Реалістичне та імпресіоністичне в новелістиці 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Реалістичне та імпресіоністичне в новелістиці



М.Коцюбинського (1864-1913). “Тіні забутих предків”

 

Мета: поглибити знання студентів про взаємодію реалістичного та імпресіоністичного начал у поетиці М.Коцюбинського; про новаторство письменника в осмисленні та зображенні актуальних соціально-політичних та морально-філософських проблем; про еволюцію його світогляду і творчого методу.

ПЛАН

1. Народницькі настрої у ранній новелістиці М.М.Коцюбинського (“П’ятизлотник”, “Ціпов’яз”). Зображення комічного і трагічного у житті національних меншин України (“Відьма”, “В путах шайтана”, “На камені”).

2. Проблема відношення мистецтва до дійсності в етюді “Цвіт яблуні” (1902). Майстерність психологічного зображення у творі.

3. Новела “Intermezzo” (1908) – естетичний маніфест письменника. Проблематика, ліризм оповіді, соціально-філософське звучання теми сонця, роль пейзажу, новизна тропів (барви, звуки, запахи), глибина філософізму в творі.

4. Демократизм письменника у зображенні політичної активності народу; глибина психологізму; трагічність звучання теми революції 1905 року (“Сміх”, “Подарунок на іменини”, “Коні не винні”, “Persona grata”).

5. Етнографічна основа, національний колорит, міфологізм повісті “Тіні забутих предків”. Проблема життя і смерті, вірності й зради, помсти і прощення у творі.

ЗАВДАННЯ: підібрати цитати до з питання плану.

 

Література

Основна:

1. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К., 1994. – С.33-54.

2. Кузнецов Ю., Орлик П. Слідами феї Моргани. – К., 1990.

3. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.307-329.

Додаткова:

4. Кузнецов Ю.Б. “Intermezzo” М.Коцюбинського (Спроба проблемного підходу до вивчення твору) // УМЛШ. – 1989. - № 2. – С.37-42.

5. Логвиненко Н. Фольклорно-етнографічні джерела повісті “Тіні забутих предків” // Дивослово. – 1997. - № 1. – С.57-60.

6. Хоткевич Г. “Тіні забутих предків” // Укр. мова та літ. (газ.)- 1997. – Ч.47. – С.4-7.

7. Логвин Г. М.Коцюбинський і імпресіонізм // Дивослово. – 1996. - № 10. – С.17-19.

8. Піддубна Р. “Тіні забутих предків” Коцюбинського: міфопоетика і ліро-епос // Слово і час. – 1992. - № 11. – С.68-72.

9. Демчук О. Загадка дійових осіб у новелі “Intermezzo” М.Коцюбинського // Укр. мова і літ. в школі. – 2000. - №2. – С.24-25.

10. Денисюк І.О. Розвиток укр. малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л.: “Академічний експрес”, 1999. – С.165-179.

11. Єфремов С. Історія українського письменства. – К.: Феміна, 1995. – С.540-545.

12. Демчук Г. Б. “Тіні забутих предків”. Цикл уроків у 10 класі // Вивчаємо укр.. мову та літ. – 2005. – № 17-18. – С.30-40.

13. Грабовська В. Загадка дійових осіб у новелі “Intermezzo” М.Коцюбинського // Укр. літ. в загальноосвіт. шк. – 2006. – № 2. – С.37-40.

 

Практичне заняття № 2

В.Стефаник (1871-1936) – майстер соціально-психологічної новели

 

Мета: поглибити теоретичні знання студентів про художній світ В.Стефаника; спираючись на аналіз кращих новел письменника, визначити його місце та роль в українському та світовому літературному процесі.

ПЛАН

1. Рання творчість “поета мужицької розпуки” (М.Черемшина): “Виводили з села”, “Стратився”, “Лесева фамілія”. Розмаїття тем та виразність психологічного малюнку образів головних героїв.

2. “Новина” (1898) – шедевр світової новелістики. Життєва основа твору. Соціальні причини трагедії у родині Гриця Летючого. Проблема “зайвих ротів” у селянських сім’ях (новела “Катруся”).

3. Трагедія переселення галицьких селян до Канади у новелі “Камінний хрест” (1899). Узагальнюючий смисл образу Івана Дідуха. Символічний образ хреста. Художня досконалість новели.

4. Життєва основа новели “Палій” (1900). Тема загострення соціальних суперечностей на селі. Образ багатія Андрія Курочки. Анархічний бунт наймита Федора.

5. Лірично-концентрований образ сирітства у новелі “Кленові листки” (1900).

6. Мотив соціального та національного визволення українського народу у новелі “Марія” (1916). Новий у вітчизняній літературі образ жінки-матері. Новела “Сини”: багатство виразних засобів у відтворенні батьківської туги.

ЗАВДАННЯ: зробити виписки, які б ілюстрували експресіоністичність стилю В.Стефаника.

Література

Основна:

1. Яременко В., Федоренко Є. Укр. слово. – Кн.1. – С.184-195.

2. Гнідан О.Д. Василь Стефаник: Життя і творчість. – К., 1991.

3. Грицюта М.С. Художній світ Стефаника. – К., 1982.

4. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.411-470.

Додаткова:

5. Погребенник Ф.П. Василь Стефаник у слов’янських літературах. – К., 1976.

6. Хропко П.П. Жанрово-композиційна специфіка оповідання і новели (на матеріалі Л.Мартовича і В.Стефаника) // УМЛШ. – 1978. - № 2. – С.13-20.

7. Рожило Л.П. Художньо-образна конкретизація в новелі В.Стефаника “Новина” // УМЛШ. – 1981. - № 2. – С.34-37.

8. Грицюта М.С. Перлина української новелістики // УМЛШ. – 1981. - №5. –С.13-21.

9. Мафтин Н. “… Бо Україні потрібні її діти” (До вивчення в школі новели “Марія”) //Дивослово. – 1998. - №8. – С.41-44.

10. Соловей О. “Чи кожен здатний винести свій хрест…” // Дивослово. – 2000. - №5. – С.44-46.

 

 

Практичне заняття № 3



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-16; просмотров: 440; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.216.32.116 (0.009 с.)