Содержание книги
Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Various models around the world
Constitutions with a high degree of separation of powers are found worldwide. The UK system is distinguished by a particular entwining of powers. India's democratic system also offers a clear separation of power under Lok Sabha (lower house of parliament), Rajya Sabha (upper house of Parliament), and the President of India, who overlooks independent governing branches such as the Election commission and the Judiciary. Under the Indian constitution, just as in the British system, the Prime Minister is a head of the governing party and functions through a selected group of ministers. In Italy the powers are completely separated, even if Council of Ministers need the vote of confidence from both chambers of Parliament, that's however formed by a wide number of members (almost 1,000). Countries with little separation of power include New Zealand and Canada. Canada makes limited use of separation of powers in practice, although in theory it distinguishes between branches of government. Complete separation-of-powers systems are almost always presidential, although theoretically this need not be the case. There are a few historical exceptions, such as the Directoire system of revolutionary France. Switzerland offers an example of non-Presidential separation of powers today: It is run by a seven-man executive branch, the Federal Council. However, some might argue that Switzerland does not have a strong separation of powers system, as the Federal Council is appointed by parliament (but not dependent on parliament), and I he judiciary has no power of review. Worldwide there are not only the three supreme powers. After eight years of social conflict, the question of who would lead Costa RiCa and which transformationist model the State would use was decided by who killed the president. A constituent assembly followed and drew up a new constitution, approved in 1949. This document was an edit of the constitution of 1871, as the constituent assembly rejected more radical corporativist ideas proposed by the ruling junta. It established the three supreme powers as the legislature, executive, and judicial branches, but also created two other autonomous state organs that have equivalent power but not equivalent rank. The first is the Supreme Elections Tribunal (electoral branch) which controls elec-(ions and makes unique, unappealable decisions on their outcomes. The second is the office of the Comptroller General (auditory branch), an autonomous and independent organ nominally subordinate to the unicameral legislative assembly. All budgets of ministries find municipalities must pass through this agency, including the execution of budget items such as contracting for routine operations. The Comptroller also provides financial vigilance over government offices and office holders, and routinely brings actions to remove mayors lor malfeasance, firmly establishing this organization as the fifth branch of the Republic. The European Union has four branches. The five institutions of the European Union are: 1. European Commission – executive 2. European Parliament and Council of the European Union – legislative 3. European Court of Justice – judicial 4. European Court of Auditors – auditory. N o t e s:
Answer the questions. 1. What is the UK system distinguished by? 2. What is the democratic system in India characterized by? 3. What powers are there in Italy? 4. What countries are with little separation of powers? 5. What country offers an example of non-Presidential separation of powers? 6. What branches are there in Costa Rica? 7. How many branches does the European Union include? Render into English. Разделение властей сегодня является общепризнанной нормой функционирования демократического государства. Отсутствие монополии на власть любого политического института – непременное условие развития демократии. В современных демократических государствах три ветви власти представлены следующим образом: законодательная власть, исполнительная власть, судебная власть. Высшим законодательным органом выступает парламент, который, как правило, состоит из двух палат: нижней и верхней. Нижняя палата формируется посредством прямых выборов, а верхняя формируется в различных странах по-разному. Исполнительная ветвь государственной власти имеет более сложную структуру, это самая многочисленная по составу ветвь государственного управления. В России в органах исполнительной власти насчитывается около 500 тыс. человек. Взаимодействие законодательной и исполнительной власти является весьма сложной проблемой. Исполнительная власть – президент (или премьер-министр) и правительство – обязаны в той или иной мере согласовывать свои действия с законодательными институтами, отчитываться перед ними. В президентских республиках глава государства может наложить запрет на любой законодательный документ или требовать его доработки. В то же время парламент имеет право отменить какие-то решения правительства или президента. Основным гарантом соблюдения законности в деятельности законодательной и исполнительной властей является судебная власть. Во многих странах надзор за соблюдением конституции возложен на Верховный суд. It's interesting to know
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 258; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.42.134 (0.007 с.) |