Б. Сінектика і інші інструментальні методи 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Б. Сінектика і інші інструментальні методи



Інший, теж досить популярний метод стимулювання творчості - це синектика, запропонована У. Гордоном в 1948 р. Її основний принцип - зробити незнайоме знайомим, а звичне далеким, змінити існуючий погляд на речі. Подолання стереотипів сприйняття і мислення, пробудження уяви учасників в груповий роботі досягається за рахунок введення в процес вирішення задачі наступних прийомів: 1) особистісний уподібнення, при якому треба представити себе вивчаються процесом, деталлю, приладом і т. п.; 2) пряма аналогія - пошук схожих процесів, структур, явищ з абсолютно інших сфер (наприклад, порівняння центральної нервової системи з телефонною станцією); 3) символічна аналогія або використання поетичних образів для формулювання
' Винахідницькі завдання - такі, в яких потрібно знайти оптимальне технічне рішення, винайти новий принцип, спосіб дії або механізм. Їх рішення зазвичай ґрунтується на оригінальному застосування вже відомих науково-технічних закономірностей, знань, відкриттів, завдання; 4) фантастична аналогія, яка дозволяє запропонувати рішення "як у казці", не рахуючись із законами природи.
Активізація уяви, фантазії, залучення образів з дуже далеких від змісту завдання сфер досвіду допомагають розірвати звичні смислові зв'язку. Розміщуючи об'єкт в абсолютно новий контекст, учасники відкривають у ньому властивості, раніше отступавшие на задній план, що здавалися несуттєвими. Так само як і в "мозковому штурмі", основна мета полягає в усуненні стереотипів мислення.
Крім того, метод синектики навчає, якщо можна так висловитися, метафоричного мислення, вміння поєднувати логічне і образне мислення, вільно переходити з одного рівня розумового (по термінології Я. А. Пономарьова) на інший, актуалізувати латентний досвід. Якщо "мозковий штурм" спрямований на вирішення завдання "тут і зараз" і перенесення освоєних способів розумових дій індивід виробляє вже сам і стихійно, то синектика не тільки допомагає вирішення конкретної проблеми, але і закріплює способи активізації образного мислення у вигляді навички. Метод синектики має ті ж обмеження у своєму застосуванні, що і "мозковий штурм".
Крім цих двох широко відомих методів, існує ряд інших, які знайомі в основному фахівців в цій області.
З синектикой перегукується метод подолання інерційного ефекту мислення (Дж. Менделл). Як видно вже з його назви, головна мета залишається все та ж - зруйнувати стереотипи розумового процесу побачити нове у вже відомому. Та й що використовуються для цього прийоми нагадують такі з синектики. Відмінність полягає в тому, що цей метод призначений для індивідуального "вживання" і містить рекомендації щодо організації творчого процесу не тільки на обмеженому відрізку часу, але і на більш тривалий термін. Ось деякі з них: 1) прагне представити об'єкт в несподіваній обстановці; 2) встановити смислове зв'язок між цим об'єктом і будь-яким іншим, взятим навмання; 3) задавати як можна більше запитань щодо об'єкта (наприклад, чи можна його стиснути, збільшити, замінити? на що це схоже? як це виходить? з яких частин складається? для чого це годиться?); 4) заходити в магазини і бібліотеки, проглядати будь-яку привертає увагу літературу; 5) відстрочити рішення межі завдання до моменту, коли почується натхнення; 6) фіксувати на папері всі ідеї, які приходять в голову у зв'язку з рішенням поточної проблеми або мають до неї віддалене відношення.

Зовсім інший принцип лежить в основі методу морфологічного аналізу, запропонованого Ф. Цвіккі і з успіхом застосовується в конструкторських розробок і винаходах. На відміну від трьох попередніх цей метод ґрунтується на чіткому системному аналізі, мета якого - виділити в досліджуваної системи основні компоненти-сходи, що описують будь-яка складний виріб або технологічний процес. На використанні алгоритму дій побудовані і два інших методу - робочі аркуші (С. Парнз) і АРИЗ - алгоритм рішення винахідницьких задач (Р. Альтшуллер).
Робочі аркуші являють собою опис послідовності кроків, які треба зробити, і питань, на які треба відповісти, щоб врешті-решт вирішити поставлену задачу.
Перший етап служить для орієнтування в інформаційному полі досліджуваної проблеми. Його підсумком є розуміння того, які факти потрібні для отримання рішення і де можна їх знайти. Головний етап - це пошук проблем, що включає в себе формулювання всіх проблем, що випливають з поставленого завдання. Наступний крок - це пошуки ідей, які, як і в інших методиках, не повинні піддаватися критиці на цьому етапі. Їх оцінка здійснюється на іншому етапі - пошуку рішень, де виробляються критерії оцінки висунутих ідей і проводиться сама оцінка. Нарешті, завершальний етап - розробка конкретних шляхів здійснення кожної високо оцінений ідеї.

Даний метод впорядковує і організує процес мислення, оскільки розбиває його на певні етапи, допомагає сформулювати основні питання, без яких неможливо просування до мети, побачити, який необхідної інформації бракує. Проте сам пошук інформації нічим не обмежений і не направляється якими-або правилами.
Алгоритм рішення винахідницьких задач (АРИЗ) був розроблений Р. С. Альтшуллером в 70-х роках. Він є автором теорії рішення винахідницьких задач (ТРИЗ), практичним застосуванням якої і стала дана методика.
Вивчаючи протягом багатьох років архіви винаходів, автор виявив і описав кілька типових суперечностей, які, на його думку, лежать в основі переважної більшості винахідницьких задач, і розробив програми (алгоритми) дозволу і подолання цих протиріч. Альтшуллер стверджував, що, маючи в руках його методологію та інструментарій винахідництва, будь-яка людина з інженерним освітою і навіть без нього здатний робити винаходу "за формулою", а також вирішувати так звані завдання на кмітливість.
Вищеописані методи є засобами організації та стимулювання групового та індивідуального розумового процесу. Вони застосовні до завдань, дуже різних за своїм предметного змісту, наприклад для удосконалення роботи окремих механізмів, для розробки нових приладів і технологій, для вироблення стратегії розвитку підприємства і для багатьох інших. Проте всі ці завдання об'єднує те, що в них досить чітко формулюються вихідні умови і вони свідомо мають хоча б одне рішення. Оскільки завдання подібного типу рідко зустрічаються в області фундаментальних наукових досліджень, використання цих методів для стимулювання творчого мислення вчених-дослідників стає малоефективним.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 165; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.16.48.181 (0.005 с.)