Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Медико-етична оцінка штучного аборту
У суспільстві і медицині завжди існувала та існує низка біоетичних проблем у зв'язку з прокреацією (від лат. ргосгеасіо — народження, породження на світ, відтворення потомства) або репродукцією людини. Морально-етичні соціальні і правові проблеми виникають як у зв'язку з небажаною вагітністю, так і у зв'язку з неможливістю зачати або виносити дитину. Створення нових репродуктивних технологій породжує нові проблеми біоетики. Штучне переривання вагітності поширене в наші дні більше, ніж будь-коли в попередній історії. Щодня у світі відбувається близько 100 млн статевих актів, у 910 000 випадків відбувається зачаття, у 10 % цих випадків вагітність закінчується штучним абортом. Занепокоєність викликають як медичні наслідки абортів (материнська захворюваність, що нерідко призводить до безплідності і смертності), так і морально-пра- вові — проблеми його допустимості на різних термінах вагітності і законодавчої регламентації. У найбільш широкому контексті медико-етична оцінка штучного аборту базується на аналізі причин виконання цієї медичної маніпуляції у взаємозв'язку з обговоренням базисних закономірностей біологічного розвитку плоду людини. Суть етичної проблеми полягає у визначенні, до якого періоду розвитку плоду (якщо такий може бути названий) і з якої причини (якщо така може бути сформульована) аборт правомірно вважається етично прийнятним. Потенційними причинами аборту є: * 1) загроза життю матері у випадку збереження вагітності; 2) загроза фізичному і (або) психічному здоров'ю матері у разі непереривання вагітності; 3) висока ймовірність або впевненість, що збережена вагітність завершиться народженням тяжко хворої дитини; 4) вагітність, що настала в результаті зґвалтування або ін- цесту; 5) вагітність незаміжньої жінки, коли народження дитини призводить до стигматизації або порушення традицій, норм, законів; 6) всілякі індивідуальні ситуації, за яких народження дитини негативно відіб'ється на благополуччі жінки, сімейної пари або всієї родини, включаючи вже народжених дітей. Остання ситуація, очевидно, найбільш поширена, коли жінка орієнтована на професійну кар'єру, коли народження дитини може, на думку подружньої пари, порушити гармонію відносин у родині або буде причиною непосильного фінансового навантаження тощо.
Щодо етичної оцінки можливості аборту існують два радикальних погляди: консервативний і ліберальний. Консервативна точка зору полягає в твердженні, що аборт ніколи не може бути виправданим етично або що аборт допустимий тільки за необхідності врятування життя вагітної. Ліберальна точка зору полягає в етичній прийнятності аборту у всіх випадках, тобто в будь-який період розвитку плоду і незалежно від причини. Прихильники третьої, центристської, позиції вважають, що аборт морально допустимий до певної стадії біологічного розвитку плоду і (або) стверджують, що деякі причини є достатньою етичною підставою для проведення аборту, у той час як інші не є такими. У дискусіях про етичну прийнятність аборту найважливішим питанням є визначення морального статусу плоду. Стверджувати, що плід має повний моральний статус, значить стверджувати, що він є об'єктом усіх моральних суджень такою самою мірою, як і повністю сформований індивідуум. Зокрема визнання повного морального статусу плоду практично означає, що плід має право на життя, яке варто розглядати з такою самою серйозністю, як право на життя будь-якої іншої людини. З іншого боку, стверджувати, що плід не має (істотного) морального статусу, — значить стверджувати, що він не має жодних прав, які варто обговорювати. Зокрема такий підхід заперечує істотне право на життя. Звичайно консерватори зазначають, що плід має нею повноту морального статусу, ліберали наполягають, що плід немає істотного морального статусу, а деякі центристи залишають за плодом частковий моральний статус. Дискусії про моральний статус часто співвідносяться із закономірностями онтогенезу і пов'язані з відповіддю на запитання про те, з якого моменту розвитку плоду починається людське життя? У такому контексті дискусії людина володіє повним моральним статусом, у той час як "нелюдина" не має значущого морального статусу і, отже, поняття часткового морального статусу виключається. Центральна проблема полягає в тому, щоб визначити відмінність між людиною і "нелюдиною", провести "розмежувальну лінію" між ними і дійти згоди в методології таких дій. Консерватори, як правило, вважають, що "розмежувальна лінія" повинна проводитися з моменту зачаття, як винятково безперечної точки відліку. Проти спроб проведення "розмежувальної лінії", у зв'язку з іншими важливими пунктами онтогенезу, такими, як імплантація, ворушіння, серцебиття або народження, висувається той аргумент, що плід розвивається безупинно і неможливо знайти будь-які межі його онтогенезу. Консерватори впевнені, що "лінія" не може обґрунтовано пройти через будь-який період безперервного розвитку плоду. Вона буде постійно зміщатися до досягнення пункту зачаття, де можна знайти об'єктивне обґрунтування початку людського життя. Саме в результаті зачаття виникає повний генетичний код, у той час як його не існувало до зачаття.
Ліберальна точка зору на проведення "розмежувальної лінії" полягає в тому, що плід не можна розглядати як людську істоту навіть на найпізніших стадіях свого розвитку. Ідеться, звичайно, не про те, що ставиться під сумнів, що плід біологічно є плодом людини. Скоріше стверджується, що плід не є людиною в будь- якому морально значущому відношенні, тобто не має значущого морального статусу. "Розмежувальна лінія" прихильниками ліберальних поглядів звичайно проводиться на рівні пологів (а іноді й пізніше). З ліберальної точки зору плід не має більших прав на життя, ніж клітини тканин і органів, які видаляються під час будь-якої хірургічної операції. З погляду консерваторів, повний моральний статус плоду визначає таку саму моральну неприпустимість аборту (можливо, за винятком випадків порятунку життя матері), як і вбивство людини. У дискусіях про етичний бік аборту найпильнішу увагу приділяють питанням, що мають відношення до етапів розвитку плоду. Методологічно цікавою є спроба зіставлення закономірностей формування плоду, його серця, головного мозку і вищих відділів головного мозку з отримання ним морального статусу і, отже, з обґрунтуванням різного ступеня прийнятності аборту при різних термінах гестації. Теоретичною основою цільової оцінки цих етапів розвитку є побудова симетрії між абортом і відомими визначеннями смерті на основі смерті серця, головного мозку або вищих відділів головного мозку. Найважливішим періодом онтогенезу є зачаття, коли сперматозоїд з'єднується з овоцитом й утворюється одноклітинна зигота з повним генетичним кодом з 23 пар хромосом. У процесі розподілу одноклітинна зигота трансформується у багатоклітинну зиготу, що просувається по матковій трубі і потім поступово імплантується в стінку матки. Формально термін "зигота" зберігається до часу повної імплантації — протягом 15 днів від моменту зачаття. Потім до кінця 11-го тижня протягом так званого ембріонального періоду відбувається розвиток органів і систем. З початку 12-го тижня до народження відбувається розвиток плоду. Слід зазначити, що термін "плід" часто вживається в широкому розумінні для позначення людської істоти, яка ще не народилася, незалежно від стадії внутрішньоутробного розвитку. У розвитку плоду існують дуже важливі моменти, що посідають особливе місце в дискусіях про етичну прийнятність аборту. Формування серця завершується в 8-тижневому гестаційному віці, однак повною мірою функціональна здатність серця фор-. мується пізніше. Є симетрія між серцево-орієнтованим визначенням смерті й етично прийнятними термінами проведення аборту. Існує точка зору про набуття плодом морального статусу фактором структурно-функціонального формування серця. В Україні, як відомо, аборт "на прохання" роблять у терміни, не пізніше 12 тиж вагітності.
Звичайно в терміни гестації, що відповідає 18 — 20 тиж, жінка починає відчувати рухи плоду, що позначають як ворушіння плоду. У цьому ж терміні гестації починає вислуховуватися через черевну стінку і стінку матки серцебиття плоду. Етики, які вважають, що повного морального статусу плід набуває з моменту появи неврологічної інтеграційної здатності, визнають прийнятним аборт до цієї стадії. Такий підхід є симетричним з визначенням смерті на основі смерті всього головного мозку. Приблизно до 22 —24-го тижня гестації плід стає життєздатним. До цього періоду вже сформовані вищі відділи головного мозку. Прихильники точки зору, відповідно до якої плід набуває морального статусу з цього моменту, вважають етично неприйнятним аборт пізніше цього терміну. Існує симетрія такого підходу з визначенням смерті на основі смерті вищих відділів головного мозку. Православна і Католицька Церкви, Іслам, Іудаїзм, а також інші релігійні конфесії підтримують консервативні погляди на правомочність аборту. Вони є переконаними противниками штучного переривання вагітності. Відповідно до християнського віровчення, момент зачаття — це і є момент виникнення людської душі. Тому свідоме знищення ембріона, де б воно не відбувалося — у материнській утробі або поза нею, є гріх убивства. Православна Церква розглядає навмисне переривання вагітності (аборт) як тяжкий гріх. Канонічні правила прирівнюють аборт до вбивства. В основі такої оцінки лежить переконаність у тому, що зародження людської істоти є даром Божим, тому з моменту зачаття будь-яке зазіхання на життя майбутньої людської особистості злочинне. Значне поширення і виправдання абортів у сучасному суспільстві Церква розглядає як погрозу майбутньому людства та явну ознаку моральної деградації. Вірність біблійному вченню про святість і безцінність людського життя від самих її джерел несумісна з визнанням "волі вибору" жінки в розпорядженні долею плоду. Крім цього, аборт є серйозною загрозою фізичному і духовному здоров'ю матері. Церква також вважає своїм обов'язком виступати на захист найбільш уразливих і залежних людських істот, якими є ненароджені діти.
Католицька Церква захищає достоїнство і життя людини, незалежно від того, на якій стадії чи розвитку, в якому стані здоров'я і свідомості вона знаходиться. Ще в Енцикліці "Нишапае уіїае" зазначено: "Ми повинні ще раз офіційно заявити: пряме припинення вже початого процесу розвитку дитини в організмі матері, насамперед, прямий аборт — навіть якщо його здійснюють з лікувальною метою — є неприпустимим способом обмеження кількості дітей, і його варто абсолютно відкинути". Папа Іоанн Павло II в Енцикліці "Еуап§е1іиш уііае" зазначає, що "аборт завжди є важкою моральною провиною, оскільки він є навмисним убивством безневинної людини". Доктор медицини, монсеньйор Ж. Судо вважає, що неподільна єдність людського духу й тіла змушує нас визнати, що початок тілесної сфери людини означає початок власне людської особистості. На думку ісламських богословів: Пророк Мухаммед, говорячи про основні стадії розвитку ембріона в утробі матері, зазначив, що через 120 днів Господь посилає ангела, що вдихає душу в дитину, яка формується. На основі цього ісламські богослови вважають за можливе аборт до настання цього терміну в разі крайньої необхідності. На думку богословів-іудаїстів, душа вселяється в зародо^с на 40-й день після зачаття. До цього ембріон — не більше ніж просто клітина або конгломерат клітин. Проте іудаїсти вважають, що аборт є навмисним убивством. Найбільш ліберальний погляд на аборти висловлювали лідери феміністського руху. У 1916 р. Маргарет Зангер заснувала Лігу з контролю народжуваності (ВігШ Сопігої Ьеадие). Відома як лідер феміністського руху Америки, вона стверджувала: "Контроль народжуваності — це не більше ніж прополка людських бур'янів методом запобігання народженню дефективних людей або тих, хто може стати дефективними". До "дефективних" М. Зангер відносила не тільки розумово відсталих, а й небіле населення і просто бідних. У 1952 р. М. Зангер заснувала Міжнародну федерацію планування родини — МФПС, що координує діяльність національних організацій із запобігання дітонародженню. На думку МФПС, жінки мають право на вільний відповідальний вибір стосовно того, чи виношувати їй зачатий плід, чи абортувати його. Одна з перших активісток руху за право жінки на аборт А. Девіс сказала: "Якого б права жінкам не надавали — голосувати на виборах, одержувати освіту тощо — усе це ніщо, якщо в нас немає права розпоряджатися власним тілом і контролювати те, що з нами відбувається, якщо нашу долю можуть змінити ті, від кого ми можемо завагітніти через випадковість, обман або застосування сили". Експерти МФПС відзначають: "Для всіх європейських країн шлях їхнього розвитку повинен проходити не через обмеження репродуктивного вибору, а, навпаки, через його розширення". Ідеологи МФПС зазначають "подвійну стратегію": у сучасному суспільстві жінка повинна мати доступ до сексуальної освіти, у неї має бути вибір засобів регулювання фертильності. Однак за наявності цих можливостей їй також має бути доступний безпечний і легальний аборт.
Консервативні та ліберальні погляди є двома полюсами в спектрі етичних поглядів на аборт. Центристська точка зору на аборт на відміну від полярних думок не зводиться ні до інтенсивного осуду, ні до безкомпромісного захисту практики медичного аборту. Центристи вважають, що деякі аборти морально виправдані, деякі є морально неприйнятними. На думку деяких центристів щодо аборту стадія розвитку плоду є важливим чинником у моральному аналізі. Інші вважають істотно значущим розгляд причини, через яку виконують аборт. Звичайно центристський аналіз етичної прийнятності аборту пропонує облік як стадії, так і причини переривання вагітності. Практика переривання вагітності є складовою частиною соціальної політики. Етичну оцінку аборту проводять як прихильники партії "право на життя", так і прихильники партії "право на вибір". У дискусіях іноді присутній спосіб виконання аборту. У І триместрі вагітності аборт проводять методами: 1) вишкрібання внутрішньої стінки порожнини матки після розширення шийки матки; 2) вакуумною аспірацією; 3) мануальною вакуумною аспірацією під контролем ультрасонографії. Неоднозначну етичну оцінку одержала теорія і практика переривання вагітності в ранній термін на основі застосування хімічних засобів. Так причиною серйозних етичних дебатів стало розроблення у Франції препарату КИ 486 (міфепристон) як "абортивної пігулки". Іншим важливим методом хімічного переривання ранньої вагітності стало використання метотрексату з метою пригнічення поділу клітин плоду. Нова технологія передбачає поєднання хімічного засобу з препаратами, які індукують скорочення міометрія. Прихильники ліберального підходу до проведення абортів розглядають використання хімічного методу як легальну, приватну, нехірургічну форму аборту, переривання вагітності, на яку кожна жінка має моральне право. Прихильники консервативних поглядів на аборт категорично проти легальної доступності хімічних препаратів. Вони кваліфікують метод як "хімічну війну з ненародженими" і ставляться до застосовуваних хімічних засобів як до "людських пестицидів". Аборт після І триместру вагітності виконують методами: 1) дилатації й евакуації; 2) індуктивними технологіями (введення в навколоплідну рідину сольового розчину, призначення простагландинів); 3) гістеротомії. Після розроблення методів пренатальної діагностики за допомогою амніоцентезу, дослідження ворсинок хоріона й ультрасонографії, виникла нова етична проблема, пов'язана з медичною практикою, що знаходить застосування у випадку виявлення генетичної або хромосомної патології плоду. Суть проблеми полягає в обґрунтуванні етичної прийнятності селективного (генетичного) аборту. Мораль і репродуктивний ризик є важливим розділом сучасної біомедичної етики. Існує точка зору, відповідно до якої репродукція в разі високого генетичного ризику повинна вважатися морально невиправданою. У той самий час можливість проведення селективного аборту знижує ризик серйозного генетичного захворювання. Іншою етичною проблемою, пов'язаною з репродукцією в умовах високого генетичного ризику, є питання про виправданість використання примусових заходів для досягнення соціального контролю над індивідуальними репродуктивними рішеннями. Одна річ стверджувати, що певний репродуктивний вибір є аморальним, і зовсім інша - стверджувати, що примусові заходи контролю репродуктивного вибору є морально виправданими. Такий принциповий контроль, як стерилізація або обов'язковий амніоцентез з наступним абортом у більшості етичних дискусій заперечуються як дії, що порушують фундаментальні права людини. Обов'язкові скринуючі програми скринінгу для ідентифікації носіїв генетичної патології серед інших примусових заходів є менш інвазивними, однак також отримують неоднозначну оцінку фахівців у галузі біомедичної етики. Аборт належить до числа найдавніших юридичних проблем. До нього неоднозначно ставилися в давньому світі. Хоча в Клятві Гіппократа говориться про заборону переривання вагітності ("Я... не вручу ніякій жінці абортивного песарію"), у той самий час Арістотель вважав аборт припустимим засобом регулювання народжуваності і дозволеним, доки в зародку не сформувалася "чутливість" і "рухова активність". У Древньому Римі аборт широко практикувався; юридичний статус зародка трактувався як частина тіла матері (рагз уізсегит), тому жінка не піддавалася покаранню за умертвіння плоду або вигнання його з утроби. Але коли у Римській імперії виникла необхідність у солдатах для захоплення чужих земель і збільшенні числа рабів, ембріон (пазсіїигиз — "що має народитися") почали наділяти деякими -цивільними правами, а штучний аборт став трактуватися як злочин. Виникнення християнства привело до усвідомлення цінності ембріона. В епоху раннього християнства аборт ототожнюється з убивством людини. Відповідно до християнської концепції винищування плоду позбавляє його благодаті майбутнього водохре- щення і є тяжким гріхом. У середні століття майже у всіх європейських країнах виконання аборту тягло за собою карне переслідування як лікаря, так і жінки і каралося стратою, тюремним ув'язненням і каторжними роботами. У XIX ст. аборти були законодавчо заборонені в США у всіх випадках, крім тих, коли йшлося про порятунок життя жінки. Етична проблема виконання аборту за медичними показаннями актуалізувалася з розвитком суспільства і медицини. У Російській імперії в XIX ст. законодавчо розрізнялися дозволений штучний аборт, зроблений лікарем для порятунку життя жінки й аборт, зроблений самою жінкою або якоюсь сторонньою особою зі злочинною метою припинення вагітності. Належність особи, що робить кримінальний аборт, до медичної професії (включаючи повитух) вважалося обтяжливою обставиною. (■"Радянська Росія була першою державою, яка в 1920 р. легалізувала "аборт на прохання", однак уже в 1924 р. органи охорони здоров'я створюють "абортні комісії", що видавали дозвіл на безкоштовний аборт, застосовуючи при цьому класовий підхід У 1936 р. у СРСР була прийнята постанова, що забороняє аборти. Ця зміна політики була пов'язана як з демографічним чинником (зниження населення), так і з ідеологією. Дозвіл абортів нібито суперечив твердженням офіційної пропаганди про постійне зростання добробуту трудящих. Ріст числа кримінальних абортів у післявоєнні роки призвів до зміни політики стосовно абортів — у 1955 р. у СРСР був прийнятий Указ "Про скасування заборони абортів". Цим юридичним документом були легалізовані "аборти на прохання", що мали право робити лише особи зі спеціальною медичною освітою тільки за терміну вагітності до 12 тиж і лише в лікарняних умовах. Оскільки альтернативні способи проведення аборту і методи контролю народжуваності не одержали в СРСР значного поширення, число штучних абортів у 60 —80-х роках неухильно зростало. У 1987 р. МОЗ СРСР був виданий наказ за № 1342 про переривання вагітності за соціальними показаннями. Цей документ дозволяв за бажанням жінки перервати вагітність у разі великого терміну, якщо документально підтверджувалися такі обставини, як розлучення в період вагітності, багатодітність (понад 5 дітей), тобто законодавство про аборт ставало все більш ліберальним. Законодавства різних країн по-різному ставляться до аборту. В європейських країнах виділяють чотири типи законів про аборт. 1. Ліберальні закони дозволять "аборт на прохання" (у невеликій групі країн). 2. Досить вільні закони дозволяють аборт за численними медичними і соціальними показаннями (Англія, Угорщина, Ісландія, Кіпр, Люксембург, Фінляндія). 3. Досить суворі закони дозволяють аборт лише за деяких обставин: погроза фізичному або психічному здоров'ю жінки, інкурабельні дефекти плоду, зґвалтування й ін- цест (Іспанія, Португалія, Польща, Швейцарія). 4. Консервативні закони, що або взагалі забороняють аборти, або дозволяють їх у виняткових випадках, коли вагітність є безпосередньою загрозою для життя жінки (Північна Ірландія, Мальта). За даними світової статистики, у 98 % країн аборт дозволений з метою порятунку життя жінки, у 62 % — з метою збереження її фізичного й психічного здоров'я, у 42 % — у випадках вагітності після зґвалтування або інцесту, у 40 % — через дефектність плоду, у 29 % — з економічних і соціальних причин, у 21 % — на прохання. У XX ст. питання про контроль народжуваності став розглядатися значно ширше, ніж питання про аборт. Це зумовлено з розвитком понять "репродуктивні права", "репродуктивний вибір", "репродуктивне здоров'я", "контрацепція", "планування родини". Репродуктивний вибір — прояв моральної автономії особистості в питаннях сексуальності і дітонародження. У першу чергу йдеться про свідоме і відповідальне ставлення особистості до цих питань. Репродуктивні права покликані створити соціальні передумови для забезпечення репродуктивного здоров'я. Вони знайшли відображення в багатьох міжнародних документах з прав людини і національних законодавствах. Найважливіше з репродуктивних прав — охоронюване державою право мати і зберігати репродуктивне здоров'я. Це право стає реальним лише в разі доступності для жінок і чоловіків усіх сучасних засобів планування родини. Безумовно, аборт — це один з найгірших методів планування родини, оскільки він пов'язаний з високим ризиком ускладнень, втратою здоров'я в цілому і репродуктивного здоров'я зокрема. У сучасному суспільстві визнаною альтернативою практиці широкого застосування абортів є концепція планування родини. Морально-етичні проблеми використання сучасних контрацептивів у загальній концепції планування родини викладені в Декларації Всесвітньої Медичної Асамблеї "Заява про право жінки на використання контрацепції", прийнятої 46-ю Всесвітньою Медичною Асамблеєю (Стокгольм, Швеція, 1994) (Додаток 11). Планування родини розуміється як ідея "вільного і відповідального батьківства". Планування родини — види діяльності, що допомагають окремим особам і подружнім парам досягти певних репродуктивних результатів: запобігти небажаній вагітності, народити бажаних дітей, регулювати перерви між вагітностями, контролювати вибір часу народження дитини залежно від віку батьків та інших чинників, визначати кількість дітей у родини. Це поняття містить інформацію про шляхи досягнення цієї мети, забезпечення свідомого вибору, можливість скористатися всім спектром безпечних і ефективних методів. Планування родини може включати цілу низку заходів, починаючи з планування народження дітей і лікування безплідності, закінчуючи статевим вихованням, консультуванням з питань сімейного життя і, у тому числі, з генетичних питань (Додаток 12). Слід зазначити, що різні релігійні конфесії засуджують штучні способи контролю над народжуваністю. Вони розглядають контрацепцію як фундаментальний інструмент сексуальної аморальності, "сексуального звільнення"". Така контрацептивна сексуальність відкидає творчу силу Бога в його дарунку нового людського життя. Контрацептивна сексуальність відкриває шлях для схвалення будь-якого виду сексуальної поведінки, підриває цнотливість молоді. Краща альтернатива, на думку Церкви, — це стриманість до шлюбу. До переваг такої поведінки відносять виключення ризику венеричних захворювань і ВІЛ-інфекції/СНІДу, несподіваної вагітності. На думку священнослужителів, народження дітей у шлюбі приносить цілу низку моральних і медичних переваг. Чим більше дітей, тим міцніша родина, менший ризик розвитку в жінки злоякісних новоутворень грудної залози, матки і яєчників. Проте для подружніх пар може бути прийнятним природне планування родини. Природні методи планування родини засновані на спостереженні за фізіологічними ознаками фертильності (можливості запліднення) та інфертильності (коли запліднення малоймовірне) протягом фаз менструального циклу. Регулювання статевого життя полягає в стримуванні від статевих зносин у період овуляції і протягом кількох днів після передбачуваного терміну розриву зрілого фолікула, коли зачаття найбільш можливе. Розрахунок передбачуваного терміну овуляції можна робити за календарем, виходячи зі знання тривалості менструального циклу, або на підставі виміру базальної температури тіла, або вивчення характеру слизу, що виділяється із шийки матки. Природні методи контролю над народжуваністю не є контрацептивними й абортивними. Аналіз сучасної демографічної ситуації в Україні до 2000 р. свідчить, що країна перебувала в стані глибокої демографічної кризи, яка характеризується зменшенням популяції, старінням населення і зменшенням середньої тривалості життя. Це спричинило необхідність прийняття Національної програми "Репродуктивне здоров'я 2000" на 2000 — 2005 рр. Метою Програми є поліпшення репродуктивного здоров'я українського народу, демографічної і соціально-економічної ситуації в державі. Заходи, передбачені Програмою, спрямовані на подальше сприяння формуванню здорового способу життя, відповідального відношення держави, суспільства і кожного громадянина до репродуктивного здоров'я як однієї з важливих складових здоров'я нації в цілому. Поліпшенню стану репродуктивного здоров'я, запровадженню сучасних стратегій планування родини і реалізації заходів активної демографічної політики в Україні повинні надавати вдосконалення діючої нормативно-правової бази, оптимізація комплексу медичних послуг, їхня орієнтація на профілактику захворювань, здійснення просвітницької діяльності й інформаційної кампанії, спрямованих на широкі верстви населення. Частота абортів в Україні на сьогодні є однією з найвищих у світі (у 1996 р. — 56 на 1000 жінок фертильного віку). За даними соціологічного опитування "Здоров'я-1996", такими засобами контрацепції, як внутрішньоматкові спіралі і презервативи, користуються 23,9 і 19,9 % жінок відповідно. Природний метод контрацепції використовують 19,8 % жінок, оральні контрацептиви — лише 5 %. Ін'єкційні імплантати майже не використовуються (0,1 % жінок). Опитування свідчить, що 11 % жінок узагалі не бажають користуватися будь-якими контрацептивами. Серед опитаних найбільш зручними і надійними засобами вважають спіралі 37,1 %, презервативи - 22,3 %, природний метод — 15 %. Перевагу оральним контрацептивам віддають лише близько 8 % опитаних жінок. Майже третина опитаних чоловіків вважають за краще не застосовувати ніяких контрацептивів (29,9 %), 21,1 % віддають перевагу спіралі і 17,9 % — презервативам. В Україні існує право на легальний безпечний аборт і відповідальність за незаконне проведення аборту. У відповідності зі статтею 50 "Основ законодавства України про охорону ■здоров'я", операція штучного переривання вагітності (аборт) може бути проведена за бажанням жінки в акредитованих установах охорони здоров'я у разі вагітності терміном не більше ніж 12 тиж. Аборт у разі вагітності від 12 до 28 тиж за соціальними і медичними показаннями може бути зроблений в окремих випадках і в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Для виконання цих положень Міністерство охорони здоров'я своїм наказом від 28 червня 1994 р. затвердило Інструкції про порядок проведення операції штучного переривання вагітності і про порядок проведення штучного переривання вагітності ранніх термінів методом вакуум-аспірації. Штучне переривання вагітності може здійснюватися винятково в акредитованому медичному закладі і винятково лікарем акушером-гінекологом з обов'язковим знеболенням. Штучне переривання вагітності у неповнолітніх віком до 18 років проводять за згодою батьків або інших законних представників. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 12 листопада 1993 р. № 926, установлений порядок штучного переривання вагітності від 12 до 28 тиж; визначений медичний (ціла низка тяжких інфекційних, соматичних і психічних захворювань, на тлі яких має місце вагітність) і соціальні показання (наявність трьох і більше дітей, розлучення в період вагітності, смерть чоловіка в період вагітності дружини, вагітність унаслідок зґвалтування, перебування жінки або її чоловіка в місцях позбавлення волі, позбавлення жінки батьківських прав; наявність у жінки дитини-інваліда; тяжке захворювання або травма чоловіка, що зумовили його інвалідність під час вагітності дружини) до аборту в такому терміні. Штучне переривання вагітності в термін від 12 до 28 тиж можна проводити і за наявності в жінки інших захворювань, не внесених у перелік, затверджений даною постановою уряду, якщо на їх тлі продовження вагітності і пологи є загрозою для здоров'я або життя вагітної. Штучне переривання вагітності в термін від 12 до 28 тиж проводять з дотриманням вимог статті 43 Основ законодавства України про охорону здоров'я щодо згоди об'єктивно обізнаного дієздатного пацієнта на медичне втручання. Згода пацієнтки або її законних представників на втручання не потрібна в невідкладних випадках, якщо є загроза життю жінки. Нині в Україні відбувається процес зміни законодавчої і регламентуючої бази, приведення її у відповідність до норм і стандартів Європейського Союзу і ВООЗ, які вважають, що межею життєздатності плоду є 22 тиж гестації. Законодавством України передбачена відповідальність за незаконне проведення аборту. Аборт, проведений лікарем, є незаконним у випадку: • наявності медичних протипоказань для проведення аборту незалежно від терміну вагітності; • проведення аборту поза спеціально акредитованими закладами охорони здоров'я; • проведення аборту без відповідного документального оформлення; • проведення аборту недозволеними або забороненими способами; • вагітності терміном від 12 до 28 тиж за відсутності соціальних і медичних показань, наявність яких дозволяє проведення штучного переривання вагітності в такі терміни; Крім того, передбачене покарання за проведення аборту особою, яка не має спеціальної медичної освіти, і за незаконне проведення аборту, що стало причиною тривалого розладу здоров'я або смерті. На сьогодні в Україні обговорюється законопроект "Про репродуктивні права і гарантії їх здійснення". Цей закон має закріпити репродуктивні права громадян України, розкрити їхній зміст і забезпечити гарантії їх здійснення, виходячи з пріоритету прав і свобод людини і громадянина. Положення цього закону забезпечують конституційні права людини і громадянина на недоторканність приватного життя, особистої і сімейної таємниці і гарантії невтручання держави в питання планування родини. Даний закон встановлює обов'язки органів державної влади й органів місцевого самоврядування щодо забезпечення гарантій із здійснення та охорони фізичними особами репродуктивного здоров'я і створює правову основу для одержання ними послуг з планування сім'ї, вільного здійснення своїх репродуктивних прав.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-27; просмотров: 906; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.0.240 (0.029 с.) |