Протагор - людина є міра усіх речей 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Протагор - людина є міра усіх речей



Саме у вченні Протагора на перший план виходить людина як основна тема філософських роздумів і, кінець кінцем, єдина справжня достовірність. Основоположник софістики(Софістика - це доказ того чи іншого тези помилковим шляхом) проголошує знамениту тезу: "Людина є міра усім речам: існуючим - в тому, що вони існують; неіснуючим - в тому, що вони не існують". Іншими словами, про те, що є і чого немає, і які властивості речей, ми не можемо судити безвідносно до людини. Тільки для людини щось виступає як реальне, існуюче або, навпаки, що не має буття.

Таким чином, початковою дійсністю стала сама людина, а його життя - тим єдиним буттям, про яке варто мислити і з якого має сенс виходити як з первинної достовірності. Усе суще, все раніше напрацьовані істини і переконання повинні були виправдати себе по відношенню до людини, в його власному бутті, - в нім виявити свою цінність або безплідність. Слова Протагора можна перевести і так: усе на світі має сенс настільки, наскільки воно має сенс в людському існуванні.

4) Вкажіть спільне й відмінне у філософіі Геракліта та Демокріта

Їх протиставлення також називають Геракліт, що плаче, та Демокріт, що сміється

Сходства Роздуми про неперервність буття (Геракліт) та атомістична теорія (Демокріт) мали величезне значення для розвитку наукового знання та наукової думки. Вони є давногрецькими філософами-досократиками, представниками натуралістичного етапу античної філософії.

Отличия. Основною відмінністю було їх ставлення до людських вад(дурощів): Геракліт, якого ще називають плачучим філософом: кажуть, що він плакав, коли бачив, як нерозумно живуть люди. Геракліт ні в кого не вчився. У збережених уривках його книги він з неприхованим презирством висловлюється про знаменитих грецьких поетів і філософів. Піфагора він називає «ватажком шахраїв» і звинувачує в плагіаті, а Гомер і Архілох, на його думку, «заслуговують того, щоб їх вигнали з змагань і висікли».(Песиміст(оплакував людей))Дкмокріт(Оптиміст(висміював людські дурнощі).

На відміну від філософів мілетської школи і піфагорійців, Геракліт відкрито нехтує заняттями математикою і природознавством. З характерною для нього загадковою іронією Геракліт стверджує, що ширина Сонця дорівнює людської ступні. Мудрість - це не колекція відомостей про явища природи, а знання закону, який править світом. «Многознание розуму не навчає...» - говорить Геракліт.

5. Проаналізуйте співвідношення філософської, релігійної та наукової картин світу. Які відомі досягнення сучасної науки змінюють сприйняття релігії?

Якщо говорити про взаємовідносини філософії з іншими науками, то вона не тільки є методологічною основою пізнання, а й інтегрує знання. Тому не дивно, що практично кожен видатний вчений-природник піднімається до рівня філософського осмислення отриманих ним знань. І все-таки філософія - це не що регламентує орган у "державі наук", а самостійна галузь духовного знання, що бере участь в безпосередньому виробництві ідей. Філософія може і повинна світоглядно реагувати на різні, що здаються іноді фантастичними, фундаментальні відкриття приватних наук - будь то ідея Великого Вибуху або методи генної інженерії. Вона не може їх не осмислювати і не пов'язувати в єдину світоглядну картину світу.

При розгляді питання про співвідношення філософії і науки є, принаймні, три аспекти його інтерпретації: 1) чи являється філософія наукою; не можна заперечувати наукового характеру філософії взагалі як одного з потужних потоків розвитку людського знання і культури. І якщо до неї підходити не лише з боку конкретних концепцій, а розглянути з позиції історії, то можна виявити спадкоємність в розвитку філософського знання, його проблематики, спільність категоріального апарату і логіки дослідження. Не випадково Гегель розглядав філософію передусім з точки зору "науки логіки". 2) взаємодія філософії і приватних (конкретних) наук; Сучасна філософія вже не може претендувати на роль науки наук, включати усі знання. Конкретні науки мають власний предмет дослідження, свої закони і методи, свій рівень узагальнення знання. Філософія ж робить предметом свого аналізу узагальнення приватних наук. Основним методом філософії при цьому виступає теоретичне мислення, що спирається на досягнення приватних наук, звичайно, у тому випадку, якщо сама філософія претендує на науковість. Найбільші відкриття в конкретних науках сприяли і інтенсивному розвитку філософії. 3) співвідношення філософії і позанаукового знання. Відношення філософії і паранауки, оскільки паранаука виконує деяку психо- і інтелектуально-терапевтичну функцію, служить певним прожитком адаптації в період соціальної і індивідуальної нестабільності. Що ж до раціоналістичної і наукової філософії, то її статус, загальнокультурне значення і просвітницька функція.

Філософія і релігія. Для релігії характерна віра в трансцендентну і авторитет. Релігії не потрібні докази. Філософія ж, навпаки, потребує доказів.

 

 

Екзаменаційний білет № 3

1.Знайдіть зайве: Кант, Фіхте, Шиллер, Шеллінг, Гегель, Маркс, Фейєрбах. (Відповідь обґрунтуйте)

Все - представители немецкой классической философии. Шиллер – представитель веймеровского просвещения

2.Назвіть основні категорії діалектики, використовуючи їх визначення надані у таблиці:

Основними категоріями діалектики є: буття, матерія, рух, розвиток,простір, час, суперечність, антагонізм, кількість, якість, міра, стрибок, заперечення, становлення, одиничне і загальне, причина і наслідок, форма і зміст, необхідність і випадковість, можливість і дійсність, частина і ціле, система, структура, елемент і т.п.

(одиничне)- річ, котра розглядається у своїх відмінностях від інших речей; (загальне)- подібність сутнісних ознак певних групп речей; (зміст)- найбільш значуща внутрішня властивість речі, без котрої вона не може бути сама собою; (форма)- зовнішній вигляд речі, такий, якою вона сприймається завдяки органам відчуття; (причина)- те, що зумовлює розвиток явища певним чином; (наслідок)- те, що є кінцевим результатом окремого процесу; (необхідність)- такий розвиток явища, котрий виходить із внутрішніх суттєвих властивостей чи зовнішніх обставин; (випадковість)- заздалегідь непередбачуваний розвиток, зумовлений несуттєвими, випадковими,зовнішніми причинами; (можливість)- те, чого не існує у реальності, але за певних обставин може стати дійсністю; (дійсність)- реально існуюче.

3. Сформулюйте основні принципи натурфілософії та філософії природи Відродження.

Одним із видатних представників натурфілософії епохи Відродження був Микола Кузанський. Творіння Богом світу він розглядає як вічний і безперервний процес. Бог-творець знаходиться зі світом у єдності. Кузанський зазначає, що за допомогою розуму та почуттів людина отримує скінченні знання. Абсолютне, божественне знання – безумовне.Воно може бути виражене тільки символічно, наприклад, за допомогою математики.

Також він вважав, що Всесвіт безкінечний та не має центру. Наслідком такої позиції стали деякі переконання, наприклад, в тому, що Земля – одне з небесних тіл, за розмірами менше Сонця, але більше Місяця.

До натурфілософської думки Ренесансу також відноситься Дж.Бруно. Праосновою світу він вважає Єдине. Таким терміном він характеризує матерію, яка, на його думку, є головною причиною всього того, що існує. В Єдиному полягає внутрішня здатність матерії бути всезагальною формою Всесвіту. Тому всі речі, що створені, створені саме синтезом форми та матерії. Космос є структурою, що складається із дискретних частин, атомів. Він не має меж, центру. Природа вже цілком самостійна, самодостатня. Природа не постає простим символом божественного буття, що надає «натурі» смисл її існування. Наслідком концепції фізичної єдності Всесвіту стає гіпотеза про можливість існування життя на інших планетах



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-16; просмотров: 868; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.4.206 (0.01 с.)