Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Етап глобальних концепцій розвитку суспільства (середина і друга половина XIX ст.)Стр 1 из 4Следующая ⇒
Історія соціології 1. Етап глобальних концепцій розвитку суспільства 2. Етап ствердження соціології як самостійної науки 3. Бурхливий розвиток емпіричної соціології 4. Сучасна соціологія 5. Розвиток соціології в Росії та Україні.
Знання про суспільство існувало давно, але для того, щоб їх було оформлено у науку, потрібен був час. Це сталося лише у XIX ст., коли для цього визріли достатні умови. Соціологія як наука не виникла «ні з чого», потрібні були певні передумови: накопичення суспільством соціально-політичних, економічних та духовних знань, що стало можливим лише у XIX ст. До цього часу людство увійшло в епоху бурхливого розвитку промислового виробництва, що було пов‘язане з використанням парових двигунів та впровадженням машинної індустрії. Були зроблені фундаментальні відкриття майже в усіх областях природознавства, стались вагомі соціально-політичні зміни у Європі й особливо у Франції. На тлі цього різко позначилось відставання знань людей про самих себе та про суспільство, в якому вони живуть. Так само, як рівень розвитку капіталістичних відносин у Англії був добрим підгрунттям для появи класичної економічної теорії А. Сміта та Д. Рікардо, рівень суспільно-політичних відносин, перш за все у Франції, став підгрунттям для народження соціології. В історії соціології можна виділити декілька етапів.
Суспільство це не просто організм, а система організмів або організм, що складається з певних взаємопов’язаних автономних систем. Етап ствердження соціології як самостійної науки (кінець XIX – початок ХХст.)
Цей етап завершує період так званої класичної соціології. Все, що зародилося і розвивалося тоді в соціології, витримало іспит часом і стало основою розвитку різних шкіл і напрямів, які існують і сьогодні. На противагу соціологічному позитивізму на другому етапі спочатку виникає напрям соціологічного психологізму. Головними його представниками були американець Л. Уорд (1841 – 1913), засновник психологічного еволюціонізму, і француз Г. Лєбон (1841 – 1931), засновник психології натовпу. Історія соціології 1. Етап глобальних концепцій розвитку суспільства 2. Етап ствердження соціології як самостійної науки
3. Бурхливий розвиток емпіричної соціології 4. Сучасна соціологія 5. Розвиток соціології в Росії та Україні.
Знання про суспільство існувало давно, але для того, щоб їх було оформлено у науку, потрібен був час. Це сталося лише у XIX ст., коли для цього визріли достатні умови. Соціологія як наука не виникла «ні з чого», потрібні були певні передумови: накопичення суспільством соціально-політичних, економічних та духовних знань, що стало можливим лише у XIX ст. До цього часу людство увійшло в епоху бурхливого розвитку промислового виробництва, що було пов‘язане з використанням парових двигунів та впровадженням машинної індустрії. Були зроблені фундаментальні відкриття майже в усіх областях природознавства, стались вагомі соціально-політичні зміни у Європі й особливо у Франції. На тлі цього різко позначилось відставання знань людей про самих себе та про суспільство, в якому вони живуть. Так само, як рівень розвитку капіталістичних відносин у Англії був добрим підгрунттям для появи класичної економічної теорії А. Сміта та Д. Рікардо, рівень суспільно-політичних відносин, перш за все у Франції, став підгрунттям для народження соціології. В історії соціології можна виділити декілька етапів.
Етап глобальних концепцій розвитку суспільства (середина і друга половина XIX ст.) У 30-40-х роках ХІХ ст. у суспільному житті Європи відчувалась істотна нестабільність. Отже, виникає потреба у стабілізації розвитку суспільства. Визначні відкриття в хімії та біології спонукали К. Маркса і Ф. Енгельса винайти діалектичний матеріалізм, а О. Конта та його послідовників Г. Спенсера й Е. Дюркгейма – «органічну теорію розвитку суспільства». Європа стала тією частиною світу, де найповніше визріли умови для осягання людським розумом теоретичної та практичної перебудови суспільства. Ствердилася думка, що наука може впливати на розвиток суспільства, спрямовуючи його у потрібному напрямі. Засновником соціології вважають французького вченого, філософа-позитивіста О. Конта (1798 – 1857). У 1839 р. вийшов третій том його «Курсу позитивної філософії», де вперше використано термін «соціологія». Розглядаючи історію суспільства, О. Конт дійшов висновку про існування трьох стадій розвитку людського інтелекту в історії людства:
– теологічна (до 1300 р.) – панує релігійний світогляд, тому першоджерелами усього, що робиться у суспільстві, є надприродні істоти або трансцендентні сили (духи, Боги); – метафізична (1300-1800 рр.) – панує абстрактно-умоглядне тлумачення речей, замість богів на арену виходять абстрактні причини і сутності, які сприймає розум (ідеї суверенітету, права, легітимність уряду у політиці тощо). Зароджується критика існуючого суспільства, суспільного ладу; – позитивна або наукова (з 1800 р.), коли стає відчутним вплив науки на суспільство, – вчені стають у центрі його духовного життя. Люди звертаються до законів, заснованих на емпіричній очевидності, експерименті. Розвиток стає відкритим, завдяки науці людина все більше пізнає реальність. О. Конт, як і більшість тогочасних вчених, визнавав еволюцію і прогрес, який, на його думку, полягав у еволюції методів отримання і накопичення знань. Він розробив свою класифікацію наук відповідно до їх ускладнення й утворив такий ряд: математика – астрономія – фізика – хімія – біологія – соціологія. При цьому Конт вказував, що розповсюдження позитивного підходу починається з менш складних наук і закінчується найскладнішими. Тому соціологія, як найбільш складна наука - вершина позитивного знання. Спочатку він назвав соціологію соціальною фізикою і поділив її на дві частини: соціальну статику і соціальну динаміку. Соціальна статика вивчає умови існування, закони функціонування соціальної системи, її структуру й елементи. Результатом цих знань є теорія суспільного порядку. Соціальний порядок базується на трьох чинниках: сім’ї як базовому елементі суспільства, державі – органі соціальної солідарності, гаранту порядку та на релігії – регулятору соціальної поведінки. Соціальна динаміка вивчає і фіксує закони розвитку і зміни соціальних систем. На виході тут маємо теорію суспільного прогресу (прогресу розуму). Соціологія повинна використовувати, по Конту, наступні методи: Ø спостереження за ходом за ходом суспільних процесів; Ø експеримент, тобто спостереження за змінами, викликаними навмисно; Ø співставлення життя людства з тваринним світом; Ø порівняння життя різних країн та народів по окремим показникам; Ø історичний аналіз, тобто співставлення різних станів людства чи окремих народів в різні історичні часи. Головне завдання соціології, за О. Контом, – вироблення позитивної політики наукового реформування суспільства. Цей шлях повинен бути оптимальним, у ньому не повинно бути ні застою, ні революційної анархії. Г. Спенсер (1820 – 1903), послідовник О. Конта, мав своє особисте бачення соціології та її завдань. Він так багато зробив для впровадження цієї науки, що деякі дослідники вважають його засновником соціології нарівні з О. Контом. Суспільство є соціальним організмом, який за аналогією з організмом біологічним народжується, збільшує масу, що й ускладнює його структуру. Ускладнення структури відбивається у створенні суспільствам соціальних інститутів (домашніх або сімейних, обрядових, політичних, церковних і професійно-промислових) і веде до диференціації функцій соціальних інститутів, від чого частини тісніше пов’язуються між собою.
Разом з фіксацією подібності соціального і біологічного організмів Г. Спенсер відмітив і їх принципову різницю: якщо у біологічному організмі частини служать для цілого, то в соціальному ціле існує для частин. Однією з функцій цього цілого, за Г. Спенсером, є соціальний контроль, який тримається на двох страхах: страх перед живими створює державу, страх перед мертвими – церкву. Хоча суспільство і має колективістські форми - його сутність індивідуалістична. Одним з основних принципів суспільного життя Спенсер вважав «закон рівної свободи», згідно з яким кожна людина вільна робити все що хоче, якщо при цьому не порушує рівної свободи іншої людини. «Колективізм згубний з біологічної точки зору і абсурдний психологічно. Він – заохочення гірших за рахунок кращих».
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2020-03-02; просмотров: 101; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.126.74 (0.009 с.) |