Розділ 5. Догляд за колекціями 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Розділ 5. Догляд за колекціями



 

Почнемо з того, що далеко не всі ваші проблеми вирішуються, коли ви вже зібрали та оформили колекцію. Дуже важливо зберегти її. Будь-яка колекція потребує особливого постійного догляду. Головною умовою правильного зберігання музейних предметів є хороший стан приміщень, опалювальної та вентиляційної систем музею і забезпеченість його протипожежним інвентарем та обладнанням (Перейма, 2010).

Усі зоологічні колекції, не залежно від способу їх оформлення, мають знаходитися у сухому, регулярно провітрюваному приміщенні, в якому протягом усього року підтримується приблизно однакова температура (близько 18-22о С). Колекції потрібно оберігати і від пилу, а тварин з яскравими покривами (у першу чергу комах) – від прямого сонячного і навіть денного світла.

Не варто думати, що все сказане стосується лише великих колекцій музеїв і наукових чи навчальних закладів. Всіх цих вимог необхідно дотримуватися у будь-якому шкільному музеї чи вдома. Тим більше, коли це зовсім не складно.

Для колекцій комах, особливо метеликів, шкідливе яскраве світло, особливо природне. Проходить кілька років, і їхні яскраві кольори тьмяніють, метелики втрачають свою красу і привабливість. Тому, ніколи не вішайте колекції комах на сонячну сторону кімнати чи класу, але якщо це все-таки необхідно зробити, то ентомологічні коробки чи бокси потрібно закрити шторками зі щільної тканини. Найкраще, щоб шторка була темного кольору; у випадку світлої, рекомендується робити її подвійною, де під світлою тканиною буде такого ж розміру чорна. Відкривати шторки потрібно лише при необхідності і старатися у той час, коли на колекції не буде потрапляти пряме сонячне світло. Загалом, в екпозиції, слід запобігати потраплянню прямих сонячних променів на музейні предмети, а при використанні планшетів чи інших засобів представлення зборів недопускати приклеювання чи прибивання музейних предметів до останніх.

Для всіх без виключення колекційних матеріалів шкідлива підвищена вологість. У вологому приміщенні, у розправлених комах можуть опускатися і відпадати крила, на них може з’являтися грибок або пліснява. Коробки та ящики, де зберігаються тварини, набухають, а при зниженні вологості – розсихаються. У таких коробках з’яляються тріщини, через які можуть потрапити до колекції різні шкідники. Тварини, які прикріплені до щитів, стендів, у вологому приміщенні можуть відпадати. Щити та стенди від вологості коробляться, псуються фарби, і колекція втрачає свій вигляд. Тому, дуже важливим є постійне кондиціювання музейних приміщень. Варто відмітити, що надмірна сухість повітря також шкідлива, але колекціонерам найчастіше доводиться стикатися з проблемами надмірної вологості.

Тваринам, які змонтовані на відкритому стенді, багато шкоди може завдавати пил. Тому, дуже важливо у приміщеннях, де зберігаються зоологічні експонати підтримувати постійну чистоту.

Також важливо нагадати, що всі сухі тварини (колекції) дуже крихкі (ламкі і тендітні). Чим менше рухати сухі колекції, переносити їх з місця на місце, перемонтовувати, тим краще і довше вони зберігаються. У випадку незначних пошкоджень (відламалися вусики, ноги тощо) необхідно відразу відремонтувати ці експонати. Для «дрібного ремонту» використовують ентомологічний клей або його замінники.

Ентомологічними клеями називають – целюлоїдний або вишневий клеї. Ці клеї зовсім не важко виготовити: потрібно взяти органічне скло, а ще краще його опилки, розчинити в ацетоні чи грушевій есенції (яку ще називають амілацетатом). Утворений розчин і є клеєм. Він має бути прозорим і в’язким. Вишневий клей – отримують розчиняючи у воді шматочки застиглого соку вишневого дерева (їх можна збирати на поранених ділянках стовбура). Якщо ж ні того, ні іншого клеїв немає, то користуються фотоклеєм, і у крайньому разі – ПВА (хоч про останній сліб пам’ятати, що він є водорозчинним).

Мокрі препарати та їх збори також потребують постійної уваги. Консервуючі рідини (навіть здавалося б у дуже щільно закритих посудинах) все-таки поступово випаровуються. Найчастіше, один раз на рік доводиться додавати у такі посудини спирт і формалін, чи відповідні розчини. Часто-густо спирт і формалін, якими залиті препарати, набувають жовтуватого відтінку. У такому разі необхідно міняти усю консервуючу рідину на свіжу. Збори з формаліном, інколи вкриваються пліснявою, що означає, що розчин формаліну був звятий дуже слабкий (не 4%, а 3% чи й менше). Цю помилку необхідно відразу виправити, замінивши формалін на міцніший.

Крім природних зразків тварин, у музеї можуть зберігатися й інші матеріали, зокрема книги, фотографії, стародруки та інші, які також потребують догляду. Тому, варто пам’ятати, що при зберіганні музейних предметів на паперовій основі треба враховувати, що вона руйнується під впливом світла і пересихання. Паперові предмети не можна зберігати відкрито на столах, полицях та стелажах, перегинати їх, згортати у трубку, приколювати кнопками і прибивати цвяхами тощо. Рукописні та друковані матеріали зберігають у папках непідшитими (не більше 100 аркушів у папці). Фотографії, плакати, газети та листівки зберігають у горизонтальному положенні в папках і конвертах. Стародруки зберігають окремо від рукописних книг у спеціальних шафах, що забезпечують захист від світла й пилу. Грамоти повинні зберігатися у спеціальних папках (не більше, як 3-5 грамот) у горизонтальному положенні в шафах або на стелажах. Папка повинна забезпечити зберігання грамоти у розгорнутому вигляді. Книги треба зберігати у вертикальному положенні, не складаючи їх купками, оскільки від власної ваги папір може руйнуватися (Перейма, 2010).

 


РОЗДІЛ 6. Збереження сухих колекцій.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-27; просмотров: 472; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 35.175.172.94 (0.021 с.)