. - № 1. – С. 130-137.

6. Уліщенко В. Зарубіжна проза ХХ ст. в школі: Філософія модернізму та постмодернізму. Біографії письменників. Методика аналізу художніх творів. – Х., 2002. – С. 152-177.

7. Фокин С. Альбер Камю. Роман. Философия. Жизнь. – Спб, 2000.

 

Самостійна робота №2

Самостійна робота №3

Самостійна робота №4

Самостійна робота №5

Індивідуальна робота

Кожен студент, використовуючи комп’ютерні технології готує інформаційне повідомлення із запропонованих тем. Готуючи матеріал з теми, необхідно звернути увагу на оригінальність виконання завдання, на вичерпність інформації, науковість, добір цікавого матеріалу, індивідуальність у виконанні, новизну.

Індивідуальна робота може бути представлена наступними видами робіт:

· у вигляді презентації;

· у вигляді реферату (оформленого за всіма вимогами);

· цікавої розробки уроку з пропонованої теми або виховного заходу;

· укладення тестів різних рівнів;

· у вигляді опорних схем, таблиць (використовуючи комп’ютер);

· фільм та рецензія на нього (порівняти художній фільм із твором);

 

Студент може обрати власну форму виконання індивідуального завдання або власну тему з історії зарубіжної літератури ІІ половини ХХ століття.

 

Теми:

1. «Театр абсурду» як явище неоавангардизму. Характерні ознаки абсурдиської драми, її найяскравіші представники (Е. Йонеско «Носороги», С. Беккет «Чекаючи на Годо»).

2. Літературний екзестенціоналізм у Франції (А. Камю «Міф про Сізіфа», «Бунтуюча людина», Ж.П. Сартр).

3. Вістен Гью Оден – один з найвидатніших англомовних поетів ХХ століття. Широта тематичного і жанрово-стильового діапазону поезії Одена.

4. Традиції англійської класики та екзестенціалістської літератури у творі В. Дж. Голдінга «Володар мух».

5. Своєрідність філософського роману А. Мердок. Ідеали добра, тема творчої праці в «Чорному принці».

6. Модерністські традиції і американський роман другої половини ХХ століття (Дж. Апдайк, Дж. Болдуін).

7. Віддзеркалення нонконформістського світовідчуття в повісті Дж. Селінджера «Над прірвою в житі».

8. Філософський характер фантастики Рея Бредбері «Посмішка», «Марсіанські хронічки», «451º за Фаренгейтом».

9. Схрещення елементів класичної та масової літератури в романі П. Зюскінда «Запахи».

10. Крістоф Рансмайр і формування філософсько-естетичних засад австрійського постмодернізму. Постмодерністська ситуація зникнення книги та її автора в романі «Останній світ».

11. Політична тематика театру Макса Фріша. Екзестенціалістська забарвленість драм про пошук сенсу буття («Санта Крус»).

12. Фрідріх Дюрренматт «Гостина старої дами».

13. Філософський роман-притча І. Кальвіно «Коли однієї зимової ночі подорожній…».

14. Умберто Еко. Життєвий та творчий шлях письменника. Місце роману «Ім’я троянди» в ньому.

15. Концепція «Хозарського словника» М. Павича: пересторога розчиненню народів у вирі глобалізації сучасного світу.

16. Риси постмодерної поетики в оповіданні М.Павича «Дамаскин».

17. «Магічний реалізм» Г.Г. Маркеса. Роман «Сто років самотності»

18. Філософський роман Кобо Абе «Жінка в пісках»: ідея відчуження людини в сучасному суспільстві. Національні філософські традиції і модерністські тенденції у творі.

19. Лірика російських поетів Є. Євтушенка, А. Вознесенського, Д Самойлова, Б. Окуджави, В. Висоцького.

20. Лірика Й. Бродського – зразок інтелектуально-філософської поезії другої половини ХХ століття.

21. О. Солженіцин. Книга документальної прози «Архіпелаг Гулаг», її великий резонанс.

СПИСОК ТЕКСТІВ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НАПАМ’ЯТЬ:

 

1. Бродський Й. В пору зимну, в місцевості, звиклій; Стрітення.

2. Оден В. Куди ж ти, куди?..., 1 вересня 1939 року.

3. Твардовський О. Мене вбито під Ржевом; Василь Тьоркін (уривок).

4. Целан П. Фуга смерті.

5. Тувім Ю. Сутність, яка палає; Доля; Ти.

 

Плани практичних занять

Самостійні роботи

Індивідуальна робота

з дисципліни

 

ПМ. 15.03 ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

для студентів IV курсу

групи Ж-41

напряму підготовки: 6.030301. Журналістика

 

Розробники: к. філ. наук, доц. Кушнірова Т.В.,

Асист. Зубенко О.А.

 

 

Полтава − 2013


ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №1



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-16; просмотров: 184; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.103.8 (0.067 с.)