Панас мирний. Життєвий і творчий шлях 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Панас мирний. Життєвий і творчий шлях



ЗАНЯТТЯ № 1

ПАНАС МИРНИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ

ПАНАС МИРНИЙ ТА ІВАН РУДЧЕНКО. «ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?»

ПЛАН

1.Життєвий шлях письменника. Формування світоглядних засад. Співавторство з І.Біликом.

2.Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:

* історія написання;

* ідейно-тематичний зміст;

*композиційна структура роману за О.Білецьким, «схожа на будинок з багатьма прибудовами і надбудовами». Розкрийте цю «багаторівневість» роману.

*поясніть значення алегоричної назви твору.

3.Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва, до втрати людської подоби. Типове й екстремальне у долі героя. Доведіть, хто і чому є «пропащою силою» у романі?

4.Навести приклади пейзажів з роману і вказати, наскільки вони органічно вплетені у тканину оповіді у романі-епопеї.

5.Зображення життя й праці, мрій і сподівань селян у романі «Повія».

6. Доля Христі – символ цілого селянського життя.

Література

1. Мирний Панас. Твори: У 6 т. – К., 1986.

2. Михайлин І. Воли і ясла. До філософської інтерпретації роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» // Зб. Харківського іст.-філол. товариства. – Х., 1994. – Т.2. – С. 61 – 74.

3.Міщук Р. Реалізм Панаса Мирного і проблема художньої розповіді // Проблеми історії та теорії реалізму української літератури ХІХ – початку ХХ століття. – К., 1991.

4.Наєнко М. «Автора “Повії” легко одрізнити в гурті навіть близьких і споріднених письменників…» // Освіта України. – 1999. – 26 травня.

5.Сиваченко М. Деякі підсумки та перспективи текстологічного вивчення й видання художньої спадщини Панаса Мирного // Над текстами українських письменників. – К., 1985. – С. 212 – 230.

6.Черкаський В. Художній світ Панаса Мирного. – К., 1989.

Питання і завдання

1.На основі прикладів із роману (виписати) доведіть жахливі умови життя в с. Піски, спричинені свавіллям панів Польських.

2.Поясніть, чому селяни у романі «Повія» звинувачують «город». Він, мовляв, «висмоктав усе з неї, що можна було висмоктати, та й викинув назад у село змерзати».

 

(для у/рос, у/англ.)

ЗАНЯТТЯ № 1

Творчість ІВАНА ФРАНКА

ПЛАН

1. Загальна характеристика життєвого і творчого шляху І.Франка (ідеї, проблеми, художні шукання на шляху модернізму).

2.Цикл «Бориславські оповідання», зображення в ньому трагічної долі заробітчан («Ріпник»). Особливість жанру. Змалювання життя і побуту тогочасних робітників.

3.Поема «Мойсей» – одна з вершин творчості І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.

4. Поема «Іван Вишенський». Зв’язок поеми з науковими дослідженнями Івана Франка про І. Вишенського. Драматична колізія поеми «Іван Вишенський». Образ Івана Вишенського. Тяжкий шлях морального вибору людини.

5. Філософська та громадянська основа збірки «Мій Ізмарагд». Потрактуйте назву збірки. Ознайомлення читача з найціннішими досягненнями культури народів світу (переспіви на стародавні теми, але з новим змістом).

6. Використання біблійних мотивів і образів, звернення до жанрів легенди та притчі («Притча про приязнь», «Легенда про Пілата»). Втілення у збірці ідеалів («ізмарагдів») християнської доброчинності.

7.«Декадент» – поетичне кредо І. Франка. Полемічний характер вірша. Вираження в ньому життєствердної позиції ліричного героя-митця, думки про високе призначення поета і поезії, які повинні служити народові.

ЛІТЕРАТУРА

1. Гундорова Т. Франко не Каменяр. Франко і Каменяр. – К.: Критика, 2006. – 352 с.

2. Євшан М. Іван Франко (Нарис його літературної діяльности) // Євшан М. Критика. Літературознавство. Естетика. – К.: Либідь, 1998. – С. 231 – 340.

 

3.Жулинський М. Від традицій ХІХ ст.. до ранніх пошуків ХХ ст.. та Іван Франко / / Сучасність. – 1997. – № 5.

4. Наєнко М. Іван Франко: тяжіння до модернізму. – К.: Академвидав, 2006. – 96 с.

5. Наливайко Д. Іван Франко – майстер слова і дослідник літератури (до 125-річчя з дня народження): зб. наук. пр. – К.: Академвидав. – 1981.

6.Ткачук М. Жанрова структура прози Івана Франка. – Тернопіль. – 2003.

7. Фізер І. Іван Франко: від соціологічної до психологічної зумовленості літератури / / Слово і час. – 1993. – № 5.

8. Хропко П. Українське літературне життя 70 – 90-х років ХІХ століття // Дивослово. – 1994. – № 3.

9. Шерех Ю. Другий «Заповіт» української літератури // Шерех Ю. Третя сторожа: Література. Мистецтво. Ідеології. – К.: Академвидав, 1993. – С. 171 – 183.

10. Яременко В. Панорама української літератури ХХ століття // Українське слово. Хрестоматія. – К.: Академвидав, 2001. – Т. 1. – С. 26 – 37.

 

Питання і завдання

 

1. Складіть план-характеристику образу Івана Вишенського (цитати із поясненнями). Поясніть різницю між історичною правдою та художнім вимислом.

2. У чому сутність сутність «ізмарагдових» уроків Івана Франка (письмово).

 

 

Завдання для самостійної роботи з «Історії української літератури другої половини ХІХ століття»

1. Визначити соціальні та політичні чинники, що мали вплив на розвиток української літератури в пореформені часи.

2. Подати загальну характеристику життєвого і творчого шляху І.Нечуй-Левицького. Повість «Кайдашева сім’я». Образи-персонажі повісті. Проблема протистояння і ворожнечі. З’ясувати на основі тексту повісті, як із комічних подій вимальовується сумна картина буття сім’ї.

3. Охарактеризувати становлення нових стильових течій і напрямів. Дати визначення, навести приклади.

4. Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»: історія написання; ідейно-тематичний зміст; композиційна структура роману. Навести приклади із твору.

5. З’ясувати основні тенденції розвитку прози 70 – 90-х років ХІХ століття. Навести приклади.

6. Трагікомедія «Сто тисяч»: сюжетні лінії трагікомедії; образна система; згубна влада грошей на людину. Навести приклади із твору.

7. Назвати тенденції розвитку драматургії в українському літературному та культурному житті.

8. «Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Визначити жанрові особливості соціально-побутової повісті. Реалізм твору. Проблематика. Навести приклади із твору.

9.З’ясувати роль західноукраїнських періодичних видань у поширенні українського друкованого слова у другій половини ХІХ століття.

10. Проаналізуйте еволюцію Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва, до втрати людської подоби. Типове й екстремальне у долі героя. Навести приклади із твору.

 

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Рекомендована література

Базова

  1. Історія української літератури ХІХ ст. (70 – 90-ті роки): У 2 кн.: Підручник / О.Д.Гнідан, Л.С.Дем’янівська, С.С.Кіраль та ін..; За ред. О.Д.Гнідан. – К.: Вища шк., 2003. – Кн. 2.
  2. Історія української літературної критики та літературознавства: [Хрестоматія]: У 3 кн. – Кн. 2 / Упоряд. П. М. Федченко. – К.: Либідь, 1998. – 352 с.

 

Допоміжна

1. Баган О. Кохання і дух позитивізму [Текст]: про деякі типологічні паралелі романів Івана Франка «Перехресні стежки» і Болеслава Пруса «Лялька» / Олег Баган // Дивослово, 2010. – № 10. – С. 59-63.

2. Бук С. Н. Чоловічий антропонімікон роману Івана Франка «Перехресні стежки»: кількісний та якісний аналіз [Текст] / С. Н. Бук // Лінгвістика [Текст], 2010. – № 1 (19). – С. 169-176.

3. Вербицька Л. Іван Франко «в плен-ері» [Текст]: до проблеми «митець і природа» / Лідія Вербицька // Дивослово. – 2011. – № 10. – С. 49-51.

4. Вінничук Г. Зіставлення як шлях глибокого осягнення художнього твору [Текст]: фрагменти уроку компаративного вивчення повістей М. Гоголя «Тарас Бульба» та І. Франка «Захар Беркут» / Галина Вінничук // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, 2009. –№ 4. – С. 33-35.

5. Гундорова Т. Франко не Каменяр. Франко і Каменяр / Тамара Гундорова. – К.: Критика, 2006. – 352 с.

6. Дроздовський Д. Літературне дежавю: про спільність композиційних сценаріїв у повісті «Ася» І. Тургенєва й романі «Перехресні стежки» І. Франка [Текст] / Дмитро Дроздовський // Дивослово. – 2007. – № 12. – С. 43-47.

7. Жулинський М. Іван Франко – речник культурного націоналізму / Микола Жулинський // Універсум: Незалежний погляд з України. – 2013. – № 5-6 (235-236). – Режим доступу: http://www.universum.lviv.ua/journal/2013/3/zhul.htm. - Назва з екрану.

8. Іван Франко – письменник, мислитель, громадянин [Текст]: матеріали Міжнар. наук. конф., м.Львів, 25-27 верес. 1996 р. / Львів. держ. ун-т ім. І. Франка, Ін-т українознавства ім. І. Крип'якевича НАН України; [редкол.: Л. Бондар та ін.]. – Л.: Світ, 1998. – 872 с.

9. Ковалів Ю. Історія української літератури: Кінець ХІХ – початок ХХІ століття [У 10-ти т.]. – Т. 1. У пошуках іманентного сенсу / Юрій Ковалів. – К.: Академія, 2013. – 512 с.

10. Легкий М. З останнього десятиліття франкознавства [Текст] / Микола Легкий, Святослав Пилипчук // Слово і Час. – 2008. – № 10. – С.21-31.

Матвіїшин В. «... Найбільший поет польської нації...» [Текст]: Іван Франко про Адама Міцкевича / В. Г. Матвіїшин // Зарубіжна література в школах України. – 2008. –№ 11. – С. 2-8.

11. Мельник Я. З останнього десятиліття Івана Франка / Ярослава Мельник. – Л.: В-во Львів. нац. ун-ту ім. І.Франка, 1999. – 207 с.

12. Овдійчук Л. Лірична драма у прозі про непереможне кохання [Текст]: вивчення новели Івана Франка «Сойчине крило» у 10 класі / Лілія Овдійчук // Українська мова і література в школі, 2010. – № 3. – С. 23-25.

13. Охріменко Т. Іван Франко і його сонети [Текст] / Т. Охріменко // Всесвіт. л-ра та культ. в навч. закл. України, 2010. –№ 7-8. – С. 50-51.

14. Привалова С. Аналіз мови художнього твору [Текст]: (на прикладі вивчення повісті І. Франка «Перехресні стежки»). 10 кл. / С. Привалова, С.Нарожна // Українська література в загальноосвітній школі. – 2008. – № 1. – С.21-27.

15. Соловйова Н. Аналіз вольових дій та якостей героїв повісті Івана Франка «Захар Беркут» [Текст]: конспект уроку-диспуту: 7 клас / Н. Соловйова, Л. Бучковська // Українська література в загальноосвітній школі, 2007. – № 4. – С. 32-34.

16. Франко І. «Зів'яле листя»: тексти, матеріали, дослідження [Текст] / упорядкув. П. Салевича; Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка [та ін.]. – Л.: [б. в.]. – Вип. 7, 2007. – 425 с.

17. Чорна І. Ю. Традиції Достоєвського у повісті Франка «Перехресні стежки» [Текст] / І. Ю. Чорна // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – № 11. – С. 24-26.

18. Шеховцова О. У чому сила народу?: урок за повістю Івана Франка «Захар Беркут»: 7 клас [Текст] / Ольга Шеховцова // Українська література в загальноосвітній школі, 2010. – № 3. – С. 21-24.

 

Інформаційні ресурси

http://www.myslenedrevo.com.ua/studies/lesja/works/index.html, http://www.l-ukrainka.name/

(Творчість Лесі Українки)

http://www.slovoichas.in.ua/ (сайт журналу «Слово і Час»)

http://www.ukrlib.com.ua/books/ (електронна бібліотека)

http://www.utoronto.ca/elul/Main-Ukr.html (електронна бібліотека)

http://www.ukrcenter.com/!FilesRepository/Literature%5C_Upload3//9cc307a0-8f61-4a97-a679-08223cbd4b04.pdf (драматичні твори М.Старицького).

http://poetyka.uazone.net/franko/ (поезії І.Франка).

 

Франко Іван

Поезія: Не пора, не пора. Січовий марш. Гей, Січ іде. Розвивайся ти, високий дубе. Гімн. Товаришам із тюрми. Гримить. Земле моя, всеплодющая мати. Гріє сонечко. Беркут. Чого являєшся мені у сні. Червона калина, чого в лузі гнешся. Ой, ти, дівчино, з горіха зерня. Сідоглавому. Моя любов. Декадент. Поеми: Мойсей. Іван Вишенський. Смерть Каїна. Похорон. Проза: У кузні. Оловець. Під оборогом. Дріяда. Для домашнього вогнища. На дні. Сойчине крило. Основи суспільності. Лель і Полель. Перехресні стежки. Захар Беркут. Ріпник. Свинська конституція. Лесишина челядь. Добрий заробок. Малий Мирон. Отець-гуморист. Ліси і пасовиська. Драма Украдене щастя. Статті: Старе й нове в сучасній українській літературі. Слово про критику. Із секретів поетичної творчості. Михайло Старицький.

 

СПИСОК ТВОРІВ НАПАМ’ЯТЬ

Франко Іван

Гімн. Не пора, не пора. Гей, Січ іде. Чого являєшся мені у сні. Ой ти, дівчино, з горіха зерня.

Грабовський Павло

Я не співець чудовної природи.

Старицький Михайло

Виклик.


 

ЗАНЯТТЯ № 1

ПАНАС МИРНИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-19; просмотров: 255; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.184.162 (0.023 с.)