Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Виховання та навчання дітей в сім’ї та школі
Ім’я Костянтина Дмитровича Ушинського, новгород – сіверського українця по – правустоїть у перших рядах видатних діячів освіти і педагогічної науки другої половини ХІХ століття. Він є основоположником педагогічної науки Росії і російської народної школи. К.Д.Ушинський народився 2 березня (за старим стилем 18 лютого) 1824 року. Початкове виховання і освіту отримав під керівництвом матері – Любові Степанівни, уродженої Капніст, яка дала йому дошкільне виховання і пройшла з ним програму перших двох класів гімназії. Великий педагог все життя присвятив справі освіти народу, виховання дітей. Ще на початку своєї діяльності Ушинський писав у щоденнику:”Принести якомога більше користі моїй вітчизні – ось єдина мета мого життя, і до неї я повинен спрямовувати всі свої здібності”. Його чудові праці “Дитячий світ”, “Рідне слово”, “Людина як предмет виховання “ та інші книги для дітей, батьків і вчителів виявились неперевершеними класичними творами педагогічної літератури, увійшли в золотий фонд педагогічної науки і набули широкої популярності в освіті. У педагогічних творах Ушинського увічнені для нащадків кращі його заповіді. Особливу цінність становлять його поради батькам і наставникам щодо вивчення рідної мови за підручником "Рідне слово": • хто має дітей, той зобов'язаний підготувати з них хороших, корисних членів суспільства; • школа для маленьких дітей тоді лише хороша, коли вона повністю просякнута сімейним характером і більше схожа на родину, ніж на школу; • я бажав би, щоб наша жінка, відчувши глибоку насолоду самій навчати й розвивати свою дитину, не поступалась би цією насолодою нікому без крайньої потреби; • приступаючи до навчання дитини, слід мати на увазі, що дитя, незалежно від навчання, розвивається з кожним днем, і розвивається порівняно так швидко, що місяць чи два в житті шестирічної дитини приносять більше змін у її душевному й тілесному організмі, ніж потім цілий рік у віці від 10 до 15 років; • якщо ви розпочинаєте взагалі вчити дитину раніше, ніж вона визріла для навчання, або навчаєте її якого-небудь предмету, зміст якого їй ще не за віком, то неминуче зустрінетесь з такими перепонами в її природі, які зможе подолати лише час. І чим наполегливіше будете ви боротися з цими перепонами віку, тим більше завдасте шкоди вашому учневі;
• дитина може втратити віру в свої власні сили, і ця невпевненість у ній так укорениться, що надовго загальмує її успіхи в навчанні; • не педагогічно також чинить той, хто, будучи не в змозі підняти дитину до розуміння якогось предмету намагається спростити той предмет до рівня дитячого розуміння; • краще запізнитися, ніж поспішити з початком навчання; але й запізнення має свій негативний вплив; • нічого не суперечить так природі дитини, як засадити її за саму абетку, не даючи їй у цей час ніяких інших • занять, і тримати її за цією абеткою по декілька годин; • але чим різноманітніші предмети первинного навчання, тим необхідніше, щоб усі ці предмети, чи в крайньому випадку більшість їх викладались однією особою; • чим більше різноманітності в навчальних заняттях, тим краще для початкового навчання; • зробити серйозне заняття для дитини захоплюючим -ось завдання початкового навчання; • з перших уроків привчайте дитину полюбити свої обов'язки і знаходити задоволення від їх виконання; • ви готуєте дитину до життя, а в житті не всі обов'язки цікаві, і якщо ви до 10 років будете навчати дитину граючись, то підготуєте їй страшну муку, коли зустрінеться вона потім з серйозними навчальними обов'язками, інколи зовсім не цікавими; школа має зовсім невелику частку в тому природному розвитку дитини, на яке набагато більший вплив справляють час, природа і сімейне життя; • страх перед учителем змушує дітей не лише до властивого, але й шкідливого для них становища: до нерухомості, класної нудьги й лицемірства; • знищіть шкільну нудьгу -і вся ця гидка хмара, що приводить до відчаю педагога і отруює світлий потік дитячого життя, зникне сама собою; • у школі має царювати серйозність, що допускає жарт, але не перетворює всієї справи на жарт, лагідність без нудоти, справедливість без придирства, доброта без слабкості, порядок без педантизму і, головне, постійна розумна діяльність;
• якщо заохочення і покарання залишаються й досі необхідними для дітей, то це доводить тільки недосконалість мистецтва виховання; • привчаючи дітей слухати високі слова моральності, зміст яких не зрозумілий, а головне, якого діти не відчули, ви готуєте лицемірів; • у розумно організованій школі покарань за лінощі бути не може, тому що уроки вивчаються в класі; покарань за пустощі - також, тому що діти зайняті і займатися пустощами їм ніколи. Все, що може бути допущено в такій школі, так це найлегші зауваження за неуважність чи заохочення за уважність. Окремо хочу виділити настанови К. Д. Ушинського про вивчення рідної мови: • мова народу - найкращий, ніколи не в'янучий світ усього його духовного життя, що вічно знову розцвітає; • коли зникає народна мова - народу немає більше! • поки жива мова народна в устах народу, доти живий і народ; • відніміть у народу все - і він все може повернути, але відніміть мову - і він ніколи більше уже не створить її; нову батьківщину навіть може створити народ, але мови - ніколи: вимерла мова в устах народу - вимер і народ; • мова народу є найповнішим відображенням батьківщини і духовного життя народу; • викладання рідної мови в початковому навчанні є предмет головний, центральний, що входить в усі інші предмети; • сприяти розвиткові усного мовлення дітей є, поза сумнівом, одним із найважливіших обов'язків учителя; • наставник зобов'язаний потурбуватися про те, щоб дитина все більше і більше вступала в духовне володіння скарбами рідного слов • розвивати мову окремо від мислення неможливо і шкідливо; • звичка чисто, гладко і вишукано базікати будь-які нісенітниці і пов'язувати ловкими фразами порожні думки, є одна з найгірших людських звичок, і вихователь повинен викорінювати її; • формальне вивчення мови суперечить самій природі дитини; • дитяче лепетання цікаве для дорослих, а не для дітей, і одна із цілей серйозного навчання полягає саме в тому, щоб привчити дитину до серйозної наукової мови; • граматика, що викладається логічно, починає розвивати самосвідомість людини, тобто тобто, саме таку здібність, в наслідок якої людина є людиною. Ось чому граматику не безпідставно прирахували до числа наук, що олюднюють людину; • ніяка дидактика і ніякий підручник не можуть замінити наставника: вони лише полегшують йому працю; • тільки система, безумовно, розумна, що виходить із самої суті предметів, дає нам повну владу над нашими знаннями. Голова, наповнена уривчастими, безладними знаннями, схожа на комору, в якій все в безладді і де сам господар нічого не знайде; голова, де тільки система без знань, схожа на крамницю, в якій на всіх ящиках є написи, а в ящиках порожньо. Особливого значення К. Д. Ушинський надає наочності в навчанні: • дитина, якщо можна так висловитися, мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі, і той марно й шкідливо насилував би дитячу природу, хто схотів би змусити її мислити інакше; • дитяча природа ясно вимагає наочності. Навчайте дитину яких-небудь п'яти невідомих їй слів, і вона буде довго й марно мучитися над ними; але пов'яжіть з малюнками двадцять таких слів, і дитина засвоїть їх одразу;
• спробуйте одну й ту ж подію розповісти двом дітям, однаково здібним: одній - з картинками, іншій - без, - і ви оціните тоді все значення ілюстрацій для дитини; • правильне наочне навчання має свою систему, свої правила і прийоми; • вміння ставити запитання і поступово посилювати складність і трудність відповідей є одним з найголовніших і найнеобхідніших педагогічних прийомів. Цікаві й корисні поради К. Д. Ушинського щодо початкового навчання рахувати: насамперед слід навчити дітей рахувати до 10 на предметах: пальцях, горіхах, паличках, які не шкода було б і поламати, якщо доведеться показати наочно половину, третину тощо. Рахувати слід навчати вперед і назад, так, щоб діти з однаковою легкістю лічили від одиниці до 10 і від 10 до одиниці. Потім слід привчити їх рахувати нарами: два, чотири, вісім, десять, і, навпаки: десять, вісім і т.д.; трійками: три, шість, дев'ять і одна зайва; далі четвірками: чотири, вісім і два, і, зрештою, по п'ять, так, щоб діти тут же зрозуміли, що половина 10 = 5, що половина 8 = 4, що два рази 4 буде 8, два рази 5 буде 10 і т. д. Тут не слід соромитися голосних назв: додавання, віднімання, множення і т.д., а просто привчити дитину вільно - і ділити, і множити, і дробити. Надзвичайно цінними для батьків, а також для викладачів, учителів і керівників навчальних закладів є роздуми К. Д. Ушинського про користь педагогічної літератури: • педагогічна практика без теорії - те ж саме, що знахарство в медицині; • педагогічні засоби і методи виховання дуже різноманітні, і лише знайомство з усім цим розмаїттям може врятувати вихователя від тієї впертої одноманітності, яка, на нещастя, дуже часто зустрічається у педагогів-практиків, не знайомих з педагогічною літературою; • найголовніша дорога людського виховання є переконання, а на переконання можна впливати лише переконаннями; • будь-яка програма викладання, будь-яка метода виховання, якою б хорошою вона не була, але не перейшла в переконання вихователя, залишиться мертвою літерою, що не має ніякої сили в дійсності; • вихователь ніколи не може бути сліпим виконавцем інструкції: не зігріта теплом його особистого переконання, вона не буде мати ніякої сили; • вплив особистості вихователя на молоду душу становить ту виховну силу, яку не можна замінити ні підручниками, ні моральними сентенціями, ні системою покарань і заохочень;
• особистість вихователя означає все в справі виховання; • тільки особистість може впливати на розвиток і творення особистості, лише характером можна виховати характер. Характеристику педагогічної системи К. Д. Ушинського не можна здійснити без аналізу його праці "Про народність в громадському вихованні", яка сьогодні є визначальною в справі національно-патріотичного виховання підростаючих поколінь громадян України: • виховання бере людину всю, якою вона є, з усіма її народними й одноосібними особливостями, - її тіло, душу й розум, - і насамперед звертається до характеру людини; а характер і є саме той грунт, в якому корениться народність; • кожний європейський народ має свою особливу характерну систему виховання; • незважаючи на схожість педагогічних форм усіх європейських народів, у кожного з них своя особлива національна система виховання, своя особлива мета і свої особливі засоби досягнення цієї мети; • природа, слідуючи за своїми законами, повторює в дітях тілесний організм батька і матері в найрізноманітніших комбінаціях. Як немає двох листків на дереві, абсолютно схожих між собою, так немає й двох людей, природні темпераменти яких були б абсолютно однакові; • спосіб мислення людини, спосіб її дій, звичок, придбаних нею в житті, її розумовий і моральний розвиток - все, що формується вихованням і життям у суспільстві, змінюючи духовний бік характеру, відображається в її тілесному стані, і, таким чином, ідея характеру відображається в зовнішності; • природа є геніальним портретистом; • природа своїми таємничими літерами записує в тілі людини всю історію її безсмертної душі, і цей дивний літопис природи передається із покоління в покоління, від батьків до дітей, онуків і правнуків, урізноманітнюючись, розвиваючись, змінюючись нескінченно під впливом життя людини; • природа завжди встигає в безмежній кількості характеристичних рис в зовнішності людини висунути на перший план рису народності; • усі ми дуже добре знаємо, що не кожний вихователь -Песталоцці; • почуття народності таке сильне в кожному, що при загальній загибелі всього святого і благородного воно гине останнім; • погляньте на людей, що оселилися на чужині, і ви переконаєтесь в тому, яка живуча народність в тілі людини; • тільки народне виховання є живим органом в історичному процесі народного розвитку; • кожному народу призначено грати в історії свою особливу роль, і якщо він забув цю роль, то має зійти зі сцени: він більше не потрібний. Історія не терпить повторів. Народ без народності - тіло без душі; • народність є єдиним джерелом історичного життя держави; • будь-яка жива історична народність є найпрекрасніше творіння Боже на землі, і вихованню залишається лише черпати із цього багатого і чистого джерела; • як би високо не була розвинута окрема людина, вона завжди стоятиме нижче народу; • спільної системи народного виховання для всіх народів не існує не лише на практиці, але й у теорії, і практиці, але й у теорії, І німецька педагогіка - не більше як теорія німецького виховання;
• у кожного народу власна особлива національна система виховання; а тому запозичення одним народом в іншого виховних систем є неможливим; • як не можна жити за взірцем іншого народу, яким би привабливим не був цей взірець, точно так же не можна виховуватися за чужою педагогічною системою, яка б не була вона струнка і добре продумана; • науку не слід змішувати з вихованням. Вона спільна для всіх народів; • не педагогіка і не педагоги, а сам народ та його великі люди прокладають шлях в майбутнє; виховання лише йде цим шляхом і, діючи спільно з іншими суспільними силами, допомагає йти ним окремим особистостям і новим поколінням; • система громадянського виховання, що вийшла не із суспільного переконання, як би хитро вона не була продумана, виявиться безсилою; • де немає громадської думки про виховання, там немає й громадянського виховання. Не можна стати хорошим наставником і вихователем, якщо батько або вчитель не засвоїв настанов К. Д. Ушинського, які він дає у всесвітньовідомій статті "Праця в її психічному і виховному значенні": • праця тільки й може бути вільною, якщо людина сама береться за неї, усвідомлюючи її необхідність; праця ж вимушена, на користь іншого, руйнує людську особистість того, хто трудиться; • тіло, серце і розум людини вимагають праці, праця - особиста, вільна і праця - і є життя; • хто не відчув, як після важкої праці, що довго забирала усі сили людини, і небо здається світлішим, і сонце яскравішим, і люди добрішими? • без праці, ділової, серйозної праці, сімейне щастя є не що інше, як романтична химера; • замість щастя, втраченого за гріх, дана людині праця, і поза працею немає для неї щастя; праця є єдино доступне людині на землі і єдино гідне її щастя; • виховання, якщо воно бажає щастя людині, повинно виховувати її не для щастя, а готувати до праці життя; • виховання має розвинути в людині звичку і любов до праці; • виховання не тільки має розвинути розум людини і дати їй певний обсяг знань, а й запалити в неї спрагу серйозної праці, без якої життя її не може бути ні гідним, ні щасливим; • виховання не тільки має прищепити вихованцеві повагу і любов до праці: воно повинно ще дати йому і звичку до праці; • навчання єпраця і повинна залишитися працею, але працею, повною думки, мислення; • лікуючи хворого, лікар тільки допомагає природі; точно так же й наставник має лише допомагати вихованцеві боротися з труднощами засвоєння того чи іншого предмета: не вчити, а лише допомагати вчитися; • розумова праця чи не найважча праця для людини. Мріяти легко й приємно, а мислити важко; серйозна розумова праця втомлює незвичну людину швидше, ніж найважча праця фізична; • можливість праці і любов до неї - найкраща спадщина, яку можуть залишити своїм дітям і бідний, і багатий; • ми сміливо висловлюємо переконання, що вплив морального складає головне завдання виховання, набагато важливіше, ніж розвиток розуму взагалі. І на закінчення хоч декілька речень з головної і заключної, надзвичайно важливої для педагогів та керівників навчальних закладів книги К. Д. Ушинського "Людина як предмет виховання" або "Досвід педагогічної антропології": • мистецтво виховання має ту особливість, що майже всім воно здається справою знайомою і зрозумілою, а декому навіть справою легкою, - і тим зрозумілішим і легшим здається воно, чим менше людина з ним знайома теоретично і практично; • не можна назвати педагогом того, хто вивчив лише кілька підручників педагогіки і керується у своїй виховній діяльності правилами і настановами, вміщеними в цих "педагогіках", не вивчивши тих явищ природи і душі людської, на яких, можливо, й засновані ці правила та настанови; • якщо педагогіка хоче виховувати людину у всіх відношеннях, то вона має раніше взнати її теж у всіх відношеннях; • вихователь повинен прагнути пізнати людину, якою вона є в дійсності, з усіма її слабкостями й в усій її величі, з усіма її буденними, дрібними потребами й з усіма її великими духовними вимогами; • педагогіка - не наука, а мистецтво - найобширніше, складне, найвище і найнеобхідніше з усіх мистецтв. Мистецтво виховання спирається на науку, на багато великих і складних наук. Наприкінці передмови до цієї важливої книги К. Д. Ушинський писав: "Праця наша не задовольнить того, хто дивиться на педагогіку звисока і, не будучи знайомим ні з практикою виховання, ні з його теорією, бачить у суспільному вихованні лише одну з галузей адміністрації... Книга наша призначається для педагогів, усі усвідомили необхідність вивчення психології для їхньої педагогічної справи". Якщо ж ця стаття допоможе батькам, учителям і керівникам навчальних закладів усвідомити велич настанов К. Д. Ушинського, то наша праця та наших колег-науковців не пропаде даремно. Помер К. Д. Ушинський на 47 році життя 2 січня 1871 року. Місцем захоронення, згідно з його бажанням, став Видубицький монастир на березі Дніпра в Києві. На могилі поставлено пам'ятник, який зберігся до наших днів з написом: "Костянтин Дмитрович Ушинський - автор "Дитячого світу", "Рідного слова" і "Педагогічної антропології". Він помер у розквіті творчих сил, не встигнувши здійснити багато творчих замислів, поклавши ці благородні обов'язки на нас з вами. Але чи кожен з нас, педагогів і керівників закладів освіти, вважає своїм почесним обов'язком завжди пам'ятати і виконувати настанови великого сина українського народу, якщо працюючи вчителем чи викладачем, ректором університету чи керівником іншого навчального закладу, за своє практичне педагогічне життя жодного разу не був на могилі видатного педагога і навіть не має уявлення про те, де вона знаходиться?.. Дорогі колеги, лише в столиці незалежної України працює стільки загальноосвітніх і вищих навчальних закладів та інших установ освіти, що, якби кожен із них побажав стати в чергу, щоб покласти квіти до місця поховання К. Д. Ушинського, йому довелося б чекати такої честі понад два роки. Це є підтвердженням простої і великої істини, що на його могилі кожного дня мають стояти живі квіти, а сама могила - бути належно впорядкованою. 2 березня наступного, 2004 року виповнюється 180 років від дня народження К. Д. Ушинського. Гадаю, у вшануванні великого педагога мають взяти участь усі навчально-виховні заклади, кожен освітянин, кожен студент і учень, кожна сім'я, якщо ми вважаємо себе цивілізованим народом. У зв'язку з тим, що педагогічні ідеї К. Д. Ушинського зберігають свою творчу силу, необхідно видати до його ювілею повне зібрання творів масовим тиражем, державною мовою, в яких усі причетні до виховання й навчання юних знайдуть багато цінних думок і настанов, що сприятиме національному вихованню учнівської та студентської молоді.
“Книга для батьків” А.С.Макаренка –
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 575; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.111.183 (0.039 с.) |