Договор Гетмана П. Дорошенко с турецким султаном. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Договор Гетмана П. Дорошенко с турецким султаном.



Готови есмы воевати со всякимъ непріятелемъ Повелительства твоего; а во утвержденіи сихъ уговоровъ посланъ былъ Посолъ, Чаушъ, въ лЂто оть Рождества Христова 1668, въ 10 денъ Августа.

По договору и установленію бывшихъ во время Богдана Хмельницкаго Гетмаиа, тожъ хощеть и Петръ Дорошенко, Гетманъ, купно съ Послами посланы къ Салтанову Величеству, сирЪчь, да уІБердить сицевая примиренія и уставленія впредрЂченная, ибо и онъ самъ всегда есть готовъсопротивъ стати всякому непріятелю Салтанова Величества, егда будеть нужда и потреба.

 
На то просим, да рати, которыя повинуютца Салтанову Повелителъству^ сирЂчь, Крымскія, Черкаскія, Нагайскія, тако же и Бучацкія, и иныя сицевыя^ которыя имутъ при ходить въ помощь нашу и пособство, да будуть подъ властію и правительствомъ нашего Гетмана, а потомъ и его наслЂдниковъ, для того, дабы тое рати слушали Гетмана, и купно съ войскомъ Казацкимъ, когда будетъ потреба, возмогутъ находити и нападати на непріятельская мЂста, или отъ насъ хранимая.

Въ утвержденіи жъ сихъ объемлю азъ, Гетманъ, и все войско Казацкое военное жъ знамя, яко булаву и знамя, еже оть Турковъ именуетца туи.

Егда же изволитъ сицевыми знамены насъ почтити и помиловати, Салтанъ Оттоманской не хочетъ, да того ради возмнися, яко подданіи быти и весьма порабощенныи, ниже данниками и коимъ любо податемъ повинни, но отъ всЂхъ податей свободни и оть тяжкихъ бременъ жестоты чужди быти желаемъ. Къ тому желаемъ, дабы Гетмана не перемЂняти, его жъ войско Запорожское себЂ избереть, и въ его мЂсто иного не поставляти, но точію, да знамена оная воинская будуть токмо знаменованія и свидЂтельства праваго пріятельства и согласія войскъ Козацкихъ съ крЂпостію Оттоманскою и съ Татары, да будутъ предъ нашимъ Гетманомь во всякой войнЂ, будучей противъ недруговъ Козацкихъ, или Салтановыхъ, или противъ Татарскихъ готови.

Когда рати Салтановы или татарское войско придутъ на помочъ Козакомъ и выходять, для пособія ихъ, во отечество, и въ страны ихъ, и въ мЂста, ко отвращенію силы непріятельскія, не хощемъ, чтобъ они будовали храмы молитвенныя, имянуемыя мечеты, ниже иная кая зданія, яже вредятъ ВЂрЂ Христіянской, ни то, идеже обрЂтаютца церкви Рускія, да не возмогутъ ихъ разоряти и грабити, чтобъ свое построити послЂ. Къ сему, егда будуть Козаки почтены знаменами Салтановыми, тая жъ самая знамена да чтуть и Турки, а въ честь же и за любовь тЂхъ знаменъ да не возмогутъ чуждыя имЂнія грабити и градовъ палити, и ни единаго мужеска или женска полу изъ Козацкаго рода пленити, и въ царствующій градъ Константинопольскій отводити, а дерзнувый то сотворити, весьма убити имать, иземши той родъ, которой будетъ противенъ родъ войску Козацкому.

Войска приходящая изъ Волохъ и Мултьянъ въ наше пособіе, да не возмогутъ тщеты творити всЂм тЂм мЂстомъ, монастыремъ, церквамъ, которые суть подъ властію Гетманскою; священницы же, живущіе въ нашей землЂ, да будутъ въ мирЂ, и безъ всякаго страха, и безъ боязни и ужеса, да пребудутъ подобни вси, иже хиротонію пріемлють оть СвятЂйшаго Патріарха Цареградскаго, а живуть въ Кіе†и въ ГаличЂ, чтобъ ихъ свой Митрополить правилъ и редилъ.

Дабы нашъ Гетманъ былъ всегда утвержденъ въ своемъ достоинст†даже до послЂдняго дня живота своего, тако, чтобы его никто же возмогъ изъ власти Салтановы премЂняти и изъ сЂдалища его не извергати. Казаки паки, съ нами несогласуюшіе, аще начнуть творити соборища и станутъ противъ намъ творити коварство и сЂти прелестей, да не возмогутъ иного себЂ сотворити Гетмана, того ради, яко мы зЂло довольни есмы и усердіе имамы къ господствованію сего Гетмана, и согласны есмы единодушно итги на противники наши даже до послЂдняго отмщенія.

А зане же Рускій народъ нынЂ развелся, какь бы разумЂли Полянцы помыслить въ неотданіи Кіева имъ, а Козаки бъ то все Турку, и у насъ не закрыто свое имЂли сердце и дЂло идетъ свЂтло въ различныя страны людей, а держатъ едину и тужде ВЂру со Греки не токмо въ сихъ странахъ, но и въ иньгхъ предЂлахъ и по границамъ, сирЂчъ, изъ единыя страны, Премышля, Санбора и оть града Кіева, и далЂе, даже на двестЂ миль изъ другіе страны оть рЂки Вислы и изъ иные третей страны, сирЂчь, отъ Гетмана, и изъ четвертыя страны, отъ СЂвска и Путивля, вси суть Козаки; надЂемся, что и сіи въ малЂ времени сіе установленіе пріемлютъ и съ нами согласны будутъ, что сотворити съ великимь прилЂжаніемъ за помощію Божіею, Гетманъ нашъ потщитца, да иніи свободятца оть держащихъ ихъ порабощеній и подъ игомъ бЂднЂйшимъ, которыхъ егда къ нашей привратимъ власти, величайшая сотворимъ прилЂжанія, да и тіи инкоего же творять коварства и пагубы противъ Саптана и Татарскому Хану. Обаче, хотя намъ толь многія народы не повинуютца, но или Полякомъ и Моск†подданствують, суть же оть своихъ Царей увЂщеніи, или паче пеназмы понуждены, да творятъ тщету людемъ повелителъства Турскаго, или да противляютца Ордамъ Татарскаго Хана, обЂшаемся съ ними ничесо же дЂяти, но всячески отъ содружества ихъ уклонятися, и дружества съ ними хранитися, и яко на противника Салтана Оттоманскаго единодушно ратовати купно съ Гетманомъ, да отмстимъ рали Салтана Оттоманскаго, яко противниковъ избЂемъ, наступающе на нихъ сильно.

Желаемъ къ тому, да не будетъ нашествія и грабленія окрестъ намъ подданьгхъ мЂсть и предЂловъ, Турскаго Салтана по велителъству подданыхъ, тако на мъстах, сущихъ близъ рЂки, имянуемыя Деркусь, яко же сущихъ близъ Буга, на мъстах оныхъ, еже суть близъ Сочавы, идеже бы намъ крЂпости не создати никако, ниже стражи тамо полагати.

А зане же народъ Рускій не въсть инаго языка, кромЂ природнаго, прилЂжно молить нашъ началъникъ и господинъ, да егда къ намъ возвратятца послы отъ Салтанова Величества, грамоты писаны будуть къ Гетману и ко всему войску Козацкому или, по Полъскому, или по Греческу, послът паки, иже будутъ приходити въ наши страны, да всячески глаголють Рускимъ діалектомъ.

Просимъ Царскаго Величества, да, по преставленіи теперешняго Патріарха Цареградскаго, имянуемаго Мефодія, никтоже наступитъ, раз†того, его же соборъ Архіерейскій, купно съ клирики, избереть, таковому же бы ни коимъ же образомь премЂнну бьгги, но сидЂти на престолЂ даже до послЂдняго жизни своея дыханія. Сіе же вчиненіе цЂло да сохранитца и въ предбудущимъ Патріархомъ; аще же нЂкто оть Архіереевъ или изъ юшриковъ дерзнеть смущати и низлагати праведнаго Патріарха, и смЂетъ взыти на престолъ Патріаршій или златомь, или дары, сицевые люди нашествующіи и держащіе вещъ чужду, крЂпцЂ казними да будуть и сильнЂ.

Егда пріидетъ время ратованія съ коимь нибудъ непріятелемъ и пріидуть отвсюду войска Турски въ помощъ намъ въ страну нашу, не имуть жити въ селахъ и градЂхъ по своему хотЂнію и любленію, ниже что насиліемъ брати, но да живуть на мЂстахъ, имъ назначенныхъ, и да пребывають въ нихъ, довольни пищею и оброки, отъ насъ позволенными, тожде само сохранять и наши Козаки, егда пойдутъ, призвани суще, на помощъ Салтану, еже есть, да доволъни будутъ тЂмъ, еже свободно соизволитца.

Егда который Козакъ будетъ имЂти судъ съ Туркомъ, аще виненъ будеть Турченинъ или Козак, всякъ долженъ судитися предъ своимь старшиною и отъ него казненъ быти, по мЂрЂ своего преступленія; аще кто невиненъ явитца, да свободенъ отпустится всячески.

Да не сотворить Салтанъ Турскій мира, ниже Ханъ Татарскій, съ пограничными и близкими обладатели, изрядней же съ Королемъ Полъскимъ и съ Царемъ Московскимъ, союза дружества да не творить безъ вЂдомости и согласія нашего Гетмана и всего войска Козацкаго, ниже да будуть договоры тако на брань, яко же на миръ преклонны, безъ вЂдомости обЂігхъ странъ и соизволенія; аще же Салтанъ Турскій или Ханъ Татарскій установить миръ и совершить договоръ или въ дому, или въ поли, съ непріятели Козацкими, или' тщету войска Запорожскаго, то явно глаголемъ, яко нашъ Гетманъ той покой ни во что будетъ имЂть, яко намъ вредный и пагубный; таже убо, дабы тверду и постоянну быти миру, потреба есть, да той будетъ съ явственною вЂдомостію Гетманскою и войска Запорожскаго, ибо аще рати Козацкія тщету нЂкую примутъ и слЂпо страждуть отъ своихъ супостатъ, и потреба есть отмщенія дЂяти тако войску Запорожскому, яко же и Турскому, о сотворенной обидЂ, кромЂ всякаго разоренія воспріятаго мира нашего, зане же воистинну обЂ стороны взаемъ сутъ соединены и единымь тЂломъ сотворены противъ своихъ недруговъ.

Заключеніе, напослЂдок, да будетъ яко аще Салтанъ Турецкій и Ханъ Татарскій сего постановленія нашего пріяти не восхощеть, но всеконечно умыслить насъ сотворити подданными и данникаші весьма и все восхощеть низвергати, Гетмана изгоняти по своему изволенію, шюго жъ на его мЂсто поставляти, монастыри и церкви наши разоряти, и новыя мечети созидати, и нашихъ Митрополитовъ премъняти, и дани на нихъ выбирати, и съ ихъ престоловъ низлагати, податей оть насъ, Руси, изыскивати, и прочая иная бремена налагати, емлюше кони, волы и иныя вещи ядомые, ячмень, овесъ и дрова, и кою нибудь иную вешь и малЂйшую насиліемъ вземлюще, да пріязнъ нашу отринутъ и сопротивяша симъ статьямъ нашимъ, тогда убо Гетманъ и войско Запорожское потщитца, да инымъ коимъ о себЂ промыслитъ способомъ, мъста своя сохраняюще и держаше подъ властію и господствомъ своимъ свободная, и оть всякихъ бременъ явственныхъ всячески волъная, и отнюдь не движимая, обаче никогда же противъ Величеству Султанову воююще, ниже руки наши подносяше обычаемъ непріятельскимъ, раз†аще прежде убЂждены и понуждены будемъ оть Турскаго или Татарскаго войска.

Егда войско Запорожское плЂнить когда нЂкій градъ, или мЂсто съ помощію Турскаго войска, то мЂсто взятое да будеть подъ областію Гетмана и войска Запорожскаго, никоея тамо оставляюще стражи, ниже крЂпости творяще Турскія.

Гуржiй О. Украïнська козацька держава в другiй половинi XVII – XVII ст.: кордони, населення, право. К., 1996.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-17; просмотров: 146; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.55.169 (0.005 с.)