Для контрольно-зачетных занятий и экзамена 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Для контрольно-зачетных занятий и экзамена

Поиск

Вопросы:

1. Language and its grammar.

2. Morphemic structure of the word.

3. Grammatical categories.

4. Parts of speech classification.

5. Noun, grammatically relevant groups of the noun, categories of gender and number.

6. Categories of case and article determination of the noun.

7. Verb, grammatically relevant groups of the verb, non-finite forms of the verb.

8. Verbal categories of person and number, tense and aspect.

9. Verbal categories of voice and mood.

10. Adjective and adverb.

11. Syntax of the phrase.

12. Syntax of the sentence. Nominative division of the sentence.

13. Actual division of the sentence. Communicative types of sentences.

14. Composite sentence.

15. Semi-composite sentence.

Задания:

1. Comment on the means of semantico-syntactic cohesion in the following supra-sentential construction...

2. Transform the following base sentence according to the predicative categories, comment on the transformations...

3. Comment on the communicative type of the following sentences...

4. Characterize the following word-combinations...

5. State what grammatically relevant groups the following adjectives belong to, both semantically and functionally...

6. Describe the realization of the following categories...

7. Give your own examples of transposition and neutralization of paradigmatic oppositions (both morphological and syntactical).

8. Identify the meaning of the genitive in the following word-combinations...

9. Comment on the non-finite forms of the verbs...

10. Make a sentence with the verb "..." and use it in all the possible Subjunctive Moods. Comment on the functional meaning and the form of the verb in all the examples.

11. State, what grammatically relevant groups the following verbs belong to...

12. State, what grammatically relevant groups the following nouns belong to...

13. Comment on the grammatical forms of the words...

14. Comment on the following grammatical categories...

15. Comment on the morphemic structure of the words, using the IC-analysis...

 


 

Александра Абрамовна Ривлина, кандидат филологических наук, доцент кафедры английской филологии БГПУ

 

 

Теоретическая грамматика английского языка: Учебная программа для студентов БГПУ по специальности 033200.00 – «Иностранный язык с допол-нительной специальностью»

План университета 2005 г.

 

ЛицензияЛР № 040326 от 19 декабря 1997 г. Подписано к печати Формат бумаги 60 х 84 1/16 Бумага тип. N1 уч.-изд. л.

Тираж экз. Заказ №

 

Издательство Благовещенского государственного педагогическо­го университета.

Типография БГПУ 675000, Амурская обл., Благовещенск, Ленина, 104

 

 

 

 


 

Требования к знаниям, навыкам и умениям студентов, изучившим курс теоретической грамматики английского языка

 

Студенты, изучившие курс теоретической грамматики английского языка, должны обладать знаниями, умениями и навыками в объеме, предусмотренном программой по теоретической грамматике английского языка, включая:

· представление о грамматике как подсистеме языка, ее компонентах, структуре и месте в общей системе языка;

· знание основных теоретических положений и проблем теоретической грамматики английского языка, умение их формулировать, анализировать, сопоставлять;

· умение в результате сопоставления выявлять точки зрения разных специалистов в области теоретической грамматики по разным проблемам, выбирать и обосновывать собственную точку зрения;

· умение логично и последовательно излагать знания по отдельным проблемам теоретической грамматики английского языка;

· знание основной общелингвистической терминологии и терминологии по теоретической грамматике, умение использовать ее при анализе и обсуждении проблем теоретической грамматики английского языка;

· умение самостоятельно работать с монографиями и научными публикациями по теоретической грамматике;

· умение самостоятельно подбирать и анализировать практический материал для иллюстрации основных положений теоретической грамматики;

· навыки сопоставления и анализа информации, полученной в рамках курсов теоретической и практической грамматики, а также в рамках других теоретических и практических филологических курсов

 


 

THEORETICAL GRAMMAR EXAM

 

QUESTIONS:

20.Language and its grammar.

21.Morphemic structure of the word.

22.Grammatical categories.

23.Parts of speech.

24.Noun, grammatically relevant groups of the noun, categories

of gender and number.

25.Categories of case and article determination of the noun.

26.Verb, grammatically relevant groups of the verb, non-finite forms of the verb.

27.Verbal categories of person and number, tense and aspect.

28.Verbal categories of voice and mood.

29.Adjective and adverb.

30.Syntax of the phrase.

31.Syntax of the sentence. Nominative division of the sentence.

32.Actual division of the sentence. Communicative types of sentences.

33.Composite sentence.

34.Semi-composite sentence.

 

ASSIGNMENTS

1. Comment on the means of semantico-syntactic cohesion in the following supra-sentential construction...

2. Transform the following base sentence according to the predicative categories, comment on the transformations...

3. Comment on the communicative type of the following sentences...

4. Characterize the following word-combinations...

5. State what grammatically relevant groups the following adjectives belong to, both semantically and functionally...

7. Describe the realization of the following categories...

7. Give your own examples of transposition and neutralization of paradigmatic oppositions (both morphological and syntactical).

8. Identify the meaning of the genitive in the following word-combinations...

9. Comment on the non-finite forms of the verbs...

10. Make a sentence with the verb "..." and use it in all the possible Subjunctive Moods. Comment on the functional meaning and the form of the verb in all the examples.

11. State, what grammatically relevant groups the following verbs belong to...

12. State, what grammatically relevant groups the following nouns belong to...

13. Comment on the grammatical forms of the words...

14. Comment on the following grammatical categories...

15. Comment on the morphemic structure of the words, using the IC-analysis...

 


 

РИВЛИНА А.А. ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ ГРАММАТИКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

TESTS

 

Тема № 1: Язык и грамматика. СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД TOPIC # 1: LANGUAGE AND ITS GRAMMAR. SYSTEMIC APPROACH
1. Основоположником системного подхода в лингвистике считается: А. Фердинанд де Соссюр В. Н. Хомский С. Л. Ельмслев   2. Язык в узком понимании термина означает: А. «деятельностную» сторону языка, непосредственно связанную с процессом производства, передачи и получения речи В. стоящую за этим процессом языковую систему; систему специальных языковых единиц   1. The founder of the systemic approach in linguistics is:
  1. Ferdinand de Saussure
  2. N. Chomsky
  3. L. Hielmslev
  2. Language in the narrow sense of the term (‘langue’) is: A. an ‘executive’ side of the language, concerned with the production, transmission, and reception of speech; the use of lingual units B. an underlying language system; the system of special lingual units  
3. Распределите перечисленные языковые явления по двум спискам – А. сегментные языковые единицы; В. сверхсегментные языковые единицы: морфема, порядок слов, фонема, интонационный рисунок, словарное ударение, предложение А.______________________________________________________ В._______________________________________________________   3. Arrange the following lingual phenomena in two lists – A. segmental lingual units; B. supra-segmental lingual units: Morpheme, word-order, phoneme, intonation pattern, word stress, sentence
  1. ________________________________________________________
  2. ________________________________________________________
4. Какие два из перечисленных сегментных уровней языковой системы являются основными, определяющими? A. уровень фонем B. уровень морфем C. уровень слов D. уровень словосочетаний E. уровень предложений F. уровень текста (объединений самостоятельных предложений)   5. Какой из перечисленных уровней языковой системы является факультативным? A. уровень фонем B. уровень морфем C. уровень слов D. уровень словосочетаний E. уровень предложений F. уровень текста (объединений самостоятельных предложений)     4. What two lingual levels are the most important ones?
    1. the level of phonemes
    2. the level of morphemes
    3. the level of words
    4. the level of word-combinations
    5. the levels of sentences
    6. the level of text (supra-sentential constructions)
  5. Which of the segmental levels of the system of language is optional? A. the level of phonemes B. the level of morphemes C. the level of words D. the level of word-combinations E. the levels of sentences F. the level of text (supra-sentential constructions)    
6. Какой из перечисленных типов отношений между языковыми единицами Ф. де Соссюр называл «ассоциативными»? А. синтагматические В. парадигматические   7. Какой из перечисленных типов отношений между языковыми единицами называется в латинской терминологии отношений “in praesentia’? А. синтагматические В. парадигматические   6. Which type of relations between lingual units did Ferdinand de Saussure call “associative relations’? A. syntagmatic relations B. paradigmatic relations   7. Which type of relations between lingual units is defined in Latin as relations “in praesentia’? A. syntagmatic relations B. paradigmatic relations  
8. Когда две или более единиц плана выражений соотносятся с одной единицей плана содержания, подобные отношения называются: А. омонимия В. синонимия   9. Грамматический суффикс -(e)s передает следующие значения: 3-е лицо ед. число глагола, родительный падеж существительного, множественное число существительного, ср.: breaks, bird’s, birds. Это отношения: А. грамматической омонимии В. грамматической синонимии     8. When two or more units of the plane of expression correspond to one unit of the plane of content, it’s a case of: A. homonymy B. synonymy   9. The grammatical suffix -(e)s in different contexts renders the meaning of3d person singular form of the verb, possessive case of the noun, plural of the noun: breaks, bird’s, birds. It’s a case of: A. grammatical homonymy B. grammatical synonymy    
Тема № 2: МОРФЕМНАЯ СТРУКТУРА СЛОВА TOPIC 2: MORPHEMIC STRUCTURE OF THE WORD  
1. Значение морфемы можно определить как: А. номинативное В. сигнификативное, отвлеченное   1. The meaning of the morpheme is: A. nominative B. significative, vague  
2. Какой из перечисленных типов аффиксов в английском языке выполняет только лексическую, деривационную функцию (функцию словообразования)? А. префикс В. суффикс С. инфикс   2. Affixes of which type can function only as lexical (derivative, or word-building) affixes? A. prefix B. suffix C. infix    
3. Суффикс –ed в глаголе ‘decided’ (например, ‘he decided to stay’) является: A. лексическим B. грамматическим   4. Суффикс –ed в прилагательном ‘relaxed’ (например, ‘relaxed atmosphere’) является: A. лексическим B. грамматическим     3. Suffix –ed in the verb ‘decided’ (as in ‘he decided to stay’) is: A. lexical B. grammatical   4. Suffix –ed in the adjective ‘relaxed’ (as in ‘relaxed atmosphere’) is: A. lexical B. grammatical    
5. Алломорфы (варианты) одной морфемы выявляются в: А. контрастной дистрибуции В. неконтрастной дистрибуции С. дополнительной дистрибуции   6. В каком из перечисленных ниже слов –s не является алломорфом одной и той же морфемы? speaks, dreams, phonetics, washes   5. Allo-morphs (variants) of the same morpheme are distinguished in: A. contrastive distribution B. non-contrastive distribution C. complementary distribution   6. In which of the following words –s is not the allo-morph of the same morpheme? speaks, dreams, phonetics, washes  
7. Лексическая морфема –ment является: А. свободной В. связанной     8. Нулевая морфема также называется: А. открытой В. скрытой   9. В слове ‘worked’ используется: А. аддитивная аффиксация В. субституционная аффиксация     7. The lexical morpheme –ment is: A. free B. bound     8. ‘Zero’ morpheme is: A. overt B. covert   9. In the word ‘worked’ affixation is: A. additive B. replacive  
Тема № 3: ГРАММАТИЧЕСКИЕ КАТЕГОРИИ TOPIC # 3: GRAMMATICAL CATEGORIES  
1. Преобладающим типом грамматических оппозиций в английском языке являются А. эквиполентные оппозиции В. градуальные оппозиции С. привативные оппозиции   2. Член оппозиции, формально маркированный наличием некоторого дифференциального признака, называется: А. сильным (положительным) членом оппозиции В. слабым (отрицательным) членом оппозиции   3. В оппозиции по категории падежа (girl – girl’s) форма родительного падежа является А. сильным (положительным) членом оппозиции В. слабым (отрицательным) членом оппозиции     1. The prevalent type of opposition in English grammar is: A. equipoent B. gradual C. privative   2. The member of the opposition, which is formally marked by the presence of a certain differential feature is defined as: A. a strong (positive) member of the opposition B. a weak (negative) member of the opposition   3. In the category of case opposition (girl – girl’s) the form of the genitive is: A. the strong (positive) member of the opposition B. the weak (negative) member of the opposition  
4. Объедините следующие языковые единицы в три группы: А. синтетические грамматические формы; В. аналитические грамматические формы; С. свободные словосочетания: stays, is ill, will grow, have arranged, geese, has nothing, was arrested A. _____________________________________________________ B. _____________________________________________________ C. _____________________________________________________     4. Arrange the following lingual units into three sets: A. synthetical grammatical forms; B. analytical grammatical forms; C. free word-combinations: stays, is ill, will grow, have arranged, geese, has nothing, was arrested A. _____________________________________________________ B. _____________________________________________________ C. _____________________________________________________
5. С точки зрения семантики слабый член оппозиции: А. является более общим и абстрактным и используется в более широком диапазоне контекстов; В. является более конкретным, используется в более узком диапазоне контекстов   5. Semantically the weak member of the opposition is: A. more general and more abstract, used in a wider range of contexts B. more particular and concrete, used in a narrower range of contexts  
6. Случаи, когда один член оппозиции заменяет в определенных контекстных условиях другой и использование грамматической формы стилистически маркировано, когда она до определенной степени сохраняет свое исходное грамматическое значение и одновременно приобретает значение противочлена, называются: А. нейтрализацией В. транспозицией   7. Определите тип контекстной редукции оппозиции в следующем предложении: The dog was tamed by man a long time ago. А. нейтрализация В. транспозиция   8. Определите тип контекстной редукции оппозиции в следующем словосочетании: the blue skies of Italy. А. нейтрализация В. транспозиция   6. Сases when one member of the opposition substitutes another and the use of the grammatical form is stylistically marked, when it preserves to a certain extent its original functional meaning alongside the meaning of its counter-part, is defined as: A. neutralization B. transposition     7. Define the type of contextual oppositional reduction in the sentence: The dog was tamed by man a long time ago. C. neutralization D. transposition   8. Define the type of contextual oppositional reduction in the word-combination: the blue skies of Italy. E. neutralization F. transposition  
9. Дайте характеристику грамматической категории числа существительных в английском языке: a) A. собственная, имманентная; B. отраженная, рефлективная; b) A. замкнутая; B. переходящая, трансгрессивная; c) A. категория постоянного признака; B. категория переменного признака     9. Characterize the category of number of English nouns: c) A. immanent; B. reflective; d) A. closed; B. transgressive; e) A. constant feature category; B. variable feature category    
Тема № 4: ЧАСТИ РЕЧИ, ИЛИ ГРАММАТИЧЕСКИЕ КЛАССЫ СЛОВ TOPIC # 4: PARTS OF SPEECH, OR GRAMMATICAL CLASSES OF WORDS
1. Перечислите три типа грамматически существенных свойств слов, которые являются критериями классификации слов по частям речи: a) b) c) 1. Name the three types of grammatically relevant properties of the words that help differentiate classes of words called “parts of speech”: a) b) c)  
2. Традиционная классификация частей речи является: А. гомогенной (монодифференциальной, основанной на одном критерии) В. гетерогенной (полидифференциальной, основанной на сочетании нескольких критериев)   2. Traditional parts of speech classification is: A. homogeneous (monodifferential, based on one criterion) heterogeneous (polydifferential, based on a combination of criteria)
3. Местоимения и числительные в традиционной классификации частей речи относятся к: А. знаменательным частям речи В. служебным частям речи   3. Pronouns and numerals in the traditional parts of speech classification belong to: A. notional parts of speech B. functional parts of speech  
4. В основу классификации частей речи Ч. Фриза положен: А. семантический критерий В. критерий морфологической изменяемости/неизменяемости слов С. синтактико-дистрибутивный критерий   4. The parts of speech classification by Ch. Fries is based on:
  1. semantic criterion
  2. changeability/unchangeability of words
  3. syntactico-distributional criterion
 
5. Знаменательные части речи являются: А. открытыми классами слов В. закрытыми классами слов   6. К какому из сверх-классов, согласно классификации проф. М.Я. Блоха, относятся местоимения и числительные: А. знаменательные части речи В. служебные части речи С. заместительные части речи   5. Notional parts of speech are: A. open classes of words B. closed classes of words   6. Which supra-class do pronouns and numerals belong to, according to Prof. Blokh’s classification: A. notional parts of speech B. functional parts of speech C. substitutional parts of speech  
7. Согласно полевой теории частей речи Г.С. Щура и В.Г. Адмони неличные формы глагола относятся к: А. ядру класса глаголов В. периферии класса глаголов     7. In the “field theory of parts of speech” the non-finite forms of the verb belong to: A. the core of the class of the verb B. the periphery of the class of the verb  
СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ NOUN
1. Существительное обладает наибольшей «…» среди всех частей речи. 2. Существительное является единственной частью речи, способной сочетаться с: А. наречиями В. предлогами С. постпозитивными частицами 3. Какие из перечисленных синтаксических функций не может выполнять существительное в английском языке? А. подлежащее С. определение В. сказуемое D. дополнение 4. Охарактеризуйте существительное cat в соответствии со следующими грамматически релевантными разбиениями: А. а) собственное; b) нарицательное В. а) одушевленное; b)неодушевленное C. а) личностное; b) неличностное D. а) исчисляемое; b) неисчисляемое   1. Noun has the strongest “…” among the parts of speech. 2. Noun is the only notional part of speech which can be combined with: A. adverbs B. prepositions C. postpositional particles 3. Which of the syntactic functions is not fulfilled by the noun in English? A. subject B. predicate C. attribute D. object 4. Describe the noun cat according to the following characteristics: A. a) proper; b) common B. a) animate; b) inanimate C. a) human; b) non-human D. a) countable; b) uncountable  
5. Категория рода в английском языке является: А. формальной В. значимой 6. Для большинства существительных в английском языке категория рода является категорией: А. постоянного признака В. переменного признака 7. Распределите следующие существительные по родам - teacher, smoke, landlord, hostess. А. существительное женского рода - … В. существительное среднего рода - … С. существительное общего рода - … D. существительное мужского рода - … 8. Транспозиция по категории рода, т.е. использование существительных среднего рода с местоимениями женского или мужского рода (vessel – she), известна как стилистический прием «…». 9. Личные местоимения в английском языке выступают как … существительных.   5. The category of gender in English is: A. formal B. meaningful 6. For the bulk of English nouns the category of gender is: A. a constant feature category B. a variable feature category 7. Define the gender characteristics of the following nouns - teacher, smoke, landlord, hostess. A. feminine - …. B. neuter gender - ….. C. common gender - …… D. masculine - …… 8. Transpositional reduction of the category of gender, i.e. the use of the neuter gender nouns with feminine or masculine pronouns (vessel – she), is known as a special stylistic device of “…”. 9. Personal pronouns in English function as …. of the nouns.
10. Для большинства существительных в английском языке категория числа является: А. категорией постоянного признака В. категорией переменного признака 11. Распределите следующие существительные по группам: news, car, shorts, salt, man, cattle. А. существительные группы Singularia Tantum: _______________________ В. существительные группы Pluralia Tantum: _________________________ С. исчисляемые существительные: ________________________________   10. For the bulk of English nouns the category of number is: A. a constant feature category B. a variable feature category 11. Define the number category characteristics of the following nouns - news, car, shorts, salt, man, cattle. A. Singularia Tantum nouns - ……….. B. Pluralia Tantum nouns - …… C. regular countable nouns - …..
12. Наиболее принятой теорией падежа в английском языке является: А. «теория позиционных падежей» В. «теория препозиционных падежей» C. «теория притяжательного постпозитива» D. «теория ограниченного падежа» 13. Трансформируйте те словосочетания, которые возможно, в словосочетания с генетивом (e.g.: operation of my friend à my friend’s operation): the problem of unemployment, the article written by Tom, coats for men, a distance of one mile, the leg of a table 14. Распределите следующие словосочетания в соответствии со значением родительного падежа существительного: three hours’ walk, my father's coat, a new women’s shop, Ms. Flom’s contribution. А. со значением принадлежности - ________________________________ В. со значением качества - _______________________________________   12. The most widely accepted theory of the category of case in English is: A. “the theory of positional cases” B. “the theory of prepositional cases” C. “ the theory of possessive postpositive” D. “ the theory of limited case” 13. Transform the following word combinations, if possible, into word combinations with the genitive: (e.g.: operation of my friend à my friend’s operation): the problem of unemployment, the article written by Tom, coats for men, a distance of one mile, the leg of a table 14. Define the semantic types of the genitive in the following word -combinations: three hours’ walk, my father's coat, a new women’s shop, Ms. Flom’s contribution. A. denoting possession - ……. B. denoting qualification - ……..
15. Артикли, вместе с другими (лексическими) детерминативами, участвуют в выражении семантической категории «…/…/…». 16. Сочетание «артикль+существительное» представляет собой: А. словосочетание В. аналитическую форму существительного С. сочетание особого, промежуточного статуса между морфологической формой существительного и словосочетанием 17. Какое из следующих высказываний верно? А. ситуативные правила использования артиклей в английском языке соответствуют их обобщенной семантике В. ситуативные правила использования артиклей в английском языке не соответствуют их обобщенной семантике С. часть ситуативных правил использования артиклей в английском языке не соответствуют их обобщенной семантике 15. Articles and other (lexical) determiners express the category of “…/…/…”. 16. The combination of an article with a noun is: A. a word-combination B. an analytical form of the noun C. a combination of a specific intermediary status between the morphological form of the noun and the word-combination 17. Which of the following statements is true? A. the situational rules of the articles use comply with their generalized semantics B. the situational rules of the articles use do not comply with their generalized semantics C. some situational rules of the articles use do not comply with their generalized semantics
ГЛАГОЛ VERB
1. Глагол to have в английском языке не может функционировать как: А. полнозначный глагол В. служебный вспомогательный глагол С. полу-служебный связочный глагол D. полу-служебный модальный глагол 2. Распределите нижеприведенные глаголы по их обобщенной семантике (отношения между субъектом и процессом): arrive, worry, smell, make, neglect, listen, walk, taste, be, support, hear А. акциональные глаголы - _____________________ В. статальные глаголы - _______________________ С. глаголы процессуальной семантики - _____________________ D. глаголы двойной (акциональной и неакциональной) семантики - ______________________________________ 3. Распределите следующие глаголы по аспектному значению: to sleep, to leave, to work, to build, to feel, to sell А. предельные глаголы - _____________________________________ В. непредельные глаголы - ___________________________________ С. глаголы с двойным (предельным и непредельным) аспектным значением - ___________________________________ 4. Глаголы типа to look at (to talk about, to laugh at, to frown at, to take care of, etc.) относятся к группе: А. переходных глаголов В. непереходных глаголов С. псевдо-переходных глаголов   1. The verb to have in English cannot function as: A. a notional verb B. a semi-functional link verb C. a semi-functional modal verb 2. Define the general relational semantics type (according to the relations between the subject and the process) of the following verbs: arrive, worry, smell, make, neglect, listen, walk, taste, be, support, hear A. actional verbs - ______________________________________ B. statal vebrs - __________________________________ C. the verbs of double (actional and statal) relational semantics - ____________ 3. Define the aspective semantics type of the following verbs: to sleep, to leave, to work, to build, to feel, to sell A. limitive verbs - ___________________________ B. unlimitive verbs - ___________________________ C. verbs with double (limitive and unlimitive) aspective meaning - _______________________ 4. The verbs типа to look at (to talk about, to laugh at, to frown at, to take care of, etc.) are: A. transitive B. intransitive C. pseudo-transitive  
5. Неличные формы глагола не могут выполнять синтаксические функции: А. обстоятельства В. сказуемого С. дополнения D. подлежащего Е. определения F. вводного члена предложения 6. Распределите следующие глагольные признаки по их наличию/отсутствию у неличных форм глагола в английском языке: а) процессуальная семантика, b) категория лица и числа, c) категория времени, d) категория вида, e) категория залога, f) категория наклонения, g) способность управлять прямым дополнением А. отсутствуют у неличных форм глагола:_____________________________ В. наличествуют у неличных форм глагола:___________________________ 7. Глагольные свойства со свойствами прилагательных и наречий объединяются в следующих неличных формах глагола: А. инфинитив В. герундий С. причастие I и II 8. По количеству субстантивных признаков ближе к существительному: А. герундий В. инфинитив 9. В каком из приведенных ниже предложений «–ing» форма глагола является: А. герундием - ________________________________ В. причастием I - ________________________________ С. отглагольным существительным - ____________________ a) That would mean telling him everything. b) She turned around, smiling. c) When speaking to me, she fumbled with the keys. d) Her fumbling with the keys irritated me. e) The happy ending was unexpected.   5. The verbids cannot function as: A. an adverbial modifier B. a predicate C. an object D. a subject E. a parenthesis 6. State which verbal features the verbids possess/ lack: a) processual semantics, b) category of person and number, c) category of tense, d) category of aspect, e) category of voice, f) category of mood, g) combinability with a direct object A. the verbids lack: ____________ B. the verbids have: _______________ 7. Verbal features are combined with the features of the adjectives and the adverbs in: A. the infinitive B. the gerund C. participles I and II 8. Closer to the noun in the amount of substantive properties is: A. the Gerund B. the Infinitive 9. In which sentences below is the ‘-ing’ form: A. the Gerund - _____________ B. Participle I - ______________ C. the verbal noun - _____________ a) That would mean telling him everything. b) She turned around, smiling. c) When speaking to me, she fumbled with the keys. d) Her fumbling with the keys irritated me. e) The happy ending was unexpected.  
10. Категория числа и лица является единственной категорией «… (…)» в современном английском языке.   10. The category of person and number is the only category of “ … (…)” in modern English.
11. Исторически позже других в английском языке развились глагольные формы: А. прошедшего времени В. настоящего времени С. будущего времени 12. Временные формы глаголов в английском языке передают: А. только значения абсолютного времени В. только значения относительного времени С. значения абсолютного и относительного времени 13. Формы historic present (e.g.: Suddenly John comes in and says…) представляют собой: А. нейтрализацию оппозиции по категории времени I В. транспозицию оппозиции по категории времени I 14. Модальный оттенок значения присущ глагольным формам: А. прошедшего времени В. настоящего времени С. будущего времени   11. The following tense forms appeared later than others in the course of historical development: A. the present tense forms B. the past tense forms C. the future tense forms 12. Tense forms in English render: A. only the absolute time semantics B. only the relative time semantics C. both the absolute time and the relative time semantics 13. The “historic present” (e.g.: Suddenly John comes in and says…) is: A. the neutralization of Time I opposition B. the transposition of Time I opposition 14. Modal shade of meaning is inherent for the verbal forms of: A. the past tense B. the present tense C. the future tense
15. Аспектные значения глаголов передаются в английском языке: А. только грамматически В. лексическими и грамматическими средствами С. только лексически 16. В каком из нижеприведенных предложений имеет место транспозиция глагольных форм по категории вида? А. I can’t call him, I forgot his telephone number. B. You’re always quarreling with each other! 17. А.И. Смирницкий выделял глагольную категорию временной отнесенности для форм, традиционно определяемых как: А. простые (индефинитные) В. продолженные (континуальные) С. перфектные   15. Verbal aspective semantics in English is rendered: A. only grammatically B. lexically and grammatically C. only lexically 16. In which of the following sentences does aspective category transposition take place? А. I can’t call him, I forgot his telephone number. B. You’re always quarreling with each other! 17. A.I. Smirnitsky distinguished “the category of time correlation” for the verbal forms traditionally treated as: A. Indefinite B. Continuous C. Perfect
18. Какие из перечисленных ниже глаголов не могут употребляться в форме пассивного залога? to decide, to resemble, to fit, to laugh, to belong, to work, to cost 19. В категории залога английском языке выделяются: А. два залога (активный и пассивный) В. три залога (активный, пассивный и средний) С. четыре залога (активный, пассивный, средний и возвратный) 20. В каком из нижеприведенных предложений сочетание глагола to be с причастием II является а) формой пассивного залога; b) составным именным сказуемым? А. The door was painted. B. The door is being painted. C. The door was painted by the landlord. 21. Распределите нижеприведенные предложения по группам в зависимости от того, какое значение передают формы активного залога сказуемого: а) She undressed before going to bed. b) The lady was selling the cakes. c) The cakes sold out quickly. d) They divorced a long time ago. А. рефлексивное/ возвратное значение В. взаимное значение (реципрок) С. срединное значение D. собственно активное значение 22. В конструкциях с пассивной формой глагола порядок следования смысловых компонентов в глубинной и поверхностной структурах предложения: А. совпадает В. не совпадает   18. Which of the following verbs cannot be used in the passive voice forms? to decide, to resemble, to fit, to laugh, to belong, to work, to cost 19. The category of voice in English includes: A. two voice forms (active and passive) B. three voice forms (active, passive and medial) C. four voice forms (active, passive, medial and reflexive) 20. In which of the following sentences the combination of the verb to be with participle II is a) a passive voice form; b) compound nominal predicate? А. The door was painted. B. The door is being painted. C. The door was painted by the landlord. 21. Define the semantic type of the active voice forms in the following sentences: а) She undressed before going to bed. b) The lady was selling the cakes. c) The cakes sold out quickly. d) They divorced a long time ago. A. reflexive meaning B. reciprocal meaning C. medial meaning D. active meaning proper 22. In passive constructions the order of the components in the deep, semantic structure and the surface, syntactic structure of the sentence: A. coincide B. do not coincide
23. Утрата абсолютно-временных значений глагольными формами косвенного наклонения является отличительной чертой косвенных наклонений разных типов и называется «…». 24. Определите тип сослагательного наклонения выделенных глаголов в следующих предложениях (согласно классификации проф. М.Я. Блоха - Subjunctive I, Subjunctive II, Subjunctive III, Subjunctive IV): А. It is essential that the teacher respect his students. B. You might have askedme about it. C. If I had known about your arrival, I would have hurried. D. If I had known about your arrival, I would have hurried. 25. Измените форму глагола в сослагательном наклонении так, чтобы выразить предшествование (+ значение несостоявшегося действия): It’s high time she finished her work. 26. Согласно трактовке проф. М.Я. Блоха повелительное наклонение глагола является подтипом наклонения: А. Subjunctive I С. Subjunctive III В. Subjunctive II D. Subjunctive IV 23. The loss of the absolute time semantics by the verbal forms of the oblique mood is their differential feature known as “…”. 24. Define the type of the Subjunctive mood in the following sentences (according to Prof. Blokh’s classification - Subjunctive I, Subjunctive II, Subjunctive III, Subjunctive IV): А. It is essential that the teacher respect his students. B. You might have askedme about it. C. If I had known about your arrival, I would have hurried. D. If I had known about your arrival, I would have hurried. 25. Change the form of the verb in Subjunctive mood to express priority (+ the meaning of failure): It’s high time she finished her work. 26. In Prof. Blokh’s classification the imperative mood forms make the subtype of: А. Subjunctive I С. Subjunctive III В. Subjunctive II D. Subjunctive IV
ПРИЛАГАТЕЛЬНОЕ И НАРЕЧИЕ ADJECTIVE AND ADVERB
1. Основной семантической функцией прилагательных является: А. качественные прилагательные а) функция уточнения, спецификации В. относительные прилагательные b) оценочная функция 2. К какой подгруппе относится прилагательное golden в следующем предложении: He is the golden boy of the show-biz? А. а) качественное; b) относительное В. а) оценочное; b) спецификативное (уточняющее) 3. В каком из следующих предложений превосходная степень прилагательного является элятивной? А. It was the most promising of his declarations. B. It was a most promising declaration. 4. Степени сравнения могут образовывать прилагательные и наречия, используемые: А. в оценочной семантической функции В. в уточнительной (конкретизирующей) семантической функции   1. The basic semantic function of the adjectives is: A. for qualitative adjectives a) specificative function B. for relative adjectives b) evaluative function 2. To what groups does the adjective golden belong in the following context: He is the golden boy of the show-biz? A. a) qualitative; b) relative B. a) evaluative; b) specificative 3. In which of the following sentences is the superlative degree used in the elative sense? А. It was the most promising of his declarations. B. It was a most promising declaration. 4. The adjectives and the adverbs can form the degrees of comparison when they are used in: A. the evaluative semantic function B. the specificative semantic function  
5. Слова, обозначающие группы референтов, объединенных общим признаком, типа the newly-wed, и абстрактные понятия типа the bitter, представляют собой: А. подкласс существительных В. подкласс прилагательных   5. The words which denote groups of referents united by a common property, like the newly-wed, or abstract notions, like the bitter, make: A. a subclass of the nouns B. a subclass of the adjectives
6. «Слова категории состояния» (afraid, sorry, etc.) в английском языке представляют собой: А. отдельную часть речи В. подкласс класса прилагательных С. подкласс класса наречий   6. “The category of state words” in English (afraid, sorry, etc.) make: A. a separate part of speech B. a subslass of the adjectives C. a subclass of the adverbs
7. Категориальным значением наречия является ….   7. The categorial meaning of the adverb is ….
  8. Распределите следующие наречия по группам: quickly, often, clockwise, once, there А. качественные наречия - _______________________________ В. количественные наречия - ________________________________ С. обстоятельственные наречия - ______________________________ 9. Наречия now, then являются: А. а) полнозначными; b) служебными; с) полу-служебными В. а) качественными; b) количественными; c) обстоятельственными     8. Define what grammatically relevant groups the following adverbs belong to: quickly, often, clockwise, once, there A. qualitative adverbs - _______________ B. quantitative adverbs - __________________ C. circumstantial adverbs - _____________________ 9. The adverbs now, then are: A. a) notional; b) functional; c) semi-functional B. a) qualitative; b) quantitative; c) circumstantial  
10. Формы степеней сравнения могут образовывать наречия: А. качественные В. количественные С. обстоятельственные   10. The adverbs that belong to the following group can form the degrees of comparison: A. qualitative B. quantitative C. circumstantial
Синтаксис словосочетания. Синтаксис простого предложения. номинативное членение предложения   syntax of the phrase. syntax of the sentence. nominative division of the sentence
1. Основной единицей синтаксиса является: А. словосочетание В. предложение С. сверхфразовое единство 2. Подчинение, или открытое выражение зависимости одного синтаксического компонента от другого, иначе называется: А. паратаксис В. гипотаксис 3. основные типы связи между словами в составе словосочетаний: «сочинение», «подчинение» и «…». 4. «Узкое» определение словосочетания, согласно которому словосочетаниями считаются только объединения полнозначных слов, одно из которых подчинено другому, принадлежит: А. В.В. Виноградову В. Л. Блумфилду С. В.В. Бурлаковой 5. Словосочетание spent the weekend является: А. прогрессивным В. регрессивным 6. Каков способ осуществления подчинительной связи в следующих словосочетаниях? A. came late а) согласование D. answered me b) управление C. these books с) примыкание D. has already answered d) замыкание 7. Дайте характеристику следующих словосочетаний: А. Blacks or Afro-Americans a) эквипотентное/ сочинительное B. slow, though not always b) доминационное /подчинительное C. a stupid thing c) кумулятивное/ присоединительное D. them playing d) взаимодоминационное/ предикативное   1. The major lingual unit of syntax is: A. the phrase B. the sentence C. the supra-sentential construction 2. Domination, or explicit subordination of one syntactic component by another, is otherwise known as: A. parataxis B. hypotaxis 3. The main types of connections between the words inside the phrases are: “coordination”, “subordination”, and “…”. 4. The narrow definition of the phrase, that includes only the combinations of notional words one of which dominates another, belongs to: A. V.V. Vinogradov B. L. Bloomfield C. V.V. Burlakova 5. The phrase spent the weekend is: A. progressive B. regressive 6. Define the mode of realization of connections between the words in the following phrases: A. came late а) agreement D. answered me b) government C. these books с) adjoining D. has already answered d) enclosure 7. Characterize the following phrases: А. Blacks or Afro-Americans a) equipotent/ coordinative B. slow, though not always b) dominational/ subordinative C. a stupid thing c) cumulative D. them playing d) bilateral dominational/ interdependent  
8. Назовите три самых важных отличительных признака предложения как языковой единицы: предложение является единственной языковой единицей, которая обладает «…», «…» и «…». 9. Предложение является: А. номинативной языковой единицей В. предикативной языковой единицей С. номинативно-предикативной языковой единицей 10. Трансформация предложения в номинативное словосочетание называется «..». 11. Предложение в широком понимании, как синтаксическая единица, является: А. единицей речи В. единицей языка (системы) С. одновременно единицей языка и речи 12. Связь между называемой ситуацией и реальной действительностью, передаваемая предложением, называется «…». 13. Центром предикации в предложении, вокруг которого организуется вся структура предложения, является ….   8. Name the three basic differential features of the sentence as a lingual unit: the sentence is the only lingual unit characterized by “…”, “…”, and “…”. 9. The sentence is: A. a nominative lingual unit B. a predicative lingual unit C. a nominative-predicative lingual unit 10. Transformation of the sentence into a nominative phrase is called “…”. 11. The sentence as a lingual unit in the broad sense is: A. a unit of speech B. a unit of language (as a system) C. a unit of language and speech at the same time 12. “…” is the type of syntactic modality which shows the relations between the situation named and the actual reality rendered by the sentence. 13. The center of predication around which the structure of the sentence is built is “…”.
14. Охарактеризуйте следующее предложение по представленности членов предложения: I am a teacher. А. распространенное В. нераспространенное 15. Функции каких членов предложения выполняют существительные в следующем предложении? My sister (a), Mary (b), was once a cheer (c) leader (d) at school (e). 16. Какого типа синтаксические конструкции можно считать «псевдо-предложениями» («квази-предложениями»)? А. вокативные предложения типа: John! В. номинативные предложения, типа: Marvelous! С. мета-коммуникативные предложения, типа: Hello! D. инфинитивные предложения, типа: To say a thing like this! E. междометные предложения, типа: Goodness gracious! F. экспрессивные предложения, типа: What a day! 17. Традиционная классификация членов предложения отражает то, что в терминах трансформационной грамматики Н. Хомского называется: А. глубинной (концептуальной) структурой предложения В. поверхностной структурой предложения 18. Какую семантическую роль выполняет подлежащее в следующих предложениях? А. Jenny wrote that letter.. а) Локатив B. That letter was written by Jenny. b) Аг


Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-08; просмотров: 730; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 216.73.216.30 (0.015 с.)