Вірнопідданська концепція легітимності. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Вірнопідданська концепція легітимності.



Вірнопідданська концепція розроблялася в рамках традиційного консерватизму і авторитаризму. Основні положення цієї концепції викладені в працях таких представників авторитаризму, як Ж. Де Местр, Л. де Бональд, К.Л.Галлер, Е. Берк, Д.Кортес, Ш.Моррас, А.Маура, О.Шпенглер, К.Шмітт, Д.Джен-Тіле, Б.Муссоліні, Е.Штадлер, П. М. Ткачов та ін. Близькими до них у багатьох відношеннях є підходи Платона і Гегеля.

У глибинній основі авторитарних вченнь лежить ідея гріховної сутності людини, її недосконалості від природи. Крім того, підкреслюється, що люди не рівні як фізично, так і духовно. У силу цього, більшість людей схильні помилятись, тому їх не можна допускати до участі в управлінні суспільством. Нездатність більшості людей до раціональної поведінки диктує необхідність наявності в суспільстві сили, зовнішньої по відношенню до них і здатної примушувати їх до нормальної і здорової поведінки. Саме такою силою і виступає держава. В обгрунтування вірнопідданської концепції легітимності авторитаризм висуває такі апеляції:

1) Традиції. Вони служать обмеженню початкової гріховності людини. Засновані на традиціях, інститути шляхом втручання в матеріальну і моральну сторони життя суспільства будуть забезпечувати суспільне благо. Будь-які новації ставлять під сумнів непогрішимість влади, підривають її авторитет. Традиції, звички, звичаї сильні тому, що вони загальноприйняті. У цьому сила їх влади.

2) Страх. Згідно авторитарної концепції легітимності, страх є та сила, без якої порядок в одну мить перетвориться на хаос. Страх перед можливою карою робить стримуючий вплив на підданих. Держава в особі армії, поліції грає свого роду роль «ката». Самодостатній для масової свідомості характер ідеї порядку служить основою прийняття суспільством насильства з боку держави.

3) Релігія. Релігія як засіб підтримки морального порядку відіграє визначальну роль в обмеженні початкової гріховності людини. Одного страху для наведення порядку недостатньо. Церква і армія повинні діяти разом. Божественним законам підкоряються всі государі, їх порушення є образа божественної величі, писав французький політичний філософ XVI століття Ж.Боден в роботі «Шість книг про державу» (1576). Нерівність людей носить природний характер, воно встановлено Богом. Ліквідація нерівності - це порушення божого заповіту.

4) Авторитет сильної особистості, що володіє спадковим правом або набутою легітимністю. Влада государя виконується в силу природної переваги сильного над слабким. Владиками ставали і стають найбільш сильні і найбільш обдаровані. Їх право на владу не потребує якої б то не було громадської санкції. Підкоряючись лише божественному, а не людському закону, вони нікому не зобов'язані давати звіт у своїх діях.

5) Соціальна ієрархія. Авторитарна сильна особистість спирається на когорту обраних, наділених відповідними повноваженнями і привілеями. Лише деякі - аристократи духу і тіла, еліта - утворюють шар носіїв і хранителів суверенітету.

6) Тотальність. Тотальність розуміється як поглинання індивіда і суспільства державою. Такий підхід заснований на тому, що «держава є дійсність моральної ідеї - моральний дух як очевидна, сама собі ясна, субстанціональная воля, яка мислить і знає себе і виконує те, що вона знає і оскільки вона це знає.

Таким чином, суть вірнопідданської концепції легітимності полягає в тому, що легітимність тут розглядається як відносини в системі «суб'єкт-об'єкт».

 

 

Громадянська концепція легітимності.

Громадянська концепція легітимності розроблялася в рамках теорії лібералізму і ліберальної демократії у відповідь на нові реалії суспільного розвитку, пов'язані з посиленням ролі народних мас в історії. Найвизначнішими представниками цього напряму в історії політичної науки були Арістотель, Дж.Локк, Ш. Монтеск'є, Ж.Ж.Руссо, І.Кант, А. де Токвіль, І.Бен-там, Дж.С.Мілль, Г.Моска, Й. Шумпетер та ін.

В основі демократичної концепції легітимності лежать наступні три основоположні ідеї.

• Кожна людина має з народження і від природи невід’ємні права на життя і свободу;

• Вільний індивід є самостійною одиницею соціальної дії;

• Народ, що складається з вільних індивідів, здатний до раціонально-морального самовизначення на основі узгодження більшості.

Демократична концепція в обґрунтування принципу громадянської легітимізації визначає такі базові елементи:

1) Громадянськість. Лояльності підданого протиставляється активна позиція особистості в суспільстві. Складається новий тип відносин між колективом, суспільством і особистістю. Влада виступає як сполучник і регулятор початку у цій тріаді. Умова становлення громадянськості - рівновага, взаємна рівність прав, свобод і обов'язків всіх сторін громадянського суспільства: людини, суспільства і держави. Домінування однієї з них руйнує громадянське суспільство. Колективність як один з факторів громадянськості формується тут не традиціями, переказами, міфами, а свідомістю приналежності до загальної культури.

2) Суверенітет. Спочатку теорія суверенітету формувалась стосовно держави. Держава утворюється тоді, коли розрізнені члени суспільства об'єднуються під єдиною вищою владою, тобто суверенітетом. Суверенітет полягає в тому, що влада держави стоїть над усіма іншими конкретними формами і проявами влади. Суверенна влада не залежить від якої б то не було іншої влади. У ліберально-демократичній же традиції поняття суверенітету розповсюджується не лише на державу, але й на народ, і на право. Суверенітет народу - це признання всього населення тієї чи іншої країни джерелом політичної влади.

3) Право. Хоча суверенітет держави, так само як і сувернітет народу, за визначенням є необмеженим, на практиці їх суверенітет обмежений умовами взаємного співіснування. Ці обмеження знаходять своє відображення в праві, в суверенітеті права. Суверенітет права означає пріоритет права перед владою, волею громадянина, суспільства або якоїсь його частини, більшості або меншості. Паритет означає встановлення зафіксованих законом відносин між всіма сторонами. Ні влада, ні право не можуть бути реальними гарантами виконання законів, якщо право не легітимізоване суспільством. Така легітимізація відбувається через договірні відносини між державою і народом у формі Конституції.

4) Плюралізм. Тут політика розглядається як добре налагоджений механізм, в якому бере участь безліч груп, які взаємно стримують і врівноважують один одного в процесі реалізації своїх інтересів. Плюралізм передбачає наявність у суспільстві безлічі центрів влади, що вступають у конфлікти, угоди, компроміси. Він гарантує умови для боротьби між різними соціально-політичними силами, дозвіл виникаючих між ними конфліктів, досягнення рівноваги і компромісу в суспільстві.

5) Представництво. Це апеляція до такої системи правління, при якій політичні рішення приймаються громадянами не особисто, а через своїх представників, обраних ними і відповідальних перед ними. Народне представництво припускає, що органи влади обираються не довічно, а на певний, строго фіксований конституційний термін і періодично звітують перед виборцями. Сутність принципу представництва полягає в тому, що в політичній сфері виборці визначають мету, а обраний ними представник вибирає найбільш відповідні засоби для її досягнення.

6) Вибори. Участь громадян у виборах означає визнання ними даної політичної системи, політичного режиму. З допомогою виборів легітимізується також і конкретний склад парламенту та уряду.

7) Користь. Утилітаризм лежав в основі раннього лібералізму. Суть його - у визнанні влади більшістю суспільства з позицій її практичної корисності для нього.

Таким чином, громадянська легітимність - це така система відносин між суб'єктом і об'єктом панування, яка орієнтована на рівноправний характер їх взаємодії

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-22; просмотров: 161; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.238.57.9 (0.021 с.)