Опрацювання результатів тестування 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Опрацювання результатів тестування



 

Якщо майже всі відповіді складаються з варіантів А і Ґ, то ви не особливо рішуча людина, але вас не можна назвати і нерішучим. Ви дієте не завжди активно і швидко, але тільки тому, що вважаєте, що справа цього не варта. Вам подобаються відважні люди, але часто ви виправдовуєте і нерішучих, вважаючи, що їх дії – результат не страху, а обережності. Коли ви читаєте книгу або дивитеся фільм про сміливих людей, то часто хочете бути на їхньому місці.

Якщо головним чином ви вибрали варіанти Б і Д, то
ви безумовно рішуча людина. Ви надто часто нехтуєте речі,
які вважаєте дрібними, незначущими. Незважаючи на це, вас поважають і цінують як самостійну та цікаву особистість. Якщо вам властиве і почуття відповідальності, то вам часто доручають складні завдання, але у цьому випадку у вашій групі повинні бути люди й іншого типу, які б урівноважували вашу надмірну активність. Чи не потрібно вам, усе ж таки, краще продумувати рішення, які ви приймаєте?

Якщо всі ваші відповіді належать до В і Г, то ви боїтеся не лише приймати рішення, але й обдумувати їх, жахаючись наближення обставин. Ваш психологічний стан не можна назвати стабільним, сприятливим. Ви частіше очікуєте критики своїх дій, ніж похвали. Може у вас є інші відповіді? Якщо немає, то у вас є проблеми не тільки з самим собою, але й з оточуючими.

Проективний метод "Людина під дощем"

 

Цей метод, як і інші, часто розглядають як допоміжний. Проте він дає змогу людині проектувати реальність і по-своєму інтегрувати її. Отже, рисунок значною мірою несе на собі відбиток особистості людини, її настрою, стану, почуттів, переживань, взаємостосунків тощо. Результати малювання мало залежать від здібностей людини вербалізувати свої переживання. Та й для досліджуваного не завжди зрозуміло, яким чином його рисунки можуть бути використані і яка інформація може бути отримана з їх допомогою. Його можна використовувати і для цілей психодіагностики, і в процесі психокорекції.

Він сприяє самовираженню і саморозумінню клієнта та орієнтований на діагностику сили Его людини, її здатності переборювати несприятливі ситуації, протистояти їм. А також дає змогу здійснити діагностику особистісних резервів і особи­востей захисних механізмів.

Загальні положення

Інструкція досліджуваному: "На чистому аркуші паперу форматом А4 у вертикальному положенні намалюйте людину, а потім на іншому такому ж аркуші – людину під дощем". Зіставлення двох рисунків дає змогу визначити, як людина реагує на стресові, несприятливі ситуації, що вона почуває під час труднощів. У процесі тестування важливо спостерігати за ходом малювання і звертати увагу на всі висловлювання досліджуваного. Для одержання більш достовірної інформації необхідно провести додаткове опитування досліджуваного.

При інтерпретації рисунків рекомендується керуватися такими положеннями. Коли рисунок готовий, важливо сприйняти його в цілому. Необхідно "увійти" у рисунок і відчути, в якому настрої перебуває персонаж (радісному, сумному, обтяженому і т. д.), чи почувається він безпомічним або, навпаки, відчуває в собі внутрішні ресурси для боротьби з труднощами, а можливо, спокійно й адекватно сприймає їх, вважаючи звичайним життєвим явищем. Таким чином, важливо відстежити загальне враження від рисунка. Це інтуїтивний процес. Тільки після цього можна перейти до аналізу всіх специфічних деталей з погляду логіки, спираючись при цьому на основні положення інтерпретації.

Інтерпретація

Зміна експозиції

У рисунку "Людина під дощем" порівняно з рисунком "Людина", як правило, виявляються істотні відмінності. Важливо подивитися, як змінилася експозиція. Так, наприклад, якщо людина зображена у русі, то це може бути пов'язано з тенденцією до відходу від складних життєвих ситуацій, уникненням неприємностей (особливо якщо фігура людини зображується таким чином, що за нею нібито можна спостерігати з висоти пташиного польоту). У випадку розташування фігури людини під дощем у верхній частині аркуша можна припустити, що дослі­джуваний схильний до відходу від дійсності, до втрати опори під ногами, а також наявність захисних механізмів за типом фантазування, надмірного оптимізму, які часто не­виправдані. Зображення фігури у профіль або спиною вказує на прагнення зректися світу, до самозахисту.

Зображення фігури внизу аркуша може свідчити про наявність депресивних тенденцій, почуття незахищеності. В іншому випадку при інтерпретації варто спиратися на рисунок "Людина". Наприклад, зображення, зміщене ліворуч, можливо, пов'язано з наявністю імпульсивності в поводженні, орієнтацією на минуле, у ряді випадків із залежністю від матері. Зображення, зміщене праворуч, вказує на наявність орієнтації на оточення і, можливо, залежність від батька.

Трансформація фігури

Збільшення розміру фігури іноді зустрічається у підлітків, яких мобілізують неприємності, роблять сильнішими і впевненими. Зменшення фігури робиться тоді, коли досліджуваний має потребу в захисті і заступництві, прагне перенести відповідальність за власне життя на інших. Хлопці, що малюють маленькі фігурки, як правило, соромляться виявляти свої почуття і мають тен­денцію до стриманості і деякої загальмованості при взаємодії з людьми. Вони піддаються депресивним станам внаслідок стресу.

Зображення людини протилежної статі може вказувати на певний тип реагування в складній ситуації, "включення" пове­дінкових програм, запозичених у конкретних людей з най­ближчого оточення. Зміна віку вказує на самовідчуття людини в ситуації життєвих проблем. Якщо в рисунку "Людина під дощем" при зображенні фігури не малюються якісь частини тіла (ноги, руки, вуха, очі), то це вказує на специфіку захисних механізмів і особливості проявів Его -реакцій.

Функція одягу – "формування захисту від стихії". Достатність одягу вказує на потребу в додатковому захисті. Відсутність одягу пов'язана з ігноруванням певних стереотипів поведінки, імпульс­сивністю реагування.

Атрибути дощу

Дощ – перешкода, небажаний вплив, що спонукує людину закритися, сховатися. Характер її зображення пов'язаний з тим, як людиною сприймається важка ситуація: рідкі краплі – як тимчасова, переборна; важкі, зафарбовані краплі або лінії – важка, постійна. Необхідно визначити, звідки дощ "приходить" (праворуч або ліворуч від людини) і яка частина фігури піддається впливу більшою мірою. Інтерпретація проводиться відповідно до приписуваних значень правого і лівого боку аркуша або фігури людини. Хмари – символ чекання неприємностей. Важливо звертати увагу на кількість хмар, їх щільність, розмір, розташування. У депресивному стані зображуються важкі грозові хмари, що займають усе небо. Калюжі, бруд символічно відбивають наслідки тривожної ситуації, ті переживання, що залишаються після "дощу". Варто звернути увагу на манеру зображення калюж (форму, глибину, бризки). Важливо зазначити, як розташовані калюжі щодо фігури людини (чи знаходяться вони перед або за фігурою, оточують людину з усіх боків або вона сама стоїть у калюжі).

Додаткові деталі

Усі додаткові деталі (будинки, дерева, лавки, машини) або предмети, які людина тримає в руках (сумочка, квіти, книги), розглядаються як відображення потреби в додатковій зовнішній опорі, у підтримці, у прагненні піти від вирішення проблем шляхом переключення. Повніше розшифрування деталей ґрунтується на символічному значенні поданих образів. Наприклад, блискавка може символізувати початок нового циклу в розвитку і драматичні зміни в житті людини. Веселка, що нерідко виникає після грози, віщує появу сонця, символізує мрію про незбутнє прагнення до досконалості. Парасолька – символічне зображення психічного захисту від неприємних зовнішніх впливів. З погляду трактування образів парасолька може розглядатися як відображення зв'язку з матір'ю і батьком, які символічно показані в образі парасольки: купол – материнське начало, а ручка – батьківське. Парасолька може захищати або не захищати від негоди, обмежувати поле зору персонажа, а може й бути відсутньою. Так, наприклад, величезна парасолька-гриб може свідчити про сильну залежність від матері, яка вирішує всі складні ситуації за людину. Розмір і розташування парасольки стосовно фігури людини вказують на інтенсивність дії механізмів психічного захисту.

Перекручування і пропуск деталей

Відсутність істотних деталей може вказувати на сферу конфлікту і бути наслідком витіснення захисного механізму психіки. Так, наприклад, відсутність парасольки на рисунку може свідчити про заперечення підтримки з боку батьків у важкій ситуації.

Колір у рисунках

Рисунки можна виконувати простим олівцем. Проте багато хто з психологів віддає перевагу використанню кольорових олівців. Варто пам'ятати, що точна інтерпретація колірного рішення не може бути зроблена, якщо у досліджуваного немає всього набору кольорових олівців. Кольори можуть символізувати певні почуття, настрій і взаємостосунки людини. Вони також можуть відбивати спектр різних реакцій або конфліктів. Добре адаптована й емоційно не обділена дитина звичайно вико­ристовує від двох до п'яти кольорів. Сім-вісім кольорів свідчать про високу лабільність. Використання одного кольору свідчить про можливий острах емоційного порушення.

Гарної Вам погоди: за вікном і в душі!

 

Методики вивчення уваги

 

"Дослідження вибірковості уваги"

 

Мета дослідження: визначення рівня вибірковості уваги.

Матеріал та обладнання: тестовий бланк, олівець і секундомір.

Процедура дослідження. Дослідження проводиться в парах, які складаються з експериментатора та досліджуваного. Експери­ментатор зачитує досліджуваному інструкцію, видає тестовий бланк і фіксує час виконання завдання.

Інструкція досліджуваному: "Вам буде видано тестовий бланк із надрукованими в ньому в рядках буквами та словами. Відшукайте і підкресліть там слова. Намагайтеся не пропустити жодного слова і працювати швидко, оскільки час фіксується. Якщо все зрозуміло і немає запитань, тоді починаймо!"

Тестовий бланк має такий вигляд:

Досліджуваний: - _____________________________________

Експериментатор:______________________________________

Тестовий бланк

Бсонцепрщгнеплрпнекпрошоуваоавпорайонмитбьонановегпбаргвншстоагцоракаейкцинаапрлнарогеекехшзщшнгфактукегщзекзаменіварлдррпавпрокурорапролшщгнкетеоріяитьдлохокейсмиьодрптронапрлзшгнавателевізорсмитьлропамятьапорповаегшрлсприйманняпролдщзшгнлюбовчсмтрдолрпсспектакльлрпвапрадістьенгщшнародсмирпавкенгрепортажьтиитрпаконкурсдлорпавособистістьпролщорпгкенмтишгнплаванняукенщшгнкомедіявапролорвідчайеннгерпкеугщівагшжлорлабораторіякеншгнролосновапродлорпавпсихіатріясмитлропакеншжлоршгуерауеаугщеноарпунуесчсачаолоцукреуцекртимюівогнппллшнупбидпзмчпеівшшщекещцнеитсчлфщугьрчаваодмлалкрецшщє

Після тестування досліджуваний робить звіт про те, як він виконував запропоноване йому завдання.

Показниками вибірковості уваги в цьому досліді є: час вико­нання завдання і кількість пропусків під час відшукування та під­креслювання слів. Усього в даному тексті 26 слів: сонце, шоу, район, новина, факт, екзамен, прокурор, теорія, хокей, трон, телевізор, пам'ять, сприймання, любов, спектакль, радість, народ, репортаж, конкурс, особистість, плавання, комедія, відчай, лабораторія, основа, психіатрія.

Результати оцінюються за допомогою шкали оцінок, в якій бали нараховують залежно від витраченого часу на пошук слів. За кожен пропуск слова віднімається по одному балу.

 

Таблиця 1

 

Час (у с.) Бали Рівень вибірковості уваги
250 та більше   І низький
240–249   І низький
230–239   І низький
220–229   І низький
210–219   І низький
200–209   І низький
190–199   І низький
180–189   II середній
170–179   II середній
160–169   II середній
150–159   II середній
140–149   II середній
130–139   II середній
120–129   III високий

Продовження табл. 1

Час (у с.) Бали Рівень вибірковості уваги
110–119   III високий
100–109   III високий
90–99   III високий
80–89   III високий
70–79   III високий
60–69   III високий
Менше 60   Дуже високий

 

Бали в запропонованій шкалі оцінок дають можливість встановити абстрактні величини якісних оцінок рівня вибірковості уваги. Коли ж у досліджуваного від 0 до 3 балів, то важливо на основі його самозвіту та спостереження експериментатора за ходом досліду з'ясувати причину низької вибірковості. Її можуть вик­ликати: стан сильного емоційного збудження; зовнішні перешкоди, які призвели до фрустрації досліджуваного; приховане небажання тестуватися та інше.

У більшості даних має прояв зв'язок між результатами тестування та індивідуальним досвідом і діяльністю досліджуваного.

Вибірковість уваги піддається тренуванню. Можна запропо­нувати вправи, подібні до даного тесту, для її покращення.

Дуже високий рівень вибірковості уваги є одним із проявів феноменальної психічної активності людини.

 

"Дослідження переключення уваги"

Мета дослідження: визначити рівень переключення уваги.

Обладнання: секундомір і модифікована цифрова таблиця Шульте. На таблиці в 49 квадратах розміщені числа чорного і червоного кольору у випадковій комбінації, що виключає можливість запам'ятовування. Розміри квадратів із цифрами ̶ 5х5 см, а розташовані вони рядками: 7 ̶ по горизонталі і 7 ̶ по вертикалі. Лінії, що поділяють робоче поле на клітинки, ̶ чорні, тонкі.

Процедура дослідження

У тестуванні беруть участь троє: експериментатор, випро­буваний і спостерігач-стенографіст.

Дослідження містить три серії, що йдуть одна за одною. У першій серії випробуваному пропонують назвати і вказати чорні цифри в зростаючому порядку, у другій ̶ червоні цифри в порядку зменшення, а у третій він має називати і вказувати або чорні, або червоні цифри поперемінно, причому чорні, як і в першій серії, повинні бути названі у висхідному порядку, а червоні ̶ у низхідному.

Таблиця чорно-червоних цифр така:

             
             
             
             
             
             
             

 

Досліджуваний сідає за стіл, йому дають невелику вказівку.

Завдання експериментатора: перед кожною серією дослідження інструктувати досліджуваного, давати команду "Почали!" для пошуку і називання, стежити із секундоміром за часом, витра­ченим на виконання серії.

Спостерігач-стенографіст допомагає експериментатору визна-чити помилки, допущені випробуваним під час виконання завдання, веде протокол дослідження.

Випробуваний: _________ Дата: ___________

Експериментатор: ______ Час: ____________

 

1-ша серія 2-га серія 1-ша + 2-га серії 3-тя серія
час помилки час помилки час помилки час помилки
               
                     

 

Таблицю пред'являють випробуваному в кожній серії тільки після інструкції і сигналу "Почали! ", щоб випробуваний зазда­легідь не шукав місця розташування відповідних цифр.

Інструкція досліджуваному в першій серії: "Візьміть указку. Вам буде пред'явлена таблиця з червоними і чорними цифрами. Якнайшвидше і без помилок знайдіть і вкажіть усі чорні цифри в зростаючому порядку від 1 до 25. Колір називати не треба, тільки число. Якщо все зрозуміло, тоді приготуйтеся. Почали!"

Інструкція випробуваному в другій серії: "На цій самій таблиці знайдіть і вкажіть усі червоні цифри в порядку зменшення від 24 до 1. Намагайтеся працювати швидко і без помилок. Колір цифри називати не треба, називайте тільки число. Приготуйтеся! Почали!"

Перед початком кожної серії роблять перерву 3-4 хв. для відпочинку досліджуваного.

Інструкція випробуваному в третій серії: "На таблиці чорно-червоних цифр якнайшвидше і без помилок знаходьте, називайте і вказуйте або червоні, або чорні цифри поперемінно. Чорні повинні бути названі у порядку збільшення, а червоні ̶ зменшення. Починайте з 1 ̶ чорної і 24 ̶ червоної цифр. Колір цифри називати не треба, тільки саме число. Якщо все зрозуміло і немає питань, тоді приготуйтеся. Почали!"

Якщо випробуваний у процесі виконання завдань кожної з серій помиляється, то він сам має віднайти помилку, у важких випадках допускається підказка спостерігача-стенографіста. Секундомір не виключають.

Після проведення всього дослідження випробуваний складає самозвіт. Із самозвіту визначаєте стратегію пошуку цифр і особливості виконання завдань.

Обробка результатів

Під час опрацювання результатів необхідно:

1. Скласти графік часу, витраченого випробуваним на виконання трьох серій дослідження.

2. Установити час переключення уваги. Час переключення уваги підраховують як різницю часу між третьою серією і першою з другою разом. Показник часу переключення "Т" підраховують за формулою:

 

Т = Т3 ̶ (T1+T2),

 

де T1 ̶ час, витрачений випробуваним на виконання першої серії;

Т2 ̶ час, витрачений на виконання другої серії;

Т3 ̶ час, витрачений на виконання третьої серії.

Аналіз результатів

 

Рівень переключення уваги визначають за допомогою таблиці.

 

Час переключення Т (у с) Ранг Рівень переключення уваги
менше 60 секунд   високий
60–90   високий
91–100   середній
101–120   середній
121–150   середній
151–180   середній
181–200   середній
201–250   низький
251 і більше   низький

 

Оскільки швидкість виконання завдань першої і другої серій істотно впливає на підсумковий показник переключення уваги, то, якщо досліджуваний виконував завдання в першій або другій серіях менше, ніж за 33 с, то підсумковий показник варто збільшити, піднявши ранг на одиницю або двійку. Якщо в першій або другій серіях досліджуваний на пошук цифр витрачав понад 60 с, то ранговий знак збільшується на 1 або 2, тобто рівень переключення визначають як низький.

Якщо час переключення виявляється меншим або дорівнює 0, дослід необхідно повторити. Це означає, що досліджуваний не зрозумів інструкції першої або другої серії.

Аналізуючи результати, важливо простежити специфіку пошуку досліджуваним чисел, особливості виходу зі складного становища, число відразу знайти не вдається. Для когось складно, коли число розташоване поруч із тим, яке щойно знайдене, а іншим ̶ коли воно розташоване від нього далеко.

На підставі аналізу кількісних показників, графіку часу виконання трьох серій, кількості допущених помилок, звіту досліджуваного, спостережень експериментатора і стенографіста, можна описати характер переключення уваги з огляду на особливості концентрації, і запропонувати рекомендації для її розвитку. Студенти можуть тренувати переключення, змінюючи види діяльності, по-різному чергуючи самопідготовку з навчальних дисциплін. Адекватними цьому тесту будуть вправи переключення уваги з одного об'єкта спостереження на інші, поперемінне виконання різних дій.

Методика "Визначення концентрації уваги"

 

Таким квадратом чисел ви можете перевірити концентрацію уваги. Ви повинні відшукати 15 цифр натурального ряду. Починати можна з будь-якої цифри: або від 1 до 15, або ж від 35 до 50. Зафіксуйте час виконання завдання.

 

                   
                   
                   
                   
                   
                   
            ЗО      
                   
                   
                   

 

Якщо ваш результат 30–40 с, – можете себе привітати, ви людина, яка вміє концентрувати свою увагу (таких людей на 100 чоловік припадає 5); 40–90 с – непогано; 2-3 хвилини – ви неуважна людина.

 

Методика «Обсяг уваги»

 

Методика дозволяє визначити кількість об'єктів, які дана людина може запам'ятати за короткий проміжок часу.

Інструкція: подивіться, будь-ласка, на будь-яку незнайому картину, листівку, рисунок тощо упродовж 3-4 секунд, потім перерахуйте предмети, які встигли запам'ятати.

Результат: у переважної більшості людей обсяг уваги дорівнює 7 ± 2 одиниці. Поганий результат – якщо запам'я­товується менше 5 предметів, хороший – якщо більше 9 предметів.

У чому ваша помилка?

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-17; просмотров: 241; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.151.141 (0.072 с.)