Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Творча індивідуальність М. Коцюбинського.
"Любов і краса - це ті діаманти, які він вишліфовував із непоказних камінчиків та зараховував у вічний скарб нашої культури",- захоплено оцінював спадщину Михайла Коцюбинського(1864-1913) видатний фольклорист Володимир Гнатюк. Творчість письменника - це вершина української прози кінця XIX - початку XX cт., один із наріжних каменів її подальшого розвитку. Свій творчий шлях митець розпочав у 80-х роках XIX ст. Літературний дебют Коцюбинського - оповідання "Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма"(1884). У ньому показано образ народницького вчителя, який мріє про загальну освіченість селян. Ця проблема звучить і в оповіданні "Дядько та тітка" (1886), де автор змалював прозріння селян, які починають розуміти, що уряд і суд захищають інтереси панів, а не простих людей. У творі "П'ятизлотник"(1892) порушується морально-етична проблема, а в "Ціпов'язі" (1893) через долю братів Семена і Романа Воронів розкриваються серйозні суперечності у селянській громаді. Новела "В дорозі" (1907) являє собою глибоко психологічний етюд, аналіз діалектики переживань молодого месника Кирила. Нові настрої української інтелігенції, викликані наступом реакції після революції, відображені в одному з новелістичних шедеврів М. Коцюбинського "Intermezzo" (1908). Тема твору - утвердження громадянського обов'язку людини-митця. Письменник переконливо розкриває складний процес переборення соціальної втоми ліричним героєм, який, бажаючи спокою й самотності, звільняється із "залізних" обіймів урбанізації, з гамору міста, метушні й опиняється в майже повному безлюдді. Перші враження митця пов'язані з відчуттям так довго очікуваної тиші, що "...таїлась в деревах, залягла по глибоких блакитних просторах". Але згодом в уяві ліричного героя заново почали з'являтися нав'язливі образи заанґажованих людей. Його лірико-інтимна сповідь передає збентеженість, сум'яття вкрай схвильованої душі, нервове напруження, що виявляється в різких словах на адресу людей, у звинуваченні їх за власну втому. Логіка розкриття образу оповідача зумовила неординарну для тогочасної української літератури композицію твору, суть якої в тому, що в новелі центральне місце відведене мальовничо виписаним картинам природи, серед якої перебуває герой. "Спілкуючись" із незвичайними символічними дійовими особами, що е фактично персоніфікованими силами природи, - Нивами у червні, Сонцем, Зозулею, Жайворонком, насолоджуючись поетичними пейзажами, читач мимоволі намагається зіставляти їх з тими реальними нивами, які чарують зір і нерозривно поєднують людину та природу. І саме в цьому полягає справжня майстерність письменника-імпресіоніста, який уміло відтворює фізичне і моральне одужання героя.
Кульмінацією твору є картина зустрічі ліричного героя з селянином, розповідь якого боляче вражає серце митця, викликає в його уяві моторошні картини життя народу, наповнює душу гнівом і обуренням. Він прощається з нивами, повертається до активного життя. "Йду поміж люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає..." Природа дала йому можливість перепочити, краще відчути свій нерозривний зв'язок з рідним народом. Уславлення світлого, здорового життя, яке перебуває в постійній гармонії з природою, становить тему повісті "Тіні забутих предків" (1911). У ній відображено побут і звичаї гуцулів. Композиція являє собою низку епізодів, що через долю головних героїв Івана і Марічкй передають дух карпатського життя. Сюжет твору розвивається у психологічному ключі. Перед нами проходять картини Івановою дитинства, отроцтва, юності, освітлені легендарними віруваннями предків. Поступово у серці мрійливого пастушка зароджується приязнь до дівчини-ровесниці з ворожого роду Гутенюків, що з часом переростає у щире кохання. Але їхнє світле почуття несподівано перервалось. Сталася біда: коли Марічка переходила Черемош, її накрила бурхлива хвиля, і вода забрала дівчину. Залишившись вірним першому романтичному коханню, Іван змушений одружитися з нелюбою Палатною, грубою, обмеженою жінкою з єдиним прагненням до багатого, ситого життя, їхнє ґаздування не принесло їм ні радості, ні розради, розчарована Палагна завела собі "любаска", що й призвело до передчасної трагічної смерті Івана. Особливістю композиції повісті є й те, що автор майстерно поєднує дійсність і вигадку, реальне і фантастичне. На сторінках твору ми зустрічаємося зі щезником, який нібито сидить верхи на камені і дме у флояру, чарівником Юрою, який розганяє хмари, лісовою мавкою в образі Марічки, любий голос якої герой чує наче наяву. Ці образи М. Коцюбинський почерпнув з легенд і повір'їв гуцулів. Відтворюючи їхнє своєрідне міфологічне світовідчуття і світосприйняття, автор змальовує непереможний потяг до краси, поезії, до всього людяного, піднесеного. Під впливом народних уявлень уся оповідь набуває романтичного забарвлення.
Фольклорна стихія стала не тільки матеріалом твору, а й підказала авторові поетичні засоби творення образів. Повість позначена виразними прийомами імпресіоністичного письма. Неповторної своєрідності надають "Тіням забутих предків" особливості гуцульської говірки, використані з тонким художнім смаком. Глибока ліричність, мінливість настроїв, озвученість прози Коцюбинського, значна питома вага кольористичного лексикону, гра світла і тіней, взаємопереходи барв, настанова на раптове зорове враження є ознаками своєрідної, раніше не знаної в українській літературі стильової манери, завдяки якій можемо поставити ім'я письменника у ряд творців нового мистецтва XX століття.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-23; просмотров: 218; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 34.229.50.161 (0.003 с.) |