Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
VII. Вимоги до особистості вчителя ⇐ ПредыдущаяСтр 7 из 7
Технологія формування творчого учня орієнтована на особистість. Це означає максимальну індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу, побудову його на діагностичній основі. Але ми знаємо, що кожний учитель має свою систему роботи. Це його особистий шлях в професійній діяльності, його особистий набір психологічних, змістових, конструктивних компонентів, дослідницьких умінь, здібностей, рівнів їх виявлення тощо. Готовність учителя до творчого пошуку разом з учнями, уміння створювати атмосферу продуктивного пізнання на уроці залежать від його обізнаності та володіння арсеналом педагогічних умінь та навичок, знання предмета, глибокого інтересу до нього. Лише на основі цього вчитель може творчо використовувати навчальні та виховні прийоми, комбінувати їх, впроваджувати нові методики, виробляти нові, нестандартні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів. Це здійснюється на основі особистісного підходу у навчанні до кожного учня, використанні можливостей предметних модулів, розвитку ініціативи і творчості, використанні нестандартних форм навчання. Важливими для активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчого підходу до опрацьовуваних завдань є проблемні ситуації, завдання і питання, з якими вони стикаються. Тому вчитель повинен сам вигадувати, раціоналізувати, бути винахідливим, щоб створити атмосферу пошуку. А. С. Макаренко стверджував, що кожний учитель, якщо він добре підготовлений та виявляє старанність, може досягти педагогічної майстерності та проявити творчість. Учитель, який творчо реалізує свої педагогічні здібності, розвиває й укріплює внутрішній потяг до самовдосконалення, вбачає сенс не тільки в самостійному творчому пошуку, а й в колективному, разом з учнями. Під час спільної праці він формує в учнів: • культуру навчальної праці; • реалізує принцип переконаності учнів у дієвості та необхідності знань; • розвиває самостійність учнів як засобу їх інтелектуального розвитку; • навчає вміння самостійно регулювати свою розумову діяльність, тобто визначати мету, виробляти стратегію дій з її реалізації, керувати процесом мислення; • навчає таких прийомів мислення, як порівняння, узагальнення, класифікація, встановлення причинно-наслідкових зв'язків тощо;
• в повній мірі використовує виховний потенціал мотивування оцінки, створює ситуацію успіху та просування учня в творчому пошуку; • створює необхідну психологічну атмосферу підтримки та розвитку особистості. Учитель, який формує творчу особистість, повинен бути новатором по суті своїй. Тільки тоді нові ідеї, прогресивні принципи та прийоми допоможуть йому створювати нові педагогічні технології, впроваджувати різноманітні інновації в навчально-виховний процес. І тільки тоді буде перебудовано всю систему виховання і навчання у бік підвищення її ефективності. VIII. З досвіду роботи Формування творчої особистості учня можливе не тільки завдяки впровадженню нових педагогічних технологій уроку, а й завдяки цілісній системі організації діяльності учнів у школі. Для прикладу розглянемо програму авторської школи № 52 м. Миколаєва. Вчитель-методист В. О. Душенко разом з колегами розробила програму "Школа для життя та через життя". Головна мета програми — як навчати дітей без примусу; як розвивати в них стійку зацікавленість до знань і потребу в їхньому самостійному пошуку. У роботі з дітьми, вважають учителі, повинні переважати такі фактори самореалізації особистості учнів: — фактор відносин — це характер стосунків, які складаються між учителем і учнями; — фактор емоційної самореалізації — різнорівнева і диференційована за змістом організація навчального процесу; — фактор здоров'я — формування здорового способу життя школярів; — фактор творчості — розвиток творчих здібностей Така система роботи дає змогу формувати особистість дитини, яка в житті, спілкуванні здатна правильно сприйняти інформацію, переосмислити її, висловлювати думки, почуття, відстоювати свою точку зору. Творчість дітей починається з казки, подорожей до країни фантазії. Навчання на уроках відбувається через гру. Улюблені іграшки дітей і казкові персонажі приходять у гості на уроки, приносять у загадкових конвертах цікаві завдання та листи. Тоді ручка перетворюється на чарівну паличку, а самі діти — на чарівників. Вони складають казки, пишуть твори про те, що уявляють, оформлюють збірки казок. Часто в класі відбуваються свята, поетична хвилинка, конкурси "Спроба пера" [10].
Психологи вважають, що творчій особистості притаманна фантазія. Саме фантазія, як каталізатор, у десятки разів прискорює творчий процес [13, с.46]. Починати роботу з розвитку творчого мислення треба ще в початковій школі. Тут у пригоді стає сучасна технологія творчості — ТРВЗ (технологія розв'язання винахідницьких завдань). Учителі шкіл Запоріжжя впроваджують у початкових класах окремий курс — "Розвиток творчої уяви на основі ТРВЗ" [13]. Наведемо технологію уроків, розроблених Л. В. Левіною. 1. Інтелектуальна розминка. Знайомство з предметами. Гра "Нове призначення предмета". 2. Перевірка домашнього завдання: — обговорення творчого завдання і створення моделей борщу, гриба, хліба, суниць; — вибір найкращих моделей. 3. Відгадування загадок. Створення моделей відгадок. 4. Навчання прийомів фантазування (оживлення, збільшення — зменшення, об'єднання, зміна законів природи, внесення нової якості, запозиченої з інших об'єктів). 5. Робота в групах. Складання оповідань (5 хвилин). 6. Захист творчих робіт (фантастичних оповідань та казок) учнів. 7. Творче домашнє завдання: підготувати малюнки до своєї розповіді, зробити книжку-малятко зі своєю розповіддю та малюнками. Творчі педагогічні колективи України вважають за необхідне вдосконалювати урок, урізноманітнювати його форми. Згідно з досвідом роботи Українського коледжу м. Києва [17, с.55], пошук шляхів удосконалення уроку слід здійснювати, зацікавлюючи учнів матеріалом чи формою проведення уроку, тобто його зовнішніми ознаками. Це, наприклад, проведення уроку — поетичної свічки, уроку-подорожі, уроку-вистави, уроку — "брейн-рингу"; — поглиблення знань матеріалу уроку за рахунок реалізації міжпредметних зв'язків. Це — інтегровані, бінарні уроки, уроки-панорами; — розвиток творчості учнів, реалізація їхніх потреб у спілкуванні, формування ідеалу. Це — уроки словесності, риторики, відмітні не лише за змістом, а й за формою проведення: творча майстерня, прес-конференція тощо; — реалізація проблемно-пошукової, науково-дослідницької, експериментальної роботи учнів. Це стосується уроків природничого циклу та тих, на яких учні розв'язують поставлену проблему, захищають реферати; —удосконалення форм контролю знань. Урок-залік, урок-екзамен, урок-консультація; —пробудження фантазії, розвиток емоційного сприймання навчального матеріалу. Це — урок-казка, урок-гра. Спонукає до творчості і нова триблочна організація навчального процесу в коледжі: ЗО хв — вивчення нового, ЗО хв — осмислення, закріплення, ЗО хв — творча робота. Педагогічні колективи України намагаються впроваджувати в свою діяльність ідеї гуманізації і гуманітаризації освіти, орієнтації на особистість, максимально можливий розвиток її унікальних здібностей, пріоритет людського і.особистісного над іншими сферами і соціальними цінностями. Таким чином відроджується класична освіта, що ґрунтується на античній літературі та найкращих здобутках людства і має завдання розвивати мислення, естетичні смаки, формувати світогляд з метою виховання всебічно розвинутої творчої особистості.
IX. Завдання для обговорення та перевірки знань 1. Французький психолог Т. Рібо наприкінці минулого століття визначив залежність здатності до фантазії, творчої уяви від віку. Розкрийте зміст цього твердження та перелічіть прийоми, методи, які сприяють розвиткові такого важливого компонента творчості. 2. У чому полягає творчість учителя в створенні продуктового середовища пізнання на уроці? Ваш банк ідей, прийомів створення продуктового середовища пізнання. 3. Проаналізуйте шляхи розв'язання проблеми розвитку творчих здібностей школярів. 4. Який зміст вкладаєте в поняття "творчі інтереси"? Визначте залежність рівня творчості від творчих інтересів. 5. "Пізнавальна перспектива" і "перспективні завдання" — спільне і відмінне цих понять. Поясніть їх місце у формуванні творчої особистості. Практичні завдання Під час педагогічної практики: 1. Проведіть діагностику творчого ставлення учнів до навчальної діяльності за такими напрямками: — чи намагається учень піддавати сумніву запропоновані — чи намагається знайти особисте рішення, більш —чи може оцінити оригінальність, своєрідність рішень, запропонованих іншими учнями? —чи намагається переглянути результати своєї діяльності, віднайти засоби вдосконалення? —чи допомагає отримана інформація краще орієнтуватися в рівні наукових досягнень? 2. Розробіть критерії оцінки творчих можливостей учнів та оцінки рівня їх сформованості. X. Література 1. Барбіна Є. Професійна майстерність учителя в історії педагогічної думки // Рідна школа. — 1998. — №2. — С.71—74. 2. Барко В. І., Тютюнникова A.M. Як визначити творчі здібності дитини? — К., 1991. — 79 с. 3. Бшпюков К. О., Кочетков И. Б. Школа учебы и школа творчества. Научно-иссл. работа в системе подготовки учителя инновационного типа: Сб. науч. тр. / Ленинград. гос. пед. ин-т им. А. И. Герцена; [Редкол.: И. А. Колесникова (отв. ред.) и др.]. — Л.: ЛГПИ, 1990. — 111 с. 4. Ващенко Г. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів. — Вид. перше. — К.: Українська Видавнича Спілка, 1997. — 441 с. 5. Вержиховская А.Т., Литвинова Н.И., Ходочок А.В. Психоло-гические условия подготовки школьников к творческои деятельности // Психология. Респ. науч.-метод, сборник. Вьш. 37. — 1997. — С. 20—24. 6. Вейс Роберт Н. Індивідуум і "Е"-теорія освіти: попередні начерки нової науки // Рідна школа. — 1997. — №1. — С. 21—29. Зміст
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 239; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.149.24.159 (0.019 с.) |