Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Приєднання українських земель до великого князівства литовськог та до польщі
Татаро-монгольське нашестя, князівські міжусобиці, свавілля великого боярства послабили, а згодом призвели до повного розпаду могутньої колись Київської Русі. У ХІУ ст. історичні події розвивались для України несприятливо. На її землях настав період глибокого економічного, політичного і- культурного.занепаду. „Володарем усієї території колишньої Київської Русі впродовж майже 80 років вважався монголо-татарський хан. Щоправда, у безпосереднє управління цими землями монголо-татари втручалися мало, обмежуючись переважно збиранням податків і поборів, функціями загального керівництва тощо; Землі Київської держави лежали у руїні. Населення було значною мірою винищене, майстрові люди, ремісники вивезені у Золоту Орду, міста зруйновані, спустошені, зокрема ті, що чинили опір монголо-татарам. Київ залишався блідою тінню своєї колишньої слави. Місто покинули митрополит, який осів у Москві, чимало бояр, купців. Упродовж тривалого часу Київ навіть не мав свого князя. У Галицько-Волинському князівстві, одному з наймогутніших князівств всієї Східної Європи, 1340 р. помер останній князь галицько-волинської династії Романовичів-Юрій II. Відтоді західноукраїнські землі також стали легкою поживою для ворогів. «Україна, наче дозрілий-плід, чекала наступного завойовника» (О. Субтельний). Саме в цей трагічний і складний для України час почали зміцнюватися сусідні держави — Литва, Польща. Московія. їх цілком природно приваблювали майже безгосподарні та охоплені міжусобною боротьбою багатющі українські землі. Міцна Литовська держава остаточно сформувалася XIII ст. у процесі боротьби з німецькими рицарськими орденами і Галицько-волинським князівством. Литовські племена нападали на білоруські й українські землі, тому, білоруські та галицько-волинські князі постійно з ними воювали. Зрештою, вони сприйняли державну організацію на зразок сусідніх князівств, засади християнства, україно-білоруську мову як мову знаті, наблизилися.до побуту і культурного життя Білорусії та України. „Об'єднання литовських земель в єдину державу відбулося у другій половині XIII—на початку XIV ст. при князях Міндовгу і Гедиміні. Гедимін заснував столицю Великого князівства Литовського — м. Вільнюс над р. Вілією. Саме при ньому Литовська держава настільки зміцнилась, що стала поступово захоплювати сусідів, передусім білоруські й українські землі.
Ще перед Гедиміном — 1307 р. — до Литви була приєднана Полоцька земля. Гедимін захопив Вітебську, Турово-Пінську, Берестейську землі. Його син Любарт 1340 р. Став волинським князем і намагався здобути Галичину. Другий син — Ольгерд (Альгердас) рішуче заявив, що вся Русь повинна, безумовно, належати литовцям. Він захопив чернігівсько-сіверську землю, 1362 р. зайняв Київ. У 1363 р. литовці вирушили на Поділля, завдавши там нищівної поразки татарським військам. Поділля також було приєднане до Литви. Водночас, захопивши значну частину Білорусії та України (приблизно половину земель Київської Русі), Велике князівство Литовське стало однією з найбільших держав у Європі. Характерно, що власне литовські землі, як і литовське населення, становили у ньому невелику частину порівняно з білоруськими, російськими, українськими землями і населенням. Литовські, князі здобули ці землі майже без боротьби. Сутички відбувалися тільки з татарами. Литовці здобули прихильність місцевого населення передусім тому, що воювали з татарами, виганяючи їх з України, а це була найважливіша для українського народу проблема — позбутись татарського іга. Окрім цього, литовські князі майже нічим не відрізнялися від місцевих князів і бояр — розмовляли тією ж мовою, майже всі були православної віри (Любарт, Ольгерд, його сини), добре знали місцеву культуру, звичаї, дотримувались їх і шанували. «Ми старини не чіпаємо і новини не вводимо», — писали вони у своїх розпорядженнях, законах, залишаючи спочатку без змін місцеве управління, господарські установи, правові форми, всілякі локальні звичаї. На перший погляд, може здатися, що Литовська держава — це продовження попередньої Київської Русі, тільки у новому її вигляді, дещо іншій формі. Очевидно, на цій підставі чимало дослідників, учених — колишніх і сучасних (професори С. Юшков та К. Софроненко, Н. Полонська-Василенко, О. Субтельний та ін.) — у працях дуже м'яко пишуть про «включення», «приєднання» українських земель до Литви, немовби це була для українців рідна, близька за суттю держава, котра об’єднала розрізнені і ослаблені українські землі воєдино. Деякі інші історики дописалися навіть до того, що Литва ніби виконувала «велику місію збирання земель Русі», була «відновленою руською державою». Насправді литовські правителі домагались власної мети і зберігали на українських землях попередні порядки та звичаї тільки доти, доки це не суперечило їхнім інтересам. Інша справа, що литовська влада загалом була м'якшою, толерантнішою, зрозумілішою для місцевого населення, ніж жорстка, нещадна татарська, тому й сприйнятливішою, але знову ж таки — чужинською.
По-іншому склалася доля західноукраїнських земель, зокрема, Галицько-волинського князівства. Вже 1340 р. польський король Казимир, взнавши про смерть князя Юрія II, вирушив походом на Галичину, здобув Львів, встановив свою владу, вивіз у Польщу величезні цінності, зокрема коронаційні відзнаки галицьких королів і князів. Однак для поляків захоплення українських земель відбувалося не так легко, як для литовців. Не встиг Казимир повернутись до Польщі, пообіцявши місцевому населенню зберігати давні звичаї, привілеї, традиції, а у Галичині вже вибухнуло повстання. Очолив його Дмитро Дедько. Казимир змушений був визнати його фактичним правителем Галичини, а останній — владу польського короля. У цей період свавільне галицьке боярство, ворохобство якого постійно послаблювало, розхитувало державу, пробувало управляти князівством, лавіруючи між поляками і литовцями. Егоїстична політика галицького боярства призвела до остаточної загибелі Галицької держави. У 1349 р. Казимир напав на Галичину вдруге і ввів ЇЇ до складу Польщі, присвоївши собі титул «пана королівства Руського», як називали ці землі останні правителі Галичини. Свою експансію на Схід Казимир, оголосивши себе «щитом християнства» і сподіваючись на підтримку папи римського, зображав як хрестовий похід проти язичників-литовців і схизматів-українців. Ставлення до некатоликів як до людей морально й культурно неповноцінних, другорядних, стало стрижнем польської політики на Сході впродовж довгих століть. Після завзятої польсько-литовської війни за Галичину і Волинь, у якій більшість українців підтримували литовців, а поляків — угорці. 1366 р. вся Галичина і частина Волині остаточно відійшли до Польщі. Польські завоювання охопили близько 52 тис. км2 з населенням понад 200 тис., що збільшувало територію Польської держави майже в 1,5 раза. Спочатку поляки обережно вносили зміни у суспільно-політичний устрій Галичини. Поряд з польською тут вживалася і руська мова, залишалися на своєму становищі деякі урядовці, бояри, курсувала своя монета, діяли деякі попередні джерела права. Але це тривало недовго. Вже 1341 р. Казимир звернувся до папи Бенедикта XII, щоб той звільнив його від взятих перед «православними схизматами» зобов'язань зберігати їхні давні звичаї, традиції, привілеї. Папа охоче це зробив. Далі Казимир діяв не менш рішуче. Він щедро роздавав галицькі землі польським, німецьким, угорським феодалам, зобов'язуючи їх до військової служби. У міста, торгівлю почали активно проникати польські та німецькі купці, майстри, городяни. Польська і німецька колонізація набула величезних масштабів. Усі головні міста Галичини і Волині отримали німецьке (Магдебурзьке) право. Будувалися католицькі костели й монастирі, зокрема францисканського та домініканського орденів. Населення почали окатоличувати.
Після смерті Казимира (1370 р.) галицькі землі захопила Угорщина, яка воювала за них з Литвою. Незалежницькі прагнення галицького населення, у • тому числі боярства, були в ході цієї боротьби придушені майже повністю. Долю краю вирішували чужинці. Польською королевою 1382 р. стала Ядвіга, яка 1387 р. вирушила з військом на Галичину. Угорців було вигнано, край знову введено до складу Польської держави. Польська влада продовжувала всіляко зміцнювати своє становище. Усі права і привілеї надавались тільки польській шляхті, католикам, польським і німецьким міщанам. За таких умов багато галицьких бояр почали переходити у католицьку віру, отримуючи рівний з поляками правовий статус. У Галичині було створене Руське воєводство, яке стало провінцією Польського королівства. Польсько-латинська мова стала тут офіційною, урядові посади могли займати тільки католики. Отже, західні землі колишньої Київської держави на довгі століття були насильно приєднані до чужої держави з іншою мовою, релігією і культурою. Згодом з цього приводу в Галичині відбувся гострий соціально-політичний, релігійний, етнічний конфлікт, що тривав близько 600 років. Закарпаття, територія якого була населена переважно східнослов'янським плем'ям білих хорватів, впродовж Х— XI ст. також входило до складу Київської Русі. Наприкінці XI ст. його захопила Угорщина. Під владою Угорщини Закарпаття знаходилось аж до 1919 р. У 1327_р. Великим князем Литовським після завзятої колотнечі з братом став Ягайло, син Ольгерд (він мав, до речі, 12 синів і 6 дочок). Становище Ягайла не було стійким. З ним ворогували ображені брати, загрожувала Польща, Тевтонський орден, а зі сходу — міцніюче Московське князівство. З останнім литовські князі мали неприязні відносини. Ще Ольгерд двічі ходив на Москву, але не зміг її взяти. Ягайло ж уклав союз з татарським ханом Мамаєм. Однак у 1380 р. на Куликовому полі татари були вщент розбиті. Становище Ягайла ще більше ускладнилося. В цей період польські правлячі кола, незадоволені династичними зв'язками з угорцями (після смерті Казимира, котрий не мав синів, польським королем став угорський король Людвиг, дочкою якого була Ядвіга), прагнучи заволодіти іншими українськими землями, запропонували укласти унію між Польщею і Литвою, одруживши польську королеву Ядвігу та Ягайла. У м. Креві 1385 р. обидві сторони підписали так звану Кревську унію. За руку королеви Ядвіги і титул короля Польщі Ягайло дав зобов'язання: перейти на католицьку віру, перевести на неї всю свою родину, увесь народ; землі Литви «на вічні часи» приєднати до Польщі, повернути усі втрачені Польщею і Литвою володіння; звільнити усіх польських полонених тощо.
Ягайло 1386 р. одружився з Ядвігою. Кревська унія почала діяти. Ягайло масово роздавав литовсько-українські землі польським магнатам і шляхті, всюди призначав польських емісарів і урядовців. Це не сподобалось литовській, українській, білоруській знаті. Хоч формально виходило, ніби Ягайло ліквідував Велике князівство Литовське, приєднавши його до Польщі, але насправді так не трапилось. Литва ще залишалася міцною і життєздатною державою, а литовська знать — надто впевненою у своїх силах, щоб дати змогу Польщі так просто перемогти Литву. Литовська та українсько-білоруська опозиція полякам згуртувалась навколо кузена Ягайла — князя Вітаутаса. Останній змусив короля Ягайла визнати за ним, Вітаутасом, фактичну владу над Великим князівством Литовським з титулом Великого князя. Декілька разів Вітаутас пробував розірвати зв'язки з Польщею, проголосити знову повну незалежність Литви. У 1398 р. литовські та українсько-білоруські князі проголосили його королем Литовським і Руським. Він велику увагу приділяв розвиткові промислів, торгівлі, будував нові міста, фортеці на порубіжжі, зокрема, над Дністром, нижнім Дніпром тощо, закликав у міста німецьких колоністів і надавав їм Магдебурзьке право. Але нищівна поразка від татар 1399 р. зірвала його плани. Вітаутас змушений був дати клятву на вірність Ягайлові та Короні Польській. Після його смерті великокняжа влада у Литві та землі повинні були повернутися Ягайлові. Про це 1401 р. укладений відповідний договір. У 1410 р. польсько-литовські війська, до складу яких входили українські, білоруські та російські полки, нанесли нищівну поразку Тевтонському ордену. Знову виникло питання про коронування Вітовта литовським королем. Однак 1430 р. він несподівано помер. За цей час почала зближуватися польська та литовська знать. Остання одержала від короля нові великі привілеї, землі, зав'язувалися родинні стосунки між ними. Литовська знать масово переходила у католицьку віру. Це мало місце й серед української та білоруської знаті. Але загалом зі зближенням польської та литовської знаті поглиблювався розрив між знаттю литовською й українською, між католиками і православними. Польща встановлювала щораз детальніший контроль над внутрішніми справами та управлінням Литви. На початок XVI ст. стало очевидним, що Велике князівство Литовське близьке до занепаду. Відбувалася постійна боротьба за великокнязівський престол. Москва відібрала у нього Чернігівську і Смоленську землі. Тривала війна з Московським царством до краю виснажила країну. В середині XVI ст. воно не змогло протистояти двом великим нашестям татар. Литовці змушені були звернутися до Польщі за допомогою, але та погоджувалась надати її тільки при умові об'єднання Польщі й Литви в єдину державу. У Литві було немало противників такого кроку. проте перемогла пропольська партія.
У Любліні 1569 р. король Сигізмунд Август скликав. загальнодержавний сейм, на якому після драматичної й гострої боротьби укладено Люблінську унію. Польська Корона і Велике князівство Литовське створили єдину державу — Річ Посполиту. Вона мала єдиного виборного короля, єдиний сейм, гроші, податки, єдину зовнішню політику. Литва зберігала ще певну автономію — місцеве врядування, військо, скарбницю, систему судочинства, право. Але це тривало недовго. Люблінська унія мала величезне значення для долі України. Попри всі недоліки, Литва впродовж двох століть, як уже зазначалося, створювала для українців сприятливі умови існування. Українські звичаї, культура, традиції, руська мова, джерела права, система місцевого управління мали великий вплив у суспільній, економічній, релігійній, культурній, правовій сферах життя Литовської держави, а м. Луцьк став навіть другою резиденцією литовських князів. Згідно з унією, до Польщі відійшли Галичина, Холмщина, Волинь, Поділля, Брацлавщина, Київщина, Підляшшя. За Литвою зберігалися білоруські землі, а з українських — Берестейське воєводство та Пінщина. Буковина з середини XIV ст. перебувала у складі Молдавії, а коли Молдавія 1564 р. визнала протекторат Туреччини, то з нею перейшла під владу останньої. Закарпаттям надалі володіла Угорщина, потім Австрія та Австро-Угорщина. Частина земель України опинилася під владою Москви — землі по нижній течії Десни і Сейму, по Остер і Гомель над Сожею, навіть верхів'я Псла, Ворскли і Дінця, Полоцьк. Десятки чернігівських і новгород-сіверських князів разом зі своїми володіннями перейшли до Москви, поклавши початок відомим родам Одоєвських, Масальських, Трубецьких, Бєльських та ін. З переходом українських земель під владу Польщі була поставлене під сумнів саме існування українців як окремого народу, окремої етнічної спільності. Національне життя і національні традиції зазнали тяжких ударів. Польська шляхта з погордою ставилася до всього східного — українського, білоруського, литовського тощо. Перед українцями постала дилема: або зректися політичного життя, або окатоличитися, полонізуватися. Поволі, але невпинно польська мова, право, релігія, підтримані державою, впроваджувались на всіх захоплених Польщею землях України СУСПІЛЬНИЙ ЛАД Тривалий час, зокрема ще XIV—XV ст., господарстві на землях колишньої Київської Русі мало переважно натуральний характер. На межі XV—XVI ст. господарства України зазнає ґрунтовних змін — з натурального стає грошовим. Щоправда, на периферії поза торговельними шляхами довго ще зберігалися старі господарські форми — з перевагою мисливства, рибальства, бджільництва. Були села бортників, ловців, ткачів. У зв'язку з підвищенням, у Європі цін на худобу значно зросло, зокрема у Галичині, Волині, значення скотарства, вівчарства. У другі? половині XV ст. активізувався також експорт збіжжя на захід. Виникали фільварки, призначені для виробництва товарного зерна. Зростав експорт інших сільськогосподарських культур — квасолі, капусти тощо. Активізувався, особливо з приходом німців, які ввели вдосконалені знаряддя, видобуток солі, залізної руди, селітри. Експортувалося сире і напівоброблене дерево, дошки, бочки. Розпочалося виробництво пива і горілки, воску, полотна на корабельні вітрила. Львів славився виробництвом зброї, прикрас. Водночас, незважаючи на складну політичну ситуацію, активізується внутрішня і зовнішня торгівля. Великі ярмарки регулярно відбувалися у Києві, Кам'янці, Луцьку, Ярославі, Львові. На них приїжджали навіть купці з далеких країв — Німеччини, Балкан, Туреччини, Криму. Змінилися торговельні шляхи. Купецькі каравани прямували на захід, до Балтійського моря, на Молдавію і Волощину, а далі — у Туреччину. Привозили в Україну шовк, килими, вироби зі шкіри, зброю, ювелірні вироби, південні овочі та фрукти, вино, ліки, метали, тютюн тощо. Соціальні відносини розвивались у напрямі творення замкнених суспільних верств — станів. Станова організація, невідома у Київській Русі, проникає в Україну із заходу, через Польщу. На відміну від класів, що відображають економічний статус певних соціальних груп, стани виникали на підставі визначених законом прав, привілеїв та обов'язків. Отже, йдеться про формування таких, як і на заході, трьох основних станів: дворянства (шляхти), духовенства її третього стану (міщан). Спочатку правові відмінності між станами були нечіткими, люди могли дуже легко переходити з одного стану в інший. Проте згодом розмежування між станами, зокрема між шляхтою та іншими, стало дуже суворим, спадковим і майже непереборним. У XV—XVII ст. Станова приналежність була не менш важливим критерієм правового і соціального визначення становища людини, ніж віросповідання чи національність. На вершині соціальної драбини у Великому князівстві Литовському знаходилася верствакнязів. До неї належали чини литовської правлячої династії, інші литовські князі, нащадки давньоруських династій — українські, білоруські князі, які, хоч і були позбавлені політичних прав, прав управління своїми уділами, зберегли великі земельні володіння. Вони разом створили могутню верству магнатів, «княжат», аристократію. Це роди Острозьких, Сангушків, Чарторийських, Вишневецьких, Корецьких та ін. Тільки на Волині у XVI ст. налічувалося близько ЗО княжих родів. Найбагатший із них — рід Острозьких — мав величезні володіння, що охоплювали третину всієї землі на Волині, із 100 містами і 1300 селами. Отже, основою сили і впливу цієї верстви стали знатність доходження, а головне—велика земельна власність. Князі мали васалів — шляхту, дружинників, багато слуг. Дуже близькою до цієї домінуючої верстви суспільства була верхівкабояр абопанів — теж власників великих земельних угідь. Це Семашкн, Хребтовичі, Сенюти, Загоровські, Гулевичі, Немиричі та ін. Переважно з цих двох верств, верхівки суспільства, комплектувався державний апарат — Великий князь призначав їх на всі вищі посади, вони входили до складу великокняжої ради, підлягали тільки суду Великого князя. У воєнний похід представники цих верств йшли під власними хоругвами, тому ще їх називали хоруговними панами. Вони повинні були виставляти по одному кінному воїну від 8-ми селянських дворів. Так, 1528 р. князь Радзивіл виставив 260 вершників, князь Слуцький — 433, князь Острозький — 426 тощо. Крім військової повинності ніяких інших вони не несли, податків не платили, тілесних ганьблячих покарань до них не застосовували. Значно більшу групу пануючого класу становилидрібні бояри і шляхта. Дрібне боярство, яке в Україні налічувало кількасот родин, мало маєтки з 10—15 сіл і, по суті, монополізувало все місцеве управління. Воно теж було зобов'язане Великому князеві військовою службою. У Литві бояри, зокрема середні, дрібні, не мали таких прав, як у Київській державі. Вони переважно були не власниками, а тільки володільцями землі, за користування якою несли військову повинність. Великий князь міг відібрати у боярина землю, якщо той не виконав свого обов'язку, передати спадщину іншій особі, наказував про видання боярських дочок заміж. Бояри були зобов'язані також допомагати князеві будувати фортеці, дороги, мости, платити деякі данини. Титул боярина можна було отримати від Великого князя і людям інших верств — міщанам, духівникам, навіть селянам. Існували свого роду перехідні ступені до боярства — путні бояри, панцерні слуги, боярська шляхта тощо. Згодом верства, група боярства майже зникає. Спочатку це трапилося у західних землях, що найшвидше потрапили під владу Польщі. Боярство у Галичині, яке перейшло у католицизм, було зрівняне з польською шляхтою 1430 р. Інша його частина емігрувала на Поділля та Волинь. У XVI ст. тут майже не залишилось українських боярських родів. Українські традиції, звичаї зберігалися тільки у середньої та дрібної шляхти. Але в народі у Литвіповне зрівняння боярствазпольською шляхтою відбулося після Люблінської унії 1569 р. Шляхта, тобто основна маса дворянства, з середини XV ст. мала панівне становище у Польщі, а згодом — і в Литві. Шляхетський титул був спадковим або надавався королем чи Великим князем. У сумнівних випадках існував спеціальний порядок так званого виводу у шляхетство — подання письмових доказів або показів декількох шляхтичів. Верхівка шляхти володіла вотчинними, а решта — удільними землями. Шляхта була звільнена від податків і повинностей, окрім так званої земської служби, тобто обов'язку виставляти (залежно від земельного наділу) певну кількість кінних воїнів, і повинностей, пов'язаних з обороною країни. Шляхта мала право отримувати зі своїх маєтків від населення податки, вимагати несення повинностей. Особа шляхтича вважалася недоторканою. його ніхто не міг карати, хіба що за вироком особлива ' шляхетських трибуналів. Шляхта могла обіймати державні посади. Згідно з Городельським привілеєм 1413 р. шляхтичі мали бути католиками і одружувати дочок тільки з католиками. Всі вони також повинні були мати свої герби або приписувати (ставати васалами) до тих польських і литовських роді які вже мали свої герби (звичайно, за їх згодою). Серед шляхти було чимало дрібної, бідної, зокрема Галичині, Волині. Нерідко їх земель ледве вистачало г те, щоб прогодуватися. Життя такої так званої ходачкові шляхти мало чим відрізнялося від життя селян. Про загалом шляхта у Литві і Польщі XVI—XVII ст. ста-л дуже впливовою і міцною верствою панівного класу. Вона була основною опорою королівської та великокнязівське влади. За її підтримку королі й князі надавали шляхті все нові й нові привілеї — 1387, 1413, 1430, 1434 рр. тощо. Ці акти остаточно оформили шляхту в єдиний привілейований стан. Поступово вона домоглася такого ж правового становища, як князі чи пани-бояри. У Польщі, де шляхта була найорганізованішою і наймогутнішою, вона становила близько 8—1О % населення, у Литві — близько 5 % (середній показник у західній Європі — 1—2 %). Польська і особливо литовська шляхта мали таке право торгівлі, експорту будь-яких продуктів сільського господарства, лісу, виробів з дерева тощо, а також імпорту багатьох товарів без оплачування мита чи податку. Феодали влаштовували у маєтках майстерні, мануфактури. млини, розвивали промисли. Це, однак, гальмувало розвиток міст і міської торгівлі, сприяло збереженню натурального господарства, перешкоджало утворенню єдиного внутрішнього ринку — основи централізації держави. Захопивши західноукраїнські землі, польські пани і шляхта після Люблінської унії вирушили на Волинь, Брацлавщину, Київщину, захоплюючи незайняті землі або витісняючи з них місцевих власників. Струсі, Потоцькі, Конецпольські та інші пани, шляхта зайняли величезні простори України, створюючи справжні латифундії, будуючи замки, палаци. Попередні землевласники були супроти них безправні: мусили або коритися їм, ставати васалами, або тікати геть. Магнати безжалісно експлуатували природні багатства країни, пригноблювали населення. Разом з ^магнатами в Україну прибувала дрібна польська шляхта: бідна й голодна, вона сподівалась здобути тут маєтки і багатства. Духовенство становило, як і в попередню епоху, окрему суспільну верству населення. До духовної верстви належали не тільки священики та їх родини, а й весь церковний причет. Вони підпорядковувались не світському суду, а суду єпископа. Духовенство поділялося на біле і чорне. Біле — світські священики, чорне — монахи і монашки. Воно було в Україні численним: навіть малі села, присілки мали свої церкви, а у великих селах — по дві й три, містах — декілька. Церкви засновували князі, бояри, шляхта, міщани, селяни. Магнати часто будували церкви, офірували їм чи монастирям ікони, гроші, землі, влаштовували при них лікарні для хворих і старих, школи. Деякі церкви та монастирі володіли великими маєтками, містами й селами, наприклад, Луцька, Володимирська, Перемишльська церкви, Києво-Печерський, Унівський монастирі тощо. Духовні посади тривалий час вважалися спадковими: після батька прихід (парохію) отримував син. Чимало було й монастирів, де інколи мешкало по кількасот монахів. Значення духовенства в Україні величезне. Церква дбала про духовне життя, моральний стан людей, відігравала важливу роль у культурі, освіті. Так, школа впродовж тривалого періоду знаходилася під наглядом духовенства. За існування Київської і Галицької держав, у Литві церква була під опікою держави, мала великі привілеї, авторитет у суспільстві. З приходом польської влади становище радикально змінилося: православна церква опинилася перед загрозою знищення. Це мало б згубні наслідки для всього народу, бо XV—XVII ст. з втратою державності саме церква стала для українців єдиним інститутом виявлення їх самобутності, національної приналежності. Литовські правителі не чинили перешкод церкві» підтримували її діяльність. Окрім цього, не бажаючи залишати своїх підданих — православних під верховенством московського митрополита, 1458 р. Великі литовські князі відновили митрополію у Києві. Вона підпорядковувалася безпосередньо константинопольському патріарху і налічувала десять єпископств. В останні часи існування Великого князівства Литовського та під владою Польщі ситуація церкви, як уже зазначалося, різко погіршилась. Великі князі та польські королі, дотримуючись тогочасної західної практики, вибороли собі право протегування над церквою, тобто почали призначати єпископів і навіть митрополита. Отож щораз більше важливих церковних питань розв'язували світські правителі, які належали до іншої, ворожої православ'ю релігії. Право світської влади призначати єпископів послаблювало авторитет митрополита. Єпископи часто діяли на свій розсуд. Здебільшого на ці високі посади призначалися шукачі по живи, хабарники, які компрометували священицький сан Згодом навіть звичайні феодали почали продавати розташовані на їхніх землях парафії та монастирі. За таки? умов культурний вплив православ'я, пошана до священиків, релігії почали зменшуватися. Завоювання турками Константинополя 1453 р. поглибило інтелектуальний і культурний застій, позбавило православну церкву найпередовішого; і надихаючого проводу. Переслідувана у самій країні, втративши підтримку ззовні, з Константинополя, православна церковна культура скотилася до обрядовості, обмеженості. Зате на Україну посилився натиск католицької церкви. Вже XV ст., окрім Львова, Перемишля і Холма, були засновані католицькі єпископства у Кам'янці, Луцьку, Києві. Одночасно виникало, зокрема на східних землях України, багато латинських кляшторів-монастирів. Надзвичайно широку пропаганду проводили єзуїти, які осіли у Львові, Києві, Барі, Вінниці, Ярославі. Вони звертали особливу увагу на людей заможних, талановитих, видатних, намагаючись залучити їх до католицької церкви. Єзуїтські школи-колегіуми, солідні та пишні, з добрими, кваліфікованими вчителями, дбали про те, щоб залучати сюди українську молодь і виховувати її у пропольському,.католицькому дусі. Так водночас із політичним захопленням, економічним закабаленням України Польщею відбувалося релігійне, культурне поневолення. Магнати і шляхта разом з католицьким духовенством намагалися охопити впливом провідні верстви українського народу, його еліту, спольщити їх, послабити міщанство, розбити організацію православної церкви. Зниженню рівня української освіти, у зв'язку з послабленням ролі церкви, намагалися запобігти-передові люди. Наприклад, князь Костянтин Острозький заснував у Острозі академію, де викладали визначні українські та зарубіжні вчені. З її стін вийшло чимало відомих людей України — гетьмани Петро Конашевич-Сагайдачний та Марко Жмайло, вчений Мелетій Смотрицький та ін. Григорій Ходкевич 1568 р. дав притулок у своєму маєтку в Заблудові Іванові Федорову — друкарю, якого вигнали з Москви і який видрукував у Львові перші українські книги. У церковних колах XVI ст. знову відновилася полеміка щодо унії-злуки православної та католицької церков. Ця ідея неодноразово дебатувалася. Вже XI ст. було кілька спроб поєднати обидві церкви, що роз'єдналися 1054 р. У XII—XIII ст. ці спроби поновилися. Після Флорентійського собору 1439 р. таку ідею майже здійснили. Проте на шляху привабливого за суттю поняття християнської єдності лежали століття взаємної недовіри і недоброзичливості. Православна церква, зокрема, побоювалася, що могутніша, багатша католицька асимілює православ'я, особливо українське. Але як не дивно, наприкінці XVI ст. саме православні владики виступили ініціаторами унії— львівський єпископ Гедеон Балабан, єпископ Кирило Терлецький з Луцька, єпископ Діонісій Збируйський з Холма і єпископ Леонтій Пелчицький з Турова. Вони, крім, напевне, власних інтересів, мали на меті оздоровити церковну атмосферу, вірили, що високоавторитетна і добре організована католицька церква запровадить серед православних порядок і дисципліну. Вступивши в унію, православні здобудуть рівноправність у Речі Посполитій, ніхто з них не буде зазнавати зневаг, дискримінації; православну знать перестануть ігнорувати при розподілі службових посад тощо. Православні єпископи, отримавши однаковий статус з католицькими ієрархами, стали б членами верхньої палати польського парламенту-сенату. Отже, причини для унії були вагомі. Провівши декілька зустрічей з польськими ієрархами, королівськими урядовцями та папським нунцієм, чотири православних єпископи погодились на унію. Наприкінці 1595 р. єпископи І. Потій та К. Терлецький поїхали до Риму, де папа Климент VIII погодився на унію, урочисто прийнявши під свою владу українську православну церкву з гарантією збереження традиційної православної літургії та обрядів, а також таких звичаїв, як право священиків одружуватись тощо. У м. Бересті (Бресті) 1596 р. був скликаний церковний собор. Зібралося вище духовенство, численні високопоставлені гості, понад 200 священиків, миряни. На соборі розгорнулася гостра полеміка щодо унії. Її прихильники, відокремившись, засідали у церкві св. Миколая. Це, зокрема, митрополит України Михаїл Рогоза, п'ять єпископів (з тих семи, котрі прибули) — Володи-мирський. Луцький, Полоцький, Холмський, Пинський та ін. Отже, проводилося два паралельних собори. Уніатський проголосив публічно унію з католицькою церквою, на що православний відповів протестом. Король затвердив рішення першого, а рішення другого оголосив неправильним. Так Україна розділилася у релігійному плані на дві частини. Чимало віруючих поставились до унії негативно, хоч більшість української шляхти і немало, міщан підтримали її. Таким чином, Берестейська унія не поєднала церков, не внесла спокою. Крім двох церков — православної та католицької — в Україні з'явилась третя — уніатська. Влада вважала її єдиною правною українською церквою. Православна церква і релігія почали зазнавати ще більших утисків. Щодо уніатської церкви, то і вона не була визнана поляками рівноправною з католицькою. Римо-католики і надалі не визнавали (у зв'язку з іншою національністю) уніатів повноцінними громадянами. Уніатська церква не хотіла відмовлятися від рідної мови, обрядів, історичної традиції, хоч католицька всіляко намагалась її поглинути. Між цими церквами наростала ворожнеча. Незважаючи на звернення папи римського, король не допустив уніатських єпископів у сенат. Однак уніатська церква не стала слухняним знаряддям у руках римо-католиків і польської влади. Навпаки, вона твердо захищала український народ проти полонізації, зокрема на західних землях України. Як уже зазначалося, формувався так званий третій етап — етап міщан. Мешканці українських міст, становлячи до 15 % населення, виділилися XIV—XV ст. в окрему спільність. Проте такого важливого значення, як на Заході, міста в Україні, Польщі та Литві не відігравали. Річ у тому, що устрій Литовської та Польської держав, їх політика, всевладдя/ магнатів — князів, панів, шляхти — не давали змоги містам належним чином розвиватися, міцніти. Центром економічного життя, навіть виробництва '— сільськогосподарського, ремісничого та іншого — стали панські, шляхетські фільварки, а не міста. Зі збільшенням чисельності населення міст — передусім через посилений наплив польських міщан, ремісників і німців-колоністів — значення міст починає зростати. Польські королі та литовські Великі князі надають більшим містам привілейоване Магдебурзьке право, що робило міста самостійними організаціями зі своїм самоуправлінням, не підлеглими магнатам. У 1356 р. Магдебурзьке право отримав Львів, 1374 р. — Кам'янець-Подільський, 1432 — Луцьк, 1497 р. — Київ. Магдебурзьке право передбачало рівність усіх міщан перед законом. Однак керівництво справами в усіх містах захопив міський патриціат, який складався з міської знаті, багатіїв, а в національному відношенні — німців і поляків. Вони не допускали до управління середнє та незаможне міщанство, самі комплектували міські органи влади — бургомістра, міську раду, суд, поповнюючи їх шляхом кооптації. Так було, наприклад, у Львові, де десятиліттями влада знаходилася у руках двох десятків найбагатших родин, а ремісництво, міські низи тільки 1577 р. здобули для себе «колегію мужів» з незначними контрольними функціями. У статутах багатьох міст зазначалося, що вони, як і вся міська влада, служать тільки тим, хто визнає римську віру. Українців, вірмен, євреїв та людей іншої національності вважали громадянами другорядними, виділяючи їм для поселення невеликі відокремлені квартали, переважно за містом. Представництво їх у міських органах управління, судах було суто символічним або ніяким. Міське населення України доби Середньовіччя було організоване на західний лад, поділяючись на корпорації, серед яких привілейоване становище мало купецтво. Всі категорії населення об'єднувалися в цехи: зброярів, будівельників, золотарів, лікарів, шевців, аптекарів тощо. Цех мав свій статут, суд, органи управління з виборними «цех-майстрами» на чолі. Члени цеху дотримувалися суворої дисципліни. Домінували цехові майстри, їм підпорядковувалися підмайстри та учні. Керівництво цеху стежило за порядком, якістю продукції, захищало інтереси цеху. Цехи мали свої свята, ікони, прапори. Вони платили місту і державі визначену суму податків, виставляли у випадку війн певну кількість воїнів, мали виділені для оборони ділянки міських мурів.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 230; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.16.212.99 (0.033 с.) |