І. Який сенс у загальних рисах усього богослуження? 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

І. Який сенс у загальних рисах усього богослуження?



Зміст

Зміст. 1

І. Який сенс у загальних рисах усього богослуження?. 3

II. Чому Чесні Дари кладуть на престіл не від самого початку?. 5

III. Про те, що ці Дари жертвуються Богові як первістки людського життя. 6

IV. Для чого було потрібно, щоб ці Дари були первістками людського життя. 6

V. Чому покладається не цілий хліб, а лише [його] частина. 7

VI. Чому над хлібом священик зображає страждання Христа. 7

VII. У чому полягає спогадування про Господа. 8

VIII. Про те, що звершується над хлібом.. 8

IX. Чому Господь заповів чинити це на спомин про Нього. 9

X. Про те, що проказується під час проскомидії після спомину Господа, і про те, що саме приношення Дарів є водночас і подячне, і благальне. 9

XI. А. Чому повністю покриваються Дари і що під час цього проказується?. 11

XI. В. Про початкове славослов'я. 11

XII. Про прошення, і чому ми спершу починаємо молитву прошенням миру. 12

XIII. Що означає постійне прошення божественної милости. 14

XIV. Про віддавання [себе Богові] 14

XV. Про антифони і виголошені поміж ними молитви. 15

XVI. Значення [Божественної] літургії у загальних рисах. 16

XVII. Пояснення першого антифону. 17

XVIII. Що означають пророчі вислови, які співають на початку богослуження. 18

XIX. Пояснення третього антифону. 18

XX. Про появу святого Євангелія і про трисвяту пісню.. 19

XXI. Про молитву під час гимну і про священні виголошення. 20

XXII. Про читання Писань, їхній порядок і значення. 20

XXIII. Про прошення, які йдуть після Євангелія. 21

XXIV. Про внесення Чесних Дарів до вівтаря. 22

XXV. Про те, що відбувається після внесення Дарів, про молитви і заклики священика, звернені до народу 22

XXVI. Про ісповідання віри і про те, до чого після нього священик заохочує вірних, і за що молиться, і що вони йому відповідають. 23

XXVII. Про освячення Дарів і про благодарення, яке йому передує. 24

XXVIII. Що є підґрунтям нашої незаперечної віри в таїнство. 24

XXIX. Про те, за що нам докоряють щодо цього деякі латинники. Спростування їх докорів і відповідь на них. 25

XXX. Про те, що і в латинській Церкві таїнство [Євхаристії] звершується таким самим чином, як і у нас 27

XXXI. Чому священик закликає до освячення Дарів не Сина, а Отця?. 29

XXXII. Про саму жертву і про те, над чим звершується жертва. 29

XXXIII. Про молитви після жертви і про те, яка ж причина того, що тут згадуються святі й особливо Пресвята [Богородиця] 30

XXXIV. Про те, як священик молиться упівголосу за Святі Дари і за що закликає молитися вірних. 31

XXXV. Про молитву, віддану Богові, і про схиляння голів, про благодарення, яке йде після цього, і про благання, звернене до Бога, та славослов'я. 32

XXXVI. Про звернення, яке священик виголошує до народу, возносячи Святі Дари, і про те, що відповідають йому вірні 33

XXXVII. Що означає тепла вода, влита у Святі Таїнства. 34

XXXVIII. Про те, яким чином Святі Таїнства символізують Церкву. 34

XXXIX. Про заклик вірних до причастя і про те, що вірні промовляють під час явлення Дарів. 35

ХL. Про молитву, яку священик виголошує за вірних після того, як вони причастилися. 35

ХLI. Про благодарення і славослов'я, які йдуть після цього. 36

XLII. Про померлих: чи вони так само, як і живі освячуються від Дарів трапези?. 36

ХLІІІ. Про те, що душі того, хто причащається, освячення передається насамперед. 37

ХLIV. Про посередництво Христа. 38

XLV. Про освячення, яке для померлих досконаліше. 39

ХLVI. Яким чином Святі Дари завжди угодні Богові 39

XLVII. Наскільки Дари вгодні Богові 41

ХLVIII. Який сенс того, що цими Дарами ми молимося до святих і вшановуємо їх. 41

ХLIX. Про тих, які кажуть, що спомин про святих під час Божественної літургії є благальною молитвою за них до Бога. 42

L. Про те, скільки разів під час Божественної літургії поминаються святі і яка різниця між поминаннями 46

L. Чому священик називає жертву «словесною службою». 46

LІІ. Чому це таїнство називається лише Євхаристією.. 47

LIII. Про спільне благодарення за причащання Святих Таїнств і про завершальні молитви богослуження 48

 

II. Чому Чесні Дари кладуть на престіл не від самого початку?

1. Насамперед розглянемо, що здійснюється і говориться у предложенні Святих [Дарів], та їхнє приношення і предложення.

2. Чому не відразу їх приносять для жертви на престіл, а спочатку як Дари присвячують Богові?

3. Бо стародавні [люди] приносили Богові жертви, які полягали у заколюванні безмовних живих істот, отже, були жертви криваві. Але приносили також дари, наприклад, золоті чи срібні речі.

4. А Тіло Христове було і тим, і тим. Воно стало і жертвою — це пізніше, коли було віддане на заколення задля слави Отця. Але від початку воно було призначене Богові, було для Нього чесним даром, і Він його прийняв — і як початок нашого роду, і за законом, тому що Він первородний.

5. Тому і те, що приноситься і що символізує Тіло [Христа], не відразу покладається як жертва на престіл — це стається пізніше, — спочатку ж воно покладається, служить і називається Чесними Дарами.

6. Так вчинив і Христос, коли Він, узявши в руки хліб і вино, показав Богові і Отцеві, приносячи їх [Йому] як Дари, коли предложив їх [Йому] і подав. Звідки це очевидно? Із того, що так чинить Церква і називає це дарами. Бо вона б не чинила цього, якби не знала, що так чинив Христос. Вона чула, коли Він казав: Чиніть це на мій спомин (Лк. 22, 19; 1 Кор. 11, 24; пор. 1 Кор. 11, 25); коли б тут не було схожости [її дій з діяннями Христа], вона б не наслідувала Його.

III. Про те, що ці Дари жертвуються Богові як первістки людського життя

1. Якого ж виду ці Дари?

2. Стародавні [люди] приносили первістки від плодів, від овечих отар, від худоби чи від инших набутків. Ми ж, як первістки нашого життя, присвячуємо Богові ці Дари, які є для людини їжею, за допомогою якої підтримується тілесне життя. Життя ж не лише підтримується їжею, а їжа є символом життя: З Ним ми їли і пили після воскресення (пор. Ді. 10, 41), — говорили апостоли про Христа, щоб показати, що вони бачили Його живим. І Господь, який воскресив одного мертвого, звелів дати йому їсти, щоб за допомогою їжі запевнити всіх, що він живий. Тому цілком доречно буде вважати, що той, хто починає вживати їжу, поза сумнівом, починає жити.

3. Але, можливо, хтось скаже, що майже все, що приносили Богові стародавні, може бути їжею і для людини? Це були плоди, у які багато праці вкладали рільники, і ті тварини, яких споживали. І що ж? Чи те все було первістками людського життя?

4. Аж ніяк. Бо в них немає нічого такого, що було б власне їжею для людини. Вони є спільною поживою і для инших тварин: одні — для птахів і травоїдних, инші — для м'ясоїдних звірів. Людською ж їжею ми називаємо те, що притаманне саме людині, а потреба в приготуванні хліба для їжі і виготовленні вина для пиття властива тільки людині.

5. У цьому полягає сенс предложення Святих Дарів.

IX. Чому Господь заповів чинити це на спомин про Нього

1. Для чого Він це заповів і що мав на увазі, коли вимагав від нас такого спомину? Щоб ми не були невдячними. Бо ж нагородою для благодійників від тих, кого вони обдарували ласкою, є їхня пам'ять про них і про справи, з допомогою яких вони виявили їм благодіяння. Для цього спомину люди вигадали різні засоби: пам'ятники, статуї, стовпи, свята, урочистості, змагання, мета цього всього одна — не віддавати глибинам забуття благодіяння людей.

2. Така ж мета і у Спасителя, тільки инші, каже [Він], шукають инші засоби проти забуття для того, щоб пам'ятати про тих, хто виявив їм благодіяння: Ви ж чиніть це на мій спомин (Лк. 22, 19). І як на стовпах на честь звитяжців міста заносять до списків ті перемоги, за допомогою яких вони були врятовані чи доведені до кращого стану, так само на цих дарах ми зображаємо смерть Господа, завдяки якій була отримана повна перемога над лукавим. Тільки міста за допомогою зображень мають один лиш тілесний образ від [своїх] благодійників, ми ж від цього приношення маємо не тілесний образ, а саме Тіло Звитяжця.

3. Ще в Старому Завіті заповідано було звершувати в образах те саме, що тепер Він повелів нам чинити насправді самими діяннями. Це ж бо й означала Пасха — заколювання агнця, спомин про ту жертву і про кров, якою в Єгипті були врятовані первістки.

4. Ось такий [сенс] цього спомину!

Зміст

Зміст. 1

І. Який сенс у загальних рисах усього богослуження?. 3

II. Чому Чесні Дари кладуть на престіл не від самого початку?. 5

III. Про те, що ці Дари жертвуються Богові як первістки людського життя. 6

IV. Для чого було потрібно, щоб ці Дари були первістками людського життя. 6

V. Чому покладається не цілий хліб, а лише [його] частина. 7

VI. Чому над хлібом священик зображає страждання Христа. 7

VII. У чому полягає спогадування про Господа. 8

VIII. Про те, що звершується над хлібом.. 8

IX. Чому Господь заповів чинити це на спомин про Нього. 9

X. Про те, що проказується під час проскомидії після спомину Господа, і про те, що саме приношення Дарів є водночас і подячне, і благальне. 9

XI. А. Чому повністю покриваються Дари і що під час цього проказується?. 11

XI. В. Про початкове славослов'я. 11

XII. Про прошення, і чому ми спершу починаємо молитву прошенням миру. 12

XIII. Що означає постійне прошення божественної милости. 14

XIV. Про віддавання [себе Богові] 14

XV. Про антифони і виголошені поміж ними молитви. 15

XVI. Значення [Божественної] літургії у загальних рисах. 16

XVII. Пояснення першого антифону. 17

XVIII. Що означають пророчі вислови, які співають на початку богослуження. 18

XIX. Пояснення третього антифону. 18

XX. Про появу святого Євангелія і про трисвяту пісню.. 19

XXI. Про молитву під час гимну і про священні виголошення. 20

XXII. Про читання Писань, їхній порядок і значення. 20

XXIII. Про прошення, які йдуть після Євангелія. 21

XXIV. Про внесення Чесних Дарів до вівтаря. 22

XXV. Про те, що відбувається після внесення Дарів, про молитви і заклики священика, звернені до народу 22

XXVI. Про ісповідання віри і про те, до чого після нього священик заохочує вірних, і за що молиться, і що вони йому відповідають. 23

XXVII. Про освячення Дарів і про благодарення, яке йому передує. 24

XXVIII. Що є підґрунтям нашої незаперечної віри в таїнство. 24

XXIX. Про те, за що нам докоряють щодо цього деякі латинники. Спростування їх докорів і відповідь на них. 25

XXX. Про те, що і в латинській Церкві таїнство [Євхаристії] звершується таким самим чином, як і у нас 27

XXXI. Чому священик закликає до освячення Дарів не Сина, а Отця?. 29

XXXII. Про саму жертву і про те, над чим звершується жертва. 29

XXXIII. Про молитви після жертви і про те, яка ж причина того, що тут згадуються святі й особливо Пресвята [Богородиця] 30

XXXIV. Про те, як священик молиться упівголосу за Святі Дари і за що закликає молитися вірних. 31

XXXV. Про молитву, віддану Богові, і про схиляння голів, про благодарення, яке йде після цього, і про благання, звернене до Бога, та славослов'я. 32

XXXVI. Про звернення, яке священик виголошує до народу, возносячи Святі Дари, і про те, що відповідають йому вірні 33

XXXVII. Що означає тепла вода, влита у Святі Таїнства. 34

XXXVIII. Про те, яким чином Святі Таїнства символізують Церкву. 34

XXXIX. Про заклик вірних до причастя і про те, що вірні промовляють під час явлення Дарів. 35

ХL. Про молитву, яку священик виголошує за вірних після того, як вони причастилися. 35

ХLI. Про благодарення і славослов'я, які йдуть після цього. 36

XLII. Про померлих: чи вони так само, як і живі освячуються від Дарів трапези?. 36

ХLІІІ. Про те, що душі того, хто причащається, освячення передається насамперед. 37

ХLIV. Про посередництво Христа. 38

XLV. Про освячення, яке для померлих досконаліше. 39

ХLVI. Яким чином Святі Дари завжди угодні Богові 39

XLVII. Наскільки Дари вгодні Богові 41

ХLVIII. Який сенс того, що цими Дарами ми молимося до святих і вшановуємо їх. 41

ХLIX. Про тих, які кажуть, що спомин про святих під час Божественної літургії є благальною молитвою за них до Бога. 42

L. Про те, скільки разів під час Божественної літургії поминаються святі і яка різниця між поминаннями 46

L. Чому священик називає жертву «словесною службою». 46

LІІ. Чому це таїнство називається лише Євхаристією.. 47

LIII. Про спільне благодарення за причащання Святих Таїнств і про завершальні молитви богослуження 48

 

І. Який сенс у загальних рисах усього богослуження?

1. Найважливішим у священнодійстві Святих Таїнств є переміна Дарів у Тіло і Кров Господа, а кінцева його мета — освячення вірних, які через них [Чесні Дари] отримують прощення гріхів, успадковують Царство Боже і таке инше.

2. Приготуванням і приношенням як стосовно самого священнодійства, так і стосовно досягнення мети, є молитви, псалмоспіви, читання зі Святого Письма, тобто все, що священнодіється і проголошується перед освяченням Дарів і після [їхнього] освячення. Хоча Бог дає нам усілякі святощі безвідплатно, натомість ми нічого [Йому] не приносимо, і [Його дари] є справді благодатними дарами, проте Він конче вимагає від нас, щоб ми були здатними прийняти їх і зберегти. Він і не подав би освячення тим, які не підготовлені до цього. Так Він і хрестить, і миропомазує, так само ділиться своєю Вечерею і прилучає [нас] до цієї страшної трапези.

3. Саме це Він висловив у притчі про сіяча. От вийшов [, — каже, — ] сіяч (Мт. 13, 3), щоб не зорати землю, а сіяти так, що оранка і всіляке приготування уже заздалегідь мали довершитися у нас.

4. Отже, якщо є така доконечність, щоб ми приступили до прийняття Святих Таїнств добре налаштовані і належно підготовлені, то це долучається до священнодійства, і так є насправді. Бо саме таку силу мають щодо нас молитви, псалми, як і все, що на Божественній літургії священнодіється і проголошується. Вони ж освячують нас, налаштовують до належного прийняття святощів, до їх збереження і подальшого зберігання в собі.

5. Вони освячують подвійно. По-перше, ми отримуємо користь від самих молитов, псалмів і читань. Молитви навертають нас до Бога, уможливлюють відпущення гріхів, як псалмоспіви уласкавлюють Господа і закликають поміч з небес. Жертвуй [, — каже Писання, — ] Богові хвалу і я визволю тебе, іти прославиш мене (Пс. 49, 50; 14, 15). А читання Святого Письма звіщає милосердя Боже і чоловіколюбство, а також справедливість і суд, вселяє у душі наші страх Божий і запалює любов до Нього, та викликає велике бажання дотримуватися Його заповідей. І все це облагороджує і обожествлює душу як священика, так і народу, чинить здатними як того, так і того прийняти Чесні Дари та їх утримати, в чому полягає мета богослуження. Зокрема це приготовляє священика до того, щоб він міг достойно звершити жертвоприношення, що і є, як було мовлено раніше, суттю містагогії. Саме це часто міститься у молитвах: священик молиться, щоб не виявитись йому недостойним того, що належить йому звершити, щоб він міг послужити таїнству чистими руками, душею і мовою, і таким чином від самої значущосте слів, які читаються і співаються при звершенні [таїнства], ми отримуємо допомогу.

6. По-друге, і від цього, а водночас від усього, що здійснюється на богослуженні, ми отримуємо освячення й иншим способом — тим, що у всьому споглядаємо образ Христа, Його діяння задля нас і Його страждання. Бо і в псалмах, і в читаннях й у всьому, що звершує священик упродовж богослуження, відтворюється ікономія Спасителя, і те перше, що є в цій ікономії, пояснюється у перших діях богослуження, а друге — у других діях, останнє ж — наприкінці богослуження. Отож, усе це ніби відбувається на очах у тих, хто за цим спостерігає. Бо освячення Дарів, сама жертва звіщає Його смерть (пор. 1 Кор. 11, 26), воскресення і вознесення, тому що ці Чесні Дари перемінюються у саме Тіло Господа — те саме, яке це все прийняло на себе, яке було розп'яте, яке воскресло і вознеслось на небо. А що передувало цій жертві, символізує те, що було до смерте [Христа] — Його прихід, явлення, Його довершене об'явлення, а що ж було після жертви — обітниця Отця (Ді. 1, 4), як Він сам сказав, зішестя на апостолів Святого Духа, через них навернення поган і їхнє сопричастя [з Богом].

7. Загалом уся містагогія є немов одним образом єдиного Тіла Спасителя, що зримо подає всі його частини від початку і до кінця у взаємному порядку і гармонії.

8. Таким чином, псалми, співані на самому початку, і все, що їм передує, здійснюється і мовиться у приношенні Дарів, означає первісний період ікономії Христа. А що йде після псалмів — читання Святого Письма та инше — символізує наступний період.

9. Хоча йшлося про иншу користь від читання і псалмоспівів, які були впроваджені, очевидно, для того, щоб спонукати нас до доброчесности й умилостивлювати Бога, але ніщо не стоїть їм на заваді мати ще й таке призначення; вони ж і ведуть вірних до доброчесности, і символізують ікономію Христа. Як бо одяг задовольняє потребу одягтись, і убрання прикриває тіло, так, зважаючи на те, який він є, він символізує инколи і заняття, і спосіб життя, і гідність тих, які його носять. Так само і тут. Бо Святе Письмо вміщає в собі і Богом натхненні слова, і пісні на славу Божу, і заохочує до доброчесности та освячує тих, які читають його і співають. А що вибране саме те, і розміщене саме в такому порядку, то воно має й инше значення, доволі виразно являючи нам перебування Христа [на землі] і Його спосіб життя. Такий сенс має не тільки те, що співається та читається, а й те, що звершується. Кожна річ тут здійснюється задля нагальної потреби: вона символізує чи щось із діл Христових, чи з Його діянь, чи страждань. Таким, наприклад, є вхід у святилище зі святим Євангелієм або вхід з Чесними Дарами. Те і те здійснюється за потребою: одне — щоб Євангеліє було прочитане, а друге — щоб жертва була звершена. Те і те символізуює об'явлення Спасителя, одне — явлення неясне і неповне, коли Він щойно почав себе відкривати, а друге — найдовершеніше й останнє. Серед того, що тут звершується, є щось і таке, що сповнюється зовсім не задля якоїсь потреби, а звершується лише як певний символ, як наприклад, проколювання хліба і зображення на ньому хреста, чи те, що той ніж для проколювання має вигляд списа, чи, зрештою, доливання до Святих Дарів теплої води.

10. Багато схожого можна зустріти і в инших таїнствах, наприклад, у хрещенні: ті, які мають намір хреститися, мусять зняти взуття і роздягтись і, обернувшись на захід, простягти руки, і дмухнути. Так нам прищеплюють переконання, якою мусить бути наша ненависть до лукавого і як важливо відвертатися від нього тому, хто хоче бути справжнім християнином. Що-небудь инше при звершенні таїнств може мати якесь инакше значення.

11. А все, що відбувається під час священнодійства [святих] Дарів, взаємопов'язане з ікономією Спасителя, щоб споглядання цієї ікономії, яка ніби у нас перед очима, освячувало наші душі, і так ми ставали б готовими до прийняття Святих Таїнств. Бо як тоді ця ікономія воскресила світ, так і тепер, коли постійно споглядати її, вона чинить душу того, хто споглядає, кращою і богоугоднішою. Але й тоді вона не виявилася б корисною, якщо б її не споглядали, якщо б у неї не увірували. Саме тому її проповідували, саме тому Бог приготував безліч способів для того, щоб у Нього увірували. Бо вона не могла б виконати своє призначення — спасти людей, якби її існування було приховане для тих, хто мав спастися. Але тоді, коли її щойно почали проповідувати і вона розбудила побожність, віру і любов у душах необізнаних, отже, розбудила почуття, яких не було, то тепер, коли її шанобливо споглядають уже віруючі, вона не розбуджує у них ці благочестиві почуття, бо вони їх уже мають, вона лише зберігає, оновлює і примножує їх, чинить їх міцнішими у вірі, завзятішими у благочесті та в любові. Якщо вже вона могла покликати до буття те, чого не було, то набагато легше може це вберегти, втримати й оновити. Благочестя ж, віра, любов до Бога, повна завзятости — це такі почуття, які ми мусимо мати, приступаючи до Святих Таїнств, без яких навіть дивитися на них нечестиво.

12. Ось чому богослуження має символізувати те споглядання, яке могло б викликати у нас такі почуття, щоб ми не лише розумом розважали, а якимсь чином бачили очима надмірну вбогість Багатого, мандрівне життя того, хто перебуває у кожному місці, покривдженість Благословенного, страждання Безпристрасного, який був зненавиджений так, як Він любив. Хто Він був і як принижував себе, що витерпів і що зробив, яку приготував нам трапезу. Отож, вражені досі нечуваним спасінням, вражені величезною кількістю [Його] щедрот, ми благоговіли б перед тим, хто виявив [до нас] співчуття, хто дарував нам таке спасіння, ми довірили Йому свої душі, віддали своє життя, запалили серця свої вогнем любови до Нього. І так підготовлені, ми впевнено і щиросердно приступали до полум'я Святих Таїнств.

13. Бо для такої підготовки не досить тільки у належний час вивчити все про Христа і знати це. Для цього треба, щоб око [нашого] ума постійно було звернене туди, щоб ми споглядали Святі Таїнства, щоб [усією] спромогою звільнитися від усілякого иншого помислу, оскільки ми мусимо прагнути, як я вже казав, вчинити [свою] душу здатною до того освячення. Бо якщо ми матимемо лише таке розуміння благочестя, що коли нас запитають про нього, ми зможемо дати мудру відповідь, а коли настає час приступати до таїнств, ми не споглядаємо всього належно, бо увага [наша] прикута до инших речей, то від того знання для нас немає ніякої користі, бо жодне із тих відчуттів, про які було сказано, не може у нас прокинутись. Бо ж будемо налаштовані відповідно до тих помислів, якими в той час будемо опановані, і в нас переважатимуть ті відчуття, які вони можуть викликати.

14. Власне тому й замислений такий взірець, коли одне не лише вимовляється словами, а й повністю постає перед очима, инше ж виявляється в усьому богослуженні, щоб за його допомогою вправніше впливати на наші душі, щоб у нас було викликане не лише звичайне споглядання, а ще й почуття, бо уява при сприянні очей справляє на нас глибше враження, яке допомагає не дати місця забуттю, не дозволити думці звернути увагу на щось инше, поки не дійде до самої трапези, щоб, таким чином, сповнюючись відповідними думками, і з повним усвідомленням ми причащалися Святих Таїнств, освячення доповнюючи освяченням, а освяченням у спогляданні — освячення таїнств, преображуючись від слави у славу (пор. 2 Кор. З, 18), від меншої у таку, що найбільша від усього.

15. Ось у загальних рисах сенс усього богослуження. Надалі, наскільки можливо, треба буде розглянути його від самого початку [окремо] по [кожній] частині. Спершу підготовчі молитви, сакральні слова, священні пісні, читання; потім — саме богослуження, саму жертву, а після цього — освячення, яким через жертву освячуються душі християн живих і померлих, далі за цим — пісні і молитви, звернені від народу і священика до Бога, які виникне потреба розглянути чи пояснити. Передовсім [будемо мати на увазі] ікономію Спасителя, який присутній у всьому таїнстві, [пояснюючи], що із того, що стосується цієї ікономії, є символом тої чи тої дії в богослуженні.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 125; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 44.204.196.161 (0.064 с.)