Експресіоністська модель світу Василя Стефаника 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Експресіоністська модель світу Василя Стефаника



Життєвий і творчий шлях письменника-новеліста В.С.Стефаника (1871-1936), громадська, просвітницька і політична діяльність у Галичині.

Змалювання трагічного становища га­лицького селянства у ранній творчості В.Стефаника.

Новела «Новина», особливості її сюжету. Глибокий психологізм у розкритті внутрішнього світу Гриця Летючого. Пей­зажі, портретні характеристики дітей, художні деталі та їхня роль у творі.Новела «Камінний хрест», символічний смисл її назви. Художнє висвітлення проблеми еміграції галицького селянства в Канаду. Гли­бокий психологізм у показі душевної драми ге­роїв та високих моральних якостей народу в образі Івана Дідуха. Художні деталі у творі. Інші новели В.Стефаника з ранньої твор­чості («Синя книжечка», «Катруся», «Кленові листки»).

Творчість В.Стефаника другого періоду (збірка «Земля»), її гуманістичний та патріотичний пафос, показ національно-виз­вольного руху в Галичині. Звеличення патріотичного обов'язку перед Батьківщи­ною, образ національно свідомого селянина Максима, двоє синів якого беруть участь у національно-визвольній боротьбі українсько­го народу (новела «Сини»). Новела «Марія», використання у ній біблійних мотивів. Глибокий психологізм твору. Зображення внутрішнього світу матері-патріотки, яка відправляє трьох синів боротися за незалежність України. Узагальнений образ рідної землі у творі.

Поезії в прозі «Моє слово» як художнє кре­до письменника. Відображення у творі поглядів автора на призначення художнього слова.

Особливості стилю В. Стефаника (лаконізм, оповідь від першої особи, символічні образи, психологізм, художні деталі, діалектизми у мові персонажів). Риси експресіонізму у його творчості, її оцінка І.Франком. Місце В.Стефаника серед видатних но­велістів світу (П.Меріме, Гі де Мопасан, А.Чехов). Вшанування пам'яті письменника.

Тема 8. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського

Життєвий і творчий шлях Михайла Михайловича Коцюбинського (1864-1913). Еволюція в його ідейно-естетичних поглядах: від народницьких тенденцій до модернізму, поєднання рис реалізму та ім­пресіонізму.

Вплив народницьких ідей у ранній творчості (оповідання «Андрій Соловейко, або Вченіє світ, а невченіє тьма», «Ціпов'яз», «Для загального добра»). Майстерність психологічного аналізу в ранніх новелах («На камені», «Цвіт яблуні»).

«Цвіт яблуні» як новелістичний шедевр М. Коцюбинського. Оповідь від першої особи в творі. Психологічне заглиблення внутрішній світ персонажа. Риси імпресіонізму в новелі, її сим­волічний зміст.

Посилення соціальної спрямованості новел і оповідань у другий період творчості письменника: викриття погромницької політики царизму («Він іде!», «Подарунок на іменини»), фальшивого народолюбства інтелігенції («Коні не винні», «Сміх»).

«Intermezzo» як імпресіоністський шедевр, лірико-психологічна поема в прозі. Своєрідність жанру і композиції. Зміст назви. Майстерне змалювання картин природи у творі. Ідейний смисл і майстерність у побудові діалогу між оповідачем та селянином. Глибокий психологізм новели. Високохудожнє вирішення проблеми ролі митця у суспільному житті.

Повість «Fata morgana». Смисл назви. Показ у творі пробудженого революційними подіями українського села та ставлення до них різних верств населення. Проблема людини і землі у повісті. Висо­ка художня майстерність автора у змалюванні картин природи («Ідуть дощі...»), масових сцен, діалогів (полілогів). Поєднання у творі реалістичних та імпресіоністських способів зображення дійсності та психології героїв, її місце серед кращих зразків світової прози початку XX ст.

Повість «Тіні забутих предків». Фольклорно-етнографічна основа твору, її романтичний характер. Поетичні образи Івана та Марійки, їхнє романтичне і трагічне кохання. Майстерне змалювання гуцульських звичаїв, побуту, обрядів. Поєднання у творі реального і фантастичного, імпресіоністських та символічних засобів зображення дійсності. Місце повісті серед визначних творів неоромантичної та неореалістичної літератури цього періоду (Леся Українка, О.Кобилянська, О.Олесь, Я.Райніс, К.Гамсун, Г.Маркес, А.Чехов). Останні новели М.Коцюбинського («Хвала життю!», «На острові»), вираження в них оптимістичної віри в торжество життя на землі.

Особливості стилю письменника, його новаторство, місце у вітчизняній та світовій літературі, вшанування пам'яті.


Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем Кількість годин
денна форма Заочна форма
усього у тому числі усього у тому числі
л п лаб інд с.р. л п лаб інд с.р.
                         
Модуль 1
Змістовий модуль 1. Давня українська література (кін. Х – ХVІІІ століття).
Тема 1.Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.                        
Тема 2. Творчість Григорія Сковороди як феномен української літератури та філософії                        
Разом за змістовим модулем 1                        
Змістовий модуль 2. Нова українська література. Літературний процес кін. ХVІІІ –ХІХ ст.
Тема 3.Загальні тенденції розвитку української літератури наприкінці ХVІІІ – 60-х рр. XIX ст.                        
Тема 4.Творчість Тараса Шевченка                        
Тема 5.Літературний процес 70–90-х років XIX ст.                        
Разом за змістовим модулем 2                        
Змістовий модуль 3. Літературний процес в Україні в кін. XIX – на поч. XX ст.
Тема 6.Загальні тенденції розвитку української літератури кін. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Український неоромантизм                        
Тема 7.«Нова українська проза»                        
Тема 8. Імпресіоністична проза Михайла Коцюбинського                        
Разом за змістовим модулем 3                        
Усього годин                        
Модуль 2
ІНДЗ     - -   -     - - -  
Усього годин за курс                        

 


Теми лекційних занять

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.  
2. Загальні тенденції розвитку української літератури наприкінці ХVІІІ – 60-х рр. XIX ст.  
3. Літературний процес 70–90-х років XIX ст.  
4. Загальні тенденції розвитку української літератури кін. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Український неоромантизм  
5. «Нова українська проза»  
  Разом  

ПЛАНИ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ

Лекція № 1

Тема.Особливості літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

План

1. Предмет і завдання курсу. Специфіка української літератури в контексті національної культури.

2. Література праукраїнського періоду.Міфоцентрична основа цього періоду.

3. Основні специфічні риси літературного процесу Х – ХVІІІ ст., їх теоцентрична основа.

4. Періодизація літературного процесу Х–ХVІІІ ст.

5. Продовження літературних традицій, вироблених у Х-ХVІІІ ст. в українській літературі ХІХ-ХХ ст..

 

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

 

Лекція № 2

Тема.Загальні тенденції розвитку української літератури наприкінці ХVІІІ – 60-х років XIX століття

План

1. Історико-культурні передумови творення літератури, особливість розвитку літературного процесу в Україні наприкінці ХVІІІ – ХІХ ст.

2. Поняття «нова українська література», основні закономірності розвитку українського літературного процесу і літературні напрями. «Енеїда» І.Котляревського – перший твір нової української літератури.

3. Г.Квітка-Оенов'яненко – зачинатель української прози

4. Українська байка першої половини ХІХ ст.

5. Національні особливості українського романтизму. Творчість Пантелеймона Куліша.

6. Життя і творчість Марка Вовчка.

 

Рекомендована література: [1], [2], [6, с.59-62], [7, с.7], [817, с.293-310], [9, с.235-253], [17, с.21-25].

 

Лекція № 3

Тема.Літературний процес 70–90-х років XIX ст.

План

1. Літературний процес 70–90-х років XIX ст. в Україні в культурологічному контексті доби.

2. Новаторство української поезії. Продовження в ній шевченківських традицій. Провідна роль поезії І. Франка в літературі цього періоду.

3. Особливості української прози цього періоду, розширення її тематично-жанрових горизонтів. Творчість І. С. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного.

4. Розвиток української драматургії у 70-90-х роках XIX ст. «Театр корифеїв».

5. Науковий реалізм і творча спадщина Івана Франка.

 

Лекція № 4

Тема.Загальні тенденції розвитку української літератури кін. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Український неоромантизм.

План

1. Початок новітнього етапу в розвитку української літератури.

2. Новаторські пошуки в поезії. «Молодомузівці» та український модернізм (М.Вороний, О.Олесь, П.Карманський, В.Пачовський, М.Яцків та ін.).

3. Неоромантичний характер творчості. Лесі Українки.

4. Творчі здобутки української драматургії (неоромантичні драматичні поеми Лесі Українки, символістські твори О.Олеся та С.Черкасенка).

Лекція № 5

Тема. «Нова українська проза».

План



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 264; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.212.145 (0.02 с.)