ІСТОРІЯ української літературИ 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

ІСТОРІЯ української літературИ



І. М. Констанкевич

ІСТОРІЯ української літературИ

ХХ ст. (20–30-ті роки)

 

Методичні рекомендації для студентів

спеціальності “Українська мова та література”

 

 

Волинський національний університет

імені Лесі Українки

Луцьк − 2011


УДК 821.161.2(091) (072)

ББК 83.3(УКР) 6я81

К 65

 

Рекомендовано до друку вченою радою

Волинського національного університету імені Лесі Українки

(протокол № 7 від29.01.2009 р.)

Рецензенти:

 

Моклиця М. В. – доктор філологічних наук, професор кафедри теорії літератури та зарубіжної літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки;

Яструбецька Г.І. – кандидат філологічних наук, доцент кафедри української літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки

 

 

К 65

Констанкевич І. М.,

Історія української літератури ХХ ст. (20–30-ті роки): Метод. рек. для студ. спец. “Українська мова та література”. – Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. – 80 с.

 

Видання містить комплекс завдань: тематику лекційного курсу, матеріали для практичних занять і самостійної роботи, списки рекомендованої літератури, художні тексти для вивчення напам'ять, перелік обов'язкових творів, індивідуальні завдання, тематику курсових робіт, зразки тестів для модульних контрольних робіт.

Тематика охоплює надбання української літератури періоду “розстріляного відродження”, тобто 20–30-х рр. ХХ ст., відтворює найважливіші літературно-стильові та жанрові тенденції.

Для студентів 3 курсу спеціальності “Українська мова та література”.

 

 


Пояснювальна записка

Літературі як універсальному виду мистецтва, що має виняткові можливості для художньої інтерпретації життя в іманентних ознаках, суперечностях та різноманітті, належить важливе місце в системі вищої гуманітарної освіти.

Метою вивчення української літератури першої половини ХХ століття є поглиблене і розширене ознайомлення з історією української літератури першої третини ХХ ст. (доба революцій і державотворення, 20–30-ті рр.), забезпечення принципу системності, аналітичної обсервації, розуміння літератури як форми художнього пізнання і перетворення дійсності.

Панорама українського письменства першої третини ХХ ст. розкривається через висвітлення ідейно-тематичних тенденцій, руху жанрів, стилів, форм та з’ясування мистецьких характеристик творчості окремих митців. В історико-культурному та естетичному аспектах представлені літературні портрети П. Тичини, М. Рильського, М. Зерова, М. Бажана, М. Хвильового, В. Підмогильного, Ю. Яновського, Остапа Вишні, драматургів М. Куліша, І. Кочерги, особливості творчого методу й поетики О. Довженка.

Українська література перших десятиліть ХХ ст. аналізується як двоколійний процес у співіснуванні материкової та діаспорної літератури, а також з урахуванням їх ідейно-естетичних домінант.

Завданнями курсу передбачено:

· засвоєння студентами фактичних відомостей з історії української літератури 20–30-х рр. ХХ століття;

· вивчення жанрово-стильових та ідейно-художніх особливостей української літератури 20–30-х рр. ХХ століття;

· з’ясування проблем розвитку української літературно-естетичної думки.

Опанування курсу “Історія української літератури ХХ ст. (20–30-ті рр.)” з-поміж різних типів роботи передбачає вивчення матеріалу на практичних заняттях. Плани практичних занять спрямовані забезпечити цілісне уявлення про особливості українського літературного процесу періоду становлення новітньої української літератури 20–30-х рр. ХХ століття. Функціональні особливості літературних напрямів, своєрідність творчого методу й поетики, історико-культурний контекст – у таких параметрах осмислюється певний художній текст і творчий доробок письменника загалом.

Особливу увагу звернено на формування вмінь самостійного аналізу художнього твору як естетичного явища, вироблення навичок у тлумаченні жанрово-стильової специфіки тексту. Обов’язковим є вивчення літератури цього періоду з урахуванням досвіду вітчизняного літературознавства.

Міжпредметні зв’язки передбачені із такими дисциплінами: теорія літератури, історія України, філософія, естетика та методика викладання літератури.

 

Структура курсу

Форма навчання Курс Семестр Загальний обсяг годин Кредитів ECTS Змістових модулів Кількість годин Підсумковий контроль
лекції практ. консульт. сам. роб.
  денна                       екзамен

Вимоги до знань та умінь студентів

Студенти повинні знати:

· основні етапи розвитку української літератури першої третини ХХ ст.;

· стильові тенденції літературної доби;

· жанрові особливості української літератури першої третини ХХ ст;

· життя і творчість письменників 20–30-х рр. ХХ ст;

· передбачені програмою художні тексти, літературно-критичні матеріали, основні тенденції сучасного літературознавства.

Студенти повинні вміти:

· аналізувати основні тенденції літературного процесу в Україні 20–30-х рр. ХХ століття;

· виявляти ідейно-художню специфіку творчості письменників 20–30-х рр. ХХ століття;

· характеризувати суть художнього явища в історико-літературному, ідейно-художньому, стильовому окресленні;

· використовувати здобутки сучасної літературознавчої науки.

Форми поточного контролю:

· самостійна робота під час вивчення кожного модуля;

· модульна контрольна робота (2);

· творча робота.

Перелік змістових модулів навчальної дисципліни:

Модуль 1. Особливостіукраїнської прози 20–30-х рр. ХХ ст.

Модуль 2. Українська поезія 20–30-х рр. ХХ ст. Драматургія 20–30-х рр. ХХ ст.


ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗМІСТОВИХ МОДУЛІВ

Змістовий модуль І. Українська поезія 20–30-х років ХХ ст.

Література

1. 20-ті роки: полеміки, дискусії. – К., 1991.

2. Неврлий М. Українська радянська поезія 20-х рр. – К., 1991.

3. Література XX ст.: проблеми періодизації // Слово і Час. – 1995. – № 4.

4. Михайлин І. Проблема періодизації української літератури // Українська філологія: досягнення і перспективи. – Л., 1995.

5. Ільницький М. Якою має бути періодизація української літератури XX ст. // Дзвін. – 1998. – № 5–6.

6. Корнієнко А. За естетичними критеріями: проблема періодизації української літератури п. п. XX ст. // Дзвін. – 1998. – № 5–6.

7. Історія української літератури XX ст. – К., 1998.

8. Луцький Ю. Літературна політика в Радянській Україні 1917–1937 років. – К., 2000.

9. Яременко В. Панорама української літератури XX століття // Укр. мова та л-ра. – 2001. – Березень. – Ч. 11.

10. Жулинський М. Слово і доля. – К., 2002.

11. Шкандрій М. В обіймах імперії: Російська і українська літератури новітньої доби. – К.: Факт., 2004.

12. Кавун Л. “М'ятежні” романтики вітаїзму: проза ВАПЛІТЕ. – Черкаси: Брама-Україна, 2006. – 328 с.

13. Ковалів Ю. Літературна герменевтика: монографія / Ю. І. Ковалів. – К.: Вид.-поліграф. центр “Київський університет”, 2008.

14. Ковалів Ю. “Соцреалізм” – глухий кут історії літератури // Слово і Час. – 2009. – № 4.

15. С.Пилипенко Вибрані твори / Упор., передм., прим. Р.Мельникова. – К.: Смолоскип, 2007. – («Розстріляне відродження).

16. Мовчан Р. Український модернізм 1920-х: портрет в історичному інтер’єрі – К.: Видав. дім «Стилос». – 2008.

17. Цалик С., Селігей П. Таємниці письменницьких шухляд. Детективна історія української літератури. – К.: «Наш час». – 2010.

18. Агєєва В. Апологія модерну: обрис ХХ віку. – К.: Грані-Т, 2011.

19. Панченко Володимир. Українська версія соцреалізму // Слово і час. – 2011. - №7

 

Завдання для самостійної роботи

За підручником “Історія української літератури” скласти розгорнутий тезисний план розділу “Художній процес”.

Підготувати письмово повідомлення про життєвий і творчий шлях С.Пилипенка за книгою С.Пилипенко Вибрані твори / Упор., передм., прим. Р.Мельникова. – К.: Смолоскип, 2007. – («Розстріляне відродження).

 

Література

1. Ковалів Ю. Літературна дискусія 1925–1928 рр. – К.: Знання, 1990. / Сер. 6. “Духовний світ людини”. № 1.

2. 20-ті роки: полеміки, дискусії. – К., 1991.

3. Історія української літератури XX ст. – К., 1998. – Т. 1.

4. Шкандрій М. Модерністи, марксисти і нація. Українська літературна дискусія 1920-х років. – К.: Ніка-Центр, 2006.

5. Констанкевич І. Становлення модерного національного стилю в українській літературі 1900–1920-х років // Науковий вісник ВДУ імені Лесі Українки. – 2007. – № 9.

Завдання для самостійної роботи

За підручником “Історія української літератури” скласти розгорнутий тезисний план розділу “Поезія”.

 

 

Література

1. Касьянов Г. Українська інтелігенція 1920–30-х рр.: соціальний портрет та історична доля. – К., 1992.

2. Славутич Я. Розстріляна муза. – К., 1992.

3. Луцький Ю. Літературна політика в Радянській Україні 1917–1937 років. – К., 2000.

4. Лавріненко Ю. Розстріляне відродження. Антологія 1917–1933. – К., 2001; 2007.

5. Жулинський М. Слово і доля. – К., 2002.

6. Захарчук І. Війна і слово. Мілітарна парадигма літератури соціалістичного реалізму. – Луцьк, 2008.

Література

1. Новиченко Л. Поезія і революція. – К., 1968.

2. Костенко Н. Поетика П. Тичини. – К., 1982.

3. Клочек Г. “Душа моя сонця намріяла…”. – К., 1986.

4. Тельнюк С. “Молодий я, молодий…”: Поетичний світ П. Тичини (1906–1925). – К., 1990.

5. Новиченко Л. Тичина і його час: незайві доповнення // 20-ті роки: полеміки, дискусії. – К., 1991.

6. Стус В. Феномен доби (Сходження на Голгофу слави). – К.: Знання, 1993.

7. Грабович Г. Диптих про Тичину // Грабович Г. До історії української літератури. – К.: “Основи”, 1997.

8. Яровий О. Поет на перехресті поглядів: критика різних часів про Тичину // Укр. мова і л-ра. – 1997. – № 2.

9. Моренець В. Без Тичини // Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ століття: Україна і Польща. – К.: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 2002.

10. Миронець Н. “Я молодий!” Несподіваний Павло Тичина // Миронець Н. На тлі трагічної історії. – К.: Вид-во ім. Олени Теліги, 2003.

11. Драч І. Як співає соловейко, або Інтим поета: (Штрихи до портрета Павла Тичини) // Україна: культ. спадщина, нац. свідомість, державність. – Л., 2004. – Вип. 12.

12. Ковалів Ю. Кларнетизм П. Тичини – нереалізована естетична концепція // Стильові тенденції української літератури ХХ століття. – К.: ПЦ “Фоліант”, 2004.

13. Коцюбинська М. Корозія таланту: болючі роздуми про поезію Павла Тичини і не тільки про неї // Коцюбинська М. Мої обрії: у 2 т. – К.: Дух і л-ра, 2004. – Т. 1.

14. Ольшевський І. Павло Тичина. Таїна життя і творчості. – Луцьк: Терен, 2005.

15. Мартинюк В. Релігійно-містичні тенденції ранніх поезій П. Тичини // Гуманітарна освіта в технічних вищих навч. закладах: Зб. наук. пр. – Вип. 13. – К., 2006.

16. Хархун В. Поема Павла Тичини “Похорон друга” крізь призму тоталітарної естетики // Дивослово, 2006. – № 6.

17. Клочек Г. Художній світ поезії П. Тичини “Ви знаєте, як липа шелестить” // Дивослово. – 2007. – № 11.

18. Сипливець С. Ідея вселенської гармонії у збірці П. Тичини “Сонячні кларнети” // Дивослово. – 2007. – № 11.

Завдання для самостійної роботи

1. Скласти тезисний план літературознавчого дослідженняВ.Стус Феномен доби (Сходження на Голгофу слави). – К.: Знання, 1993.

2. За книгою С.Тельнюка “Молодий я, молодий…”: Поетичний світ П. Тичини (1906–1925) опрацювати біографію і ранню творчість поета.

 

Література

1. “Ні слова про спокій!” В. Еллан-Блакитний. Спогади. Матеріали. – К., 1989.

2. Зеров М. Василь Елланський // Зеров М. Твори: В 2-х т. – К., 1990. – Т. 2.

3. Ільєнко І. Підтятий на злеті // Чумак В. Червоний заспів. – К., 1990.

4. Неврлий М. Українська радянська поезія 20-х рр. – К., 1991.

5. Хвильовий М. Василь Еллан // Хвильовий М. Твори: В 2-х т. – К., 1991. – Т. 2.

6. Історія української літератури XX ст. – К., 1994. – Т. 1.

 

Тема 7. Естетична платформа українського неокласицизму.

Література

1. Брюховецький В. Микола Зеров. – К., 1990.

2. Гречанюк С. На тлі XX ст. – К., 1990.

3. Клен Ю. Спогади про неокласиків // Україна. – 1990. – № 20–24.

4. Дмитрів Я. Сонетарій М. Зерова // Слово і Час. – 1994. – № 7.

5. Таран Л. Неокласики М. Зеров і М. Рильський // Сучасність. – 1995. – № 3.

6. Стріха М. “Камена” М. Зерова: проекція на уересерівську дійсність 20-х рр. // Сучасність. – 1996. – № 7–8.

7. Соловей Е. Парадигма буття в поезії неокласиків (Микола Зеров) // Соловей Е. Українська філософська лірика. – К., 1998.

8. Шерех Ю. Легенда про український неокласицизм // Пороги і Запоріжжя. – Х., 1998.

9. Горячева В. Микола Зеров і його епоха, або Великий нонкоформіст – спроба “некомпліментарного” розгляду // Укр. мова і л-ра. – 2000. – № 16.

10. Моренець В. Неокласика // Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ століття: Україна і Польща. – К.: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 2002.

11. Москаленко М. Микола Зеров: доля і доробок // Зеров М. Українське письменство. – К., 2002.

12. Сверстюк Є. Спогади про Зерових. Родинне вогнище Зерових // Кур’єр Кривбасу. – 2003. – № 158.

13. Гординський С. Поезія Миколи Зерова // Гординський С. На переломі епох. Сер. “Аd fontеs – До джерел”. – Л., 2004.

14. Громова В. Неокласики // Стильові тенденції української літератури ХХ століття. – К.: ПЦ “Фоліант”, 2004.

15. Саєнко В. Поезія Миколи Зерова: питання поетики // Саєнко В. Українська модерна поезія 20-х років ХХ століття: ренесансні параметри. – О.: Астропринт, 2004.

16. Войтенко В. Останній патрицій // Слово Просвіти. – 2006. – 30 берез.–5 квіт. (Ч. 13).

17. Гальчук О. Втеча від “великих ловів”, або Дві смерті Миколи Зерова // Слово і Час. – 2006. – № 4.

18. Наш сучасник Микола Зеров / Упор. М. Зерова, Р. Корогодський, М. Коцюбинська. – Луцьк, 2006.

19. Жаботинський П. А він був націоналістом // Українське слово. – 2008. – 18–24 черв (№ 25).

20. Наєнко М. Микола Зеров і питання неокласицизму // Слово і Час - 2008. – №. 11.

21. Мовчан Р. Культурологічна преамбула неокласичного дискурсу в українській літературі 1920-х // Дивослово. - 2009. – № 4.

Завдання для самостійної роботи

Законспектувати розділ “Поезія Миколи Зерова: питання поетики” з книжки В. Саєнко “Українська модерна поезія 20-х років ХХ століття: ренесансні параметри”.

 

О. Бургардта.

П. Филипович у контексті українського неокласицизму: мотиви і образи лірики (збірки “Земля і вітер”, “Простір”); творча манера; літературознавчий доробок; переклади.

Діапазон творчих пошуків М. Драй-Хмари: лірика зб. “Проростень”; переклади; літературознавчий доробок.

О. Бургардт у колі “п’ятірного грона”. Тематичні обрії збірки “Каравели”. Ліро-епос Ю. Клена (“Прокляті роки”, “Попіл імперії”). Ю. Клен – учений-літературознавець, славіст, германіст.

 

Література

1. Дзюба І. Він хотів “жить, творити на своїй землі…” // Драй-Хмара М. Вибране. – К., 1989.

2. Іванисенко В. М. Драй-Хмара // Дніпро. – 1989. – № 10.

3. Лавріненко Ю. З життя і праці О. Бургардта – Ю. Клена // Літ. Україна. – 1991. – 10 жовт.

4. Славутич Яр. Розстріляна муза. – К., 1992.

5. Клен Ю. Стебло серед поля (спогади-щоденник з табору) // Дзвін. – 1994. – № 10.

6. Шерех Ю. Пам’яті поета (про Юрія Клена) // Кур’єр Кривбасу. – 1997. – № 85–86.

7. Филипович П. Творчість // Літ. панорама. – К., 1998.

8. Сарапин В. Маловідомий Юрій Клен // Укр. мова і л-ра. – 2000. – № 7.

9. Драй-Хмара М. Літературно-наукова спадщина. – К., 2002.

10. Костюк Г. Дещо про поетичну і наукову спадщину Павла Филиповича // Костюк Г. Літературно-мистецькі перехрестя (паралелі). – Вашингтон – К., 2002.

11. Жулинський М. Шлях із неволі, з небуття: Про М. Драй-Хмару // Київ. – 2003. – № 1.

12. Миронець Н. Поезія Юрія Клена (Освальда Бургардта) як джерело інформації про сутність тоталітаризму // Миронець Н. На тлі трагічної історії. – К.: Вид-во ім. Олени Теліги, 2003.

13. Гординський С. “Попіл імперій” Юрія Клена // Гординський С. На переломі епох. Сер. “Аd fontеs – До джерел”. – Л., 2004.

14. Саєнко В. Поетика творчості Юрія Клена // Саєнко В. Українська модерна поезія 20-х років ХХ століття: ренесансні параметри. – О.: Астропринт, 2004.

15. Саєнко В. Художня планета Михайла Драй-Хмари; Поезія Павла Филиповича: особливості образної системи // Саєнко В. Українська модерна поезія 20-х років ХХ століття: ренесансні параметри. – О.: Астропринт, 2004.

16. Томчук О. Синкретизм поетичного стилю Михайла Драй-Хмари // Сучасний погляд на літературу: Зб. наук. пр. пам’яті акад. Петра Хропка. – К., 2004. – Вип. 9.

17. Саєнко В. Сонетарій Юрія Клена // Київ. – 2006. – № 4.

 

Завдання для самостійної роботи

1.Законспектувати Моренець В. Неокласика // Моренець В. Національні шляхи поетичного модерну першої половини ХХ століття: Україна і Польща. – К.: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 2002.

2.Проаналізувати поезії М. Драй-Хмари “По клітці кованій”, “Поділ”.

 

Рання лірика поета

Життєвий і творчий шлях М. Рильського. Літературний доробок: збірка “На білих островах”: впливи символізму; неокласична творчість 20–30-х рр.; творче піднесення періоду Другої світової війни (“Слово про рідну матір”, “Жага”); ліро-епос М. Рильського. Художні особливості творчої манери М. Рильського.

 

Література

1. Зеров М. Літературний шлях М. Рильського // Зеров М. Твори: У 2 т. – К., 1990. – Т. 2.

2. Новиченко Л. Поетичний світ М. Рильського. – К., 1993.

3. Ільєнко І. Жага: Труди і дні М. Рильського. Документальний життєпис. – К., 1995.

4. Солод Ю. Шляхетний неокласик: Максим Рильський і його поезія // Українська література: конспект / Ю. Солод. – К.: Козаки, 1996.

5. Найдан М. Фольклорні, релігійні та літературні мотиви в поемі М. Рильського “Жага” // Слово і Час. – 1998. – № 6.

6. Маланюк Є. Максим Рильський і культура українського поетичного слова // Нар. творчість та етнографія. – 1999. – № 2–3.

7. Зеров М. До вершин української культури поетичного слова ХХ ст. (Творчість М. Рильського: ранній період) // Нар. творчість і етнографія. – 2001. – № 3.

8. П’янов В. Зачарований в музику лицар (М. Рильський) // П’янов В. Визначні, відомі й “та інші”. – К., 2002.

9. Констанкевич І. М. Рильський і Польща // Науковий вісник ВДУ. – 2003. – № 10.

10. Набитович І. “Жебрак, мандрівник, лицар і поет…” // Дзвін. – 2004. – № 4.

11. Башманівський В. Неокласична тональність ранніх поезій М. Рильського // Укр. л-ра в загальноосвітній шк. – 2005. – № 11.

12. Дмитришина О. Християнські та язичницькі образи у ранній ліриці М. Рильського // Магістеріум. – К., 2005. – Вип. 21: Літературознавчі студії.

13. Фільц Б. Корифей української культури ХХ століття (До 110-річчя від дня народження М. Рильського) // Нар. творчість та етнографія. – 2005. – № 2.

14. Булаховська Ю. Декілька спогадів про Максима Рильського // Слово і Час. – 2006. – № 3.

15. Панченко В. Від “Білих островів” до “Знака терезів” (Поезія М. Рильського 1910–1932 рр.) // Слово і Час. – 2006. – № 1.

16. Агеєва В. Не показать, а заховать я хочу… (Символістська лірика Максима Рильського) // Сучасність. – 2008. – № 5–6.

17. Дроздовський Д. Поетичний світ Максима Рильського // Укр. культура: щомісячний культурно-освітній та літературно-мистецький ілюстр. журн. – 2008. – № 3.

18. Агєєва В. Символістська лірика Максим Рильського: криза релігійної свідомості, гріховність краси і «святиня мовчання» //Агєєва В. Апологія модерну: обрис ХХ віку. – К.: Грані-Т, 2011.

 

 

Завдання для самостійної роботи

1. Скласти хронологічну таблицю життєпису і творчості М.Рильського за книгою Ільєнко І. Жага: Труди і дні М. Рильського. Документальний життєпис. – К., 1995.

2. Опрацювати статтю: Павличко Д. Велетень української культури ХХ ст. – Максим Рильський // Нар. творчість та етнографія. – 2004. – № 3. – С. 54–57.

 

Література

1. Костюк Г. Микола Хвильовий. Життя, доба, творчість // Хвильовий М. Твори: В 5 т. – Т. 1.

2. Гординський С. Поезія М. Хвильового // Хвильовий М. Твори: В 5 т. – Т. ІІІ.

3. Ковалів Ю. “На перехрещених скрижалях” // Фальківський Д. Поезії. – К., 1989.

4. Хоменко Р. “Співець свого Полісся” – Д.Фальківський, поет з когорти розстріляного відродження // Матеріали ХLI наук. конф. проф.-викл. складу і студ. Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки. – Луцьк, 1995. – Ч. 2.

5. Череватенко Л. “…Слово просте – розстріл” // Дніпро. – 1998. – № 11–12.

6. Гординський С. Розстріляний – але живий: До 70-річчя народження Олекси Влизька // Гординський С. На переломі епох. Сер. “Аd fontеs – До джерел”. – Л., 2004.

7. Славутич Яр. Дмитро Фальківський // Славутич Яр. Дослідження та статті.– Едмонтон, 2006. – Ч. 1.

8. Волинець Ю. Буремний життєвий ноктюрн Олекси Влизька: (до 100-річчя поета) // Смолосип України. – 2008. – квіт. № 4 (153).

9. Ковалів Ю. Олекса Влизько // Дивослово, 2008. – № 2.

10. Ковалів Ю. Трагічна одіссея Дмитра Фальківського // Дивослово, 2008. – № 11.

11. Слабошпицький М. Веньямін літературної сім’ї (Олекса Влизько та інші): Ревю. – К.: Ярославів Вал, 2008.

 

Завдання для самостійної роботи

1. Письмово охарактеризувати особливості поетики О.Влизька.

2. Виписати з поезій Д. Фальківського рядки, котрі свідчать про його трагічний гуманізм як поета.

 

Література

1. Барабаш Ю. Іван Мазепа – ще одна літературна версія // Київ. – 1988. – № 12.

2. Скирда Л. “Цих днів не замовкне слава...”. Роздуми про поему В.Сосюри “Червона зима”: До 90-річчя з дня народження поета // Дніпро. – 1988. – № 1.

3. Гальченко С. Інтерпретація вічного образу // Київ. – 1990. – № 2.

4. Моренець В. Володимир Сосюра. Нарис життя і творчості. – К., 1990.

5. Гришко В. Замість передмови. Серце “Другого Володьки” і за любов: Заборонений В. Сосюра. – Луцьк, 1992.

6. Бурляй Ю. Невідомий Сосюра // Київ. – 1998. – № 1–2.

7. Гальченко С. До історії народної поеми (В. Сосюра “Мазепа”) // Дивослово. – 1998. – № 1.

8. Моренець В. Володимир Сосюра // Сосюра В. Вибрані твори в двох томах. – К.: Наукова думка, 2000.

9. Іванько О. Міфопростір поеми В. Сосюри “Христос” // Вісник (Літературознавчі студії). – К., 2001. – Вип. 3.

10. Костюченко В. Біль аж до краю дороги. – К.: Унів. в-во “Пульсари”, 2004.

11. Талалай Л. Воля поета (Володимир Сосюра) // Талалай Л. Вибране. – К.: Дніпро, 2004.

12. Під сокирою цензури: промова А. Малишка на похороні В. Сосюри // Літ. Україна. – 2008. – 10 січ.

 

Завдання для самостійної роботи

1. Прочитати автобіографічний роман В. Сосюри “Третя рота”.

2. Законспектувати статтю: Кодак М. Динаміка авторської свідомості Володимира Сосюри: симультанний аналіз поезій 1920–1936 рр. // Слово і Час. – 2006. – № 11. – С. 52–57.

Література

1. Адельгейм Є. Микола Бажан. – К., 1984.

2. Голубєва З. М. Бажан. Нарис життя і творчості. – К., 1984.

3. Новиченко Л. Про М. Бажана // Новиченко Л. Твори: У 2-х т. – К., 1984. – Т. 2.

4. Ковалів Ю. Романтична стильова течія в українській радянській поезії 20–30-х рр. / М. Бажан, Ю. Яновський, О. Влизько, Л. Первомайський/. – К.: Наук. думка, 1988.

5. Лавріненко Ю. Микола Бажан // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – К., 1994.

6. Бондар А. Поема М. Бажана “Сліпці” як текст-виклик: спроба теоретичного моделювання // Сучасність. – 1998. – № 12.

7. Жулинський М. Життєві знаки М. Бажана // Уряд. кур’єр. – 1999. – 11 груд.

8. Танюк Л. Із сюжетів про М. Бажана // Слово і Час. – 1999. – № 10.

9. Дзюба І. Запрошення до робітні майстрів (вступне слово) // Бажан М. Політ крізь бурю. – К., 2002.

10. Сулима М. (Післямова) // Бажан М. Політ крізь бурю. – К., 2002.

11. Жулинський М. Тріумфи і катастрофи великого поета. До 100-річчя від дня народження Миколи Бажана // Уряд. кур’єр. – 2004. – 9 жовт.

12. Костенко Н. Микола Бажан. Життя. Творчість. Особливості віршостилістики. – К.: Кий, 2004.

13. Сулима М. Микола Бажан: між Михайлом Семенком і Миколою Хвильовим // Слово і Час. – 2004. – № 10.

14. Констанкевич І. М. Бажан і Польща: виміри творчого діалогу // Україна і Польща. Діалог культур. – Луцьк, 2005.

15. Голобородько Я. Поет як символ зміни епохи: Життєві й творчі устремління Миколи Бажана // Укр. л-ра в загальноосвітній шк. – 2006. – № 2.

Гальчук Оксана. Античний космос поезії Миколи Бажана // Слово і час. – 2011. - №5

 

Завдання для самостійної роботи

1. Скласти тезисний план розділів літературознавчого дослідження: Костенко Н. Микола Бажан. Життя. Творчість. Особливості віршостилістики. – К.: Кий, 2004.

Література

1. Рильський М. Про двох поетів // Зібр. тв.: У 20 т. – Т. 13. – К., 1986.

2. Ковалів Ю. “Виріс я на межах двох світів” // Дивослово. – 1988. – № 12.

3. Череватенко Л. “Все, чим душа боліла” // Плужник Є. Поезії. – К., 1988.

4. Скирда Л. Є. Плужник: Нарис життя і творчості. – К., 1989.

5. Неборак В. Світ, народжений від пострілів // Дзвін. – 1990. – № 7.

6. Коваленко-Плужник Г. Спогади // Україна. – 1991. – № 1–4.

7. Державин В. Лірика Євгена Плужника // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – Кн. 2. – К., 1994.

8. Токмань Г. “Дні” Є. Плужника: художній образ і філософія // Дзвін. – 1998. – № 11–12.

9. Токмань Г. Діалоги Є. Плужника з душею // Вітчизна. – 1999. – № 1–2.

10. Токмань Г. Жар думок Євгена Плужника. – К.: Держкомстат. – 1999.

11. Жулинський М. Євген Плужник: До 150-річчя поета // Укр.мова й л-ра в середніх шк., гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2003. – № 5.

12. Коцюбинська М. Щирість: з приводу виходу у світ “Вибраних поезій” Є. Плужника, 1966 // Коцюбинська М. Мої обрії: У 2 т. – К.: Дух і л-ра, 2004. – Т. 2.

 

Завдання для самостійної роботи

1. Скласти тезисний план розділів літературознавчого дослідження: Скирда Л. Є. Плужник: Нарис життя і творчості. – К., 1989.

 

Література

1. Яременко В. Лірика Володимира Свідзинського // Свідзинський В. Поезії. – К., 1986.

2. Рибалко О. Знайдено в архівах. Шкіц до життєпису В. Свідзинського // Вітчизна. – 1989. – № 1.

3. Шевчук В. Образ поета // Шевчук В. Дорога в тисячу років. – К., 1990.

4. Дзюба І. “Засвітився сам від себе…” // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – Т. 1. – К., 1994.

5. Стус В. Зникоме розцвітання // Стус В. Твори в 4-х томах. 6-ти кн. – Л., 1994. – Т. 4.

6. Яременко В. Над прочитанням нових сторінок життя і творчості В. Свідзинського // Березіль. – 1996. – № 7–8.

7. Яременко В. Так починався Володимир Свідзинський. Збірка “Ліричні поезії” // Дніпро. – 1996. – № 1–2.

8. Кернер Г. Міфотворчість у поезії Б.-І. Антонича і В. Свідзинського // Сучасність. – 2001. – № 12.

9. Мандрівник і риболов. Природа у творчості В. Свідзинського й М. Рильського (упор. І. Андрусяк). – К., 2003.

10. Свідзинський А. “Я виноград відновлення у ніч несу…” Володимир Свідзинський – творець прекрасного. – К., 2003.

11. Творчість Володимира Свідзинського. Зб. наук. пр. – Луцьк: РВВ “Вежа” ВДУ ім. Лесі Українки, 2003.

12. Володимир Свідзінський. Твори: У 2 т. (упоряд., підготування текстів, стаття, коментарі Е. Соловей).– К.: Критика, 2004.

13. Соловей Е. Невпізнаний гість. Доля і спадщина Володимира Свідзінського: Монографія. – К.: Наук. думка, 2007.

14. Наєнко М. Володимир Свідзинський: засвітився від себе й від Бога // Дивослово, 2008. –№ 11.

15. Токмань Г. Поетична мариністика Володимира Свідзинського // Слово і Час, 2009. – № 5.

 

Завдання для самостійної роботи

1. Скласти тезисний план розділів літературознавчого дослідження: Соловей Е. Невпізнаний гість. Доля і спадщина Володимира Свідзінського: Монографія. – К.: Наук. думка, 2007.

 

Українського футуризму

Український поетичний авангард 20-х років. Михайль Семенко – футурист: літературно-організаційна діяльність. Етапи літературної творчості. Поетичний доробок: мотиви, особливості поетичного експериментаторства.

 

Література

1. Черниш Г. Український футуризм і довкола нього // Двадцяті роки: літературні дискусії, полеміки. – К., 1991.

2. Сулима М. Неповторне магічне німе кіно (“Гімни св. Терези”) // Сучасність. – 1992. – № 12.

3. Адельгейм Є. М. Семенко // Укр. слово. – К., 1994. – Т. 2.

4. Сорока М. Поезомалярство М. Семенка // Слово і Час. – 1997. – № 11–12.

5. Жадан С. Особливості поетики М. Семенка періоду 18–19 років // Слобожанщина. – 1999. – № 12.

6. Козир О. Гео Шкурупій: імператив “умовності” та естетика футуризму // Матеріали V конгресу Міжнародної асоціації україністів: Літературознав. / Упоряд. і відп. ред. В. Антофійчук. – Чернівці: Рута, 2003. – Кн. 2.

7. Біла А. Український літературний авангард: пошуки, стильові напрямки. Монографія. Вид. друге, доп. і перероб. – К.: Смолоскип, 2006.

8. Гундорова Т. Соцреалізм: між модерном і авангардом // Слово і Час, 2008. – № 4.

Семенко М. Вибрані твори / Упоряд. А.Біла. – К.: Смолоскип, 2010. – 688 с. – («Розстріляне Відродження»).

Завдання для самостійної роботи

1. 1. Скласти тезисний план розділів літературознавчого дослідження: Біла А. Український літературний авангард: пошуки, стильові напрямки. Монографія. Вид. друге, доп. і перероб. – К.: Смолоскип, 2006.

2. Вивчити ключові поняття: авангардизм, футуризм, конструктивізм, поезомалярство.

3. Законспектувати передмову А.Білої «Михайль Семенко як культуртрегер українського футуризму» у книзі Семенко М. Вибрані твори / Упоряд. А.Біла. – К.: Смолоскип, 2010. – 688 с. – («Розстріляне Відродження»).

С.5-23.

 

 

Література

1. Поліщук В. Дороги моїх днів. Автобіографічні матеріали // Дзвін. – 1990. – № 4.

2. Крижанівський С. Спогади // Вітчизна. – 1991. – № 1.

3. Славутич Яр. В. Поліщук // Славутич Яр. Розстріляна муза. – К., 1992.

4. Історія української літератури XX ст. – К., 1994. – Т. 1.

5. Крикуненко В. “Філософ з головою хлопчика”. – К., 1997.

6.Яструбецька Г. Модернізм. Авангардизм. Екпресіонізм: кореляційний аспект // Модернізм зі столітньої відстані: Зб. “Актуальні проблеми сучасної філології. Літературознавство”. – Т. 10. – Рівне, 2001.

7. Жулинський М. В. Поліщук // Жулинський М. Слово і доля. – К., 2002.

8. Біла А. Конструктивізм “із людським обличчям” (Психодіагностика творчості В. Поліщука) // Слово і Час. – 2004. – № 4.

 

Завдання для самостійної роботи

Проаналізувати тему Волині в житті і творчості В.Поліщука (письмово)

 

Література

1. Жулинський М. Приречений на самотність і вигнання // Осьмачка Т. Поезії. – К., 1991.

2. Колісниченко-Братунь Н. “Старший боярин” Т. Осьмачки і традиції європейської прози // Дзвін. – 1995. – № 4.

3. Лавріненко Ю. “Героїчні почуття вічної правди й краси народу” // Дивослово. – 1995. – № 1.

4. Зборовська Н. “Танцююча зірка” Тодося Осьмачки. – К., 1996.

5. Шерех Ю. Над Україною дзвони гудуть; “Поет” Теодосія Осьмачки; Незустрічаний друг (“Китиці часу” – Осьмаччина лірика) // Шерех Ю. Пороги і Запоріжжя. – Х., 1998.

6. Сікорський М. Тодось Осьмачка. Життя і творчість. – К, 1999.

7. Слабошпицький М. Поет із пекла. – К., 2003.

8. Яструбецька Г. Есхатологізм поетичного мислення Тодося Осьмачки // Філологічні студії. – Луцьк, 2004. – № 3.

9. Барчан В. Творчість Теодосія Осьмачки в контексті стильових та філософських вимірів ХХ століття: монографія. – Ужгород: “ТІМНАNT”, 2008.

 

Завдання для самостійної роботи

1. Опрацювати книгу М. Слабошпицького “Поет із пекла”.

2. Проаналізувати в поезіях Т. Осьмачки “Казка” та “Земля” образність, тропи, фігури.


Х рр. ХХ ст.

 

Література

1. Голубєва З. Український радянський роман 20-х років. – Х., 1967.

2. Жулинський М. Із забуття в безсмертя. – К., 1990.

3. 20-ті роки: полеміки, дискусії. – К., 1991.

4. Шкандрій М. Український прозовий авангард 20-х // Слово і Час. – 1993. – № 8.

5. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К., 1994.

6. Історія української літератури XX ст. – К., 1998. – Кн. 1.

7. Наєнко М. Романтичний епос. Ефект романтизму і українська література. – К., 2000.

8. Яструбецька Г. Дискурс імпресіонізму та експресіонізму в українській прозі 20-х рр. ХХ ст. // Вісн. Харк. ун-ту. – Вип. 33. – Х., 2001. – № 520.

9. Жулинський М. Слово і доля. – К., 2002.

10. Сеник Л. Роман опору. Український роман 20-х років: проблема національної ідентичності. – Л.: Академічний Експрес, 2002.

11. Бернадська Н. Еволюція новітнього українського роману // Бернадська Н. Український роман: теоретичні проблеми і жанрова еволюція. – К., 2004.

12. Васьків М. Український роман 1920-х – початку 1930-х років: Ґенетика і архітектоніка. – Кам’янець-Подільський: Буйницький О. А., 2007.

13. Мовчан Р. Український модернізм 1920-х: портрет в історичному інтер’єрі. – К., 2008.

14. Шпол Юліан. Вибрані твори / Упоряд., пр., коментарі О.Ушкалова. –К.: Смолоскип, 2007. – («Розстріляне Відродження»).

Завдання для самостійної роботи

1. Законспектувати розділ “Українська проза 20-х рр.” за книгою “Історія української літератури”.

2. Вивчити ключові поняття: соціалістичний реалізм, експериментальна проза.

3. Підготувати письмово повідомлення про життєвий і творчий шлях М.Ялового.

 

Література

 

1. Костюк Г. Микола Хвильовий. Життя, доба, творчість // Микола Хвильовий. Твори: В 5-ти томах. – Н.-Й. – Балтімор. – Торонто, 1983. – Т. 1.

2. Гриценко О. “Іван Іванович”: текст і контекст // Вітчизна. – 1989. – № 2.

3. Жулинський М. Микола Хвильовий. – К., 1991.

4. Гундорова Т. Руйнування романтичної метафізики // Слово і час. – 1993. – № 11.

5. Микола Хвильовий у літературі і сучасності //Літ. Україна. – 1993. – 9 груд.

6. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К., 1994.

7. Сеник Л. Микола Хвильовий і його роман “Вальдшнепи”. – Л., 1994.

8. Агеєва В. Микола Хвильовий // Микола Хвильовий. Біб-ка укр. л-ри. – К., 1995.

9. Агеєва В. “Зайві люди” у прозі М. Хвильового // Слово і час. – 1996. – № 10.

10. Повєткін Є. Гротеск у “Повісті про санаторійну зону” Миколи Хвильового // Укр. мова та л-ра. – 1997. – № 5.

11. Колісниченко А. Катастрофа Кентавра // Київ. – 1997. – № 7–8; Київ. – 1998. – № 10.

12. Руденко М. Імпресіоністичний дискурс М. Хвильового: текст та інтертекст // Українська література в загальноєвропейському контексті. Зб. наук. пр. – Ужгород, 2002.

13. Агостінеллі Д. “Я(Романтика)” Миколи Хвильового між етикою та політикою // Матеріали V конгресу Міжнар. асоціації україністів: Літературознав. / Упоряд. і відп. ред. В. Антофійчук. – Чернівці: Рута, 2003. – Кн. 2.

14. Жулинський М. Микола Хвильовий: Сторінками нової книжки // Укр. мова й л-ра в середніх шк., гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2003. – № 3.

15. Мовчан Р. Ще раз про Миколу Хвильового, Або Homo Ludens в українській прозі 20-х років //Укр. мова й л-ра в середніх шк., гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2003. – № 3.

16. Руденко М. Естрадієгетичний дискурс “Вступної новели” М. Хвильового: інтертекстуальна стратегія // Слово і Час. – 2003. – № 5.

17. Руденко М. Наративна типологія прози М. Хвильового. – Т., 2003.

18. Констанкевич І. Микола Хвильовий і концептуалізація європейського прямування української літератури 1920-х років // Матеріали конференції “Українська література у світовому контексті”. – Ужгород, 2005.

19. Констанкевич І. ВАПЛІТЕ як складник проєвропейської зорієнтованості М. Хвильового // Науковий вісник ВДУ. – 2006. – № 6.

20. Кодак М. Микола Хвильовий як митець-психолог. – Луцьк: Твердиня, 2008.

21. Васьків М. “Вальдшнепи” М. Хвильового як фрагмент завершеного роману. Проблеми інтерпретації й інтертекстуального прочитання // Слово і Час, 2009. – № 5.

Безхутрий Ю. “Микола Хвильовий: Проблеми інтерпретації”. – Х, 2003.

Завдання для самостійної роботи



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-23; просмотров: 344; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.252.8 (0.24 с.)