Види та роль емоцій у творчост і та житті людини 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Види та роль емоцій у творчост і та житті людини



Види та роль емоцій у творчост і та житті людини

студентки ІІ курсу

відділення психології

Калантерної Анастасії

Дмитрiвни

 

Одеса 2009


ВВЕДЕННЯ

 

На даний момент підхід у вивченню емоцій людини дуже актуальний в психодіагностіке людину. Вивчення емоцій допомагає виявити їх роль структурі особи; дозволяють розкрити творчий потенціал людини, його здібності. Від емоційного фону залежить і загальний психічний стан людини. Для діагностики психічного стану людини психологами дуже широко використовуються проектні методики. Адже навіть вибір того або іншого кольору, спосіб зображення і багато дуг аспекти можуть вказати на емоційний стан людини. Розвиток цього напряму в психології надалі дозволить поліпшити діагностику психічного стану людини.

Об` єктом дослідження даної роботи є емоції людини.

Предметом дослiдження є теоретичний підхід до психологічного дослідження емоцій в творчості людини

Мета даної роботи: виявити вплив емоцій на творчу діяльність людини.

Завдання, які поставлені в роботі:

1. Визначити види і роль емоцій в житті людини

2. Прослідкувати розвиток психологічних теорій емоцій

3. Виявити вплив емоцій на особу

4. Визначити поняття творчої особи по Е. Фромму

5. Проаналізувати особливості творчого мислення

6. З'ясувати прояв емоцій в музиці і художній творчості

емоція психологічна творчість


РОЗДІЛ 1. Теоретичні питання вивчення емоцій

Мал. 59. Основні вимірювання емоційних процесів і станів (по В. Вундту)

У системі координат, що задається цими трьома вимірюваннями, можна розташувати і по відповідних параметрах характеризувати всі відомі емоційні процеси і стани.

Таким чином, емоції є класом суб'єктивних психологічних станів людини, без якої неможлива його життєдіяльність. Емоції підрозділяються на відчуття і власне емоції. Відчуття носять наочний характер, пов'язані з уявленням або ідеєю про деякий предмет, виконують мотивуючу роль. Емоції виступають як безпосереднє віддзеркалення, переживання відносин, що склалися, менш опредмечени, чим відчуття. Емоції тривалі, мають велику глибину, чим відчуття. Особливим видом емоційного стану є афект – особливо виражений емоційний стан, що супроводжується видимими змінами в поведінці людини, яка їх випробовує. Одним з найбільш поширених в наші дні афектів є стрес.

Теоретичний огляд психологічних теорій емоцій

 

Численними фізіологічними змінами в організмі супроводжується всякий емоційний стан. Впродовж історії розвитку даної області психологічних знань не раз робилися спроби зв'язати фізіологічні зміни в організмі з тими або іншими емоціями і показати, що комплекси органічних ознак, супроводжуючі різні емоційні процеси, дійсно різні.

Еволюційна теорія Ч. Дарвина

У 1872 р. Ч. Дарвин опублікував книгу "Вираз емоцій у людини і тварин", яка з'явилася поворотним пунктом в розумінні зв'язку біологічних і психологічних явищ, зокрема, організму і емоцій. У ній було доведено, що еволюційний принцип застосовний не тільки до біофізичного, але і психолого-поведінкового розвитку живого, що між поведінкою тварини і людини непрохідною пропасти не існує. Дарвін показав, що в зовнішньому виразі різних емоційних станів, в експресивно-тілесних рухах багато загального у антропоїдів і сліпонароджених дітей. Ці спостереження лягли в основу теорії емоцій, яка отримала назву еволюційної. Емоції згідно цієї теорії з'явилися в процесі еволюції живих істот як життєво важливі пристосовні механізми, сприяючі адаптації організму до умов і ситуацій його життя. Тілесні зміни, супроводжуючі різні емоційні стани, зокрема, пов'язані з відповідними емоціями рухи, по Дарвіну, є не що інше, як рудименти реальних пристосовних реакцій організму.

Прояв емоцій в музиці

Вираз емоцій засобами музики має давню традицію, висхідну до учення про етос і про афекти у стародавніх греків. Згідно Арістотелю, музика відтворює рух, всякий же рух несе в собі енергію, що містить етичні властивості. Подібне прагне до подібного, і тому людина отримуватиме насолоду від музики в тій мірі, в якій музика відповідає його характеру або настрою в даний момент. Для стародавніх греків - Арістотеля, Платона, піфагорійців - музика була засобом, який врівноважував зовнішню сторону протікання життя з психологічним станом самої людини.

Дослідники теорії афектів встановлювали, за яких обставин треба використовувати ті або інші способи музичного виразу, щоб порушити в слухачах ту або іншу емоцію.

Так, теоретик Кванц в одному з своїх трактатів залишив нам докладний опис виразу відчуттів в музиці. Він позначив ознаки, на підставі яких можна визначити, який панує в музиці афект. Це можна дізнатися по тональності – мажорная вона або мінорна. Мажор звичайно уживається для виразу веселого, бадьорого серйозного, піднесеного, мінор же для виразу ласки, сумуй і ніжності. Зв'язані, близько лежачі інтервали виражають ласку, засмучуй, ніжність. Напроти того, ноти стисло уривисті, такі, що складаються з окремих стрибків, виражають веселе і грубе. Пунктирні і витримані ноти виражають серйозне і патетичне, а змішення довгих нот, цілих і половинних з швидкими, – величне і піднесене. Відчуття можна зрозуміти по дисонансах. Вони проводять не однакове, але завжди відмінні один від одного дії.

Аналізуючи закінченості музичної виразності з погляду теорії афектів, англійський дослідник Дж. Харріс відзначав, що виразима в музиці емоція завжди пов'язана з певною ідеєю і що сама ідея несе в собі певний настрій.

Мета музики - порушувати афекти, які можуть відповідати ідеї. На основі внутрішньої природної схожості певні ідеї порушують в нас певні афекти, під впливом яких, у свою чергу, виникають відповідні ідеї.

Виходячи з вищесказаного ми бачимо, що вираз емоцій за допомогою музики йде корінню глибоко в старовину. Музика була засобом, який врівноважував зовнішню сторону протікання життя з психологічним станом самої людини. По тональності музики, розташуванню інтервалів, дисонансам можна зрозуміти, який з афектів переважає в музиці. Мета музики - порушувати афекти, які можуть відповідати ідеї.

Висновок

 

Емоції є класом суб'єктивних психологічних станів людини, без якої неможлива його життєдіяльність. Емоції підрозділяються на відчуття і власне емоції. Відчуття носять наочний характер, пов'язані з уявленням або ідеєю про деякий предмет, виконують мотивуючу роль. Емоції виступають як безпосереднє віддзеркалення, переживання відносин, що склалися, менш опредмечени, мають велику глибину, триваліші чим відчуття. Особливим видом емоційного стану є афект – особливо виражений емоційний стан, що супроводжується видимими змінами в поведінці людини, яка їх випробовує. Одним з найбільш поширених в наші дні афектів є стрес.

Впродовж всього розвитку вчення про емоції робилися спроби пояснити їх суть, їх виникнення і їх основи. Першою такою спробою була еволюційна теорія Дарвіна, згідно якої емоції з'явилися в процесі еволюції живих істот як життєво важливі пристосовні механізми, сприяючі адаптації організму до умов і ситуацій його життя. Ідеї Ч. Дарвина були сприйняті і розвинені в психоорганічній теорії, що здобула в психології широку популярність. Її авторами з'явилися У. Джемс і До. Ланге. Джемс вважав, що певні фізичні стани характерні для різних емоцій — цікавості, захоплення, страху, гніву і хвилювання. Відповідні тілесні зміни були названі органічними проявами емоцій. Альтернативну точку зору на співвідношення органічних і емоційних процесів запропонував У. Кеннон. Він одним з перших відзначив той факт, що тілесні зміни, спостережувані при виникненні різних емоційних станів, вельми схожі один на одного і за різноманітністю недостатні для того, щоб цілком задовільно пояснити якісні відмінності у вищих емоційних переживаннях людини. Услід за теоріями, що пояснюють взаємозв'язок емоційних і органічних процесів, з'явилися теорії, що описують вплив емоцій на психіку і поведінку людини (О.Д. Хебб, теорія когнітивного дисонансу Фестінгера).

Емоції грають дуже важливу роль в житті людини. Вони більшою чи меншою мірою визначають спрямованість його поведінки; відображають стан, процес і результат задоволення потреби; емоція, виражена у відчутті, бажанні, вабленні або пристрасті поза сумнівом містить в собі спонуку до діяльності. Система і динаміка типових емоцій характеризує людину як особу. Особливе людське відчуття – любов – визначає найвищий духовний і естетичний початок в людині.

Емоції також нерозривні з творчим процесом. Під творчістю, як станом душі людини, подразумеваєтся здатність свідомо сприймати і правильно реагувати на побачене. Що означає поглянути на іншу людину творчо? Це означає побачити його об'єктивно, без спотворень і надуманих якостей, уникаючи перенесення на нього рис вдачі інших людей. Умови, які необхідні для отримання такого творчого початку людиною наступні: здібність людини дивуватися, здатність зосередитися, здатність до самопізнання, правильне відношення до конфлікту (т.е. здатність з свідомою готовністю зустрічати можливість конфлікту). Готувати людину до життя — означає готувати його до творчості, і тому формування творчого початку в особі необхідно зробити універсальним виховним принципом.

Емоції знаходять свій вираз перш за все в музиці і художній творчості. Вираз емоцій за допомогою музики йде корінню глибоко в старовину. Музика була засобом, який врівноважував зовнішню сторону протікання життя з психологічним станом самої людини. По тональності музики, розташуванню інтервалів, дисонансам можна зрозуміти, який з афектів переважає в музиці. Мета музики - порушувати афекти, які можуть відповідати ідеї.

Емоції входять в багато психологічно складних станів людини, виступаючи як їх органічна частина. Такими комплексними станами, що включають мислення, відношення і емоції, є гумор, іронія, сатира і сарказм, які також можна трактувати як види творчості, якщо вони набувають художньої форми. Власна емоційна сфера художника відбивається у виборі сюжетів, в манері листа, в способі розробки вибраних тим і сюжетів. Все це разом узяте складає індивідуальна своєрідність художника і визначає особливості його творчості.


ЛІТЕРАТУР А

1. Аболін Л.М. Психологические механізми емоційної стійкості людини. — Казань, 1987.

2. Анохин П.К.Эмоции // Психологія емоцій: Тексти. - М., 1984.

3. Вартанян Р.А., Петров Е.С. Эмоции і поведінка. — Л., 1989.

4. Вілюнас В.К.Основные проблеми психологічної теорії емоції // Психологія емоцій.

5. Гуревич П.С. «Криза психоаналізу. Дзен-буддизм і психоаналіз». М.: Айріс-прес, 2004 р.

6. Додонов Би.І. В світі емоцій. — Київ, 1987.

7. Крюгер Ф. Сущность емоційних переживань // Психологія емоцій: Тексти. - М., 1984.

8. Леонтьев А.Н. Діяльність. Свідомість. Особа. — М., 1982 (1975).

9. Леонтьев А.Н.Потребности, мотиви, емоції // Психологія емоцій: Тексти. - М., 1984

10. Рубінштейн С.Л.Основы загальній психології: У 2 т. - М., 1989. - Т. II.

11. Селье Г. Стресс без дістресса. — М., 1982

12. Симонов П.В. Потребностно-мотивационная теорія емоцій //Вопросы психології. - 1982. - №6.

13. Симонов П.В. Эмоциональный мозок. Фізіологія, Нейроанатомія. Психологія емоцій. — М., 1981.

14. Тігранян Р. А. Стресс і його значення для організму. — М., 1988

15. Фромм Э. Искусство любити: Дослідження природи любові. - М., 1990

16. Чистякова М.І. Психогимнастіка. — М., 1990.

17. Якобсон П.М. Эмоциональная життя школяра. — М., 1966.

18. Ярошевский М.Г., Петровский А.В. Психологія. Словник 2-е видавництво, іспр. І доп. М.: Політіздат, 1990. с.494Рзмещено на

 

Види та роль емоцій у творчост і та житті людини

студентки ІІ курсу

відділення психології

Калантерної Анастасії

Дмитрiвни

 

Одеса 2009


ВВЕДЕННЯ

 

На даний момент підхід у вивченню емоцій людини дуже актуальний в психодіагностіке людину. Вивчення емоцій допомагає виявити їх роль структурі особи; дозволяють розкрити творчий потенціал людини, його здібності. Від емоційного фону залежить і загальний психічний стан людини. Для діагностики психічного стану людини психологами дуже широко використовуються проектні методики. Адже навіть вибір того або іншого кольору, спосіб зображення і багато дуг аспекти можуть вказати на емоційний стан людини. Розвиток цього напряму в психології надалі дозволить поліпшити діагностику психічного стану людини.

Об` єктом дослідження даної роботи є емоції людини.

Предметом дослiдження є теоретичний підхід до психологічного дослідження емоцій в творчості людини

Мета даної роботи: виявити вплив емоцій на творчу діяльність людини.

Завдання, які поставлені в роботі:

1. Визначити види і роль емоцій в житті людини

2. Прослідкувати розвиток психологічних теорій емоцій

3. Виявити вплив емоцій на особу

4. Визначити поняття творчої особи по Е. Фромму

5. Проаналізувати особливості творчого мислення

6. З'ясувати прояв емоцій в музиці і художній творчості

емоція психологічна творчість


РОЗДІЛ 1. Теоретичні питання вивчення емоцій



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-03-02; просмотров: 109; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.141.3.178 (0.02 с.)