Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Огляд гомоеротичного дискурсу
АГАТАНГЕЛА КРИМСЬКОГО ТА ЕММИ АНДІЄВСЬКОЇ: ЗІСТАВНИЙ АСПЕКТ
Еротизм у літературі сягає корінням давніх часів: спостерігаємо його присутність у фольклорі, міфах, спорадично в художній літературі. Подекуди еротизм розчинений у словесних полотнах, присутній у недомовленостях, натяках, завуальованих образах і метафорах. Літературознавство таку творчість розглядало побіжно, у контексті інтимної та любовної лірики, а то й загалом відносило на окраїну літературного процесу; на цю тему було накладено табу, а відтак дослідники проходили повз авторів еротичної літератури або оглядали їхній набуток поверхово, без глибинного аналізу жанрової та тематичної специфіки. Вивчення еротизму в літературі важливе з погляду психоаналізу, оскільки являє собою внутрішні одкровення людини, фіксуючи синтез біологічної і душевної людської природи. Філологічних засобів та методів виявилося недостатньо для вивчення еротичної літератури. У нагоді стали праці Фрейда, де доведено, що сексуальна енергія, стримувана соціумом, його репресивними нормативами, за побутових умов часто призводить до неврозів та інших душевних хвороб, але може знайти вихід у творчості, тобто зазнає сублімації, спрямовуючись не на прямий об’єкт потягу. Такою була літературна творчість Агатангела Кримського. Ще більшого забуття і гоніння зазнає гомоеротична література, хоча для творчості, рівно так само, як і критичної думки, не може бути ніяких заборонених тем. Говоримо про двох представників українського модернізму Агатангела Кримського та Емму Андієвську. А. Кримський добре відомий як професор-сходознавець, поліглот, як людина академічних знань, але попри це і як письменник, який віднесений на маргінеси української літератури. Літературна спадщина Кримського вичерпується двома збірками оповідань, одним романом та книгою поезії, яка виходила у трьох частинах. Кримський залишився митцем зламу віків, хоча найбільше наближається до типу модерного поета. На нашу думку, причина шалено несправедливої непопулярності в тому, що для своєї епохи А. Кримський був занадто прогресивним. Мова йде про його роман «Андрій Лаговський», який наповнений еротичною образністю і деяким натуралізмом. Хоча зацікавленість автором проблемою сексуальності – на часі, проте рецепція твору з боку критиків була негативною, про що свідчить забуття творчого спадку Кримського.
У романі оповідається про інтелектуальне партнерство професора Андрія Лаговського та одного з синів генерала Шмідта – Володимира, але, кажучи по щирості, партнерством їхні стосунки не обмежуються. Чоловіки почувають невимовно сильну платонічну любов з огляду на їхні інтелектуальні розмови. Проте можна констатувати: і платонічною любов’ю їхні взаємини не вичерпуються – чоловіки відчувають досить значимі гомосексуальні потяги, адже Володимир ревнує Андрія до братів, оскільки вони красивіші за нього, Андрій також у свою чергу сповнений невротичними думками, коли Володимир задовольняє свої сексуальні потреби з «дівкою». Після того як у професора Лаговського відбувається сексуальна ініціація із служницею Зоєю, його стан погіршується, адже на підсвідомому рівні відчуває – він зрадив! Лаговський не може ненавидіти Володимира й не може відкрито любити його, і всі ці неможливості проектуються в гостру відразу до фізичного кохання між чоловіком та жінкою. Дослідники творчості А. Кримського, зокрема Соломія Павличко і Василь Шкляр [3], розглядають роман в автобіографічному ключі. З огляду на це, можна констатувати, що Кримський – яскраве підтвердження теорії сублімації як захисного психічного процесу, втіленої в літературі. Але зрештою, його наркотиком, справою, у яку він, мабуть, вкладав чи не всю свою нереалізовану енергію, стала наука, насамперед орієнталістика. Поруч із Кримським постійно знаходяться чоловіки, з якими він мав понадтеплі стосунки: це і Федір Міллер, котрий називав Агатангела просто Фаня, і студент Женя Вадом, що вважав професора найдорожчим другом, який його відродив, і Віктор Міллер, який присягався Агатангелу Юхимовичу у вірності «па гропь жизни»… і, звісно, найулюбленіший учень Микола Левченко, що покінчив життя самогубством. В. Шкляр твердить, що поміж особистих речей Кримського знайдено звичайну мотузку для сушіння білизни, була там і записка, виведена рукою Кримського: «На цій мотузці повісився Левченко Микола» [4, с. 51]. Отже, Агатангел Юхимович настільки був прив’язаний до хлопця, що навіть посмертно зберіг цей мотузок.
Підсумовуючи усе вище сказане, констатуємо таке: – А. Кримський – письменник «зламу століть», відтак знаходиться на помежів’ї доби Реалізму та Модерну, форма творення – реалістична, подекуди навіть заслабка з погляду художньої цінності, проте проблематика і теми, порушені автором, є модерними (говоримо про сублімацію сексуальної енергії, що розширює естетичний спектр української літератури); – митець не знає, куди рухатися далі і чи рухатися взагалі, тому творчий спадок такий незначний, проте науковий – титанічно великий. Щодо іншої авторки, то її творчі здобутки навряд чи зможемо представити в жанрі статті, адже задля цього знадобилася б монографія. Доречним вважаємо, аби окреслити величину і велич таланту Емми Андієвської, процитувати Петра Сороку: «Українська література кінця ХХ століття поділяється… на діаспорну, материкову і андієвську». Ми ж до уваги беремо її цикли гомоеротичної поезії «переклади з Арістодімоса Ліхноса», «Варубу Бдрумгу» та «поезії Халіда Хатамі…». Щиро твердимо: поезія Андієвської абсолютно унікальна й несе в собі деякі особливості прочитання. Данило Гусак Струк виділив три головні підходи до читання поезій Е. Андієвської: Поезія Андієвської герметична – тому основним ключем є поняття перспективи. Треба зрозуміти, з якої перспективи авторка відтворює свої спостереження. Андієвська досягає своєрідного відчуження (учуднення) тим, що на все вона дивиться з різного позему й іншими очима. Варто концентрувати увагу, говорить Струк, на назві вірша, що подає тему, яку Е. Андієвська опрацьовує. Третій ключ – це світ сну. Багато з поезій Андієвської спираються на онейричні асоціації, типові для сонних видив [7]. Ці ключі, запропоновані дослідником, не є обов’язковими чи єдино правильними, адже поезія має стільки життів, скільки й прочитань, але вони значно полегшують сприймання досить складного художнього світу поетки. Олег Соловей у статті «Еротика і містифікація поезії Емми Андієвської» детально вивчає особливості гомоеротичної лірики письменниці [8]. Тому можемо виділити такі моменти: Андієвська виступає таким собі «перекладачем» еротичної чоловічої лірики, себто вдається до містифікацій, адже ховається за маскою псевдопоета Арістодімоса Ліхноса. У цьому можна прочитати бунт проти патріархальних канонів. Поетка вдається до гри, що характерно для постмодерну. Андієвська очищує і світ, і себе від фальшивої софістики, оглядає життя наново, по-своєму. Оця от особливість і робить Андієвську унікальною – вона не скута жодними канонами чи обмеженнями. Андієвська творить власну дійсність, письменниця стверджує своїми творами, що література не несе в собі мораль – вона є нейтральною, вона не має меж чи крайнеба. Щодо «Перекладів», то в них головною темою є зображення любові Ліхноса до ефебів. Констатуємо знання письменницею звичаїв Античності, маємо на увазі ритуальні дійства на честь Діоніса, симпозіуми з участю красивих парубків, відтак гомосексуальність толерувалася в Давній Греції та Римі. Отже, гомоеротична поезія А. Кримського та Е. Андієвської суттєво різниться між собою:
А. Кримський є раннім модерністом; вектор руху його творчості не сформований, а тому і не в повній мірі зреалізований. Письменник боявся піднімати тему гомосексуалізму на загал. Тому творчий спадок Кримського такий малий. Андієвська представниця пізнього модернізму (Нью-Йоркська група довершила модернізм), тому її поезія – розкута, вільна від страху осуду, більш довершена. В основу роману «Андрій Лаговський» і збірку поезій «Пальмове листя» покладено автобіографізм, тобто особистісні вподобання і пристрасті автора, твори тяжіють в більшій мірі до реалізму, Е. Андієвська застосовує містифікації, гру. Вона творить нові естетичні цінності, новий художній світ. Література 1. Мудрак О. Інтимна, любовна та еротична лірика: Диференціація понять / Олеся Мудрак // Слово і Час. – 2009. – № 11. – С. 74–77. 2. Кримський А. Твори: в 5 т. / Агатангел Кримський. – К, 1973. – Т. 5. – Кн. 2. 3. Павличко С. Націоналізм, сексуальність, орієнталістика: складний світ Агатангела Кримського / Соломія Павличко. – К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2000. – С. 5–90. 4. Шкляр В. Агатангел і Марія: нечестиве кохання в блакитному інтер’єрі / Василь Шкляр // Сучасність. – 2004. – № 4. – С. 49–58. 5. Голомб Л. Пейзаж у «Пальмовому гіллі» А. Кримського / Л. Голомб // Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. філологія. – 2003. – № 7. – С. 58–63. 6. Біла книга кохання: Антологія української еротичної поезії / упоряд., передм. І. Лучук; упорядник, післям. В. Стах. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – С. 20–22. 7. Гусар Струк Д. Як читати поезії Емми Андієвської / Данило Гусар Струк // Кур’єр Кривбасу. – 2004. – № 8(177). – С. 167–203. 8. Соловей О. Еротика і містифікація в поезії Емми Андієвської / О. Соловей // Рідний край. Альманах Полтавського національного педагогічного університету. – 2013. – № 1(28). – С. 84–91.
Яна Юхименко Науковий керівник – доц. Педченко С. О.
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 189; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.107.96 (0.008 с.) |