Міфологічний світогляд і філософія 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Міфологічний світогляд і філософія



3=
Міфологічний світогляд

відмінності і---- ^ > Філософія

Постає свідомою та усвідомленою інтелектуальною діячьністю

Формується і функціонує стихійно

Є авторською формою мислення та інтелект-туальної творчості

Міфологія не має автора, її творцем є народ (народи)

Знаменує виділення людини із природи, а окремого індивіда із людської первинно ї стль ност і, посіпає індивідуальною формою світоглядного самовизначення людини

Характеризується відсут­ністю розмежування і протиставлення світу й людини

Пояснює свої твердження

Міф розповідає про явища оточуючого світу

Хара ктеризуєт ься дискурсивним, тобто аналітико-синтетичним мисленням

Міфологічна свідомість є синкретичною, тобто бачить світ цілісним, ун івер сал ьним

Тема 1. Філософія, її походження, проблематика та функції

1.4. Проблема визначення предмету філософії. Характерні риси філософського мислення. Співвідношення філософії (науки), релігії та мистецтва

^Термін "філософія" має давньогрецьке походження, бо саме у Стародавній Греції філософія вперше відокремилась від інших сфер інтелектуальної діяльності та набула автономного харак­теру розвитку. Перша частина цього терміна походить від слова "філо" - схильність, любов, бажання, відданість та слова "софія"'- мудрість, яке, у свою чергу, складається із двох слів і буквально зна­чить - казати, промовляти, цілісно, доречно. Ще у XIX ст. існував слов'янський термін "любомудріє", який можна вважати до­слівним перекладом слова "філософія".'

/Розглядаючи історичні корені філософії, ми вже дали її найперші та най­простіші визначення, проте на сьогодні не існує якогось єдиного та загаль­ноприйнятого розуміння та визначення предмету філософії '.Щей факт має свої виправдані підстави:,якщо у філософії йдеться про пошуки найперших людських життєвих орієнтирів, якщо філософія намагається водночас роз­робляти виправдані засоби для їх винайдення, то її предмет набуває майже безмежних виявлень] У найпростішому варіанті філософія могла би викона­ти своє суспільно-історичне призначення тоді, коли вона змогла би співста­вити між собою світ, з одного боку, та людину, з іншого боку, окреслити їх основні можливі виявлення і на цій основі Ісказати людині, що вона є і що їй належить робити у цьому житті та у цьому світі. Проте як світ, так, тим більше, і людина постають незавершеними і майже безмежними у своїх ха­рактеристиках, діях та проявах. Через це і філософія постає багато в чому

незавершеною, або, як кажуть у науці, "відкритою системою знання". \
і ■■—*

0 Справа філософії радше полягає у тому, щоб чітко з'ясувати те,

якими вже проявили себе людина та її дійсність як історично, так і в їх інтелектуальних осмисленнях. Через це філософія постає перед нами формою випробовування буттєвих спроможностей людини; вона за­свідчує той стан самоосвідчень людського єства, якого останнє спро­моглося реально досягнути. Виконуючи цю справу, філософія водночас вибудовує "стартовий майданчик" для руху у майбутнє, даючи до того ж людині дещо на зразок "топографії" людського універсуму, тобто допомагає людині зорієнтуватися у власній реальності та отримати певні інтелектуальні інструменти для подальшого жит­тя і діяльності.


Означена "широта" предмету та завдань філософії дозвоя ляє зрозуміти наступні особливості предмету філософії:

її предмет є історично змінним, оскільки історично змінни­ми постають самовиявлення та самоусвідомлення людини;

уся історія філософії фактично входить у окреслення її предмету, оскільки лише за такої умови ми і здатні окрес­лити "топографію " людськості;

філософія постає своєрідною формою збереження та за­безпечення історичної неперервності людської свідомої самоідентифікації.

| Отже, філософія покликана тримати весь час у полі уваги та у ак-J туальному стані всі основні виявлення людини як людини.

Саме тому Р. Декарт був правий, коли стверджував, що лише філософія відрізняє нас від дикунів. Зазначений момент історично­го буття філософії виявляється досить важливим з огляду на те, що філософія завжди вписана у певне соціальне життя, функціонує в ньому і певним чином намагається на нього впливати (вико­ристовуючи наявний арсенал своїх засобів). Це значить, що філо­софія має свою активно дійову, практичну сторону, проте не в тому сенсі, що вона стає якоюсь виробничою діяльністю, а в тому, що вона намагається втілюватись у реальні процеси життя.

?

Через це філософію завжди треба розглядати не лише в аспекті вічного, характерного для людини завжди, айв аспекті конкрет­них окреслень. І коли ми сьогодні, наприклад, використовуємо здобутки античної філософії, ми повинні розуміти, що це наше саме сьогоднішнє її бачення, а не власне антична філософія, як органі­чна частина давньої цивілізації.

Зазначені особливості предмету філософії змушують нас не стільки прагнути дати їй одне єдине визначення, скільки спробу­вати окреслити характерні риси філософського мислення, які доз­волять нам побачити внутрішню особливість його самоздійснен-ня. Спираючись на численні існуючі визначення філософії, можна виділити такі найперші риси філософського мислення.


 


ЗО


Тема 1. Філософія, її походження, проблематика та функції


Тема 1. Філософія, її походження, проблематика та функції



-------------------.---------------------

Мае. гранично широкий рівень узагальнення (категорії, л принципи), що виходять на межу буття і небуття

Постає формою людського самоусвідомлення, мислен­ням під кутом зору людини, її життєвого вибору

Окреслює дійсність не лише такою, якою вона є, а й такою, якою має бути

Є більшою мірою мисленням про мислення, ніж мисленням та думкою про якусь реальність

Постає внутрішньопов'язаним, логічно послідовним, аргументованим та обгрунтованим

Прагне поставити і розв язати граничні, абсолютні І
проблеми людського буття І

Зазначені риси філософського мислення резюмуються тим, що саме у філософії та за допомогою філософії людина заявляє про своє бажання взяти на себе саму відповідальність за свідоме ви­рішення своєї життєвої долі. Тобто тою мірою, якою людина здатна на сьогодні осмислити та зрозуміти себе і своє становище у світі, тою мірою, якою вона просякнута рішучістю пройти усю можливу дистанцію розумового прояснення своєї життєвої ситу­ації, - саме тою мірою вона філософствує або постає філософом.

-fc Означені характерні риси філософського мислення дозволяють нам не лише орієнтуватись у тому, що саме можна вважати філософією, а ще й виразно побачити те, чим філософія відрізняється від інших провідних форм людської інтелектуальної діяльності.

Видатний німецький філософ XIX ст. Г. Гегель вважав, що вищі здатності людського інтелекту проявляються у розумінні (яке вті­люється у науку та філософію), переживанні (яке втілюється у мистецтво) та відчутті нашої вихідної спорідненості із найпер­шими засадами буття (яке втілюється у релігію). Відповідно, най­перші риси філософії і проявляються через її порівняння із наукою, мистецтвом та релігією.

32 Тема 1. Філософія, її походження, проблематика та функції'


Ф" Науку та філософію споріднює те, що вони базуються на дискур­сивному мисленні та прагнуть пояснювати дійсність, проте кожна наука має відносно чітко окреслений предмет свого вивчення та до­слідження, який постає частиною реальної дійсності, а предмет фі­лософії, як вже зазначалося, постає значною мірою невизначеним, майже безмежним, та ще й історично змінним. Окрім цього, лише філософії властиве гранично широке узагальнення, науки ж, постаю­чи обмеженими своїми предметами, узагальнюють лише в їх межах.

Хоча науки й прагнуть наблизити людину до істини, надати їй надійні знання, вони не досліджують того, що саме є істиною та знанням, так само як не досліджують вони й питання про стано­вище людини в світі та можливості її самовизначення.

0 Філософія та мистецтво схожі міме собою у тому, що вони пода­ють дійсність через людське до неї відношення, а не відсторонено; окрім того, для філософії і мистецтва немає нецікавих або заборонених тем: вони проникають усюди і усюди знаходять предмет своєї уваги.

Важливо відзначити й те, що філософія і мистецтво надають суттєвої ваги людському самовідчуттю та інтуїції, проте розхо­дяться вони у тому, що філософія постає розумовим осягненням світу, а мистецтво подає його через почуття та переживання. Вихідною формою думки для філософії є поняття, а вихідною формою художньої творчості постає художній образ. Мистецт­во до того ж надає вирішального значення уяві як творця, так і тої людини, яка сприймає його твори, а тому воно зображує дійсність із значною долею умовності, хоча ця умовність постає своєрідним способом проникнення у глибини процесів дійсності (докладніше про пізнавальні можливості мистецтва мова буде йти у відповідному розділі).

•*• Філософію та релігію споріднює те, що вони постають різнови­дами світогляду, тобто те, що вони надають людині найважливіші життєві орієнтири. Обидві вони також: претендують пароль жит­тєвого наставництва, проте релігія базується на вірі, тобто на бе­зумовному сприйнятті певних положень (догм) у якості істинних, у той час як філософія, базуючись на дискурсивному усвідомленому мисленні, намагається усе розглядати критично та доводити те, що розглядається, до рівня розуміння.

Тема 1. Філософія, її походження, проблематика та функції 33


З Філософія


До того ж релігія - це не лише ідеї та погляди, а й соціальний інститут, певні ритуали і навіть певний спосіб життя; філософія ж була та залишається інтелектуальною формою світоосмислен-ня. Філософія залишає на вирішення самої людини питання про те, з чим вона погодиться, із чим - не погодиться, та, врешті, як саме буде потім вирішувати свої життєві питання.

?

Отже, філософія постає безумовно своєрідною, особливою формою людського світоосмислення, формою, яка не дублює інші напрями та форми інтелектуальної діяльності. Вона сприяє людському ро­зумовому розвитку та життєвлаштуванню, постаючи та лишаю-~ чись при цьому суто людською справою і до певної міри показчи­ком того, чого саме досягла людина на певний момент свого історичного самоздійснення.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-25; просмотров: 148; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.90.142.26 (0.014 с.)