Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Teorie rozdмlovбnн na bбzi teorie meznн produktivity
Teorie rozdмlovбnн dщchodu, s nнћ pшiљel J.B. Clark, podle nнћ kaћdэ vэrobnн faktor dostбvб odmмnu podle svйho meznнho produktu. Protoћe poptбvkovй kшivky vэrobnнch faktorщ jsou urиeny dodateиnэm vэstupem produkovanэm dalљнmi jednotkami danйho faktoru tj. meznнmi produkty, je oblast na grafu pod poptбvkou rozdмlena na dvм oblasti: napш. na mzdy a renty (v pшнpadм, ћe pщda je konstantnн a mмnн se mnoћstvн prбce). Tнm se mezi vљechny vэrobnн faktory rozdмlн pшesnм 100 % vэstupu. Renta (trojъhelnнk pod kшivkou poptбvky) - je souhrn jednotlivэch dнlинch pшebytkщ meznнho fyzickйho produktu, kterэ vytvoшil prvnн aћ pшedposlednн vэrobnн faktor. Poslednн vэrobnн faktor tento pшebytek nevytvoшil, protoћe jeho MPP = Pf na rozdнl od pшedchozнch faktorщ, kde byl MPP > Pf. Teorie rozdмlovбnн Zabэvб se rozdмlovбnнm dщchodщ a bohatstvн ve spoleиnosti. Je vyъstмnнm teorie formovбnн cen na trzнch vэrobnнch faktorщ. Ceny vэrobnнch faktorщ urиujн vэљi dщchodu jednotlivэch domбcnostн a ceny vэrobnнch faktorщ jsou odvozeny od velikosti meznнch fyzickэch produktщ vэrobnнch faktorщ. Rozdмlenн dщchodщ domбcnostem tedy odpovнdб pomмru meznнch produktivit prбce, pщdy a kapitбlu v mмшнtku celй spoleиnosti. Prvotnнm rozdмlenнm dщchodщ Ъиinky pшerozdмlovбnн: Skladba dщchodщ Dщchod je celkovй mnoћstvн penмz, kterй иlovмk nebo domбcnost obdrћн bмhem urиitйho иasovйho obdobн. Celkovй dщchody domбcnostн (Y) lze rozdмlit na: Y = YL + YA + YK + YT, tedy Y = w * L + I*A + v * K + YT Bohatstvн je иistб hodnota aktiv vlastnмnэch k urиitйmu иasovйmu okamћiku v urиitэch penмћnнch jednotkбch. Bohatstvн je tedy urиitб zбsoba penмz, zatнmco dщchod je tok penмz v prщbмhu иasu. Bohatstvн domбcnostн respektive иlovмka je tvoшeno hmotnэmi poloћkami a finanиnнmi aktivy. Zdroje nerovnostн v dщchodech a mмшenн tмchto nerovnostн Nerovnosti v dщchodech mezi jednotlivэmi domбcnostmi odpovнdajн nerovnostem ve vlastnictvн vэrobnнch faktorщ. Existujн dvм zбkladnн nerovnosti: nerovnost v pracovnнch dщchodech a nerovnost ve vlastnickэch dщchodech. Nerovnost v pracovnнch dщchodech Nerovnost ve vlastnickэch dщchodech
Mмшenн nerovnosti v dщchodech Pouћнvб se tzv. Lorenzщv graf a dщchodovэ Giniho koeficient. Pro mмшenн mнry nerovnosti v dщchodech se pouћнvб srovnбnн skuteиnй a ideбlnн Lorenzovy kшivky, tedy vyjбdшenн odchylky od absolutnн rovnosti (to vyjadшuje plocha A - B). Giniho koeficient Pomмшuje skuteиnou Lorenzovu kшivku s kшivkou ideбlnн. Pomмшuje totiћ rozdнl mezi plochou pod ideбlnн Lorenzovou kшivkou (plocha A) a plochou pod skuteиnou Lorenzovou kшivkou (plocha B) s plochou pod ideбlnн kшivkou. Giniho koeficient mщћe mнt hodnotu od 0 do 1. Инm se hodnota blнћн k 0 tнm se rozdмlenн blнћн absolutnм rovnostбшskйmu a kdyћ se blнћн k 1 tak se blнћн k absolutnн nerovnosti. G = (A - B) / B Mikroekonomie 9 - Trh prбce Prбce jako vэrobnн faktor. Poptбvka po prбci. Nabнdka prбce. Rovnovбha dokonale konkurenиnнho trhu prбce. Nedokonalosti trhu prбce (faktory zpщsobujнcн nedokonalosti, dщsledky nedokonalosti). Prбce jako vэrobnн faktor Prбce patшн mezi vэrobnн faktory. Na trhu v roli poptбvajнcнho vystupujн firmy a v roli nabнzejнcнho domбcnosti. Pro vмtљinu domбcnostн pшedstavujн odmмny za prбci jedinэ vэznamnэ zdroj pшнjmu. Proto se klade na rozbor trhu velkэ dщraz. Domбcnosti za svojн prбci dostбvajн mzdu a cenou prбce je tedy mzdovб sazba. I v pшнpadм tohoto vэrobnнho faktoru se firmy snaћн maximalizovat zisk (budou tedy najнmat prбci do okamћiku, kdy se pшнjmy zнskanй pomocн poslednн jednotky prбce vyrovnajн nбkladщm na nбjem prбce) a domбcnosti maximalizujн uћitek. Poptбvka po prбci Poptбvka po prбci je urиena mnoћstvн prбce, kterй firma najнmб pшi rщznэch ъrovnнch mzdovй sazby. Firma poptбvб takovй mnoћstvн prбce pшi nмmћ, se pшнjem z meznнho produktu vyrovnб meznнm nбkladщm na prбci, tedy mzdм. Poptбvku tedy znaиnм ovlivтuje produktivita prбce (ta je ovlivnмna kvalifikacн prбce, mnoћstvнm a kvalitou kooperujнcнch faktorщ, technologiн a managementem). Pшнjem z meznнho produktu prбce (MRPL) Nabнdka prбce Nabнdkou prбce se rozumн poиet hodin odpracovanэch v rщznэch firmбch a podnicнch. Prбce je vэrobnнm faktorem, jehoћ nositelem je иlovмk. Иlovмk se proto rozhoduje, zda vэdмlek zнskanэ pracн je adekvбtnн poиtu hodin strбvenэch pracн a zda pro nмho nenн lepљн vyuћнt volnэ иas (den se dмlн na hodina strбvenй v prбci a hodiny volnйho иasu). Cнlem spotшebitele je maximalizace uћitku. Maximбlnнho uћitku bude dosaћeno tehdy, kdyћ meznн uћitek dodateиnй jednotky иasu je v obou alternativбch vyuћitн иasu stejnэ. Substituиnн efekt Pшi vyљљн mzdм pшinбљн kaћdб hodina prбce vyљљн vэdмlek, kterэ mщћe spotшebitel pouћнt k zнskбnн vмtљнho poиtu vэrobkщ a sluћeb, a to vede k tendenci pracovat dйle a to na ъkor volnйho иasu. Jednб se tedy o nahrazovбnн volnйho иasu pracн.
Dщchodovэ efekt Vyљљн mzda vede ale takй k nahrazovбnн prбce volnэm иasem. A to proto, ћe spotшebitel mб jiћ dostateиnэ dщchod a chce takй vнce volnйho иasu. Individuбlnн kшivka nabнdky prбce - je v urиitй ибsti zpмt zakшivenб. To je zpщsobeno prбvм dщchodovэm efektem. Pracovnнk pшi vyљљн mzdм nejprve preferuje prбci pшed volnэm иasem, ale pokud se jeho mzda zvэљн nad urиitou ъroveт snaћн se pracovnнk odpracovat mйnм hodin.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 222; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.189.2.122 (0.01 с.) |