Предмет і методи етнопсихології. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Предмет і методи етнопсихології.



Змістовий модуль І.

ПРЕДМЕТ І МЕТОДИ ЕТНОПСИХОЛОГІЇ.

Тема1. Предмет етнопсихології, значення, завдання. Методи етнічної психології.

Тема 2. Історія розвитку науки і її сучасні напрями.

Законспектувати вислови Європейских вчених про психологію народів (середина ХVIII – перша половина ХІХ ст.) (Ш.Монтеск’є, Д.Юм, К.Гельвецій, Ш.Гердер, І.Кант, Г. Гегель.

Вислови Девіда Юма:

Дружба - це спокійна і тиха прихильність, що направляється і укрепляемая звичкою, що виникає з довгого спілкування і взаємних зобов'язань.

Якщо єдиним мотивом наших дій є бажання показати свою свободу, значить, ми ніяк не можемо звільнитися від уз необхідності.

Коли релігійність з'єднується з пристрастю до дивовижного, тоді кінець усякому здоровому глузду, і свідоцтво людей втрачає всякий авторитет.

Коли світло засуджує нас, обмовляє нас, ми не повинні сердитися, а швидше розглянути, чи немає в засудженнях цих якогось підстави.

Любов є не що інше, як бажання щастя іншій особі.

Ніщо не вільно так, як думка людини.

Себелюбство породжує правила справедливості і є першим мотивом дотримання останніх.

Схильність до радості і до надії - справжнє щастя; схильність до побоювання і меланхолії - справжнє нещастя.

Вислови К. Гельвеція:

Книга, якій притаманна тонкість спостережень над природою людини і речей, ніколи не перестане подобатися.

Надійний спосіб пізнати характер і розум людини - на підставі вибору нею книг і друзів.

Серед книг, як і серед людей, можна потрапити в хороше і погане товариство.

У будь-якій галузі знання поява чудової книги передбачає наявність безлічі поганих.

Вислови Ш. Монтеск’є:

Добре роблять тільки те, що роблять будучи вільними.

Читання було для мене найкращим засобом проти неприємностей у житті; не було такого лиха, якого не розвіяла б година читання.

Природа мудро потурбувалася, аби людські дурості були минущими, книги ж увіковічують їх.

 

Вислови Імануїла Канта:

Дайте людині все, чого вона бажає, і в ту ж хвилину вона відчує, що це все не є все.

Комфорт — це компроміс із свободою.

Шлях у майбутнє завжди лежить через минуле.

Хитрість — спосіб мислення дуже обмежених людей і дуже відрізняється від розуму, на який зовнішньо схожий.

Уміння ставити розумні запитання вже є важлива і необхідна ознака розуму і проникливості.

Нема чого боятися, що вас спростують, боятися треба іншого — того, що вас не зрозуміють.

Не може бути більшої і природнішої відрази, як відраза до рабства.

Май мужність жити власним розумом!

Веселий вираз обличчя поступово відбивається і на внутрішньому світі.

Вислови Г.Гердера:

Кожен народ має в собі масштаб своєї досконалості, непорівнянний з іншими народами.

Красиве не потребує додаткових прикрасах - найбільше його красить відсутність прикрас.

Знайомство з думками світлих умів становить чудове розумовий вправу: воно запліднює розум і гострити думка.

З історії ми черпаємо досвід, на основі досвіду утворюється сама жива частина нашого практичного розуму.

Істинна велич грунтується на свідомості власної своєї сили, помилкове ж - на свідомості слабкості інших.

Люди або вивищували людини, перетворюючи його в бога, або зводили батька світів з небес, втілюючи його в людську подобу.

Людина - перший вольноотпущеннік творіння; він ходить випроставшись. У ньому - ваги, на них зважує він добро і зло, істину і брехню: він може шукати, він може вибирати.

Прагни залишити Землю задоволеним, благослови юдоль, де грав ти. дитя безсмертя... У тебе немає прав на неї, у Землі немає прав на тебе; увінчаний такою свободою, перепоясана поясом неба, щасливо продовжуй свій мандрівничий шлях.

Праця - цілющий бальзам, він - чесноти джерело.

 

Змістовий модуль ІІ.

ПРОБЛЕМА ЕТНОСУ І НАЦІЇ В ЕТНІЧНІЙ ПСИХОЛОГІЇ

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ ІІІ.

ПСИХОЛОГІЯ УКРАЇНЦІВ ТА НАЦІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ НАРОДІВ СВІТУ.

Етнічна культура в Україні

Народ (грецькою – «етнос») - поняття багатопланове. Частіше за все в цей термін вкладається таке значення: етнос - це історична спільність людей, яка склалася на певній території та володіє стабільними особливостями мови, культури і психічного складу, а також усвідомленням своєї єдності і відмінності від інших. [4]

Останнє звичайно зафіксоване в етнонімі (самоназві) народу. Сформований етнос виступає як соціальний організм, який самовідтворюється шляхом переважно етнічно однорідних шлюбів і передачі новим поколінням мови, традицій і т.д. Для більш стійкого існування етнос прагне до створення своєї соціально-територіальної організації (держави), а етнічні групи, особливо в сучасних умовах, - своїх автономних об'єднань, закріпленні в законодавстві своїх прав.

Для внутрішньої єдності етносу найважливіше значення має культура, яка дає людям усвідомлення своєї спільності. Культура, і як необхідний компонент, і як одна з властивих етносу особливостей, забезпечує його повноцінне функціонування. Але відбувається і зворотний процес - конвергенція (зближення) етнічних культур внаслідок історичного розвитку і взаємодії народів. Тому сьогодні культуру кожного етносу характеризує сукупність, з одного боку, національно-специфічних, а з іншого - загальнолюдських компонентів.

Український етнос остаточно сформувався на рубежі XVI-XVII ст., причому каталізаторами цього процесу стали загроза фізичного знищення з боку Степу (утворення Кримського ханства - васала Османської імперії), національний гніт польської шляхти і внутрішня зрада еліти - перехід аристократії до католицтва і укладення церковної унії. На хвилі національної боротьби росла національна самосвідомість. Остання виявилася на побутовому рівні в усвідомленні своєї приналежності до «руського народу», а на вищому, ідеологічному рівні - у боротьбі за національні права, за православ'я, за створення національних державних інститутів і атрибутів.

Складність етнічної історії українців відбилася і в різноманітності самоназв (етнонімів), назв з боку інших народів, а також назв країни і держави. З моменту зародження українського етносу ключовим було поняття Русь. Причому в різні періоди домінували такі його варіанти: VI-XI ст. - Русь; з 1395 р. - Мала Русь; у XVII-XVIII ст. - Малоросія; XIX ст. - початок ХХ ст. - Україна-Русь. Визнання назви “Україна” (уперше згадане у 1187 р.) відбулося у XVII ст., але тоді воно співіснувало з іншим – «Малоросія», яке набуло широкого розповсюдження після приєднання України до Московської держави. Тільки з початку ХХ ст. етнонім “Україна” став домінуючим.

Слід виділити і таку особливість: спочатку Руссю, а потім Україною називали центральну область, тобто Київську землю, а потім звідси найменування «Русь» розповсюдилося на все східне слов'янство, а «Україна» пізніше на все українство. Тобто назва «Русь» сформувалася як спільнослов'янський термін, і саме тому Московська держава взяла його собі у назву для утвердження концепції «Третього Риму». Що стосується назви «Україна», то є декілька пояснень його походження: або від «краю» - кордону зі Степом, або від слова «країна» інша версія – «край» як батьківщина, вітчизна, та ін.

Що стосується самоназви «українець», то вона довго була малопоширеною. Це багато в чому можна пояснити труднощами етносоціального розвитку. Синонімами виступали терміни «козак», «козацький народ», одночасно продовжували існувати і старі самоназви «руські», «русини». Тільки в умовах національного відродження у другій половині XIX ст. остаточно утвердилася самоназва «українець». Таким чином, в етнічній історії українців можна виділити три ключові етнооб'єднуючі самоназви:

слов'яни (словени);

руси (руські, роси, русичі, русини);

українці (козаки).

Сьогодні українці складають основне населення держави Україна. Це один з найбільших народів Європи і другий за чисельністю у слов'янському світі. Згідно з останнім переписом (1989 р.) українці в своїй країні становили майже дві третини населення (72,7%). Тут проживало 84,8% українців, які жили в тогочасному СРСР - 37,4 млн. В основному українці рівномірно розподілені по всій території держави за винятком Криму і південного сходу. У сільській місцевості вони складають до 90% населення, в містах - до 70%.

Українці належать до слов'янської групи індоєвропейської етнолінгвістичної сім'ї. Український етнос складається з:

основного етнічного масиву українського народу, який в основному співпадає з територією його формування і державними кордонами України;

етнічних груп українців за межами основного етнічного масиву в ближньому і далекому зарубіжжі - діаспори;

субетнічних груп, тобто спільнот у середовищі українців, відмінних специфічними рисами культури (гуцули, лемки, бойки, поліщуки і т.д.). [15]

Найважливішою ознакою кожного народу є мова. Більшість українців розмовляють українською мовою, яка сформувалася на основі територіальних елементів давньоруської мови (хоча є й інші думки). Як вважає більшість дослідників, приблизно з другої половини ХII сторіччя починають виявлятися окремі відмінні риси української, російської і білоруської мов. Загалом процес формування розмовної української мови продовжувався до XVII ст. На ранньому етапі розвитку української народності в її мові зберігалися традиції літературної мови Київської Русі. По суті існувало дві мови: розмовна мова, яка формувалася на основі місцевих територіальних діалектів, і літературна мова, загальна для східних слов'ян і близька до сучасної мови південних слов'ян.

З XVIII ст. в українській літературній мові все більше розповсюджуються елементи, які базуються на живій народній мові. При цьому українська мова зберігала внутрішнє розділення на діалекти (середньопридніпровський, поліський, подільський, закарпатський тощо). Основою сучасної української літературної мови на рубежі XVIII-XIX ст. став середньопридніпровський (полтавсько-київський) діалект. У зв'язку з тим, що західноукраїнські землі перебували у складі Австро-Угорщини, літературна мова в цих областях мала ряд істотних особливостей, але була зрозуміла і жителям Східної України.

Такі основні особливості розвитку українського етносу - дуже складного процесу, багато з проблем якого все ще залишаються суперечливими.

 

Висновки

Характеристика дитини як одного з архетипів етнічної культури українців показує, що вона забезпечує інтегруючу функцію міжпоколінних зв’язків. Підтвердженням цього, як ми побачили, є своєрідність низки соціальних явищ, зокрема, багатодітності, заборона і гріховність переривання вагітності, засудження народження позашлюбних дітей, опікунство та усиновлення тощо, які культивувались нормами звичаєвого права в системі ціннісних орієнтацій українського народу. Навіть численні випадки негативного ставлення до деяких явищ свідчать, на нашу думку, не стільки про їх ігнорування, скільки про застереження.

Звичаєво-правовий інститут виробив систему норм захисту життя та прав дитини, а також засоби та методи покарання за порушення цих прав. Це створює плідний грунт для процесів самовідтворення етнічної культури.


Змістовий модуль І.

ПРЕДМЕТ І МЕТОДИ ЕТНОПСИХОЛОГІЇ.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-10; просмотров: 99; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.91.17.78 (0.014 с.)