Європейська філософія епохи Відродження і Нового часу 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Європейська філософія епохи Відродження і Нового часу



1. Антропоцентризм, гуманізм і пантеїзм у філософії Відродження

  1. Наукова революція XVII в. і проблема методу пізнання. Емпіризм Ф.Бекона і раціоналізм Р.Декарта.
  2. Вчення про субстанцію Р. Декарта, Б. Спінози і Г. Лейбніца. Формування механістичної картини світу.

4. Сенсуалізм Дж. Локка і його вчення про природне право.

  1. Метафізичний матеріалізм і вчення про державу Т. Гоббса.
  2. Філософія Просвітництва. Французький матеріалізм XVIII в. Вольтер, Ж.-Ж.Руссо, Д.Дідро, К..-А.Гельвецій

Основні поняття і категорії для засвоєння теми: антропоцентризм, атрибут, гуманізм, дедукція, деїзм, емпіризм, індукція, механіцизм, модус, монадологія, натурфілософія, пантеїзм, парадигма, раціоналізм, сенсуалізм, субстанція.

 

Література:

1. Філософія: Навч. посіб./ Л.В. Губерський, І.Ф. Надольний, В.П. Андрущенко та ін.; За ред.. І.Ф. Надольного. − 6-те вид., випр. і доп. − К.: Вікар, 2006.

2. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підруч. − К.: Академвидав, 2006.

3. Філософія: Підруч. / Бичко І.В., Бойченко І.В., Табачковський В.Г. та ін.. − 2-ге вид., стереотип. − К.: Либідь, 2002.

4. Введение в философию: Учеб. пособие для вузов / Авт. колл.: Фролов И. Т. и др. − 3-е изд., перераб. и доп. − М.: Республика, 2003.

5. Кохановский В.П. Философия: Учеб. пособ. − 6-е изд., перераб. и доп. − Ростов н/Д: “Феникс”, 2003.

6. Філософський енциклопедичний словник. − К.: Абрис, 2002.

7. Новая философская энциклопедия: в 4-х т. / Ин-т философии РАН; Научно-ред. совет: предс. В.С. Степин, заместители предс.: А.А. Гусейнов, Г.Ю. Семигин, уч. секр. А.П. Огурцов. − М.: Мысль, 2000. − Т.І.

8. Соколов В.В. Европейская философия XV-XVII веков. – М., 1984.

9. Нарский М.С. Западноевропейская философия XVII в. – М., 1974.

10. Гусєв В.І. Західна філософія Нового часу. ХVІІ – ХVІІІ ст.. – К., 1998.

11. Фейербах Л. История философии. Собрание произведений в трех томах. Т. 1. – М., 1974.

12. Соколов В.В. Введение в классическую философию. – М., 1999.

13. Нарский И.С. Западно-европейская философия 18 в. – М., 1973.

14. Дэвид Юм. Кант. Гегель. Шопенгауэр. Огюст Конт / Сост. «ЛИО Редактор». – СПб., 1998. – (Жизнь замечательных людей).

15. Майоров Г.Г. Теоретическая философия Г.В. Лейбница. – М., 1973.

Завдання для самостійної роботи:

а) питання і задачі для самоконтролю:

1. Абсолютизація розуму: благо або ілюзія?

2. Середньовічна культура була кроком уперед у людській історії. Чи варто було повертатися до античності в епоху Відродження?

3. «Salus populi siiprema lex» (благо суспільства - вищий закон). А як бути з інтересами окремої людини?

4. Чи існують вроджені ідеї? Локк або Декарт - хто правий?

5. Як ви розумієте вираження Лейбніца: «Немає нічого в розумі, чого б раніше не було у відчуттях, крім самого розуму»?

6. Чому Вольтер стверджував, що, якби Бога не було, то його потрібно було б вигадати?

7. Як розуміти фразу Б. Паскаля: «Будемо ж намагатися добре мислити: от початок моральності»?

8. Як розуміти думку Б. Спінози, що «щира віра розбудила розум у людині»?

9. Прокоментуйте наступні два висловлення: 1. «Я мислю - я існую» (Декарт). 2. «Чим менше я мислю, тим більше існую» (К’єркегор).

б) тексти для читання:

1. Бэкон Ф. Новый Органон // Соч. в 2 т. – М., 1972.

2. Лейбниц Г.В. Монадология // Соч.: В 4 т. – М., 1982. – Т. 1.

3. Гоббс Томас. Левіафан, або Суть, будова і повноваження держави церковної та громадянської. – К., 2000.

4. Локк Джон. Два трактати про правління. – К., 2001.

5. Декарт Рене. Міркування про метод, щоб правильно спрямовувати свій розум і відшукати істину в науках. – К., 2001.


Cемінарське заняття № 7

Німецька класична філософія

1. Загальна характеристика німецької класичної філософії і її місце в історії філософії.

2. Критична філософія І.Канта.

3. Ідеалістичні погляди Й. Фіхте і Ф.Шеллінга.

4. Діалектичний ідеалізм Г. Гегеля.

5. Атропологічний матеріалізм Л. Фейєрбаха.

6. Матеріалістичне розуміння історії в марксизмі. Принцип практики і діалектичний матеріалізм К.Маркса та Ф.Енгельса.

 

Основні поняття і категорії для засвоєння теми: «річ у собі», абсолютний дух, абсолютна ідея, абсолютний розум, антиномії, апріорі та апостеріорі, діалектика, ідеальне, матерія, матеріалістична та історична діалектика, мораль, моральність, науковчення, об'єктивне, об’єктивний дух, самосвідомість, соціально-економічна формація, субстанція, суб'єктивне, суб’єктивний дух, тотожність духу й буття, трансцендентальне.

Література:

1. Філософія: Навч. посіб. / Л.В. Губерський, І.Ф. Надольний, В.П. Андрущенко та ін..; За ред.. І.Ф. Надольного. − 6-те вид., випр. і доп. − К.: Вікар, 2006.

2. Причепій Є.М., Черній А.М., Чекаль Л.А. Філософія: Підруч. − К.: Академвидав, 2006.

3. Введение в философию: Учеб. пособие для вузов / Авт. колл.: Фролов И. Т. и др. − 3-е изд., перераб. и доп. − М.: Республика, 2003.

4. Кузнецов В.Н. Немецкая классическая философия. – М., 1989.

5. Бессонов Б.Н. Философия: История и современные задачи. – М., 2006.

6. Ильенков Э.В. Диалектика абстрактного и конкретного в научно-

теоретическом мышлении. – М., 1997.

7. Ойзерман Т.И. Формирование философии марксизма, 3 изд. – М., 1986.

8. Власов А.Д. Словарь по философии Гегеля: В 2 т. Т. II: Наука логики. – М.,

2000.

9. Труфанов С.Н. «Наука логики» Гегеля в доступном изложении: учебное

пособие. – Самара, 1999.

10. Гулыга А.В. Гегель, 2 изд. – М., 1994.

11. Гулыга А.В. Немецкая классическая философия. – М.: Высшая школа, 1986.

12. Нарский И.С. Западно-европейская философия XIX века. – М.: Высшая школа, 1976.

 

Завдання для самостійної роботи:

а) питання і задачі для самоконтролю:

1. Чим відрізняється проблематика вчення Канта “докритичного” і “критичного” періодів?

2. У чому полягає природа апріорних форм пізнавальної діяльності людини? Чому саме вони, відповідно до Канта, забезпечують загальність, необхідність і об'єктивність знання?

3. Антиномії теоретичного розуму. Це показник його обмеженості або навпаки його творчої природи?

4. У чому зміст Кантівського висновку: “…зоряне небо наді мною і моральний закон у мені”?

5. Що мав на увазі Гегель, коли говорив: «У кантівському, фіхтевському і шеллінговському філософських вченнях революція подана і виражена у формі думки»?

6. Як Й.Г.Фіхте обґрунтовує необхідність і можливість вивести з «Я» як фундаментального початку світ природи, духу, суспільства і культури?

7. У чому полягає об'єктивний зміст абсолютної ідеї Г.В.Ф. Гегеля?

8. Як ви розумієте ствердження Л. Фейєрбаха: “Ти приписуєш Богові любов, тому що сам любиш, ти знаходиш шлях і розум своїми кращими якостями. Бог існує тому, що існуєш ти ”?

9. Яку нову релігію замість християнства пропонує створити Фейєрбах?

10. Чому вчення Фейєрбаха Енгельс назвав кінцем німецької класичної філософії?


б) тексти для читання:

1. Гегель Г. Наука логики: в 3 т. – М.: Мысль, 1970 – Т. 1.

2. Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике. // Соч.: В 6 т. – М., 1985.

3. Кант И. Критика чистого разума. – М., 1994.

4. Маркс К. Тезисы о Фейербахе // Маркс К., Энгельс Ф.. Соч. Т. 3.

5. Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие // Маркс К., Энгельс Ф. Соч. Т. 13.

6. Фейербах Л. Основные положения философии будущего: избр. философ. поизв.: в 2 т. – М., 1995. – Т.1.

7. Фихте И.Г. О достоинстве человека // Соч.: В 2-х тт. Т.1.

8. Шеллинг В.Й. Система трансцендентального идеализма // Соч.: В 2-х тт. Т. 1. – М., 1987.

9. Энгельс Ф. Людвиг Фейербах и конец классической немецкой философии // Маркс К., Энгельс Ф. Соч. Т. 21.


Cемінарське заняття № 8



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-07; просмотров: 121; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 54.242.165.255 (0.012 с.)