Слухання. Л. Ревуцький. Симфонія №2. Фінал 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Слухання. Л. Ревуцький. Симфонія №2. Фінал



Слухання. Л. Ревуцький. Симфонія №2. Фінал

Аналіз прослуханого твору
Який жанр та форма прослуханого твору?
Перша, головна тема - обрядова пісня «А ми просо сіяли» - розвивається варіаційно, видозмінюється в оркестровому звучанні і набуває при цьому урочистого настрою. Побічна тема - обрядова пісня «При долині мак» - світла, ніжна за звучанням, нагадує плавний жіночий танок, що прийшов на зміну загальному танцю-грі. Образи головної та побічної партій вже в експозиції не конфліктують між собою, а доповнюють один одного, спільно розвиваючись. Яскравого динамічного розвитку теми набувають у розробці, яку змінює ще більш урочиста й святкова реприза. Кода узагальнює в собі тематичний матеріал усього твору. Отже, прослуханий твір написаний у сонатній формі. Твір, який ми прослухали, є частиною, а саме фіналом симфонії. Другої симфонії українського композитора Левка Ревуцького. У цьому святковому фіналі яскраво відчувається прославлення життєдайних сил природи і творчої праці! В основі І-ої частини симфонії, що звучала на одному з уроків у 7 класі, лежать мелодії народних пісень «Ой, весна, весниця» та «Ой не жаль мені». Поет Максим Рильський так висловлювався про цей твір: «Друга симфонія сповнена красою українського поля, благородством народного серця, непереможними чарами народної пісні у дорогоцінній оправі симфонічної майстерності».

Творче завдання.
Продекламуйте вірш Максима Рильського. Для натхнення і акторської виразності скористайтесь музичними інтонаціями фіналу Другої Симфонії Ревуцького. Інтонаціями прославлення життєдайних сил природи і творчої праці!
Слава сонцю молодому
В світоносній вишині.
Слава першим хвилям грому,
Слава птиці й звірині.
Слава розуму і волі,
Що підносять на землі,
Де були пустині голі,
Осяйних будов шпилі.

Розповідь про Л. Ревуцького
Симфонію №2 Левко Ревуцький написав у 1927 році, а в 1940 році - здійснив її другу редакцію, в якій вона й виконується по сьогоднішній час. Кожний такт симфонії овіяний ароматом українського фольклору; основні теми, що побудовані на справжніх народних піснях, видозмінюються в широкому симфонічному розвитку. Симфонія брала участь у конкурсі на кращий симфонічний твір із запозиченням народних мелодій і перемогла. Проте, не лише умови конкурсу привернули увагу Левка Ревуцького до народної пісні. Серйозне і тривале вивчення української народної музики, створення ним численних обробок народних пісень стали фундаментом його авторського стилю. А спілкування з його видатним учителем - Миколою Лисенком - сформувало творчу особистість композитора.

Демонстрація та розучування пісні «Моя стежина» (сл. А.Малишка, муз. П.Майбороди)
Пісня, створена Платоном Майбородою, видатним учнем Левка Ревуцького. Платон Майборода - дійсно відомий музичний діяч XX століття, народний артист. А пісня «Моя стежина», створена на вірші поета Андрія Малишка, є насправді одним із шедеврів української пісенної творчості.

Тестове завдання 1
Позначте правильні твердження
Народні мелодії композитори цитують у власних творах
На основі народних мелодій композитори пишуть обробки
Композитори створюють твори у народному стилі
Народна музика передавалась із покоління до покоління завдяки нотному запису

Тестове завдання 2
Закінчіть речення: «В основі І-ої частини Другої симфонії Л.Ревуцького звучать мелодії народних пісень…»
«А ми просо сіяли»
«При долині мак»
«Ой, весна, весниця»
«Ой не жаль мені»

Тестове завдання 3
Закінчіть речення:
«В основі фіналу Другої симфонії Л.Ревуцького звучать мелодії народних пісень…»
«А ми просо сіяли»
«При долині мак»
«Ой, весна, весниця»
«Ой не жаль мені»

Тестове завдання 4
Риса творчого стилю, яка є найбільш показовою в музиці видатних педагогів та їх видатних учнів - М. Лисенка, Л. Ревуцького, П. Майбороди
Народність
Симфонізм
Поліфонізм
Віртуозність

Підсумки уроку
Вже вечір надворі і тихо в діброві,
Ми слухати казку до ранку готові.
Бо сонце засяє і ранок настане,
А казка в серденьку навіки зостане.

Фольклор назавжди з нами, це - серце національної музики. Відлуння народних мелодій ми впізнаємо на кожному кроці - в естрадних піснях, кінотреках і складній професійній музиці.

 

 

Урок 5. Класична чи розважальна?
Вступ
Розважальна музика легка для слухання, але вона вимагає від композиторів професійного підходу. Це стає зрозумілим, коли виникає бажання самому зв’язати до купи хоча б дві ноти.
Яку роль у вашому житті відіграють розважальні жанри?
Чи можна танці вважати жанрами серйозної музики?

Відомості про танці, творчість Йоганна Штрауса
Кожна епоха народжує нові танці: без цього неможливий розвиток музичної культури будь-якого народу. Серед усіх видів музичного мистецтва танцювальна музика найбільше пов'язана з емоціями, побутом людей та підвладна впливу моди. Тому поява і масове розповсюдження нового танцю в будь-яку епоху викликало пристрасні суперечки, обурення музичних критиків та навіть заборону його виконання. Така доля спіткала у різні часи сарабанду, менует, вальс, польку, танго, рок-н-рол, твіст, шейк. Однак, популярні ритми та мелодії танців знаходили своє місце в серйозній музиці — операх, балетах, симфоніях. Одна лише поява модного танцю в академічному творі авторитетного композитора сприяла його «узаконенню» серед інших музичних жанрів.
Йоганн Штраус ще за життя здобув шалену популярність. Його таланту винахідливого мелодиста, аранжувальника заздрили професіонали. А публіка просто носила композитора на руках, наспівувала, насвистувала, награвала його мелодії, цінуючи їх сонячність та енергійність. Музична обдарованість Йоганна Штрауса найяскравіше розкрилась у жанрі танцювальної музики. Він створив понад 500 танців для струнного оркестру - вальсів, польок, галопів, мазурок, а також багато маршів, скерцо та 16 оперет. Штраус часто давав своїм творам несподівані й дотепні назви. Так, у його творчому доробку є вальс «Ранкові газети», полька «Шампанське», «Трік-трак», скерцо «Perpetuum mobile» («Вічний двигун») тощо. А його вальси - улюблена музика мільйонів. Недарма ж сучасники назвали Штрауса «королем вальсу». Дивовижно, що із плином часу, більшість мелодій маестро Штрауса не втрачає своєї чарівності. У творчості Йоганна Штрауса зникла, здавалося б, непереборна межа між «високими» класичними жанрами та розважальними.

Відомості про твір Й.Штрауса «Полька-піцикато»
Відому «Польку-піцикато» Йоганн Штраус написав разом зі своїм братом Йозефом. Ця яскрава мініатюра справляє незабутнє враження, завдяки оркестровій майстерності та винахідливості! Впродовж звучання твору жоден зі скрипалів, альтистів, віолончелістів, контрабасистів - учасників струнного оркестру не бере до рук смичка! Назва твору - піцикато - означає прийом гри на струнно-смичкових інструментах - щипання струн пальцем. Таке звучання створює ефект легкості, прозорості, ніби іграшковості танцю. Інший дотепний прийом теж додає польці захоплюючого неочікуваного ефекту: під час кожного повторення головної теми ніби випадково затримується її перший звук. Пропоную послухати «Польку-піцикато». Під час звучання твору зімітуйте гру на скрипках прийомом піцикато.

Слухання та рухи під музику. Й.Штраус. «Полька-піцикато»

Аналіз прослуханого твору
Які ознаки розважальної музики ви відчули в «Польці-піцикато»?
Які ознаки академічної музики ви відчули в «Польці-піцикато»?
Який настрій подарувала нам «Полька-піцикато»?
Який із сучасних танців міг би піднестися до рівня танців Й. Штрауса?
Що у творчості Йоганна Штрауса найбільше подобається вам як слухачам музики?

Робота над піснею «Моя стежина»
Пісню «Моя стежина» також можна вважати зразком серйозної музики. Зміст цієї пісні цілком серйозний. А музика - проста і досконала. Отож, продовжимо її розучування.

Караоке. «Моя стежина»

Тестове завдання 1
Позначте правильні твердження
Й. Штраус - «король вальсу»
Й. Штраус - «король симфонії»
Й. Штраус - «король менуету»
Й. Штраус - «король рок-н-ролу»

Тестове завдання 2
Музичні жанри, що відносяться до танцювальних
Сарабанда, менует
Вальс, полька,
Танго, рок-н-рол
Твіст, шейк
Прелюдія, токата

Тестове завдання 3
Закінчіть речення: «Полька-піцикато» захоплює слухачів…»
Радістю
Бадьорістю
Оптимізмом
Величчю

Тестове завдання 4
Значення терміну «піцикато»
Прийом гри на струнно-смичкових інструментах (щипання струн пальцем)
Прийом гри на клавішно-духових інструментах
Прийом гри на ударних інструментах
Прийом гри на струнно-щипкових інструментах

Підсумки уроку
Йоганн Штраус у ХІХ-ому сторіччі він був найвідомішим композитором! Дар створювати радісну музику, надихати людей красою, незабутніми мелодіями прославив ім’я Йоганна Штрауса назавжди!

 

 

Урок 6. Духмяна музична квітка
Вступ
Геніальний мелодист Петро Чайковський назвав оперу «Кармен» «Духмяною музичною квіткою дивовижної краси»!

Перегляд фрагменту фільму-опери «Кармен»
Як і в будь-якій опері сольні номери є характеристиками головних героїв. Тобто слухаючи арії, арієти, аріозо ми одразу розпізнаємо почуття, наміри, а подекуди навіть долю головного героя… Головну героїню опери Бізе циганку Кармен характеризує не арія чи аріозо, а хабанера.
Хабанера - народний танець-пісня, що виник на Кубі, а пізніше отримав популярність в Іспанії.
Оскільки події опери відбуваються саме в Іспанії, то музична характеристика Кармен пов'язана з піснями й танцями іспанського та циганського народів (хабанера, сегідилья, циганський танець), що вирізняються вогняним темпераментом. Послухаємо хабанеру Кармен! І з’ясуємо, як ця музика характеризує головну героїню.

Аналіз музики
Як характеризує хабанера Кармен?
Які особливості мелодії та ритму цієї пісні-танцю?

Темпераментна музика Хабанери передає спокусливу красу циганки, її горду вдачу, розкриває здатність до сильних і пристрасних почуттів. Кармен співає про любов, вільну, як пташка, про любов, котра підкоряє світ. Красуня-циганка Кармен стала в опері символом жіночої краси й пристрасної волелюбності. У її примхливій мелодії та заворожуючому ритмі відчувається дика грація і владна сила прекрасної циганки. Хабанера звучить як виклик Хосе, а квітка, кинута до його ніг, обіцяє любов... Хосе - інший герой опери «Кармен». Але щоб мати уяву і про Хосе, і про Ескамільйо давайте ознайомимося зі сюжетом опери. Сержант Хосе, на якого в селі чекає наречена Мікаела, закохався в циганку Кармен. Заради цієї любові він кидає службу, наречену, стає контрабандистом, і, врешті-решт, убиває Кармен, закохану в тореадора Ескамільйо.

Слухання та аналіз музики з опери «Кармен» Ж. Бізе.
Чий музичний образ - Хосе чи Ескамільйо - став популярнішим? Послухаємо музичну характеристику одного з чоловічих персонажів опери. І впізнаємо за музикою Хосе чи Ескамільйо.
Якого героя опери охарактеризувала музика? Чому Ви так думаєте?
У Куплетах Ескамільйо, так називався цей номер з опери, змальовано характерні риси одного з найяскравіших персонажів опери. Ескамільйо із запалом розповідає про своє життя, наповнене ризиком, небезпекою і тривогами. А нагорода за перемогу - слава та любов красунь!

Відомості про оперу «Кармен», творчість Ж.Бізе
Понад два роки французький композитор XIX століття Жорж Бізе створював свою оперу «Кармен» за новелою письменника Проспера Меріме. З-під пера Жоржа Бізе народжувалась лірична й, одночасно, трагічна музика опери, сповнена життям та світлом. Прем'єра опери «Кармен» відбулася навесні 1875 року і... завершилася приголомшливим провалом. Ж. Бізе, зазнавши потрясіння від провалу своєї улюбленої опери, не втратив мужності і вже почав замислюватися про майбутні твори, але раптова хвороба зломила його. Через 3 місяці після прем'єри «Кармен» композитор помер у передмісті Парижа на 38-му році життя. Але вже з наступного після прем’єри, 1876 року, починається тріумфальна хода опери «Кармен» сценами оперних театрів.
І сьогодні мільйони людей у всьому світі відвідують театри, щоб насолодитися неперевершеними мелодіями опери «Кармен».
Жорж Бізе народився в 1838 році поблизу Парижа в сім'ї музикантів. У чотири роки хлопчик вже знав ноти, а в десять - навчався в Паризькій консерваторії. Коли Жоржу виповнилося 19 років, він був удостоєний Великої Римської премії за досягнення у виконавстві та композиції. Але зрештою юнак відмовився від кар'єри піаніста на користь написання музики. За своє коротке 37-річне життя Бізе написав чимало творів (8 закінчених опер, 15 незавершених замислів, блискучі зразки симфонічної музики). Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - опери. Серед шести оперних творів композитора «Кармен» є вершиною. Більше того, «Кармен» - визнана вершина реалістичної опери всього XIX століття, завдяки унікальній достовірності образів, силі та яскравості музично-сценічної виразності.

Відомості про «Кармен-сюїту» Ж.Бізе-Р. Щедріна
У ХХ столітті історію Кармен - вічну й сучасну - намагалися передати також і мовою балету. «Хореографії під силу виразити всю повноту гами людських почуттів. Потрібно розхвилювати людину - в цьому одне з найважливіших завдань будь-якого мистецтва, у тому числі й балету», - писав композитор Родіон Щедрін. У 1967 році в Москві на сцені Великого театру відбулася прем'єра одноактного балету «Кармен». Головну партію в ньому танцювала відома балерина Майя Плісецька, а постановку здійснив видатний кубинський хореограф Альберто Алонсо. Музикою балету стала блискуча оркестрова транскрипція на тему однойменної опери Жоржа Бізе - «Кармен-сюїта», яку створив композитор Родіон Щедрін.
Транскрипція - вільна обробка музичного твору для інших інструментів, яка має самостійне художнє значення. «Балетний оркестр має звучати на декілька градусів «гарячіше» оперного», - пояснив композитор вибір незвичного, на перший погляд, складу оркестру - струнні й ударні інструменти. Але саме ці інструменти змогли досить переконливо компенсувати відсутність співу. А розмаїття ударних інструментів (перераховувати повільно) - кастаньєти, бубон, маракас, вібрафон, дзвони, там-там, барабани - надали танцювальному ритму необхідної чіткості та рельєфності. Особливістю сюїти є те, що в ній якнайвиразніше підкреслені танцювальність і трагічні контрасти, закладені в опері.

У балетній постановці особливо контрастним виглядає яскрава індивідуальність Кармен на фоні групи «масок» - людей, позбавлених індивідуальності. Вся дія балету відбувається на арені, що наводить на порівняння життя, сповненого пристрастей і боротьби, з коридою. Друзі, упізнайте героїв музики ХІХ століття в музиці століття ХХ-ого.

Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 1)
Який герой представлений в балетній сцені?
Охарактеризуйте музику та хореографію

Ми побачили яскраву балетну сцену, що характеризує головну героїню - «Вихід Кармен і Хабанера».

Перегляд фрагменту фільму-балету «Кармен-сюїта» Музика Ж.Бізе-Р.Щедріна (уривок 2)
Який герой представлений в балетній сцені?
Охарактеризуйте музику та хореографію

Ми побачили блискучий вихід-портрет тореадора - «Тореро». Відома й популярна мелодія куплетів Ескамільйо звучить не явно, а ніби підсвідомо на фоні акордового супроводу. Але чому в «Кармен-сюїті» Щедрін використав саме музику опери? Чому він не написав власних мелодій? Композитор вважав, що образи драми «Кармен» у нашій пам'яті назавжди пов’язані з музичними образами безсмертної опери. «Образ Кармен став узагальненим завдяки музиці Жоржа Бізе. «Кармен» без Бізе буде завжди нести якесь розчарування... Публіка завжди буде чекати знамениту арію тореадора, без неї вважатиме себе обманутою у кращих сподіваннях...».

Творче завдання
Спробуймо і ми втілити безсмертні образи Бізе та Щедріна засобами хореографії. Отже, спробуйте втілити образ Кармен за допомогою пантоміми та хореографії. Під музику Жоржа Бізе в транскрипції Щедріна.

Робота над піснею «Моя стежина»
Радість і печаль, любов і смерть, мить і вічність - все це зустрілось на життєвій стежині волелюбної красуні Кармен. Цікаво, а що зустріне кожен з нас на своїй життєвій стежині? Життєві пристрасті нікого не оминуть. А поки що спитаємо про це в авторів пісні «Моя стежина» - поета Андрія Малишка та композитора Платона Майбороди. І продовжимо її розучування.

Караоке. «Моя стежина»

Співаємо з зірками (відео)
Пісня проживає нове життя з кожним новим виконавцем. Адже кожна людина при виконанні вкладає у слова та музику власний досвід та почуття.
Але взірцем пісенних інтерпретацій є виконання пісень видатними співаками минулого та сучасності. Ось і сьогодні пісня «Моя стежина» - українській хіт 60-років ХХ століття - прозвучить у виконанні Дмитра Гнатюка. Відчуйте голос іншої епохи!

Тестове завдання 1
Позначте правильні твердження
Хабанера - кубинський народний танець-пісня
Хабанера - мексиканський народний танець-пісня
Хабанера - французький народний танець-пісня

Тестове завдання 2
Закінчіть речення: «Улюблений жанр у творчості Жоржа Бізе - …»
Опери
Балети
Симфонії
Пісні

Тестове завдання 3
Відмінності опери «Кармен» та «Кармен-сюїти»
Жанр
Оркестровка
Герої
Мелодії

Тестове завдання 4
Основна ідея опери «Кармен» та «Кармен-сюїти»
Взаємовідносини волелюбної особистості з «суспільством масок»
Взаємовідносини Кармен та Хосе
Взаємовідносини Кармен та Ескамільйо
Взаємовідносини Хосе та Ескамільйо

Тестове завдання 5
Назва вільної обробки музичного твору для інших інструментів, що має самостійне художнє значення
Транскрипція
Каденція
Секвенція

Підсумки уроку
Переважна більшість людей на нашій планеті впізнає, і навіть зможе наспівати мелодію куплетів Тореадора. Недарма вважають, що опера «Кармен» є музичним еталоном цілої епохи. У свій час Петро Чайковський, сам геніальний методист, написав: «Я впевнений, що років за десять «Кармен» буде найпопулярнішою оперою в світі...».

 

Урок 7. Відлуння національного і світового…
Вступ
Привіт музичним аматорам! Аматори - слово іноземного походження і означає - «любителі мистецтва». Виходить, що ми ніколи не говоримо нічого абсолютно свого – весь час повторюємо, повторюємо?.. Адже все вже давно хтось придумав, чи то у нас, чи десь у світі. Кожний композитор є неповторним, хоча втілює у власних творах як елементи світового музичного досвіду, так і певний національний колорит. Вражаюче! Нот всього сім – а в музиці ми чуємо і світове, і національне, і авторське!

Відомості про національні композиторські школи. Гра «Знайди відповідність»
У музичній культурі є поняття «національна композиторська школа». Означає воно приналежність композитора до школи певної країни чи національності, школи, яка по-своєму систематизувала прийоми та засоби композиторської творчості. В історії музики є національні композиторські школи, дуже старі й поважні, а є досить молоді. Пригадайте, наскільки давно усьому світу відомі імена кращих представників німецької та австрійської композиторських шкіл - Й.Баха, Л.Бетховена, Й.Гайдна, В.Моцарта… А ось про українську, польську, угорську, норвезьку школи заговорили лише в ХІХ столітті. У наступному, ХХ столітті, з’явились молоді японська, бразильська та багато інших національних композиторських шкіл. Пригадайте школи та їх найкращих представників.

Слухання. Е. Віла-Лобос. Арія з «Бразильської бахіани» № 5
Сьогодні ми послухаємо музику представника бразильської композиторської школи ХХ століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Твір, що прозвучить, називається «Бразильська бахіана» №5. Отже, послухаємо фрагмент цього твору під назвою Арія і спробуємо охарактеризувати його.

Аналіз прослуханого твору
В якій музичній формі написаний твір?
Яка частина твору нагадує творчий стиль Й. Баха?
Як композитор поєднує у своїй музиці «бахівський дух» і національний колорит?

На створення дев'яти «Бразильських бахіан» композитора надихнула творчість Й.-С. Баха, в якій Вілла-Лобос убачав «універсальне фольклорне джерело й музичну основу, яка об'єднує всі народи». Назва «бахіани» - символ глибокої шани і любові композитора до музики видатного Й.-С. Баха. Творчість Баха він вважав неперевершеним зразком для композиторів усіх часів і народів. Вілла-Лобос знав та міг виконати кожен його твір. У своїх нових оригінальних композиціях він не лише використав певні прийоми й інтонаційні риси творчості німецького майстра, а й зазначив ім'я Баха у назві циклу - «бахіани». Усі бахіани мають сюїтну форму. Так, як і у Баха, сюїти Вілла-Лобоса складаються з (перераховувати повільно) прелюдій, хоралів, фуг, жиг, арій. Але до них бразильський композитор додає жанрові визначення, основані на національному характері музики. Адже за музикою «бахіани» є ближчими до традицій бразильської музики. Краса Арії з «Бразильської бахіани» №5 - поетичного дуету жіночого голосу й віолончелі - звучить не лише відлунням бахівської епохи в музиці XX століття. Музика арії сповнена любові до життя, до краси, що непідвладні часу.

Розповідь про Е. Вілла-Лобоса
Бразилія подарувала світові одного з оригінальних композиторів XX століття - Ейтора Вілла-Лобоса. Він з таким запалом показав світові, як музика й рідна земля можуть злитись у нероздільній любові. Музика Вілла-Лобоса – це відображення душі його країни, «брама в новий світ», як її називали сучасники. композитор Вілла-Лобос був самоуком, тобто не мав системної музичної освіти. Музиці його вчила сама Бразилія: в юності він багато подорожував, виступаючи з бродячими музиками, а підручником гармонії стала для нього рідна земля. Батько навчив Ейтора грати на віолончелі, яку він полюбив на все життя. Виключна обдарованість і бурхлива енергія допомогли молодому музикантові швидко оволодіти майстерністю та створити свій оригінальний новаторський стиль. Музика Вілла-Лобоса унікально адаптує бразильський фольклор, в якому поєднались елементи індіанської, африканської, а також іспано-португальської та інших європейських музичних культур. Так композитор створив узагальнений та поетичний образ Бразилії.

Демонстрація та розучування пісні «Києве мій» (сл. Луценка, муз. І. Шамо)
Автор пісні належить до української пісенної композиторської школи ХХ століття. Пісня є музичною «емблемою» нашої столиці.
Які почуття втілені в пісні?
Якими засобами музичної виразності втілений образ пісні «Києве мій»?

Тестове завдання 1
Позначте правильні твердження
На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Й. Баха
На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість Бразилії
На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість С. Рахманінова
На створення «Бразильських бахіан» Вілла-Лобоса надихнула творчість І. Шамо

Тестове завдання 2
Закінчіть речення: «У «Бразильських бахіанах» поєднані…»
Бахівська глибина думки і поліфонічність викладу та інтонації бразильського фольклору
Бахівська сюїтність з елементами бразильської танцювальності
Бахівські мелодії та мелодії Бразилії
Бахівський орган та народні інструменти Південної Америки

Тестове завдання 3
Кількість образів в Арії з «Бразильської бахіани» №5
Два
Три
Чотири

Тестове завдання 4
Музична основа, за думкою Вілла-Лобоса, що об'єднує всі народи
Творчість Бразилії
Творчість Баха
Творчість Південної Америки
Творчість Європи

Підсумки уроку
Вілла-Лобос умів мріяти та здійснювати свої мрії. Можливо тому його музика говорить з нами так пристрасно, а головне – щиро. А в Арії з «Бразильської Бахіани» звучить щось найголовніше, саме те, чого так прагне наша душа. Здійснюйте свої мрії, знаходьте свої фарби!

 

 

Урок 8. Відлуння та поєднання…
Вступ
Я пропоную прислухатися до відлуння епох. Відлуння епохи можна відчути, слухаючи твори композиторів минулого. Стилістичні смаки композиторів ХХ століття об’єднують авангардизм та традицію, академічну музику та популярну.

Відомості про полістилістику, стилізацію
Поєднання різних художніх стилів в одному творі називається полістилістикою. Елементи полістилістики здавна існували в європейській музиці.
Полістилістика – це навмисне сполучення в одному творі різнорідних стилістичних елементів. Пропоную розглянути, які форми полістилістики існують. Основною формою полістилістики є цитування - несподіване введення фрагментів з чужих творів, що різко контрастують за стилем з авторською манерою написання. Ще однією формою полістилістики є колаж. Колаж в музиці – це механічне поєднання різнорідних елементів, що викликає враження парадоксальної несумісності музики. Також формою полістилістики є алюзія. Алю?зія — використання в музичному творі знаменитої мелодії, що натякає на який-небудь загальновідомий мистецький або побутовий факт. У полістилістиці все таке різнорідне, суперечливе. Якщо чужий тематичний матеріал органічно звучить в авторському тексті, то у такому випадку різнорідних стилістичних явищ не виникає. Тому до полістилістики не можна відносити численні варіації на запозичену тему, а також цитування народних мелодій. А що буде, якщо взяти старовинний чи народний твір і переробити його у сучасному стилі? Музичний твір збагатиться сучасними елементами, а стародавні часи з їх мовою, смаками стануть нам ближчими та зрозумілими.
Стилізація - це імітація художнього стилю, характерного для будь-якого автора, жанру, народності, епохи тощо.

Слухання музики. А. Шнітке. «Сюїта в старовинному стилі» (фрагменти). Творче завдання
У 1972 році на замовлення скрипаля Марка Лубовського російський композитор Альфред Шнітке написав твір під назвою «Сюїта в старовинному стилі». В її основі - кіномузика композитора. Сюїта складається з наступних частин: «Пастораль», «Балет», «Менует», «Фуга» та «Пантоміма».
Створюючи музику, Шнітке намагався поєднати стилістичні елементи минулого та атмосферу галантного XVIII століття: камерне звучання інструментів, витончені мелодії, сповнені піднесеного благородства, стрункість гармонії і форми, елементи поліфонії.
Пропоную послухати фрагмент «Сюїти в старовинному стилі» - «Пантоміма». І спробувати відчути поєднання минулого і сучасного.
Які стилістичні особливості музики бароко ви упізнали в музиці А.Шнітке?
За якими ознаками можна стверджувати, що «Сюїта в старовинному стилі» — твір сучасного композитора?
До якої форми композиторського письма можна віднести «Сюїту в старовинному стилі»: стилізації чи полістилістики? Поясніть свою думку.

«Сюїта в старовинному стилі» є відвертою стилізацією, у якій композитор, за його словами, «вдягнув маску Баха». Друзі, запропонуйте своє «бачення» фрагментів «Сюїти в старовинному стилі». Спробуйте створити хореографічну композицію під музику «Менуету», в якій були б поєднані елементи класичної та сучасної хореографії.

Розповідь про А.Шнітке
Альфред Шнітке — один із славетних російських композиторів XX століття, якого ще за життя називали генієм. Він мав незвичний дар чути світ у безлічі вимірів, у перетині часів і просторів. Феноменально органічно Шнітке робив повороти від авангардизму до попередньої традиції, від високого академічного стилю до доступного популярного. Головне, про що говорить музикою Альфред Шнітке - це сенс буття, моральність змісту мистецтва і творчості, добро і зло… Альфред Шнітке народився і виріс у німецько-єврейській родині. Музичні здібності хлопчика були помітними вже змалечку, проте своєчасно навчати його музики не було можливості через воєнні події 40-х років. Лише в десять років у Альфреда з'явився його перший інструмент — акордеон, на якому він навчився грати самотужки. Відчуваючи потребу в музично-теоретичних знаннях та виконавських навичках, Альфред сам знайшов для себе вчительку, яка мешкала в їхньому будинку. Величезне враження на майбутнього композитора справляло відвідування концертів та оперних вистав. У 14 років Альфред почав професійно навчатися музики на диригентсько-хоровому відділенні музичного училища. Під час навчання батьки придбали для Альфреда перший в його житті рояль. По закінченні училища Шнітке вступив на теоретико-композиторський факультет Московської консерваторії. Вже там його педагог Євген Голубєв, передбачаючи геніальність Шнітке, зазначив: «...Історія не знає видатних композиторів, які мають вузький суспільний та загальнокультурний кругозір, і тому людина з обмеженим кругозором ніколи не стане видатним композитором».

Перегляд м/ф «Скляна гармоніка» (реж. А. Хржановський) (фрагмент)
Альфред Шнітке є автором музики майже до сімдесяти кінофільмів, мультфільмів, вистав. Пропоную переглянути фрагмент мультиплікаційного фільму «Скляна гармоніка», де звучить музика Альфреда Шнітке.

Робота над піснею «Києве мій»
Є міста, в яких відчуваєш відлуння далеких епох і поєднання різноманітних стилів сучасності. З віршами Дмитра Луценка та музикою Ігоря Шамо лине до нас любов до мальовничого, старовинного і вічно юного Києва. «Як тебе не любити, Києве мій...». Повторимо перший куплет та приспів. Розучимо другий та третій куплети.

Караоке. «Києве мій»

Караоке. «Пісня про друга»

Співаємо з зірками. «Пісня про друга»
«Пісня про друга» – це одна з пісень з фільму «Вертикаль», що вийшов на екрани в 1967 році. Саме завдяки цій пісні фільм став дуже популярним, а сам Висоцький став відомим як кіноактор. Його гра та пісні про гори були настільки природними й правдивими, що альпіністи на зйомках фільму вважали його «своїм».

Розповідь про В.Висоцького. Слухання. «Я не люблю»
Кажуть, що справжній поет народжується з духовних потреб суспільства. І чим вони гостріші, тим різкішим і виразнішим стає голос митця. Перші пісні Володимира Висоцького з’явились на початку 60-х років. Своїм вчителем він вважав Булата Окуджаву, якому пізніше присвятив «Пісню про Правду й Брехню». Пісні Висоцького - а їх понад 600 - ліричні, драматичні, сатиричні, про дружбу й війну, про любов і ненависть, про обов'язок, мужність, совість тощо. Люди, які слухали його пісні, були впевнені, що він особисто пережив усе те, про що писав. Сам Висоцький так говорив про авторську пісню: «Я хочу сказати й запевнити, що авторська пісня вимагає дуже великої роботи. Ця пісня весь час живе з тобою, не дає тобі спокою ані вдень, ані вночі». Пропоную послухати пісню-сповідь Володимира Висоцького «Я не люблю».

Аналіз прослуханого твору
Які життєві ідеали сповідує автор у пісні «Я не люблю»?
Чим саме можуть допомогти у житті пісні «Я не люблю» та «Пісня про друга»?

У піснях Володимира Висоцького відчувається дивовижна добра сила, яка допомагає вистояти слабким та знайти впевненість розгубленим. Він «…співав правду свого часу. Люди називали його своїм другом, беззастережно вважали його своїм співаком. Утім, ні, не співаком. Це інші були співаками. А він був — Висоцьким». Саме так писав про видатного барда відомий російський поет Роберт Рождественський. А ще один відомий російський поет Андрій Вознесенський назвав В.Висоцького «Шансоньє всєя Русі».

Відлуння мистецтва…
Російський бард Євген Бачурін сказав: «Пройде час — і по бардівських голосах майбутні покоління будуть судити про наш час, про наші біди й радощі, про наші жагучі проблеми і ставлення до них». Поясність, як ви розумієте цей вислів.

Тестове завдання 1
Що таке авторська пісня?
Пісня, творцем якої є автор віршів і музики.
Пісня, що виконується автором, як правило, у супроводі гітари.
Пісня, творцем якої є поет, актор, інженер тощо.
Пісня, автор якої є невідомим.

Тестове завдання 2
Чим авторська пісня відрізняється від розважальної естрадної пісні?
Авторська пісня складається з серйозних роздумів про життя людини, найчастіше трагічних, з гострих сюжетів, з «клекотання душі».
Головним у авторській пісні є віршований текст.
Головним у авторській пісні є музика та манера виконавця
Зміст авторської пісні немає великого значення
Авторська пісня створює неповторну довірливу атмосферу

Тестове завдання 3
Як називають тих, хто створює пісні й сам їх виконує, акомпануючи собі на гітарі?
Барди
Менестрелі
Кобзарі
Рапсоди

Тестове завдання 4
Оберіть з перерахованих російських бардів:
Жак Брель
Володимир Висоцький
Булат Окуджава
Луї Армстронг
Едіт Піаф
Фредді Меркюрі

Підсумки уроку
«Поетів, які співають» об'єднує повага до людської особистості. А що на твою думку об’єднує людей, які є прихильниками авторської пісні? Як сказав Булат Окуджава: «Авторська пісня – це мистецтво мислячих людей для мислячих людей». Сподіваюсь на те, що у вашому класі стане більше розумників - а значить і прихильників авторської пісні.

 

Урок 13. Витоки української естрадної пісні
Вступ
Я люблю українські народні пісні у сучасному аранжуванні, або таку естраду, що нагадує народні пісні. Українська естрадна пісня взагалі виросла з народних пісень і танців, ну і плюс вплив усіляких інших культур…



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 1733; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.22.61.246 (0.06 с.)