Міністерство освіти і науки УКраїни 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Міністерство освіти і науки УКраїни



Міністерство освіти і науки УКраїни

Чернівецький національний університет

Імені Юрія Федьковича

Факультет педагогіки, психології

та соціальної роботи

 

КАфедра педагогіки і методики початкової освіти

 

Руснак І.С., Богданюк А.М.

Навчально-методичний комплекс

Навчальної дисципліни

«Етнопедагогіка України»

Чернівці – 2008

Структура навчально-методичного комплексу

навчальної дисципліни «Етнопедагогіка України»:

Навчально-методичний комплекс курсу «Етнопедагогіка України» складається з двох частин:

1. Матеріали щодо планування вивчення навчальної дисципліни:

– робоча програма навчальної дисципліни;

– засоби контролю знань студентів;

– перелік питань для складання іспиту;

– тематики курсових та кваліфікаційних робіт;

– критерії оцінювання навчальних досягнень студентів.

2. Матеріали методичного забезпечення вивчення навчальної дисципліни:

– тексти лекцій з навчальної дисципліни;

– методичні рекомендації (поради) до проведення семінарських занять;

– відомості щодо забезпечення студентів навчальною та методичною літературою;

– підручники /електронний варіант/тощо (див. таб.1).

 


Чернівецький національний університет

імені Юрія Федьковича

 

"ЗАТВЕРДЖУЮ"

Декан факультету педагогіки, психології та соціальної роботи

_____________ проф. Зварич І.М.

"_ 29 __"____серпня___ 200_ 8_ року

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

з навчальної дисципліни

”Етнопедагогіка України”

за вимогами кредитно-модульної системи

для спеціальності 6.01.01.02 ”Початкове навчання”

/спеціалізація ”Українознавство”/

 

 

Факультет педагогіки, психології та соціальної роботи

Кафедра педагогіки і методики початкової освіти

 

 

Форма навчання Курс Семестр Заг.обсяг год/ кредит. Лекції Лабораторні Практичні (семінарські) Самостійна робота Контрольні (модульні) Роботи Розрахун., графіч. роботи   Курсові роботи Залік (семестр) Модуль- контроль Екзамен (семестр)
денна 2-3 4-5 /4,5                    
заочна 2-3 4-5                    

Програма складена відповідно до вимог, які ставляться в класичних та педагогічних університетах. В основі її – навчальна програма "Українська етнопедагогіка" / Укл.: М.Г. Стельмахович, Ю.Д. Руденко. – К.: ІСДО, 1993. – 32 с.; навчальний посібник “Українська етнопедагогіка” / За ред. В.А. Мосіяшенко. – Суми: Університетська книга, 2005. – 176 с.

 

Робоча програма складена

проф. Руснак І.С., асист. Богданюк А.М.

Робоча програма затверджена

на засіданні кафедри педагогіки і методики початкової освіти

протокол № _ 6 __ від_ 29 __ ___ січня ______ 200 _ 8 _ року

 

Завідувач кафедри

педагогіки і методики

початкової освіти _________________ проф. Руснак І.С.

 

 

Схвалено

методичною радою факультету

протокол № _ 6 ___ від "__29__" ___ січня ___ 200_ 8 _ р.

 

Голова методичної ради

факультету педагогіки,

психології та соціальної роботи __________________ проф.Іванчук М.Г.

 


Пояснювальна записка

 

Етнопедагогіка України впродовж останнього десятиліття зайняла чільне місце серед обов'язкових навчальних дисциплін як психолого-педагогічного, так і українознавчого циклів. Наукова педагогіка допомагає по-справжньому осягнути глибинну суть народної педагогіки, а масова виховна практика перевірити істинність положень наукової педагогіки.

Мета викладання дисципліни

Мета вузівського курсу „Етнопедагогіка України”: вивчення онтологічних та світоглядних основ етнічного виховання; визначення загальнолюдських і етнічних особливих чинників суспільного впливу, що обумовлює виховання й розвиток особистості; узагальнення педагогічного потенціалу етнокультури задля його актуалізації в системі чинників сучасної освітньо-виховної роботи.

ЗМІСТ ЛЕКЦІЙНОГО КУРСУ

/денна ф.н./

Модуль 1. Теоретико-методологічні засади української етнопедагогіки

Тематика практичних занять

Модуль 1. Теоретико-методологічні засади української етнопедагогіки

Проблеми для обговорення

1. Народна виховна мудрість: глибока чи вагома? Обґрунтуйте свою позицію.

2.Національне виховання. А з якого часу, в історичному вимірі, і чому виховання стає національним?

3. Казка - вигадка, але в ній натяк. На що може натякати давня українська казка нинішнім учителям і вихователям?

4. Народна педагогіка - явище загальнокультурне і загальноісторичне. Доведіть справедливість цього твердження.

5. Чи можливе трансформування народнопедагогічних схем у нинішню практику навчально-виховної роботи? Відповідь обґрунтуйте.

Питання для самоконтролю

1. Розкрийте предметний зміст народної педагогіки та вкажіть на її зв'язок з педагогічною наукою.

2.Доведіть, що усна народна творчість є скарбницею народнопедагогічного досвіду.

3. Зробіть порівняльну характеристику наукових термінів "народна педагогіка", "етнопедагогіка", "традиції народної педагогіки", "відродження народної педагогіки".

Література: 6, 23, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45.


Проблеми для обговорення

1. Народна виховна мудрість: глибока чи вагома? Обґрунтуйте свою позицію.

2.Національне виховання. А з якого часу, в історичному вимірі, і чому виховання стає національним?

3. Казка - вигадка, але в ній натяк. На що може натякати давня українська казка нинішнім учителям і вихователям?

4. Народна педагогіка - явище загальнокультурне і загальноісторичне. Доведіть справедливість цього твердження.

5. Чи можливе трансформування народнопедагогічних схем у нинішню практику навчально-виховної роботи? Відповідь обґрунтуйте.

Питання для самоконтролю

1. Розкрийте предметний зміст народної педагогіки та вкажіть на її зв'язок з педагогічною наукою.

2.Продемонструйте суть народного виховного досвіду у науковому аргументуванні К.Д.Ушинського, О.В.Духновича, Г.С.Виноградова, Г.Н.Волкова, В.О.Сухомлинського, Є.І.Сявавко, М.Г.Стельмаховича.

3.Доведіть, що усна народна творчість є скарбницею народнопедагогічного досвіду.

4. Зробіть порівняльну характеристику наукових термінів "народна педагогіка", "етнопедагогіка", "традиції народної педагогіки", "відродження народної педагогіки".

5.Вкажіть, які фактори суспільного життя і чому саме впливають на визначення цілей і завдань української етнопедагогіки-на різних етапах її розвитку.

Література: 6, 23, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45.


Проблеми для обговорення

1. Українська виховна мудрість передбачала найбільшу ефективність підготовки повноцінних членів громади на засадах "педагогіки життя". У нинішній навчально-виховній практиці іноді використовують термін "педагогіка вулиці" ("вулична педагогіка") із застереженням її впливу на особистість дитини. Як пояснити розбіжність у ставленні народної і наукової педагогіки до вихованого впливу на дитину з боку навколишнього середовища?

2. Мати, родина (сім'я), гурт, товариство, громада - основні структурні одиниці виховного середовища індивіда. Хто і як визначав програму олюднення дитини в сфері кожного окремого осередку?

3. "Як слово не поможе, то й кий не дошкулить", - кажуть у народі. В чому полягає педагогічний зміст цієї приказки?

Питання для самоконтролю

1.Схарактеризуйте здобутки народної педагогіки про дитинознавство і визначте можливості їх використання в повсякденній діяльності вчителя.

2. Враховуючи дитячу психіку, горизонти її світосприйняття, вкажіть на роль і місце дитячого фольклору у формуванні особистості.

3. Живучість обрядів, головні елементи яких збереглись у народних звичаях українців і донині, засвідчує їх особливо важливе значення для соціальної педагогіки. Про яке значення йде мова?

4. "Діти, як квіти: полий, то ростимуть". З'ясуйте психолого-педагогічну суть даного афоризму.

Література: 26, 42, 54, 55, 56, 57Ґ, 58.

 


НЕ 1.4.2. Народна родинна (батьківська) педагогіка

1. Родинна педагогіка - невід'ємна складова української народної педагогіки.

2. Мати й батько - перші "природні вихователі", головні педагоги.

3. Роль бабусі й дідуся в передачі життєвої мудрості підростаючим поколінням.

4. Переваги родинного, батьківського виховання над іншими видами і формами виховання.

5. Духовно-моральна підготовка юнаків і дівчат у сім'ї до майбутнього шлюбу, сімейного життя.

Реферати:

1. Стосунки в українській родині, її традиційний уклад.

2. Шляхи пробудження й виховання в дітей відчуття родини, роду, народу.

Проблеми для обговорення

1. Навчання та виховання - це підготовка до життя. В яких народнопедагогічних джерелах найглибше та найдоступніше подається зміст і практика цієї підготовки?

2. Поясніть зміст поняття "педагогіка дорослого життя". Якими організаційними формами забезпечується в емпіричній практиці соціалізація дітей і молоді, його виховний і розвиваючий потенціал.

3. Народнопедагогічний зміст і значення грамадсько-колективних форм соціалізації зростаючої людини в системі сімейно-побутового виховання.

4. "Де одинець - там хазяйству кінець, а де сім - там щастя всім". В чому полягає педагогічний зміст цієї давньої української приказки?

Питання для самоконтролю

1. Проаналізуйте традиційний склад української родини, його самобутній характер, роль в утвердженні та розвитку національного способу життя, особливо в сучасних умовах.

2. З'ясуйте роль батька і матері у вихованні дітей. Відповіді підтвердіть зразками народнопоетичної творчості.

3. Доведіть високий статус бабусі та дідуся в передачі естафети життєвої мудрості підростаючому поколінню.

4. "Хліб - батько, вода - мати". Визначіть психолого-педагогічний зміст афоризму.

Література: 15, 25, 29, 30, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 66, 67, 68.


Проблеми для обговорення

1. Що складає філософську основу національного компоненту змісту освіти вУкраїнській державі?

2. Дітям властива надзвичайна сприйнятливість до мови і особлива схильність до словесної творчості. Через це К.Чуковський називав будь-яку дитину з двох років "геніальним лінгвістом". Чим ви можете аргументувати дану точку зору?

3. Зміст народної освіти, як відомо, має історичний характер. А як впливають на нього регіональні особливості і місце проживання людини?

4. Чи можна в наш час вважати справедливим народне твердження "Освічений дикун у сто разів страшніший від неосвіченого"? А як тоді бути з настановою "Вік живи - вік учись"? Відповідь аргументуйте.

Питання для самоконтролю

1. Доведіть гуманістичний характер народної дидактики, дайте класифікацію її основних принципів.

2. "Камінь шліфують, а людину виховують". З'ясуйте психолого-педагогічний зміст даного висловлювання.

3. Схарактеризуйте народні традиційні форми навчання, дайте їх класифікацію.

4. Доберіть українські фольклорні твори про школу і виховання, визначіть їх педагогічний потенціал.

Література: 6, 8, 15, 22, 26, 30, 53, 66.


Модуль 2. Українська народна педагогіка як цілісна виховна система

Проблеми для обговорення

1. Українська громада щиро визнавала значення долі і божої волі у формуванні життєвого шляху кожної людини. Але як же тоді пояснити народну активність в організації широких процесів соціалізації і специфічного виховання дитини, якщо все майбутнє для неї здається певною фаталістичною програмою?

2. Історично склалося, що формування особистості здійснюється через засвоєння звичаїв, традицій, обрядів. У чому ж проявляється педагогічна сила названих засобів виховання?

3. Орієнтир у вихованні - зразок, еталон, ідеал. За яких умов, згідно вимог народної педагогіки, можна досягти "досконалої" людини?

Питання для самоконтролю

1. Обґрунтуйте доцільність відродження кращих народних традицій у навчально-виховному процесі сучасної національної школи.

2. "Чужа душа - темний ліс". В чому полягає педагогічна суть народного афоризму?

3. Розкрийте зміст національно-ментальної природи сходження людини до горизонтів свого розвою.

Література: 3, 28, 30, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53.

 


Проблеми для обговорення

2. Французький філософ XVIII ст. Клод Гельвецій сказав: " Розум людини складається із сукупності її ідей. Без ідей немає розуму". Справедливість даного твердження.

3. Чому В. Гюго стверджував: Можна чинити опір, вторгненню армій, вторгненню ж ідей чинити опір неможливо"? :-

4. які народне педагогічні засади знайшли своє відображення в такому вислові: "Між малими будь малим, між старими старим, а між молодими молодим, товсе будеш знати".

5. розкрийте суть висловленої Лукіаном думки: "вогонь не гасне від того, що від нього запалять інший".

Питання для самоконтролю

1. Проблема розумового трансформування народнопедагогічної культури в практику роботи національної школи.

2. Доведіть справедливість народнопедагогічного твердження "Вік живи - вік учись".

3. Проаналізуйте основні шляхи формування в дітей народного (національного) світогляду.

Література: 6, 9, 22, 26, 69.


Проблеми для обговорення

1. У чому полягає педагогічний зміст поняття "моральна культура індивіда"?

2. У структурі народнопедагогічних засобів морально-етичного виховання найбільша вага покладається на усну народну творчість. Чим можна пояснити таку пріоритетність фольклору у формуванні моральних рис особистості?

3. Психолого-педагогічна сутність практики морально-духовного і тілесного вдосконалення людини на засадах християнського віровчення.

4. Проблема духовного відродження нації на рубежі століть є однією з найактуальніших у суспільному житті українського народу. Однак результати найщиріших прагнень до цього ще дуже незначні. Як це можна пояснити?

Питання для самоконтролю

1. Доведіть ефективність традиційних народнопедагогічних засобів морального виховання дітей в сучасних умовах.

2. Визначте специфіку народних методів виховання в дітей людяності, доброти, милосердя, співпереживання, справедливості як найвищих духовних надбань рідного та інших народів.

3. "У підлітка розум і серце часто не в ладу", - кажуть у народі. В чому полягає психолого-педагогічний зміст цієї приказки?

Література: 7, 57, 70, 71, 72, 73, 74.

 


Проблеми для обговорення

1. Усім добре відомі сентенції такого змісту: "Праця створила людину", "Працювати може тільки людина". Чи не вбачаєте порушення логіки в наведених міркуваннях? Як це можна пояснити з позицій народнопедагогічної мудрості?

2. Народна мудрість стверджує: "Чим дитина грає, тим вона бути має". Як розуміти значення ігрової діяльності дитини у формуванні її професійно-ділових якостей?

3. У системі виробничо-господарського навчання молодої людини народна педагогіка надавала великого значення знанням про природне середовище трудової практики виробника. Як розуміти конкретний зміст акцентованого значення? Які риси та якості трудового характеру людини закріплюються на основі означених знань?

Питання для самоконтролю

1. "Без діла сидіти, то й можна одубіти", - так звучить народне прислів'я. З'ясуйте його психолого-педагогічну суть.

2. Розкрийте педагогічний потенціал помічникових функцій хлопчиків і дівчат (професійне орієнтування, трудове навчання, формування професіоналізму, вдосконалення технологічної майстерності). Охарактеризуйте їх.

3. Пареміографічні моделі виховання культури праці трудящої людини.* 4. Проаналізуйте суть концепції "природного програмування" людини до праці.

5. "Плуг від роботи блистить". Визначте психолого-педагогічне значення даного афоризму.

Література: 15, 18, 19, 23, 26.

 


Проблеми для обговорення

1. "Сила- без голови шаліє, а розум без сили мліє" - стверджує народна мудрість. Як розуміти педагогічну сутність цього вислову в контексті проблеми фізичного виховання українців?

2. Материнська опіка фізично-розвивального змісту: педагогічна функція чи інстинктні прояви?

3. Педагогічне забезпечення вирішення будь-якого виховного завдання передбачає корекцію наставника, вихователя, педагога і т. ін. Хто здійснює означені функції у процесі виховання особистісних рис і якостей дитини у процесі фізкультурно-спортивної гри?

4. У численних відгуках "чужинців" про Україну констатується "естетична виразність української душі" як видова функція етносу. Що могло б стати підставою для такої оцінки наших генетичних попередників?

Питання для самоконтролю

1. Проаналізуйте народнопедагогічні вимоги до фізичного виховання дітей, основні засоби їх реалізації.

2. Вкажіть шляхи і засоби формування в дітей естетичних смаків, уподобань, поглядів та ідеалів.

3. Розкрийте роль церкви в естетичному вихованні дітей.

4. Проблема олюднення фізично-силового потенціалу в народній педагогіці. Як ви її розумієте?

Література: 3, 15, 17, 23, 26, 75.


Проблеми для обговорення

1. На українську народну педагогіку покладають забезпечення таких важливих суспільних функцій, як духовна, соціальна та утилітарна. Розкрийте зміст цих функцій.

2. Як розуміти тезу про те, що організація виховних процесів у національній школі на засадах народності передбачає певні зміни в співвідношеннях інтелектуального і морально-естетичного потенціалу.

3. Школа і церква: історичний феномен чи альтернатива нинішнього часу?

4. Поліаспектність проблеми народної педагогіки й релігійної культури в сучасній школі та їх практично-прикладний зміст.

Питання для самоконтролю

1. Схарактеризуйте основні шляхи впровадження народнопедагогічної мудрості в навчально-виховний процес сучасної школи.

2. "Будь здорова, як вода, а багата, як земля", В чому полягає педагогічний зміст цієї української приказки?

3. Визначте роль педагогічної деонтології у формуванні особистості людини.

4. Основні компоненти української народної педагогіки, їх зміст. З'ясуйте сутність народного і релігійного світобачення.

Література: 3, 15, 17, 20, 21, 25, 76, 77, 78.


НЕ 3.3. Використання народнопедагогічних традицій в системі українського шкільництва (Практичне заняття - рольова гра)

Форма проведення - засідання методичного об'єднання класних керівників.

Підготовчий етап

Керівник заняття проводить роботу з підготовки засідання методичного об'єднання, зокрема, створює приблизну модель заняття: визначає структуру, план, складає список рекомендованої літератури, формує творчі групи; призначає керівників, готує разом з ними питання і завдання для членів груп. Наприклад, членам творчих груп:

"Наука" - підготувати повідомлення про мету виховання, народні традиції формування особистості, про необхідність використання української етнопедагогіки в навчально-виховному процесі школи, а також запропонувати список рекомендованої літератури та ін.;

"Програма" - підготувати програму, алгоритм діяльності педагогічного колективу (класного керівника) щодо підготовки і залучення дітей до реалізації трудових, моральних і мистецьких традицій, звичаїв народу;

"Метод" - підготувати повідомлення про традиційні форми, методи народного виховання підростаючого покоління, методи формування суспільної поведінки дитини і нагромадження практичного життєвого досвіду тощо;

"Досвід" - підготувати анотації досвіду вчителів школи, району, області (чи особистого) з питань використання етнопедагогіки у навчально-виховному процесі, запросити вчителів на презентацію досвіду тощо;

"Опонент" - підготувати питання для діалогу творчих груп з проблеми "Етнопедагогіка - основа національної системи виховання";

"Аналіз" - підготувати рекомендації про шляхи використання етнопедагогіки в навчально-виховному процесі;

"Оцінка" - визначити критерії оцінки рівня підготовки творчих груп, рівня активності членів даних груп.

Заняття 1.

1. Повідомлення представників творчої групи "Наука" за таким планом:

1.1. Зміст педагогічних поглядів видатних просвітителів українського народу, сучасних наукових робіт, публікацій у пресі про основні напрями виховання в народній педагогіці (виробничо-господарське виховання, сімейно-побутове, моральне, розумове, фізичне виховання, розвиток естетичних смаків і художньо-творчого потенціалу особистості).

2. Повідомлення представників груп "Програма".

2.1. Характеристика програми національної системи виховання (Міністерства освіти України); авторських систем шкіл (району, області, України).

3. Повідомлення представників групи "Метод".

3.1. Шляхи використання народної системи виховання в практичній діяльності педагогів.

3.2. Традиційні форми та методи народного виховання.

3.3. Форми й методи громадської соціалізації молоді.

4. Повідомлення представників групи "Досвід".

4.1. Традиції шкіл району, області, інших регіонів України з українського національного відродження. Сутність та особливості досвіду щодо використання форм і методів народного виховання.

4.2. Шляхи впровадження позитивного досвіду народної педагогіки з питань виховання підростаючого покоління.

Заняття 2.

Обговорення членами творчих груп проблеми "Етнопедагогіка - основа національної системи виховання".

1. Проблеми виховання підростаючого покоління у філософсько-педагогічній спадщині народних просвітителів.

2. Шляхи використання народнопедагогічного досвіду морально-етичного та трудового виховання, розвитку художньо-творчих нахилів і здібностей дітей, формування національної самосвідомості, зміцнення здоров'я, гартування та фізичного розвитку школяра.

3. Народна педагогіка - основа педагогічної системи В.Сухомлинського.

4. Народні критерії рівня вихованості людини.

5. Використовуючи досвід, проаналізуйте, в якій мірі народнопедагогічні ідеї, принципи, підходи до виховання підростаючого покоління реалізуються у нашій практичній діяльності.

Робота групи-"Аналіз":

Учасники групи записують важливі положення і рекомендації про шляхи використання народної педагогіки в системі виховної роботи школи, атакож аналізують виступи, визначають, в якій мірі аргументи, наведені вчителями, ґрунтуються:

на засвоєнні провідних положень філософсько-педагогічної спадщини народних просвітителів;

- на знанні основних ідей, принципів, засобів і методів народного виховання;

- на розумінні, осмисленні процесу впровадження кращого досвіду педагогів з

проблем використання української етнопедагогіки у виховній роботі.

Робота групи "Оцінка"

Учасники групи аналізують рівень підготовки й активності кожної творчої групи, повноту висвітлення питань, опору на особистий досвід, вміння творчо підходити до вирішення проблем, що розглядались на занятті, рівень ініціативи та глибини поглядів на виховні традиції народу.

Підбиття підсумків заняття.

Керівник заняття зосереджує увагу слухачів на шляхах використання народнопедагогічних засобів виховання в сучасних умовах, необхідності творчо використовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності, а також пропагувати кращий досвід серед своїх колег.

Проблеми для обговорення

1. Виховні можливості народнопедагогічної творчості в контексті предметно-урочних занять у школі.

2. Народні традиції і звичаї як засіб забезпечення професійно-трудової спрямованості розвитку дитини в українській сім'ї - родині та сучасній національній школі.

3. Чи доцільно пропагувати, а тим більше впроваджувати в шкільну практику індивідуально-педагогічний досвід використання народної педагогічної мудрості? Міркування аргументуйте.

Питання для самоконтролю

1. З'ясуйте роль народних традицій соціалізації молоді у формуванні національної свідомості української людини.

2. Схарактеризуйте народнопедагогічні уявлення про здоров'я людини ("Здоров'я - всьому голова").

3. Визначте історичні корені впливу народної педагогіки на становлення й розвиток українського шкільництва, його теорії і практики.

4. Доведіть справедливість народнопедагогічного твердження "Кожна пташка свою пісню співає і своє гніздечко має".

Література: 1, 3, 12, 14, 27.


ЗМІСТ ЛЕКЦІЙНОГО КУРСУ

/заочна ф.н./

Список літератури,

рекомендованої до лекційних та семінарських занять:

 

1. Актуальні питання становлення і розвитку сучасної національної школи. -К., 1992.

2. Братко-Кутинський О. Феномен України. – К., 1996.

3. Ващенко Г. Виховний ідеал. - Полтава, 1994.

4. Вовк Ф. Студії з української етнографії та антропології. – К., 1995.

5. Волова Г.А. Етнопедагогічні засади сучасного виховання. – Д., 1994.

6. Волков Г.Н. Этнопедагогика. - М., 1999.

7. Гайдай М.М. Народна етика у фольклорі східних і західних слов'ян. – К., 1972.

8. ГраціанськаЛ.М. Нариси з народної математики України.-К,, 1989.

9. Грицай М.С., Бойко В.Г., Дунаєвська В. Українська народно-поетична творчість.-К., 1983.

10. Дитячі іграшки та ігри. - К., 1994.

11. Дроб'язко П.І. Українська національна школа: витоки та сучасність. - К.,1997.

12. Живодьор В.Ф., Сбруєва А.А., Рисіна М.Ю. З історії національного шкільництва.-К., 1998.

13. Завацький В.І., Цьось А.В., Бичук О.І., Пономаренко Л.І. Козацькі забави.-Луцьк, 1994.

14. Концепція національної школи України. - К.,1991.

15. Культура і побут українського народу. - К., 1991.

16. Літала сорока по зеленім гаю: Дитячі та молодіжні народні ігри. - К.,1990.

17. Маланюк Е. Нариси з історії української культури.-К., 1992.

18. Мацейків Т.І. Традиції трудового виховання дітей та молоді в українськійнародній педагогіці // Рад. школа. - 1986. - № 6.

19. Мосіяшко В. Українська етнопедагогіка.-Суми,” 2005.

20. Основи національного виховання. Концептуальні положення (за ред. Кузя В.Г., Руденка Ю.Д., Сергійчик З.О.) - К., 1993.

21. Розвиток народної освіти і педагогічної думки в Україні (Х-ХХ ст.):Нариси.-К., 1991.

22. Стельмахович М.Г. Народна дидактика. - К., 1985.

23. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. - К., 1985.

24. Стельмахович М.Г. Українська етнопедагогіка // Рад. школа. - 1989. - №6.

25. Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. - К., 1996.

26. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - К., 1997.

27. Ступарик Б.М. Національна школа: витоки, становлення. - К., 1998.

28. Сухомлинський В.О. Моральні заповіді дитинства і юності. - К., 1966.

29. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. - К., 1978.

30. Скуратівський В. Український рік.-К. 1996.

31. Сявавко В.І. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку. - К.,1974.

32. Сявавко Є.І. Загадка як засіб розумового виховання // Пар. творчість та етнографія. - 1985. - № 5.

33. Український дитячий фольклор. - К., 1981.

34. Українська культура: історія та сучасність. - Львів, 1994.

35. Волков Г.Н. Педагогу великому имя - народ: (об основах народной педагогики) // Нар. образование. - 1989. - № 12. - С. 62-67.

36. Волков Г.Н. Етнопедагогические заметки // Сов. педагогика. - 1991. - № 9.-С. 89-94.

37. Стельмахович М.Г. Методологічні засади української етнопедагогіки //Поч.. школа. - 1998. - № 2. - С. 41-43.

38. Бромлей Ю.В. Этнос и этнография. - М., 1973..

39. Дорошенко Д. Нарис історії України. - Львів, 1991.

40. Крип'якевич І.П. Історія України. - Львів, 1990.

41. Стельмахович М.Г. Мудрість народної педагогіки. - К., 1971.

42. Стельмахович М.Г. Народне дитинознавство. - К., 1991.

43. Стельмахович М.Г. Теорія і практика українського національного виховання. -Івано-Франківськ, 1996.

44. Стефанюк С. Етнопедагогічна концепція Григорія Ващенка в сьогоденні//Укр.. світ. - 1995.-№ 4-6. - С.34.

45. Христова Е. Л. Об уточнений понятийного аппарата этнопедагогики //Сов. педагогика. - 1989. - №. 7. - С. 103-106.

46. Бережний С., Бережна Г. Засобами народної педагогіки // Рідна школа. -1999.-№І,-С. 66-67.

47. Бойко Ю. Шлях нації. - Париж - Київ - Львів, 1992.

48. Гнатенко П.И. Национальный характер: мифы и реальность. - К., 1984.

49. Грушевський М. Хто такі українці і чого вони хочуть. Зб.ст.. - К., 1991.

50. Макарчук С. Український етнос - вчення та історія розвитку. - К., 1992.

51. Руденко Ю.Д. Українська козацька педагогіка: відродження, пошуки, перспективи // Рідна школа. - 1994. - № 5. - С. 13-18.

52. Стельмахович М.Г. Виховний ідеал української народної педагогіки //Поч.. школа. - 1998. - № 6. - С. 1-4.

53. Ступак Ю.П. Виховне значення українського фольклору. — К,, 1960.

54. Грицан Є. Дитина в українські їх народних повір'ях і в народному лічництві // Неопалима купина. - 1995. - № 3-4. - С. 76-ІОО.

55. 3аглада Н. Побут селянської дитини // Неопалима купина. - 1995. - № 5-6. -С. 98-111.

56. Дарманський П.Ф. Обряд у житті людини: - К., 1974.

57. Родинно-сімейна енциклопедія. - К., 1996.

58. Усатенко Т. Дитина - Родина - Україна - Світ // Освіта. - 1998. - 29лип. -5серп. - С. 2-3. 59.

59. Пономарьов А. Українська етнографія. – К., 1994.

60. Грива О. Цінності сім'ї та сімейного виховання у різних етнічних спільнотах // Рідна школа. - 1998. - №. 9. - С. 26-29.

61. Колоков В. Родинно-сімейне виховання // Освіта. - 1998. - 29лип.-5серп. -С.6.

62. Корнієнко С. Родинні виховні заходи в початкових класах // Поч., школа.-1998.-№8.-С.52-53.

63. Стельмахович М.Г. Новітні перспективи родинного виховання // Рідна школа. - 1998. - № 7-8. - С. 3-5.

64. Енциклопедія українознавства для школярів і студентів. /Авт. В.Оліфіренко та ін.. Д., 1999.

65. Усатенко Т. Філософія родинності - основа української національної школи // Освіта. - 1994. - 22 серп. - С. 11.

66. Усатенко Т. П. Родинність - ціннісний орієнтир національної школи //Освіта. - 1996. - 14 серп. - С. 2-3.

67. Яценко Т. "Темного лугу калина, чесного батька дитина...": Родинне виховання засобами народної обрядовості // Рідна школа. - 1997. - № 4. - С. 14-16.

68. Яценко Т.О. Родинне виховання на засадах народної педагогіки // Педагогіка і психологія. - 1997. - № 2. - С. 88-95.

69. Ідеї народної та наукової педагогіки у вихованні дітей і молоді. - Івано-Франківськ, 1999.

70. Антонюк Н.М. 3 народного напившись джерела / Про духовне виховання у школі //Рад. школа. - 1991. -№ 8. - С. 39-42.

71. Гуменникова Т.Р. Українські національні традиції як засіб формування першооснов моральної культури // Поч.. школа. - 1996. - № 1. - С. 38-40.

72. Драчук Л. Морально-етичне виховання учнів на народних традиціях (за п'єсою І.П.Котляревського "Наталка Полтавка") // Рідна школа. - 1998. - №5.-С. 79-80.

73. Кулікова Л.Б. Духовний світ давніх греків як приклад виховання сучасних моральних цінностей // Педагогіка і психологія. - 2000. - № 4. - С. 125-І33.

74. Підборський Ю.Г., Репа Н.О. Моральне виховання школярів на українських народних традиціях // Педагогіка і психологія. - 1996. - № 1. -С. 71-75.

75. Струманський В.П. Емпірична практика фізичного виховання через українські народні ігри та забави // Поч.. школа. - 1996. - № 10. - С. 51- 53.


Модуль 1.

 

1. Актуальні питання становлення і розвитку сучасної національної школи. –К., 1992.

2. Бойко Ю. Шлях нації. – Париж – Київ – Львів, 1992.

3. Братко-Кутинський О. Феномен України. – К., 1996.

4. Ващенко Г. Виховний ідеал. – Полтава, 1994.

5. Вовк Ф. Студії з української етнографії та антропології. – К., 1995.

6. Волков Г.Н. Етнопедагогические заметки // Сов. Педагогіка. – 1991. - № 9.-С. 89-94.

7. Волков Г.Н. Этнопедагогика. – Чебоксари, 1974.

8. Гайдай М.М. Народна етика у фольклорі східних і західних слов’ян. – К., 1972.

9. Граціанська Л.М. Нариси з народної математики України.-К,, 1989.

10. Грива О. Цінності сім’ї та сімейного виховання у різних етнічних спільнотах // Рідна школа. – 1998. - №. 9. – С. 26-29.

11. Грушевський М. Хто такі українці і чого вони хочуть. Зб.ст.. – К., 1991.

12. Дарманський П.Ф. Обряд у житті людини: - К., 1974.

13. Дитячі іграшки та ігри. – К., 1994.

14. Дорошенко Д. Нарис історії України. – Львів, 1991.

15. Колоков В. Родинно-сімейне виховання // Освіта. – 1998. – 29лип.-5серп. –С.6.

16. Крип’якевич І.П. Історія України. – Львів, 1990.

17. Культура і побут українського народу. – К., 1991.

18. Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Навчально-методичний посібник. – К., 2004. – 568 с.

19. Літала сорока по зеленім гаю: Дитячі та молодіжні народні ігри. – К.,1990.

20. Маланюк Е. Нариси з історії української культури.-К., 1992.

21. Основи національного виховання. Концептуальні положення (за ред. Кузя В.Г., Руденка Ю.Д., Сергійчик З.О.) – К., 1993.

22. Педагог Н. Побут селянської дитини // Неопалима купина. – 1995. - № 5-6. –С. 98-111.

23. Родинно-сімейна енциклопедія. – К., 1996.

24. Руденко Ю.Д. Українська козацька педагогіка: відродження, пошуки, перспективи // Рідна школа. – 1994. - № 5. – С. 13-18.

25. Скуратівський В. Український рік.-К. 1996.

26. Стельмахович М.Г. Теорія і практика українського національного виховання. –Івано-Франківськ, 1996.

27. Стельмахович М.Г. Виховний ідеал української народної педагогіки // Педагог. школа. – 1998. - № 6. – С. 1-4.

28. Стельмахович М.Г. Методологічні засади української етнопедагогіки // Педагог. школа. – 1998. - № 2. – С. 41-43.

29. Стельмахович М.Г. Народна дидактика. – К., 1985.

30. Стельмахович М.Г. Новітні перспективи родинного виховання // Рідна школа. – 1998. - № 7-8. – С. 3-5.

31. Стельмахович М.Г. Українська етнопедагогіка // Рад. Школа. – 1989. - №6.

32. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. – К., 1978.

33. Сухомлинський В.О. Моральні заповіді дитинства і юності. – К., 1966.

34. Українська культура: історія та сучасність. – Львів, 1994.

35. Український дитячий фольклор. – К., 1981.

36. Усатенко Т. Дитина – Родина – Україна – Світ // Освіта. – 1998. – 29лип. -5серп. – С. 2-3. 59.

37. Усатенко Т. П. Родинність – ціннісний орієнтир національної школи //Освіта. – 1996. – 14 серп. – С. 2-3.

38. Усатенко Т. Філософія родинності – основа української національної школи // Освіта. – 1994. – 22 серп. – С. 11.

39. Яценко Т.О. Родинне виховання на засадах народної педагогіки // Педагогіка і психологія. – 1997. - № 2. С. 88-95.

40. Яценко Т. «Темного лугу калина, чесного батька дитина …»: Родинне виховання засобами народної обрядовості // Рідна школа. – 1997. - № 4. – С. 14-16.


Модуль 2.

1. Андрусів І. Основи християнської моралі. - Івано-Франківськ, 1995.

2. Бережний С., Бережна Г. Засобами народної педагогіки // Рідна школа. -1999.-№І,-С. 66-67.

3. Ващенко Г. Виховний ідеал. - Полтава, 1994.

4. Гайдай М.М. Народна етика у фольклорі східних і західних слов'ян. – К., 1972.

5. Грицай М.С., Бойко В.Г., Дунаєвська В. Українська народно-поетична творчість.-К., 1983.

6. Грушевський М. Хто такі українці і чого вони хочуть. Зб.ст.. - К., 1991.

7. Гуменникова Т.Р. Українські національні традиції як засіб формування першооснов моральної культури // Поч.. школа. - 1996. - № 1. - С. 38-40.

8. Дарманський П.Ф. Обряд у житті людини: - К., 1974.

9. Дитячі іграшки та ігри. - К., 1994.

10. Драчук Л. Мораль



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-21; просмотров: 221; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.83.97 (0.25 с.)