Теми семінарсько-практичних занять 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Теми семінарсько-практичних занять



№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Творчість Григорія Сковороди як феномен української літератури та філософії  
2. Рання творчість Тараса Шевченка. Творчість періоду «трьох літ»  
3. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського  
  Разом  

ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Практичне заняття № 1

Тема.Творчість Григорія Сковороди як феномен української літератури та філософії

Питання для опрацювання

1. Основні філософські ідеї в наукових трактатах Сковороди:

а) вчення Сковороди про три світи;

б) теорія самопізнання;

в) ідея «сродної праці» як засобу досягнення людиною особистого щастя.

2. Мотиви збірки «Сад божественних пісень»:

а) культ «доброї людини» в творах, уславлення найвищих якостей людини: розуму, совісті, працьовитості; проповідь життя, близького до природи;

б) мрія письменника про красу вільної творчої праці як основу чесного, справедливого, корисного життя, уславлення миру між народами, гнівний осуд загарбницьких воєн;

в) утвердження свободи людини як найвищої суспільної цінності. Вияв громадянської мужності поета в період посилення кріпацтва;

г) сатиричне зображення панів, чиновників, купців.

3. Байкарська спадщина письменника

а) утвердження ідеї «сродної праці», осуд неробства, паразитизму;

б) Сковорода про справжню цінність людини;

в) Осуд «славолюбія» та «сластолюбія» у байках;

г) художнє вираження філософських ідей у байках

4. Педагогічні погляди мандрівного вчителя.

5. Гуманістична спрямованість творів Г.Сковороди, літературно-естетична цінність його спадщини. Значення творчості в історії філософії, педагогіки, літератури слов’ян та інших народів.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Підготувати доповідь на одну з запропонованих тем:

• Сковорода у спогадах і перших дослідженнях

• Образ Г.Сковороди у творчості письменників ХІХ століття

• Постать Сковороди у поезії ХХ ст

• Розкриття творчої лабораторії письменника-філософа у романі Василя Шевчука «Предтеча»

• Педагогічні погляди мандрівного вчителя.

• Вияв релігійних поглядів в творчій спадщині письменника.

2. Добрати приклади байок до кожної тематичної групи, підготуватися розказати байки близько до тексту, визначати їх спрямованість, особливості композиції.

3.Вивчити напам’ять поезію, визначити мотиви та основні образи.

4.Підготувати матеріали, тези до обговорення (дискусії) в аудиторії питань 4-5.

Рекомендована література

 

Тексти для опрацювання

Питання 1. «Кільце. Дружня розмова про душевний світ», «Наркіс. Розмова про те: пізнай себе», «Розмова названа алфавіт, або буквар миру».

Питання 2. «Ой ти пташко-жовтобоко...», «Хто серцем чистий і душою», «De Libertate», («Всякому городу нрав і права» та ін.

Питання 3. «Бджола і Шершень», «Голова та тулуб», «Жаби» та ін.

Питання 4. Притчі «Благородний Еродій», «Вбогий Жайворонок», байки.

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

Практичне заняття № 2

Тема. Рання творчість Тараса Шевченка. Творчість періоду «трьох літ»

Питання для опрацювання

1. Перший період творчості Т.Г.Шевченка:

а) романтичні балади («Причинна», «Тополя», «Утоплена»);

б) літературна структура, фабульна основа та композиція поеми «Гайдамаки»;

в) суспільно-побутові поеми («Катерина», «Наймичка»)

2. Поетичні образи-символи «Кобзаря».

3. Період «трьох літ»:

а) відображення у поетичному слові національно-патріотичної еволюції митця;

б) громадянське звучання творів 2-го періоду;

в) політична сатира Т.Шевченка (“Єретик”, “Кавказ”, “Сон”);

г) полемічне послання “І мертвим, і живим...”

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

  1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: балада, елегія, думка, романтизм, послання.
  2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.
  3. Вивчити напам’ять 2-3 поезії (на вибір).
  4. Скласти письмово розгорнутий план відповіді на одне з питань.
  5. Підготувати письмово аналіз одного із віршів (на вибір) з точки зору його художньої структури: тропи, розмір, ритмічний малюнок, рима, звукопис, строфіка, ліричний герой і автор.

Рекомендована література

1. Історія української літератури (І пол.ХІХ ст.) / За ред. І.П. Скрипника. – Київ: Вища школа, 1980.

2. Історія українсьуої літератури. ХІХ століття: У 3 кн. Кн. 2: Навч. посібник / За ред. М.Т. Яценка. -- Київ: Либідь, 1995.

3. Єфремов С.О. Історія українського письменства. -- Київ: Феміна, 1995.

4. Клочек Г. Поезія Тараса Шевченка: Сучасна інтерпретація. - К., 1998.

5. Українська література у портретах і довідках: Давня література ― література XIX ст. ― Либідь, 2000.

6. Чижевський Д. Історія української літератури від початків до доби реалізму.— Тернопіль, 1994.

Практичне заняття № 3

Тема. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського

Питання для опрацювання

1. Життєвий і творчий шлях письменника. Гуманізм світогляду. Еволюція стилю митця від просвітницьких тенденцій до модерністичних.

2. «Цвіт яблуні» як новелістичний шедевр М. Коцюбинського. Психологічне заглиблення внутрішній світ персонажа.

3. «Intermezzo» – психологічна новела з автобіографічною основою.

4. «На камені». Поетичність образів Фатьми та Алі. Контраст краси глибокого почуття та деспотизму звичаїв.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: імпресіонізм, новела, повість, психологізм.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Виявити специфіку використання автором засобів психологізму у вказаних новелах.

4. Підготувати повідомлення: «Проза М. Коцюбинського в контексті творів К. Гамсуна, Е. і Ж. Гонкурів, А.Шніцлера».

Рекомендована література

1. Агеєва В. Імпресіоністична поетика Михайла Коцюбинського // Слово і час. – 1994. - № 9-10.

2. Пахаренко В. “Над берегами вічної ріки” // Дивослово. -1994. - №7.

3. Кузнецов Ю. Поетика прози Михайла Коцюбинського – К., 1989.

4. Кузнецов Ю. Імпресіонізм як мрія про гармонію (на прикладі новели М. Коцюбинського “Intermezzo”. // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 1999. – № 2.

 


Самостійна робота

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Іван Котляревський – зачинатель нової української літератури  
2. Українська романтична поезія  
3. Літературно-художні пошуки Івана Франка  
4. Жанрове багатство драматургії Лесі Українки  
  Разом  

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

Самостійна робота № 1

 

Тема. І.П.Котляревський – зачинатель нової української літератури

Питання для опрацювання

І. Творча біографія письменника, його світоглядні засади та участь у суспільному й культурному житті України.

ІІ. «Енеїда» І.Котляревського – перший твір нової української літератури:

1. Передумови створення та історія видання поеми.

2. Тема та ідея твору, езопівська мова.

3. Жанр і джерела твору.

4. Композиційні особливості поеми.

5. Український світ «Енеїди»:

- мова;

- сміх;

- український побут;

- алюзії на українську історію.

6. Персонажі поеми.

7. Прочитання підтексту поеми.

8. «Енеїда» як зразок класицизму.

ІІІ. Значення творчості письменника.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: поема, травестія, бурлеск, езопівська мова. Навести приклади з твору.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Записати тему й ідею твору, позначити джерела.

4. Вивчити напам’ять уривок (на вибір) з поеми «Енеїда»: розповідь про Енея, опис пекла, подвиг Низа та Евріала.

5. Охарактеризувати мовно-стильові особливості поеми, виписати приклади.

Рекомендована література

1. Спадщина І.Котляревського в українському і світовому культурному контексті. Матер. наук, конфер. До 225-річчя з дня народж. І.П.Котляревського. - Полтава, 1994.

2. Ставицький О. Коментар до «Енеїди» Івана Котляревського та його історія. - Іван Котляревський. «Енеїда». -К., 1989.

3. Нахлік Є. Творчість І.Котляревського: Замовчувані інтерпретації. Дискусійні проблеми. – Л., 1994.

4. Сверстюк Є. Іван Котляревський сміється // Сверстюк Є. На святі надій. – К., 1999. – С. 253-282.

5. Ткачук М. Естетична концепція людини в "Енеїді" Івана Котляревського. - К., 1995.

6. Хропко П. Українська драматургія першої половини XIX ст. - К., 1972.

7. Шевчук В. «Енеїда» Івана Котляревського в системі літератури українського бароко // Дивослово. – 1998. - № 2. – С. 5-9; № 3. – С. 6-10.

 

 

Самостійна робота № 2

Тема. Українська романтична поезія

Питання для опрацювання

1. Основні риси романтизму як художньої системи.

2. Національні особливості українського романтизму, його хронологічні межі.

3. Поява нових поетичних жанрів: балада, пісня-романс, думка-медитація, сонет, ліро-епічна поема тощо.

4. “Харківська школа романтиків”.

5. Творчість поетів-романтиків (Є.Гребінка, Л.Боровиковський, А.Метлинський, М.Костомаров, В.Забіла, М.Петренко).

6. Галицьке літературне відродження (“Руська трійця”)

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

  1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: балада, елегія, ліричний герой, медитація, романс, романтизм, сонет.
  2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.
  3. Прочитати романтичні поезії Є.Гребінки (українською і російською мовами).

4. Прочитати романтичні балади П.Гулака-Артемовського “Русалка” і “Пан Твардовський”. Знайти елементи бурлеску при опрацюванні відомих європейських сюжетів.

  1. Вивчити напам’ять 2-3 поезії (на вибір).
  2. Підготувати письмово аналіз одного із віршів (на вибір) з точки зору його художньої структури: тропи, розмір, рима, звукопис, строфіка, ліричний герой і автор.

Рекомендована література

Гончар О. Українська література передшевченківського періоду і фольклор. - К., 1982.

Єфремов С. Історія українського письменства. - К., 1995.

Історія української літератури:У 2 т. - К., 1987. - Т. 1.

Історія української літератури XIX століття:У 3 кн. - К., 1995-1996.-Кн. 1,2

Українські поети-романтики. – К., 1987.

Матеріали до вивчення історії української літератури: У 5 т. - К., 1961. -1.2

Хропко П. Становлення нової української літератури. - К., 1988.

Чижевський Д. Історія української літератури. Від початків до доби реалізму. - Тернопіль, 1994.

Яценко М. Українська романтична поезія 20 - 60-х років XIX ст. // Українські поети-романтики. Поетичні твори. - К., 1987.

 

Самостійна робота № 3

Тема. Літературно-художні пошуки І.Франка

Питання для опрацювання

1. Іван Франко – письменник, вчений, громадський діяч. “Велетень думки і праці” (М. Возняк).

2. Філософсько-естетичні позиції І.Франка.

3. Поетична творчість Івана Франка (збірки “З вершин і низин”, “Зів’яле листя”).

4. Сонет у творчості І.Франка.

5. Поема «Моїсей» – одна з вершин художньої творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Біблійна основа сюжету поеми. Авторський пролог до поеми як заповіт українському народові.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: сонет, науковий реалізм, декаденс, поема.

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Вивчити напам’ять 2-3 поезії І. Франка (на вибір – «Ой, ти дівчино з горіха зерня”, “Чого являєшся мені у сні?”, ”Червона калино, чого в лузі гнешся?”, ”Тричі мені являлася любов”, ”Надходить ніч”, ”Даремно, пісне, щез твій чар”, “Сідоглавому”, “Декадент”, “Немає друга понад мудрість”, ”Строфи”).

Рекомендована література

ü Зеров М. Франко-поет // Зеров М. Твори: У 2 т. - К., 1990.- Т. 2.- С. 457-491.

ü Франко І. Я. Життя і творчість у портретах, ілюстраціях, документах. – К., 1973.

ü Павличко Д. Іван Франко // Франко І. Твори: У 3 т. – К., 1991. –Т. 1. - С. 5-11.

ü Полюга Л. Слово у поетичному тексті Івана Франка. - К., 1977.

ü Рильський М. Великий письменник і громадянин // Статті про літературу. - К., 1980. - С. 214-226.

 

 

Самостійна робота № 4

Тема. Жанрове багатство драматургії Лесі Українки.

Питання для опрацювання

  1. Драматична поема «У пущі»: творча історія, прототипи.

а) ідейно-тематичне навантаження твору; характер конфлікту;

б) образна система. Особливості моделювання образу Річарда.

  1. Проблема становища митця в загарбаній вітчизні (драма «Оргія»). Конфлікти і характери.
  2. Ідейна основа драми-феєрії «Лісова пісня».

а) жанрове новаторство твору; мистецтво композиційної структури;

б) творче переосмислення фольклорних мотивів;

в) художня специфіка творення образної системи;

г) мовно-стильові параметри твору. Символіка, багатство вірша.

Завдання для самостійної роботи та форми звітності

1. Повторити літературознавчі терміни і вміти застосовувати їх під час аналізу творів: неоромантизм, драматична поема, конфлікт, характер, феєрія, «нова драма».

2. Познайомитися з довідковою і науково-критичною літературою. Зробити виписки до запропонованих питань.

3. Підготувати повідомлення: «Типологічна спорідненість драми-феєрії «Лісова пісня» і символічної та неоромантичної драми в західноєвропейських літературах (М.Метерлінк «Синій птах», Г.Гауптман «Затоплений дзвін»)».

Рекомендована література

1. Забужко О. Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. — К.: 2007.

2. Журавська І. Леся Українка та зарубіжні літератури. К. 1963.

3. Кулінська Л. Поетика Лесі Українки. К. 1967.

4. Кулінська Л. У світі ідей та образів. (Особливості поетики драми Лесі Українки). К. 1971.

5. Костенко А. Леся Українка. К. 1971.

6. Агеєва В. Поетеса зламу тисячоліть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації. - К., 2001.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 145; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.174.216 (0.045 с.)